Tina Brus familieavtale. Varsel om skattesmell

Svar
lund

Re: Tina Brus familieavtale. Varsel om skattesmell

Legg inn av lund »

ms_8 skrev: tir sep 13, 2022 2:22 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: tir sep 13, 2022 2:17 pm

Faren er visst ikke helt enig. Han kommuniserte til en nabo som klaget over en brannalarm: "Jeg bor i 14G og her er det også feilmeldinger som har stått i lang tid".
Som jeg påpekte i en redigering av mitt innlegg så er det ting som kan tyde på at faren bodde der. Men det er ikke dokumentert.

Hvis det kan bevises at faren og/eller moren bodde der i store perioder er Bru ferdig.
og dersom dette stemmer. Så har saken likheter med Tajik saken. Dersom Bru framstilling er korrekt. Så er saken langt mindre alvorleg og NRK har ikkje dekning på det dei skriver
Har egentlig ingen sterk formening om Bru er en skurk ut fra det som står i saken til nå, men på generelt grunnlag tviler jeg på at NRK hadde kjørt denne saken om de ikke hadde noe "inkriminerende" på henne.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

lund skrev: tir sep 13, 2022 2:28 pm Har egentlig ingen sterk formening om Bru er en skurk ut fra det som står i saken til nå, men på generelt grunnlag tviler jeg på at NRK hadde kjørt denne saken om de ikke hadde noe "inkriminerende" på henne.
Det at hun går hardt ut mot mediet som kom med saken, er vel en ting som er helt likt Tajik sin sak.

Så får vi se hvordan dette fortsetter.

Ellers stod det vel at hun beleilig nok ikke har kontrakten mer, så det er suspekte elementer her også.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Jompa skrev: tir sep 13, 2022 2:25 pm
oddvar_kjempebra skrev: tir sep 13, 2022 2:19 pm
Folk_flesk skrev: tir sep 13, 2022 2:17 pm

Faren er visst ikke helt enig. Han kommuniserte til en nabo som klaget over en brannalarm: "Jeg bor i 14G og her er det også feilmeldinger som har stått i lang tid".
Som jeg påpekte i en redigering av mitt innlegg så er det ting som kan tyde på at faren bodde der. Men det er ikke dokumentert.

Hvis det kan bevises at faren og/eller moren bodde der i store perioder er Bru ferdig.
Så er spørsmålet om faren også uttaler seg på vegne av datteren når han skriver "feilmelding som har stått i lang tid".
Vel, de har ikke levd i et vakuum. Det er vel også naboer som får med seg hvem som reelt bor der. Ikke det at det er vanntett bevis akkurat, men hvis journalistene har gjort et grundig arbeid så kan det godt være de "vet" at foreldrene bodde der.

Dette er iallefall en indikasjon:

"I 2020 publiserte foreldrene innlegg og kommentarer i januar, februar, mars, april, juni, september, oktober og desember. NRK har funnet en rekke innlegg og kommentarer fra 2020, skrevet av storfamilien Bru. Én kommentar er skrevet av Tina Bru selv. Resten er skrevet av statsrådens foreldre. De irriterte seg over naboer som røykte på balkongen. Skrev flere innlegg om problemer med TV- og internettsignaler. Ville ha hjelp til å fikse ringeklokka som ikke hadde fungert på flere dager. Informerte om feil med inngangsdøra. Ba om nytt filter til ventilasjonen".

Synd for Bru at foreldrene hennes er slike kranglefanter.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Få disse svindlerne i fengsel, sett gjerne Tadia og Bru på samme celle, så kanskje de får seg en lærepenge. Kjeltringer er hva de er.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Canucks skrev: tir sep 13, 2022 2:59 pm Få disse svindlerne i fengsel, sett gjerne Tadia og Bru på samme celle, så kanskje de får seg en lærepenge. Kjeltringer er hva de er.
Er vel vanlig med egen celle her i landet, eller mener du kanskje at de kan pendle til hverandres celler?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 3:02 pm
Canucks skrev: tir sep 13, 2022 2:59 pm Få disse svindlerne i fengsel, sett gjerne Tadia og Bru på samme celle, så kanskje de får seg en lærepenge. Kjeltringer er hva de er.
Er vel vanlig med egen celle her i landet, eller mener du kanskje at de kan pendle til hverandres celler?
Nå havner ingen av disse i fengsel uansett, det er ett sett regler for kriminelle politikere, og et for oss andre. Hvor alt de får er en liten skattesmell for bevist skattejuks.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Canucks skrev: tir sep 13, 2022 3:05 pm Nå havner ingen av disse i fengsel uansett, det er ett sett regler for kriminelle politikere, og et for oss andre. Hvor alt de får er en liten skattesmell for bevist skattejuks.
På høy tid at vi bare fengsler de folkevalgte, så kan de få dagpermisjon for å pendle til stortinget.

