SLIPP JESUS FRI!

Svar
Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Re: SLIPP JESUS FRI!

Legg inn av Zpiff »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
I de første to hundre årene etter Jesu død forkynte disiplene og apostlene hans evangelium om Guds rike. Martyriet stod øverst på dagsorden og kirken opplevde en eventyrlig vekst. På trehundretallet gjorde den romerske keiser Konstantin bevegelsen til riksreligion og tiden for storslåtte kirker og kirkefedre ble til. Disse satte Jesus på en pidestall ved å erklære Jesus som Guds sønn, en sann Gud og sant menneske, dette på tross av at Mesteren selv hevdet at han var sønn av mennesket. Jesus ble hengt på korset og murt inne i det ene storslåtte kirkebygget etter det andre, og dette har foregått helt fram til vår tid. Nå er tiden inne for å slå opp kirkedørene og slippe Jesus fri til å tale til menigmann, med sine egne ord og ikke gjennom prestenes munn, dem som heller siterer apostlene framfor ham. Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen ved å fortelle all verden at Jesus oppgave på Jord ene og alene bestod av å forkynne sannheten om Guds rike, at Guds rike er Guds kongstanke for menneskeheten, nemlig budet som er fullkommengjørelsen av de to største budene, og som sier: Du skal elske din neste HØYERE enn deg selv. I det budet ligger den sanne rettferdighetsgjørelse, den som fører til frelse.
Arma tordnet ut mot salen der den faste menigheten og de ferskeste disiplene og apostlene satt, skjelvende mens svetten silte nedover ansiktet på hver av de.
Jeg sier eder.., begynte Arma der han samtidig sendte et strengt blikk ut mot den himmelfallende massen:
"DU SKAL ELSKE DIN NESTE HØYERE ENN DEG SELV!!!".
Bakerst i salen kom det et lite kremt og et spørsmål; "Gjør du det selv da, Arma?"
Svaret fra Arma kom ekstremt direkte og kontant; HVEM ER DET SOM VÅGER Å STILLE MEG SPØRSMÅL!
Det ble da så stille i salen at man kunne høre svettedråpene som traff gulvet, og alle hjerteslagene som slo i utakt, men mer lyd enn det kom det ikke.
Arma slikket seg fornøyd rundt munnen av sin egen maktdemonstrasjon som uomtvistelig forkynte Sannheten! overfor tilhørerne.
Arma fortsatte således like demonstrerende..
JEG ER DIN NESTE!
😇

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: man sep 12, 2022 9:34 am
Pernille skrev: søn sep 11, 2022 11:40 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
[...]
Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen
Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?

Enig, og det skapet burde settes på plass der det hører hjemme, i hjemmet og ikke i kirken.
Menmenmen... nå er det gått et par tusen år siden noen har sett noe til ham (bortsett fra disse Xtra-overtroiske som har sett'n på Mars, da) - og så er han ikke kommet ut av skapet ennå? Vel, vel, men nå kan man vel anta at han har spist opp både brødet og fisken (og har dere forresten kjent hvordan fisk oppbevart i romtemperatur i bare noen dager stinker??? Huff - riktignok sies det at i nøden spiser selv fanden fluer, men det er nå også lite å livnære seg på over så lang tid). Og kan han nå kurere både covid, fyllesjuke (han gjorde visst vann til vin, var det ikke så? Eller... kanskje det var vin til vann, som Bjelleklang nevnte - bare det ikke går med vinen som med fisken, så den blir til eddik) og tannverk, så kan vi jo ha bruk for'n. Så jeg er helt enig med deg: slepp'n ut av skapet - enten det er det ekte skapet med frk. Magdalena eller faenskapet - men er'n i kjøleskapet med fisken, så bør'n kanskje holde seg der!

Mv og særdeles kristeliøs hilsen

BE
høytflyvende - men jordnær

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn sep 11, 2022 12:20 pm
Hva er mainstream?
Pøh. Dette gikk jeg da ut fra at du visste, drakkar. Hva som er mainstream? Det er alltid de andre - og da brukes "mainstream" noe nedsettende.

Mvh

BE

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

BlackEagle skrev: tor sep 15, 2022 4:22 pm
Arne Magnus Aasen skrev: man sep 12, 2022 9:34 am
Pernille skrev: søn sep 11, 2022 11:40 am

Ja, hadde det ikke vært mye enklere for alle parter om Gud, Jesus eller hvem det nå er som regjerer oppi der kom ned på landjorda og satte skapet på plass?

Enig, og det skapet burde settes på plass der det hører hjemme, i hjemmet og ikke i kirken.
Menmenmen... nå er det gått et par tusen år siden noen har sett noe til ham (bortsett fra disse Xtra-overtroiske som har sett'n på Mars, da) - og så er han ikke kommet ut av skapet ennå? Vel, vel, men nå kan man vel anta at han har spist opp både brødet og fisken (og har dere forresten kjent hvordan fisk oppbevart i romtemperatur i bare noen dager stinker??? Huff - riktignok sies det at i nøden spiser selv fanden fluer, men det er nå også lite å livnære seg på over så lang tid). Og kan han nå kurere både covid, fyllesjuke (han gjorde visst vann til vin, var det ikke så? Eller... kanskje det var vin til vann, som Bjelleklang nevnte - bare det ikke går med vinen som med fisken, så den blir til eddik) og tannverk, så kan vi jo ha bruk for'n. Så jeg er helt enig med deg: slepp'n ut av skapet - enten det er det ekte skapet med frk. Magdalena eller faenskapet - men er'n i kjøleskapet med fisken, så bør'n kanskje holde seg der!

Mv og særdeles kristeliøs hilsen

BE
høytflyvende - men jordnær


Nå nor neg at nu nadde nent nå å nolde neft, NE.

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Ale skrev: fre jul 29, 2022 3:15 pmHan er oppstanden.
Elvis ?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Zpiff skrev: tor sep 15, 2022 2:32 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
I de første to hundre årene etter Jesu død forkynte disiplene og apostlene hans evangelium om Guds rike. Martyriet stod øverst på dagsorden og kirken opplevde en eventyrlig vekst. På trehundretallet gjorde den romerske keiser Konstantin bevegelsen til riksreligion og tiden for storslåtte kirker og kirkefedre ble til. Disse satte Jesus på en pidestall ved å erklære Jesus som Guds sønn, en sann Gud og sant menneske, dette på tross av at Mesteren selv hevdet at han var sønn av mennesket. Jesus ble hengt på korset og murt inne i det ene storslåtte kirkebygget etter det andre, og dette har foregått helt fram til vår tid. Nå er tiden inne for å slå opp kirkedørene og slippe Jesus fri til å tale til menigmann, med sine egne ord og ikke gjennom prestenes munn, dem som heller siterer apostlene framfor ham. Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen ved å fortelle all verden at Jesus oppgave på Jord ene og alene bestod av å forkynne sannheten om Guds rike, at Guds rike er Guds kongstanke for menneskeheten, nemlig budet som er fullkommengjørelsen av de to største budene, og som sier: Du skal elske din neste HØYERE enn deg selv. I det budet ligger den sanne rettferdighetsgjørelse, den som fører til frelse.
Arma tordnet ut mot salen der den faste menigheten og de ferskeste disiplene og apostlene satt, skjelvende mens svetten silte nedover ansiktet på hver av de.
Jeg sier eder.., begynte Arma der han samtidig sendte et strengt blikk ut mot den himmelfallende massen:
"DU SKAL ELSKE DIN NESTE HØYERE ENN DEG SELV!!!".
Bakerst i salen kom det et lite kremt og et spørsmål; "Gjør du det selv da, Arma?"
Svaret fra Arma kom ekstremt direkte og kontant; HVEM ER DET SOM VÅGER Å STILLE MEG SPØRSMÅL!
Det ble da så stille i salen at man kunne høre svettedråpene som traff gulvet, og alle hjerteslagene som slo i utakt, men mer lyd enn det kom det ikke.
Arma slikket seg fornøyd rundt munnen av sin egen maktdemonstrasjon som uomtvistelig forkynte Sannheten! overfor tilhørerne.
Arma fortsatte således like demonstrerende..
JEG ER DIN NESTE!
😇



