Bodø/Glimt Klubbtråd

Svar
Nordlys

Re: Bodø/Glimt Klubbtråd

Legg inn av Nordlys »

Champis skrev: søn sep 11, 2022 3:44 am Det er jeg ganske sikker på at ikke hadde skjedd. De beste lagene i Europa vinner som regel ikke "greit" borte mot PSV, og det er ingen grunn til at Glimt 2020 skulle gjort det heller.

Nettopp, du er inne på hele poenget - det går på kvalitet. Og ut fra kvaliteten har man noen forventinger. Dessuten gjorde altså Glimt sine spillere, som holder et svakere nivå enn PSV sine, færre enkle feil teknisk og på valg enn PSV sine spillere gjorde.
ALtså, frontrekka i 20' hadde 20+ målpoeng hver. Trioen Mvuka, Espejord, Grønbæk har alle under 10. De hadde en annen kvalitet og gjennombruddskraft i hele trioen.

Jeg kan diskutere dette lenge med deg, men jeg synes ikke det er så veldig konstruktivt. Ikke for å være ugrei, men du har en tendens til å veldig ofte (også når det er bred konsensus) være uenig i hva som skrives på en måte som blir slitsom. Du fremstår ganske bedrevitende da.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Nordlys skrev: lør sep 10, 2022 10:04 pm Tror dere virkelig Patrick Berg hadde kommet tilbake om det fantes et snev av sannsynlighet for at KK kunne forsvinne ut døra helt plutselig?

I don't think so.
Tror du det er tilfeldig at Kjetil Knutsen forlenget kontrakten med Bodø/Glimt et kvarter etter at Patrick Berg hadde satt signaturen sin på kontrakten med den utenlandske klubben? I don’t think so.

boombis

Legg inn av boombis »

Kan bli en spennende kamp i dag. Nå øvde vi oss jo mot et lag i hvite og røde striper på torsdag, så forventer en bedring i dagens kamp!

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg synes TIL er et artig fotballag å se på i år. Må innrømme det. Kunne tenkt meg både Kamanzi, Kitolano, Mikkelsen og Norheim i Glimt-stallen. Gode spillere alle sammen!

Sid

Legg inn av Sid »

Leser at noen har vært inne på Alfheim i natt og ødelagt tifoen som ForzaTrømso har lagt ned utallige timer på. Er vel ikke store odds på å tippe at det er glimtsupportere som står bak dette..

Klang

Legg inn av Klang »

dani07 skrev: lør sep 10, 2022 12:52 pm Altså, alle som tar uttalelser fra agenter, speidere eller sportssjefer seriøst:

Hvorfor er det slik at disse personene har ingen problemer med å snakke om summer når det er overganger de ikke er en del av selv, men aldri kommenterer summer på egne overganger?

KAN det være at de har en baktanke med hvorfor de går ut med summene?
Nei det kan jeg aldri tenke meg.
Jeg tar dem seriøst når det de sier gir mening, og Berg betalte man altfor mye for. Skulle nok vært snakk om 20-tallet etter nedturen i Lens.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan ikke tenke meg han går til Brighton. Er forskjell på å ta inn en engelskmann enn en breial Bergenser. Hvordan er engelsken hans?

boombis

Legg inn av boombis »

startelver skrev: søn sep 11, 2022 3:16 pm Kan ikke tenke meg han går til Brighton. Er forskjell på å ta inn en engelskmann enn en breial Bergenser. Hvordan er engelsken hans?
Som de fleste i hans generasjon...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: søn sep 11, 2022 3:16 pm Kan ikke tenke meg han går til Brighton. Er forskjell på å ta inn en engelskmann enn en breial Bergenser. Hvordan er engelsken hans?
KK er ikke mye breial. Syns han er jordnær jeg.

JonSnow

Legg inn av JonSnow »

KK er sta, men jordnær som få! Ikke glad i media

dani07

Legg inn av dani07 »

Var faktisk usikker på om jeg hadde det i meg å komme på fridiskusjon idag etter kamp. Man blir så utrolig skuffet over å se en slik innsats.

