Situasjonen i Ukraina

Låst
Hmm

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Hmm »

Ka9nen skrev: tor sep 22, 2022 2:03 am Forøvrig: switchblade 600 til Ukraine
Vanskelig å få noe konkret info om bruken av Switchblade i Ukraina. De har fått en del av den minste typen 300 og noen få 600. 600 har vel ikke vært brukt i stridsområder før og jeg oppfatter Ukraina mer som et testområde. At de nå loves flere 600 betyr trolig at de fungerer bra.

Sto det noe om leveransetidspunkt?

Hmm

Legg inn av Hmm »

Vet ikke om det er nevnt før her inne, men jeg leste et intervju med en amerikansk general som hadde ansvar for opplæringen av rekrutter i USA for 10-15 år siden. Han var sjokkert over antallet på 300000 soldater som skulle rekrutteres. Han hadde ansvaret for opplæring av150000 nye soldater hver år i USA, og det krevde mye folk og ressurser. Og når vi vet om rådende situasjon i den russiske hæren.......

Det betyr likevel ikke at hundretusenvis av soldater, tross alt med våpen og gamle tanks ikke er en formidabel motstander.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Hmm skrev: tor sep 22, 2022 9:47 am Vet ikke om det er nevnt før her inne, men jeg leste et intervju med en amerikansk general som hadde ansvar for opplæringen av rekrutter i USA for 10-15 år siden. Han var sjokkert over antallet på 300000 soldater som skulle rekrutteres. Han hadde ansvaret for opplæring av150000 nye soldater hver år i USA, og det krevde mye folk og ressurser. Og når vi vet om rådende situasjon i den russiske hæren.......

Det betyr likevel ikke at hundretusenvis av soldater, tross alt med våpen og gamle tanks ikke er en formidabel motstander.
Nå er det en viss forskjell på generell mobilisering hvor rekruttene trenes opp fra scratch (som jeg tviler på Russland har verken personell elller kapasitet ellers til) og den mobiliseringen som gjøres nå hvor det er reservister, altså personell som tidligere har tjenestegjort, som blir mobilisert. Disse har grunnleggende militær opplæring og for en del også stridserfaring fra før.
Det største problemet her er at en god del av dem nok er i 40- og 50-årene, og det vil ta tid å få dem i stridsdyktig fysisk form.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Hmm skrev: tor sep 22, 2022 9:47 am Vet ikke om det er nevnt før her inne, men jeg leste et intervju med en amerikansk general som hadde ansvar for opplæringen av rekrutter i USA for 10-15 år siden. Han var sjokkert over antallet på 300000 soldater som skulle rekrutteres. Han hadde ansvaret for opplæring av150000 nye soldater hver år i USA, og det krevde mye folk og ressurser. Og når vi vet om rådende situasjon i den russiske hæren.......

Det betyr likevel ikke at hundretusenvis av soldater, tross alt med våpen og gamle tanks ikke er en formidabel motstander.
Det er ingen plan bak det russerne gjør.

Dette er en typisk despotavgjørelse. Jeg kan lett se for meg Putin rope NOE må gjøres! til sine undersåtter. Og dette ble da 300.000 mennesker som skal ofres for en tapt sak.

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Investor skrev: tor sep 22, 2022 8:51 am Hvordan i all verden har russerne godtatt at denne videoen har sluppet ut???

"Onsdag morgen varslet president Vladimir Putin en delvis mobilisering i det som blir en russisk opptrapping av krigføringen i Ukraina. Mobiliseringen omfatter 300.000 reservister.
– Dette vil føre til enorm tragedie, til en enorm mengde dødsfall. For å beholde sin personlige makt invaderte Putin et naboland, drepte folkene der og sender nå en enorm mengde russiske borgere inn i denne krigen, sa Navalnyj i en video fra fengselet."
I Russland kan absolutt alle bestikkes, ihvertfall inntil et visst nivå.
Flere av de ukrainske angrepene hvor de har tatt ut høyerestående russiske offiserer har kommet som resultat av inside information man har kjøpt fra russere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Apropos den store snakkisen i norsk media i dag, Michel Vions påstander om at russere skal få konkurrere i FIS-regi igjen.

