Div ritt 2022

Svar
Kjetil-e

Re: Div ritt 2022

Legg inn av Kjetil-e »

Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:16 am
lund skrev: man sep 19, 2022 9:41 pm
TWU skrev: man sep 19, 2022 9:25 pm Sukk… ikke ENDA flere nordmenn som er best nå da… Prestasjoner som i et tidligere normalår hadde rasket alt av premier på diverse Idrettsgallaer vil jo i 2022 ikke engang være med i nominasjonskampen.

Heia Norge. Dette er en sport jeg dessverre ikke er særlig oppdatert i, så hvordan vil folket si at videre medaljemuligheter er? Har damene noe nubbesjans?
I seniorklassene er nok sjansene ikke altfor store, men Kristoff regnes nok som en outsider på fellesstarten for mennene. Kvinnene har ikke nubbesjans, men brukbare sjanser i junior- og U23-klassen for menn i de resterende øvelsene.
Er Kristoffer virkelig en outsider? Bakken de skal opp er nesten like tøff som Huy. (1.1 km 8.6% mot Huys 1.3 km 9.6%). Kanskje han kunne vært en outsider for 5-10 år siden da han var sterkere og det ble kjørt langt mer passivt. I år så jeg er ganske sikker på at han kommer til å være blåst av når finalen begynner.

Synes Foss og Leknessund er bedre alternativer, og som jeg sa tidligere så er det veldig synd vi ikke har en Tobben 2 i den formen han var under Catalonia, som hadde vært vårt beste kort i denne løypa.
Jeg og har tenkt tanken at den bakken kanskje passer Tobias Foss langt bedre enn Kristoff.

Hvem var han norske som hang med så veldig lenge i den beintøffe VM-Løypa i Innsbruck for noen år siden?

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:16 am Er Kristoffer virkelig en outsider? Bakken de skal opp er nesten like tøff som Huy. (1.1 km 8.6% mot Huys 1.3 km 9.6%). Kanskje han kunne vært en outsider for 5-10 år siden da han var sterkere og det ble kjørt langt mer passivt. I år så jeg er ganske sikker på at han kommer til å være blåst av når finalen begynner.

Synes Foss og Leknessund er bedre alternativer, og som jeg sa tidligere så er det veldig synd vi ikke har en Tobben 2 i den formen han var under Catalonia, som hadde vært vårt beste kort i denne løypa.
Jeg tror også løypa blir for tøff for Kristoff, men bakken er overhodet ikke like tøff som Huy. Den er veldig bratt helt i starten, men så er den mye flatere helt frem til de siste bratte metrene mot toppen. Men om han ligger langt bak i feltet når de svinger inn i bakken, så vil han jo bli hektet av på et blunk. Jeg tror ikke Foss eller Leknessund er særlig bedre kort enn Kristoff, for de vil jo heller ikke klare å henge med når de beste kjører i bakken.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Kjetil-e skrev: tir sep 20, 2022 9:12 am Hvem var han norske som hang med så veldig lenge i den beintøffe VM-Løypa i Innsbruck for noen år siden?
Eiking.
Han har hatt en tung sesong, men fant plutselig formen forrige uke og ble nummer 2 i ett italiensk bakkeritt. Kunne vært en interessant mann her, men da måtte han vist litt mer tidligere i sesongen.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Kjetil-e skrev: tir sep 20, 2022 9:12 am
Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:16 am
lund skrev: man sep 19, 2022 9:41 pm

I seniorklassene er nok sjansene ikke altfor store, men Kristoff regnes nok som en outsider på fellesstarten for mennene. Kvinnene har ikke nubbesjans, men brukbare sjanser i junior- og U23-klassen for menn i de resterende øvelsene.
Er Kristoffer virkelig en outsider? Bakken de skal opp er nesten like tøff som Huy. (1.1 km 8.6% mot Huys 1.3 km 9.6%). Kanskje han kunne vært en outsider for 5-10 år siden da han var sterkere og det ble kjørt langt mer passivt. I år så jeg er ganske sikker på at han kommer til å være blåst av når finalen begynner.