Zpiff landet på taket av menighetshuset der han hadde sporet opp Arma med sitt interuniverselle sporingssystem, nylig kjøpt billig på et konkursbo, nord i Melkeveien. Han kjente at taket vibrerte under fotsålene sine. "De synger salmer," tenkte han, "bare de nå ikke går i gang med tungetaler også, da holder ikke taket vann." Han klatrer ned langs en ateistisk løpebane som var festet til veggen i tilfelle noen valgte å rømme og tilfeldigvis kikket han inn et vindu. Salen var fullstappet av Armatilhengere. Hårene reiste seg på ryggen til Zpiff da han oppdaget en kjent skikkelse i mengden. BE??? Hva i svarteste morbide humor gjorde han der? Han la hånden på kaslaskikonoven med innebygd Molotowcuktail han hadde rappet fra en russisk soldat som hadde løpt fra Ukraina til Bergen uten stopp. "Bedre å være føre var enn etter snar," tenkte han," og tok ladegrep. "Jeg blåser huet av den bondeknølen fra Vestre Slidre før han blir frelst og ender opp med de frelste i Nordre Slidre." Forsiktig åpnet han vinduet på gløtt for å høre bedre. Da reiste BE seg og ville vitne. Den lille, småfeite og halvskallede mannen skiftet fra den ene plattfoten til den andre før han sa noe. Stillheten i salen kunne sammenlignes med en svettedråpe og et hjerteslag som slo i utakt med seg selv, i følge Zpiff, så klikket da han slo av sikringen på Kaslaskikonoven lød som en bombe.
Forts.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
I de første to hundre årene etter Jesu død forkynte disiplene og apostlene hans evangelium om Guds rike. Martyriet stod øverst på dagsorden og kirken opplevde en eventyrlig vekst. På trehundretallet gjorde den romerske keiser Konstantin bevegelsen til riksreligion og tiden for storslåtte kirker og kirkefedre ble til. Disse satte Jesus på en pidestall ved å erklære Jesus som Guds sønn, en sann Gud og sant menneske, dette på tross av at Mesteren selv hevdet at han var sønn av mennesket. Jesus ble hengt på korset og murt inne i det ene storslåtte kirkebygget etter det andre, og dette har foregått helt fram til vår tid. Nå er tiden inne for å slå opp kirkedørene og slippe Jesus fri til å tale til menigmann, med sine egne ord og ikke gjennom prestenes munn, dem som heller siterer apostlene framfor ham. Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen ved å fortelle all verden at Jesus oppgave på Jord ene og alene bestod av å forkynne sannheten om Guds rike, at Guds rike er Guds kongstanke for menneskeheten, nemlig budet som er fullkommengjørelsen av de to største budene, og som sier: Du skal elske din neste HØYERE enn deg selv. I det budet ligger den sanne rettferdighetsgjørelse, den som fører til frelse.
Blir taust som i grava da med andre ord.p

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: fre sep 16, 2022 1:40 pm
Zpiff skrev: tor sep 15, 2022 2:32 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
I de første to hundre årene etter Jesu død forkynte disiplene og apostlene hans evangelium om Guds rike. Martyriet stod øverst på dagsorden og kirken opplevde en eventyrlig vekst. På trehundretallet gjorde den romerske keiser Konstantin bevegelsen til riksreligion og tiden for storslåtte kirker og kirkefedre ble til. Disse satte Jesus på en pidestall ved å erklære Jesus som Guds sønn, en sann Gud og sant menneske, dette på tross av at Mesteren selv hevdet at han var sønn av mennesket. Jesus ble hengt på korset og murt inne i det ene storslåtte kirkebygget etter det andre, og dette har foregått helt fram til vår tid. Nå er tiden inne for å slå opp kirkedørene og slippe Jesus fri til å tale til menigmann, med sine egne ord og ikke gjennom prestenes munn, dem som heller siterer apostlene framfor ham. Jesus har vært lenge nok i presteskapets himmelrik og nå er det tid for å bringe ham ned på jorden igjen ved å fortelle all verden at Jesus oppgave på Jord ene og alene bestod av å forkynne sannheten om Guds rike, at Guds rike er Guds kongstanke for menneskeheten, nemlig budet som er fullkommengjørelsen av de to største budene, og som sier: Du skal elske din neste HØYERE enn deg selv. I det budet ligger den sanne rettferdighetsgjørelse, den som fører til frelse.
Arma tordnet ut mot salen der den faste menigheten og de ferskeste disiplene og apostlene satt, skjelvende mens svetten silte nedover ansiktet på hver av de.
Jeg sier eder.., begynte Arma der han samtidig sendte et strengt blikk ut mot den himmelfallende massen:
"DU SKAL ELSKE DIN NESTE HØYERE ENN DEG SELV!!!".
Bakerst i salen kom det et lite kremt og et spørsmål; "Gjør du det selv da, Arma?"
Svaret fra Arma kom ekstremt direkte og kontant; HVEM ER DET SOM VÅGER Å STILLE MEG SPØRSMÅL!
Det ble da så stille i salen at man kunne høre svettedråpene som traff gulvet, og alle hjerteslagene som slo i utakt, men mer lyd enn det kom det ikke.
Arma slikket seg fornøyd rundt munnen av sin egen maktdemonstrasjon som uomtvistelig forkynte Sannheten! overfor tilhørerne.
Arma fortsatte således like demonstrerende..
JEG ER DIN NESTE!
😇



Zpiff landet på taket av menighetshuset der han hadde sporet opp Arma med sitt interuniverselle sporingssystem, nylig kjøpt billig på et konkursbo, nord i Melkeveien. Han kjente at taket vibrerte under fotsålene sine. "De synger salmer," tenkte han, "bare de nå ikke går i gang med tungetaler også, da holder ikke taket vann." Han klatrer ned langs en ateistisk løpebane som var festet til veggen i tilfelle noen valgte å rømme og tilfeldigvis kikket han inn et vindu. Salen var fullstappet av Armatilhengere. Hårene reiste seg på ryggen til Zpiff da han oppdaget en kjent skikkelse i mengden. BE??? Hva i svarteste morbide humor gjorde han der? Han la hånden på kaslaskikonoven med innebygd Molotowcuktail han hadde rappet fra en russisk soldat som hadde løpt fra Ukraina til Bergen uten stopp. "Bedre å være føre var enn etter snar," tenkte han," og tok ladegrep. "Jeg blåser huet av den bondeknølen fra Vestre Slidre før han blir frelst og ender opp med de frelste i Nordre Slidre." Forsiktig åpnet han vinduet på gløtt for å høre bedre. Da reiste BE seg og ville vitne. Den lille, småfeite og halvskallede mannen skiftet fra den ene plattfoten til den andre før han sa noe. Stillheten i salen kunne sammenlignes med en svettedråpe og et hjerteslag som slo i utakt med seg selv, i følge Zpiff, så klikket da han slo av sikringen på Kaslaskikonoven lød som en bombe.
Forts.
Zpiff siktet inn huet på BE gjennom kikkertsiktet og tenkte: "Vi sees i en annen, men bedre galakse, min venn."Han skulle til å trekke av da BE reist seg i forsamlingen, noe som bare kunne bety to ting. Enten følte han trang til å gå på do, eller så følte han trang til å tale i tunger. Zpiff ventet spent. Så åpnet BE munnen og ut av den kom det først padder, så kom en sammenhengende uforståelige ord: "Alasamaputraballalaikabakabanabaellemellebarakesjsjobaleiba," lød det, og Zpiff tenkte:" I svarte helvete, er BE blitt islamistisk på sine gamle dager?" Straks BE lukket munnen var det en annen som reiste seg for å oversette tungtalen. "Den der pastoren er falsk. Det er umulig å elske sin neste høyere enn seg selv når du er mindre enn en femti høy." Fra talerstolen ropte arma tilbake. Han var blitt forkjølet etter å ha bedt i det fri og den nasale stemmen hans lød som frigitt østlending: "No nolder nu neft, din norbannane nyttnikker." Men BE lot seg ikke stoppe: "Shallanaiallallehabakukkahahaha," lød det og straks reiste en annen seg og oversatte: "Du har satt flisespikkeriet mitt under lupen og ruinert Vestre Slidre, men hevnen min er søt. Uten at du visste det ga jeg og min forhenværende og nå nylig fraskilt kone for femte gang, vår eldste sønn et usedvanlig navn da vi fikk ham døpt under navnet: KUK. Ha-ha-ha." Og BE fortsatte tungetalen: "Hallalalllalalllaalaaaaaaaaaaaaa." Straks reiste det seg en oversetter:"Sønnen min sitter i kulissene, bakerst på fremste benkerad sammen med eldstebrødrene og visker dem i øret noen sannheter om deg, du din falske messias." Da ble arma sint: "Blasmefi. Få sønnen ut han vanærer forsamlingen. Ut med kuken." Og samtlige menn i forsamlingen reiste seg og tok ut kuken, men på bakerste benk satt en gammal kjerring, en palestril fra en bygd utenfor Bergen og en slektning av BE. Nå reiste hun seg og ropte i fortvilelse: "Men ka ska me gjera da, som ikkje har noko slikt."

Forts.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Arne Magnus Aasen skrev: man aug 01, 2022 12:52 pm
LANISTA skrev: søn jul 31, 2022 4:42 pm
Arne Magnus Aasen skrev: fre jul 29, 2022 11:17 am SLIPP JESUS FRI!
Jeg slapp'n fri i hagen og tror du ikke er borte nå. Damn. Jeg kunne ha vært inne på noe viktig.


