Svensk Politikk

Svar
Guttorm123
Innlegg: 5307

Re: Svensk Politikk

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: man sep 19, 2022 4:54 pm

Det er på tide å få dette tilbake til svensk politikk igjen, selv om det ikke akkurat skjer så mye der for øyeblikket.
Det skjer mye som svensk politikk kan gjøre noe med, .. slå litt hardere ned på slike hendelser: Dette vil jeg kalle drapstrusler, men i Sverige blir nok dette oppfattet som guttestreker.

Fitnessinfluencern Fabian Lejonstål, 24, spelade in en Youtube-video i Stockholmsförorten Husby – då kom två maskerade män fram.

– De blev aggressiva och gick emot och sa att de ville ha min klocka, annars skulle den ena skjuta mig, säger influencern.

Fabian Lejonstål och hans filmare sökte upp områdespoliser och berättade vad som hänt. Det syns också i videon på Youtube. En anmälan gjordes och de blev förhörda av poliserna, som avrådde dem från att filma mer, säger influencern.

– Vi ville egentligen fortsätta, men det kändes konstigt efter en sådan händelse. Vi visade filmerna för poliserna. De tyckte det var bra att vi filmade.

https://www.expressen.se/nyheter/influe ... an-filmar/

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

seriemester2013 skrev: man sep 19, 2022 5:24 pm
Om man er litt ubalansert i uttalelsene når man har grunn til å tro at dette er en handling rettet mot muslimer og Eid er vel ikke dette så rart, og begge deler stemte jo også, selv om han var alene om det. (Var vel kun muligheten som bød seg som gjorde at det ikke var Eid det ble skutt under)
Men om noen hadde gått ut etter Oslo-skytingen og sagt at alle homofile er redde , så ville nok dette blitt sett på som en overdrivelse.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Guttorm123 skrev: man sep 19, 2022 5:33 pm
seriemester2013 skrev: man sep 19, 2022 5:24 pm
Om man er litt ubalansert i uttalelsene når man har grunn til å tro at dette er en handling rettet mot muslimer og Eid er vel ikke dette så rart, og begge deler stemte jo også, selv om han var alene om det. (Var vel kun muligheten som bød seg som gjorde at det ikke var Eid det ble skutt under)
Men om noen hadde gått ut etter Oslo-skytingen og sagt at alle homofile er redde , så ville nok dette blitt sett på som en overdrivelse.
Ja, derfor jeg skrev at han var litt ubalansert i uttalelsen, men at jeg evner å forstå hvorfor.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

seriemester2013 skrev: man sep 19, 2022 5:40 pm
Ja, derfor jeg skrev at han var litt ubalansert i uttalelsen, men at jeg evner å forstå hvorfor.
Ubalansert? Du kan vel ikke vite om Raja har en agenda ved å inkludere alle.

Ikke bare går alle muslimske familier rundt og kjenner på frykten, han sier også at alle muslimer øyeblikkelig tenker på terroren i Christchurch i New Zealand når slike hendelser skjer.

William_S

Legg inn av William_S »

Henningsen skrev: man sep 19, 2022 8:48 am
Ka9nen skrev: man sep 19, 2022 1:14 am
Henningsen skrev: søn sep 18, 2022 10:42 pm
Ja ganske sært med folk som ikke er overhodet kjent i oslo skal fortelle oss hvordan det er der...
Folk lager seg sine villfarelser om hvordan det er i byen.
https://www.faktisk.no/artikler/z4mpy/e ... -utrygg-by
Så NRK og politiet i Oslo kjenner overhodet ikke til hvordan det er i Oslo?
Jeg reagerer først og fremst på hvordan folk uten kjennskap til faktiske forhold har bestemt seg, og proklamerer hvordan oslo 'er'. Disse leter med lys og lykter etter info som bekrefter deres forutinntatte ønskede inntrykk av byen.
Hvilken agenda har man for å svartmale oslo så mye som mulig, er naturlig å tenke...

Det står ofte i sterk kontrast med hvordan folk som bor i byen og er lommekjent opplever tingenes tilstand. Så da kan man jo begynne å lure litt.
https://vartoslo.no/john-roger-lund-kri ... ene/338913
Og poltitiet selv har jo sagt at det ikke er mer vold enn normalt, men at dreningen har gått til yngre og yngre gjerningspersoner.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Guttorm123 skrev: man sep 19, 2022 5:54 pm
seriemester2013 skrev: man sep 19, 2022 5:40 pm
Ja, derfor jeg skrev at han var litt ubalansert i uttalelsen, men at jeg evner å forstå hvorfor.
Ubalansert? Du kan vel ikke vite om Raja har en agenda ved å inkludere alle.

