Svensk Politikk

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Svensk Politikk

Legg inn av Guttorm123 »

VifteKopp skrev: tor sep 15, 2022 7:41 pm

Du skal ha for at du har kommet med noen konkrete eksempler og jeg skal medgi at det dessverre finnes noen der som prøver å begrave linken mellom islamisme og islam. Jeg kjenner ingen slike mennesker, men det betyr ikke at de ikke eksisterer. Heldigvis er de nok i klart undertall i Norge.
Jeg må bare gjenta at jeg synes det er merkelig at du ikke hadde hørt om noen før.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 7:47 pm
VifteKopp skrev: tor sep 15, 2022 7:47 pm
Sammenligningen med KRF gjorde jeg for å vise at religiøse mennesker ofte stemmer på partier på som representerer deres religiøse interesser (ca 30% for begge). Jeg synes alle partier som prøver å gå tilbake i tiden , enten de er KRF eller Nyans, er problematiske.
Så KRF er et parti bare for de kristne?
Det er iallefall ingen andre som gidder å stemme på dem.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 7:47 pm

Så KRF er et parti bare for de kristne?
Du får ikke denne debattanten til å ta avstand fra Nyans, uten at han blander inn andre partier. Å sammenligne Nyans med KRF, blir som å sammenligne sharialover med norsk lov om bilbeltebruk.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 7:50 pm

Det er iallefall ingen andre som gidder å stemme på dem.
Den liberale innvandringspolitikken skremmer velgerne.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Guttorm123 skrev: tor sep 15, 2022 8:04 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 7:50 pm

Det er iallefall ingen andre som gidder å stemme på dem.
Den liberale innvandringspolitikken skremmer velgerne.
Abortsaken, kontantstøtte og andre kristne tullesaker har heller ingen appell.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:18 pm
Abortsaken, kontantstøtte og andre kristne tullesaker har heller ingen appell.
KrF er ikke fundamentalister. Og til å være asyl og innvandringsliberale er de merkelig lite engasjert i situasjonen for de kristne i midtøsten.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Guttorm123 skrev: tor sep 15, 2022 7:57 pm
Du får ikke denne debattanten til å ta avstand fra Nyans, uten at han blander inn andre partier. Å sammenligne Nyans med KRF, blir som å sammenligne sharialover med norsk lov om bilbeltebruk.
Denne debattanten er ikke opptatt av å komme til enighet om noe, det er kun hevnaksjon for gamle feider på VGD han/hun driver med.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 8:27 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:18 pm
Abortsaken, kontantstøtte og andre kristne tullesaker har heller ingen appell.
KrF er ikke fundamentalister. Og til å være asyl og innvandringsliberale er de merkelig lite engasjert i situasjonen for de kristne i midtøsten.
Ja, de driter i de kristne i Libanon og Palestina og støtter jødene i Israel, så det kan man godt si.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:29 pm
Ja, de driter i de kristne i Libanon og Palestina og støtter jødene i Israel, så det kan man godt si.
Vel, det er kanskje ikke så mye man får gjort med at Hamas ønsker å etnisk rense vekk ikke-muslimer. Dem styrer jo sitt shithole på Gazastripen så elendig og brutalt som mulig. Men de kunne godt engasjert seg mye mer for at kristne blir forfulgt i resten av midtøsten utenom Israel.
Sist redigert av Ka9nen den tor sep 15, 2022 8:32 pm, redigert 1 gang totalt.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Send meg en melding når dere går tilbake til å diskutere svensk politikk.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 8:32 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:29 pm
Ja, de driter i de kristne i Libanon og Palestina og støtter jødene i Israel, så det kan man godt si.
Vel, det er kanskje ikke så mye man får gjort med at Hamas ønsker å etnisk rense vekk ikke-muslimer. Men de kunne godt engasjert seg mye mer for at kristne blir forfulgt i resten av midtøsten utenom Israel.
De støttet Israel lenge før Hamas eksisterte, så hvis du tror det er grunnen så skjønner du ikke mye.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:33 pm
De støttet Israel lenge før Hamas eksisterte, så hvis du tror det er grunnen så skjønner du ikke mye.
Befolkning i Gaza øker hvert tiår, men antall % kristne minker og minker. Det er neppe Israel eller KrF sin skyld at Hamas etnisk renser vekk kristne. Det er forsåvidt ikke deres skyld at kristne blir forfulgt i hele midtøsten utenom det eneste demokratiet heller, men savner engasjement for dem.

