Div ritt 2022

Svar
SanctusUnum

Re: Div ritt 2022

Legg inn av SanctusUnum »

VI EIER TEMPOSYKKELVERDEN!!!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Wærenskjold er verdensmester han også! Herlig!

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

Nesten så man tror det er Ski-VM med denne medaljefangsten.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Hva er grunnen til at det er så stort med U23-klassen? Det fremstår som en noe kunstig aldersgrense å sette for et mesterskap. Man har det jo i alle fall i langrenn og, og der står prestisjen i stil. Men ut ifra TV-formidlingen er dette virkelig svært i sykkelverdenen.

Number4

Legg inn av Number4 »

Dette er jo helt utrolig, for et par dager det har vært. Heia Norge

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Ekstremt imponerende etter kyssesyke og store problemer i starten av sesongen. Wærenskjold er et megatalent, og kommer forhåpentligvis til å bli mye bedre allerede neste år. Det jobbes enormt bra i norsk sykkelsport om dagen, og det er så utrolig fortjent at det løsner nå. Norge har jobbet veldig mye på tempo de siste årene. Hva blir det neste? Det norske sykkeleventyret fortsetter.

dorian

Legg inn av dorian »

FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 9:07 am Ekstremt imponerende etter kyssesyke og store problemer i starten av sesongen. Wærenskjold er et megatalent, og kommer forhåpentligvis til å bli mye bedre allerede neste år. Det jobbes enormt bra i norsk sykkelsport om dagen, og det er så utrolig fortjent at det løsner nå. Norge har jobbet veldig mye på tempo de siste årene. Hva blir det neste? Det norske sykkeleventyret fortsetter.
Det er siste året hans som U23, så vi er mange som har ventet på utålmodig på at han skal prestere også i proff-ritt. Håper virkelig han kan få kontroll på helsa, for vi har hatt utrolig mange stortalenter de siste årene som aldri har klart å holde seg friske nok til å virkelig slå igjennom

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

dorian skrev: man sep 19, 2022 9:12 am
FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 9:07 am Ekstremt imponerende etter kyssesyke og store problemer i starten av sesongen. Wærenskjold er et megatalent, og kommer forhåpentligvis til å bli mye bedre allerede neste år. Det jobbes enormt bra i norsk sykkelsport om dagen, og det er så utrolig fortjent at det løsner nå. Norge har jobbet veldig mye på tempo de siste årene. Hva blir det neste? Det norske sykkeleventyret fortsetter.
Det er siste året hans som U23, så vi er mange som har ventet på utålmodig på at han skal prestere også i proff-ritt. Håper virkelig han kan få kontroll på helsa, for vi har hatt utrolig mange stortalenter de siste årene som aldri har klart å holde seg friske nok til å virkelig slå igjennom
Helt enig. Jeg har også ventet på Wærenskjold ganske lenge nå. Satser på at kroppen er i sjakk nå, for det blir vanskelig å prestere på det høyeste nivået uten kontinuitet. Toppnivået er det i alle fall ikke noe galt med. I dag vinner han med 16 sekunder, og det er klasseforskjell i denne løypa. Blir utrolig spennende å følge ham videre. Må klype meg i armen. 2 av 2 gull.

Og prisen til årets nyhetsformidler: Dette er altså i dag. Respektløst og kunnskapsløst Bilde
Sist redigert av Sportslig den man sep 19, 2022 9:30 am, redigert 2 ganger totalt.

SanctusUnum

Legg inn av SanctusUnum »

https://www.procyclingstats.com/article ... unexpected

Artig artikkel på ProCyclingStats om hvor uventet seieren til Foss var i går. Det er en ganske enorm forskjell i hvor mange som har tippet tidligere verdensmestere på tempo i forhold til hvor mange som tippet Foss, om enn bare som outsider.

dorian

Legg inn av dorian »

FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 9:20 am Helt enig. Jeg har også ventet på Wærenskjold ganske lenge nå. Satser på at kroppen er i sjakk nå, for det blir vanskelig å prestere på det høyeste nivået uten kontinuitet. Toppnivået er det i alle fall ikke noe galt med. I dag vinner han med 16 sekunder, og det er klasseforskjell i denne løypa. Blir utrolig spennende å følge ham videre. Må klype meg i armen. 2 av 2 gull.
Ser ikke helt bort fra at Wærenskjold kan vinne fellesstarten også!

