Geosentrisk modell av jorden

Svar
SirJames

Re: Geosentrisk modell av jorden

Legg inn av SirJames »

seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 5:18 pm Hopper av denne tråden nå jeg, trollingen når høyder jeg ikke hadde fantasi til å forestille meg
Spiser popcorn som aldri før, jeg. Det er jo denne og Brentford-Arsenal tråden som ligger i teten hva årets tråd angår 😅

SirJames

Legg inn av SirJames »

Fotballen er flat, btw.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Henningsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 pm
Orlar skrev: ons sep 21, 2022 9:14 pm
BlackEagle skrev: ons sep 21, 2022 8:36 pm

HVILKEN høydeforskjell (altså på HVA)???

Og hvorfor kan du ikke "vise" oss kilder nå?

Du får tilgi at jeg er så aldeles kunnskapsløs, om du kan, men det er derfor jeg spør og graver om alt mulig. Og jeg setter selvfølgelig pris på at du svarer - på begge spørsmålene ovenfor.

'Mvh

BE
Firmamentet. Det er kuppel over oss. Vi er inni en slags gjennomsiktig glass kuppel. Det er sinnsykt. Sånn er det.
Er det en sånn hvor det begynner å snø inni, når man rister på den?
Den lo jeg alt for høyt av 😂😂😂

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har lyst å komme med en teori jeg også.

Elefantbæsj kurerer alle sykdommer.

Jeg er litt usikker på hvordan det gjør det egentlig. Men jeg er 100% sikker på at det er løsningen på alt. Det er en slags plasma i elefantbæsj og om man ganger den plasmaen med X så kan det få enhver til å begynne å fundere.

Om jeg har sett den plasmaen? Nei. Men den fins. Spesielt sterk er mammutbæsj fra tundraen i Sibir. Lyser du på den med infrarødt lys så vil du aldri oppleve så mye som en snufsete nese igjen.

Helt sant. Bevisene kommer senere.

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 12:21 am
Henningsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 pm
Orlar skrev: ons sep 21, 2022 9:14 pm

Firmamentet. Det er kuppel over oss. Vi er inni en slags gjennomsiktig glass kuppel. Det er sinnsykt. Sånn er det.
Er det en sånn hvor det begynner å snø inni, når man rister på den?
Den lo jeg alt for høyt av 😂😂😂
Jeg også 😅😅

Skjønner nå hvorfor det snør i Noreg.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

SuperMoen skrev: ons sep 21, 2022 9:39 pm
Xpoolman skrev: tir sep 20, 2022 9:14 pm
Ormen den lange skrev: tir sep 20, 2022 9:12 pm

Det har hendt at jeg har mistet en brødskive med smør og pålegg på i gulvet. Hver eneste gang har den snudd seg i fallet, og truffet gulvet med smør og pålegg først. Hvorfor?
Det er noe som heter tyngdekraft som drar pålegget til seg :D
Tror du det?
Det er det jeg har hørt i alle fall :)
Kanskje trådstarter har en annen teori....

Orlar

Legg inn av Orlar »

Havet er horisontalt flatt.
Vann bøyer seg ikke rundt ei kule eller en ball. Vann finner sitt nivå. Det er en egen lov!
Hvis jorden er tilnærmet ei rund kule. Da skal det være ca. 7 cm høydeforskjell på 1 Km. Dette er 7 m på bare 100km på havet. På 30 km skal det vær ca. 2m. Målinger med laser eller radar på avstander 30km - 500 km viser ingen forskjell i høyde på havflaten. Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt. Synet konvergerer til ett punkt ved horisonten (tenk en lang tunnel). Punktet nærmest horisonten blir borte først. Derfor forsinner undersiden av båter først. Med kikkert, eller et kamera med zoom, så kan du se hele båten.

Dette er bevis for at jorda (bortsett fra fjell og havdyp) er flat.
Game over!

Det trenges ikke mer bevis. Hele den heliosentriske modell faller.
Dere som er "globetards" og opp-ned spinnere. Som tror på nisseballen til NASA.
Dere har blitt lurt av en gigantisk løgn fra dere er født.

globetard ( plural globetards ) One who believes that the Earth is a globe.