Og hvorfor du ønsker å starte nok en israel-debatt i en tråd om Sverige må gudene vite.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 8:34 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:33 pm
De støttet Israel lenge før Hamas eksisterte, så hvis du tror det er grunnen så skjønner du ikke mye.
Befolkning i Gaza øker hvert tiår, men antall % kristne minker og minker. Det er neppe Israel eller KrF sin skyld at Hamas etnisk renser vekk kristne. Det er forsåvidt ikke deres skyld at kristne blir forfulgt i hele midtøsten heller, men savner engasjement for dem.

Og hvorfor du ønsker å starte nok en israel-debatt i en tråd om Sverige må gudene vite.
Det var du som skrev at KrF ikke støtter de kristne i Midtøsten, så ga deg bare et par gode eksempler.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:36 pm
Det var du som skrev at KrF ikke støtter de kristne i Midtøsten, så ga deg bare et par gode eksempler.
Det var dårlige eksempler, KrF kan fint lite gjøre med at Hamas ønsker å etnisk rense vekk uønskede element som kristne.

Men hva har dette med svensk politikk å gjøre?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 8:38 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:36 pm
Det var du som skrev at KrF ikke støtter de kristne i Midtøsten, så ga deg bare et par gode eksempler.
Det var dårlige eksempler, KrF kan fint lite gjøre med at Hamas ønsker å etnisk rense vekk uønskede element som kristne.

Men hva har dette med svensk politikk å gjøre?
Dårlige eksempler = passet ikke til din Israel-agenda.

Hvis du vil diskutere svensk politikk er det rart at du begynte å snakke om kristne i Midtøsten.
Sist redigert av Folk_flesk den tor sep 15, 2022 8:45 pm, redigert 1 gang totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:44 pm
Dårlige eksempler = passet ikke til din Israel-agenda.
Det er mulig, det var fortsatt dårlig eksempel og det står jeg for. Jeg er israelvenn ja. Jeg var tidligere palestinavenn, men etter å ha blitt presentert for argumentene fra begge sider så lander jeg på at min støtte ikke lenger kan gå til palestinske terrorgrupper som ønsker å drepe alle jødene på jord. Israel er ikke perfekte de heller, Hamas har proklamert at de ikke bare benekter Holocaust, men at de skal gjøre det på ordentlig hvis de får muligheten. Det kan jeg selvsagt ikke støtte.

Men hva har dette med Svensk politikk å gjøre? (For tredje eller fjerde gang)
Sist redigert av Ka9nen den tor sep 15, 2022 8:46 pm, redigert 2 ganger totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:18 pm

Abortsaken, kontantstøtte og andre kristne tullesaker har heller ingen appell.
Kontantstøtten ble vel innført på slutten av nitti-tallet, så det er jo rart at ingen andre har fjernet denne. At KrF har saker de står for, betyr ikke nødvendigvis at det er kristne tullesaker.

KrF var jo forkjempere for å innføre røykeloven. Man trenger selvfølgelig ikke være religiøs for å støtte denne.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:44 pm
Hvis du vil diskutere svensk politikk er det rart at du begynte å snakke om kristne i Midtøsten.
Jeg gjorde ikke det. Jeg skrev om det svenske islamistiske partiet som fikk skremmende stor oppslutning i Rosengård. Som svar på det så dro dere frem KrF som om de er like ille.