Noen som husker hvor sint Vion var da Norge ikke slapp til Bolsjunov og Co i fjor?

Det er bare å ta det helt med ro, det alltid er en og annen som nekter å forstå at idrett og politikk henger sammen. Spesielt tett er båndet i Russland der juksing er statsfinansiert.

Men det kommer selvsagt ikke til å gå russere i verdenscupen. Ikke så lenge krigen pågår.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Garindan skrev: tor sep 22, 2022 2:39 am

Hvorfor står det posisjon "Langley, Virginia" på alle disse dyremaskottwitterprofilene?
Ja, nå kan du lure 😂

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

‼️

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hmm skrev: tor sep 22, 2022 9:36 am
Vanskelig å få noe konkret info om bruken av Switchblade i Ukraina. De har fått en del av den minste typen 300 og noen få 600. 600 har vel ikke vært brukt i stridsområder før og jeg oppfatter Ukraina mer som et testområde. At de nå loves flere 600 betyr trolig at de fungerer bra.

Sto det noe om leveransetidspunkt?
Nei, bare at de nylig har fått det eller snart vil få det.

fargerik

Legg inn av fargerik »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 10:01 am Apropos den store snakkisen i norsk media i dag, Michel Vions påstander om at russere skal få konkurrere i FIS-regi igjen.

Noen som husker hvor sint Vion var da Norge ikke slapp til Bolsjunov og Co i fjor?

Det er bare å ta det helt med ro, det alltid er en og annen som nekter å forstå at idrett og politikk henger sammen. Spesielt tett er båndet i Russland der juksing er statsfinansiert.

Men det kommer selvsagt ikke til å gå russere i verdenscupen. Ikke så lenge krigen pågår.
Personlig kommer jeg til å boykotte å se på det i TV dersom EN føkkings russer deltar.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Hmm skrev: tor sep 22, 2022 9:47 am Vet ikke om det er nevnt før her inne, men jeg leste et intervju med en amerikansk general som hadde ansvar for opplæringen av rekrutter i USA for 10-15 år siden. Han var sjokkert over antallet på 300000 soldater som skulle rekrutteres. Han hadde ansvaret for opplæring av150000 nye soldater hver år i USA, og det krevde mye folk og ressurser. Og når vi vet om rådende situasjon i den russiske hæren.......

Det betyr likevel ikke at hundretusenvis av soldater, tross alt med våpen og gamle tanks ikke er en formidabel motstander.
Jeg ser for meg at de kan settes i hver sin lastebil og kjøre våpen inn i Ukraina.
Trenger vel ikke spesielt mye opplæring for å bli plassert bak rattet i en bil......

Number4

Legg inn av Number4 »

😂🤣😂



fargerik

Legg inn av fargerik »

Number4 skrev: tor sep 22, 2022 10:27 am 😂🤣😂


De skal prise seg lykkelig over at James Bond fremdeles ikke er satt inn for å rydde opp ;-)

Someone

Legg inn av Someone »

Hmm skrev: tor sep 22, 2022 9:47 am Vet ikke om det er nevnt før her inne, men jeg leste et intervju med en amerikansk general som hadde ansvar for opplæringen av rekrutter i USA for 10-15 år siden. Han var sjokkert over antallet på 300000 soldater som skulle rekrutteres. Han hadde ansvaret for opplæring av150000 nye soldater hver år i USA, og det krevde mye folk og ressurser. Og når vi vet om rådende situasjon i den russiske hæren.......