Om vi deler opp kampen, så er det flere momenter vi sitter igjen med. Det første er at tapet er faktisk ikke så jævla ille som det så ut som når kampen var 3-0 og Glimt så tafatte ut.
TIL scorer på sjansen til Nordås, som er et skudd Haikin redder oftere enn han slipper inn. Deretter på en perle av et frispark, som riktignok blir gitt 100% feil. Og 3-0 kommer av at vår skadede forsvarsspillere ikke blir byttet ut og slår en feilpassning.

Alt i alt, så skal det mye til for at noe går "så galt" i flere kamper, så det er jo godt å vite.

TIL sin xG var vel 0,55 mener jeg at jeg leste, så det ligger en del tilfeldigheter bak.

Det som bekymrer er jo igjen disponeringen vi gjør under pre-match og i matchen.
Det er ikke mulig å bruke ord for å forklare for feil det er å starte med 100% samme lag som mot PSV. Det er 3 dager siden kampen + reise, både til Bodø også til Tromsø. Det er minimalt med restituering og mange av spillerne var helt kjørt etter PSV, som tross alt er på gress som også suger mer krefter enn spillerne er vant til.

Og ikke bare ender vi opp med å bruke de samme, men det gjør også at vi har vår sannsynligvis beste midtbanespiller på kanten, en posisjon han var veldig dårlig i mot Molde, men også ganske god i mot PSV.

Så er det game management i kampen. Først bytter vi spiss til pause. Ja vel. Espejord var elendig, noe han mer eller mindre har vært i hele år, så det er jo ikke noe sjokk. Men virker som en feil at vi skal starte med vår beste press-spiss på benken, for å så bytte han inn. Det motsatte gir jo mer mening, om en forder at vi skal lykkes med å få kampen dit vi ønsker. Men OK.

Så blir Alfons skadet, og idag igjen så er vi treige med å få til bytter. Benken skal iallefall ha for at de fikk til et dobbeltbytte denne gangen, men det går treigt og det fører indirekte til mål nr 3.

Så er det så totalt uforstående at vi tar ut Høibråten for å flytte ned Ulrik. Spesielt når vi vet at stopperen vi beholder på banen er den samme som måtte gi seg etter ca 60 minutter på torsdag.

Nino kommer inn og viser seg mer positiv enn negativ, noe han også gjorde sist han var inne (8-0 mot Odd)

Det gjør det også ennå mer spesielt at vi nekter å spille med han på kant, og at vi heller skal ha Albert der. Men OK.

Så skjer jo det som må skje, vi må bytte ut Lode også, og vi skal fullføre med Ulrik som stopper. Han gjør flere feil defansivt som nesten koster oss mål i mot, og den pasningen hans på 2 minutter på overtid, som fører til at TIL får halt ut tiden resten av kampen er rett og slett definisjonen på Saltnes høsten 2022. Det er trist og kjedelig. For alle.

For meg så virker det opplagt:

Start med Salvesen, Albert, Amundsen og Nino. Saltnes har ekstremt lite futt om dagen, og vil være bedre som impact sub når spillerne på motstanderlaget spiller på 90% kapasitet.
Høibråten og Amundsen står 90 minutter uten tvil, og om de ikke gjør det, så har vi både Lode og Saltnes i bakhånd. Bytt inn Espejord etter 60-70 minutter, han vil også ha mye større sjanse for å lykkes mot slitne spillere, som er vante til Salvesen sitt pressspill.

Kan vi være så snill og iallefall la Albert spille der han kan spille?
Det minner om Nordås på kant anno 2021. Albert er selvfølgelig bedre, men jeg sikter til den taktiske vurderingen av å ha han der, i stedet for der han faktisk kan spille og er god.

På mange måter hadde 3-0 vært bedre, for da måtte nesten KK og gjengen ta innover seg hvor langt unna man er poeng i Tromsø. Nå ser det ikke så ille ut, og kampen kan fort bli avskrevet som en jaja, vi var jo sliten greie.

Og, sist men ikke minst.
Det gir ingen mening at Berg skal komme i sesongen og få kapteinsbindet.