Jeg kunne selvsagt latt avsporingen deres få passere i stillhet, men det er ille å la åpenbar feilinformasjon og angrep på vanlige norske parti få stå i fred også.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 8:56 pm
Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 8:44 pm
Hvis du vil diskutere svensk politikk er det rart at du begynte å snakke om kristne i Midtøsten.
Jeg gjorde ikke det. Jeg skrev om det svenske islamistiske partiet som fikk skremmende stor oppslutning i Rosengård. Som svar på det så dro dere frem KrF som om de er like ille.
Javel? Jeg kom inn her når du drev og skrev om KrF og Midtøsten. Kan ikke huske at jeg skrev noe om at KrF var like ille som noen andre.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tor sep 15, 2022 9:01 pm
Javel? Jeg kom inn her når du drev og skrev om KrF og Midtøsten. Kan ikke huske at jeg skrev noe om at KrF var like ille som noen andre.
Du får gå tilbake og se da, har aldri hatt noe ønske om å debattere KrF. Selv om jeg ikke stemmer KrF så synes jeg det er tøv og for ille å stå umotsagt det å sammenligne dem med et islamistparti i Sverige som din meningsfelle trakk opp av hatten. Jeg diskuterer gjerne svensk politikk igjen jeg.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Guttorm123 skrev: tor sep 15, 2022 8:46 pm
Kontantstøtten ble vel innført på slutten av nitti-tallet, så det er jo rart at ingen andre har fjernet denne. At KrF har saker de står for, betyr ikke nødvendigvis at det er kristne tullesaker.

KrF var jo forkjempere for å innføre røykeloven. Man trenger selvfølgelig ikke være religiøs for å støtte denne.
Noen av storsakene til Nyans derimot er:

- Ny kjempemoske i Stockholm
- Beholde omskjæring, angripe de som taler for å gjøre omskjæring forbudt.
- En masse anti-israel greier og krav om sanksjoner mot Israel
- Bekjempelse av "islamofobi"
- En masse påstander om rasisme hos andre politikere og parti (ikke bare SD, faktisk overraskende lite om SD til nå)
- Forby koranbrenning, forandre lovverket slik at dette rammes av rasismeparagrafen
- Innføre flere betalte helligdager
Sist redigert av Ka9nen den tor sep 15, 2022 9:21 pm, redigert 1 gang totalt.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Svensk politikk:

AVSLÖJAR: Röstbussar samlar in invandrares röster – ”Vet inte vad röstkortet är”

Botkyrka kommun satsar på två röstbussar som kör runt i kommunens förorter för att samla in röster i årets val. För att öka invandrarnas valdeltagande, hävdar kommunen. Tveksamt då det gynnar Socialdemokraterna, menar kritiker.



Kommunens röstbussar får dock kritik. En av kritikerna är Botkyrkabon Eva Arvidsson.

– Jag är bara arg! säger hon till Samnytt.

Hon ifrågasätter kommunens syfte med bussarna, som dekorerats med rödfärgade valuppmaningar på olika språk.

– Bara titta på hur bussarna ser ut! Vem är valobservatör i de där bussarna? Vem vet hur det går till? Vem observerar hur det går till där?


https://theworldnews.net/se-news/avsloj ... tkortet-ar

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 9:20 pm

Noen av storsakene til Nyans derimot er:

- Ny kjempemoske i Stockholm
- Beholde omskjæring, angripe de som taler for å gjøre omskjæring forbudt.
- En masse anti-israel greier og krav om sanksjoner mot Israel
- Bekjempelse av "islamofobi"
- En masse påstander om rasisme hos andre politikere og parti (ikke bare SD, faktisk overraskende lite om SD til nå)
- Forby koranbrenning, forandre lovverket slik at dette rammes av rasismeparagrafen
- Innføre flere betalte helligdager
Her kan de jo få støtte av mange andre svenske politikere og partier, i flere av disse sakene:

Här är svenska EU-topparna från S, MP och V som röstade JA till judehat:


https://samnytt.se/har-ar-svenska-eu-to ... l-judehat/

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 6:27 pm
VifteKopp skrev: tor sep 15, 2022 6:25 pm
Islam.net er ikke et parti.