Det betyr likevel ikke at hundretusenvis av soldater, tross alt med våpen og gamle tanks ikke er en formidabel motstander.
Det er jo en god gammel russisk/sovjetisk tradisjon å sende uforbredte soldater til fronten som kanonføde. Dog funket det under 2. Verdenskrig, men da var de mange nok, og kanskje litt mer motiverte. Selv om taktikken gikk ut på til å ta i bruk våpenet til han foran deg, når han fallt

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Mia skrev: tor sep 22, 2022 9:01 am
Garindan skrev: tor sep 22, 2022 12:28 am
kytec skrev: ons sep 21, 2022 8:17 pm

populariteten til denne krigen vil nok falle som en stein når det ikke bare en fattige asiater som må ut i krigen, men Moskvas egne sønner.

Edit: Han fantastiske mannen i rutete skjorte fra 3.20 han må da bli arrestert for alle sannhetene han leverer.

Tenk at det finnes noen slike russiske menn.
KFC i bakgrunnen? Hva er dette? Har ikke Kentucky Fried Chicken boikottet og trukket seg ut av Russland slik McDonalds har gjort?
Dem har ikke trukket seg ut, Burger King har heller ikke det, Subway har heller ikke gjort det. McDonalds har gjort det, men fått nytt navn. Alt smaker det samme, ser nesten helt likt ut inne så er bare navnet og uniformen som er ny.
Ut ifra det jeg har sett av denne kjeden, så smaker cheeseburgerne nesten det samme, resterende varer er ikke identisk like, Big Mac er f.eks ikke med. Litt rart da alt er lokalprodusert.

At KFC og Burger King holder på er en skandale.

fargerik

Legg inn av fargerik »

albania :
At KFC og Burger King holder på er en skandale.
---------------------------------------------------------------------------------------
Det er bare å kutte dem ut.
Ikke mer KFC eller Burger King for min del.
Det er vi vanlige folk som må ta valget. Enten støtte de som fortsetter som vanlig i Russland, eller velge å ikke støtte dem.
Jeg håper på mer kollektiv bevissthet.
Men dessverre er folk flest slik at de gir blaffen så lenge de ikke får en termittbombe eller fosforbombe i hue selv.
Sist redigert av fargerik den tor sep 22, 2022 11:06 am, redigert 4 ganger totalt.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



Hverken de vanlige sivile eller de mer nasjonalistiske i russland kan være fornøyd med putin

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:03 am albania :
At KFC og Burger King holder på er en skandale.
---------------------------------------------------------------------------------------
Det er bare å kutte dem ut.
Ikke mer KFC eller Burger King for min del.
Dette har nok å gjøre med måten eierskapet er lagt opp på. Jeg tipper KFC og Burger King har lokalt eierskap som nekter å legge ned driften. Mens McDonalds eide sine restauranter selv. Men jeg er ikke sikker.

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

7 mnd ut i krigen og Ukraina gjennomførte 41 flyangrep igår


Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

HLan9ister skrev: tor sep 22, 2022 11:15 am 7 mnd ut i krigen og Ukraina gjennomførte 41 flyangrep igår

Godt gjort siden de ikke har et luftvåpen!

steponit

Legg inn av steponit »

missChance skrev: tor sep 22, 2022 11:20 am

Godt gjort siden de ikke har et luftvåpen!
Ukrainske soldater har bare blitt veldig gode til å flakse med armene.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

steponit skrev: tor sep 22, 2022 11:21 am
missChance skrev: tor sep 22, 2022 11:20 am

Godt gjort siden de ikke har et luftvåpen!
Ukrainske soldater har bare blitt veldig gode til å flakse med armene.
Det er vel ingen som lenger bli forundret hvis det viste seg at de kunne fly? Eller ble løftet av fugler de har reddet? 😁

DennisB

Legg inn av DennisB »

3 dager gamle, men jeg liker disse samtalene..


Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Fantastisk at Russland frigjør "nazistene". Det forteller vel alt.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Motbydelig at en mann høyt i FIS-systemet kan komme med noe sånn, bare dager etter at Putin varslet om opptrapping av krigen. Men det er ikke første gang FIS går på akkord med resten av samfunnet. Husk det som skjedde på slutten av verdenscupen i fjor. Russerne ble sendt til Drammen, og det var lokal arrangør som måtte vise styrke. FIS er sin egen store fiende, og gjør det meste galt. I forhold til skiskyting har de mistet mange seere og popularitet. Og dette er en sak som kan begrave idretten lengre ned i dritten. Hva i helvete skal de ukrainske utøverne gjøre? Stille på samme startstrek som de som har drept deres kvinner og barn? Stille på samme startstrek som bandittene som har voldtatt og torturert deres kjære? FIS må forstå at de russiske utøverne representer regimet i konkurranser. Bolshunov har fått tittelen som kaptein i Putins personlige hær. Og nå skal han delta i konkurranser med ukrainere? Mens kriger er opptrappet i Ukraina? Dette må stoppes. FIS må styrtes hvis dette forslaget får bein å stå på. De andre nasjonene må streike, og ingen bør stille opp i konkurranser med russere eller hviterussere.

Faen heller! Nå forventer jeg at nordmenn, svensker, finner og tyskere er ekstremt tydelige i sin kommunikasjon. Russerne har tydeligvis fortsatt makt i FIS, men dette må stoppes. Helt hjernedødt og umusikalsk.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Den er grei, Vladimir


Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »


Orakelet

Legg inn av Orakelet »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 11:06 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:03 am albania :
At KFC og Burger King holder på er en skandale.
---------------------------------------------------------------------------------------
Det er bare å kutte dem ut.
Ikke mer KFC eller Burger King for min del.
Dette har nok å gjøre med måten eierskapet er lagt opp på. Jeg tipper KFC og Burger King har lokalt eierskap som nekter å legge ned driften. Mens McDonalds eide sine restauranter selv. Men jeg er ikke sikker.
Dette er den klart mest sannsynlige årsaken og hvis man boikotter den lokale Burgerking-franchise takeren skader man han og ikke den lokale franchise-takeren i Russland. Det er på tide at folk roer ned denne "boikott-hysterien" et par hakk og blir mer målrettet i kampanjene. Noen av disse kampanjene virker så lite gjennomtenkte, og rammer så mye bredere enn formålet, at det minner om russernes "terrorbombing": Muligens treffer man delvis det man ønsker å treffe, men man treffer så mye annet i tillegg at det kan virkelig diskuteres om netto effekt er som man ønsker.

Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

https://www.dagbladet.no/nyheter/pagrep ... t/77236108

Putin provoserer og provoserer. Den sosiale kontrakten er nå bokstavelig talt pisset på og vanæret for lang, lang tid. Det begynner å nærme seg skjebnetimen for alle russere; slaveri eller motstand, selv om de fleste ser ut til å ha latt seg forføre av slaveriet

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Medvedev sier i dag det jeg skrev her i går, og det Gro Holm antydet på Dagsrevyen. Russland vil kunne bruke alle våpen - også atomvåpen - dersom Russland trues. Dette inkluderer også de fire østlige oblastene i Ukraina om en "folkeavstemming" går russernes vei. Da innlemmes disse oblastene i Russland, ergo...

Dette russiske regimet er de største svina på europeisk jord siden Nazi Tyskland og Hitler. De overgår selv serberne med god margin. Om Russland toucher atomvåpen legger jeg til grunn at NATO asap erklærer krig. NATO og Norge bør begynne med å flytte fly opp til Banak og Finnmark, slik at de russiske atomubåtene som er stasjonert på Kola kan tas ut. Hva norske F 35 gjør på Ørlandet om dette ekskalerer forstår jeg ikke. Få de opp til Finnmark. Jeg tror fortsatt ikke at russerne tør bruke atomvåpen, men de er truende til det av den enkle grunn at de vil tape krigen i det østlige Ukraina. Med et lite forbehold for Krim. Putin og Medvedev og resten av det sittende styre i Kreml er det verste vi har sett i Europa siden 1930 tallet og frem til mai 1945.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»