Kirkefedrenes svik.

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Kirkefedrenes svik.

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Kirkefedrenes svik.
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (Matt.23:13)

Hvorfor kunne jeg galant overført dette Jesussitatet til presteskapet i vår tid?

Den totalt ikkevoldelige martyrtiden, som oppstod i kjølevannet av Jesu frivillige vandring til korset, var heftig i de første ett til to hundre årene av vår tidsregning og tilhengerskaren eskalerte kraftig i antall, men straks kirkefedrene lot kirken innlemme i staten og lønn kom på dagsorden, da stilnet martyriet. Men lønnen var ikke hovedgrunnen til at martyriet stilnet, det var det ettertidens presteskaps tolkning av kirkefedrenes endelige stadfestelse av teksten i DNT som sørget for. Teksten i DNT, slik vi kjenner den i dag, la nemlig føringen for presteskapets tolkninger som heller henviste til Paulus råd om nådetro, enn til Jesu råd om handlingstro. For mens Jesu krevde personlig offer for å bli frelst, var det nok for Paulus å tro på nåden alene. ”For av nåde er dere frelst ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.”(Efeserne 2:8), og dette grep kirkefedrene med begge hender og lanserte begrepet om Jesus som; sann Gud og sant menneske, noe som i realiteten betydde at Jesus først og fremst er Gud og menneske deretter. Dermed kunne de første kirkefedrene redde sine egne liv å unngå martyriet, for kirkefedrene hadde press på seg fra menighetene til å gå foran med det gode eksempelet som Jesus og martyrene hadde satt på dagsorden. ”For den som vil berge sitt liv, skal miste det; men den som mister sitt liv for min skyld og for evangeliets skyld, han skal berge det.” (Mark. 8:35/36) Men ved å hevde at Jesus offer var en nådegave gitt fra gud til menneske og ikke en nådegave gitt fra menneske til menneske, slik Jesus ville det, slapp de unna med et gigantisk bedrageri som Jesus forutså da han lanserte benevnelsen, Menneskesønnen, om seg selv, en benevnelse han gjentok gang på gang ovenfor disiplene, for å stadfeste at han så på seg selv først og fremst som et menneske og ikke som Gud.
Så begynte utsilingen av de handlingstro Jesustilhengerne. Ved det ene kirkemøte (konsil) etter det andre ble alle som hevdet noe som stod i strid med kirkefedrenes oppfatning av at Jesus var sann Gud og sant menneske, fjernet. Konsekvensene av det ser vi i dag da det hevdes at nådetroen er kjernen i kristendommen.
Ved reformasjonen skjøt frelse ved troen på nåden alene fart og vi fikk det vi i dag ser og hører i kirker og bedehus, en Jesus som henger stum og død på korset, og et presteskap som forkynner at du ikke behøver å gjøre deg fortjent til Guds rike ved gjerninger, for du har fått nåde hos Gud bare ved å tro på Jesus. De kunne i tillegg like godt ha knyttet en knebel om Jesu munn, for det var slettes ikke slik han ville ha det.
Hvordan klarte kirkefedrene å forfalske Jesu frivillige vandring til korset, som skulle være det optimale forbildet på at den har størst kjærlighet som gir sitt liv for sin neste? Jo, ved å opphøye ham til sann Gud og sant menneske og dermed gjøre ham uoppnåelig. Kirkefedrene snudde dermed Jesu korsgang på hodet ved å fortelle tilhengerne av kristendommen at Jesu gode eksempel ikke var til etterfølgelse for mennesket, for Gud/Jesus hadde gått i forveien en gang for alle. Jesus hadde tatt på seg verdens synd og soningen var dermed ferdiggjort. Er ikke det en forfalskning så vet ikke jeg. Mennesket trengte altså ikke etter dette ikke å frykte synden, for nåden var allerede gitt.
Arven etter kirkefedrene gjør seg gjeldende den dag i dag, hvor kirkens tjenere verden over er mer opptatt av å betale husleien og få mat på bordet enn det Jesu påla de første apostlene om ikke å ha brød, ikke veske og ikke penger i beltet når de skulle forkynne Guds rike for folket. I dag tjener en nyutdannet prest på laveste sats tjener 490.000.- i året. ”Nidkjærhet for ditt hus skal fortære meg.” (Joh. ev. 2:17)