Alle skjønner at Berg er en av lederne i laget. Men at han skal få det tildelt på sølvfat i sin 3 kamp etter han kom hjem er faktisk ikke greit.

Kapteinsgruppen settes ved starten av sesongen, og med mindre noen av de som er kaptein selges, så gjøres det ikke endringer - med mindre det må gjøres.
Skal Brede, Berg og Saltnes alle 3 rullere på å være kaptein nå da? Eller fjerner de Brede fra teamet?

Latterlig opplegg. Skaper bare mer forvirring for alle, og Berg sin rolle i laget vil ikke være annerledes selv om han ikke bærer båndet.

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Var da ingenting å si på det frisparket. Kitolano blir hektet.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Måtte ta meg en tur i analyserommet for å få illustrert problemene til KKs oppsett mot TIL. Det var flere problemer (toppress i TILs frispilling f. eks), men siden Glimts grunnstein, frispillinga, blei så til de grader nøytralisert var det en bra plass å starte.

Det er ikke uten grunn at 5-3-2 er svært effektivt mot Glimt, men synes Helstrup setter det opp på en måte som er beundringsverdig. La oss starte med når stopperne har ball:

Bilde
Mikkelsen og Nordås legger seg tight rundt Patrick for å stenge ham av som spillpunkt. Samtidig ligger de flatt ift. hverandre og med avstand til Høibråten og Lode (H og L) noe som stenger muligheten for å passere pressledd da det blir lett å lese intensjonen tidlig. Videre ligger de med tre mann sentralt som gjør at de kan presse alle tre midtbanespillerne uten å havne i undertall i midten om de skulle få ei pasning.

Brice og Sampsted gis også stort rom på sidene. På denne måten får de ikke muligheten til å skape overtall gjennom en avdribling av en isolert sidespiller som vi er så vant til. Glimt bruker dermed 4 spillere til å passere de to fremste motstanderspillerne og har TIL har dermed null å frykte der de ligger med god balanse i egen struktur. (8 rødhvite mot 6gule)

Bilde
Når ballen så spilles ut på back ligger de tre mot to ytterst mot back og kant på Glimt. I tillegg har de kontroll på sentral og indreløper som begge markeres + en fri spiss som kan stenge returmulighet til stopper om backen avanserer og skvise Glimt på sida.

Dette trekket er mest effektivt på sida til Brice hvor Glimt plutselig står med en høyrefota venstreback som ikke får brukt sin absolutte styrke anna en når han løper inn i sekken og overtallet til TIL sentralt.

Bilde

Det er ikke veldig godt å si akkurat hva man burde gjøre for å løse situasjonen bedre, men det eksponerer hvertfall veldig tydelig hvordan særlig Ulrik sliter veldig med å komme i gode posisjoner på egenhånd når han ikke kan motta ball rettvendt pga skapt overtall dypere i banen. I slike kampbilder hvor midtbanen havner i liketall blir det mye viktigere at midtbanespillerne er gode med ball under press og klarer å rettvende seg på egenhånd. Evner til å slå en rask crosser for å få flytta ball kjapt til et område av banen hvor motstander etterlater seg rom (motsatt side) hadde også vært bra å ha (Grønbæk?). Dette siste punktet synes jeg hverken Hugo eller Ulrik mestrer særlig bra.

Håper dette var sånn passe lesbart. Jeg har en for mye innabords så har ikke den klareste toppen for øyeblikket :skål Men synes dette var verdt å vise. Gaute Helstrup er en veldig god fotballtrener!

Myhre

Legg inn av Myhre »

Kanskje Knutsen har litt for mye makt nå? Han er vel ikke nødvendigvis best på alt, nesten så han er trassig med å overbruke samme 11er fordi det får kritikk.

Det må være veldig frustrerende for de på benken også.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: søn sep 11, 2022 8:54 am
Champis skrev: søn sep 11, 2022 3:44 am Det er jeg ganske sikker på at ikke hadde skjedd. De beste lagene i Europa vinner som regel ikke "greit" borte mot PSV, og det er ingen grunn til at Glimt 2020 skulle gjort det heller.

