Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons sep 14, 2022 2:01 pm Stone Cold (1991)

Med Brian Osworth, Lance Henriksen og William Forsythe i rollene bl.a.

Kanskje jeg burde poste denne i 80-talltråden for dette er så 80-talls det går an!!
Jeg så denne for første gang tidlig på 90-tallet på VHS og husker den var rå men slutten har jeg glemt eller fortrengt. Noe av de psykeste stunts og mer voldelig enn slutten av Scarface (om det er mulig?)



Brian Bosworth er tøffere enn toget og det er han som gjør filmen, vi får lite eller ingenting av noe forhistorie her, bare at han er suspendert fra politijobben i 3 uker og blir hyra av FBI for å ta rotta på en biker-gjeng.
Han glir lett inn (særlig med det vanvittige håret) og får ganske kjapt respekt av lederen i gjengen (Lance Henriksen)
Nå skal jeg ikke spoile hele handlingen er men det er noen stunts som er fullstendig galskap i denne filmen og med et budsjett på 20 milliner dollar (5 av dem ble brukt på scener som ikke kom med i filmen, meste av det var om familien til Bosworths karakter)
I underholdning er dette en 10/10 film, men jeg gir den en solid 7/10

En litt artig trailer:
► Show Spoiler
Hørte også på denne episoden av denne fantastiske podcasten

https://headgum.com/we-hate-movies/ston ... wis#player
Meget tøff film som en burde jo snart fått seg et gjensyn med. Soleklart den beste av disse gjeng-biker tidlig 90-talls filmene, da med en purk som forsøker å gå undercover og infiltrere en gjeng med voldelige gærninger. Charlie Sheen hadde jo også en, tror det var Michael Madsen som var skurk, men tja sett en eller to ganger, og lande vel på en skuffende 4/10.

William Forsythe er også rimelig ellevill her, og fikk ei kul DVD utgave med en svær poster inkludert, tror nesten jeg må få rammet den inn.

Landa vel på ei 6,5/10 ved første besøk, så ikke umulig 7/10 høres mer riktig ut.
En av disse tidlig 90-talls filmene som ja, føles i grunn mer hjemme på 80-tallet enn 90-tallet, for var vel mye hockeysveiser og ansiktshår der gikk igjen.
Synd karrieren til Bosworth ikke tok mer av, for som med Roddy Piper fikk de lovende filmroller tidlig ut, men forsvant kjapt over i b-filmer som ja, var alt annet enn like gode som deres første utgivelser.

Stone Cold ville nok vært utmerket i hop med Road House (1989) og Harley Davidson & The Marlboro Man (1991), som en trio bestående av brautende, eksplosiv, over-the-top macho-bullshit råne-action, av den beste sorten.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Doc Hollywood (1991) av Michael Caton-Jones

"Beverly Hills. The most beautiful women in the world. Plastic surgery. What do these three things have in common? Me, in less than a week."

En ung og dyktig kirurg (Michael J. Fox), er i ferd med å gjennomgå overgangen fra ei hektisk og stressende hverdag, over til langt mer lukrative og kortere arbeidsdager, i det Hollywood og Los Angeles by kommer med et hastetilbud han bare ikke kan si nei til.
Men det å komme seg frem i tide, det skal vise seg å bli alt annet enn lett, for skjebnen og den lille sørstatsbyen Grady, de har nå helt andre planer for Doktor Ben Stone.


Meget koselig og artig gjensyn, da med ei Michael J. Fox film, som i likhet med The Hard Way ble utgitt i 1991, men virker å ha falt litt bort i glemmeboka. Synd, for to slettes ikke gærne filmer, selv om en muligens holder Hard Way som hakket mer givende, men Doc Hollywood har sjarmen og mye komiske øyeblikk og karakterer å by opp til, så den går et halvt hakk opp siden forrige besøk, og blir så med en:

6,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 14, 2022 6:22 pm Bilde
Doc Hollywood (1991) av Michael Caton-Jones

"Beverly Hills. The most beautiful women in the world. Plastic surgery. What do these three things have in common? Me, in less than a week."