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm kirkens tjenere verden over er mer opptatt av å betale husleien og få mat på bordet enn det Jesu påla de første apostlene om ikke å ha brød, ikke veske og ikke penger i beltet når de skulle forkynne Guds rike for folket.
Aha. Children of god (nei, jeg bruker ikke stor forbokstav i "god", og det vet du god-t) er gjenoppstått. Ja, ja. Du får ta en titt her: https://snl.no/Children_of_God

Mvh og ønske om god bedring

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor aug 11, 2022 10:00 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm kirkens tjenere verden over er mer opptatt av å betale husleien og få mat på bordet enn det Jesu påla de første apostlene om ikke å ha brød, ikke veske og ikke penger i beltet når de skulle forkynne Guds rike for folket.
Aha. Children of god (nei, jeg bruker ikke stor forbokstav i "god", og det vet du god-t) er gjenoppstått. Ja, ja. Du får ta en titt her: https://snl.no/Children_of_God

Mvh og ønske om god bedring

BE


Ingen sammenligning for øvrig.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm Kirkefedrenes svik.
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (Matt.23:13)
Fariseerne hadde ofte et nedlatende syn på vanlige folk ja.
De ble også endog kalt for ormeyngel.

Det som skjedde i den kristne menigheten var at noen ledere så på seg selv som bedre enn de andre.
Til slutt ble det av dette biskoper med en presteklasse derunder.

Husk at Paulus sa at glupske ulver ville kom inn og ikke skåne de andre (vanlige).
Og man snakket om at et stort frafall ville komme.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn aug 14, 2022 10:46 am
Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm Kirkefedrenes svik.
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (Matt.23:13)
Fariseerne hadde ofte et nedlatende syn på vanlige folk ja.
De ble også endog kalt for ormeyngel.

Det som skjedde i den kristne menigheten var at noen ledere så på seg selv som bedre enn de andre.
Til slutt ble det av dette biskoper med en presteklasse derunder.

Husk at Paulus sa at glupske ulver ville kom inn og ikke skåne de andre (vanlige).
Og man snakket om at et stort frafall ville komme.
Bare en kommentar:

"Jeg kjenner ikke til noen herre eller mester,
det frie næringsliv holder seg med egne prester,
og Satan speller fele i et rock'n roll-orkester -
swing it, sister!
"

(Ole Paus - som regner seg som en slags troende)

Mvh

BE
som har hørt en del på Ole Paus

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: søn aug 14, 2022 1:32 pm
"Jeg kjenner ikke til noen herre eller mester,
det frie næringsliv holder seg med egne prester,
og Satan speller fele i et rock'n roll-orkester -
swing it, sister!
"

(Ole Paus - som regner seg som en slags troende)
A joke it was, but quite a good one: https://www.snopes.com/fact-check/god-slick/

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn aug 14, 2022 3:38 pm
BlackEagle skrev: søn aug 14, 2022 1:32 pm
"Jeg kjenner ikke til noen herre eller mester,
det frie næringsliv holder seg med egne prester,
og Satan speller fele i et rock'n roll-orkester -
swing it, sister!
"

(Ole Paus - som regner seg som en slags troende)
A joke it was, but quite a good one: https://www.snopes.com/fact-check/god-slick/
"...I probably would have called mine Xlopdy" - goodness gracious...
:lol:

Mvh

BE
som regner med at det faller i hans og drakkars lodd å opprettholde det kulturelle nivået her inne