Nettopp, du er inne på hele poenget - det går på kvalitet. Og ut fra kvaliteten har man noen forventinger. Dessuten gjorde altså Glimt sine spillere, som holder et svakere nivå enn PSV sine, færre enkle feil teknisk og på valg enn PSV sine spillere gjorde.
ALtså, frontrekka i 20' hadde 20+ målpoeng hver. Trioen Mvuka, Espejord, Grønbæk har alle under 10. De hadde en annen kvalitet og gjennombruddskraft i hele trioen.

Jeg kan diskutere dette lenge med deg, men jeg synes ikke det er så veldig konstruktivt. Ikke for å være ugrei, men du har en tendens til å veldig ofte (også når det er bred konsensus) være uenig i hva som skrives på en måte som blir slitsom. Du fremstår ganske bedrevitende da.

Fair enough. Hvis du mener at det er bred konsensus at Glimt 2020 hadde vunnet greit på bortebane mot PSV, så er det nok ikke vits å diskutere dette noe mer, nei.

Forestspirit

Legg inn av Forestspirit »

Champis skrev: man sep 12, 2022 1:04 am
Nordlys skrev: søn sep 11, 2022 8:54 am
Champis skrev: søn sep 11, 2022 3:44 am Det er jeg ganske sikker på at ikke hadde skjedd. De beste lagene i Europa vinner som regel ikke "greit" borte mot PSV, og det er ingen grunn til at Glimt 2020 skulle gjort det heller.

Nettopp, du er inne på hele poenget - det går på kvalitet. Og ut fra kvaliteten har man noen forventinger. Dessuten gjorde altså Glimt sine spillere, som holder et svakere nivå enn PSV sine, færre enkle feil teknisk og på valg enn PSV sine spillere gjorde.
ALtså, frontrekka i 20' hadde 20+ målpoeng hver. Trioen Mvuka, Espejord, Grønbæk har alle under 10. De hadde en annen kvalitet og gjennombruddskraft i hele trioen.

Jeg kan diskutere dette lenge med deg, men jeg synes ikke det er så veldig konstruktivt. Ikke for å være ugrei, men du har en tendens til å veldig ofte (også når det er bred konsensus) være uenig i hva som skrives på en måte som blir slitsom. Du fremstår ganske bedrevitende da.

Fair enough. Hvis du mener at det er bred konsensus at Glimt 2020 hadde vunnet greit på bortebane mot PSV, så er det nok ikke vits å diskutere dette noe mer, nei.
Greit og greit. Sett i ettertid hadde nok Glimt 2020 vært klare favoritter borte mot PSV i hvert fall, selv om det var vanskelig å se når den vidunderlige galskapen pågikk. Det er nok en stund til vi ser et slik lag igjen i Skandinavia..

Brukeravatar
Jobs99
Innlegg: 1175

Legg inn av Jobs99 »

Dere må innse at spiller for spiller er Glimt ikke så gode, men systemet til KK er fantastisk, inntil andre lag skjønner hvordan det skal stoppes. Dessuten, de 11 som åpenbart skal starte hver kamp må da bli slitne, og på benken er det tomt for kvalitet

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jobs99 skrev: man sep 12, 2022 8:45 am Dere må innse at spiller for spiller er Glimt ikke så gode, men systemet til KK er fantastisk, inntil andre lag skjønner hvordan det skal stoppes. Dessuten, de 11 som åpenbart skal starte hver kamp må da bli slitne, og på benken er det tomt for kvalitet
Nja, jeg syns da at troppen per nå består av veldig sterke spillere i forhold til hva tilfellet var før årets sesong. Når du har spillere som Salvesen, Zugelj, Hagen, Vetti og Amundsen på benken, så er ikke det "tomt for kvalitet", snarere veldig bra kvalitet for en klubb i Eliteserien. Så akkurat nå vil jeg si at Glimt har den kanskje beste bredden i stallen i ES, selv om det er jevnt med Molde og Rosenborg der. Ellers er det jo helt klart systemet som bringer Glimt fra gode til superlag, men det er fortsatt en meget god og bred spillerstall per nå.

heltos

Legg inn av heltos »