Ikke bare går alle muslimske familier rundt og kjenner på frykten, han sier også at alle muslimer øyeblikkelig tenker på terroren i Christchurch i New Zealand når slike hendelser skjer.
Akkurat slik som du heller ikke vet hva Raja sin intensjon var.
Det blir spekulasjon.

Men det er lett å forstå årsaken evt, til at han kanskje lot seg rive med i uttakelsene, situasjonen tatt i betraktning.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: man sep 19, 2022 6:35 pm
Akkurat slik som du heller ikke vet hva Raja sin intensjon var.
Det blir spekulasjon.

Men det er lett å forstå årsaken evt, til at han kanskje lot seg rive med i uttakelsene, situasjonen tatt i betraktning.
At han lot seg "rive med i uttalelsene" blir en bortforklaring på hva Raja egentlig sier, noe de fleste skjønner.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Guttorm123 skrev: man sep 19, 2022 6:51 pm
Henningsen skrev: man sep 19, 2022 6:35 pm
Akkurat slik som du heller ikke vet hva Raja sin intensjon var.
Det blir spekulasjon.

Men det er lett å forstå årsaken evt, til at han kanskje lot seg rive med i uttakelsene, situasjonen tatt i betraktning.
At han lot seg "rive med i uttalelsene" blir en bortforklaring på hva Raja egentlig sier, noe de fleste skjønner.
Så hva er det han "egentlig" sier?

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Mer ordkrig i Svensk politikk:

”Stolt och hedrad att ha blivit personkryssad till riksdagen för tredje gången”, skriver L-toppen Robert Hannah i en tweet och säger sedan att han ser fram emot en borgerlig regering och att man äntligen kan få en bra integrationspolitik.

Men Nyans-ledaren Mikail Yüksel är inte lika imponerad och frågar spydigt hur många klanröster L-toppen har fått denna gång. ”Han är bara arg för att jag vill bekämpa radikal islamism och andra separatister”, skriver Hannah i ett sms till Nyheter Idag.

https://nyheteridag.se/ordstrid-mellan- ... enna-gang/

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Folk_flesk skrev: man sep 19, 2022 6:54 pm
Guttorm123 skrev: man sep 19, 2022 6:51 pm
Henningsen skrev: man sep 19, 2022 6:35 pm
Akkurat slik som du heller ikke vet hva Raja sin intensjon var.
Det blir spekulasjon.

Men det er lett å forstå årsaken evt, til at han kanskje lot seg rive med i uttakelsene, situasjonen tatt i betraktning.
At han lot seg "rive med i uttalelsene" blir en bortforklaring på hva Raja egentlig sier, noe de fleste skjønner.
Så hva er det han "egentlig" sier?
Så rart, du fikk ikke noe svar...
Det ble vist med noen hentydninger, et par spørsmål og en link til et eller annet negativt om muslimer/innvandrere gitt.
...

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: man sep 19, 2022 6:54 pm

Så hva er det han "egentlig" sier?
Trodde du klarte å finne ut av det selv:

Abid Raja (V): − Alle muslimske familier kjenner på denne frykten.

Stortingsrepresentanten vil ikke spekulere i gjerningsmannens motiver, men sier at alle muslimer øyeblikkelig tenker på terroren i Christchurch i New Zealand når slike hendelser skjer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... ne-frykten

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Henningsen skrev: man sep 19, 2022 9:16 pm
Så rart, du fikk ikke noe svar...
Det ble vist med noen hentydninger, et par spørsmål og en link til et eller annet negativt om muslimer/innvandrere gitt.
...
Denne linken du sikter til? Hva er negativt her, mener du? Passer den kanskje ikke inn i denne tråden?

Mer ordkrig i Svensk politikk:

”Stolt och hedrad att ha blivit personkryssad till riksdagen för tredje gången”, skriver L-toppen Robert Hannah i en tweet och säger sedan att han ser fram emot en borgerlig regering och att man äntligen kan få en bra integrationspolitik.