Synes Foss og Leknessund er bedre alternativer, og som jeg sa tidligere så er det veldig synd vi ikke har en Tobben 2 i den formen han var under Catalonia, som hadde vært vårt beste kort i denne løypa.
Jeg og har tenkt tanken at den bakken kanskje passer Tobias Foss langt bedre enn Kristoff.

Hvem var han norske som hang med så veldig lenge i den beintøffe VM-Løypa i Innsbruck for noen år siden?
Eiking og Carl Fredrik Hagen hang greit med der. Dessverre punkterte Hagen på et svært ugunstig tidspunkt. Eiking hadde nok vært norges beste kort i år, men han er viktig for EF i kampen om å unngå nedrykk fra WT. Eiking er alltid best på høsten, så litt synd at han ikke får sjansen i VM. Forhåpentligvis sykler han Lombardiet om noen uker. Kjedelig for Eiking at han sliter med allergi hver sommer, for han har svært sjeldent vært konkurransedyktig på den tiden av sesongen.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: tir sep 20, 2022 9:20 am
Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:16 am Er Kristoffer virkelig en outsider? Bakken de skal opp er nesten like tøff som Huy. (1.1 km 8.6% mot Huys 1.3 km 9.6%). Kanskje han kunne vært en outsider for 5-10 år siden da han var sterkere og det ble kjørt langt mer passivt. I år så jeg er ganske sikker på at han kommer til å være blåst av når finalen begynner.

Synes Foss og Leknessund er bedre alternativer, og som jeg sa tidligere så er det veldig synd vi ikke har en Tobben 2 i den formen han var under Catalonia, som hadde vært vårt beste kort i denne løypa.
Jeg tror også løypa blir for tøff for Kristoff, men bakken er overhodet ikke like tøff som Huy. Den er veldig bratt helt i starten, men så er den mye flatere helt frem til de siste bratte metrene mot toppen. Men om han ligger langt bak i feltet når de svinger inn i bakken, så vil han jo bli hektet av på et blunk. Jeg tror ikke Foss eller Leknessund er særlig bedre kort enn Kristoff, for de vil jo heller ikke klare å henge med når de beste kjører i bakken.
Dynamikken i bakken ser litt annerledes ut ja, men jeg kan ikke se for meg at det vil være noen andre enn ardenner-typer som denne løypa passer best (i tillegg brosteinenes knoll og tott). I mitt hode passer ikke denne løypa Kristoffer i det hele tatt, men jeg lar meg gjerne bli motbevist.

Jeg tror Leknessund og Foss kan ha en sjanse til en god plassering om de kommer seg i forkant og har litt flaks. Leknessund viste i Arctic at han også takler små, bratte bakker, mens Foss gjorde det samme i Canada nå nylig.

dorian

Legg inn av dorian »

FantasySwede skrev: tir sep 20, 2022 11:45 am Eiking og Carl Fredrik Hagen hang greit med der. Dessverre punkterte Hagen på et svært ugunstig tidspunkt. Eiking hadde nok vært norges beste kort i år, men han er viktig for EF i kampen om å unngå nedrykk fra WT. Eiking er alltid best på høsten, så litt synd at han ikke får sjansen i VM. Forhåpentligvis sykler han Lombardiet om noen uker. Kjedelig for Eiking at han sliter med allergi hver sommer, for han har svært sjeldent vært konkurransedyktig på den tiden av sesongen.
Tror det er like greit for Eiking å få noen ritt for arbeidsgiveren i år. Jeg tviler også på at han hadde hevdet særlig større sjanse på et topp-resultat enn de som er i Australia nå. Da tror jeg Emilia og de andre rittene passer bra.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:47 pm Dynamikken i bakken ser litt annerledes ut ja, men jeg kan ikke se for meg at det vil være noen andre enn ardenner-typer som denne løypa passer best (i tillegg brosteinenes knoll og tott). I mitt hode passer ikke denne løypa Kristoffer i det hele tatt, men jeg lar meg gjerne bli motbevist.

