Hvis sykepleiefaget hadde hatt en overvekt av menn, ville..

Svar
Brukeravatar
LANISTA
Sted: Oslo, Oslo
Has thanked: 142 times
Been thanked: 188 times

Hvis sykepleiefaget hadde hatt en overvekt av menn, ville..

Legg inn av LANISTA »

.. man i media fortsatt kalt yrket for "varme hender?"
Er det en ubevisst måte å holde lønningene nede?

Nå er ikke jeg en mann som verken kaller meg feminist eller går i tog for noe som helst, men er ikke dette med "flere varmen hender i helsesektoren" en veldig nedlatende måte å beskrive et yrke som krever ekstremt mye kompetanse?

Bare lurer hva andre tenker om det. Blir irritert hver gang jeg hører det og det er noe jeg omtrent hører daglig i norske medier.

Hva mener andre her inne?

Brukeravatar
Ale
Has thanked: 1920 times
Been thanked: 1103 times

Legg inn av Ale »

Ser helst at sykepleiere er kvinner. Gjerne i 20/30-årene.
These users thanked the author Ale for the post:
LANISTA

Brukeravatar
Elgen
FD Supporter
Has thanked: 975 times
Been thanked: 832 times

Legg inn av Elgen »

Ale skrev: ons apr 27, 2022 3:34 pm Ser helst at sykepleiere er kvinner. Gjerne i 20/30-årene.
Ikke som hun her?
► Show Spoiler

Brukeravatar
Ale
Has thanked: 1920 times
Been thanked: 1103 times

Legg inn av Ale »

Elgen skrev: fre mai 20, 2022 5:17 pm
Ale skrev: ons apr 27, 2022 3:34 pm Ser helst at sykepleiere er kvinner. Gjerne i 20/30-årene.
Ikke som hun her?
► Show Spoiler
Minner meg om overlegen på DPS Fredrikstad.

Brukeravatar
LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Ok, denne tråden var død fra starten av. Så da får jeg henge meg på selv.
Tok bilde av en meddebattant her inne da jeg gjemte meg oppunder taket på Haukeland. Dette er fra den tiden Gideg hadde farget håret. Hun er pen da!
Bilde

DoktorS
Has thanked: 325 times
Been thanked: 338 times

Legg inn av DoktorS »

Tja, varme hender er vel ment positivt - og det omhandler jo ikke bare sykepleiere, men alle innenfor omsorgsyrkene. At sykepleier tjener så dårlig er vel nokså upresist. I alle fall tjener de langt bedre enn sine kolleger i Danmark, og arbeidsbelastningen er også mindre, om man skal tro på på denne artikkelen om temaet.

https://www.nrk.no/norge/danske-ida-_25 ... 1.16044320

morrisey
Has thanked: 39 times
Been thanked: 117 times

Legg inn av morrisey »

DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 6:57 pm Tja, varme hender er vel ment positivt - og det omhandler jo ikke bare sykepleiere, men alle innenfor omsorgsyrkene. At sykepleier tjener så dårlig er vel nokså upresist. I alle fall tjener de langt bedre enn sine kolleger i Danmark, og arbeidsbelastningen er også mindre, om man skal tro på på denne artikkelen om temaet.

Jeg ser jo at det er nedgang i studier til sykepleie og lærer, men er det virkelig en sak om lønn?
Eller handler det om at vi her har et par grupper arbeidstakere som svartmaler sitt eget yrke?

Brukeravatar
LANISTA

Legg inn av LANISTA »

DoktorS skrev: lør jul 23, 2022 6:57 pm Tja, varme hender er vel ment positivt - og det omhandler jo ikke bare sykepleiere, men alle innenfor omsorgsyrkene. At sykepleier tjener så dårlig er vel nokså upresist. I alle fall tjener de langt bedre enn sine kolleger i Danmark, og arbeidsbelastningen er også mindre, om man skal tro på på denne artikkelen om temaet.

Det kan hende det er positivt ment, men jeg kan forstå at det også kan oppleves som nedlatende med tanke på hvor mye kompetanse en stor del sykepleier er nødt til å inneha og ikke minst hvor kritisk bruken av den kompetansen er i en del situasjoner.
These users thanked the author LANISTA for the post:
BlackEagle

Optimist1
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Legg inn av Optimist1 »

LANISTA skrev: ons apr 27, 2022 3:31 pm .. man i media fortsatt kalt yrket for "varme hender?"
Er det en ubevisst måte å holde lønningene nede?

Nå er ikke jeg en mann som verken kaller meg feminist eller går i tog for noe som helst, men er ikke dette med "flere varmen hender i helsesektoren" en veldig nedlatende måte å beskrive et yrke som krever ekstremt mye kompetanse?

Bare lurer hva andre tenker om det. Blir irritert hver gang jeg hører det og det er noe jeg omtrent hører daglig i norske medier.

Hva mener andre her inne?
Mye kalde hender og økonomi som teller i den sektoren du.

Svar