Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Gaute65 »

Analyse av den delvise mobiliseringen


olek1970

Legg inn av olek1970 »

RvsB skrev: ons sep 21, 2022 3:35 pm
Andy skrev: ons sep 21, 2022 11:14 am Husker en gammel tegneseriestripe med en figur fra vinterkrigen, tror han het Pekka. Pekka og kameraten befant seg plutselig omringet av 50.000 russere, en meget vanskelig situasjon. Kameraten ropte "Pekka, vad i helvete ska vi gøra nu?" Hvorpå Pekka svarte "Ja, hur fan skal vi klara begrava dem alla?" Ukrainerne må føle seg litt i samme situasjon dersom Putin bringer 300.000 enheter med kanonføde til Donbas, utfordringen blir å håndtere mengden lik og krigsfanger.
"They are so many,
and our country is so small
Where will we find room
to bury them all?"

Jack

Legg inn av Jack »


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »


Caputo

Legg inn av Caputo »

Hetfield skrev: ons sep 21, 2022 3:29 pm

Om det stemmer, så er dette mer et desperat forsøk på å tviholde på Donetsk, Krim og Luhansk enn å forsterke og eskalere.

Tapene deres er mye større enn man ante.
Må nesten le av at Putin presterer å si at kun 6000 soldater er drept men det trengs 300 000 for å erstatte disse 6000. Hvis det er noen med mer enn 2 hjerneceller igjen i Russland så er de nok ikke stolte av landet sitt akkurat nå.

Fago

Legg inn av Fago »

RvsB skrev: ons sep 21, 2022 3:35 pm
Andy skrev: ons sep 21, 2022 11:14 am Husker en gammel tegneseriestripe med en figur fra vinterkrigen, tror han het Pekka. Pekka og kameraten befant seg plutselig omringet av 50.000 russere, en meget vanskelig situasjon. Kameraten ropte "Pekka, vad i helvete ska vi gøra nu?" Hvorpå Pekka svarte "Ja, hur fan skal vi klara begrava dem alla?" Ukrainerne må føle seg litt i samme situasjon dersom Putin bringer 300.000 enheter med kanonføde til Donbas, utfordringen blir å håndtere mengden lik og krigsfanger.
"They are so many,
and our country is so small
Where will we find room
to bury them all?"
Mens man er i det humoristiske hjørnet:
Man kan jo håpe at ukrainske styrker ikke misforstår noen ordre!

https://pbs.twimg.com/media/FcdvW9GWAAMi1uC.jpg

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Hvordan kan resten av ledelsen i Russland sitte stille å se på galingen oppskalerer?
Det kan ikke kun være opp til sivile uten våpen å stoppe krigen, det må foretas et statskupp, og det snarest

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 4:55 pm Hvordan kan resten av ledelsen i Russland sitte stille å se på galingen oppskalerer?
Det kan ikke kun være opp til sivile uten våpen å stoppe krigen, det må foretas et statskupp, og det snarest
Frykt, de ønsker ikke og bli neste person utsatt for en fallulykke.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-p ... s/77226298

Hagen fortsetter sin støtte til Putin.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Canucks skrev: ons sep 21, 2022 4:58 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-p ... s/77226298

Hagen fortsetter sin støtte til Putin.
Faen for en idiot han har vist seg å være

startelver

Legg inn av startelver »

seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 4:55 pm Hvordan kan resten av ledelsen i Russland sitte stille å se på galingen oppskalerer?
Det kan ikke kun være opp til sivile uten våpen å stoppe krigen, det må foretas et statskupp, og det snarest
Fordi alle er like gale , fjern Putin så løser du ikke problemet. Hele Kreml må bort.

Thomas

Legg inn av Thomas »

seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 5:00 pm
Canucks skrev: ons sep 21, 2022 4:58 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-p ... s/77226298

Hagen fortsetter sin støtte til Putin.
Faen for en idiot han har vist seg å være
Han står nok på lønningslista til Kremlin.

Hagen har vist seg som vår tids Vidkun Q.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Positivt hvis det stemmer.

