Situasjonen i Ukraina

Låst
Caputo

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Caputo »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 6:49 pm
Caputo skrev: tor sep 22, 2022 6:38 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 5:55 pm

Er man moralister om man moraliserer over hva Russland gjør i Ukraina og?

Hvor går grensen for når man rettmessig sier hva man mener og når man tildeles merkelappen moralist?

Og at Kina er like ille som Russland… når var det de invaderte Taiwan og slaktet innbyggerne der igjen?
Hehe, ja man er jo på en måte det. Men det er ikke noe negativt ved den moraliseringen. Du kan ikke sammenligne en person som har reist til Russland med Russlands handlinger i Ukraina heller.

Jeg mener det er en uting at folk skal tas for at de feks har vært på reise til Russland nå. (Vi vet ikke hvilke grunner folk har for å reise)

Hadde myndighetene vært ute og frarådet dette ville saken vært annerledes.

Jeg synes ikke det er store nyanser på regimet Kina/Russland. De har sirka samme mangel av respekt for menneskerettigheter synes jeg. Har du hørt om Tibet eller den muslimske folkegruppen Uigurene for å nevne noe.


Har du noe å bidra med i debatten annet enn å stille spørsmål for å prøve å sette meg til veggs?
Det var dette med flisen og bjelken da.

Se på den siste setningen din og legg se så på det jeg har uthevet fra dine innlegg.
Akkurat derfor har jeg ingenting med å prøve å sette debatanten som har vært på reise til Russland på plass og det mener jeg ingen andre her inne har heller.

Går du ut fra at jeg tror jeg har bedre moral enn alle andre eller er dette noe jeg har sagt selv?

Det har jeg nemlig ikke og må bare beklage om du fikk det inntrykket!

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Mia skrev: tor sep 22, 2022 2:22 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:47 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 1:33 pm

Absolutt ikke, mange av dem er redde for det.
Jeg finner dine innlegg like troverdige som en bruktbilselger.
Sier vel mer om deg. Hvorfor skal jeg lyve om at jeg var der? Skal du se stemplene mine i passet kanskje? Når jeg tenker meg om, hvorfor skal jeg egentlig bevise for deg angående dette.
Man stempler vel ikke pass lengre?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Caputo skrev: tor sep 22, 2022 7:07 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 6:49 pm
Caputo skrev: tor sep 22, 2022 6:38 pm

Hehe, ja man er jo på en måte det. Men det er ikke noe negativt ved den moraliseringen. Du kan ikke sammenligne en person som har reist til Russland med Russlands handlinger i Ukraina heller.

Jeg mener det er en uting at folk skal tas for at de feks har vært på reise til Russland nå. (Vi vet ikke hvilke grunner folk har for å reise)

Hadde myndighetene vært ute og frarådet dette ville saken vært annerledes.

Jeg synes ikke det er store nyanser på regimet Kina/Russland. De har sirka samme mangel av respekt for menneskerettigheter synes jeg. Har du hørt om Tibet eller den muslimske folkegruppen Uigurene for å nevne noe.


Har du noe å bidra med i debatten annet enn å stille spørsmål for å prøve å sette meg til veggs?
Det var dette med flisen og bjelken da.

Se på den siste setningen din og legg se så på det jeg har uthevet fra dine innlegg.
Akkurat derfor har jeg ingenting med å prøve å sette debatanten som har vært på reise til Russland på plass og det mener jeg ingen andre her inne har heller.

Går du ut fra at jeg tror jeg har bedre moral enn alle andre eller er dette noe jeg har sagt selv?

Det har jeg nemlig ikke og må bare beklage om du fikk det inntrykket!
Jeg har aldri vurdert din moral.

Men nå legger vi denne død. Det er jo bare god dag mann økseskaft over hele fjøla mellom oss

DennisB

Legg inn av DennisB »

kytec skrev: tor sep 22, 2022 7:10 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 2:22 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:47 pm

Jeg finner dine innlegg like troverdige som en bruktbilselger.
Sier vel mer om deg. Hvorfor skal jeg lyve om at jeg var der? Skal du se stemplene mine i passet kanskje? Når jeg tenker meg om, hvorfor skal jeg egentlig bevise for deg angående dette.
Man stempler vel ikke pass lengre?
Å joda!