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: søn aug 14, 2022 9:47 pm

Mvh

BE
som regner med at det faller i hans og drakkars lodd å opprettholde det kulturelle nivået her inne
"I'm just a soul whose intentions are good
Oh Lord, please don't let me be misunderstood"
► Show Spoiler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: ons aug 17, 2022 7:39 pm
BlackEagle skrev: søn aug 14, 2022 9:47 pm

Mvh

BE
som regner med at det faller i hans og drakkars lodd å opprettholde det kulturelle nivået her inne
"I'm just a soul whose intentions are good
Oh Lord, please don't let me be misunderstood"
► Show Spoiler
"yeah, baby, sometimes I'm so carefree"
with a joy that's hard to hide
"

Mvh

BE

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: søn aug 14, 2022 9:47 pm Mvh
BE
som regner med at det faller i hans og drakkars lodd å opprettholde det kulturelle nivået her inne
I dag har vi vært på langtur.
Målet var å foreta et høststell på 3 graver med familie og slekt.
Ja?

Det spesielle, man kunne bli religiøs av mindre, var den låta som startet opp på Vinyl-kanalen på radioen, et par-tre sekunder etter å ha trykket på startknappen.

En meget fin, men også spesiell låt :
► Show Spoiler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm
Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere, som stenger himlenes rike for menneskene! Selv går dere ikke inn, og dem som er i ferd med å gå inn, tillater dere ikke å gå inn. (Matt.23:13)
Pøh. Jeg ha'kke tenkt meg inn i no' sabla "himlenes rike" uansett - og hva i all verden skulle jeg nå gjøre der??? I mangel av Rolf Hansens kryssord, ikkeno' Captain Morgan - men i stedet få tildelt en gul ring over huet (som ikke kan brukes til noe fornuftig i noe fall), og måtte høre på salmesang (og ut fra enkelte kirkebesøk å dømme, er ikke den sangen særlig tonal heller!) og "Jag trodde änglarna fanns" - i all evighet!!!

Nei takk - tro'kke det, nei. Da slokker jeg heller lyset - og får jeg anledning, tar jeg nok en tur ned i kjeller'n, for der har jeg en teoretisk - eller i det minste hypotetisk - mulighet til å treffe kjentfolk! Og får jeg lurt med meg en liten bit av no' svart, brun eller grønn greie, så kan vi jo få det riktig morsomt!

Mvh

BE
skriftlærd, fariseer og mulig hykler - men det æ'kke han som har nøkker'n

P. S. Nå har du adressa, om du skulle havne i det høye og bli lei av all salmegnålinga - ta deg en tur ned i kjeller'n - det kan være der det foregår! Og velkommen skal du være - under forutsetninga av at du ikke forsøker å leke predikant der også!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm Men lønnen var ikke hovedgrunnen til at martyriet stilnet, det var det ettertidens presteskaps tolkning av kirkefedrenes endelige stadfestelse av teksten i DNT som sørget for. Teksten i DNT, slik vi kjenner den i dag, la nemlig føringen for presteskapets tolkninger
DNT? Den Norske Turistforening? Jo, jo - de har i det minste rundt et halvt tusen hytter rundt omkring. Men det kan være litt krøkkete å ta seg dit for oss som blir litt ustø i høyden, sjøl om vi kan ha lang trening. Kan jeg ta med en gitar, tror du? Harpe har jeg ikke, og ikke liker jeg det no' særlig heller.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm Ved det ene kirkemøte (konsil) etter det andre ble alle som hevdet noe som stod i strid med kirkefedrenes oppfatning av at Jesus var sann Gud og sant menneske, fjernet.
Øyyy! Uttrykte ikke du nettopp - litt lengre oppe i innlegget ditt - noe om at de to synene på hva fyren var, er uforénlige? Eller kanskje ikke - det æ'kke alltid så lett å skjønne hva du mener.