dorian

Legg inn av dorian »

SanctusUnum skrev: man sep 19, 2022 9:21 am https://www.procyclingstats.com/article ... unexpected

Artig artikkel på ProCyclingStats om hvor uventet seieren til Foss var i går. Det er en ganske enorm forskjell i hvor mange som har tippet tidligere verdensmestere på tempo i forhold til hvor mange som tippet Foss, om enn bare som outsider.
Det var ikke en gang forhånds-hype på TV2, det sier alt om hvor overraskende det var.

Nightwish

Legg inn av Nightwish »

rexenes skrev: søn sep 18, 2022 2:18 pm Helt utrolig! Trodde aldri jeg skulle få oppleve norsk tempogull i VM. Og i hvert fall ikke nå. 100 i odds var det på Foss!
Faren spilte nok hos Norsk Tipping. Unibet f.eks. hadde 151 i odds, uten at jeg overhodet hadde noen planer om å spille på ham. :roll:

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Atom Vinter skrev: man sep 19, 2022 9:02 am Hva er grunnen til at det er så stort med U23-klassen? Det fremstår som en noe kunstig aldersgrense å sette for et mesterskap. Man har det jo i alle fall i langrenn og, og der står prestisjen i stil. Men ut ifra TV-formidlingen er dette virkelig svært i sykkelverdenen.
Frem til 1995 hadde man amatørklasse på VM, så fra 96 ble det byttet til U23-klasse. Så U-23 mesterskap i sykkel er mye eldre og mer etablert enn langrenn. U23 er også en klasseinndelig i idretter som friidrett, roing, volleyball og en del andre idretter.

Grunnen til at U23 i sykkel nok er viktigere enn i andre idretter henger nok sammen med at det tradisjonelt har vært fryktelig vanskelig å slå gjennom på toppnivå i en alder av 20,21,22 og det har dermed blitt etablert prestisjetunge konkurranser på U23-nivå. Tour l'Avenir er vel det mest kjente, men det finnes en drøss med ritt på U23-nivå som er prestisjefulle og svært viktige for U23-ryttere i kampen om proffkontrakter. Det finnes U23-utgaver av monumentene og flere andre klassikere, U23-utgave av Giroen og flere andre etapperitt som Fredsrittet og Giro Valle Aosta. Det finnes altså en etablert konkurransekategori for U23-ryttere som er gjennomgående hele sesongen, til forskjell fra andre idretter der man egentlig kun konkurrerer i U23-klassen i selve mesterskapet.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

dorian skrev: man sep 19, 2022 9:24 am
FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 9:20 am Helt enig. Jeg har også ventet på Wærenskjold ganske lenge nå. Satser på at kroppen er i sjakk nå, for det blir vanskelig å prestere på det høyeste nivået uten kontinuitet. Toppnivået er det i alle fall ikke noe galt med. I dag vinner han med 16 sekunder, og det er klasseforskjell i denne løypa. Blir utrolig spennende å følge ham videre. Må klype meg i armen. 2 av 2 gull.
Ser ikke helt bort fra at Wærenskjold kan vinne fellesstarten også!
Også en god mulighet for Hagenes i U23-fellesstarten. Fryktelig fint å ha 2 gode kort med svært ulike ferdigheter å spille på.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Glem 5-mila, tempo er vår nye, norske paradegren.

Forøvrig så håper jeg Kaggis Jr. snart blir permanent byttet ut med Drivenes.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: man sep 19, 2022 12:25 pm Også en god mulighet for Hagenes i U23-fellesstarten. Fryktelig fint å ha 2 gode kort med svært ulike ferdigheter å spille på.
Jepp, jeg drømmer jo egentlig om en Hagenes-seier. Løypa burde passe han perfekt, men jeg aner ikke hvordan formen hans er for tiden. Han har stort sett bare kjørt som hjelperytter i det siste, så jeg håper virkelig han får en fri rolle i VM.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Atom Vinter skrev: man sep 19, 2022 9:02 am Hva er grunnen til at det er så stort med U23-klassen? Det fremstår som en noe kunstig aldersgrense å sette for et mesterskap. Man har det jo i alle fall i langrenn og, og der står prestisjen i stil. Men ut ifra TV-formidlingen er dette virkelig svært i sykkelverdenen.
Vet ikke hvorfor de har det, men sykkel har hatt den klassen lenge for gutta. Og stadig flere og flere andre idretter har kommet til de senere år. Blant annet langrenn og friidrett.