Moist

Legg inn av Moist »

SirJames skrev: tor sep 22, 2022 12:12 am
seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 5:18 pm Hopper av denne tråden nå jeg, trollingen når høyder jeg ikke hadde fantasi til å forestille meg
Spiser popcorn som aldri før, jeg. Det er jo denne og Brentford-Arsenal tråden som ligger i teten hva årets tråd angår 😅
Da må du ta deg en tur innom Silje tråden i aktuelt 😅

Moist

Legg inn av Moist »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:41 am Havet er horisontalt flatt.
Vann bøyer seg ikke rundt ei kule eller en ball. Vann finner sitt nivå. Det er en egen lov!
Hvis jorden er tilnærmet ei rund kule. Da skal det være ca. 7 cm høydeforskjell på 1 Km. Dette er 7 m på bare 100km på havet. På 30 km skal det vær ca. 2m. Målinger med laser eller radar på avstander 30km - 500 km viser ingen forskjell i høyde på havflaten. Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt. Synet konvergerer til ett punkt ved horisonten (tenk en lang tunnel). Punktet nærmest horisonten blir borte først. Derfor forsinner undersiden av båter først. Med kikkert, eller et kamera med zoom, så kan du se hele båten.

Dette er bevis for at jorda (bortsett fra fjell og havdyp) er flat.
Game over!

Det trenges ikke mer bevis. Hele den heliosentriske modell faller.
Dere som er "globetards" og opp-ned spinnere. Som tror på nisseballen til NASA.
Dere har blitt lurt av en gigantisk løgn fra dere er født.

globetard ( plural globetards ) One who believes that the Earth is a globe.
Vel og greit observasjonene dine, om de hadde underbyggende fakta, men nå er det jo slik at de fleste eksperimenter som blir utført motsier omtrent alt du påstår.

https://www.spacecentre.nz/resources/fa ... -test.html

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:41 am Havet er horisontalt flatt.
Vann bøyer seg ikke rundt ei kule eller en ball. Vann finner sitt nivå. Det er en egen lov!
Hvis jorden er tilnærmet ei rund kule. Da skal det være ca. 7 cm høydeforskjell på 1 Km. Dette er 7 m på bare 100km på havet. På 30 km skal det vær ca. 2m. Målinger med laser eller radar på avstander 30km - 500 km viser ingen forskjell i høyde på havflaten. Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt. Synet konvergerer til ett punkt ved horisonten (tenk en lang tunnel). Punktet nærmest horisonten blir borte først. Derfor forsinner undersiden av båter først. Med kikkert, eller et kamera med zoom, så kan du se hele båten.

Dette er bevis for at jorda (bortsett fra fjell og havdyp) er flat.
Game over!

Det trenges ikke mer bevis. Hele den heliosentriske modell faller.
Dere som er "globetards" og opp-ned spinnere. Som tror på nisseballen til NASA.
Dere har blitt lurt av en gigantisk løgn fra dere er født.

globetard ( plural globetards ) One who believes that the Earth is a globe.
Ad "Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt.":

Det der kan jo ikke være helt riktig, vel? Vi kan jo se stjerner UTEN kikkert som er flere lysår borte! Men en annen ting som også angår dette, som jeg allerede har spurt om før, men som du IKKE har svart på: Det du sier om et flatt hav, betyr at om du står ved Atlanterhavskysten ved Lisboa med en sterk nok kikkert - så kan du se New York. Har du hørt om noen som har greid det? Og hvis ikke: hvorfor?

Om du ønsker å bli trodd, bør du jo besvare spørsmålene du får, vel?

En annen ting: Jeg går ut fra at du vet at lengst nord i Norge (men ikke begrenset til Norge) har man midnattssol; dvs. at man ser sola hele døgnet. Dersom jorda er flat, vil man selvfølgelig se midnattssola på samme tid over hele jorda (med forbehold for fjell som stenger for utsikta). Gjør man dét?

Mvh

BE

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

BlackEagle skrev: tor sep 22, 2022 11:14 am
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:41 am Havet er horisontalt flatt.
Vann bøyer seg ikke rundt ei kule eller en ball. Vann finner sitt nivå. Det er en egen lov!
Hvis jorden er tilnærmet ei rund kule. Da skal det være ca. 7 cm høydeforskjell på 1 Km. Dette er 7 m på bare 100km på havet. På 30 km skal det vær ca. 2m. Målinger med laser eller radar på avstander 30km - 500 km viser ingen forskjell i høyde på havflaten. Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt. Synet konvergerer til ett punkt ved horisonten (tenk en lang tunnel). Punktet nærmest horisonten blir borte først. Derfor forsinner undersiden av båter først. Med kikkert, eller et kamera med zoom, så kan du se hele båten.