Mvh

BE
som har lupe også, om det skulle være ønskelig

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm I dag tjener en nyutdannet prest på laveste sats tjener 490.000.- i året.
Vel, de første apostlene som du henviser til - hva betalte de i renter og avdrag? Eller for forsikringer? Eller for kommunale avgifter? Eller i skatt?

En annen ting er at jeg er helt enig med deg i at det er helt bak mål å få penger ("lønn") for å indoktrinere og overtrosifisere mennesker.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: tor sep 08, 2022 6:31 pm
BlackEagle skrev: søn aug 14, 2022 9:47 pm Mvh
BE
som regner med at det faller i hans og drakkars lodd å opprettholde det kulturelle nivået her inne
I dag har vi vært på langtur.
Målet var å foreta et høststell på 3 graver med familie og slekt.
Ja?

Det spesielle, man kunne bli religiøs av mindre, var den låta som startet opp på Vinyl-kanalen på radioen, et par-tre sekunder etter å ha trykket på startknappen.

En meget fin, men også spesiell låt :
Den låten har jeg et ganske nært forhold til - riktignok på feil grunnlag, viste det seg. Jeg ble fortalt at den ble skrevet som en protest mot Vietnam-krigen, men Asa sa mange år seinere at det var ikke helt sant - i hvert fall ikke da han skrev den!

Det er forresten en av de låtene vi (dvs. bandet mitt) har hatt på repertoaret (vi æ'kke helt fundamentalister på blues heller, da!).

Mvh

BE

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

BlackEagle skrev: tor sep 08, 2022 8:05 pm ..........

Nei takk - tro'kke det, nei. Da slokker jeg heller lyset - og får jeg anledning, tar jeg nok en tur ned i kjeller'n, for der har jeg en teoretisk - eller i det minste hypotetisk - mulighet til å treffe kjentfolk! Og får jeg lurt med meg en liten bit av no' svart, brun eller grønn greie, så kan vi jo få det riktig morsomt!
Her holder jeg med deg. Jeg har sagt det før og sier det igjen med Herman Wessels ord om møte i helvete mellom Herremanden og hans kusk:

Han traf sin Kudsk, og studsede:
«Hvad! Jochum og i Helvede?
Jeg næsten det forsværge vilde.»
Og det er ilde,
At see, hvad man forsværge vilde.

Har noen i slekta og i vennekretsen jeg absolutt vil forsverge havne i underetasjen.

Sitter og nyter en god spansk brandy. Gleder folkens, gleder, det er livet, og slettes ikke ikke religiøse grublerier .

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

virrvar skrev: tor sep 08, 2022 11:49 pm
BlackEagle skrev: tor sep 08, 2022 8:05 pm ..........

Nei takk - tro'kke det, nei. Da slokker jeg heller lyset - og får jeg anledning, tar jeg nok en tur ned i kjeller'n, for der har jeg en teoretisk - eller i det minste hypotetisk - mulighet til å treffe kjentfolk! Og får jeg lurt med meg en liten bit av no' svart, brun eller grønn greie, så kan vi jo få det riktig morsomt!
Her holder jeg med deg. Jeg har sagt det før og sier det igjen med Herman Wessels ord om møte i helvete mellom Herremanden og hans kusk:

Han traf sin Kudsk, og studsede:
«Hvad! Jochum og i Helvede?
Jeg næsten det forsværge vilde.»
Og det er ilde,
At see, hvad man forsværge vilde.

Har noen i slekta og i vennekretsen jeg absolutt vil forsverge havne i underetasjen.

Sitter og nyter en god spansk brandy. Gleder folkens, gleder, det er livet, og slettes ikke ikke religiøse grublerier .
:D

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor sep 08, 2022 8:18 pm
Arne Magnus Aasen skrev: tor aug 11, 2022 3:29 pm Ved det ene kirkemøte (konsil) etter det andre ble alle som hevdet noe som stod i strid med kirkefedrenes oppfatning av at Jesus var sann Gud og sant menneske, fjernet.
Øyyy! Uttrykte ikke du nettopp - litt lengre oppe i innlegget ditt - noe om at de to synene på hva fyren var, er uforénlige? Eller kanskje ikke - det æ'kke alltid så lett å skjønne hva du mener.

