God søndag

Svar
Ribba

Re: God søndag

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: ons sep 14, 2022 9:23 pm Ribba, jeg vet at M4 er veldig mye bedre på smale svingete veier enn trikken min. Men den koster jo 800 000 kr mer brukt enn jeg ga for i4. Mer aktuelt er en 340ix som havnet på finn i går. Mer spiselig pris, utrolig lite mellomlegg. Den er mer praktisk som stasjonsvogn. Og mye mer morro å kjøre. Innbiller meg at 340 er sportslig nok for meg, og prisen er grei.

Sitter litt stille nå, når skuffelsen over i4 har lagt seg litt. Ja, den er kjedelig, men fungerer helt fint som transportmiddel. Tenker litt på nr 2 bil, har avtalt å prøvekjøre en corvette når asfalten blir tørr igjen. Blitt advart mot ekstremt støyende og stiv. Ikke noe for langtur, men skal være underholdene å kjøre.

Er heller ikke veldig hardcore av meg, på kjedelige veier synes jeg automatgir og adoptiv cruise er helt ok. Ikke alltid jeg er motivert til å kjøre baksideveiene.
På smale og veldig svingete veier er heller ikke det riktige domenet til M4. Den er også både for stor, tung og rask til å ordentlig trives der. Tar du med litt fuktigere veier med kalde dekk, så blir til og med bilen fort litt vel rampete. Men på litt breier veier med litt slakkere å litt lengre svinger, så er bilen veldig morsom.

Men for å snakke litt mer om følelsen av den ekstra vekta. For det var jo opplagt at man ville kjenne det godt når man kjørte litt mer inspirert. Men når jeg kom rett fra min og til i4'ern, så føltes ikke i4'ern så veldig mye tyngre når man bare daffet rundt med trafikken. Motsatt vei, så var derimot vektforskjellen lett å kjenne. Så jeg kan forstå at skuffelsen på dette område er noe du har vent deg til med. For selv om det er langt fra en sportsbil, så er det jo fortsatt en nokså sportslig bil i forhold til gjennomsnittsbilen. Så ikke en ekstremt morsom bil, men fortsatt langt fra å være en direkte kjedelig bil.

Men en liten Corvette for litt mer inspirerende kjøring høres ikke ut som en dårlig plan. Dog med de veiene du har rundt deg, så tror jeg at jeg personlig hadde gått for en MX-5 framfor enn en Corvette (dog lydbildet er jo rått parti i favør Corvetten). Om budsjettet var litt større, og manuell girkasse ikke var viktig for meg, så ville jeg sett på en Alpine A110.

Forfun

Legg inn av Forfun »

MX5 er en drøm, men tror jeg må kappe noen cm av både ben og hode for å få plass. Er vel 20 år siden jeg prøvesatt en. Kan prøve igjen. Men frykter jeg må på tyske biler. Prøvesatt en alfa 4c, og den kunne jeg glemme. Men det er en drøm.

I4 kjører jo bra, går styggfort. Må kjøre alt for fort før det blir gøy. Sitter helt fast i asfalten. Og så uinspirerende. Skulle gjerne ofret halvparten av kreftene for mindre vekt.

Ribba

Legg inn av Ribba »

Forfun skrev: tor sep 15, 2022 10:49 pm Skulle gjerne ofret halvparten av kreftene for mindre vekt.
Halvparten av vekten for halvparten av effekten hadde vært et ekstremt morsom kompromiss. Ca 270 hk på rundt 1150 kg er tall som begynner å bli mer ordentlig.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!

Ingen kjøring, trakter 2x Friele. Eid av nederlendere?

I uken så jeg bensinpriser fra 18 til 23 kr.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jan skrev: søn sep 11, 2022 7:46 pm
rosmebraad skrev: søn sep 11, 2022 11:24 am God søndag!

Traktet en Etiopiakaffe malt fra bønner, brent hos ett av landets småbrennerier.

Nå var det dette med å ikke diskutere politikk offentlig, men man konstaterer at ved enkelte vannkraftverk så renner der fortsatt enorme mengder vann over og utenfor.
Og i et gravferdsfølge på TV er der rekker av bensin- og dieselbiler, IKKE elbiler.

God søndag!
Jeg så gravfølget på Dagsrevyen. måtte flire litt da jeg så at dronningen ble kjørt i Mercedes.
Don't mention the war

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: man sep 12, 2022 6:05 am Ingen søndagstur på meg, men det blir en aldri så liten mandagstur. BMW'en skal på service.

Det var for øvrig en dårlig helg, eller i alle fall en dårlig start på helga. Startet med at PL'en runden ble utsatt pga av at noen corgier mistet matmoren sin, like etterfulgt av at Yarisen ble usatt for vold av en eller annen idiot som ikke har IQ nok til å åpne ei dør, samt er så patetisk at han/hun/hen ikke tok ansvar for dette.