TWU

Legg inn av TWU »

missChance skrev: ons sep 21, 2022 5:41 pm Positivt hvis det stemmer.
► Show Spoiler
Tilfeldig at dette kommer en eller to dager etter at Israel etter sigende uttalte seg mer positiv til diverse støtte til Ukraina…?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

TWU skrev: ons sep 21, 2022 6:06 pm
missChance skrev: ons sep 21, 2022 5:41 pm Positivt hvis det stemmer.
► Show Spoiler
Tilfeldig at dette kommer en eller to dager etter at Israel etter sigende uttalte seg mer positiv til diverse støtte til Ukraina…?
Kanskje ikke 😁

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Canucks skrev: ons sep 21, 2022 4:58 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-p ... s/77226298

Hagen fortsetter sin støtte til Putin.
Prøver hagen å late som om russerne ville latt noen som stemmer for Ukraina dukke opp? Disse er vel å finne i massegraver eller i Sibir.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 5:00 pm
Canucks skrev: ons sep 21, 2022 4:58 pm https://www.dagbladet.no/nyheter/nytt-p ... s/77226298

Hagen fortsetter sin støtte til Putin.
Faen for en idiot han har vist seg å være
Noen av oss har visst det i ca 20 år...

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

sertono skrev: tir sep 20, 2022 8:22 pm "Norge må fordømme disse forsøkene på å annektere ukrainsk territorium, sier Venstreleder Guri Melby i en uttalelse.

–Dette er et desperat forsøk på å endre krigens gang etter å ha gått på nederlag på nederlag den siste måneden. Vi kan ikke akseptere Putins nytale. Vi må trappe opp vår støtte til Ukraina nå, sende flere våpen, trene opp soldater og stramme til sanksjonene."

Guri Melby, der snakker vi suveren politiker!
Nøyaktig det samme jeg har sagt hele tiden selv om det seff er viktigere at en politiker sier det.

Verden kan ikke la putin få NOE SOM HELST fra denne krigen, ikke så mye som en kvm.

Så får de bare komme med atomtruslene, tiden vil vise om det er noe i det.

Jack

Legg inn av Jack »

Bildene fra grensa mellom russland og Finland er desinformasjon og stemmer ikke. Finske grensemyndigheter melder om rolige forhold ved grensen.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Har kun fått med meg deler av talen. Hva eksakt sa han da han nevne atomvåpen, eller "alle våpen" ? Var det slik at hvis NATO angriper, så vil de svare med alt, eller hvis NATO fortsetter å gi Ukraina våpen så de vinner frem i Donbas, at de vil bruke det?



1. Putin vet at NATO og Vesten ikke vil angripe Russland. Han kan derfor konsentrere seg fullt om Ukraina rent konvensjonelt. Andre potensielle konflikter som Georgia trenger man ikke binde opp all verden.

2. Krim er tapt for alltid. Det har jeg sagt i mange år. Den dagen ukrainerne nærmer seg grensa, vil "alle våpen" bli tatt i bruk.

3. Når Donbas og co "blir russisk" kan Putin spille på at russere og russisk territoriet blir angrepet av Ukraina med våpen fra NATO. På et tidspunkt må ukrainerne stoppe opp her. Russerne kommer til å sette inn tusenvis av nye styrker, og ta i bruk taktiske atomvåpen om de begynner å miste kontrollen over disse stedene. Tro meg. Putin og Kreml vil ALDRI til å gi dette opp, og kan ikke tape ansikt her.

4. Russland er fortsatt en enorm krigsmakt. Store ressurser. Millioner av menn tilgjengelig. Masse farlig og (noe) moderne utstyr. Både på land, på havet og i luften, selv om mye også er gammelt.

5. Russland har nok gitt opp hele Ukraina. De vil aldri få kontroll over hele landet og millioner av ukrainere. Det blir for kostbart og de har ikke kapasiteten. Så må man stille spørsmålet: Er det verdt å risikere en atomkrig eller full krig mellom Øst og Vest grunnet 20 % av ukrainsk land? Jeg vet ikke helt hva jeg tenker nå. Kan ukrainerne "leve" med at russerne ikke greide å ta landet, og at de slo tilbake mange steder, men må gi opp Krim, Donbas og de to andre områdene? "Gi opp" altså.. de trenger ikke det,- men fortsette å bygge forsvarsverk og utføre angrep med artilleri, aksjoner osv. Men da vinner også Putin og Russland, så et dilemma dette her.

6. Det er lett å la seg rive med når det kommer til positive nyheter fra Ukraina. Alle vi som heier på de gule og blå. Men det er mye propaganda her. Jeg tror både meg selv og mange andre her undervurderer russerne på noen områder også. Dessverre ser jeg veldig mørkt på at Ukraina kan slå russerne helt tilbake nå, for de vil ALDRI gi seg. Jeg har heller ikke noe tro på store demonstrasjoner og at Putin blir avsatt. Dette anser jeg som 0,5 % sjanse. Putin har så mye makt i Russland, så det minste tegn på at en trussel er i ferd med å vokse, vil bli kvelt ganske så fort. At en kjent russisk popstjerne protesterer, at noen fattige bønder er redde, osv.. har ingen effekt. Husk når amerikanerne gikk inn i Irak i 2003. Det var voldsom motstand da også, og mange kjendiser, politikere osv ville felle Bush administrasjonen.