Lanista stod i hagen
og der slapp han en fis
den ble fort borte i vinden den dagen
selv om den var sluppet i en fuktig, men viktig dis.
Da var da slettes ikke pent av deg, Arne Magnus, å definere Jesus som en fis. Ikke at jeg tror han leser denne tråden da. Men mulig han fortsatt har noen slektninger og tilhengere her og der, som vil bli såret av sammenligningen?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 8:46 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre sep 16, 2022 1:40 pm
Zpiff skrev: tor sep 15, 2022 2:32 pm

Arma tordnet ut mot salen der den faste menigheten og de ferskeste disiplene og apostlene satt, skjelvende mens svetten silte nedover ansiktet på hver av de.
Jeg sier eder.., begynte Arma der han samtidig sendte et strengt blikk ut mot den himmelfallende massen:
"DU SKAL ELSKE DIN NESTE HØYERE ENN DEG SELV!!!".
Bakerst i salen kom det et lite kremt og et spørsmål; "Gjør du det selv da, Arma?"
Svaret fra Arma kom ekstremt direkte og kontant; HVEM ER DET SOM VÅGER Å STILLE MEG SPØRSMÅL!
Det ble da så stille i salen at man kunne høre svettedråpene som traff gulvet, og alle hjerteslagene som slo i utakt, men mer lyd enn det kom det ikke.
Arma slikket seg fornøyd rundt munnen av sin egen maktdemonstrasjon som uomtvistelig forkynte Sannheten! overfor tilhørerne.
Arma fortsatte således like demonstrerende..
JEG ER DIN NESTE!
😇



Zpiff landet på taket av menighetshuset der han hadde sporet opp Arma med sitt interuniverselle sporingssystem, nylig kjøpt billig på et konkursbo, nord i Melkeveien. Han kjente at taket vibrerte under fotsålene sine. "De synger salmer," tenkte han, "bare de nå ikke går i gang med tungetaler også, da holder ikke taket vann." Han klatrer ned langs en ateistisk løpebane som var festet til veggen i tilfelle noen valgte å rømme og tilfeldigvis kikket han inn et vindu. Salen var fullstappet av Armatilhengere. Hårene reiste seg på ryggen til Zpiff da han oppdaget en kjent skikkelse i mengden. BE??? Hva i svarteste morbide humor gjorde han der? Han la hånden på kaslaskikonoven med innebygd Molotowcuktail han hadde rappet fra en russisk soldat som hadde løpt fra Ukraina til Bergen uten stopp. "Bedre å være føre var enn etter snar," tenkte han," og tok ladegrep. "Jeg blåser huet av den bondeknølen fra Vestre Slidre før han blir frelst og ender opp med de frelste i Nordre Slidre." Forsiktig åpnet han vinduet på gløtt for å høre bedre. Da reiste BE seg og ville vitne. Den lille, småfeite og halvskallede mannen skiftet fra den ene plattfoten til den andre før han sa noe. Stillheten i salen kunne sammenlignes med en svettedråpe og et hjerteslag som slo i utakt med seg selv, i følge Zpiff, så klikket da han slo av sikringen på Kaslaskikonoven lød som en bombe.
Forts.
Zpiff siktet inn huet på BE gjennom kikkertsiktet og tenkte: "Vi sees i en annen, men bedre galakse, min venn."Han skulle til å trekke av da BE reist seg i forsamlingen, noe som bare kunne bety to ting. Enten følte han trang til å gå på do, eller så følte han trang til å tale i tunger. Zpiff ventet spent. Så åpnet BE munnen og ut av den kom det først padder, så kom en sammenhengende uforståelige ord: "Alasamaputraballalaikabakabanabaellemellebarakesjsjobaleiba," lød det, og Zpiff tenkte:" I svarte helvete, er BE blitt islamistisk på sine gamle dager?" Straks BE lukket munnen var det en annen som reiste seg for å oversette tungtalen. "Den der pastoren er falsk. Det er umulig å elske sin neste høyere enn seg selv når du er mindre enn en femti høy." Fra talerstolen ropte arma tilbake. Han var blitt forkjølet etter å ha bedt i det fri og den nasale stemmen hans lød som frigitt østlending: "No nolder nu neft, din norbannane nyttnikker." Men BE lot seg ikke stoppe: "Shallanaiallallehabakukkahahaha," lød det og straks reiste en annen seg og oversatte: "Du har satt flisespikkeriet mitt under lupen og ruinert Vestre Slidre, men hevnen min er søt. Uten at du visste det ga jeg og min forhenværende og nå nylig fraskilt kone for femte gang, vår eldste sønn et usedvanlig navn da vi fikk ham døpt under navnet: KUK. Ha-ha-ha." Og BE fortsatte tungetalen: "Hallalalllalalllaalaaaaaaaaaaaaa." Straks reiste det seg en oversetter:"Sønnen min sitter i kulissene, bakerst på fremste benkerad sammen med eldstebrødrene og visker dem i øret noen sannheter om deg, du din falske messias." Da ble arma sint: "Blasmefi. Få sønnen ut han vanærer forsamlingen. Ut med kuken." Og samtlige menn i forsamlingen reiste seg og tok ut kuken, men på bakerste benk satt en gammal kjerring, en palestril fra en bygd utenfor Bergen og en slektning av BE. Nå reiste hun seg og ropte i fortvilelse: "Men ka ska me gjera da, som ikkje har noko slikt."

Forts.
.

Zpiff begynte å le, men latteren hans fikk en annen virkning enn den han hadde tenkt seg på forhånd før han begynte å le. Den fikk ingen virkning i det hele tatt, så han prøvde en gang til. Ingen reagerte. Han ble irritert og forkjølet og ropte ut i salen fra vinduet langs den nordre bakteppet: "Nornanna nyttnikkere, ne å nra inn nuken og na nuken nære i ned." Han sendte en salve fra kalasnikonoven inn i forsamlingen uten at noe skjedde. "Dæven," tenkte han, "noen har byttet ut patronene med løskrutt." Han slang fra seg kalaskinkonoven og dro frem laserpistolen, men han hadde nettopp gravd seg i nesen så den glapp ut av hendene hans. Den falt ned på forsamlingsgulvet og Zpiff hoppet etter den. Til sin store forbauselse fløy han. Han dinglet oppunder taket og så nedlatende på dem under seg. Han hadde glemt at han som romvesen ikke respekterte jorden tyngdekraft.

Forts.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 10:48 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 8:46 am
Arne Magnus Aasen skrev: fre sep 16, 2022 1:40 pm




Zpiff landet på taket av menighetshuset der han hadde sporet opp Arma med sitt interuniverselle sporingssystem, nylig kjøpt billig på et konkursbo, nord i Melkeveien. Han kjente at taket vibrerte under fotsålene sine. "De synger salmer," tenkte han, "bare de nå ikke går i gang med tungetaler også, da holder ikke taket vann." Han klatrer ned langs en ateistisk løpebane som var festet til veggen i tilfelle noen valgte å rømme og tilfeldigvis kikket han inn et vindu. Salen var fullstappet av Armatilhengere. Hårene reiste seg på ryggen til Zpiff da han oppdaget en kjent skikkelse i mengden. BE??? Hva i svarteste morbide humor gjorde han der? Han la hånden på kaslaskikonoven med innebygd Molotowcuktail han hadde rappet fra en russisk soldat som hadde løpt fra Ukraina til Bergen uten stopp. "Bedre å være føre var enn etter snar," tenkte han," og tok ladegrep. "Jeg blåser huet av den bondeknølen fra Vestre Slidre før han blir frelst og ender opp med de frelste i Nordre Slidre." Forsiktig åpnet han vinduet på gløtt for å høre bedre. Da reiste BE seg og ville vitne. Den lille, småfeite og halvskallede mannen skiftet fra den ene plattfoten til den andre før han sa noe. Stillheten i salen kunne sammenlignes med en svettedråpe og et hjerteslag som slo i utakt med seg selv, i følge Zpiff, så klikket da han slo av sikringen på Kaslaskikonoven lød som en bombe.
Forts.
Zpiff siktet inn huet på BE gjennom kikkertsiktet og tenkte: "Vi sees i en annen, men bedre galakse, min venn."Han skulle til å trekke av da BE reist seg i forsamlingen, noe som bare kunne bety to ting. Enten følte han trang til å gå på do, eller så følte han trang til å tale i tunger. Zpiff ventet spent. Så åpnet BE munnen og ut av den kom det først padder, så kom en sammenhengende uforståelige ord: "Alasamaputraballalaikabakabanabaellemellebarakesjsjobaleiba," lød det, og Zpiff tenkte:" I svarte helvete, er BE blitt islamistisk på sine gamle dager?" Straks BE lukket munnen var det en annen som reiste seg for å oversette tungtalen. "Den der pastoren er falsk. Det er umulig å elske sin neste høyere enn seg selv når du er mindre enn en femti høy." Fra talerstolen ropte arma tilbake. Han var blitt forkjølet etter å ha bedt i det fri og den nasale stemmen hans lød som frigitt østlending: "No nolder nu neft, din norbannane nyttnikker." Men BE lot seg ikke stoppe: "Shallanaiallallehabakukkahahaha," lød det og straks reiste en annen seg og oversatte: "Du har satt flisespikkeriet mitt under lupen og ruinert Vestre Slidre, men hevnen min er søt. Uten at du visste det ga jeg og min forhenværende og nå nylig fraskilt kone for femte gang, vår eldste sønn et usedvanlig navn da vi fikk ham døpt under navnet: KUK. Ha-ha-ha." Og BE fortsatte tungetalen: "Hallalalllalalllaalaaaaaaaaaaaaa." Straks reiste det seg en oversetter:"Sønnen min sitter i kulissene, bakerst på fremste benkerad sammen med eldstebrødrene og visker dem i øret noen sannheter om deg, du din falske messias." Da ble arma sint: "Blasmefi. Få sønnen ut han vanærer forsamlingen. Ut med kuken." Og samtlige menn i forsamlingen reiste seg og tok ut kuken, men på bakerste benk satt en gammal kjerring, en palestril fra en bygd utenfor Bergen og en slektning av BE. Nå reiste hun seg og ropte i fortvilelse: "Men ka ska me gjera da, som ikkje har noko slikt."

