Smør på brødskiva?

Svar
DoktorS

Smør på brødskiva?

Legg inn av DoktorS »

Har folk helt slutta å ha smør på brødskiva? Nå har jeg vært på turer og spist frokost/lunsj med brødmat. Og 4 av 4 har ikke hatt smør på brødskiva...

.. så er dette blitt en ny standard? Selv bruker jeg det stort sett alltid. Til enkelte typer pålegg synes jeg det er et must - slik som syltetøy, sild og egg. Her spiller jo smaken inn.

Stjerten

Legg inn av Stjerten »

Jeg har aldri smør på brødskiva. Liker ikke smaken og konsistensen. Skraper ikke av da, om jeg blir servert påsmurt.
Så er med Kari Bremnes " nå er det punktum finale, du får prøv å smør brødskiva di sjøl"
Sist redigert av Stjerten den tir sep 20, 2022 12:51 pm, redigert 1 gang totalt.

AlexandrsJelisejevs
Innlegg: 387

Legg inn av AlexandrsJelisejevs »

Ja, av og til skal man jo det. Men folk som har på smør under smørbart pålegg... 🤢🤢🤢

LondoMollari
Innlegg: 186

Legg inn av LondoMollari »

Jeg har aldri hatt smør på brødskiva. Hater smaken av smør.

Wood

Legg inn av Wood »

Bruker det nesten aldri på brødskiver. Prøvde i dag tidlig. Gav meg egentlig ingenting så kommer ikke til å fortsette med det på brødskivene mine. Bruker smør på varme rundstykker og toast da

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: tir sep 20, 2022 12:39 pm Har folk helt slutta å ha smør på brødskiva? Nå har jeg vært på turer og spist frokost/lunsj med brødmat. Og 4 av 4 har ikke hatt smør på brødskiva...

.. så er dette blitt en ny standard? Selv bruker jeg det stort sett alltid. Til enkelte typer pålegg synes jeg det er et must - slik som syltetøy, sild og egg. Her spiller jo smaken inn.
Ja, det kommer jo helt an på hvilke pålegg som benyttes. Om en med smør også mener margarinprodukter, så bruker jeg dette under de fleste påleggsvariantene, rent bortsett fra smørbare pålegg som for eksempel leverpostei og ost på tube/beger.

Jeg også har et inntrykk av at det ikke er like vanlig å benytte margarin/smør nå som tidligere.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Dette er påleggsavhengig for min del.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Stjerten skrev: tir sep 20, 2022 12:47 pm Jeg har aldri smør på brødskiva. Liker ikke smaken og konsistensen. Skraper ikke av da, om jeg blir servert påsmurt.
Så er med Kari Bremnes " nå er det punktum finale, du får prøv å smør brødskiva di sjøl"
Lynni Treekrem takk.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Smør skal på brødskiva, mengde etter type pålegg men jeg bruker sikkert hakket mer enn jeg burde til det meste.
Eneste unntak er med baconost. Kombinert med smør så smaker det plastikk.

Someone

Legg inn av Someone »

Elsker det og bruker det på bortimot alle typer pålegg, uten kanskje leverpostei, av pålegg jeg brukes fast. F.eks syltetøy er jo ikke godt under nok meierismør under. Dog på enkelte typer kjøttpålegg, kan det erstattes med majones

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Avhengig av pålegget. Bruker smør til pålegg som ost, skinke, salami og lignende. Ellers blir det veldig tørt for min del.

Men skal jeg ha «tyngre» pålegg som f.eks leverpostei eller makrell i tomat så bruker jeg aldri smør.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tir sep 20, 2022 1:03 pm Elsker det og bruker det på bortimot alle typer pålegg, uten kanskje leverpostei, av pålegg jeg brukes fast. F.eks syltetøy er jo ikke godt under nok meierismør under. Dog på enkelte typer kjøttpålegg, kan det erstattes med majones
Nettopp! Tenker spesielt på syltetøy - smøret gjør at sytetøyet ikke trekker ned i brødet og ødelegger konstistensen. I tillegg gir det en kontrast til det søte, ettersom smør er litt salt, og også fett.... Tenkte nettopp på at de så trist ut da en i reisefølget smurte et tynt lag marmelade på et dårlig skosk toastbrød, som ikke en gang var toastet.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Selvfølgelig må man ha smørning på brødskiva. Hvordan skal man ellers klare å svelge den? Meierismør og ostehøvel.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Frokosten min for tiden er skive med rørte tyttebær. Den smakseksplosjonen det er når bærene knuses i munnen, oppleves best med godt meierismør. Helst det italienske burro salato. Men det har jeg altfor skjelden, så nå er det tine smør, og et lett dryss salt på toppen av bærene.

