Løp for livet.

Svar
Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Re: Løp for livet.

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: søn sep 18, 2022 9:47 pm
FantasySwede skrev: søn sep 18, 2022 3:46 pm Endelig fått tilbake roen etter København halvmaraton. 12 grader og perfekte løpeforhold. Nesten ikke vind, og det var lett yr i luften. Følte meg tung på oppvarming, og jeg hadde litt høyere puls enn normalt. Åpenbart spent og nervøs.

Åpner første 5 km på rundt 3.50 per kilometer. Havner i ei veldig fin gruppe, og løper veldig lett. Fortsatt med mye adrenalin i kroppen, men klarer å løpe på en intensitet som ikke koster for mye. Øker farten gradvis til 10 km, og forlater den gruppa jeg lå i. Ligger jevnt på km-tider rundt 3.45-47. Føles fortsatt ganske lett, og det koster ikke mye å øke farten. Fra 10-15 stabiliserer jeg meg på den farten. Er nå på skjema til å løpe under 1.20, og er sterk i troen på at det kommer til å gå. Fra km 17 setter jeg inn sluttspurten, og klarer å øke farten et hakk til. Kommer inn på 1.18.50. Sitter med følelsen at jeg kunne åpnet litt hardere, for jeg hadde mye å spa med på slutten. Siste km løper jeg på 3.25.

Veldig imponert over det proffe arrangementet. Gode drikkestasjoner, og veldig fin løype. Optimalt på alle plan. Frister til gjentakelse neste år. Fornøyd med gjennomføringen.
Sterkt, grattis 👍
Takk for det! Mildt sagt oppløftende etter en svært trøblete oppkjøring. I 2023 går jeg for 1.14.59

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: tor sep 15, 2022 10:15 pm
Syting over, we go again.
Lett økt 7,5-8km i dag, var helt fint og følte meg tipp topp etter skremmeskuddet tidligere i uka.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Lezah skrev: søn sep 18, 2022 11:27 pm
Lezah skrev: tor sep 15, 2022 10:15 pm
Syting over, we go again.
Lett økt 7,5-8km i dag, var helt fint og følte meg tipp topp etter skremmeskuddet tidligere i uka.
Gode nyheter! Merksnodig hvor fort det snur. Kroppen kan være ekstremt dvask noen dager, og plutselig løsner det andre dager. Jeg har det i alle fall på den måten. Uansett bra at halmaraton-forsøket fikk noen varige konsekvenser.

Lezah

Legg inn av Lezah »

FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 10:37 pm

Gode nyheter! Merksnodig hvor fort det snur. Kroppen kan være ekstremt dvask noen dager, og plutselig løsner det andre dager. Jeg har det i alle fall på den måten. Uansett bra at halmaraton-forsøket fikk noen varige konsekvenser.
Antar det er en "ikke" inni der :D Men ja, det var en lettelse. I dag tenker jeg å klinke til med en lengre seanse igjen, i all fall over en mil og stanse rundt 12-13km. Hvis det kjennes greit forsøker jeg meg på HM igjen til helgen.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Lezah skrev: tir sep 20, 2022 8:51 am
FantasySwede skrev: man sep 19, 2022 10:37 pm

Gode nyheter! Merksnodig hvor fort det snur. Kroppen kan være ekstremt dvask noen dager, og plutselig løsner det andre dager. Jeg har det i alle fall på den måten. Uansett bra at halmaraton-forsøket fikk noen varige konsekvenser.
Antar det er en "ikke" inni der :D Men ja, det var en lettelse. I dag tenker jeg å klinke til med en lengre seanse igjen, i all fall over en mil og stanse rundt 12-13km. Hvis det kjennes greit forsøker jeg meg på HM igjen til helgen.
Haha, helt riktig! Jeg er heldigvis ikke så ondskapsfull ;)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Dagens økt: Rolig 5 km for å komme i gang igjen etter halv i Køben. Ingen vondter eller problemer med kroppen. Er heller ikke spesielt sliten, så føler meg overraskende pigg. Hjelper med gode(og dyre) sko:)

Lezah

Legg inn av Lezah »