Forts.
.

Zpiff begynte å le, men latteren hans fikk en annen virkning enn den han hadde tenkt seg på forhånd før han begynte å le. Den fikk ingen virkning i det hele tatt, så han prøvde en gang til. Ingen reagerte. Han ble irritert og forkjølet og ropte ut i salen fra vinduet langs den nordre bakteppet: "Nornanna nyttnikkere, ne å nra inn nuken og na nuken nære i ned." Han sendte en salve fra kalasnikonoven inn i forsamlingen uten at noe skjedde. "Dæven," tenkte han, "noen har byttet ut patronene med løskrutt." Han slang fra seg kalaskinkonoven og dro frem laserpistolen, men han hadde nettopp gravd seg i nesen så den glapp ut av hendene hans. Den falt ned på forsamlingsgulvet og Zpiff hoppet etter den. Til sin store forbauselse fløy han. Han dinglet oppunder taket og så nedlatende på dem under seg. Han hadde glemt at han som romvesen ikke respekterte jorden tyngdekraft.

Forts.
BE, som var lagt i gulvet av noen medsammensvorne av arma og som holdt munnen hans lukket, pekte desperat på Zpiff som hang oppunder mønet. Da forsamlingen ble oppmerksom på ham ropte de: "Se, en engel som elsker oss høyere enn seg selv:"

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 10:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 10:48 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 8:46 am
Zpiff siktet inn huet på BE gjennom kikkertsiktet og tenkte: "Vi sees i en annen, men bedre galakse, min venn."Han skulle til å trekke av da BE reist seg i forsamlingen, noe som bare kunne bety to ting. Enten følte han trang til å gå på do, eller så følte han trang til å tale i tunger. Zpiff ventet spent. Så åpnet BE munnen og ut av den kom det først padder, så kom en sammenhengende uforståelige ord: "Alasamaputraballalaikabakabanabaellemellebarakesjsjobaleiba," lød det, og Zpiff tenkte:" I svarte helvete, er BE blitt islamistisk på sine gamle dager?" Straks BE lukket munnen var det en annen som reiste seg for å oversette tungtalen. "Den der pastoren er falsk. Det er umulig å elske sin neste høyere enn seg selv når du er mindre enn en femti høy." Fra talerstolen ropte arma tilbake. Han var blitt forkjølet etter å ha bedt i det fri og den nasale stemmen hans lød som frigitt østlending: "No nolder nu neft, din norbannane nyttnikker." Men BE lot seg ikke stoppe: "Shallanaiallallehabakukkahahaha," lød det og straks reiste en annen seg og oversatte: "Du har satt flisespikkeriet mitt under lupen og ruinert Vestre Slidre, men hevnen min er søt. Uten at du visste det ga jeg og min forhenværende og nå nylig fraskilt kone for femte gang, vår eldste sønn et usedvanlig navn da vi fikk ham døpt under navnet: KUK. Ha-ha-ha." Og BE fortsatte tungetalen: "Hallalalllalalllaalaaaaaaaaaaaaa." Straks reiste det seg en oversetter:"Sønnen min sitter i kulissene, bakerst på fremste benkerad sammen med eldstebrødrene og visker dem i øret noen sannheter om deg, du din falske messias." Da ble arma sint: "Blasmefi. Få sønnen ut han vanærer forsamlingen. Ut med kuken." Og samtlige menn i forsamlingen reiste seg og tok ut kuken, men på bakerste benk satt en gammal kjerring, en palestril fra en bygd utenfor Bergen og en slektning av BE. Nå reiste hun seg og ropte i fortvilelse: "Men ka ska me gjera da, som ikkje har noko slikt."

Forts.
.

Zpiff begynte å le, men latteren hans fikk en annen virkning enn den han hadde tenkt seg på forhånd før han begynte å le. Den fikk ingen virkning i det hele tatt, så han prøvde en gang til. Ingen reagerte. Han ble irritert og forkjølet og ropte ut i salen fra vinduet langs den nordre bakteppet: "Nornanna nyttnikkere, ne å nra inn nuken og na nuken nære i ned." Han sendte en salve fra kalasnikonoven inn i forsamlingen uten at noe skjedde. "Dæven," tenkte han, "noen har byttet ut patronene med løskrutt." Han slang fra seg kalaskinkonoven og dro frem laserpistolen, men han hadde nettopp gravd seg i nesen så den glapp ut av hendene hans. Den falt ned på forsamlingsgulvet og Zpiff hoppet etter den. Til sin store forbauselse fløy han. Han dinglet oppunder taket og så nedlatende på dem under seg. Han hadde glemt at han som romvesen ikke respekterte jorden tyngdekraft.

Forts.
BE, som var lagt i gulvet av noen medsammensvorne av arma og som holdt munnen hans lukket, pekte desperat på Zpiff som hang oppunder mønet. Da forsamlingen ble oppmerksom på ham ropte de: "Se, en engel som elsker oss høyere enn seg selv:"
Nå oppstod det en høylydt krangel i menigheten. Noen hevdet at engelen elsket dem lavere enn seg selv der han hang oppunder taket. Mens andre hevdet at han ikke var høyt nok oppe til at han kunne elske noen høyere enn de laverestående vesen. Andre hevdet at for å kunne elske seg selv høyere enn andre måtte man være overjordisk høy på seg selv. Det var da arma slo i bordet så det englesang og ropte ut: "Optimisten mener at i kristendommen finnes tre piller man må ta for å ha nok tro til å føle seg skamfull." Da først ble det ro i salen. Kunne man ta piller mot skam? Hvem andre enn en optimisk skulle til for å tro det?

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 11:04 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 10:52 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 10:48 am .

Zpiff begynte å le, men latteren hans fikk en annen virkning enn den han hadde tenkt seg på forhånd før han begynte å le. Den fikk ingen virkning i det hele tatt, så han prøvde en gang til. Ingen reagerte. Han ble irritert og forkjølet og ropte ut i salen fra vinduet langs den nordre bakteppet: "Nornanna nyttnikkere, ne å nra inn nuken og na nuken nære i ned." Han sendte en salve fra kalasnikonoven inn i forsamlingen uten at noe skjedde. "Dæven," tenkte han, "noen har byttet ut patronene med løskrutt." Han slang fra seg kalaskinkonoven og dro frem laserpistolen, men han hadde nettopp gravd seg i nesen så den glapp ut av hendene hans. Den falt ned på forsamlingsgulvet og Zpiff hoppet etter den. Til sin store forbauselse fløy han. Han dinglet oppunder taket og så nedlatende på dem under seg. Han hadde glemt at han som romvesen ikke respekterte jorden tyngdekraft.