Mvh

BE
som har lupe også, om det skulle være ønskelig


BE satt på kontoret i flisespikkeriet sitt i Nordre Slidre. Han hadde akkurat svart på AMAA sitt åpningsinnlegg i Kirkefedrenes svik og gitt ham noen velrettede spark. Han flirte til seg selv i speilet han alltid hadde med seg og grep en flis som han gravde ut noe muffens mellom fortennene med. Det viste seg å være rester fra gårdsdagens kebab, den han hadde slukt ved pølseboden til ho Martha etter en våt tur på puben kvelden i forveien. Han lå kebabresten på pulten og tenkte at den kunne fluene få før han lente seg tilfreds tilbake i stolen og tenkte at han i grunnen ikke var et så værst menneske. Han hadde det da godt. Flisespikkingen gikk godt og på puben hadde han lagt fram for vennene sine ideèn om sitt nyeste prosjekt; lupespikkeri. Han ville diskutere med dem om ikke benevnelsen lupespikkeri i stedet for lupeproduksjon kunne være å foretrekke i logoen. En av vennene mente at BE`s flisespikkeri var nok, for han kunne risikere at det ville slå tilbake på ham ved at han risikerte å komme under lupen til skattevesenet. Dessuten. Ville det være så smart å få et renn av skattefunkjonærer som skulle kjøpe luper av ham? En annen mente at å starte lupeproduksjon var en kjempegod idè, spesielt i vår tid hvor det kunne bli høyaktuelt for folk å gå i sømmene på hverandre ettersom flisespikkeriet og strømsparing gikk håndi hånd. En tredje hisset seg opp, for som han sa: "Har vi ikke nok lus om vi ikke skal produsere dem også?" Han hadde sittet på puben noen timer før de andre kom, noe som resulterte i at han hadde et usannsynlig høyt promillenivå. En fjerde, en spyttslikker, som snakket mer i nesen enn gjennom munnen, ville forsvare BE, så han reiste seg i harme og ropte: "No nolder nu neft, din nyttnikker."

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man sep 12, 2022 1:07 pm
BE satt på kontoret i flisespikkeriet sitt i Nordre Slidre. Han hadde akkurat svart på AMAA sitt åpningsinnlegg i Kirkefedrenes svik og gitt ham noen velrettede spark. Han flirte til seg selv i speilet han alltid hadde med seg og grep en flis som han gravde ut noe muffens mellom fortennene med. Det viste seg å være rester fra gårdsdagens kebab, den han hadde slukt ved pølseboden til ho Martha etter en våt tur på puben kvelden i forveien. Han lå kebabresten på pulten og tenkte at den kunne fluene få før han lente seg tilfreds tilbake i stolen og tenkte at han i grunnen ikke var et så værst menneske. Han hadde det da godt. Flisespikkingen gikk godt og på puben hadde han lagt fram for vennene sine ideèn om sitt nyeste prosjekt; lupespikkeri. Han ville diskutere med dem om ikke benevnelsen lupespikkeri i stedet for lupeproduksjon kunne være å foretrekke i logoen. En av vennene mente at BE`s flisespikkeri var nok, for han kunne risikere at det ville slå tilbake på ham ved at han risikerte å komme under lupen til skattevesenet. Dessuten. Ville det være så smart å få et renn av skattefunkjonærer som skulle kjøpe luper av ham? En annen mente at å starte lupeproduksjon var en kjempegod idè, spesielt i vår tid hvor det kunne bli høyaktuelt for folk å gå i sømmene på hverandre ettersom flisespikkeriet og strømsparing gikk håndi hånd. En tredje hisset seg opp, for som han sa: "Har vi ikke nok lus om vi ikke skal produsere dem også?" Han hadde sittet på puben noen timer før de andre kom, noe som resulterte i at han hadde et usannsynlig høyt promillenivå. En fjerde, en spyttslikker, som snakket mer i nesen enn gjennom munnen, ville forsvare BE, så han reiste seg i harme og ropte: "No nolder nu neft, din nyttnikker."
Arma satt i armstolen sin, foldet arma og tenkte «arme meg». Hva skulle han nå finne på for å ta rotta på den hersens hedningen fra langt oppi dalom som innbilte seg at han kunne fly? Riktignok var fyren nebbete, men selv om gudsfornekteren brukte både nebb og klør, var det langt fra dét til å kunne fly - sjøl om han flaksa aldri så mye. «Bare han nå ikke slår kloa i biber’n min». tenkte arma. Man kunne kanskje forsøke å spenne bein på dusten, men hvis det nå likevel var slik at fugger’n klarte å lette om det så bare var en meter eller to, ville vel dét neppe gi mye til resultater. Men hvis sothøna kunne flakse, kunne vel arma ha flaks – eller? Fra dypt inni armas hodet kom idéen om at dersom han låste biber’n sin ned (selvfølgelig etter grundig å ha feilsøkt sine bibeltolkninger, slik at han ikke kom i skade for å motsi seg sjøl – det ville jo være katastrofalt!) og gjemte den på et sted han ikke engang kom til å huske (ja, for det kan jo være mulig om ens overbevisning er sterk nok) – og gikk grundig gjennom fjørkreets utsagn og påberopte meninger), kunne han – arma – kanskje få nettopp BE til å snuble i sine egne bein under forsøket på ta av.