Jack

Legg inn av Jack »

Hvorfor skrive et så langt innlegg med bare svada om du ikke engang har orket å lese deg opp på hva Putin sa, @Koffer ?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

TWU skrev: ons sep 21, 2022 6:06 pm
Tilfeldig at dette kommer en eller to dager etter at Israel etter sigende uttalte seg mer positiv til diverse støtte til Ukraina…?
De har solgt det via Polen. De har egentlig ikke lov til å gjøre det, men ser mellom fingerne på det. Så støtten er åpenbart til Ukraina når eget regelverk plutselig ikke er så viktig lenger.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Koffer skrev: ons sep 21, 2022 6:16 pm Har kun fått med meg deler av talen. Hva eksakt sa han da han nevne atomvåpen, eller "alle våpen" ? Var det slik at hvis NATO angriper, så vil de svare med alt, eller hvis NATO fortsetter å gi Ukraina våpen så de vinner frem i Donbas, at de vil bruke det?



1. Putin vet at NATO og Vesten ikke vil angripe Russland. Han kan derfor konsentrere seg fullt om Ukraina rent konvensjonelt. Andre potensielle konflikter som Georgia trenger man ikke binde opp all verden.

2. Krim er tapt for alltid. Det har jeg sagt i mange år. Den dagen ukrainerne nærmer seg grensa, vil "alle våpen" bli tatt i bruk.

3. Når Donbas og co "blir russisk" kan Putin spille på at russere og russisk territoriet blir angrepet av Ukraina med våpen fra NATO. På et tidspunkt må ukrainerne stoppe opp her. Russerne kommer til å sette inn tusenvis av nye styrker, og ta i bruk taktiske atomvåpen om de begynner å miste kontrollen over disse stedene. Tro meg. Putin og Kreml vil ALDRI til å gi dette opp, og kan ikke tape ansikt her.

4. Russland er fortsatt en enorm krigsmakt. Store ressurser. Millioner av menn tilgjengelig. Masse farlig og (noe) moderne utstyr. Både på land, på havet og i luften, selv om mye også er gammelt.

5. Russland har nok gitt opp hele Ukraina. De vil aldri få kontroll over hele landet og millioner av ukrainere. Det blir for kostbart og de har ikke kapasiteten. Så må man stille spørsmålet: Er det verdt å risikere en atomkrig eller full krig mellom Øst og Vest grunnet 20 % av ukrainsk land? Jeg vet ikke helt hva jeg tenker nå. Kan ukrainerne "leve" med at russerne ikke greide å ta landet, og at de slo tilbake mange steder, men må gi opp Krim, Donbas og de to andre områdene? "Gi opp" altså.. de trenger ikke det,- men fortsette å bygge forsvarsverk og utføre angrep med artilleri, aksjoner osv. Men da vinner også Putin og Russland, så et dilemma dette her.

6. Det er lett å la seg rive med når det kommer til positive nyheter fra Ukraina. Alle vi som heier på de gule og blå. Men det er mye propaganda her. Jeg tror både meg selv og mange andre her undervurderer russerne på noen områder også. Dessverre ser jeg veldig mørkt på at Ukraina kan slå russerne helt tilbake nå, for de vil ALDRI gi seg. Jeg har heller ikke noe tro på store demonstrasjoner og at Putin blir avsatt. Dette anser jeg som 0,5 % sjanse. Putin har så mye makt i Russland, så det minste tegn på at en trussel er i ferd med å vokse, vil bli kvelt ganske så fort. At en kjent russisk popstjerne protesterer, at noen fattige bønder er redde, osv.. har ingen effekt. Husk når amerikanerne gikk inn i Irak i 2003. Det var voldsom motstand da også, og mange kjendiser, politikere osv ville felle Bush administrasjonen.
Det er ikke mulig å skrive under på noen avtale med kremlin, den kommer til å brytes etter kort tid.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Falcon skrev: ons sep 21, 2022 6:28 pm
Koffer skrev: ons sep 21, 2022 6:16 pm Har kun fått med meg deler av talen. Hva eksakt sa han da han nevne atomvåpen, eller "alle våpen" ? Var det slik at hvis NATO angriper, så vil de svare med alt, eller hvis NATO fortsetter å gi Ukraina våpen så de vinner frem i Donbas, at de vil bruke det?