13km, 10,5km i hastighet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Blir misunnelig gutter, tør ikke løpe riktig ennå.. 2 uker siden i dag. Tar kanskje en liten tur mot helgen

Lezah

Legg inn av Lezah »

Queenie skrev: tir sep 20, 2022 9:32 pm Blir misunnelig gutter, tør ikke løpe riktig ennå.. 2 uker siden i dag. Tar kanskje en liten tur mot helgen
Ser den. Jeg fikk bare en kort smell men ble veldig stresset siden regelmessig løping har blitt en liten vane de siste månedene. Men selv i dag kjente jeg lenge etter om jeg merket det minste ubehag, for uansett hvor newbie jeg er så skjønner jeg at å rushe noe kan gå rett til helvete. Litt usikker på hvor lenge du har vært "ute", men tenk om du fucker opp rehabiliteringen med noe overilt? Samtidig kjenner du jo selv åssen det ligger an. Du kan jo hvis du føler for det ta deg en gåtur i litt motbakke og sånt, og se åssen det er, alternativt også legge inn en kort jogg eller to underveis?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lezah skrev: tir sep 20, 2022 11:07 pm
Queenie skrev: tir sep 20, 2022 9:32 pm Blir misunnelig gutter, tør ikke løpe riktig ennå.. 2 uker siden i dag. Tar kanskje en liten tur mot helgen
Ser den. Jeg fikk bare en kort smell men ble veldig stresset siden regelmessig løping har blitt en liten vane de siste månedene. Men selv i dag kjente jeg lenge etter om jeg merket det minste ubehag, for uansett hvor newbie jeg er så skjønner jeg at å rushe noe kan gå rett til helvete. Litt usikker på hvor lenge du har vært "ute", men tenk om du fucker opp rehabiliteringen med noe overilt? Samtidig kjenner du jo selv åssen det ligger an. Du kan jo hvis du føler for det ta deg en gåtur i litt motbakke og sånt, og se åssen det er, alternativt også legge inn en kort jogg eller to underveis?
Jeg går 30-90 minutter hver eneste dag, det kjennes greit og skaden er neppe alvorlig, men jeg har så stor respekt for det å bli skadet så rusher absolutt ingenting. Det er ganske utrolig at det ikke har skjedd før nå :p

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tir sep 20, 2022 9:32 pm Blir misunnelig gutter, tør ikke løpe riktig ennå.. 2 uker siden i dag. Tar kanskje en liten tur mot helgen
Bra tegn at du savner løpingen. Viser at du er motivert for å gjøre jobben når du er tilbake. Finnes ikke noe deiligere enn en løpeøkt når kroppen fungerer. Avhengighetsskapende.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Første løpeøkt etter Covid i sommer, som dessverre satt almenntilstanden min langt tilbake.
6x400 meter i 6-tempo. På papiret den enkleste økten, men det var seigt ja...

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

lok1 skrev: tir sep 20, 2022 11:31 pm Første løpeøkt etter Covid i sommer, som dessverre satt almenntilstanden min langt tilbake.
6x400 meter i 6-tempo. På papiret den enkleste økten, men det var seigt ja...
Veldig kjedelig med Covid. Og det er ikke lett å vite hvordan kroppen reagerer, for mennesker får ulikt forløp og noen kan være slått ut i flere måneder. Uansett bra at du er tilbake i trening, og virker som du starter i riktig ende. 400-metere gir ikke enorm belastning på kroppen, men økten er fortsatt veldig god. Du får prøve deg fram, og ha mye restitusjon mellom hver økt i starten.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Ta testen!

Oppnå makspuls, eller ta pulsen mot slutten av et hardt intervalldrag. Stå i ro ett minutt og ta pulsen på ny for å finne ut hvor mye pulsen har falt.

Under 12 slag: Risikosone – oppsøk lege og få hjertet undersøkt

12-20: Dårlig-middels fysisk form. Bør trene mer.

20-30: God fysisk form.

30-40: Meget god fysisk form.