Arma tok en globoid (jada, den var forlengst utgått på dato, men hva fa-fank-fanken (dette er altså ikke banning – en fank er for de uinnvidde en innhengning for sau; særlig benyttet i det skotske høyland – arma hadde selvføøøølgelig sjekket sine kilder!) skal en gjøre? Og sjøl om globoid ikke er ønskverdig for ens fordøyelsessystem, hadde middelet virket upåklagelig både mot hodepine, tannverk og grinete naboer) og tenkte dypt og nøye gjennom problemkomplekset. Den hersens rovfugger’n hevdet jo bastant at han ikke trodde på noe som helst – han trodde ikke engang på at to pluss to pleide å bli ett eller annet i nærheten av ca. omtrentlig noenlunde eksakt nøyaktig fire – men han trodde ifølge eget utsagn ikke at to pluss to kunne bli ikke-fire, heller! Og hvordan i Helvete (som ligger i Gausdal; sjekk leksikon), (H)armageddon eller Megiddo kunne man ta innersvingen på et slikt rotehue??? Men arma la arma i kors og tenkte dypt og lenge – og dypsindig – han skulle nok komme på noe, for ikke å tro på noenting var i armas verden utenkelig og umulig!

Mvh

BE
armas alter ego

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1046
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tir sep 13, 2022 5:42 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man sep 12, 2022 1:07 pm
BE satt på kontoret i flisespikkeriet sitt i Nordre Slidre. Han hadde akkurat svart på AMAA sitt åpningsinnlegg i Kirkefedrenes svik og gitt ham noen velrettede spark. Han flirte til seg selv i speilet han alltid hadde med seg og grep en flis som han gravde ut noe muffens mellom fortennene med. Det viste seg å være rester fra gårdsdagens kebab, den han hadde slukt ved pølseboden til ho Martha etter en våt tur på puben kvelden i forveien. Han lå kebabresten på pulten og tenkte at den kunne fluene få før han lente seg tilfreds tilbake i stolen og tenkte at han i grunnen ikke var et så værst menneske. Han hadde det da godt. Flisespikkingen gikk godt og på puben hadde han lagt fram for vennene sine ideèn om sitt nyeste prosjekt; lupespikkeri. Han ville diskutere med dem om ikke benevnelsen lupespikkeri i stedet for lupeproduksjon kunne være å foretrekke i logoen. En av vennene mente at BE`s flisespikkeri var nok, for han kunne risikere at det ville slå tilbake på ham ved at han risikerte å komme under lupen til skattevesenet. Dessuten. Ville det være så smart å få et renn av skattefunkjonærer som skulle kjøpe luper av ham? En annen mente at å starte lupeproduksjon var en kjempegod idè, spesielt i vår tid hvor det kunne bli høyaktuelt for folk å gå i sømmene på hverandre ettersom flisespikkeriet og strømsparing gikk håndi hånd. En tredje hisset seg opp, for som han sa: "Har vi ikke nok lus om vi ikke skal produsere dem også?" Han hadde sittet på puben noen timer før de andre kom, noe som resulterte i at han hadde et usannsynlig høyt promillenivå. En fjerde, en spyttslikker, som snakket mer i nesen enn gjennom munnen, ville forsvare BE, så han reiste seg i harme og ropte: "No nolder nu neft, din nyttnikker."