Enklere for alle parter.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 12:48 pm Igjen virker det som om politikeren kun er opptatt av hun mener hun har manøvrert regelverket godt nok, til å lovlig ta så mye hun kan fra fellesskapet. Hun reflekterer overhodet ikke over etikken i dette.

Helt drøyt hvor mange av disse som er ledende politikere.
Det er lenge siden rikspolitikerne har jobbet for folket. Der er det mest først meg selv og så meg selv. Karre til seg mest mulig med eller uten juks. Mest juks ser det ut til.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Kan noen forklare meg hvordan en kontrakt blir "borte"? Det står ikke til troende.

Bjørn Torgeir

Legg inn av Bjørn Torgeir »

Jompa skrev: tir sep 13, 2022 2:23 pm Til info så tolker skatteetaten spesielt tre ting som brudd på pendlerboligavtalen:
- De som allerede er bosatt i Oslo, og som allikevel får pendlerbolig.
- De som leier ut sin egen bolig på hjemstedet sitt og får pendlerbolig
- De som leier bolig på hjemstedet uten å betale markedspris

Det er da det siste punktet her som skatteetaten tar Bru på, men som er omdiskutert. Selv om skatteetaten mener det er veldig tydelig.
Opprinnelig ja. Men hvis det i tillegg viser seg at det i praksis er foreldrene som har disponert boligen i deler av perioden så ryker hun på punkt 1 også

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Mange skapsosialister på høyresida, oftest disse som ender opp i slike situasjoner virker det som.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 12:48 pm Igjen virker det som om politikeren kun er opptatt av hun mener hun har manøvrert regelverket godt nok, til å lovlig ta så mye hun kan fra fellesskapet. Hun reflekterer overhodet ikke over etikken i dette.

Helt drøyt hvor mange av disse som er ledende politikere.
Dette er en dokumentasjon på hvor råttent miljø den partipolitiske eliten har skapt.
Ikke det minste rart at disse prioriterer å overlate styringen av Norge til utlandet. Er jo mye enklere å stemple inn utenlandske lover og regler inn i norsk lov enn å utarbeide- og vedta lover selv. Da kan jo tiden brukes til å konstruere- og nyte utspekulerte frynsegoder.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Folk_flesk skrev: tir sep 13, 2022 1:43 pm Må ha blitt veldig trangt på det soverommet med de 3 generasjonene der inne hver natt.
:lol: :lol: :lol:

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Canucks skrev: tir sep 13, 2022 3:05 pm
Tjaaah skrev: tir sep 13, 2022 3:02 pm
Canucks skrev: tir sep 13, 2022 2:59 pm Få disse svindlerne i fengsel, sett gjerne Tadia og Bru på samme celle, så kanskje de får seg en lærepenge. Kjeltringer er hva de er.
Er vel vanlig med egen celle her i landet, eller mener du kanskje at de kan pendle til hverandres celler?
Nå havner ingen av disse i fengsel uansett, det er ett sett regler for kriminelle politikere, og et for oss andre. Hvor alt de får er en liten skattesmell for bevist skattejuks.
Delvis enig, men heldigvis finst det 2 untak
https://www.nrk.no/norge/hege-haukeland ... 1.15828221
https://www.advokatbladet.no/keshvari-d ... sel/154721

Dog er det ingenting som tyder på at folkevalde blir dømt for pendlarboligere. Spesielt når Stortinget sjølv har tatt kampen for dei og neppe vil akseptere 1 anmeldelse på at dei har svindla stortinget.

lund

Legg inn av lund »

Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Aasnes utdyper overfor VG:

– Dette er en frustrasjon jeg har hatt i lang tid – nemlig at politikere generelt mistenkeliggjøres i stor grad. Det skaper problemer med rekruttering, og det blir vanskelig for unge distriktspolitikere som skal inn på Stortinget, mener han.

Aanes understreker at han ikke kjenner faktum i saken, og at han ikke har snakket med Bru direkte.