Jeg tror Leknessund og Foss kan ha en sjanse til en god plassering om de kommer seg i forkant og har litt flaks. Leknessund viste i Arctic at han også takler små, bratte bakker, mens Foss gjorde det samme i Canada nå nylig.
Ja, jeg tror også det blir den gjengen som kommer å gjøre opp om seieren, men jeg har tatt feil før. Kristoff er jo nødt til å være på forskudd om han skal ha noen sjanse, men det gjelder jo i høyeste grad Foss og Leknessund også. Foss har en dieselmotor og Leknessund vet jo godt selv at dette er et heeelt annet nivå enn Artctic Race. Det blir spennende å se hvor tidlig hardkjøret starter, Kristoff kan jo fort konkludere med at han ikke har sjanse.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:47 pm
dorian skrev: tir sep 20, 2022 9:20 am
Trehjulssykkel skrev: tir sep 20, 2022 12:16 am Er Kristoffer virkelig en outsider? Bakken de skal opp er nesten like tøff som Huy. (1.1 km 8.6% mot Huys 1.3 km 9.6%). Kanskje han kunne vært en outsider for 5-10 år siden da han var sterkere og det ble kjørt langt mer passivt. I år så jeg er ganske sikker på at han kommer til å være blåst av når finalen begynner.

Synes Foss og Leknessund er bedre alternativer, og som jeg sa tidligere så er det veldig synd vi ikke har en Tobben 2 i den formen han var under Catalonia, som hadde vært vårt beste kort i denne løypa.
Jeg tror også løypa blir for tøff for Kristoff, men bakken er overhodet ikke like tøff som Huy. Den er veldig bratt helt i starten, men så er den mye flatere helt frem til de siste bratte metrene mot toppen. Men om han ligger langt bak i feltet når de svinger inn i bakken, så vil han jo bli hektet av på et blunk. Jeg tror ikke Foss eller Leknessund er særlig bedre kort enn Kristoff, for de vil jo heller ikke klare å henge med når de beste kjører i bakken.
Dynamikken i bakken ser litt annerledes ut ja, men jeg kan ikke se for meg at det vil være noen andre enn ardenner-typer som denne løypa passer best (i tillegg brosteinenes knoll og tott). I mitt hode passer ikke denne løypa Kristoffer i det hele tatt, men jeg lar meg gjerne bli motbevist.

Jeg tror Leknessund og Foss kan ha en sjanse til en god plassering om de kommer seg i forkant og har litt flaks. Leknessund viste i Arctic at han også takler små, bratte bakker, mens Foss gjorde det samme i Canada nå nylig.
Tror det ender opp med en liten gruppe på ca 20stk som skal spurte om seieren, sånn som i Bergen

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Blir svært overrasket om det havner noen nordmenn helt i toppen på herrenes fellesstart. Tror dette står mellom de aller største navnene, evt en av de viktigste outsiderne som har en superdag slik som Mads Pedersen i 2019. Van Aert, VdP, Evenepoel, Ala, Pogacar, Girmay, Laporte, Cosnefroy, Matthews. Ikke veldig mange mer enn det. Det blir enten solo, foran en mindre gruppe eller en mindre gruppe på en håndfull ryttere. Det kjøres hardere nå enn det gjorde for noen år siden, og jeg tror ikke det blir 15-20 mann eller mer samtidig til mål som kjemper om seieren.

Shabelle

Legg inn av Shabelle »

Starter rittet kl 05.00 søndag?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Shabelle skrev: ons sep 21, 2022 8:57 pm Starter rittet kl 05.00 søndag?
Sendingen starter 02.00 på TV2:)

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Er kjørt her nå. Typisk i lange ritt. Alle er slitne og det er ikke trøkk til å kjøre inn brudd på slutten.