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Så lite befal i det Russiske forsvaret nå, at Putin har blitt general sjæl:


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

🤡🤡🤡

startelver

Legg inn av startelver »


Caputo

Legg inn av Caputo »

Veldig usikker på hva som er mest fordelaktig her.

Egentlig tror jeg det beste for Ukraina er om flest mulig soldater som ikke har lyst å være i felten blir sendt ditt pga kaoset det vil skape for russerne.

Andre som har tanker?


Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »

Caputo skrev: tor sep 22, 2022 7:37 pm Veldig usikker på hva som er mest fordelaktig her.

Egentlig tror jeg det beste for Ukraina er om flest mulig soldater som ikke har lyst å være i felten blir sendt ditt pga kaoset det vil skape for russerne.

Andre som har tanker?

det kommer selvsagt ikke på tale.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

startelver skrev: tor sep 22, 2022 7:29 pm
Dette har det jo vært spekulert i tidligere også.
Regner med at det bare går dårligere fra nå av. Putin er ikke kvalifisert og har neppe mulighet mot US/NATO+Ukraina commando selv med mobilisering. Eneste de står igjen med er atomvåpen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Caputo skrev: tor sep 22, 2022 7:37 pm Veldig usikker på hva som er mest fordelaktig her.

Egentlig tror jeg det beste for Ukraina er om flest mulig soldater som ikke har lyst å være i felten blir sendt ditt pga kaoset det vil skape for russerne.

Andre som har tanker?

Så denne på Livemap tidligere i dag:
"Germany ready to take in Russian deserters: ministers"

Vet ikke om noen har sagt det offisielt?

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Caputo skrev: tor sep 22, 2022 7:37 pm Veldig usikker på hva som er mest fordelaktig her.

Egentlig tror jeg det beste for Ukraina er om flest mulig soldater som ikke har lyst å være i felten blir sendt ditt pga kaoset det vil skape for russerne.

Andre som har tanker?

Synes de heller bør ta til gatene og demonstrere i stedet for å rømme fra problemet. På sikt vil dette også skape problemer i Norge siden vi har sett hvordan kreml ser på russiske minoriteter i andre land. Ukraina opplever krig av den grunn. Steng grensen, så får russerne som har latt fascisten vokse frem steke i sitt eget fett. Tror også krigsinnsatsen til russerne vil lide når de må fø på en drøss med daukjøtt som aldri ville vært der i utgangspunktet.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Kan bli humor av dette.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Fernandovonarb skrev: tor sep 22, 2022 7:48 pm Synes de heller bør ta til gatene og demonstrere i stedet for å rømme fra problemet. På sikt vil dette også skape problemer i Norge siden vi har sett hvordan kreml ser på russiske minoriteter i andre land. Ukraina opplever krig av den grunn. Steng grensen, så får russerne som har latt fascisten vokse frem steke i sitt eget fett. Tror også krigsinnsatsen til russerne vil lide når de må fø på en drøss med daukjøtt som aldri ville vært der i utgangspunktet.
Ja, de får slå seg sammen i millonvis og kaste han.

Ikke faen om vi skal ha importere drøssevis som nå plutselig har snudd helt fordi krigen plutselig gikk utover dem selv.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Håper virkelig missilproduksjonen til HIMARS går for fulle mugger. Noen måneder til og russerne vil gå tom for det meste å sloss med.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

AxelRudi skrev: tor sep 22, 2022 7:23 pm Så lite befal i det Russiske forsvaret nå, at Putin har blitt general sjæl:

Ja det gikk jo så bra for adolf.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Fernandovonarb skrev: tor sep 22, 2022 7:51 pm Kan bli humor av dette.
Kan det være at russland har et demografisk problem og dette er en avansert måte å kvitte seg med pensjonsansvar?

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

kytec skrev: tor sep 22, 2022 8:26 pm
AxelRudi skrev: tor sep 22, 2022 7:23 pm Så lite befal i det Russiske forsvaret nå, at Putin har blitt general sjæl:

Ja det gikk jo så bra for adolf.
HIstorien gjentar seg som man sier..