En ung og dyktig kirurg (Michael J. Fox), er i ferd med å gjennomgå overgangen fra ei hektisk og stressende hverdag, over til langt mer lukrative og kortere arbeidsdager, i det Hollywood og Los Angeles by kommer med et hastetilbud han bare ikke kan si nei til.
Men det å komme seg frem i tide, det skal vise seg å bli alt annet enn lett, for skjebnen og den lille sørstatsbyen Grady, de har nå helt andre planer for Doktor Ben Stone.


Meget koselig og artig gjensyn, da med ei Michael J. Fox film, som i likhet med The Hard Way ble utgitt i 1991, men virker å ha falt litt bort i glemmeboka. Synd, for to slettes ikke gærne filmer, selv om en muligens holder Hard Way som hakket mer givende, men Doc Hollywood har sjarmen og mye komiske øyeblikk og karakterer å by opp til, så den går et halvt hakk opp siden forrige besøk, og blir så med en:

6,5/10
Så denne i kveld/natt og jeg har bare et fjernt minne om den fra en kveld noen kom hjem med denne fra videokiosken, jeg likte den meget godt og ble litt satt ut av Woody Harrelson som spilte Hank. Det hadde jeg glemt. Mange fine karakterer med hver sine små særegenheter.
Jeg lander på en snill 7/10, kanskje ikke så langt fra dine 6.5/10

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 14, 2022 5:58 pm
Elgen skrev: ons sep 14, 2022 2:01 pm
► Show Spoiler

Meget tøff film som en burde jo snart fått seg et gjensyn med. Soleklart den beste av disse gjeng-biker tidlig 90-talls filmene, da med en purk som forsøker å gå undercover og infiltrere en gjeng med voldelige gærninger. Charlie Sheen hadde jo også en, tror det var Michael Madsen som var skurk, men tja sett en eller to ganger, og lande vel på en skuffende 4/10.

William Forsythe er også rimelig ellevill her, og fikk ei kul DVD utgave med en svær poster inkludert, tror nesten jeg må få rammet den inn.

Landa vel på ei 6,5/10 ved første besøk, så ikke umulig 7/10 høres mer riktig ut.
En av disse tidlig 90-talls filmene som ja, føles i grunn mer hjemme på 80-tallet enn 90-tallet, for var vel mye hockeysveiser og ansiktshår der gikk igjen.
Synd karrieren til Bosworth ikke tok mer av, for som med Roddy Piper fikk de lovende filmroller tidlig ut, men forsvant kjapt over i b-filmer som ja, var alt annet enn like gode som deres første utgivelser.

Stone Cold ville nok vært utmerket i hop med Road House (1989) og Harley Davidson & The Marlboro Man (1991), som en trio bestående av brautende, eksplosiv, over-the-top macho-bullshit råne-action, av den beste sorten.
Det viser at smaken er som baken, den til Sheen har jeg gitt 8 og det gir jeg ikke ut ofte, Stone Cold har vel fått en 5 eller 6 av meg. :D

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 14, 2022 6:22 pm Bilde
Doc Hollywood (1991) av Michael Caton-Jones

"Beverly Hills. The most beautiful women in the world. Plastic surgery. What do these three things have in common? Me, in less than a week."

En ung og dyktig kirurg (Michael J. Fox), er i ferd med å gjennomgå overgangen fra ei hektisk og stressende hverdag, over til langt mer lukrative og kortere arbeidsdager, i det Hollywood og Los Angeles by kommer med et hastetilbud han bare ikke kan si nei til.
Men det å komme seg frem i tide, det skal vise seg å bli alt annet enn lett, for skjebnen og den lille sørstatsbyen Grady, de har nå helt andre planer for Doktor Ben Stone.