Poke

Legg inn av Poke »

DoktorS skrev: tir sep 20, 2022 12:39 pm Har folk helt slutta å ha smør på brødskiva? Nå har jeg vært på turer og spist frokost/lunsj med brødmat. Og 4 av 4 har ikke hatt smør på brødskiva...

.. så er dette blitt en ny standard? Selv bruker jeg det stort sett alltid. Til enkelte typer pålegg synes jeg det er et must - slik som syltetøy, sild og egg. Her spiller jo smaken inn.
Alltid, bortsett fra når det er smøreost og peanøttsmør på brødskiven.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Spørs hva som skal på og hvilket smør jeg har muligheten til å få. Liker for det meste kun Soft, Bremykt/Brelett osv klarer jeg ikke smaken eller lukten på.

Om brødet er ferskt, funker det enda bedre uten smør.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Smør ja takk, margarin nei takk.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Kun på ristet brød. Jeg har vel egentlig aldri vært noen stor fan av hverken brød eller smør.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Det eneste jeg bruker noe på må være fersk loff, og da er det i kategorien vita og kun det. Ekstremt sjeldent

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Syltetøy, kjøttpålegg, leverpostei: uansett hva slags pålegg- smør finnes ikke på mine brødskiver!
Hadde det som barn som et slags tilbehør- men har ikke hatt det på over 20 år nå da jeg ikke liker smaken (intet er f.eks verre enn når man har fått på for mye smør)

Har det heller ikke midt på sommeren når jeg har jordbærskive uten sukker på 😊

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

AlexandrsJelisejevs skrev: tir sep 20, 2022 12:50 pm Ja, av og til skal man jo det. Men folk som har på smør under smørbart pålegg... 🤢🤢🤢
Det er psykopater det!
Tipper de har smør på brødskiva om de skal lage en toast i toastjern.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

stc887 skrev: tir sep 20, 2022 4:19 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tir sep 20, 2022 12:50 pm Ja, av og til skal man jo det. Men folk som har på smør under smørbart pålegg... 🤢🤢🤢
Det er psykopater det!
Tipper de har smør på brødskiva om de skal lage en toast i toastjern.
Da er jeg en psykopat.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Alltid. Uansett pålegg. Skjønner ikke at folk klarer seg uten, blir jo bare tørt uten.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

4pLaY skrev: tir sep 20, 2022 4:23 pm
stc887 skrev: tir sep 20, 2022 4:19 pm
AlexandrsJelisejevs skrev: tir sep 20, 2022 12:50 pm Ja, av og til skal man jo det. Men folk som har på smør under smørbart pålegg... 🤢🤢🤢
Det er psykopater det!
Tipper de har smør på brødskiva om de skal lage en toast i toastjern.
Da er jeg en psykopat.
Men du er flink på forum for det :mrgreen:

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

stc887 skrev: tir sep 20, 2022 4:49 pm
4pLaY skrev: tir sep 20, 2022 4:23 pm
stc887 skrev: tir sep 20, 2022 4:19 pm

Det er psykopater det!
Tipper de har smør på brødskiva om de skal lage en toast i toastjern.
Da er jeg en psykopat.
Men du er flink på forum for det :mrgreen:
Du vet, selv psykopater kan få til normale ting når de vil =).

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

alltid smør på skiven.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Sulfat skrev: tir sep 20, 2022 4:30 pm Alltid. Uansett pålegg. Skjønner ikke at folk klarer seg uten, blir jo bare tørt uten.
Så enig. Brød er som svamp som tiltrekker seg fuktighet. Da trengs rikelig med åretettende smør slik at brødet glir motstandsløst ned halsen. Helst ekte smør som meierismør eller setersmør.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: tir sep 20, 2022 1:08 pm
Someone skrev: tir sep 20, 2022 1:03 pm Elsker det og bruker det på bortimot alle typer pålegg, uten kanskje leverpostei, av pålegg jeg brukes fast. F.eks syltetøy er jo ikke godt under nok meierismør under. Dog på enkelte typer kjøttpålegg, kan det erstattes med majones
Nettopp! Tenker spesielt på syltetøy - smøret gjør at sytetøyet ikke trekker ned i brødet og ødelegger konstistensen. I tillegg gir det en kontrast til det søte, ettersom smør er litt salt, og også fett.... Tenkte nettopp på at de så trist ut da en i reisefølget smurte et tynt lag marmelade på et dårlig skosk toastbrød, som ikke en gang var toastet.
Og på kaviar. Komboen salt, røyk og fett....

Men det skal være skikkelig smør, og gjerne kjøleskapskaldt, så jeg nærmest må filetrere det :p

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Jeg bruker aldri smør på brødskiven, med mindre smør er det eneste jeg bruker på brødskiven.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»