Jobs99 skrev: man sep 12, 2022 8:45 am Dere må innse at spiller for spiller er Glimt ikke så gode, men systemet til KK er fantastisk, inntil andre lag skjønner hvordan det skal stoppes. Dessuten, de 11 som åpenbart skal starte hver kamp må da bli slitne, og på benken er det tomt for kvalitet
Tomt for kvalitet etter Norges historiens råeste overgangsvindu?

rdzzl

Legg inn av rdzzl »

Ikke overraskende i det hele tatt. Så den komme for flere uker siden.
Manglende rotering over lang tid gjør at vi, som så mange ganger før det siste året, stiller til kamp med stive og slitne ben. Når halve spillet vårt dreier seg om å presse, er energi viktigere enn kvalitet. Det er dette jeg ikke skjønner når det kommer til manglende rotering. Det er så basic. Når du roterer:

1. Hviler du de antatt beste spillerne
2. Gir de nest beste sjansen, og de kan overraske/spille seg inn/gi bedre konkurranse
2b. De nest beste er i bedre form dersom noen av de beste blir skadet, og kan på en bedre måte fylle tomrommet
3. Du taper ikke kamper på manglende energinivå.

Er så dritt lei av dette. I fjor før Legia, også, så skvisa vi sitronen så tom for saft at nesten samtlige nøkkelspillere ble skadd før oppgjøret. Også ble vi slått ut av et lag som var ganske mye dårligere enn mange andre lag vi vant mot.

Det virker heller ikke å ha så mye å si om vi ligger under, det er uavgjort, eller vi har en liten eller stor ledelse. Byttene kan komme i det 89. minutt for spillere som Pellegrino. Sjokk at han løper på seg strekk mot Molde etter ekstraomganger i Zagreb og ~90 i samtlige kamper de siste månedene.

Det er vel liten tvil om at Knutsen har vært norges beste trener på treningsfeltet, når det gjelder kulturbygging, og når det har dreid seg om å implementere "en fin spillestil". Vi ser jo et motsvar i serien hvor nesten samtlige andre lag har begynt å spille med 3/5 i forsvar for å svare på Glimts suksess. Det sier mye når du har andre topplag som legger seg som Atletico Madrid mot deg.

Men fytti rakkern så dårlig han er på squad management, rotering, påvirke kamper med bytter. Her MÅ han ta steg om vi som klubb skal ta steg.

Så er det tematikken som samtlige gruppechatter har boblet over med de siste ukene: Klippekort. Uansett faen situasjon, skal Moe, Lode, Saltnes, og co, inn i laget. I form? Who cares. Småskadet? Who cares. Erstatteren har vært månedens spiller? Who cares. Rett ut.
Dette må han gi faen i. Du tar da ikke ut Amundsen av dette laget. Det er peak idioti.

Til punktet om XG over, Tromsø har 0,55 og vi 1,11. Langt fra godt nok i seg selv. Men dette er andre Eliteseriekamp på rad hvor vi slipper inn enormt med mål på veldig lav XG. Molde hadde 1,13 XG og 6 skudd på mål. Scorte på sine tre første skudd. Det er "statistiske outliers", men det sier jo noe om hvor lett vi slipper til skudd fra alle mulige slags vinkler. Det siste målet driter jeg i, da det kommer etter at vi setter fram hele laget for å prøve å hente inn kampen. Det er greit. De tre første er gode prestasjoner men også et snev av flaks av dem, og udyktighet hos oss. Det må vi begynne å luke vekk, ellers blir det en jævla lang høst. Mot TIL er det manglende press, Høibråten blir lurt med et løp bak ryggen sin, og avslutningen er god. Frisparket skulle aldri vært gitt, men for en prestasjon. Det tredje er jo rene julegaven fra oss.