Sodajr

Legg inn av Sodajr »

Latterlig passivt av de norske på slutten der :@
Når de er 2 stk i feltet der, så må jo en av de hjelpe til å dra for pokker :@
Bronse på Wærenskjold, burde vert Gull

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Så ut som både hagenes og wærenskjold hadde planer om å vinne. Derav ville ingen av dem frem og dra på slutten for å kjøre inn bruddet. Det stoppet helt opp med 4-5 km igjen, og det ble avgjørende. Tapte 5-6-7 sekunder der.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Ok. De gamblet på at andre lag skulle ordne opp. Greit nok.

dorian

Legg inn av dorian »

All-Equal skrev: fre sep 23, 2022 9:06 am Ok. De gamblet på at andre lag skulle ordne opp. Greit nok.
Det var kanskje en feil, men uten hjelp i spurten ville jeg forventet at Kooij eller Mikhels hadde slått Wærenskjold. Men det får vi jo aldri svar på.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Sodajr skrev: fre sep 23, 2022 9:00 am Latterlig passivt av de norske på slutten der :@
Når de er 2 stk i feltet der, så må jo en av de hjelpe til å dra for pokker :@
Bronse på Wærenskjold, burde vert Gull
Blir helt feil når du forenkler det på den måten. 2+2 er veldig sjelden 4 i sykkelsporten. Det er ingen fasit at gruppa foran hadde blitt hentet med en Hagenes som ofrer seg. Wærenskjold hadde ikke fått noe opptrekk, og han kunne blitt slått av Mihkels og Kooji. Gullet kan ryke i begge scenarioer, og det er lett å være sofasupporter med fasiten i hånd. Ja, det var passiv sykling, men Hagenes gjorde også et mesterlig opptrekk.

Generelt oppløftende å se hvordan det norske laget sykler. Wærenskjold var overraskende robust opp bakkene, og jeg hadde ikke trodd han skulle sitte i ei gruppe på kun 15 i finalen. Spesielt mtp at han hadde en elendig vintersesong og start på sykkelsesongen. Sterk opphenting etter kyssesyke og covid. Kommer til å bli en veldig viktig ressurs for Uno-X allerede neste år. Hagenes er jeg ikke overrasket over. Han er en klasserytter, og hadde nok kjempet om gullet hvis målgang hadde vært på toppen av Mt. Pleasant. Kontrakt ut 2026 med Jumbo Visma sier sitt, og tipper proffseieren kommer neste år.

I juniorklassen har Norge også en unik utøver. Jørgen Nordhagen var den suverent beste junioren født i 2005. Han har åpenbart kapasiteten i orden, og var ikke redd for å sløse med kreftene underveis. Tok veldig mye ansvar på rundene midtveis, og holdt derfor ikke følge med Herzog opp Mt. Pleasant siste gang. Resultatet ble en 13.plass, men han var mye sterkere enn det. Han starter på sesongen i langrenn nå, og har fortsatt ikke bestemt hva han velger. Kommer sikkert an på resultatene i vinter. Tipper det heller mot sykkel hvis han får en lukrativ avtale hos Jumbo Visma sitt utviklingslag. Han fikk spørsmål om Jumbo i intervju hos TV2, og da smilte han lurt. Gir veldig mening hvis Jumbo er interessert, for de har signert langrennsglade nordmenn tidligere:) Både Staune-Mittet og Hagenes har trent variert med langrenn i juniorklassen, og har nå imponerende kapasitet tross alderen.

Uansett! Det norske sykkeleventyret har knapt startet. Og det har aldri sett bedre ut i norsk sykkelsport!

dorian

Legg inn av dorian »

FantasySwede skrev: fre sep 23, 2022 1:08 pm Hagenes er jeg ikke overrasket over. Han er en klasserytter, og hadde nok kjempet om gullet hvis målgang hadde vært på toppen av Mt. Pleasant. Kontrakt ut 2026 med Jumbo Visma sier sitt, og tipper proffseieren kommer neste år.
Hagenes så jo ut som han hadde masse å kjøre med over bakken siste gang, men valgte å vente på Wærenskjold i stedet for å kjøre med franskmennene.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Løypa ser hvert fall underholdende ut, men jeg trodde den skulle skille mer enn den gjorde. Synes løypa sånn sett minner litt om Ritsjmånd, og ikke så mye som Ardennene som jeg trodde.