Meget koselig og artig gjensyn, da med ei Michael J. Fox film, som i likhet med The Hard Way ble utgitt i 1991, men virker å ha falt litt bort i glemmeboka. Synd, for to slettes ikke gærne filmer, selv om en muligens holder Hard Way som hakket mer givende, men Doc Hollywood har sjarmen og mye komiske øyeblikk og karakterer å by opp til, så den går et halvt hakk opp siden forrige besøk, og blir så med en:

6,5/10
Igjen er vi rake motsetningen. Jeg liker begge 2 men setter Doc flere hakk over The Hard Way ;).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 2:42 am Igjen er vi rake motsetningen. Jeg liker begge 2 men setter Doc flere hakk over The Hard Way ;).
The Hard Way vinner nok en god del poeng ekstra, grunnet bidragene til James Woods og Stephen Lang, og synes Michael J. Fox burde forsøkt seg på litt mer action-komedie, for synes han takla det meget bra, men hjelper jo på å få litt drahjelp fra de nevnte herrer ovenfor.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Right to Remain Silent (1996) av Hubert C. de la Bouillerie

En impulsiv Youtube tv-film, der i grunn er vel som ei skrekkfilm antologi, bare bytter ut skrekk med krim-drama og en får ei fersk kvinnelig politibetjent (Lea Thompson), der skal få en meget hektisk og minnerik dag på sin nye jobb. Inn kommer alt fra komiske til tragiske historier, der enkelte fremstår litt vel i overkant sukkersøte, mens andre blir tja, for mye føleri og fallera, likevel, det at man får såpass med likandes og interessante karakterskuespiller ala Judge Reinhold, Christopher Lloyd, Robert Loggia, Amanda Plummer og Fisher Stevens (for å nevne noen), men der den kanskje mest positive overraskelsen kom via Patrick Dempsey, en fyr jeg vanligvis ikke er spesielt begeistra for, men i rollen som fyllekjørende jappe, gjør han en meget god jobb.

En som ikke kommer like godt ut, er LL. Cool J, der åpner det hele, og har kjøpt inn en hvit duk og et håndholdt kamera, og har i følge ham selv maktet å infiltrere Ku-Klux Klans hovedbaser, over hele landet. Det blir for godt til å være sant, og vipper over i parodi med Judge Reinhold som temperamentsfull bondetamp.
Amada Plummer er blant de som gjør best jobb her, i rollen som "skyteglad" pizzabud, mens Christopher LLoyd og Robert Loggia avslutter med stil.

Hadde man sett den i feil humør, ville nok ratingen gått kjapt bakover, for ja, enkelte sekvenser var litt for klisjefylte, men ender så med en veldig snill:

6/10

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 15, 2022 5:38 pm
4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 2:42 am Igjen er vi rake motsetningen. Jeg liker begge 2 men setter Doc flere hakk over The Hard Way ;).
The Hard Way vinner nok en god del poeng ekstra, grunnet bidragene til James Woods og Stephen Lang, og synes Michael J. Fox burde forsøkt seg på litt mer action-komedie, for synes han takla det meget bra, men hjelper jo på å få litt drahjelp fra de nevnte herrer ovenfor.
Kjekk film og for min del er det James Woods jeg setter mest pris på i den filmen ;).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 5:50 pm Kjekk film og for min del er det James Woods jeg setter mest pris på i den filmen ;).
Woods hadde jo også en annen og kanskje hakket bedre film ute i samme tid, da via Midnight Sting eller Diggstown, der også burde ha blitt en langt større suksess.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 15, 2022 5:53 pm
4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 5:50 pm Kjekk film og for min del er det James Woods jeg setter mest pris på i den filmen ;).
Woods hadde jo også en annen og kanskje hakket bedre film ute i samme tid, da via Midnight Sting eller Diggstown, der også burde ha blitt en langt større suksess.
Har aldri sett Diggston av en enkle grunn at jeg sjeldent liker sports filmer.. Men når du sier sånt, må den kanskje vurderes.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 7:25 pm Har aldri sett Diggston av en enkle grunn at jeg sjeldent liker sports filmer.. Men når du sier sånt, må den kanskje vurderes.
Filmen er vel i grunn mer ei svindler-komedie, enn ren sportsfilm. Og synes nå at den var en meget god en. Mye selvsagt takket være herlige karakterer, og flott bidrag fra blant andre Louis Gossett Jr. og Bruce Dern, heller ikke noe i veien med ei ung Heather Graham som ekstra bonus.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: tor sep 15, 2022 7:32 pm
4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 7:25 pm Har aldri sett Diggston av en enkle grunn at jeg sjeldent liker sports filmer.. Men når du sier sånt, må den kanskje vurderes.
Filmen er vel i grunn mer ei svindler-komedie, enn ren sportsfilm. Og synes nå at den var en meget god en. Mye selvsagt takket være herlige karakterer, og flott bidrag fra blant andre Louis Gossett Jr. og Bruce Dern, heller ikke noe i veien med ei ung Heather Graham som ekstra bonus.
Så henne i traileren, får legge den på listen min over ting som er oppe til vurdering ;). Kjører på med litt Anime for tiden, så den får vente til jeg er done der.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Bully (2001)