1. Putin vet at NATO og Vesten ikke vil angripe Russland. Han kan derfor konsentrere seg fullt om Ukraina rent konvensjonelt. Andre potensielle konflikter som Georgia trenger man ikke binde opp all verden.

2. Krim er tapt for alltid. Det har jeg sagt i mange år. Den dagen ukrainerne nærmer seg grensa, vil "alle våpen" bli tatt i bruk.

3. Når Donbas og co "blir russisk" kan Putin spille på at russere og russisk territoriet blir angrepet av Ukraina med våpen fra NATO. På et tidspunkt må ukrainerne stoppe opp her. Russerne kommer til å sette inn tusenvis av nye styrker, og ta i bruk taktiske atomvåpen om de begynner å miste kontrollen over disse stedene. Tro meg. Putin og Kreml vil ALDRI til å gi dette opp, og kan ikke tape ansikt her.

4. Russland er fortsatt en enorm krigsmakt. Store ressurser. Millioner av menn tilgjengelig. Masse farlig og (noe) moderne utstyr. Både på land, på havet og i luften, selv om mye også er gammelt.

5. Russland har nok gitt opp hele Ukraina. De vil aldri få kontroll over hele landet og millioner av ukrainere. Det blir for kostbart og de har ikke kapasiteten. Så må man stille spørsmålet: Er det verdt å risikere en atomkrig eller full krig mellom Øst og Vest grunnet 20 % av ukrainsk land? Jeg vet ikke helt hva jeg tenker nå. Kan ukrainerne "leve" med at russerne ikke greide å ta landet, og at de slo tilbake mange steder, men må gi opp Krim, Donbas og de to andre områdene? "Gi opp" altså.. de trenger ikke det,- men fortsette å bygge forsvarsverk og utføre angrep med artilleri, aksjoner osv. Men da vinner også Putin og Russland, så et dilemma dette her.

6. Det er lett å la seg rive med når det kommer til positive nyheter fra Ukraina. Alle vi som heier på de gule og blå. Men det er mye propaganda her. Jeg tror både meg selv og mange andre her undervurderer russerne på noen områder også. Dessverre ser jeg veldig mørkt på at Ukraina kan slå russerne helt tilbake nå, for de vil ALDRI gi seg. Jeg har heller ikke noe tro på store demonstrasjoner og at Putin blir avsatt. Dette anser jeg som 0,5 % sjanse. Putin har så mye makt i Russland, så det minste tegn på at en trussel er i ferd med å vokse, vil bli kvelt ganske så fort. At en kjent russisk popstjerne protesterer, at noen fattige bønder er redde, osv.. har ingen effekt. Husk når amerikanerne gikk inn i Irak i 2003. Det var voldsom motstand da også, og mange kjendiser, politikere osv ville felle Bush administrasjonen.
Det er ikke mulig å skrive under på noen avtale med kremlin, den kommer til å brytes etter kort tid.
Det er jeg enig i. Russerne kommer ikke til å stoppe før de har fått kontroll over de nevnte ukrainske fylkene/områdene som skal bli en del av Russland. De kommer aldri til å gi seg før de har fått det. Til slutt vil Ukraina tape disse områdene, men samtidig vinne på mange andre områder. Russland fryst helt ut av det gode selskap, Ukraina med massiv støtte til forsvar, osv gjennom bistand.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Koffer skrev: ons sep 21, 2022 6:37 pm
Falcon skrev: ons sep 21, 2022 6:28 pm
Koffer skrev: ons sep 21, 2022 6:16 pm Har kun fått med meg deler av talen. Hva eksakt sa han da han nevne atomvåpen, eller "alle våpen" ? Var det slik at hvis NATO angriper, så vil de svare med alt, eller hvis NATO fortsetter å gi Ukraina våpen så de vinner frem i Donbas, at de vil bruke det?



1. Putin vet at NATO og Vesten ikke vil angripe Russland. Han kan derfor konsentrere seg fullt om Ukraina rent konvensjonelt. Andre potensielle konflikter som Georgia trenger man ikke binde opp all verden.

2. Krim er tapt for alltid. Det har jeg sagt i mange år. Den dagen ukrainerne nærmer seg grensa, vil "alle våpen" bli tatt i bruk.

3. Når Donbas og co "blir russisk" kan Putin spille på at russere og russisk territoriet blir angrepet av Ukraina med våpen fra NATO. På et tidspunkt må ukrainerne stoppe opp her. Russerne kommer til å sette inn tusenvis av nye styrker, og ta i bruk taktiske atomvåpen om de begynner å miste kontrollen over disse stedene. Tro meg. Putin og Kreml vil ALDRI til å gi dette opp, og kan ikke tape ansikt her.