Før Zurich må vi hjem og se oss i speilet. Jeg har null tro på at dette kommer til å forandre seg. Vi skal "stå i det", noe som er Glimt-prat for å holde på elleveren så lenge vi kan og inshallah så løsner det for to-tre stykk som kan skinne i kollektivet. Det funket i siste halvdel av sesongen i fjor, men det ser ikke ut som vi har nok bredde på back, eller kvalitet på spissplass, til at det skal kunne gå i år. Spesielt med Moe, Solbakken, Pellegrino, Saltnes (spiller jo tydeligvis småskadet for femte mnd på rad) ute av form eller ikke friske.

boombis

Legg inn av boombis »

En ting som ble påpekt av en av de jeg så kampen med, var jo hvor sjeldent vi bruker overlappen på kanten. Det var gang på gang hvor Alfons kom opp og gikk på løp, men Mvuka tok med seg ballen innover hver gang. Hvis man aldri bruker overlappen, så blir det lett for forsvarende lag å ja, nettopp, forsvare seg.

Den ene gangen vi brukte den, ble det jo faktisk en god sjanse.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Overlapp eller ei. Det blir vanskelig å skape noe på sidene når Tromsø konsekvent er i overtall 4 mot 3 der.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Champis skrev: man sep 12, 2022 1:04 am Fair enough. Hvis du mener at det er bred konsensus at Glimt 2020 hadde vunnet greit på bortebane mot PSV, så er det nok ikke vits å diskutere dette noe mer, nei.
Det nytter jo ikke diskutere når du kjører ren plukk og miks. Da ender du opp med å argumentere mot en stråmann.

Champis

Legg inn av Champis »

Forestspirit skrev: man sep 12, 2022 7:37 am
Champis skrev: man sep 12, 2022 1:04 am
Nordlys skrev: søn sep 11, 2022 8:54 am
ALtså, frontrekka i 20' hadde 20+ målpoeng hver. Trioen Mvuka, Espejord, Grønbæk har alle under 10. De hadde en annen kvalitet og gjennombruddskraft i hele trioen.

Jeg kan diskutere dette lenge med deg, men jeg synes ikke det er så veldig konstruktivt. Ikke for å være ugrei, men du har en tendens til å veldig ofte (også når det er bred konsensus) være uenig i hva som skrives på en måte som blir slitsom. Du fremstår ganske bedrevitende da.

Fair enough. Hvis du mener at det er bred konsensus at Glimt 2020 hadde vunnet greit på bortebane mot PSV, så er det nok ikke vits å diskutere dette noe mer, nei.
Greit og greit. Sett i ettertid hadde nok Glimt 2020 vært klare favoritter borte mot PSV i hvert fall, selv om det var vanskelig å se når den vidunderlige galskapen pågikk. Det er nok en stund til vi ser et slik lag igjen i Skandinavia..

Selvsagt ikke. T.o.m. topplagene i Europa får knapt lavest odds borte mot PSV. Nå sist var oddsen 1,30 på PSV. i 2020 tipper jeg en reell odds burde ligget på rundt 1,70 på PSV og mellom 4,00 og 5,00 på Glimt. PSV borte var nok ikke så mye enklere enn Milan borte på den tiden.

Champis

Legg inn av Champis »

Skraevadottir skrev: man sep 12, 2022 8:54 am
Jobs99 skrev: man sep 12, 2022 8:45 am Dere må innse at spiller for spiller er Glimt ikke så gode, men systemet til KK er fantastisk, inntil andre lag skjønner hvordan det skal stoppes. Dessuten, de 11 som åpenbart skal starte hver kamp må da bli slitne, og på benken er det tomt for kvalitet
Nja, jeg syns da at troppen per nå består av veldig sterke spillere i forhold til hva tilfellet var før årets sesong. Når du har spillere som Salvesen, Zugelj, Hagen, Vetti og Amundsen på benken, så er ikke det "tomt for kvalitet", snarere veldig bra kvalitet for en klubb i Eliteserien. Så akkurat nå vil jeg si at Glimt har den kanskje beste bredden i stallen i ES, selv om det er jevnt med Molde og Rosenborg der. Ellers er det jo helt klart systemet som bringer Glimt fra gode til superlag, men det er fortsatt en meget god og bred spillerstall per nå.

Enig i at Glimt nå har en BRED stall. Men kvaliteten på start 11'eren er et stykke unna f.eks. Molde.