Håper virkelig det finnes et eget privat helvette for sånne folk. Dog, det vil tvilsomt være privat, da det er helt enorme mengder av slik folk.
Nettopp derfor jeg ikke lenger parkerer ved siden av noen.

Ribba

Legg inn av Ribba »

SirJames skrev: søn sep 18, 2022 6:43 pm
Ribba skrev: man sep 12, 2022 6:05 am Ingen søndagstur på meg, men det blir en aldri så liten mandagstur. BMW'en skal på service.

Det var for øvrig en dårlig helg, eller i alle fall en dårlig start på helga. Startet med at PL'en runden ble utsatt pga av at noen corgier mistet matmoren sin, like etterfulgt av at Yarisen ble usatt for vold av en eller annen idiot som ikke har IQ nok til å åpne ei dør, samt er så patetisk at han/hun/hen ikke tok ansvar for dette.

Håper virkelig det finnes et eget privat helvette for sånne folk. Dog, det vil tvilsomt være privat, da det er helt enorme mengder av slik folk.
Nettopp derfor jeg ikke lenger parkerer ved siden av noen.
Ja, men man du har jo ikke kontroll på hvem som parkerer ved siden av deg etter du har parkert bilen din. Selv om jeg har parkert bilen min langt unna der folk flest parkere, så er det jo ikke uvanlig å finne en bil parkert ved siden av bilen min, selv om det er mange, mange andre ledige parkeringsplasser i samme området.

Så du er ikke garanter å unngå disse folkene. I alle fall ikke med mindre du bringer med deg to "bufferbiler" som du kan parkere på hver side. Men selv om du dekker begge flankene, så er du jo likevel ikke sikret mot at noen greier å bulke bilen din.


rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Ikke at jeg er superredd for minibulker, men det er sabla irriterende å bare kunne åpne sidedører halvveis npr man skal inn og lesse fra handlevogn.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ribba skrev: søn sep 18, 2022 7:35 pm
SirJames skrev: søn sep 18, 2022 6:43 pm
Ribba skrev: man sep 12, 2022 6:05 am Ingen søndagstur på meg, men det blir en aldri så liten mandagstur. BMW'en skal på service.

Det var for øvrig en dårlig helg, eller i alle fall en dårlig start på helga. Startet med at PL'en runden ble utsatt pga av at noen corgier mistet matmoren sin, like etterfulgt av at Yarisen ble usatt for vold av en eller annen idiot som ikke har IQ nok til å åpne ei dør, samt er så patetisk at han/hun/hen ikke tok ansvar for dette.

Håper virkelig det finnes et eget privat helvette for sånne folk. Dog, det vil tvilsomt være privat, da det er helt enorme mengder av slik folk.
Nettopp derfor jeg ikke lenger parkerer ved siden av noen.
Ja, men man du har jo ikke kontroll på hvem som parkerer ved siden av deg etter du har parkert bilen din. Selv om jeg har parkert bilen min langt unna der folk flest parkere, så er det jo ikke uvanlig å finne en bil parkert ved siden av bilen min, selv om det er mange, mange andre ledige parkeringsplasser i samme området.

Så du er ikke garanter å unngå disse folkene. I alle fall ikke med mindre du bringer med deg to "bufferbiler" som du kan parkere på hver side. Men selv om du dekker begge flankene, så er du jo likevel ikke sikret mot at noen greier å bulke bilen din.

Vel, jeg parkerer ikke lenger på plasser hvor det står, eller kan komme til å stå biler ved siden av meg. I parkeringshus finnes det stedvis små "lommer" hvor det bare er tegnet inn 1 plass. Og på jobben parkerer jeg ved lagerporten. Jeg handler stort sett matvarer på kveldstid, og da står jeg dobbeltparkert et godt stykke unna inngangen. Jeg vet at den ene gangen jeg fraviker alt dette, får jeg garantert en parkeringsbulk, courtesy of en idiot. Ev en idiot som ikke har lært barna sine at dører ikke skal slenges opp 🤬

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Her har noen virkelig gjort en jobb i forbindelse med parkeringen ved en Wallmart, og sier de ikke har råd til å betale. Men de legger igjen to sjokolader som trøst.

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 8:13 am Her har noen virkelig gjort en jobb i forbindelse med parkeringen ved en Wallmart, og sier de ikke har råd til å betale. Men de legger igjen to sjokolader som trøst.
Haha, wtf...

Well, there's one born every minute..