Nå er nok U23 og jr klassen i sykkel litt "oppblåst" i forhold til tilsvarende klasser i andre idretter. Siden de for ha sitt verdensmesterskap sammen sammen med eliten. Da får de naturlig mere dekning både av presse og av publikum enn hvis de hadde hatt sine egne mesterskap kun forbeholdt dem.

dorian

Legg inn av dorian »

Kjetil-e skrev: man sep 19, 2022 5:15 pm Vet ikke hvorfor de har det, men sykkel har hatt den klassen lenge for gutta. Og stadig flere og flere andre idretter har kommet til de senere år. Blant annet langrenn og friidrett.

Nå er nok U23 og jr klassen i sykkel litt "oppblåst" i forhold til tilsvarende klasser i andre idretter. Siden de for ha sitt verdensmesterskap sammen sammen med eliten. Da får de naturlig mere dekning både av presse og av publikum enn hvis de hadde hatt sine egne mesterskap kun forbeholdt dem.
Grunnen til at det er større i sykkel henger vel sammen med amatørkravet i OL. Som G_H nevnte, så var det ingen U23-klasse før i 1996, derimot var det VM for amatører. Endringen hang sammen med at proffene ikke fikk delta i OL før 1996, noe som nok hadde løftet prestisjen på amatørklassen ganske mye. Langrenn og friidrett hadde jo (formelt sett) ingen proffer, så der slapp man jo å dele opp i to klasser.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

dorian skrev: man sep 19, 2022 5:47 pm
Kjetil-e skrev: man sep 19, 2022 5:15 pm Vet ikke hvorfor de har det, men sykkel har hatt den klassen lenge for gutta. Og stadig flere og flere andre idretter har kommet til de senere år. Blant annet langrenn og friidrett.

Nå er nok U23 og jr klassen i sykkel litt "oppblåst" i forhold til tilsvarende klasser i andre idretter. Siden de for ha sitt verdensmesterskap sammen sammen med eliten. Da får de naturlig mere dekning både av presse og av publikum enn hvis de hadde hatt sine egne mesterskap kun forbeholdt dem.
Grunnen til at det er større i sykkel henger vel sammen med amatørkravet i OL. Som G_H nevnte, så var det ingen U23-klasse før i 1996, derimot var det VM for amatører. Endringen hang sammen med at proffene ikke fikk delta i OL før 1996, noe som nok hadde løftet prestisjen på amatørklassen ganske mye. Langrenn og friidrett hadde jo (formelt sett) ingen proffer, så der slapp man jo å dele opp i to klasser.
Tja mulig, men tror ikke U23 hadde hatt den statusen den har fått hvis den hadde gått i et eget VM, eventuelt et VM sammen med junior. Det at de sykler sammen med eliten gir et ekstra puff i forhold til publikum og mediaoppmerksomhet.

dorian

Legg inn av dorian »

Kjetil-e skrev: man sep 19, 2022 6:34 pm Tja mulig, men tror ikke U23 hadde hatt den statusen den har fått hvis den hadde gått i et eget VM, eventuelt et VM sammen med junior. Det at de sykler sammen med eliten gir et ekstra puff i forhold til publikum og mediaoppmerksomhet.
Ja, det hadde garantert blitt mye mindre oppmerksomhet da, men grunnen til at det overhodet finnes en U23-tittel som har ganske høy status, er jo det gamle skillet mellom proffer og amatører. Det er jo nettopp derfor kvinnene ikke engang har hatt en U23-klasse, fordi de aldri hadde proffryttere.

TWU

Legg inn av TWU »

Sukk… ikke ENDA flere nordmenn som er best nå da… Prestasjoner som i et tidligere normalår hadde rasket alt av premier på diverse Idrettsgallaer vil jo i 2022 ikke engang være med i nominasjonskampen.