Alliansen er et svært useriøst parti, mest fordi Lysglimt et troll og de mangler fullstendig en partistruktur. Men jeg har ikke sett noe Nyans har sagt eller ment som plasserer de i den kategorien. Har du noen eksempler? Mitt inntrykk er at de virker veldig seriøse med sine politiske ambisjoner og søker makt og innflytelse i de store svenske byene.
Så først kjenner du ikke til partiet, men nå har du plutselig dyp kjennskap til "partistrukturen" og kan påpeke at de har en "fullstendig partistruktur" i motsetning til Alliansen altså. Jaha, og hvorfor blir islamisme og forskjellsbehandling av innbyggere basert på religion seriøs politikk av den grunn? Jeg har sett en del videor av Alliansen på youtube og det eneste de faktisk har klart å forklare på en grei måte er jo hvordan de har strukturert partiet. Ikke at de får min stemme av den grunn. Men du vet visst bedre?
Det skal strengt tatt ikke mye til.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Ka9nen skrev: tor sep 15, 2022 9:20 pm
Guttorm123 skrev: tor sep 15, 2022 8:46 pm
Kontantstøtten ble vel innført på slutten av nitti-tallet, så det er jo rart at ingen andre har fjernet denne. At KrF har saker de står for, betyr ikke nødvendigvis at det er kristne tullesaker.

KrF var jo forkjempere for å innføre røykeloven. Man trenger selvfølgelig ikke være religiøs for å støtte denne.
Noen av storsakene til Nyans derimot er:

- Ny kjempemoske i Stockholm
- Beholde omskjæring, angripe de som taler for å gjøre omskjæring forbudt.
- En masse anti-israel greier og krav om sanksjoner mot Israel
- Bekjempelse av "islamofobi"
- En masse påstander om rasisme hos andre politikere og parti (ikke bare SD, faktisk overraskende lite om SD til nå)
- Forby koranbrenning, forandre lovverket slik at dette rammes av rasismeparagrafen
- Innføre flere betalte helligdager
Tror ikke du helt innser det politiske prosjektet. Nyans vil, med sitt partiprogram, naturlig favne mange muslimer i Sverige. Sikkert også andre. Og det er jo hele poenget. Velgerne gir sin stemme til det partiet de føler størst nærhet til. Slik blir vår stemme, indirekte, viderebrakt til fora hvor de viktigste avgjørelser tas. Men du tenker kanskje at enkeltes stemmer ikke burde telle der det gjelder? At deres synspunkter ikke er like mye verdt som din? I så fall lefrer du med svært unorske verdier, på linje med land vi slett ikke ønsker å sammenligne oss med.

Bare så det er nevnt. Jeg har ingenting imot en ny moské i Stockholm. Omskjæring er en vederstyggelighet. Og en jødisk tradisjon. Jeg har også et svært anstrengt forhold til Israel, og synes islamofobi er en uting. Det er mye utilslørt rasisme i det politiske ordskiftet i Sverige. Koranbrenning er fullstendig idiotisk. Tror ikke flere helligdager er veien å gå, hverken her hjemme eller i Sverige.

Ja, Nyans høres jo ut som skikkelige ekstremister. (Som du kan se over) nesten på lik linje med meg, som hvit nordmann. Men for deg fremstår kanskje alle muslimer som ekstremistiske islamister. Og potensielle terrorister. Det er vel heller der det ligger.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DuncanE skrev: fre sep 16, 2022 12:33 am

Tror ikke du helt innser det politiske prosjektet. Nyans vil, med sitt partiprogram, naturlig favne mange muslimer i Sverige. Sikkert også andre. Og det er jo hele poenget. Velgerne gir sin stemme til det partiet de føler størst nærhet til. Slik blir vår stemme, indirekte, viderebrakt til fora hvor de viktigste avgjørelser tas. Men du tenker kanskje at enkeltes stemmer ikke burde telle der det gjelder? At deres synspunkter ikke er like mye verdt som din? I så fall lefrer du med svært unorske verdier, på linje med land vi slett ikke ønsker å sammenligne oss med.
Tenker du på alle muslimske land som praktiserer sharialov?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DuncanE skrev: fre sep 16, 2022 12:33 am
Koranbrenning er fullstendig idiotisk.
Ja, Nyans høres jo ut som skikkelige ekstremister. (Som du kan se over) nesten på lik linje med meg, som hvit nordmann. Men for deg fremstår kanskje alle muslimer som ekstremistiske islamister. Og potensielle terrorister. Det er vel heller der det ligger.
Ikke alle muslimer, men Nyans er et islamistisk parti:

Og hvilken straff er det du ønsker for blasfemi da?