Forts.
BE, som var lagt i gulvet av noen medsammensvorne av arma og som holdt munnen hans lukket, pekte desperat på Zpiff som hang oppunder mønet. Da forsamlingen ble oppmerksom på ham ropte de: "Se, en engel som elsker oss høyere enn seg selv:"
Nå oppstod det en høylydt krangel i menigheten. Noen hevdet at engelen elsket dem lavere enn seg selv der han hang oppunder taket. Mens andre hevdet at han ikke var høyt nok oppe til at han kunne elske noen høyere enn de laverestående vesen. Andre hevdet at for å


kunne elske seg selv høyere enn andre måtte man være overjordisk høy på seg selv. Det var da arma slo i bordet så det englesang og ropte ut: "Optimisten mener at i kristendommen finnes tre piller man må ta for å ha nok tro til å føle seg skamfull." Da først ble det ro i salen. Kunne man ta piller mot skam? Hvem andre enn en optimisk skulle til for å tro det?
Da trådte en optimist fra for forsamlingen og sa: "Ve dere, umoralske, ulydige og skamfulle, som tror at kristendommen oppstandelse oppstod i romerikets middelalder før kristus. Ve dere, usosiale, innkonsekvente utadvendte heksebrennere, som gjerne vil i tukthuset, men som med sadistiske skambelagte metoder uten skamvett og skjemdavett hindrer de skamløse å innta kirketrappene med ondskapfulle og moralske og sosiale avstraffelser. Det ble stille som i graven etter at den pessimistiske optimisten hadde kommet med sin tordentale.Da ropte arma fra talerstolen: "No nolder nu neft, din nikkedukke. Ta de tre pillene dine og stikk."

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

return_of_drakkar skrev: søn sep 11, 2022 11:26 am
nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Studier om dette kommer først og fremst fra USA hvor det gjerne er sammenheng mellom sosial status/økonomi og religiøs tilknytting, nettverksbygging.
Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Det er som hos alle andre personer med psykiske forhold hos Jv.
Ingen benekter eller bør benekte det.
Det har mange årsaker, slik det er mange årsaker for dette hos folk flest.
Som du kanskje husker så er det alltid så enkelt med påstander og bruk av data.
Jeg tenker på det jeg viste deg om datatolkning fra den legen som du henviste til om bruk av blod.

VAR (clear and obvious):

JB aka Havor Montague aka John Stedman aka Havor Tillyard...

"Licensed therapist Havor Montague..." Sier ikke at det er seg selv...
https://www.jwstudies.com/Paradise_Post ... ergman.pdf
JB aka Havor Montague aka John Stedman aka Havor Tillyard...

"Jerry Bergman has published one book and several articles on the mental health of JW. His scholarly integrity can be questioned, both because he is an adversary of JW, and because he presents himself as a psychiatrist, which is not correct. On the basis of his answers when he was examined in two child custody cases, we know that he never has made a scientific study of the mental health of JW."
https://philbarbey.jimdofree.com/confer ... lf-furuli/
(barnesak: Texas 1989, datagrunnlag: 2 notater i skuffen hjemme).

JB siterer Potter og sier at det er en sterk sammenheng (strong correlation) mellom
Jv-medlemskap og schizofreni. Potters handlet ikke om mental helse, men om fundamentalisme. Potter lister 16 fassetter for 10 menigheter, og latent psykotisk lidelse for 3, men ikke Jv her.
Og det JB skriver sier ikke Potter noe om der.

Hans arbeid i 1977 er seminalt, men...
Han sier:"This is a scientific work".
Det er ikke det man sier når man sier at arbeidet viser at en gruppe har større grad av mental sykdom enn den generelle populasjonen, men bruker fagspråket for å vise dette.

Det var ikke vgd eller fd...
JB franstår som en som er tvilsom å bruke som autoritet her.
Dette er altså ikke en påstand fra meg, mer et spørsmål av ren nysgjerrighet.
Har hørt/lest at flere høyt utdannede, både med religionsk historie og psykiatri som bakgrunn, uttale at i følge nedskrivninger lest med moderne innsikt, kan Muhammed ha lidd av epilepsi, og at det var under epileptiske anfall han påstod å være i kontakt med Allah.
Likeledes sier samme miljø at mye kan tyde på at Jesus al Nazareth, kan ha lidd av shizofreni. Ja flere med ham, som f.eks Abraham.
Kan dette være plausibelt? Nå er det vel vanskelig å sette en diagnose på personer som har vært døde i århundrer, men de bygger vel sine teorier utifra indisier fra nedskrevne historier og fortellinger, antar jeg.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 11:30 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 11:04 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 10:52 am

BE, som var lagt i gulvet av noen medsammensvorne av arma og som holdt munnen hans lukket, pekte desperat på Zpiff som hang oppunder mønet. Da forsamlingen ble oppmerksom på ham ropte de: "Se, en engel som elsker oss høyere enn seg selv:"
Nå oppstod det en høylydt krangel i menigheten. Noen hevdet at engelen elsket dem lavere enn seg selv der han hang oppunder taket. Mens andre hevdet at han ikke var høyt nok oppe til at han kunne elske noen høyere enn de laverestående vesen. Andre hevdet at for å


kunne elske seg selv høyere enn andre måtte man være overjordisk høy på seg selv. Det var da arma slo i bordet så det englesang og ropte ut: "Optimisten mener at i kristendommen finnes tre piller man må ta for å ha nok tro til å føle seg skamfull." Da først ble det ro i salen. Kunne man ta piller mot skam? Hvem andre enn en optimisk skulle til for å tro det?
Da trådte en optimist fra for forsamlingen og sa: "Ve dere, umoralske, ulydige og skamfulle, som tror at kristendommen oppstandelse oppstod i romerikets middelalder før kristus. Ve dere, usosiale, innkonsekvente utadvendte heksebrennere, som gjerne vil i tukthuset, men som med sadistiske skambelagte metoder uten skamvett og skjemdavett hindrer de skamløse å innta kirketrappene med ondskapfulle og moralske og sosiale avstraffelser. Det ble stille som i graven etter at den pessimistiske optimisten hadde kommet med sin tordentale.Da ropte arma fra talerstolen: "No nolder nu neft, din nikkedukke. Ta de tre pillene dine og stikk."
Optimisten ble fornærmet og ropte tilbake: "Ta kirketrappen i statskirken og stikk den opp i sjerten der du er høyest når du plukker blåbær."
Men arma hadde svar på tiltale: "Ta stjerten med deg og fortell omverden at den består av psykiske lidelser preget av vrangforestillinger, hallusinasjoner, uorganiserte tanker a la Zpiffs universale paradoks i tale og oppførsel. Kom ikke her og smitt oss med slektshistorien din som kan øke sannsynligheten for at stjerten må behandles av medisinsk fagperson, uten akutt medisinsk hjelp og vanligvis alvorlig tilfelle av laboratorietesting av psyken."
Zpiff falt nesten ned fa taket der hang hang og hadde hang til ubekreftet tyngdekraft. ""Jeg må se og komme meg opp på taket før arma oppdager romskipet mitt og holder meg tilbake i tid."

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Stjerten skrev: lør sep 17, 2022 12:22 pm
Dette er altså ikke en påstand fra meg, mer et spørsmål av ren nysgjerrighet.
Har hørt/lest at flere høyt utdannede, både med religionsk historie og psykiatri som bakgrunn, uttale at i følge nedskrivninger lest med moderne innsikt, kan Muhammed ha lidd av epilepsi, og at det var under epileptiske anfall han påstod å være i kontakt med Allah.

Likeledes sier samme miljø at mye kan tyde på at Jesus al Nazareth, kan ha lidd av shizofreni. Ja flere med ham, som f.eks Abraham.
Kan dette være plausibelt? Nå er det vel vanskelig å sette en diagnose på personer som har vært døde i århundrer, men de bygger vel sine teorier utifra indisier fra nedskrevne historier og fortellinger, antar jeg.
Mange med jøy utdannelse har sagt og sier mye rart.
Mer enn folk flest aner.

Når det gjelder Muhammed så må de som kjenner ham, for å si det sånn, svare.
De bibelske kan jeg si noe om.

(1) Hvis man mener at bibelen ikke er et verk av en høyere intelligens (oftest kalt for gud), så vil man heller ikke tro denne gud finnes, ei heller at engler finnes (gode engler eller demoner).
Da søker man andre forklaringer.

(2) Hvis man mener det motsatte av det i punkt (1), så tror man infoen til de av deg 2 nevnte etc, virkelig kommer fra denne intelligens / gud.

Jeg har bevisst brukt mene og ikke tro, da det siste ofte er noe man ser negativt på i en slik sammenheng.
Mene kan i det vanlige dekke mer, alt fra å tro (forrige setning) til en klar sannsynlig bygd på å undersøke ting og sette det sammen til en 'mening'.

***
Vel, schizofreni har hovedsaklig 2 overordnede forhold: vrangforestilling og hallusinasjoner.
En artikkel publisert i Tidskriftet for Legeforeningen i april 2012 sier noa slikt som at hvis flere deler en oppfatning (i en såkalt subkultur), så er det ikke rimelig å kalle det for en vrangforestilling uansett hvor rart det synes, og selv om flertallet mener det er helt feil.
Hvis jeg alene mener noe slikt rart, så mest sannsynligvis ja, men deles dette av mange (nok) så forsiktighet med det.