4. Russland er fortsatt en enorm krigsmakt. Store ressurser. Millioner av menn tilgjengelig. Masse farlig og (noe) moderne utstyr. Både på land, på havet og i luften, selv om mye også er gammelt.

5. Russland har nok gitt opp hele Ukraina. De vil aldri få kontroll over hele landet og millioner av ukrainere. Det blir for kostbart og de har ikke kapasiteten. Så må man stille spørsmålet: Er det verdt å risikere en atomkrig eller full krig mellom Øst og Vest grunnet 20 % av ukrainsk land? Jeg vet ikke helt hva jeg tenker nå. Kan ukrainerne "leve" med at russerne ikke greide å ta landet, og at de slo tilbake mange steder, men må gi opp Krim, Donbas og de to andre områdene? "Gi opp" altså.. de trenger ikke det,- men fortsette å bygge forsvarsverk og utføre angrep med artilleri, aksjoner osv. Men da vinner også Putin og Russland, så et dilemma dette her.

6. Det er lett å la seg rive med når det kommer til positive nyheter fra Ukraina. Alle vi som heier på de gule og blå. Men det er mye propaganda her. Jeg tror både meg selv og mange andre her undervurderer russerne på noen områder også. Dessverre ser jeg veldig mørkt på at Ukraina kan slå russerne helt tilbake nå, for de vil ALDRI gi seg. Jeg har heller ikke noe tro på store demonstrasjoner og at Putin blir avsatt. Dette anser jeg som 0,5 % sjanse. Putin har så mye makt i Russland, så det minste tegn på at en trussel er i ferd med å vokse, vil bli kvelt ganske så fort. At en kjent russisk popstjerne protesterer, at noen fattige bønder er redde, osv.. har ingen effekt. Husk når amerikanerne gikk inn i Irak i 2003. Det var voldsom motstand da også, og mange kjendiser, politikere osv ville felle Bush administrasjonen.
Det er ikke mulig å skrive under på noen avtale med kremlin, den kommer til å brytes etter kort tid.
Det er jeg enig i. Russerne kommer ikke til å stoppe før de har fått kontroll over de nevnte ukrainske fylkene/områdene som skal bli en del av Russland. De kommer aldri til å gi seg før de har fått det. Til slutt vil Ukraina tape disse områdene, men samtidig vinne på mange andre områder. Russland fryst helt ut av det gode selskap, Ukraina med massiv støtte til forsvar, osv gjennom bistand.
ruZZland kollapser å Krim blir selvfølgelig frigjort. Eneste å håpe på nå er så mange døde ruZZere som mulig.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Titter litt på en livestream fra moskva nå. Lurer på om mange av disse demonstrantene som så litt i mellom fingrene når putin etablerte en politistat på steroider, nå angrer seg. En liten "nei til krig" og de blir umiddelbart tatt hånd om. Skremmende.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Koffer skrev: ons sep 21, 2022 6:37 pm
Det er jeg enig i. Russerne kommer ikke til å stoppe før de har fått kontroll over de nevnte ukrainske fylkene/områdene som skal bli en del av Russland. De kommer aldri til å gi seg før de har fått det. Til slutt vil Ukraina tape disse områdene, men samtidig vinne på mange andre områder. Russland fryst helt ut av det gode selskap, Ukraina med massiv støtte til forsvar, osv gjennom bistand.
?? De planlegger ikke å stoppe ved grensen til Polen. Dette er ikke noen isolert krig i Ukraina

startelver

Legg inn av startelver »


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Fernandovonarb skrev: ons sep 21, 2022 6:45 pm Titter litt på en livestream fra moskva nå. Lurer på om mange av disse demonstrantene som så litt i mellom fingrene når putin etablerte en politistat på steroider, nå angrer seg. En liten "nei til krig" og de blir umiddelbart tatt hånd om. Skremmende.
Var ikke veldig mange demonstranter heller, langt flere politi-folk enn demonstranter, så Putin har nok full kontroll over Russland, og de som er i mot krigen prøver nok først og fremst å komme seg til Georgia, eller Tyrkia eller noe sånt.

Falcon

Legg inn av Falcon »

Fernandovonarb skrev: ons sep 21, 2022 6:45 pm Titter litt på en livestream fra moskva nå. Lurer på om mange av disse demonstrantene som så litt i mellom fingrene når putin etablerte en politistat på steroider, nå angrer seg. En liten "nei til krig" og de blir umiddelbart tatt hånd om. Skremmende.
Interesant å følge med på disse politistyrkene fremover, hvor lenge lojaliteten holder.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»