Champis

Legg inn av Champis »

rdzzl skrev: man sep 12, 2022 9:22 am Ikke overraskende i det hele tatt. Så den komme for flere uker siden.
Manglende rotering over lang tid gjør at vi, som så mange ganger før det siste året, stiller til kamp med stive og slitne ben. Når halve spillet vårt dreier seg om å presse, er energi viktigere enn kvalitet. Det er dette jeg ikke skjønner når det kommer til manglende rotering. Det er så basic. Når du roterer:

1. Hviler du de antatt beste spillerne
2. Gir de nest beste sjansen, og de kan overraske/spille seg inn/gi bedre konkurranse
2b. De nest beste er i bedre form dersom noen av de beste blir skadet, og kan på en bedre måte fylle tomrommet
3. Du taper ikke kamper på manglende energinivå.

Er så dritt lei av dette. I fjor før Legia, også, så skvisa vi sitronen så tom for saft at nesten samtlige nøkkelspillere ble skadd før oppgjøret. Også ble vi slått ut av et lag som var ganske mye dårligere enn mange andre lag vi vant mot.

Det virker heller ikke å ha så mye å si om vi ligger under, det er uavgjort, eller vi har en liten eller stor ledelse. Byttene kan komme i det 89. minutt for spillere som Pellegrino. Sjokk at han løper på seg strekk mot Molde etter ekstraomganger i Zagreb og ~90 i samtlige kamper de siste månedene.

Det er vel liten tvil om at Knutsen har vært norges beste trener på treningsfeltet, når det gjelder kulturbygging, og når det har dreid seg om å implementere "en fin spillestil". Vi ser jo et motsvar i serien hvor nesten samtlige andre lag har begynt å spille med 3/5 i forsvar for å svare på Glimts suksess. Det sier mye når du har andre topplag som legger seg som Atletico Madrid mot deg.

Men fytti rakkern så dårlig han er på squad management, rotering, påvirke kamper med bytter. Her MÅ han ta steg om vi som klubb skal ta steg.

Så er det tematikken som samtlige gruppechatter har boblet over med de siste ukene: Klippekort. Uansett faen situasjon, skal Moe, Lode, Saltnes, og co, inn i laget. I form? Who cares. Småskadet? Who cares. Erstatteren har vært månedens spiller? Who cares. Rett ut.
Dette må han gi faen i. Du tar da ikke ut Amundsen av dette laget. Det er peak idioti.

Til punktet om XG over, Tromsø har 0,55 og vi 1,11. Langt fra godt nok i seg selv. Men dette er andre Eliteseriekamp på rad hvor vi slipper inn enormt med mål på veldig lav XG. Molde hadde 1,13 XG og 6 skudd på mål. Scorte på sine tre første skudd. Det er "statistiske outliers", men det sier jo noe om hvor lett vi slipper til skudd fra alle mulige slags vinkler. Det siste målet driter jeg i, da det kommer etter at vi setter fram hele laget for å prøve å hente inn kampen. Det er greit. De tre første er gode prestasjoner men også et snev av flaks av dem, og udyktighet hos oss. Det må vi begynne å luke vekk, ellers blir det en jævla lang høst. Mot TIL er det manglende press, Høibråten blir lurt med et løp bak ryggen sin, og avslutningen er god. Frisparket skulle aldri vært gitt, men for en prestasjon. Det tredje er jo rene julegaven fra oss.

Før Zurich må vi hjem og se oss i speilet. Jeg har null tro på at dette kommer til å forandre seg. Vi skal "stå i det", noe som er Glimt-prat for å holde på elleveren så lenge vi kan og inshallah så løsner det for to-tre stykk som kan skinne i kollektivet. Det funket i siste halvdel av sesongen i fjor, men det ser ikke ut som vi har nok bredde på back, eller kvalitet på spissplass, til at det skal kunne gå i år. Spesielt med Moe, Solbakken, Pellegrino, Saltnes (spiller jo tydeligvis småskadet for femte mnd på rad) ute av form eller ikke friske.

Én viktig ting til, som er lett å undervurdere:

4. Man holder hele troppen sultne og motiverte, og det gir en mental dynamikk og rullere på flere spillere. Dette er stort sett veldig positiv for både de som er i en antatt første-11'er og for de som er nummer 12 - 18.