Kremt.. Burde det ikke være en LITEN sammenheng mellom det han sier i det første og andre avsnittet her. Han er frustrert over mistenkeliggjøring, men har han satt seg inn i den aktuelle saken? Nei.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Folk_flesk skrev: ons sep 14, 2022 12:36 am Aasnes utdyper overfor VG:

– Dette er en frustrasjon jeg har hatt i lang tid – nemlig at politikere generelt mistenkeliggjøres i stor grad. Det skaper problemer med rekruttering, og det blir vanskelig for unge distriktspolitikere som skal inn på Stortinget, mener han.

Aanes understreker at han ikke kjenner faktum i saken, og at han ikke har snakket med Bru direkte.

Kremt.. Burde det ikke være en LITEN sammenheng mellom det han sier i det første og andre avsnittet her. Han er frustrert over mistenkeliggjøring, men har han satt seg inn i den aktuelle saken? Nei.
Ikke minst så har jo det siste året vist at politikerne burde vært mer mistenkeliggjort, de siste tiårene.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Han har jo et poeng når denne saken settes i samme bås som Tajik-saken. Det har vært flere innlegg i denne tråden som stempler Bru som en svindler som hører hjemme i fengsel. Selv om det ikke har kommet fram noe som tilsier at Bru har oppgitt feilaktige opplysninger, holdt tilbake informasjon eller gjort noe annet for å villede Storting eller skattemyndigheter for å unngå skatt

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Solvgutt1 skrev: ons sep 14, 2022 12:41 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Han har jo et poeng når denne saken settes i samme bås som Tajik-saken. Det har vært flere innlegg i denne tråden som stempler Bru som en svindler som hører hjemme i fengsel. Selv om det ikke har kommet fram noe som tilsier at Bru har oppgitt feilaktige opplysninger, holdt tilbake informasjon eller gjort noe annet for å villede Storting eller skattemyndigheter for å unngå skatt
Viss foreldra budde i huset Bru leide oss foreldra. Så er ho absolutt i grenseland.
Spesielt sidan ho då var folkeregistert på ein plass ho ikkje budde på og dermed sparte store utgifter på å skaffe bolig i Oslo sjølv.
Tross alt budde ho skattefritt i pendlarboligeren.

Det gjelder sjølv om ho betalte dei 4300 kr pr måned om leieforholdet ikkje var ekte, men kun ein måte for ho og komme under reglene mens dei budde hus i Stavanger.

AlvaroC

Legg inn av AlvaroC »

Forstår jo at Bru er irritert over en så nærgående artikkel som NRKs, men vet ikke om Bru er så veldig tjent med å angripe NRK og få alle til å lese hele artikkelen.

Det mest spesielle er vel forespørsel om å få regne kostnader for bygging av nytt hus som boutgifter, tror neppe dette var tanken med pendlerbolig-ordningen. Og om hun ikke klarer bedre å vurdere saker på egne vegne, så er jeg i alle fall veldig skeptisk til evnene til å vurdere og å ta beslutninger på nasjonens vegne. Og ser heller ikke helt poenget, hun skulle vel fortsatt bo i en leilighet på Storhaug og ha utgifter der?

KBY

Legg inn av KBY »

Det som skremmer meg er at det leies leiligheter til ~41.000,- per måned.
Er dette den dyreste leiligheten, billigste eller er det normen?

Det blir nesten 10 millioner over 20 år og så sitter statsbygg igjen med hele fortjenesten på leiligheten i etterkant.

Olaien

Legg inn av Olaien »

Tina Bru og Høyre slipper unna med dette fordi pressen har mistet interessen.

Brezjnev

Legg inn av Brezjnev »

Solvgutt1 skrev: ons sep 14, 2022 12:41 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Han har jo et poeng når denne saken settes i samme bås som Tajik-saken. Det har vært flere innlegg i denne tråden som stempler Bru som en svindler som hører hjemme i fengsel. Selv om det ikke har kommet fram noe som tilsier at Bru har oppgitt feilaktige opplysninger, holdt tilbake informasjon eller gjort noe annet for å villede Storting eller skattemyndigheter for å unngå skatt
NRK: Hvis de (skattekontoret, min anm.) hadde svart ja (til om byggeutgifter på tomten kvalifiserte til null skatt på stortingsbolig, min anm.), hva hadde skjedd med leiligheten på Storhaug?

Bru: Nei, da hadde jeg tenkt at da har jeg store nok utgifter, så da er det ikke viktig å opprettholde den leia.

