Ta det piano!

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Ta det piano!

Legg inn av Frank.N.Steen »

Kom på ei fin liten scene fra kultfilmen Class of 1984 (1982), og der den hensynsløse gjenglederen og skolebølla Stegman (Timothy Van Patten) viser seg fra en litt annen side, da med et talent for musikk, og hvor hans uferdige stykke, bringer frem en langt mer kompleks figur, enn den hans medelever til daglig er vitner om:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

En av få stunder, der filmen lar seerne (og karakterene) få en liten time-out, og mulighet til å puste ut, lade opp batteriene, før det så er rett tilbake i enda en intens og fartsfylt actionscene.
Nydelig melodi, der gir rom for et meget romantisk og varmt lydbilde, og er i hop med scenen, veldig ulikt resten av det mer tempofylte og pulserende synthdrevne scoret til Brad Fiedel:

fargerik

Legg inn av fargerik »

Frank.N.Steen skrev: fre aug 05, 2022 12:31 pm En av få stunder, der filmen lar seerne (og karakterene) få en liten time-out, og mulighet til å puste ut, lade opp batteriene, før det så er rett tilbake i enda en intens og fartsfylt actionscene.
Nydelig melodi, der gir rom for et meget romantisk og varmt lydbilde, og er i hop med scenen, veldig ulikt resten av det mer tempofylte og pulserende synthdrevne scoret til Brad Fiedel:
Vakkert.
Apropos filmmusikk, i forrige århundre kom det en film, og musikken fra Deodato ble lagt merke til.
Also Sprach Zarathustra.
Ikke vet jeg, men jeg mistenker at akkurat den filmmusikken reddet økonomien for Eumir for resten av livet.
Her live :
(Bassisten heter Basso, artig navn :-) )

fargerik

Legg inn av fargerik »

Brian Auger. Mest kjent som organist, men det kan jo skimtes et snev av piano også innimellom.
Fyren har jo eller har hatt en pianotrio som jeg bare har hørt litt på, standardlåter og alt det der....
Her er det i hvertfall litt elpiano oppe i all orgelbruset :

fargerik

Legg inn av fargerik »

George Duke, piano.
Heather, fra Crosswinds-albumet til Cobham.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Ray Manzarek, piano....og bass med venstrehånda...The Doors.
Hører absolutt hjemme når pianoet skal være i sentrum.
Gammel gromlåt, dette.

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Liten drøy halvtime med Prince i Melbourne,nårtid dette opptaket var aner jeg ikke..ikke det beste opptaket,men lyden er grei
Prince - Piano & A Microphone: Melbourne Video Collection
--


The Kwames

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg bumper tråden med en vakker liten låt fra Jan Johansson.
Fyren er jo en trollkarl.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Her er det også etterhvert en fin lørdagsdose for den som liker piano.
Fascinerende rytme..........


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»