Dette er bevis for at jorda (bortsett fra fjell og havdyp) er flat.
Game over!

Det trenges ikke mer bevis. Hele den heliosentriske modell faller.
Dere som er "globetards" og opp-ned spinnere. Som tror på nisseballen til NASA.
Dere har blitt lurt av en gigantisk løgn fra dere er født.

globetard ( plural globetards ) One who believes that the Earth is a globe.
Ad "Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt.":

Det der kan jo ikke være helt riktig, vel? Vi kan jo se stjerner UTEN kikkert som er flere lysår borte! Men en annen ting som også angår dette, som jeg allerede har spurt om før, men som du IKKE har svart på: Det du sier om et flatt hav, betyr at om du står ved Atlanterhavskysten ved Lisboa med en sterk nok kikkert - så kan du se New York. Har du hørt om noen som har greid det? Og hvis ikke: hvorfor?

Om du ønsker å bli trodd, bør du jo besvare spørsmålene du får, vel?

En annen ting: Jeg går ut fra at du vet at lengst nord i Norge (men ikke begrenset til Norge) har man midnattssol; dvs. at man ser sola hele døgnet. Dersom jorda er flat, vil man selvfølgelig se midnattssola på samme tid over hele jorda (med forbehold for fjell som stenger for utsikta). Gjør man dét?

Mvh

BE
For ikke å snakke om månen som ligger på forskjellige grader på horisonten alt etter hvor man oppholder seg. Om det skulle blitt forklart med at jorda var flat og dette handler om siktlinjer ville månens størrelse krympet drastisk etterhvert som den falt på horisonten. Men det gjør den jo ikke. Detter er fordi endringen på hvor månen befinner seg på horisonten sammenfaller med kurvaturen på kloden.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 10:41 am Havet er horisontalt flatt.
Vann bøyer seg ikke rundt ei kule eller en ball. Vann finner sitt nivå. Det er en egen lov!
Hvis jorden er tilnærmet ei rund kule. Da skal det være ca. 7 cm høydeforskjell på 1 Km. Dette er 7 m på bare 100km på havet. På 30 km skal det vær ca. 2m. Målinger med laser eller radar på avstander 30km - 500 km viser ingen forskjell i høyde på havflaten. Havet er horisontalt flatt. Båter som blir borte på havet blir borte fordi øyet ditt ikke kan se så langt. Synet konvergerer til ett punkt ved horisonten (tenk en lang tunnel). Punktet nærmest horisonten blir borte først. Derfor forsinner undersiden av båter først. Med kikkert, eller et kamera med zoom, så kan du se hele båten.

Dette er bevis for at jorda (bortsett fra fjell og havdyp) er flat.
Game over!

Det trenges ikke mer bevis. Hele den heliosentriske modell faller.
Dere som er "globetards" og opp-ned spinnere. Som tror på nisseballen til NASA.
Dere har blitt lurt av en gigantisk løgn fra dere er født.

globetard ( plural globetards ) One who believes that the Earth is a globe.
Vann, på et gitt punkt, leter etter sitt nivå. Og på ethvert punkt kontrolleres det nivået av en kraftvektor som peker inn mot jordens kjerne. Det vi tenker på som 'vannrett' er for ethvert punkt på jordens overflate en linje normalt på denne 'loddrette' linjen, vektoren til gravitasjonskreftene. Slike vannrette linjer, gitt for punkt hele veien langs f eks ekvator vil til slutt beskrive en sirkel-lignende form. Dette er selvsagt noe forenklet. Gravitasjon i astronomisk forstand er en mer kompleks materie. Lignende geometriske betraktninger har blitt demonstrert for deg når det gjelder mer umiddelbare bevis for jordens krumning. Uten at det ser ut til å bite på. Forøvrig kan vel din deltagelse i tråden beskrives som mange store ord om egen jaktlykke, men lite kjøtt å legge på stekepanna.

En annen interessant observasjon er at du nå har bevegd deg opp et par trinn på trollstigen. Etter å ha fått begrenset, lavmælt og relativt saklig respons på dine initielle udokumenterte utbasuneringer har du nå begynt å bruke flammekasteren ved å kalle andre for ulike typer 'tards' og lignende. Vel - min forsiktige spådom er at du ikke vil få helt den ønskede responsen her heller. Vi ser gjennom deg og tar dette mest for popcornets skyld.

Orlar

Legg inn av Orlar »

@Ljot Du mener havet ikke er flatt? Du mener det er ca. 2m høydeforskjell på 30 km med blikkstille hav?