40 slag og mer: På høyde med godt trente idrettsutøvere

Kilde NTNU

TheTreble

Legg inn av TheTreble »

FantasySwede skrev: søn sep 18, 2022 3:46 pm Endelig fått tilbake roen etter København halvmaraton. 12 grader og perfekte løpeforhold. Nesten ikke vind, og det var lett yr i luften. Følte meg tung på oppvarming, og jeg hadde litt høyere puls enn normalt. Åpenbart spent og nervøs.

Åpner første 5 km på rundt 3.50 per kilometer. Havner i ei veldig fin gruppe, og løper veldig lett. Fortsatt med mye adrenalin i kroppen, men klarer å løpe på en intensitet som ikke koster for mye. Øker farten gradvis til 10 km, og forlater den gruppa jeg lå i. Ligger jevnt på km-tider rundt 3.45-47. Føles fortsatt ganske lett, og det koster ikke mye å øke farten. Fra 10-15 stabiliserer jeg meg på den farten. Er nå på skjema til å løpe under 1.20, og er sterk i troen på at det kommer til å gå. Fra km 17 setter jeg inn sluttspurten, og klarer å øke farten et hakk til. Kommer inn på 1.18.50. Sitter med følelsen at jeg kunne åpnet litt hardere, for jeg hadde mye å spa med på slutten. Siste km løper jeg på 3.25.

Veldig imponert over det proffe arrangementet. Gode drikkestasjoner, og veldig fin løype. Optimalt på alle plan. Frister til gjentakelse neste år. Fornøyd med gjennomføringen.
Imponerende! Har skjønt at løypa er relativt flat? Er det noen krevende motbakkepartier?

Lezah

Legg inn av Lezah »

lok1 skrev: tir sep 20, 2022 11:31 pm Første løpeøkt etter Covid i sommer, som dessverre satt almenntilstanden min langt tilbake.
6x400 meter i 6-tempo. På papiret den enkleste økten, men det var seigt ja...
Jeg hadde en relativt kort sykdomsperiode med Covid; var småsyk i 5 dager (pluss-minus) og det var kun to dager jeg ikke klarte å jobbe hjemmefra. Men herregud så hardt kondisen ble rammet. Brukte mange uker på å føle meg litt som der jeg var på vei før jeg ble syk, og det var veldig demotiverende for en som var i startgropa mht kondisjonstrening. Første "økten" min post-Covid var en gåtur i ulendt terreng på 45-50 min og det slo meg helt ut, lungene føltes som om de skulle implodere. Så ikke rush :P

Machine_Head

Legg inn av Machine_Head »

Vært rolig her på løpefronten siden jeg skrev her sist, men klinte til med en ny mil idag, føltes utrolig godt! Løp den sist på rundt 58 minutter, idag ble det på 55 minutter pluss at jeg orket 1 km til så totalen ble 11 km på 1 time og to sekunder. Hadde håpet å klemme det under timen, men pulsklokka jobbet mot meg føltes det som.

“Problemet” mitt med tanke på løpingen er at jeg også liker å trene styrke, både med vekter og egenvekt, og det kan føles litt vanskelig å vite hva jeg burde trene iblant. Noen tips til hvordan man kan balansere disse på en god måte?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

TheTreble skrev: ons sep 21, 2022 10:55 am
FantasySwede skrev: søn sep 18, 2022 3:46 pm Endelig fått tilbake roen etter København halvmaraton. 12 grader og perfekte løpeforhold. Nesten ikke vind, og det var lett yr i luften. Følte meg tung på oppvarming, og jeg hadde litt høyere puls enn normalt. Åpenbart spent og nervøs.

Åpner første 5 km på rundt 3.50 per kilometer. Havner i ei veldig fin gruppe, og løper veldig lett. Fortsatt med mye adrenalin i kroppen, men klarer å løpe på en intensitet som ikke koster for mye. Øker farten gradvis til 10 km, og forlater den gruppa jeg lå i. Ligger jevnt på km-tider rundt 3.45-47. Føles fortsatt ganske lett, og det koster ikke mye å øke farten. Fra 10-15 stabiliserer jeg meg på den farten. Er nå på skjema til å løpe under 1.20, og er sterk i troen på at det kommer til å gå. Fra km 17 setter jeg inn sluttspurten, og klarer å øke farten et hakk til. Kommer inn på 1.18.50. Sitter med følelsen at jeg kunne åpnet litt hardere, for jeg hadde mye å spa med på slutten. Siste km løper jeg på 3.25.