Hallusinasjon:
Alle blir vi lurt av en dyktig tryllekunstner.
Vi ser noe som ikke er korrekt slik vi ser det.
Men da har vi en forklaring på det, for det er en "ytre påvirkning" på det.
Kjenner vi ikke til en slikt adekvat påvirkning kan vi snakke om hallusinasjoner, men det kan også være feil fordi vi som diagnostiserer ikke kjenner til den "ytre påvirkningen" (her da en gud eller en god engel eller demon).
Så å diagnostisere med schizofreni har altså et ståsted som da anses som korrekt.

Ja, både vrangforestillinger og hallusinasjoner kan forekomme ut fra sykdom.
Men det betyr ikke vi kan si at noe vi selv ikke forstår er fra dette.
Jamfør punktene (1) og (2).
Hva blir sagt om ditten og datten av de som "mistenkes", historisk sett?
Hvordan stemmer det ting vi vet etc versus utsagn...
Bildet er ikke sort-hvitt.

***
En liten sak, for flere tiår tilbake (fra USA trolig, husker ikke helt) ble man ikke innkalt til det militære om man hadde diagnosen schizofreni.
Å nekt tjenesten ble også sett på som mental sykdom, så noen ble gitt denne diagnosen for å slippe å bli innkalt igjen (om dette var etisk stuerent er en annen sak).

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Stjerten skrev: lør sep 17, 2022 12:22 pm
return_of_drakkar skrev: søn sep 11, 2022 11:26 am
nlc skrev: man aug 01, 2022 12:36 pm Studier om dette kommer først og fremst fra USA hvor det gjerne er sammenheng mellom sosial status/økonomi og religiøs tilknytting, nettverksbygging.
Samtidig gjelder dette kun mainstream religion, sekter og kulter er alvorlig overrepresentert på mentale lidelser/selvmord (Spencer er en studie, Montague en annen)
Det er som hos alle andre personer med psykiske forhold hos Jv.
Ingen benekter eller bør benekte det.
Det har mange årsaker, slik det er mange årsaker for dette hos folk flest.
Som du kanskje husker så er det alltid så enkelt med påstander og bruk av data.
Jeg tenker på det jeg viste deg om datatolkning fra den legen som du henviste til om bruk av blod.

VAR (clear and obvious):

JB aka Havor Montague aka John Stedman aka Havor Tillyard...

"Licensed therapist Havor Montague..." Sier ikke at det er seg selv...
https://www.jwstudies.com/Paradise_Post ... ergman.pdf
JB aka Havor Montague aka John Stedman aka Havor Tillyard...

"Jerry Bergman has published one book and several articles on the mental health of JW. His scholarly integrity can be questioned, both because he is an adversary of JW, and because he presents himself as a psychiatrist, which is not correct. On the basis of his answers when he was examined in two child custody cases, we know that he never has made a scientific study of the mental health of JW."
https://philbarbey.jimdofree.com/confer ... lf-furuli/
(barnesak: Texas 1989, datagrunnlag: 2 notater i skuffen hjemme).

JB siterer Potter og sier at det er en sterk sammenheng (strong correlation) mellom
Jv-medlemskap og schizofreni. Potters handlet ikke om mental helse, men om fundamentalisme. Potter lister 16 fassetter for 10 menigheter, og latent psykotisk lidelse for 3, men ikke Jv her.
Og det JB skriver sier ikke Potter noe om der.

Hans arbeid i 1977 er seminalt, men...
Han sier:"This is a scientific work".
Det er ikke det man sier når man sier at arbeidet viser at en gruppe har større grad av mental sykdom enn den generelle populasjonen, men bruker fagspråket for å vise dette.

Det var ikke vgd eller fd...
JB franstår som en som er tvilsom å bruke som autoritet her.
Dette er altså ikke en påstand fra meg, mer et spørsmål av ren nysgjerrighet.
Har hørt/lest at flere høyt utdannede, både med religionsk historie og psykiatri som bakgrunn, uttale at i følge nedskrivninger lest med moderne innsikt, kan Muhammed ha lidd av epilepsi, og at det var under epileptiske anfall han påstod å være i kontakt med Allah.
Likeledes sier samme miljø at mye kan tyde på at Jesus al Nazareth, kan ha lidd av shizofreni. Ja flere med ham, som f.eks Abraham.
Kan dette være plausibelt? Nå er det vel vanskelig å sette en diagnose på personer som har vært døde i århundrer, men de bygger vel sine teorier utifra indisier fra nedskrevne historier og fortellinger, antar jeg.
Der har vi det gående igjen, shizofrenipåstanden om Jesus. Alltid går man ut fra mirakelhistoriene og en Jesus som snakker med en usynlig person, mens budskapet blir oversett for der kan man ikke henge Jesus opp på en knagg. Jeg mener Jesus eneste oppgave på denne Jord var å forkynne et budskap. Dette budskapet kommer alltid i siste rekke for skeptikerne fodi det er uangripelig.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

return_of_drakkar skrev: lør sep 17, 2022 1:54 pm
Stjerten skrev: lør sep 17, 2022 12:22 pm
Dette er altså ikke en påstand fra meg, mer et spørsmål av ren nysgjerrighet.
Har hørt/lest at flere høyt utdannede, både med religionsk historie og psykiatri som bakgrunn, uttale at i følge nedskrivninger lest med moderne innsikt, kan Muhammed ha lidd av epilepsi, og at det var under epileptiske anfall han påstod å være i kontakt med Allah.

Likeledes sier samme miljø at mye kan tyde på at Jesus al Nazareth, kan ha lidd av shizofreni. Ja flere med ham, som f.eks Abraham.
Kan dette være plausibelt? Nå er det vel vanskelig å sette en diagnose på personer som har vært døde i århundrer, men de bygger vel sine teorier utifra indisier fra nedskrevne historier og fortellinger, antar jeg.
Mange med jøy utdannelse har sagt og sier mye rart.
Mer enn folk flest aner.

Når det gjelder Muhammed så må de som kjenner ham, for å si det sånn, svare.
De bibelske kan jeg si noe om.

(1) Hvis man mener at bibelen ikke er et verk av en høyere intelligens (oftest kalt for gud), så vil man heller ikke tro denne gud finnes, ei heller at engler finnes (gode engler eller demoner).
Da søker man andre forklaringer.

(2) Hvis man mener det motsatte av det i punkt (1), så tror man infoen til de av deg 2 nevnte etc, virkelig kommer fra denne intelligens / gud.

Jeg har bevisst brukt mene og ikke tro, da det siste ofte er noe man ser negativt på i en slik sammenheng.
Mene kan i det vanlige dekke mer, alt fra å tro (forrige setning) til en klar sannsynlig bygd på å undersøke ting og sette det sammen til en 'mening'.

***
Vel, schizofreni har hovedsaklig 2 overordnede forhold: vrangforestilling og hallusinasjoner.
En artikkel publisert i Tidskriftet for Legeforeningen i april 2012 sier noa slikt som at hvis flere deler en oppfatning (i en såkalt subkultur), så er det ikke rimelig å kalle det for en vrangforestilling uansett hvor rart det synes, og selv om flertallet mener det er helt feil.
Hvis jeg alene mener noe slikt rart, så mest sannsynligvis ja, men deles dette av mange (nok) så forsiktighet med det.

Hallusinasjon:
Alle blir vi lurt av en dyktig tryllekunstner.
Vi ser noe som ikke er korrekt slik vi ser det.
Men da har vi en forklaring på det, for det er en "ytre påvirkning" på det.
Kjenner vi ikke til en slikt adekvat påvirkning kan vi snakke om hallusinasjoner, men det kan også være feil fordi vi som diagnostiserer ikke kjenner til den "ytre påvirkningen" (her da en gud eller en god engel eller demon).
Så å diagnostisere med schizofreni har altså et ståsted som da anses som korrekt.

Ja, både vrangforestillinger og hallusinasjoner kan forekomme ut fra sykdom.
Men det betyr ikke vi kan si at noe vi selv ikke forstår er fra dette.
Jamfør punktene (1) og (2).
Hva blir sagt om ditten og datten av de som "mistenkes", historisk sett?
Hvordan stemmer det ting vi vet etc versus utsagn...
Bildet er ikke sort-hvitt.

***
En liten sak, for flere tiår tilbake (fra USA trolig, husker ikke helt) ble man ikke innkalt til det militære om man hadde diagnosen schizofreni.
Å nekt tjenesten ble også sett på som mental sykdom, så noen ble gitt denne diagnosen for å slippe å bli innkalt igjen (om dette var etisk stuerent er en annen sak).
Takk for seriøst og godt svar.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 2:15 pm Jeg mener Jesus eneste oppgave på denne Jord var å forkynne et budskap. Dette budskapet kommer alltid i siste rekke for skeptikerne fodi det er uangripelig.
Litt mer mener jeg.
I Johannes 18:37 sier han at han var kommet for å vitne om sannheten.
1.Timoteus 2:6 sier at han ga seg selv som en løsepenge for alle (dvs: frikjøpe fra døden til mulighet for liv).