I rollene Brad Renfro, Nick Stahl, Bijou Phillips og Rachel Miner bl.a. Regi: Larry Clark

Larry Clark er kjent for Kids (1995) og Ken Park (2002) og Bully er typisk Clark, rå og realistisk
Filmen er basert på virkelige hendelser
Solid film, jeg gir den 8/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 9:42 pm Så henne i traileren, får legge den på listen min over ting som er oppe til vurdering ;). Kjører på med litt Anime for tiden, så den får vente til jeg er done der.
Heather lyser alltids opp tilværelsen, så får håpe at den vil falle i smak, for Woods er i god form her, og en sånn feel-good komedie, som er kanskje bedre å kose seg med på en fredags eller lørdagskveld, men klart, det er jo opp til hver og en.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre sep 16, 2022 2:22 pm Bully (2001)

I rollene Brad Renfro, Nick Stahl, Bijou Phillips og Rachel Miner bl.a. Regi: Larry Clark

Larry Clark er kjent for Kids (1995) og Ken Park (2002) og Bully er typisk Clark, rå og realistisk
Filmen er basert på virkelige hendelser
Solid film, jeg gir den 8/10
Hadde denne på VHS i sin tid, usikker på hvor jeg landa ved forrige besøk, muligens 6,5/10, men helt klart mange hakk opp, da jeg virkelig mislikte Kids, grunnet at både på ungdomsskolen og i forbindelse med konfirmasjon, ble vi tvunget til å se den, mens læreren satt hele tiden og kommenterte og vi skulle forstå alvoret og nei, total nedtur i ettertid, og en som jeg bare finner avsmak med, og klart, aldri ment som noen "feel-good" komedie, men stoppa med Bully, og tror ikke en vil gidde å se flere av filmene til regissøren.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 9:42 pm
Frank.N.Steen skrev: tor sep 15, 2022 7:32 pm
4pLaY skrev: tor sep 15, 2022 7:25 pm Har aldri sett Diggston av en enkle grunn at jeg sjeldent liker sports filmer.. Men når du sier sånt, må den kanskje vurderes.
Filmen er vel i grunn mer ei svindler-komedie, enn ren sportsfilm. Og synes nå at den var en meget god en. Mye selvsagt takket være herlige karakterer, og flott bidrag fra blant andre Louis Gossett Jr. og Bruce Dern, heller ikke noe i veien med ei ung Heather Graham som ekstra bonus.
Så henne i traileren, får legge den på listen min over ting som er oppe til vurdering ;). Kjører på med litt Anime for tiden, så den får vente til jeg er done der.
Greit greit, jeg gir meg =). Får teste den når du snakker så fint om Woods.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

To nye 90-talls typisk sen kabel-tv b-filmer, med flust av kjentfolk, men ja, der kvaliteten var ikke all verden:

Portrait of a Killer (1996) med Jennifer Grey, etter litt justering av hennes tidligere og mer profilerte nese, som gjorde at en knapt kjente henne igjen, og visstnok noe hun kanskje angret seg litt på, for ja, hun ble nå kun en i "mengden" av søt-pene kvinner i filmbransjen, men nesa hennes gjorde at hun skilte seg positivt ut, og tja, særlig mer er det vel ikke å si om den. Filmen er ikke mye å juble over, Grey spiller naiv forsvarer, som havner i forførelsens kunst av en sleazy kjendisfotograf, som blir antydet å stå bakom en rekke mord på kvinnelige prostituerte. Inn kommer også Michael Ironside, nei, ikke som bad guy denne gangen, men en pågående politidetektiv.

Hadde det ikke vært Ironsides innsats, (mannen skuffer aldri) så ville nok denne bikka et hakk bakover.

5/10

Dead on Sight (1992) er en heller skuffende thriller, der det er null kjemi å spore, mellom Daniel Baldwin og søte Jennifer Beals, og hjelper dessverre ikke på at Kurtwood Smith og William H. Macy blir kastet bort i denne tamme mysterie-drama slasheren, og kan ikke gi noe mer enn:

4/10
Sist redigert av Frank.N.Steen den fre sep 16, 2022 3:39 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: fre sep 16, 2022 3:05 pm
Elgen skrev: fre sep 16, 2022 2:22 pm Bully (2001)

I rollene Brad Renfro, Nick Stahl, Bijou Phillips og Rachel Miner bl.a. Regi: Larry Clark

Larry Clark er kjent for Kids (1995) og Ken Park (2002) og Bully er typisk Clark, rå og realistisk
Filmen er basert på virkelige hendelser
Solid film, jeg gir den 8/10
Hadde denne på VHS i sin tid, usikker på hvor jeg landa ved forrige besøk, muligens 6,5/10, men helt klart mange hakk opp, da jeg virkelig mislikte Kids, grunnet at både på ungdomsskolen og i forbindelse med konfirmasjon, ble vi tvunget til å se den, mens læreren satt hele tiden og kommenterte og vi skulle forstå alvoret og nei, total nedtur i ettertid, og en som jeg bare finner avsmak med, og klart, aldri ment som noen "feel-good" komedie, men stoppa med Bully, og tror ikke en vil gidde å se flere av filmene til regissøren.
Kids er laget for å skremme ungdom fra å ha sex, pakket inn i en film med "kule" kids fra den tiden.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: fre sep 16, 2022 3:39 pm Kids er laget for å skremme ungdom fra å ha sex, pakket inn i en film med "kule" kids fra den tiden.
Vel, om det hjalp, det tviler jeg på, men noen av de "kidsa" i filmen var såpass nasty og irriterende, at nei, ikke noe jeg vil utsette meg selv for enda en gang.
Trist hvordan det gikk med Renfro, tror det var ei film han gjorde rundt 97-98 med Ian McKellen som ny innflyttet gammel nazi, og hvor Renfor blir fullstendig oppslukt av hele gubben, og begir seg inn en mørk blindvei. Ikke sett siden Showtime Nordic viste den rundt 2005-06 midt på natta, men en man godt kunne tatt et gjensyn med. McKellen levde seg også godt inn, der han ble mer mer nazi-gæren utover.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: fre sep 16, 2022 3:42 pm
4pLaY skrev: fre sep 16, 2022 3:39 pm Kids er laget for å skremme ungdom fra å ha sex, pakket inn i en film med "kule" kids fra den tiden.
Vel, om det hjalp, det tviler jeg på, men noen av de "kidsa" i filmen var såpass nasty og irriterende, at nei, ikke noe jeg vil utsette meg selv for enda en gang.
Trist hvordan det gikk med Renfro, tror det var ei film han gjorde rundt 97-98 med Ian McKellen som ny innflyttet gammel nazi, og hvor Renfor blir fullstendig oppslukt av hele gubben, og begir seg inn en mørk blindvei. Ikke sett siden Showtime Nordic viste den rundt 2005-06 midt på natta, men en man godt kunne tatt et gjensyn med. McKellen levde seg også godt inn, der han ble mer mer nazi-gæren utover.
Yep, var vel Heroin han døde av midt i 20 årene om jeg husker rett (orker ikke søke det opp).