Men Nyans-ledaren Mikail Yüksel är inte lika imponerad och frågar spydigt hur många klanröster L-toppen har fått denna gång. ”Han är bara arg för att jag vill bekämpa radikal islamism och andra separatister”, skriver Hannah i ett sms till Nyheter Idag.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Guttorm123 skrev: man sep 19, 2022 10:50 pm
Folk_flesk skrev: man sep 19, 2022 6:54 pm

Så hva er det han "egentlig" sier?
Trodde du klarte å finne ut av det selv:

Abid Raja (V): − Alle muslimske familier kjenner på denne frykten.

Stortingsrepresentanten vil ikke spekulere i gjerningsmannens motiver, men sier at alle muslimer øyeblikkelig tenker på terroren i Christchurch i New Zealand når slike hendelser skjer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6 ... ne-frykten
Alle kan jo lese hva han sa. Det er hvorfor du mener det er så drøyt at du bruker flere sider med innlegg på det som jeg, og sikkert en del andre, lurer på. Selv om det sikkert er en liten overdrivelse fra Raja, så er utsagnet rimelig ukontroversielt for de aller fleste. Spesielt når man tenker på konteksten det ble sagt i.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: man sep 19, 2022 11:18 pm

Alle kan jo lese hva han sa. Det er hvorfor du mener det er så drøyt at du bruker flere sider med innlegg på det som jeg, og sikkert en del andre, lurer på. Selv om det sikkert er en liten overdrivelse fra Raja, så er utsagnet rimelig ukontroversielt for de aller fleste. Spesielt når man tenker på konteksten det ble sagt i.
Det blir som om en homofil politiker hadde sagt: Alle homofile føler på frykten etter skytingen i Oslo, og at alle homofile øyeblikkelig tenker på Orlando-massakren.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Guttorm123 skrev: man sep 19, 2022 11:43 pm
Folk_flesk skrev: man sep 19, 2022 11:18 pm

Alle kan jo lese hva han sa. Det er hvorfor du mener det er så drøyt at du bruker flere sider med innlegg på det som jeg, og sikkert en del andre, lurer på. Selv om det sikkert er en liten overdrivelse fra Raja, så er utsagnet rimelig ukontroversielt for de aller fleste. Spesielt når man tenker på konteksten det ble sagt i.
Det blir som om en homofil politiker hadde sagt: Alle homofile føler på frykten etter skytingen i Oslo, og at alle homofile øyeblikkelig tenker på Orlando-massakren.
Hvis dette hadde blitt sagt rett etter angrepet i Oslo så tror jeg du er en av veldig få som ville reagert på det.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Folk_flesk skrev: tir sep 20, 2022 12:17 am

Hvis dette hadde blitt sagt rett etter angrepet i Oslo så tror jeg du er en av veldig få som ville reagert på det.
Hadde det vært en Frp-politiker som kom med slike overdrivelser, så tror jeg nok flere enn meg hadde reagert.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Guttorm123 skrev: tir sep 20, 2022 12:21 am
Folk_flesk skrev: tir sep 20, 2022 12:17 am

Hvis dette hadde blitt sagt rett etter angrepet i Oslo så tror jeg du er en av veldig få som ville reagert på det.
Hadde det vært en Frp-politiker som kom med slike overdrivelser, så tror jeg nok flere enn meg hadde reagert.
Javel.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Nästa regering kan ge oss Kristersson-räntor:

Spenstig av Aftonbladet å sette navn på et eventuelt rentehopp, men absolutt ikke overraskende:

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/on6 ... son-rantor

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Det er rart at FrP ikke vil samarbeide med Sverigedemokraterna synes jeg. Sylvi Listhaug når ikke Jimmie Åkesson til knærne engang.

William_S

Legg inn av William_S »

Ka9nen skrev: ons sep 21, 2022 9:34 pm Det er rart at FrP ikke vil samarbeide med Sverigedemokraterna synes jeg. Sylvi Listhaug når ikke Jimmie Åkesson til knærne engang.
Kanskje fordi Sverigedemokraterne har forskjellig synspunkt fra FrP i en rekke saker? SD har ikke den liberalistiske grunntanken FrP har som går på å kutte skatter og avgifter. Det eneste de omtrent deler synspunkt på er streng innvandringspolitikk. At SD støtter de borgerlige går nok mer på at de tror de vil få mer støtte for innvandringspolitikken der enn at de er et typisk høyreparti på den økonomiske aksen noe FrP feks er. I en rekke saker har SD typiske sosialdemokratiske synspunkt som ligger langt unna FrP sine feks. Så det er ikke det minste rart de ikke vil samarbeide egentlig når de er uenige om ganske grunnleggende ting.
Du kan lese mer om det her
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/ ... re-steder/