Napoleon > Hitler > Putin

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Det Ukrainske heimevernet har satt en støkker i russerne. Faktisk litt morsom og viser hvor mye forvirring som kan oppstå i en krig. Litt som de allierte så en Tiger hver gang de så en tysk tanks under 2.vk. Her var det altså lokale kjøpmenn som ble til telemarkbataljonen i russernes øyne. Motiverte Ukrainere kan fremstå sånn :-)

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Caputo skrev: tor sep 22, 2022 6:56 pm
Koffer skrev: tor sep 22, 2022 6:41 pm
PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 6:32 pm

Russland kommer ikke til å starte en atomkrig. De vet at i det sekundet de trykker på den knappen har de mistet alt. Verden vil lide, Russland eksisterer ikke mer.
Er noe som heter "taktiske atomvåpen"

Skal Vesten angripe Russland med Strategiske atomvåpen om ruzzerne sender to taktiske bomber over et landlig område utenfor Donbass som dreper en bataljon eller to med ukrainske soldater?

Skal man da risikere livet til milliarder av mennesker? Er det ikke da bedre at de tar over Krim/Donbass, de blir en pariastat og fordømt av en hel verden. Ukraina må bygges opp til en "mini-supermakt" rent militært finansiert av Vesten og deres allierte.

Minner om at Putin og hans land har over 5000 strategiske atomvåpen som kan skytes ut fra siloer, ubåter og droppes av ulike bombefly. De vil sverte ALT om de selv blir angrepet slik. Det er naivt og tro noe annet. Dette har de også selv sagt.

Ikke misforstå meg. Jeg vil så gjerne at disse orkene skal gruses og jages tilbake til grensene, men prøver å lufte hva scenariene her er på en objektiv måte. Det er ikke så lett at Ukraina kan jage vekk russerne, så skjer det ingenting mer enn det.
For det første så har Putin og hans lakeier rasler med atombombesablene siden ca dag 5 av denne krigen. Hvorfor plutselig tro på det han sier nå. Fordi nå går det dårlig for Putin, men det må det jo gjøre på ett eller annet tidspunkt uansett eller? Du kan liksom ikke glemme alt som har skjedd hittil i denne krigen og hva som er Putins egentlige mål som er å underlegge seg så mye land som overhode mulig.

For det andre kommer ikke Putin til å avfyre atomvåpen. Han er ikke så dum, i tilfellet kommer han heller til å iscenesette en ulykke som gjør at det blir mye vanskeligere for vesten å vite hva de skal svare med.
Ingen kan gi etter for disse atomvåpen truslene. Tror det bare er tomme trusler. Om russerene bruker denne type våpen vil en hel verden vende de ryggen, også Kina. Da er russerne virkelig ferdig. På meg virker det slik at russerne selv nå knapt har venner. Tror krigen irriterer land som Kina og India mer og mer, og at det falt harde ord i toppmøte sist uke. Nord-Korea kan nok ha levert&solgt våpen, men det mest interessante er at landet utad nekter. Nord-Korea vil ikke offisielt erkjenne at de har levert våpen til Russland. Hvorfor ? De ser hvilken vei dette går, og vil ikke legge seg ut med de mektigste landene i verden mer enn nødvending. Lukasjenkov og Belarus er blitt fullstendig stille, annet enn at landet til Putin sin angivelige irritasjon nekter å bidra militært. Kina og India har ikke levert våpen. Bruker Russland a-våpen er jeg rimelig sikker på at Kina velger side, og den er ikke russisk.