Poenget med kontrakten var altså ikke å ha et sted å bo, men å sørge for at stortingsleiligheten ble skattefri. Det virker utvilsomt at det faktisk har vært gjort konkrete betalinger til foreldrene, i motsetning til i tilfellet Tajik, og at Bru har således har vært flinkere til å holde seg på rett side av i hvert fall straffeloven, men hensikten var akkurat den samme for Bru som for Tajik. Hun ville fiske så mye som mulig ut av skattebetalernes lommer.

lund

Legg inn av lund »

Solvgutt1 skrev: ons sep 14, 2022 12:41 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Han har jo et poeng når denne saken settes i samme bås som Tajik-saken. Det har vært flere innlegg i denne tråden som stempler Bru som en svindler som hører hjemme i fengsel. Selv om det ikke har kommet fram noe som tilsier at Bru har oppgitt feilaktige opplysninger, holdt tilbake informasjon eller gjort noe annet for å villede Storting eller skattemyndigheter for å unngå skatt
Det går vel ikke bare på det (det burde jo være et minstekrav), men om det har vært i henhold til intensjonen med systemet (og om hun ev. burde skjønne at det ikke var det). For min del er det ikke så interessant hvem som måtte være den største skurken. Det går mer på om man har utnyttet et regelverk på en måte man ikke burde eller ei. Hvis man har det, så fortjener man heller ikke vår tillit. Og det burde Aanes ta innover seg i stedet for å forsvare på autopilot når det er noen fra Høyre det settes søkelys på. Da fremstår det bare kalkulert og ikke ekte.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Ikke overraskende fra en mossing dette

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hetfield skrev: ons sep 14, 2022 12:12 pm Ikke overraskende fra en mossing dette
Litt rasisme der altså.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Olaien skrev: ons sep 14, 2022 11:51 am Tina Bru og Høyre slipper unna med dette fordi pressen har mistet interessen.
Om pressen mister interessen så taler det til Brus fordel. Om pressen mener de har en god sak mot politikerne biter de seg fast i leggen og holder tak.
Som seg hør og bør.

Det kan fortsatt komme frem mer i denne saken, men enn så lenge er det en bagatell og muligens ikke det en gang i forhold til de andre sakene vi har hatt de siste årene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Folk_flesk skrev: ons sep 14, 2022 12:36 am
lund skrev: tir sep 13, 2022 11:24 pm Haha, rørende omsorg fra Ernas tidligere spinndoktor nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b ... iggjoering

Piss fra ende til annen det han kommer med.
Aasnes utdyper overfor VG:

– Dette er en frustrasjon jeg har hatt i lang tid – nemlig at politikere generelt mistenkeliggjøres i stor grad. Det skaper problemer med rekruttering, og det blir vanskelig for unge distriktspolitikere som skal inn på Stortinget, mener han.

Aanes understreker at han ikke kjenner faktum i saken, og at han ikke har snakket med Bru direkte.

Kremt.. Burde det ikke være en LITEN sammenheng mellom det han sier i det første og andre avsnittet her. Han er frustrert over mistenkeliggjøring, men har han satt seg inn i den aktuelle saken? Nei.
Han er fortsatt Høyremann og nær venn av både Erna og Bru, samt partner i firmaet som skal skjønnemale politikere. You do the math

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Queenie skrev: ons sep 14, 2022 12:31 pm Han er fortsatt Høyremann og nær venn av både Erna og Bru, samt partner i firmaet som skal skjønnemale politikere. You do the math
Er som forventet det ja..

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Brezjnev skrev: ons sep 14, 2022 12:03 pm NRK: Hvis de (skattekontoret, min anm.) hadde svart ja (til om byggeutgifter på tomten kvalifiserte til null skatt på stortingsbolig, min anm.), hva hadde skjedd med leiligheten på Storhaug?

Bru: Nei, da hadde jeg tenkt at da har jeg store nok utgifter, så da er det ikke viktig å opprettholde den leia.

Poenget med kontrakten var altså ikke å ha et sted å bo, men å sørge for at stortingsleiligheten ble skattefri. Det virker utvilsomt at det faktisk har vært gjort konkrete betalinger til foreldrene, i motsetning til i tilfellet Tajik, og at Bru har således har vært flinkere til å holde seg på rett side av i hvert fall straffeloven, men hensikten var akkurat den samme for Bru som for Tajik. Hun ville fiske så mye som mulig ut av skattebetalernes lommer.
Ja, det virker unektelig som om det var det eneste hun tenkte på. Hvor mye hun kunne skvise ut av systemet. Og som alle andre som har blitt avslørt i denne saken, uttaler hun seg som om hun aldri har lært å ta stilling til hva som er rett eller galt, utover hva lovverket sier.

Det er så ekstremt tonedøvt, at du skulle tro politikere vokste opp i isolerte kolonier på svalbard.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»