Arma satt i armstolen sin, foldet arma og tenkte «arme meg». Hva skulle han nå finne på for å ta rotta på den hersens hedningen fra langt oppi dalom som innbilte seg at han kunne fly? Riktignok var fyren nebbete, men selv om gudsfornekteren brukte både nebb og klør, var det langt fra dét til å kunne fly - sjøl om han flaksa aldri så mye. «Bare han nå ikke slår kloa i biber’n min». tenkte arma. Man kunne kanskje forsøke å spenne bein på dusten, men hvis det nå likevel var slik at fugger’n klarte å lette om det så bare var en meter eller to, ville vel dét neppe gi mye til resultater. Men hvis sothøna kunne flakse, kunne vel arma ha flaks – eller? Fra dypt inni armas hodet kom idéen om at dersom han låste biber’n sin ned (selvfølgelig etter grundig å ha feilsøkt sine bibeltolkninger, slik at han ikke kom i skade for å motsi seg sjøl – det ville jo være katastrofalt!) og gjemte den på et sted han ikke engang kom til å huske (ja, for det kan jo være mulig om ens overbevisning er sterk nok) – og gikk grundig gjennom fjørkreets utsagn og påberopte meninger), kunne han – arma – kanskje få nettopp BE til å snuble i sine egne bein under forsøket på ta av.

Arma tok en globoid (jada, den var forlengst utgått på dato, men hva fa-fank-fanken (dette er altså ikke banning – en fank er for de uinnvidde en innhengning for sau; særlig benyttet i det skotske høyland – arma hadde selvføøøølgelig sjekket sine kilder!) skal en gjøre? Og sjøl om globoid ikke er ønskverdig for ens fordøyelsessystem, hadde middelet virket upåklagelig både mot hodepine, tannverk og grinete naboer) og tenkte dypt og nøye gjennom problemkomplekset. Den hersens rovfugger’n hevdet jo bastant at han ikke trodde på noe som helst – han trodde ikke engang på at to pluss to pleide å bli ett eller annet i nærheten av ca. omtrentlig noenlunde eksakt nøyaktig fire – men han trodde ifølge eget utsagn ikke at to pluss to kunne bli ikke-fire, heller! Og hvordan i Helvete (som ligger i Gausdal; sjekk leksikon), (H)armageddon eller Megiddo kunne man ta innersvingen på et slikt rotehue??? Men arma la arma i kors og tenkte dypt og lenge – og dypsindig – han skulle nok komme på noe, for ikke å tro på noenting var i armas verden utenkelig og umulig!

Mvh

BE
armas alter ego



NO NOLDER NU NEFT DIN NYTTNIKKER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2656
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: ons sep 14, 2022 1:16 pm
NO NOLDER NU NEFT DIN NYTTNIKKER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:lol: :lol: :lol:

*gapskratte* - og tommel!

Mvh og ønske om god jul - eller hjul - eller hva det vafforno'

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»