Jeg vil ikke vært Lavrov i New York i dag. Andre politikere omgår denne tidligere så "sjarmerende verdensmannen". Onde blikk og politiske ledere som snur seg og går. Putin tør ikke dra til FN. Ledere i land som tidligere var endel av USSR, endog land som har støttet Russland før krigen, behandler Putin med lite respekt nå. Den kortvokste Medvedev med det flakkende blikket og ganske sikkert det klamme håndtrykket truer igjen med a-våpen. Russisk stats TV gir taletid til tidligere generaler som er programforpliktet til å være ytterliggående, og som truer med å utslette GB. Bruk av a-våpen er slutten på St.Petersburg og Moskva. Det eneste som bekymrer meg litt er om russerne er like glad i livet som majoriteten av folk i Europa og USA. Jeg har vært i Øst-Europa tre ganger. Livet utenfor de store byene var nitrist. Ekstrem fattigdom, store mengder søppel, løshunder over alt, alkoholisme, få smil og lite vennlighet. Ble nesten deprimert av inntrykkene. Dette nitriste livet og den dødsforakten Varulv skriver om på alternativt fora for russiske soldater er egnet til å skremme noe i forhold til a-våpen, men de russerne som bestemmer politisk og militært m/familie lever et liv i sus og dus, og vil de dø ?

Mia

Legg inn av Mia »

kytec skrev: tor sep 22, 2022 7:10 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 2:22 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:47 pm

Jeg finner dine innlegg like troverdige som en bruktbilselger.
Sier vel mer om deg. Hvorfor skal jeg lyve om at jeg var der? Skal du se stemplene mine i passet kanskje? Når jeg tenker meg om, hvorfor skal jeg egentlig bevise for deg angående dette.
Man stempler vel ikke pass lengre?
Gjør det, fine stempler i passet!

Mia

Legg inn av Mia »

Jaja, vet ikke om jeg skal le eller grine over dette, og nå får jeg vell enda mer dritt imot meg. Men at jeg blir beskyldt for å støtte Russland, grunnet at jeg reiser ditt? Er da overhodet ikke der grunnet ferie. Men nå i 2022 skal man si hva alle skal gjøre hele tiden, og klage over hva dem gjør.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Fernandovonarb skrev: tor sep 22, 2022 7:27 pm 🤡🤡🤡
Merkelig video. Først uttaler han alle mulig støtte til fasciststaten, for så å bli tatt av politiet. Håper de sperrer ham inne en stund.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Crazy Horse skrev: tor sep 22, 2022 9:11 pm
Fernandovonarb skrev: tor sep 22, 2022 7:27 pm 🤡🤡🤡
Merkelig video. Først uttaler han alle mulig støtte til fasciststaten, for så å bli tatt av politiet. Håper de sperrer ham inne en stund.
Han ble vel "vervet"?
Det er sånne busser de har hentet "mobiliserte" i.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Mia skrev: tor sep 22, 2022 9:08 pm Jaja, vet ikke om jeg skal le eller grine over dette, og nå får jeg vell enda mer dritt imot meg. Men at jeg blir beskyldt for å støtte Russland, grunnet at jeg reiser ditt? Er da overhodet ikke der grunnet ferie. Men nå i 2022 skal man si hva alle skal gjøre hele tiden, og klage over hva dem gjør.
Er du russer eller har du familie i landet (gift med en russer), er det vel ikke noe merkelig eller kritikkverdig i at du drar dit. Har du ingen familiær tilknytning til landet, men drar dit som turist eller for business er det kritikkverdig. Som å dra på ferie til Tyskland fra Norge vinteren 1939/40.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

kytec skrev: tor sep 22, 2022 7:10 pm
Man stempler vel ikke pass lengre?
Man får det påskrevet...

Mia

Legg inn av Mia »