Tror Kristoffer for 5-10 år tilbake kunne seilt opp som en favoritt, men jeg regner med at kjøret kommer til å starte tidlig. I de andre klassene så har ingen land den hjelperytterkapasiteten som seniorene har, så litt vanskelig å lese noe ut fra rittene så langt.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: fre sep 23, 2022 3:48 pm Løypa ser hvert fall underholdende ut, men jeg trodde den skulle skille mer enn den gjorde. Synes løypa sånn sett minner litt om Ritsjmånd, og ikke så mye som Ardennene som jeg trodde.

Tror Kristoffer for 5-10 år tilbake kunne seilt opp som en favoritt, men jeg regner med at kjøret kommer til å starte tidlig. I de andre klassene så har ingen land den hjelperytterkapasiteten som seniorene har, så litt vanskelig å lese noe ut fra rittene så langt.
En viktig forskjell fra Richmond er kanskje at denne løypa ikke har så mange veldig smale partier, og at posisjonskampen ikke blir like kritisk?

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Mener å huske at den var tilsvarende med brede veier og en del svinger, men brosteinsbakken var muligens litt smalere.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: fre sep 23, 2022 5:49 pm Mener å huske at den var tilsvarende med brede veier og en del svinger, men brosteinsbakken var muligens litt smalere.
Husker heller ikke hvordan resten av løypa var, men i brosteinsbakken ville alle kjøre i renna, så hele feltet strekte seg ut i en lang rekke. Derfor startet jo posisjonskampen flere kilometer før bakken.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Foss nevnes som en kandidat over her. Da må han støte fra favorittene i bakken eller gå solo. Han er ikke eksplosiv nok. Har mer tro på Leknessund, men han får vel i et hodeløst brudd. Vet ikke hvor mange gode spurtere som er med, men det vil vel ha litt å si for hvor hardt det blir kjørt. Kristoff kan gjerne henge med inn, men da er han nok kokt i spurten. Selv tror jeg han vil være blåst av lenge før finalen. Sitter bak en splitt når det er 3-4 runder igjen. Her kommer ryttere til å ramle fra teten der det går raskest, slik det er i lange sliteløp. Får ikke hjelp av et felt her hvis du detter av sent i løpet.

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

En trøtt Paasche uttaler seg om sjansene til Mari Hore Mohl på tampen av fellesstarten for kvinner.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

Annemiek ❤️❤️❤️

All-Equal

Legg inn av All-Equal »

Vanvittig stunt på slutten. Kanskje Leknessund kan gjøre noe liknende.

dorian

Legg inn av dorian »

Vino4ever skrev: lør sep 24, 2022 9:08 am Annemiek ❤️❤️❤️
Helt tullete. Trodde ikke engang hun skulle stille til start.

dorian

Legg inn av dorian »

All-Equal skrev: lør sep 24, 2022 1:27 am Har mer tro på Leknessund, men han får vel i et hodeløst brudd.
Leknessund skal selvfølgelig gå i brudd, noe annet vil jo være veldig merkelig.

Reddington

Legg inn av Reddington »

Når er egentlig forventet målgang i natt/imorra? Prøve å få med meg mest mulig, men gidder nok ikke å stå opp før 07-08.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Reddington skrev: lør sep 24, 2022 5:05 pm Når er egentlig forventet målgang i natt/imorra? Prøve å få med meg mest mulig, men gidder nok ikke å stå opp før 07-08.
Du er good hvis du står opp rundt 0630-0700. Målgang er forventet rundt 0800. Men det er et langt ritt, så målgang varierer jo veldig på hvordan det blir kjørt i starten.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»