Veldig imponert over det proffe arrangementet. Gode drikkestasjoner, og veldig fin løype. Optimalt på alle plan. Frister til gjentakelse neste år. Fornøyd med gjennomføringen.
Imponerende! Har skjønt at løypa er relativt flat? Er det noen krevende motbakkepartier?
Nei, det er ingen krevende motbakkepartier. Veldig flat løype, og en av de raskeste som er mulig å oppdrive. Slipper også den voldsomme varmen som man risikerer i noen land på denne tiden av året. Jeg vil i alle fall anbefale Køben hvis du jakter en god tid.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Machine_Head skrev: ons sep 21, 2022 2:39 pm Vært rolig her på løpefronten siden jeg skrev her sist, men klinte til med en ny mil idag, føltes utrolig godt! Løp den sist på rundt 58 minutter, idag ble det på 55 minutter pluss at jeg orket 1 km til så totalen ble 11 km på 1 time og to sekunder. Hadde håpet å klemme det under timen, men pulsklokka jobbet mot meg føltes det som.

“Problemet” mitt med tanke på løpingen er at jeg også liker å trene styrke, både med vekter og egenvekt, og det kan føles litt vanskelig å vite hva jeg burde trene iblant. Noen tips til hvordan man kan balansere disse på en god måte?
Well done!

Styrke er supert, selv liker jeg best utholdende styrke, variasjon minsker risiko for skader og at man går lei også. Akkurat hva og hvordan kommer litt an på hva målene dine er?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Kvalitetsøkt i dag
1*2000(3.40-fart)
8*1000 (3-35-fart)

Veldig god økt! Beste økten jeg har hatt i min løpekarriere. Gikk fryktelig lett.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: ons sep 21, 2022 3:10 pm
Machine_Head skrev: ons sep 21, 2022 2:39 pm Vært rolig her på løpefronten siden jeg skrev her sist, men klinte til med en ny mil idag, føltes utrolig godt! Løp den sist på rundt 58 minutter, idag ble det på 55 minutter pluss at jeg orket 1 km til så totalen ble 11 km på 1 time og to sekunder. Hadde håpet å klemme det under timen, men pulsklokka jobbet mot meg føltes det som.

“Problemet” mitt med tanke på løpingen er at jeg også liker å trene styrke, både med vekter og egenvekt, og det kan føles litt vanskelig å vite hva jeg burde trene iblant. Noen tips til hvordan man kan balansere disse på en god måte?
Well done!

Styrke er supert, selv liker jeg best utholdende styrke, variasjon minsker risiko for skader og at man går lei også. Akkurat hva og hvordan kommer litt an på hva målene dine er?
Ja, og kombinasjonen av styrke og løping kan gi økt effekt på løpingen også. Ikke tilfeldig at de aller beste løperne prioriterer styrke, og det er ikke kun for å unngå skader. Kan gi bedre snert i steget, og kroppen vil generelt være mer stabil og robust. Selv bruker jeg tåhev og enkle mage/rygg-øvelser. Og regel nummer 1: Styrke kan ikke gjøre av og til. Det må gjøres regelmessig. Ellers blir man bare stiv og støl etter hver økt.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Jeg har skrevet det mange ganger før og jeg gjentar meg selv: Det finnes mange veier til Rom!

Jeg trener med vekter (hjemme i garasjen) og bruker stort sett basisøvelser (knebøy/markløft/ benk/pullover/stående roing m.m.)

Løping man-ons-fre og styrke tir-tor...

Varierer mellom lette og tyngre serier og ditto mange og få reps. (ønsker å tyrene både type 1 og type 2 celler...

Etter som årene går blir styrken stadig viktigere da selve muskelbyggingen avtar med alderen.... merker STOR forskjell ved avbrekk i disse styrkeøktene...

I 2021 løp jeg 24 halvmaraton og da var jeg ekstra påpasselig med styrketreningen.... tror det var svært viktig for meg!