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Sverige med stadig nye rekorder

Rekordmange skutt og drept i Sverige i år https://www.document.no/2022/09/23/reko ... rige-i-ar/

William_S

Legg inn av William_S »

I Sverige har man en aktiv regjeringsinnsettelse i motsetning til i Norge. Foreløpig er ikke noe klart og Kristersson skal i dag levere en rapport til talmannen i RIksdagen (tilsvarende Stortingspresident) om hvordan det går. Visstnok skal det være feider mellom Sverigedemokraterne og Liberalerna. Sverigedemokratene går nok ikke inn i regjering, men vil likevel være et viktig støtteparti. Blokkene virker mye mer avklart i Sverige nå enn for fire år siden, men det er ikke umulig med nytt politisk kaos. Talmannen er nok ikke gira på å utsette disse avstemningene i evighet heller selv om Norlen forsåvidt er i samme parti som Kristersson så har han konstitusjonelle hensyn å ta.
https://www.dn.se/sverige/smatt-mirakel ... art-i-dag/

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Avgjørelsen skulle komme i dag, men det ser ut som de ikke er blitt enig - så får vi se hvor mange dager ekstra Kristersson får på seg. De har jo ikke noe annet valg enn å bli enig, alternativet er jo fullstendig kaos.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

GoingKronos skrev: ons okt 12, 2022 9:49 am Avgjørelsen skulle komme i dag, men det ser ut som de ikke er blitt enig - så får vi se hvor mange dager ekstra Kristersson får på seg. De har jo ikke noe annet valg enn å bli enig, alternativet er jo fullstendig kaos.
Kan man skrive ut nyvalg i Sverige?

William_S

Legg inn av William_S »

KingKongHalvor skrev: ons okt 12, 2022 9:55 am
GoingKronos skrev: ons okt 12, 2022 9:49 am Avgjørelsen skulle komme i dag, men det ser ut som de ikke er blitt enig - så får vi se hvor mange dager ekstra Kristersson får på seg. De har jo ikke noe annet valg enn å bli enig, alternativet er jo fullstendig kaos.
Kan man skrive ut nyvalg i Sverige?
Ja det kan man, men det er en lite brukt bestemmelse i motsetning til feks Danmark. Det blir sett som en last resort løsning. Uansett så er regelen sånn da at den nye Riksdagen bare vil sitte ut perioden til den forrige Riksdagen, slik at om feks om det hadde blitt et nyvalg om et år så ville det uansett blit et valg i 2026.

Det var faktisk skrevet ut nyvalg før decemberavtalen kom på plass i 2014 hvor nyvalget da ble avlyst
https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsv ... gsval_2015

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

KingKongHalvor skrev: ons okt 12, 2022 9:55 am
GoingKronos skrev: ons okt 12, 2022 9:49 am Avgjørelsen skulle komme i dag, men det ser ut som de ikke er blitt enig - så får vi se hvor mange dager ekstra Kristersson får på seg. De har jo ikke noe annet valg enn å bli enig, alternativet er jo fullstendig kaos.
Kan man skrive ut nyvalg i Sverige?
Ja, men veldig usannsynlig vi kommer dit - de borgerlige vant jo knepent og vil jo sikkert få skylden om det blir et nyvalg og da mister de flertallet sitt.

Dem kommer nok til å bli enig, rett og slett for at alternativet er katastrofe for alle de fire partiene. Både L og SD driver nok høyt spill, og tror den andre skal blinke først - mens M og KD prøver å mekle.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Ytterlige to dager for Krisersson for å få en regjering på plass.

https://www.svt.se/nyheter/regeringsbil ... tsminister

Angivelig kun detaljer som mangler før de er enige.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Personlighetsmessig synes jeg Kristersson minner om sin partifelle Carl Bildt. Blir grinete og belærende ved den første antydningen til kritiske spørsmål. Tydeligvis mer toleranse for den sorten i svensk politikk.


lund

Legg inn av lund »

Som om man ikke hadde sagt akkurat det samme på motsatt side. Man får ta det for hva det er.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»