Så kan man innlemme det du sier innenfor disse rammene også.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: søn sep 18, 2022 11:47 am
Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 2:15 pm Jeg mener Jesus eneste oppgave på denne Jord var å forkynne et budskap. Dette budskapet kommer alltid i siste rekke for skeptikerne fodi det er uangripelig.
Litt mer mener jeg.
I Johannes 18:37 sier han at han var kommet for å vitne om sannheten.
1.Timoteus 2:6 sier at han ga seg selv som en løsepenge for alle (dvs: frikjøpe fra døden til mulighet for liv).

Så kan man innlemme det du sier innenfor disse rammene også.
Miraklene tar altfor stor plass i evangeliene. Miraklene ble diktet opp av dem som skrev evangeliene og meningen var god nok den, tilhengerne skulle overbevises om at Jesus var guddommelig. Men for to tusen år siden visste ikke forfatterne at det skulle komme en vitenskaplig opplysningstid som skulle avsløre løgnene deres. Derfor ble løgnene paradoksalt nok til det som skulle diskreditere Jesu gjerning og eneste oppgave på denne jord, nemlig å bringe det nye budskap til menneskeheten, at for å bli frelst må du leve opp til budet at du skal elske din neste høyere enn deg selv.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn sep 11, 2022 12:20 pm
Jeg tror det ofte kan være lurt å ikke slå på stortrommer så altfor ofte.
Og jeg - som er konsekvent ikketroende, og som foretrekker statistiske sannsynligheter -

mener at det du sier ovenfor har en ikke neglisjérbar sannsynlighet for å være riktig...

:)

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Arne Magnus Aasen skrev: lør sep 17, 2022 8:46 am
Sønnen min sitter i kulissene, bakerstfremste benkerad
Gått seg bort, tro?

Mvh

BE

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Nå har jeg ikke fått lest alle innleggene her inne. Men mener å vite at den religionen med flest mirakler, får flere tilhengere enn de med få. Pluss trusler om straff etter døden.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: lør sep 17, 2022 1:54 pm

Mange med jøy utdannelse har sagt og sier mye rart.
Det er sant; utdannelse er ikke nok. Man må ha vett også.

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: lør sep 17, 2022 1:54 pm
(1) Hvis man mener at bibelen ikke er et verk av en høyere intelligens (oftest kalt for gud), så vil man heller ikke tro denne gud finnes, ei heller at engler finnes (gode engler eller demoner).
Da søker man andre forklaringer.

(2) Hvis man mener det motsatte av det i punkt (1), så tror man infoen til de av deg 2 nevnte etc, virkelig kommer fra denne intelligens / gud.

Jeg har bevisst brukt mene og ikke tro, da det siste ofte er noe man ser negativt på i en slik sammenheng.
Mene kan i det vanlige dekke mer, alt fra å tro (forrige setning) til en klar sannsynlig bygd på å undersøke ting og sette det sammen til en 'mening'.

***
Vel, schizofreni har hovedsaklig 2 overordnede forhold: vrangforestilling og hallusinasjoner.
En artikkel publisert i Tidskriftet for Legeforeningen i april 2012 sier noa slikt som at hvis flere deler en oppfatning (i en såkalt subkultur), så er det ikke rimelig å kalle det for en vrangforestilling uansett hvor rart det synes, og selv om flertallet mener det er helt feil.
Hvis jeg alene mener noe slikt rart, så mest sannsynligvis ja, men deles dette av mange (nok) så forsiktighet med det.

Hallusinasjon:
Alle blir vi lurt av en dyktig tryllekunstner.
Vi ser noe som ikke er korrekt slik vi ser det.
Men da har vi en forklaring på det, for det er en "ytre påvirkning" på det.
Kjenner vi ikke til en slikt adekvat påvirkning kan vi snakke om hallusinasjoner, men det kan også være feil fordi vi som diagnostiserer ikke kjenner til den "ytre påvirkningen" (her da en gud eller en god engel eller demon).
Så å diagnostisere med schizofreni har altså et ståsted som da anses som korrekt.

Ja, både vrangforestillinger og hallusinasjoner kan forekomme ut fra sykdom.
Men det betyr ikke vi kan si at noe vi selv ikke forstår er fra dette.
Jamfør punktene (1) og (2).
Hva blir sagt om ditten og datten av de som "mistenkes", historisk sett?
Hvordan stemmer det ting vi vet etc versus utsagn...
Bildet er ikke sort-hvitt.

***
En liten sak, for flere tiår tilbake (fra USA trolig, husker ikke helt) ble man ikke innkalt til det militære om man hadde diagnosen schizofreni.
Å nekt tjenesten ble også sett på som mental sykdom, så noen ble gitt denne diagnosen for å slippe å bli innkalt igjen (om dette var etisk stuerent er en annen sak).
Apropos pkt. 1 og det du sier om tryllekunstnere:

Vi er jo også alle summen av våre erfaringer. Derfor tolker ofte mennesker ting i retning av sine eksisterende oppfatninger. Noen av oss kan si at de ser en sky som likner på en delfin - og noen andre ser ikke den likheten - og noen har aldri sett en delfin, og har derfor ingen forutsetninger for å bruke den sammenlikninga. Derfor "ser" også folk stadig "UFO"-er, Jesus-ansikt på Mars, Madonna-ansikt på pizzaer og brødskiver osv. - og noen av disse igjen legger en slags "dypere mening" eller bevisverdi i det de ser. Vrangforestillinger, ja, men ikke uten videre hallusinasjoner, og slett ikke noen indikasjon på mentalt surrball.

Tommel for innlegget, drakkar.

Mvh

BE
som i det ovenstående også har redegjort for sin ikke-tro

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: søn sep 18, 2022 12:56 pm Miraklene tar altfor stor plass i evangeliene. Miraklene ble diktet opp av dem som skrev evangeliene og meningen var god nok den, tilhengerne skulle overbevises om at Jesus var guddommelig. Men for to tusen år siden visste ikke forfatterne at det skulle komme en vitenskaplig opplysningstid som skulle avsløre løgnene deres. Derfor ble løgnene paradoksalt nok til det som skulle diskreditere Jesu gjerning og eneste oppgave på denne jord, nemlig å bringe det nye budskap til menneskeheten, at for å bli frelst må du leve opp til budet at du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Du sier at evangelistene løy om mirakler.
Hvordan vet du da at de ikke løy om resten?
Jo - da er det fordi du tolker det slik. Han sa jo aldri 'elske høyere enn seg selv', men ens neste som seg selv.
Man kan selvsagt filosofere det til at 'som seg selv' bare kan utøves 'ved høyere enn seg selv', men det er en annen sak.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: søn sep 18, 2022 5:04 pm
Arne Magnus Aasen skrev: søn sep 18, 2022 12:56 pm Miraklene tar altfor stor plass i evangeliene. Miraklene ble diktet opp av dem som skrev evangeliene og meningen var god nok den, tilhengerne skulle overbevises om at Jesus var guddommelig. Men for to tusen år siden visste ikke forfatterne at det skulle komme en vitenskaplig opplysningstid som skulle avsløre løgnene deres. Derfor ble løgnene paradoksalt nok til det som skulle diskreditere Jesu gjerning og eneste oppgave på denne jord, nemlig å bringe det nye budskap til menneskeheten, at for å bli frelst må du leve opp til budet at du skal elske din neste høyere enn deg selv.
Du sier at evangelistene løy om mirakler.
Hvordan vet du da at de ikke løy om resten?
Jo - da er det fordi du tolker det slik. Han sa jo aldri 'elske høyere enn seg selv', men ens neste som seg selv.
Man kan selvsagt filosofere det til at 'som seg selv' bare kan utøves 'ved høyere enn seg selv', men det er en annen sak.


Selvsagt tolker jeg det slik, for hvordan kan jeg vite hva som er løgn eller hva som er sannhet i det fire evangeliene? Men etter min oppfatning er ikke fortellingene om miraklene hovedbudskapet i evangelietekstene, for de fungerer mer som et lokkemiddel til å få folk til å fortsette å lese (det er kjekt og engasjerende å lese eventyr om en hovedperson som går på vannet og oppvekker døde), men hvis miraklene var sanne, så lurer jeg på hvorfor det ikke følger med en oppskrift på hvordan en kan foreta mirakler. Derfor skriver jeg, return-of-drakkar, at miraklene er løgner, oppspinn som skulle gjøre Jesus guddommelig og mer atttraktiv å tro på. Og når du spør om hvordan jeg kan vite om ikke resten av evangeliene også er løgn, så er svaret mitt at det kan jeg selvsagt ikke vite, men jeg tror ikke det, for etter min oppfatning ligger hovedbudskapet i tekstene i Jesu ord. Og Jesu ord er så superintelligente og ordenes mening så vanskelig å forstå, at jeg tolker det dit hen at evangelistene ikke har hatt intelligens nok til å lyge dem ned på papirus.