Crazy Horse skrev: tor sep 22, 2022 9:14 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 9:08 pm Jaja, vet ikke om jeg skal le eller grine over dette, og nå får jeg vell enda mer dritt imot meg. Men at jeg blir beskyldt for å støtte Russland, grunnet at jeg reiser ditt? Er da overhodet ikke der grunnet ferie. Men nå i 2022 skal man si hva alle skal gjøre hele tiden, og klage over hva dem gjør.
Er du russer eller har du familie i landet (gift med en russer), er det vel ikke noe merkelig eller kritikkverdig i at du drar dit. Har du ingen familiær tilknytning til landet, men drar dit som turist eller for business er det kritikkverdig. Som å dra på ferie til Tyskland fra Norge vinteren 1939/40.
Helt enig med dette her.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Mia skrev: tor sep 22, 2022 9:08 pm Jaja, vet ikke om jeg skal le eller grine over dette, og nå får jeg vell enda mer dritt imot meg. Men at jeg blir beskyldt for å støtte Russland, grunnet at jeg reiser ditt? Er da overhodet ikke der grunnet ferie. Men nå i 2022 skal man si hva alle skal gjøre hele tiden, og klage over hva dem gjør.
Regner med at du har familie der, og i så måte skjønner jeg deg at du reiser dit, og om du som nevnt også har barn så kan ikke Skype og andre digitale virkemidler erstatte nærheten til familie som neppe vil reise ut av landet. Dersom det hadde vært en mulighet for og få disse ut av landet og et annet sted så hadde det vært bedre, men for den eldre generasjon som kun ser på russisk propaganda-TV og er hjernevasket av det så er det vanskelig.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Mia skrev: tor sep 22, 2022 9:28 pm
Crazy Horse skrev: tor sep 22, 2022 9:14 pm
Mia skrev: tor sep 22, 2022 9:08 pm Jaja, vet ikke om jeg skal le eller grine over dette, og nå får jeg vell enda mer dritt imot meg. Men at jeg blir beskyldt for å støtte Russland, grunnet at jeg reiser ditt? Er da overhodet ikke der grunnet ferie. Men nå i 2022 skal man si hva alle skal gjøre hele tiden, og klage over hva dem gjør.
Er du russer eller har du familie i landet (gift med en russer), er det vel ikke noe merkelig eller kritikkverdig i at du drar dit. Har du ingen familiær tilknytning til landet, men drar dit som turist eller for business er det kritikkverdig. Som å dra på ferie til Tyskland fra Norge vinteren 1939/40.
Helt enig med dette her.
Dro man på ferie til Raqqa i 2014 fikk man PST på nakken. Drar man til Russland på ferie i 2022 får man kritikk. Syntes man slipper for billig unna.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

PapaSmurf skrev: tor sep 22, 2022 7:03 pm
Gaute65 skrev: tor sep 22, 2022 6:55 pm
Koffer skrev: tor sep 22, 2022 6:41 pm
Er noe som heter "taktiske atomvåpen"

Skal Vesten angripe Russland med Strategiske atomvåpen om ruzzerne sender to taktiske bomber over et landlig område utenfor Donbass som dreper en bataljon eller to med ukrainske soldater?

Skal man da risikere livet til milliarder av mennesker? Er det ikke da bedre at de tar over Krim/Donbass, de blir en pariastat og fordømt av en hel verden. Ukraina må bygges opp til en "mini-supermakt" rent militært finansiert av Vesten og deres allierte.

Minner om at Putin og hans land har over 5000 strategiske atomvåpen som kan skytes ut fra siloer, ubåter og droppes av ulike bombefly. De vil sverte ALT om de selv blir angrepet slik. Det er naivt og tro noe annet. Dette har de også selv sagt.

Ikke misforstå meg. Jeg vil så gjerne at disse orkene skal gruses og jages tilbake til grensene, men prøver å lufte hva scenariene her er på en objektiv måte. Det er ikke så lett at Ukraina kan jage vekk russerne, så skjer det ingenting mer enn det.
Det høres forlokkende ut, å gi etter for en diktator og la han få viljen sin for da er vi trygg.

Når Putin oppdager at han slipper unna med atomvåpen, hva hindrer han i å presse andre land?

Finland har jo vært russisk, skal vi la Russland få Finland for å unngå en atomkrig?

Det samme gjelder de baltiske land, resten av Ukraina, landene i øst Europa.

Det er jo bedre at Putin får de landene enn å havne i atomkrig.

Svaret på hvis Russland truer med å bruke atomvåpen på Ukraina er å gi Ukraina atomvåpen. Da vil Russland tenke seg godt om.
Ukraina hadde atomvåpen. Men de ga dem fra seg etter at blant andre Russland I 1994 signerte en avtale på at de aldri skulle angripe dem.

Stol aldri på en russer. Snur du ryggen til står kniven i ryggen på deg enten bokstavelig eller billedlig talt.
Dette sa min onkel til meg da jeg var liten; stol aldri på en russer eller serber. Jeg tenkte da at han er produkt av en annen tid og tenker gammeldags osv. Så feil kunne man ta.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»