Noe slikt?

• Afghanistan har sharia-basert dødsstraff for både fråfall og blasfemi.
• Brunei har lovfesta dødsstraff for både blasfemi og fråfall.
• Dei sameinte arabiske emiratane har sharia-basert dødsstraff for fråfall og lovfesta dødsstraff for blasfemi
• Iran har sharia-basert dødsstraff for fråfall og lovfesta dødsstraff for blasfemi.
• Jemen har lovfesta dødsstraff for både fråfall og blasfemi.
• Maldivene har sharia-basert dødsstraff for fråfall.
• Mauretania har lovfesta dødsstraff for både blasfemi og fråfall.
• Nigeria (12 delstatar) har uklar, men sharia-festa dødsstraff for både fråfall og blasfemi.
• Pakistan har uklar heimel for dødsstraff for fråfall, men lovfesta dødsstraff for blasfemi.
• Qatar har sharia-basert dødsstraff for fråfall og lovfesta dødsstraff for blasfemi.
• Saudi-Arabia har sharia-basert dødsstraff for fråfall og blasfemi.
• Somalia har sharia-basert dødsstraff for fråfall og lovfesta dødsstraff for blasfemi.

https://www.stefanus.no/aktuelt/desse-1 ... r-fraafall

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

DuncanE skrev: fre sep 16, 2022 12:33 am I så fall lefrer du med svært unorske verdier, på linje med land vi slett ikke ønsker å sammenligne oss med.
Det er vel helst du som lefler med unorske verdier på linje med land vi ikke ønsker å sammenligne oss med. Men kanskje du er av den typen med farget hår, dongeriklær og palestinaskjerf som gjerne skulle ha sammenlignet oss med land der islam dominerer.

Hvorfor skulle du ellers være positiv til flere moskeer samt omfavne det islamistiske tulleordet "islamofobi"?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Guttorm123 skrev: fre sep 16, 2022 1:01 am
DuncanE skrev: fre sep 16, 2022 12:33 am

Tror ikke du helt innser det politiske prosjektet. Nyans vil, med sitt partiprogram, naturlig favne mange muslimer i Sverige. Sikkert også andre. Og det er jo hele poenget. Velgerne gir sin stemme til det partiet de føler størst nærhet til. Slik blir vår stemme, indirekte, viderebrakt til fora hvor de viktigste avgjørelser tas. Men du tenker kanskje at enkeltes stemmer ikke burde telle der det gjelder? At deres synspunkter ikke er like mye verdt som din? I så fall lefrer du med svært unorske verdier, på linje med land vi slett ikke ønsker å sammenligne oss med.
Tenker du på alle muslimske land som praktiserer sharialov?
Ja, muligens. Disse landene praktiserer vel også en politikk som ligner svært på den du predikerer, hvor kun stemmene til enkelte høres. Og telles ved valg.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DuncanE skrev: fre sep 16, 2022 1:37 am
Ja, muligens. Disse landene praktiserer vel også en politikk som ligner svært på den du predikerer, hvor kun stemmene til enkelte høres. Og telles ved valg.
Jeg skjønner ikke hva du vil frem til her, men er det noen som har gitt uttrykk for at enkeltes stemmer ikke skal telles ved valg?

Dessverre for enkelte, så er Nyans fortsatt så små at de ikke får bestemme noe i Sverige. Synes du det er feil?

Og det er vel få partier som er så små, som har fått promotere sin politikk så mye som Nyans.

Begriper du hvorfor?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»