Yep, basert på av alle ting en Stephen King historie. De skulle lage en remake for et par år siden, men den har av ukjent grunn blitt cancelled.

Arsène Wenger

Legg inn av Arsène Wenger »

Adams æbler:9.8/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Breakdown (1997)

I rollene Kurt Russel, J.T. Walsh, Kathleen Quinlan bl.a

Ikke sett denne tidligere. 90 minutter med spenning og action og veldig lite dialog passet meg ypperlig i går.
Russel spiller en vanlig person og ikke en helt som "tilfeldigvis" er en våpenekspert eller noe slikt.
En solid 7.5/10

zappadude

Legg inn av zappadude »

The Town That Dreaded Sundown ( 1976 ) av Charles B. Pierce - 7/10

Wrongfully Accused ( 1998 ) av Pat Proft - 7/10

Rent-a-Kid ( 1995 ) av Fred Gerber - 6/10

Family Plan ( 1997 ) av Fred Gerber - 5/10

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Bilde

Speak no Evil

Ryktene begynte å gå om at noen hadde laget Danmarks ultimate "feelbad"-film. Det burde si litt når landet har fostret Lars von Trier, så jeg slo selvsagt til. Joda, dette var hårreisende, traumatiserende, deprimerende og holdt meg våken hele natta (selv om det var nok mest pga den helvetes influensaen).

SNE minner om så mange andre filmer at det blir et puslespill uten like om vi forsøker å nøste trådene. Funny Games er den mest åpenbare kilden, sammen med Spoorloos og The Strangers. Her er det seigpining og kommunikasjons-krasj så grim at man sitter og venter på at alt skal gå til helvete fra første stund. Filmen tar seg imidlertid god tid. Det er ikke før de siste 20 minuttene at hammeren faller, men da blir det VIRKELIG ubehagelig, og seere bør være obs på noen riktig stygge triggere.
► Show Spoiler
I tillegg til grøssere/thrillere er det vel mulig å se filmen som en forlengelse av cringe-komediene som har vært så store i Skandinavia de siste åra - filmene til Ruben Östlund for eksempel. Filmen er faktisk tidvis lattervekkende de første 2/3. Faenskapen som åpenbarer seg i siste sekvens kommer så fort og brutalt at man lurer på om man kunne eskalert tidligere - noe Funny Games var så suveren på. Samtidig blir det litt "one trick pony" over det hele når man innser hva filmen bygget seg fram mot, og det hadde det vært interessant å se hva som motiverte enkelte av folka her. Ondskapens veier er tydeligvis uransakelige.

Det som vil trigge flest er nok forholdet til den danske familien, rettere sagt mor og far og deres totale inkompetanse. Grøss og gru! Jo, det er en rimelig stor irritasjonsmoment og jeg har allerede sett hatkommentarer som fordømmer "demaskulering av Skandinaviske menn". Man kan sikkert trekke det dithen, men tipper regissør Tafdrup ønsket å gjøre en satire på danskers godtroenhet og deres manglende evne til å si nei, selv om alle indikatorer tyder på at noe er galt. Er man på utenlandsbesøk må man regne med at vertene oppfører seg annerledes lizm. Tipper det blir en del irriterte amerikanske seere med tiden.

Kredit for å gjøre det destruktive klimakset sjokkerende OG hjerteskjærende. For mange filmer av denne typen nøyer seg kun med det sjokkerende.