Du har selvsagt rett når du hevder at det i evangeliene ikke står skrevet at Jesus sa at du skal elske din neste høyere enn deg selv, men det faktum tolker jeg som en gedigen fortielse fra evangelistenes side, for handlingene, som det står skrevet at Jesus foretok seg i forbindelse med det nye budskapet (som han hevdet å være sendt fra Gud for å formidle til mennesket), sier det stikk motsatte. Når han først sendte tolv disipler ut for å formidle det nye budskapet og siden sytti, så forteller det meg at det var en ivrig Jesus som anså budskapet så viktig at alle måtte få høre om det fortest mulig. Og hvorfor ivret han slik etter å få det nye budet ut, jo, fordi det var nytt i seg selv, noe ingen hadde hørt om før. For å understreke budets moralske betydning ba han om at utsendingene ikke måtte ha penger i beltet, ikke to kjortler m.m. for de skulle vise utad at kun budet betydde noe, nemlig at du skal elske din neste høyerere enn deg selv. Et bud jeg er overbevist om at han ikke bare sa høyt, men at han ropte det ut på torgene. Og når fariseerne og andre skriftlærde gikk ham på klingen og spurte ham ut om hvilket bud han anså som det største, så håpet de at han skulle proklamere sitt nye bud høylydt også for dem, for hvis han hevdet at det nye budet var større en det første og det største, at du skal elske Herren, din Gud, av hele ditt hjerte, av all din makt og av all din vilje, ja, da kunne de steine ham til døde der og da, for blasfemi. Men Jesus hadde gjennomskuet dem og han svarte dem at det første var det største og at kjærlighetsbudet var like så stort, for det var ikke mening i å bli drept før det nye bud hadde fått fotfeste.

Men så blir spørsmålet, hvorfor fortiet evangelistene det nye bud? Jo, for i likhet med samtiden kunne de ikke tro at et slikt grensesprengende bud ville blitt trodd av allmenheten. Nei, da var det bedre med noen mirakelhistorier. Det store paradokset her er at mennesket heller tror på miraklene enn på det nye bud.

Jeg vet, return-of-drakker, at du har hørt meg si dette om og om igjen i år etter år, og at det er vanskelig å tro dette, for ikke å snakke om å forstå det, men jeg får sitere vår felles venn, Immeidately, når han hevder at det tok mange år før han oppdaget det utrolig enkle i min påstand.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: man sep 19, 2022 11:21 am
Jeg vet, return-of-drakker, at du har hørt meg si dette om og om igjen i år etter år, og at det er vanskelig å tro dette, for ikke å snakke om å forstå det, men jeg får sitere vår felles venn, Immeidately, når han hevder at det tok mange år før han oppdaget det utrolig enkle i min påstand.
Det du gjør er å redusere Jesus til en hvilken som helst person.
Dermed raserer du egentlig budskapet om Guds Rike til en stor bløff.
Til og med oppstandelsen sier du da ikke finnes, og da sier jo Paulus at alt er bare tull.
Og oppstandelsens sannhet hviler blant annet på Jesu oppvekking av Lasarus.

Jeg vet ikke om dette er bevisst, eller om de ikke forstår konsekvensene av det du hevder.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

return_of_drakkar skrev: man sep 19, 2022 11:48 am
Arne Magnus Aasen skrev: man sep 19, 2022 11:21 am
Jeg vet, return-of-drakker, at du har hørt meg si dette om og om igjen i år etter år, og at det er vanskelig å tro dette, for ikke å snakke om å forstå det, men jeg får sitere vår felles venn, Immeidately, når han hevder at det tok mange år før han oppdaget det utrolig enkle i min påstand.
Det du gjør er å redusere Jesus til en hvilken som helst person.
Dermed raserer du egentlig budskapet om Guds Rike til en stor bløff.
Til og med oppstandelsen sier du da ikke finnes, og da sier jo Paulus at alt er bare tull.
Og oppstandelsens sannhet hviler blant annet på Jesu oppvekking av Lasarus.

Jeg vet ikke om dette er bevisst, eller om de ikke forstår konsekvensene av det du hevder.


Men Jesus er jo nettopp en hvilken som helst person og det poengterte han selv ved gjentatte ganger å kalle seg Menneskesønnen, som betyr; menneske. Han så på seg selv som et menneske og identifiserte seg på lik linje med oss andre mennesker. Riktignok var han en usedvanlig opplyst og belest jøde, men han så ikke på seg selv som en gud av den grunn. Sannsynligvis opplevde han i skriftstudiene sine et EUREKA da han skjønte hva Herren mente med at han i fremtiden ville opprette en ny pakt med jødene, en ny pakt som ikke skulle være som den gamle pakten, den han opprettet med sitt utvalgte folk da han førte dem ut fra fangenskapet i Egypt, men en pakt som han ville skrive inn i hjertene og i sinnene på sitt folk. Og hva skrives inn i hjerter og sinn om det ikke er et bud. Jesus må ha grunnet mye på hva denne nye pakten skulle innebære, og kanskje var det da han steg opp fra vannet, etter at Johannes hadde døpt ham, at dette eureka gikk opp for ham, et nytt bud som sa at du skal elske din neste høyere enn deg selv, for det står skrevet at ånden kom ned over ham der og da.

Når du skriver at jeg raserer budskapet om Guds rike til en stor bløff, så går jeg ut fra at du mener min påstand om at miraklene er en løgn. Da må jeg nesten spørre deg om hva du mener budskapet om Guds rike består av. Når du har svart meg på det skal jeg fortelle deg hva jeg oppfatter at budskapet om Guds rike består av. Så kan vi sammenligne svarene våre. Når det gjelder det du skriver om oppstandelsen og henviser til historien om Lasarus og til Paulus, så tror jeg at historien om oppvekkelsen av Lasarus er en løgn, skrevet for at leseren skulle komme til tro på evig liv i troen på Jesus. Og når Paulus skriver at uten oppstandelse, ingen kirke, da menes det samme.

Jeg er dessuten bevisst alt det jeg skriver og håper på at konsekvensene blir veldig store.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Arne Magnus Aasen skrev: man sep 19, 2022 1:50 pm Men Jesus er jo nettopp en hvilken som helst person og det poengterte han selv ved gjentatte ganger å kalle seg Menneskesønnen, som betyr; menneske. Han så på seg selv som et menneske og identifiserte seg på lik linje med oss andre mennesker. Riktignok var han en usedvanlig opplyst og belest jøde, men han så ikke på seg selv som en gud av den grunn. Sannsynligvis opplevde han i skriftstudiene sine et EUREKA da han skjønte hva Herren mente med at han i fremtiden ville opprette en ny pakt med jødene, en ny pakt som ikke skulle være som den gamle pakten, den han opprettet med sitt utvalgte folk da han førte dem ut fra fangenskapet i Egypt, men en pakt som han ville skrive inn i hjertene og i sinnene på sitt folk. Og hva skrives inn i hjerter og sinn om det ikke er et bud. Jesus må ha grunnet mye på hva denne nye pakten skulle innebære, og kanskje var det da han steg opp fra vannet, etter at Johannes hadde døpt ham, at dette eureka gikk opp for ham, et nytt bud som sa at du skal elske din neste høyere enn deg selv, for det står skrevet at ånden kom ned over ham der og da.

Når du skriver at jeg raserer budskapet om Guds rike til en stor bløff, så går jeg ut fra at du mener min påstand om at miraklene er en løgn. Da må jeg nesten spørre deg om hva du mener budskapet om Guds rike består av. Når du har svart meg på det skal jeg fortelle deg hva jeg oppfatter at budskapet om Guds rike består av. Så kan vi sammenligne svarene våre. Når det gjelder det du skriver om oppstandelsen og henviser til historien om Lasarus og til Paulus, så tror jeg at historien om oppvekkelsen av Lasarus er en løgn, skrevet for at leseren skulle komme til tro på evig liv i troen på Jesus. Og når Paulus skriver at uten oppstandelse, ingen kirke, da menes det samme.

Jeg er dessuten bevisst alt det jeg skriver og håper på at konsekvensene blir veldig store.
Du sier at evangelistene og Paulus lyver om Jesus.
Hvordan kan du da vite at de ikke lyver om de tingene du mener er sanne om ham?
Så bygger du det du sier på kanskje kanskje kanskje...uten en logisk oppbygning av hva bibelen sier samlet om teamet.

Guds rike har du definert før her på forumet.
Men mulig du har endret det...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»