Champis

Legg inn av Champis »

Nordlys skrev: man sep 12, 2022 11:44 am
Champis skrev: man sep 12, 2022 1:04 am Fair enough. Hvis du mener at det er bred konsensus at Glimt 2020 hadde vunnet greit på bortebane mot PSV, så er det nok ikke vits å diskutere dette noe mer, nei.
Det nytter jo ikke diskutere når du kjører ren plukk og miks. Da ender du opp med å argumentere mot en stråmann.

Jeg antok at du mente det var bred konsensus om dette, siden du dro inn det argumentet i denne diskusjonen. Hvis du mener at det ikke var det, så synes jeg det er uryddig å bruke det argumentet i samme innlegg.

lund

Legg inn av lund »

Bodø/Glimt har Haikin som er klart bedre enn Karlstrøm og Pellegrino som er et hakk bedre enn det man har på Molde der fremme (enn så lenge). Utenom det er det vel ikke helt feil å si at Molde er et lite hakk bedre på de fleste andre posisjoner i førsteelleveren. Ser man på bredden på benken, så er det nok ganske jevnt (kanskje til og med litt større bredde hos Glimt der).

dani07

Legg inn av dani07 »

Champis skrev: man sep 12, 2022 12:44 pm
Nordlys skrev: man sep 12, 2022 11:44 am
Champis skrev: man sep 12, 2022 1:04 am Fair enough. Hvis du mener at det er bred konsensus at Glimt 2020 hadde vunnet greit på bortebane mot PSV, så er det nok ikke vits å diskutere dette noe mer, nei.
Det nytter jo ikke diskutere når du kjører ren plukk og miks. Da ender du opp med å argumentere mot en stråmann.

Jeg antok at du mente det var bred konsensus om dette, siden du dro inn det argumentet i denne diskusjonen. Hvis du mener at det ikke var det, så synes jeg det er uryddig å bruke det argumentet i samme innlegg.
Her er jo hele poenget med hvorfor det ikke er noen vits å diskutere med deg. Det er 100% åpenbart for alle som kan lese og prosessere tekst at Nordlys ikke mente at det var bred konsensus om at Glimt2020 skulle slå PSV borte. Han mener på et generelt grunnlag at du setter deg i en båt som er det motsatte av den generelle konsensusen i en tråd. Om du ønsker eksempler så kan man helt sikkert finne det frem til deg.

Du har en egen evne til å se en diskusjon, og så ta 2 setninger i den diskusjonen og vri den til noe helt annet, samtidig som det ikke gir tråden eller diskusjonen noe innhold.

Nå sist "du velger altså 3-4 situasjoner ut av 1000 i fra kampen" var det du hentet ut av mitt innlegg om kampen mot PSV.
Akkurat som at det er noen overraskelse at man diskutere nøkkelsituasjoner kontra alle situasjoner? Det er jo ikke slik at f.eks Edvartsen sine dommervurderinger tar for seg samtlige 70-80 fløyteblås i løpet av en kamp, men heller de 3-4 som er avgjørende/store feil.

I mitt hode, så er slike innlegg knapt 3 hakk over det troll kommer med, og det gir lite mening å bruke tid og krefter på å diskutere noe med slikt.

dani07

Legg inn av dani07 »

lund skrev: man sep 12, 2022 12:47 pm Bodø/Glimt har Haikin som er klart bedre enn Karlstrøm og Pellegrino som er et hakk bedre enn det man har på Molde der fremme (enn så lenge). Utenom det er det vel ikke helt feil å si at Molde er et lite hakk bedre på de fleste andre posisjoner i førsteelleveren. Ser man på bredden på benken, så er det nok ganske jevnt (kanskje til og med litt større bredde hos Glimt der).
Vil si at alle Glimt sine 4 stoppere er bedre enn Molde sine, men utover det så er jeg enig i din vurdering, for det meste. Jevnt mellom enkelte, men ingen plasser Glimt er spesielt mye bedre for å si det sånn.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»