Ikke på nivå med Funny Games, og kanskje heller ikke med Eden Lake eller australske Killing Ground, men den kaldblodige nådeløsheten er der.

7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør sep 17, 2022 10:28 am Breakdown (1997)

I rollene Kurt Russel, J.T. Walsh, Kathleen Quinlan bl.a

Ikke sett denne tidligere. 90 minutter med spenning og action og veldig lite dialog passet meg ypperlig i går.
Russel spiller en vanlig person og ikke en helt som "tilfeldigvis" er en våpenekspert eller noe slikt.
En solid 7.5/10
Tror jeg endte med ei 6,5/10 (mulig 7/10) ved forrige besøk, men denne kunne jeg tenkt meg et nytt besøk med.
Russell gjorde ei utmerket innsats her, og et par scener det er meget høy klasse over, men nei, av road-trip thrillere uti ørkenen, så er nok denne blant de bedre fra 90-tallet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Inspirert av ens eget bidrag om flotte Mimi Rogers i filmbabes tråden, ble Rutger Hauer filmen Wedlock sett igjen, og kom vel først et stykke inn, på at den ble jo sett for knapt 2 år tilbake. Men helt ålreits og godkjent mandagskveld film, attpåtil via norsk VHS utgave, der lyden og bildekvaliteten faktisk har holdt seg meget bra, for en kassett der har bikka 30 år og mulig som tidligere utleieversjon.

Uansett, orker ikke skrive omtalen på ny, så heldigvis fant en gamle anmeldelsen fra VGD:
Bilde
Wedlock (1991) av Lewis Teague

Etter å ha gjennomført et "suksessfullt" innbrudd, blir den teknologiske "trollmannen" Frank Warren (Rutger Hauer) brutalt dolket i ryggen av sine partnere, og som et resultat ender han opp med å måtte tilbringe sine neste tiår, i et splitter nytt high-tech fengsel. Her viser det seg snart at den sadistiske fengselssjefen (Stephen Tobolowski) har skumle hensikter, og forsøker så godt han kan å knekke sin nye favoritt innsatte, da til å fortelle ham hvor ransutbyttet på mange millioner dollar har tatt veien.

En av mange sci-fi/action filmer fra tampen av åtti og tidlig nittitallet, der tar i bruk et futuristisk og høyteknologisk fengselssystem, hvor fangene blir satt til å være hverandres voktere, da grunnet ei halslenke som innehar eksplosive stoffer, og vil medføre til at man blir et hode kortere, dersom en skulle finne på å forsøke å rømme.

Filmen er i grunn helt grei b-film underholdning. Hauer i en av sine stadig færre heroiske roller (mulig det var mer moro eller lønnsomt å spille skurk), men da mer i nerdete/pinglete versjon enn tidligere, og får masse juling her, og må nok ha vært en real nedtur for de som eventuelt gikk inn og håpet på en ny runde med bad ass Rutger i toppform.

Vel, han får nå likevel slått litt fra seg her og der, men skulle nå gjerne sett at han var litt mer i samme stil som Wanted: Dead or Alive (1987) eller Blind Fury (1989), for her føler jeg at kombinasjonen av action og komedie blir litt for cheesy.

Produksjonen føles meget forhastet, og kanskje ikke så rart, for den er jo visstnok ei HBO TV-film, men er nå likevel mange dyktige og kjente navn og fjes som går igjen, der foruten Rutger, finner vi blant andre Mimi Rogers, Joan Chen, James Remar, Basil Wallace, Danny Trejo og Stephen Tobolowsky i medvirkende roller.

Filmen skal liksom være i en nær fremtid, men hvor og når er usikkert, likevel litt komisk at denne fremtiden stort sett kun viser filmer fra 1990 (Marked For Death og Die Hard 2 går igjen utenfor kinosalenes postere), og der hår frisyrer, klær og ikke minst våpen virker å være veldig 80-talls. Men, greit. Tar en det for hva det er, så har man oppunder 100 minutter med grei b-film underholdning.