Vitenskapen har ikke klart å bevise at jorda roterer. Kan du bevise det? Gi meg gjerne en kilde fra et anerkjent tidskrift.
Sist redigert av Orlar den tor sep 22, 2022 2:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:04 pm @Ljot Du mener havet ikke er flatt? Du mener det er ca. 2m høydeforskjell på 30 km med blikkstille hav? Gravitasjon er en teori. Densitet er litt som spesifikk gravitasjon.

Vitenskapen har ikke klart å bevise at jorda roterer. Kan du bevise det? Gi meg gjerne en kilde fra et anerkjent tidskrift.
Vel, det innlegget der fortjener ikke noe svar. Jeg vil bare minne deg på at DU HAR FORTSATT IKKE SVART PÅ MINE SPØRSMÅL.

Hvordan tror du en slik oppførsel fra deg vil frelse noen som helst her inne?

Mfh (med forundret hilsen)

BE
som er ikke-troende, men som fester en viss lit til statistiske sannsynligheter heller enn tullprat

P. S. Hvor imponert anser du at folk blir av din enestående evne til å la være å svare? Hvor mange mener du at du klarer å omvende? Jeg håper du følger med og noterer hvem du har fått som tilhengere .- men etter mine beregner ser det ut som det er temmelig nær 0. Men for all del - fortell gjerne hvor mange du har fått, så kan jeg bli imponert over din utrolige kunnskap og enestående evne til å formidle den på en slik måte at folk ser lyset.
Sist redigert av BlackEagle den tor sep 22, 2022 2:19 pm, redigert 1 gang totalt.

Orlar

Legg inn av Orlar »

1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.

Brukeravatar
Jaauda
Innlegg: 1917

Legg inn av Jaauda »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
ok?
https://www.smithsonianmag.com/smithson ... 180968024/

Ljot

Legg inn av Ljot »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:04 pm @Ljot Du mener havet ikke er flatt? Du mener det er ca. 2m høydeforskjell på 30 km med blikkstille hav?

Vitenskapen har ikke klart å bevise at jorda roterer. Kan du bevise det? Gi meg gjerne en kilde fra et anerkjent tidskrift.
Dette bildet er linket til i tråden tidligere. Forklar gjerne hva vi ser fra ditt perspektiv.
Bilde
Ellers - dokumentasjon fra anerkjente kilder ligger mer på deg enn på meg. Jeg er ikke overveldet av din evne til å dokumentere dine påstander.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
AOOOM - AOOOM - AOOOM - AOOOM - AOOOM

"Og dette vil ergre de store,
men enkelte små vil det more.
"

(H. Wildenwey)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
Det er jo masse bevis på at jorda spinner.
- Man har først og fremst flust av videobevis.
- Du har Foucaults pendel som er et fysisk bevis her på jorda om man mener videobevisene er fabrikkerte som en del av den store globale konspirasjonen der land som Kina, USA og Russland som ellers er uenige om det meste står fjellstøtt på samme side i arbeidet med å lure alle sammen av oss.
- Du kan lese deg opp på corioliseffekten og hvordan den beviser at jorden roterer
- Du kan kikke opp på stjernene eller sola, men vi har vel allerede etablert at du tror disse er festet til noe plasmagreier oppe i lufta, så det hjelper deg lite.

Det du egentlig sier er at du ikke anerkjenner bevisene vitenskapen har funnet for å bevise at jorda roterer og at den er rund og at havene ikke er flate og at du dermed velger å konkludere med at jorda er flat. Du har en enorm jobb foran deg om du skal gjøre ditt syn marginalt palusibelt. For å si det mildt.

Og om man velger å si at vitenskapen lyver og alle beviser på en rund jord er forfalsket for å holde alle mennesker for narr. Ja da står du der da. Med et tonn av beviser som man velger å ikke anerkjenne uten annen årsak enn at de er fake samtidig som man legger frem en del uprøvde kvasiteorier om plasmakupler og at månen lyser fordi bibelen sier det.

Orlar

Legg inn av Orlar »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 2:35 pm
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
Det er jo masse bevis på at jorda spinner.
- Man har først og fremst flust av videobevis.
- Du har Foucaults pendel som er et fysisk bevis her på jorda om man mener videobevisene er fabrikkerte som en del av den store globale konspirasjonen der land som Kina, USA og Russland som ellers er uenige om det meste står fjellstøtt på samme side i arbeidet med å lure alle sammen av oss.
- Du kan lese deg opp på corioliseffekten og hvordan den beviser at jorden roterer
- Du kan kikke opp på stjernene eller sola, men vi har vel allerede etablert at du tror disse er festet til noe plasmagreier oppe i lufta, så det hjelper deg lite.