Kjører også endel pushups og pullups ute dersom jeg løper forbi en tuftepark... men det blir ganske sporadisk har nok ikke noe stor betydning.... men gir en god følelse... (har 28 rep i pullups som pers forresten... men det er maaange år siden)

Morro å se de forskjellige svarene her inne når det gjelder forskjellige tema rundt løpingen og hvordan den er passert på egne erfaringer! Tror det er nøkkelen til "suksess" for enkeltindividet! Egne erfaringer og en viss forståelse for korrigering er nok. den optimale løsningen 😊

.... da tusler jeg meg ut for en styrkeøkt.... ha en fin dag! 👍🏼

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Ny økt for å friste @Queenie :P

Enkel økt i dag. 12 km jogg. Helt på det jevne. Som det skal være

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tor sep 22, 2022 9:59 pm Ny økt for å friste @Queenie :P

Enkel økt i dag. 12 km jogg. Helt på det jevne. Som det skal være
Haha. Skal prøve meg i morgen 🤞

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor sep 22, 2022 10:01 pm
FantasySwede skrev: tor sep 22, 2022 9:59 pm Ny økt for å friste @Queenie :P

Enkel økt i dag. 12 km jogg. Helt på det jevne. Som det skal være
Haha. Skal prøve meg i morgen 🤞
Krysser fingrene jeg også. Har inntrykk av at du har vært fornuftig, så regner med du får en god opplevelse i morgen ;)

Queenie

Legg inn av Queenie »

I'm back! 🥳🥳

Dristet meg til intervaller i dag, frokost var en halv kopp kaffe. Merket godt at man ikke har trent på nesten 2,5 uke på oppvarmingen, tungt, men kjente ingen lugging i låret. Målet var å ikke presse meg for hardt, men som kjent er det vrient når man kommer i siget, men rimelig fornøyd med egen tøyleholdning, det var dog litt vanskelig å holde igjen på siste bolk.

Etterhvert som jeg kom i siget ble det så deilig at jeg klarte å tenke på helt andre ting enn løping, strekk og frykt for vondter, er på en deilig sti for tiden.

15 min oppvarming

(30 sek pauser er inaktive) - alt med 1% stigning

4 x 30 / 30 - 11 km/t og rundt 145 i puls, lett
4 × 45 / 30 - 11,5 km/t og 150 i puls
4 x 60 / 30 - 11,5 km/t

2 min aktiv pause

4 x 60 / 30 - 11,5- 12 km/t
4 x 45 / 30 - 12 km/t
4 x 30 / 30 - 13 - 13,5 - 14 km/t - 177 i puls

Deeeeeilig 🤠

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Deilig økt! Gratuler med meget vel gjennomført! Og null vondter virker det som!

coldballs

Legg inn av coldballs »

Året og formen tatt i betraktning er jeg sånn passe fornøyd med tiden jeg gjennomførte halvmaraton under årets Oslo Maraton ... Men det var helt til jeg fikk se bildene som var tatt av meg. Det verste jeg har sett. Neste år må man 10 kilo ned.
Og hvorfor skriver jeg det her? For å skapet et slags press på meg selv

Lezah

Legg inn av Lezah »

coldballs skrev: fre sep 23, 2022 1:37 pm
Og hvorfor skriver jeg det her? For å skapet et slags press på meg selv
Jeg fører en slags uoffisiell treningsdagbok/div relatert av samme årsak, vrient å føre opp at man har jukset eller feiget ut.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Hardøkt nummer 2 etter halvmaraton. Kort sak denne gang. Prøvde meg på en 5 km. Kupert løype med 95 høydemeter, og partier med over 10% stigning. Skikkelig syrefest, og langt unna noe rask løype. Nedoverbakkene gir som kjent ikke så mye gratis heller. Tror løypa går i null, men jo flatere jo bedre.

Resultat
Km 1: 3.56
Km 2: 3.30
Km 3: 3.47
Km 4: 3.39
Km 5: 3.17

3.38 i snitt per kilometer. Usikker på hva det holder i ei flat løype, men forhåpentligvis under 3.30 i løpet av 2022. Det er i alle fall målet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»