Heia Norge. Dette er en sport jeg dessverre ikke er særlig oppdatert i, så hvordan vil folket si at videre medaljemuligheter er? Har damene noe nubbesjans?

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har ikke fått med meg dette VM i det hele tatt og ante ikke at vi hadde en verdensmester? Er dette sykkel-VM for amatører eller hva er det for noe?

lund

Legg inn av lund »

TWU skrev: man sep 19, 2022 9:25 pm Sukk… ikke ENDA flere nordmenn som er best nå da… Prestasjoner som i et tidligere normalår hadde rasket alt av premier på diverse Idrettsgallaer vil jo i 2022 ikke engang være med i nominasjonskampen.

Heia Norge. Dette er en sport jeg dessverre ikke er særlig oppdatert i, så hvordan vil folket si at videre medaljemuligheter er? Har damene noe nubbesjans?
I seniorklassene er nok sjansene ikke altfor store, men Kristoff regnes nok som en outsider på fellesstarten for mennene. Kvinnene har ikke nubbesjans, men brukbare sjanser i junior- og U23-klassen for menn i de resterende øvelsene.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Trehjulssykkel skrev: man sep 19, 2022 1:06 pm Glem 5-mila, tempo er vår nye, norske paradegren.

Forøvrig så håper jeg Kaggis Jr. snart blir permanent byttet ut med Drivenes.
Drivenes har blitt varm i trøya. Han er best av alle til å spotte hvilke ryttere som sitter der, og han leser situasjonene og dynamikken godt. Sammen med paasche blir det veldig bra.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

startelver skrev: man sep 19, 2022 9:36 pm Jeg har ikke fått med meg dette VM i det hele tatt og ante ikke at vi hadde en verdensmester? Er dette sykkel-VM for amatører eller hva er det for noe?
Nei, Tobias Foss ble verdensmester i seniorklassen. Kun Van Aert og Roglic manglet blant verdenseliten. Gullet til Foss er dypt imponerende, og dataene viser at han leverte et av de beste temporittene i historien. Wærenskjold sitt gull var mer forventet.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Kjetil-e skrev: man sep 19, 2022 6:34 pm
dorian skrev: man sep 19, 2022 5:47 pm
Kjetil-e skrev: man sep 19, 2022 5:15 pm Vet ikke hvorfor de har det, men sykkel har hatt den klassen lenge for gutta. Og stadig flere og flere andre idretter har kommet til de senere år. Blant annet langrenn og friidrett.

Nå er nok U23 og jr klassen i sykkel litt "oppblåst" i forhold til tilsvarende klasser i andre idretter. Siden de for ha sitt verdensmesterskap sammen sammen med eliten. Da får de naturlig mere dekning både av presse og av publikum enn hvis de hadde hatt sine egne mesterskap kun forbeholdt dem.
Grunnen til at det er større i sykkel henger vel sammen med amatørkravet i OL. Som G_H nevnte, så var det ingen U23-klasse før i 1996, derimot var det VM for amatører. Endringen hang sammen med at proffene ikke fikk delta i OL før 1996, noe som nok hadde løftet prestisjen på amatørklassen ganske mye. Langrenn og friidrett hadde jo (formelt sett) ingen proffer, så der slapp man jo å dele opp i to klasser.
Tja mulig, men tror ikke U23 hadde hatt den statusen den har fått hvis den hadde gått i et eget VM, eventuelt et VM sammen med junior. Det at de sykler sammen med eliten gir et ekstra puff i forhold til publikum og mediaoppmerksomhet.
Enig i det. U23 og junior-VM hadde ikke fått mye oppmerksomhet hvis de hadde hatt en seperat arrangør. Men det er flott at sykkelsporten slår sammen alle klassene i et arrangement, og at de største talentene får tv-tid og spørsmål fra media etter rittene. Fullt fortjent.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 10:33 pm
Kjetil-e skrev: man sep 19, 2022 6:34 pm
dorian skrev: man sep 19, 2022 5:47 pm
Grunnen til at det er større i sykkel henger vel sammen med amatørkravet i OL. Som G_H nevnte, så var det ingen U23-klasse før i 1996, derimot var det VM for amatører. Endringen hang sammen med at proffene ikke fikk delta i OL før 1996, noe som nok hadde løftet prestisjen på amatørklassen ganske mye. Langrenn og friidrett hadde jo (formelt sett) ingen proffer, så der slapp man jo å dele opp i to klasser.
Tja mulig, men tror ikke U23 hadde hatt den statusen den har fått hvis den hadde gått i et eget VM, eventuelt et VM sammen med junior. Det at de sykler sammen med eliten gir et ekstra puff i forhold til publikum og mediaoppmerksomhet.
Enig i det. U23 og junior-VM hadde ikke fått mye oppmerksomhet hvis de hadde hatt en seperat arrangør. Men det er flott at sykkelsporten slår sammen alle klassene i et arrangement, og at de største talentene får tv-tid og spørsmål fra media etter rittene. Fullt fortjent.
Det er jeg veldig enig i.