Aldri helt på samme nivå som The Running Man (1987) eller Fortress (1992), men er man fan av Rutger Hauer så er jo filmen verdt å gi en sjanse.

6/10

Fint lite å forandre på, og nei, litt for mye fokus på det komiske, og ville kanskje ha litt mer action. Men Rutger og Mimi har god kjemi, dessverre faller Remar, Chen og Tobolowski bort store deler av tiden, og når de så returner igjen, virker det som at det blir litt for mye "auto-pilot", og småklønete men tja, som lett b-film underholdning på kveldstid, så gjør den jobben.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Where the Crawdads Sing (2022)

Meget severdig drama.

8/10

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: man sep 19, 2022 11:36 pm Inspirert av ens eget bidrag om flotte Mimi Rogers i filmbabes tråden, ble Rutger Hauer filmen Wedlock sett igjen, og kom vel først et stykke inn, på at den ble jo sett for knapt 2 år tilbake. Men helt ålreits og godkjent mandagskveld film, attpåtil via norsk VHS utgave, der lyden og bildekvaliteten faktisk har holdt seg meget bra, for en kassett der har bikka 30 år og mulig som tidligere utleieversjon.

Uansett, orker ikke skrive omtalen på ny, så heldigvis fant en gamle anmeldelsen fra VGD:
Bilde
Wedlock (1991) av Lewis Teague
► Show Spoiler
6/10 er vel det jeg har gitt den også. En slik type film de aldri lager på ny. Husker jeg så den første gang hos en kompis på en slik kasset med 2 filmer på. Den andre var trash tror jeg, men denne var kul for kids.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: ons sep 21, 2022 12:32 am 6/10 er vel det jeg har gitt den også. En slik type film de aldri lager på ny. Husker jeg så den første gang hos en kompis på en slik kasset med 2 filmer på. Den andre var trash tror jeg, men denne var kul for kids.
I likhet med The Running Man (1987), får man jo noen tøffe hode-eksploderer scener, samt flust med kjentfolk er det også, men på denne tid ut i Rutgers filmkarriere, var han vel blitt henvist til å lage mer rett-på-video materiale, men av typen som var cheesy og meget underholdende. Men ville heller sett igjen den type b-film underholdning, fremfor hva som går for lignende i dag, da med utallige generiske og gørr kjedelige DTV/VOD titler, med avdanka og aldrende actionhelter.

Joan Chen og Rutger virket å trives i hop, gjorde vel 2-3 andre filmer sammen, der Salute of the Jugger (1989) eller også kjent som Blood of Heroes er nok den beste, og tror faktisk filmen fikk såpass kult-følge at noen valgte å lage en egen idrettsgren, basert på det som utspiller seg i den post-apokalyptiske 80-talls utgivelsen.

Kan vel si at den var nå litt mer brutal og interessant, enn Harry Potters rumpeldunk (vet ikke hva den heter nå, for visstnok navnebytte).
Bilde

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 21, 2022 12:41 am
4pLaY skrev: ons sep 21, 2022 12:32 am 6/10 er vel det jeg har gitt den også. En slik type film de aldri lager på ny. Husker jeg så den første gang hos en kompis på en slik kasset med 2 filmer på. Den andre var trash tror jeg, men denne var kul for kids.
► Show Spoiler
Joan Chen og Rutger virket å trives i hop, gjorde vel 2-3 andre filmer sammen, der Salute of the Jugger (1989) eller også kjent som Blood of Heroes er nok den beste, og tror faktisk filmen fikk såpass kult-følge at noen valgte å lage en egen idrettsgren, basert på det som utspiller seg i den post-apokalyptiske 80-talls utgivelsen.

Kan vel si at den var nå litt mer brutal og interessant, enn Harry Potters rumpeldunk (vet ikke hva den heter nå, for visstnok navnebytte).
Bilde
Denne filmen er en rar en for meg, jeg kan se den en gang, like den, se den igjen noen år senere og ikke like den.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»