Det du egentlig sier er at du ikke anerkjenner bevisene vitenskapen har funnet for å bevise at jorda roterer og at den er rund og at havene ikke er flate og at du dermed velger å konkludere med at jorda er flat. Du har en enorm jobb foran deg om du skal gjøre ditt syn marginalt palusibelt. For å si det mildt.

Og om man velger å si at vitenskapen lyver og alle beviser på en rund jord er forfalsket for å holde alle mennesker for narr. Ja da står du der da. Med et tonn av beviser som man velger å ikke anerkjenne uten annen årsak enn at de er fake samtidig som man legger frem en del uprøvde kvasiteorier om plasmakupler og at månen lyser fordi bibelen sier det.
Hvis den teorien stemmer med Foucaults pendel, og skal være et bevis for at jorda roteter. Da kan du sitt i et helikopter rett over bakken og vente på at destinasjon kommer til deg. Og den beviser ikke at jorda går rundt sola. Den er debunka.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:46 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 2:35 pm
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
Det er jo masse bevis på at jorda spinner.
- Man har først og fremst flust av videobevis.
- Du har Foucaults pendel som er et fysisk bevis her på jorda om man mener videobevisene er fabrikkerte som en del av den store globale konspirasjonen der land som Kina, USA og Russland som ellers er uenige om det meste står fjellstøtt på samme side i arbeidet med å lure alle sammen av oss.
- Du kan lese deg opp på corioliseffekten og hvordan den beviser at jorden roterer
- Du kan kikke opp på stjernene eller sola, men vi har vel allerede etablert at du tror disse er festet til noe plasmagreier oppe i lufta, så det hjelper deg lite.

Det du egentlig sier er at du ikke anerkjenner bevisene vitenskapen har funnet for å bevise at jorda roterer og at den er rund og at havene ikke er flate og at du dermed velger å konkludere med at jorda er flat. Du har en enorm jobb foran deg om du skal gjøre ditt syn marginalt palusibelt. For å si det mildt.

Og om man velger å si at vitenskapen lyver og alle beviser på en rund jord er forfalsket for å holde alle mennesker for narr. Ja da står du der da. Med et tonn av beviser som man velger å ikke anerkjenne uten annen årsak enn at de er fake samtidig som man legger frem en del uprøvde kvasiteorier om plasmakupler og at månen lyser fordi bibelen sier det.
Hvis den teorien stemmer med Foucaults pendel, og skal være et bevis for at jorda roteter. Da kan du sitt i et helikopter rett over bakken og vente på at destinasjon kommer til deg. Og den beviser ikke at jorda går rundt sola. Den er debunka.
Er den debunka eller ankerkjenner du den ikke? det er to vidt forskjellige ting.

Fysikkstudenter over hele verden lærer dette. Selv på de mest anerkjente universitetene.

Men du vet bedre enn verdens fysikkprofessorer?

Da må du forklare fysikken i den pendelen og om du må google deg frem til det bør du ha en troverdig kilde du kan legge frem.

Orlar

Legg inn av Orlar »

Det bilde av vindmøller. Øyet er laget slik at objekter på lang avstand konvergerer til et lite punkt i horisonten. I dette tilfellet ved havflaten. Derfor ser du ikke hele vindmøllen av de som er bakerst. Med kikkert, eller kamera med zoom, så vil du se hele de bakerste vindmøllene.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 3:08 pm Det bilde av vindmøller. Øyet er laget slik at objekter på lang avstand konvergerer til et lite punkt i horisonten. I dette tilfellet ved havflaten. Derfor ser du ikke hele vindmøllen av de som er bakerst. Med kikkert, eller kamera med zoom, så vil du se hele de bakerste vindmøllene.
Hint: Dette er et bilde.