startelver

Legg inn av startelver »

FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 10:30 pm
startelver skrev: man sep 19, 2022 9:36 pm Jeg har ikke fått med meg dette VM i det hele tatt og ante ikke at vi hadde en verdensmester? Er dette sykkel-VM for amatører eller hva er det for noe?
Nei, Tobias Foss ble verdensmester i seniorklassen. Kun Van Aert og Roglic manglet blant verdenseliten. Gullet til Foss er dypt imponerende, og dataene viser at han leverte et av de beste temporittene i historien. Wærenskjold sitt gull var mer forventet.
Merkelig dekning i media må jeg si, dette er jo en sensasjon. Men det skyldes kanskje at det skjedde i Australia.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

startelver skrev: man sep 19, 2022 11:01 pm
FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 10:30 pm
startelver skrev: man sep 19, 2022 9:36 pm Jeg har ikke fått med meg dette VM i det hele tatt og ante ikke at vi hadde en verdensmester? Er dette sykkel-VM for amatører eller hva er det for noe?
Nei, Tobias Foss ble verdensmester i seniorklassen. Kun Van Aert og Roglic manglet blant verdenseliten. Gullet til Foss er dypt imponerende, og dataene viser at han leverte et av de beste temporittene i historien. Wærenskjold sitt gull var mer forventet.
Merkelig dekning i media må jeg si, dette er jo en sensasjon. Men det skyldes kanskje at det skjedde i Australia.
Ja, helt enig. Dagbladet og Nettavisen hadde det langt ned på sine nettsider noen få timer etter seieren. Kun TV2(rettighetshaver) og VG som hadde en skikkelig dekning. Tempo står nok ikke like sterkt i Norge, men gull i senior sykkel er gigantisk, og det største som har skjedd i norsk sykkel siden Kristoff sin seier i "Ronde van Vlaanderen".

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

lund skrev: man sep 19, 2022 9:41 pm
TWU skrev: man sep 19, 2022 9:25 pm Sukk… ikke ENDA flere nordmenn som er best nå da… Prestasjoner som i et tidligere normalår hadde rasket alt av premier på diverse Idrettsgallaer vil jo i 2022 ikke engang være med i nominasjonskampen.

Heia Norge. Dette er en sport jeg dessverre ikke er særlig oppdatert i, så hvordan vil folket si at videre medaljemuligheter er? Har damene noe nubbesjans?
I seniorklassene er nok sjansene ikke altfor store, men Kristoff regnes nok som en outsider på fellesstarten for mennene. Kvinnene har ikke nubbesjans, men brukbare sjanser i junior- og U23-klassen for menn i de resterende øvelsene.
Er Kristoffer virkelig en outsider? Bakken de skal opp er nesten like tøff som Huy. (1.1 km 8.6% mot Huys 1.3 km 9.6%). Kanskje han kunne vært en outsider for 5-10 år siden da han var sterkere og det ble kjørt langt mer passivt. I år så jeg er ganske sikker på at han kommer til å være blåst av når finalen begynner.

Synes Foss og Leknessund er bedre alternativer, og som jeg sa tidligere så er det veldig synd vi ikke har en Tobben 2 i den formen han var under Catalonia, som hadde vært vårt beste kort i denne løypa.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»