Someone

Legg inn av Someone »

Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
Heter det ikke E134 nå?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
"Cruise controllen" min står på 15 over i alt fra 70 og oppover i Norge. 16 over gir to prikker og det tåler jeg med 6 allerede ikke. I Sverige kan man vel ligge 30 over før man får kjøreforbud.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Iseran2770 skrev: man sep 19, 2022 5:37 pm
Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
"Cruise controllen" min står på 15 over i alt fra 70 og oppover i Norge. 16 over gir to prikker og det tåler jeg med 6 allerede ikke. I Sverige kan man vel ligge 30 over før man får kjøreforbud.
Slettes ikke de eldste snart, eller samlet du mange på kort tid? Jeg sjekket selv nå, og da var begge slettet. :D

Forfun

Legg inn av Forfun »

Fikk en lang kjøretur søndag. Samler på veier i sør-Norge, og fant en ny vei. Stor stas. Mye bompenger og egentlig ikke så morsom kjøring. Men fikk ett fint dykk, så 4 store skater. Måtte kjøre pent med masse bly og flasker i bilen.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: man sep 19, 2022 3:28 pm
Someone skrev: man sep 19, 2022 10:01 am Langtur fra utlandet i går, hjem fra Gøteborg. Så ble da E6, også Rv23 under Oslofjorden. Selv om det er 110 på begge siden av grensen så stod cruise controllen 15kmt høyere i Sverige
Heter det ikke E134 nå?
Jo, jeg som surrer

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 9:32 pm Slettes ikke de eldste snart, eller samlet du mange på kort tid? Jeg sjekket selv nå, og da var begge slettet. :D
Jeg har 3 fra oktober 2020 og 3 fra juli 2021, begge ved forbikjøring. Så jeg må leve på grensen i et år til.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Iseran2770 skrev: tir sep 20, 2022 2:20 pm
nometalhorse skrev: man sep 19, 2022 9:32 pm Slettes ikke de eldste snart, eller samlet du mange på kort tid? Jeg sjekket selv nå, og da var begge slettet. :D
Jeg har 3 fra oktober 2020 og 3 fra juli 2021, begge ved forbikjøring. Så jeg må leve på grensen i et år til.
Det er vel rett og rimelig at sinkene du kjørte forbi også får noen prikker.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Traktet Kjeldsberg.
Nå så jeg at Coop kaffe har fått samme type poser som Friele. Hører kanskje til på matforum, men jeg syns en del emballasje på matvarer har blitt kjiperr i det siste, shrinkflation?

Ingen kjøring idag. Tenker på bilvask og vinterhjul.

Someone

Legg inn av Someone »

Søndagens kjøring bestod i noen kilometer hver vei i for av en "nødhandel" på nærmeste Joker

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Someone skrev: søn sep 25, 2022 5:41 pm Søndagens kjøring bestod i noen kilometer hver vei i for av en "nødhandel" på nærmeste Joker
Jeg ga faen da jeg ikke fant gjæren, ble hjemme og ombooka pizza til gryterett.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Bare en liten tur til båthavna i dag. Båtmotoren kan ikke stå for lenge stillle. Fikk til og med brukt litt bensin, noe som ikke er så ofte lenger.

I går kjørte jeg flere fjelloverganger. Siste i mørke, egentlig veldig bra, da veien var tom for turister. Kvalitetstid. Bilen fungerer helt ok, kan bare ikke kjøre en bensinbil igjen. Da vil jeg forstå hvor tung batteribilen er.

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble dagens kjøretur gjennomført på grunn av dårlig planlegging, da jeg måtte ta turen til Kaffebrenneriet for en pose kaffe. Regner med kveldens løpetur overgår den i lengde

Forfun

Legg inn av Forfun »

Startet dagen med en helt håpløs bilopplevelse. Ble så traumatisert at jeg kom meg ut av bilen og gikk. Det var mye raskere. Bilen hadde brukt 20 minutter på 600 meter. Minn meg på at jeg aldri skal bo i Istanbul. Trafikken er for treg. Merkelig nok helt fri for elbiler.

Velkomsten tilbake til Norge var regnvær hjem fra flyplassen. Ikke mye kjøreglede der heller .

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Min Søndagstur gikk fra Eidfjord til Kristiansand via 13, E134 og E39. Stort sett kjedelig transportetappe med masse regnbyger (475 km)

Har tatt veldig mange ferger på Vestlandet, men dette var den første over Boknafjorden. Fra Stavanger og nordover har jeg stort sett valgt den nye fantastiske tunnelen og 13 videre.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

God søndag!
Trakter snart en Coop gul.
To bensinbiler parkert, sikkert ingen kjøring idag.

Someone

Legg inn av Someone »

Null bilkjøring her i dag.

Det vil si jeg booket en Uber hjem fra fest i natt, som strengt tatt da var tidlig søndag. Model Y, så tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg åpnet dørene

Forfun

Legg inn av Forfun »

Ikke mye kjøring, men noe på en usedvanlig dårlig grusvei. Måtte ut og fjerne stein midt i veien for å komme forbi. Veien var utsatt for flom for noen uker siden. Mer kjøring neste uke, men da i all hovedsak på utrolig kjedelige veier. Skal til østlandet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Ingen kjøring på meg i dag heller. Vasket bilen i går, så da gadd jeg ikke å møkke den til allerede dagen etter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»