Ljot

Legg inn av Ljot »

Rainmaker skrev: tor sep 22, 2022 3:09 pm
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 3:08 pm Det bilde av vindmøller. Øyet er laget slik at objekter på lang avstand konvergerer til et lite punkt i horisonten. I dette tilfellet ved havflaten. Derfor ser du ikke hele vindmøllen av de som er bakerst. Med kikkert, eller kamera med zoom, så vil du se hele de bakerste vindmøllene.
Hint: Dette er et bilde.
Og man kan med en viss sannsynlighet anta at bildet ble tatt med et kamera, hvis linser gir......forstørrelse og/eller zoom. Og hvis ikke burde man se hele den lange vindmøllefant, helt fra toppen og ned til bunnen ved selv å zoome inn på bildet. Det prøvde jeg nettopp. Uten nevneverdig suksess.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
Tviler på det, gitt.
Hadde Jorden vært flat, ville kattene vippet det meste ut over kanten for hundre millioner år siden.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Moist skrev: tor sep 22, 2022 10:48 am
SirJames skrev: tor sep 22, 2022 12:12 am
seriemester2013 skrev: ons sep 21, 2022 5:18 pm Hopper av denne tråden nå jeg, trollingen når høyder jeg ikke hadde fantasi til å forestille meg
Spiser popcorn som aldri før, jeg. Det er jo denne og Brentford-Arsenal tråden som ligger i teten hva årets tråd angår 😅
Da må du ta deg en tur innom Silje tråden i aktuelt 😅
Haha, der var det også litt å knaske på, ja.

Luna_mendax

Legg inn av Luna_mendax »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
Egen lov?
Betyr det at det er en lov du selv har funnet på?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
Jeg har forresten flere spørsmål:

Ettersom du hevder at firmamentet er en slags glass-kuppel som befinner seg rundt - eller over - jorda - jeg går ut fra at den må være festet et sted (eller flere), så HVOR er den festet?

Hvis du (ikke "man", men DU) mener at stjernene vi ser om natta er noen lys som er fastlimt (eller spikra; hva vet vel jeg) på firmamentet - enten på utsida eller på innsida av firmamentet - hvordan stiller det seg så med Mars? eller Venus? Eller Jupiter? De kan jo ikke være spikra fast, ettersom de over tid endrer posisjon, eller hva?

Og hvordan i all verden kunne hr. Galileo se Jupiters måner(eller fire av dem, i det minste) - og likeledes samtlige av dem som siden har fått fatt i en god kikkert eller et teleskop som også har sett disse månene? Og som siden hr. Galileos dager har sett dem i ulike posisjoner? Finnes det en snekker et sted som med jevne eller ujevne mellomrom klatrer opp i en relativt lang stige og spikrer dem fast på et annet sted enn de var sist, kanskje?

Og ikke minst: Ettersom hr. Huygens oppdaget Saturns ringer i 1655 (og han hadde nok et noe bedre teleskop enn hr.Galileo). Om du kan få tak i noe liknende, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta med teleskopet/kikkerten til Lisboa, rusle ned til stranda, montere sjå-glaset på et stativ så det står støtt og kikke på Empire State Building - og den er til informasjon vel 380 meter høy, så du behøver ikke å ta bryet med å forklare meg at du ikke ser den på grunn av de høye bølgene mellom New York og Lisboa - for det vil ikke jeg tro på uansett så lenge jeg ikke har hørt noe om rekordkraftige stormer og tsunamier mellom Europa og Nord-Amerika.

Men TENK! for en seier du kan innkassere hvis du virkelig ser bygningen og kan få tatt bilde både av den, kikkerten din og få naboen din til å ta et bilde med et annet kamera der både du og sjåglaset framkommer - og bilde av bildet slik at du kan dokumentere at du ikke har tuklet med det (slik frikjenner du deg sjøl, nemlig)! Og DA - skal jeg gi deg en helhjertet gratulasjon og en ydmyk unnskyldning i samme slengen!

LYKKE TIL - OG HILS I LISBOA!

Mvh

BE
som verken har vært i Lisboa eller N. Y.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 2:35 pm
Orlar skrev: tor sep 22, 2022 2:18 pm 1. havet finner sitt nivå og er flatt - egen lov
2. vitenskapen har ikke funnet bevis for at jorda roterer

Konklusjon. Jorda er flat og stillestående.
Det er jo masse bevis på at jorda spinner.
Det kan du glømme. Det er jo uansett bare Orlars "bevis" (Ooops! Jeg fikk nesten et latteranfall) som gjelder...

Mvh

BE

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jeg tror vi må bite i det sure (og flate) eplet, og innse at TS har rett mtp glasskuppelen.

Er jo til og med laget dokumentarserie om dette.

https://www.imdb.com/title/tt1553656/?ref_=nv_sr_srsg_0

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»