Politiske erkefiender som møttes i Fotball-VM
Politiske erkefiender som møttes i Fotball-VM
Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?
I farta kommer jeg på Øst Tyskland mot Vest Tyskland i 1974 og så møttes vel USA og Iran i et VM for noen år siden. Husker ikke hvilket i farta.
Er det andre slike oppgjør i VM historien?
I farta kommer jeg på Øst Tyskland mot Vest Tyskland i 1974 og så møttes vel USA og Iran i et VM for noen år siden. Husker ikke hvilket i farta.
Argentina laget en masse hullaballoo om at Maradonas hands som ga dem seieren mot England i VM 86 var hevn for Falklandskrigen.Kjetil-e skrev: ↑man sep 19, 2022 10:41 pm Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?
Trippeloppgjøret i VM-kvalifiseringen 1969 mellom El Salvador og Honduras var med på å utløse en kortere krig mellom landene. Jeg er mindre kjent med detaljene her og det er vel sikkert andre forklaringer også til våpenbruk, men kampene fungerte nok som tennvæske på underliggende konflikter slik at det eskalerte.
Jeg husker selvsagt Guds hånd men ikke vinklingen til Falklandskrigen.Everenga skrev: ↑tir sep 20, 2022 9:33 amArgentina laget en masse hullaballoo om at Maradonas hands som ga dem seieren mot England i VM 86 var hevn for Falklandskrigen.Kjetil-e skrev: ↑man sep 19, 2022 10:41 pm Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?
Ah ja selvsagt, og snakker du kvalik kan man jo og ta med kampen som aldri ble spilt. Play off kampen mellom Sovjet og Chile hvor Sovjet nektet å stille til borteoppgjøret fordi Chile innsisterte på å spille kampen på den arenaen hvor Augusto Pinoche noen år tidligere hadde masakrert en rekke av venstresidens folk under militærkuppet.jakral skrev: ↑tir sep 20, 2022 11:03 am Trippeloppgjøret i VM-kvalifiseringen 1969 mellom El Salvador og Honduras var med på å utløse en kortere krig mellom landene. Jeg er mindre kjent med detaljene her og det er vel sikkert andre forklaringer også til våpenbruk, men kampene fungerte nok som tennvæske på underliggende konflikter slik at det eskalerte.
Det var en litt søkt link ettersom det var 4 år i mellom og Argentinas militærdiktatur som invaderte Falkland hadde blitt styrtet i mellomtiden.Kjetil-e skrev: ↑tir sep 20, 2022 5:57 pmJeg husker selvsagt Guds hånd men ikke vinklingen til Falklandskrigen.Everenga skrev: ↑tir sep 20, 2022 9:33 amArgentina laget en masse hullaballoo om at Maradonas hands som ga dem seieren mot England i VM 86 var hevn for Falklandskrigen.Kjetil-e skrev: ↑man sep 19, 2022 10:41 pm Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?
Tja, syns den er innafor siden mange argentinere fremdeles var sure (Diego M nevnte også krigen senere da han snakket om kampen).
Mener f.eks at 2VK ble nevnt årsak til dårlig stemning mellom Tyskland og Nederland i en kamp på 70-tallet, så noen ting henger igjen.
USA og Iran møtes på nytt i VM om knappe 2 månederKjetil-e skrev: ↑man sep 19, 2022 10:41 pm Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?

-
Den vinklingen er grei nok den.Kjetil-e skrev: ↑tir sep 20, 2022 5:57 pmJeg husker selvsagt Guds hånd men ikke vinklingen til Falklandskrigen.Everenga skrev: ↑tir sep 20, 2022 9:33 amArgentina laget en masse hullaballoo om at Maradonas hands som ga dem seieren mot England i VM 86 var hevn for Falklandskrigen.Kjetil-e skrev: ↑man sep 19, 2022 10:41 pm Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?
Falklandskrigen var i 1982, fra 2.april til 14.juni.
VM fra 13.juni til 11.juli.
Den gangen var jeg ivrig England-supporter.
Jeg var innom en butikk i Oslo som solgte flagg, også sånne passe store til å ha på bordet.
Ekspedistrisen sa at "dette var ikke det mest populære flagget om dagen"...da selvsagt grunnet krigen hvor mange holdt med Argentina.
Lagene møttes ikke i VM, selv om begge deltok.
Ikke akkurat hva vi kan kalle en vennskapsmatch.netrebske skrev: ↑søn okt 02, 2022 6:26 pmUSA og Iran møtes på nytt i VM om knappe 2 månederKjetil-e skrev: ↑man sep 19, 2022 10:41 pm Hei hvilke oppgjør mellom politiske erkefiender har vi hatt i Fotball-VM?
Er det andre slike oppgjør i VM historien?![]()
Regner med at 86 kampen var viktigere for Argentina enn England sånn i forhold til Falklandskring sett.return_of_drakkar skrev: ↑søn okt 02, 2022 8:41 pmDen vinklingen er grei nok den.
Jeg var innom en butikk i Oslo som solgte flagg, også sånne passe store til å ha på bordet.
Ekspedistrisen sa at "dette var ikke det mest populære flagget om dagen"...da selvsagt grunnet krigen hvor mange holdt med Argentina.
Var det ikke så at Osvaldo Ardiles droppet omkampen i FA-Cup finalen for Tottenham på grunn av Falklandskrigen? Synes å huske noe slikt.
Ble jo også lånt ut til PSG i 82-83 sesongen av samme grunn. Vendte tilbake for 5 nye år i Spurs i 1983.Kjetil-e skrev: ↑søn okt 02, 2022 9:08 pmRegner med at 86 kampen var viktigere for Argentina enn England sånn i forhold til Falklandskring sett.return_of_drakkar skrev: ↑søn okt 02, 2022 8:41 pmDen vinklingen er grei nok den.
Var det ikke så at Osvaldo Ardiles droppet omkampen i FA-Cup finalen for Tottenham på grunn av Falklandskrigen? Synes å huske noe slikt.
Når møttes de?
-
TakkGiPazzini_85 skrev: ↑fre okt 07, 2022 9:20 pm06.
-