Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Svar
startelver

Re: Dine favoritter fra 60/70/80/90/00/10-tallet

Legg inn av startelver »

På tide med en ny 80-talls mix! Here we go !



XTC 1983


OMD Joan of Arc 1981


The Proclaimers 1987


MJ Billie Jean 1983


Black Box 1989 Ride on Time


Steve "Silk" Hurley 1986 (Jack your body )


De La Soul-The Magic Number 1989

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: man jan 31, 2022 3:38 pm På tide med en ny 80-talls mix! Here we go !

Får dessverre ikke lasta opp/spilt av videoen, ettersom de fryser seg, og så skjer intet mer. Men har jo hørt flesteparten av dem, og meget flott 80-talls mix.

Smått utrolig at noen som XTC, med så mye fantastisk fengende, melodiøse og skarpe tekst/melodier å by på, ikke spilles på radio.
Men antar at det kunne en sikkert si om så mange andre fra New wave eraen fra 70 og tidlig 80-tallet.

Akkurat nå sitter jeg å mimrer tilbake til barndommen, og ei skive mamma elsket å spille, og endte opp med å høre igjen et par av låtene, og tja, blir nok aldri noen kjempefan av mannen, men vanskelig å unngå noen av hans mest fengende og catchy stunder, men tror jeg holder albumkuttet fra denne 1983 skiva, som det en er mest glad i:

Billy Joel - An Innocent Man (1983)


Oj, virka som jeg fikk med den skrifta di, videre i mitt innlegg, men tja, intet problem, så faktisk litt moro ut å bytte litt på skrifttypen fra tid og annen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Delbert McClinton - Weatherman (1993)

Gikk selvsagt glipp av Groundhog Day i går (tror jeg da), men så lenge det er vinter og snø ute, er det alltids riktig stemning, for å se igjen denne fantastiske komedien, og mulig en gjør så, om ikke lenge.

startelver

Legg inn av startelver »

Kan bare skrive under på at Billy Joel sin skive fra 83 er en av de bedre.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: tor feb 03, 2022 4:20 pm Kan bare skrive under på at Billy Joel sin skive fra 83 er en av de bedre.
Alltid hatt sansen for Billy, men kanskje da i litt mindre doser, og klart, har jo ikke hørt all verden av hans album. Inntrykket man sitter igjen med, etter å ha lest litt om og rundt hans bedre/mest kjente skiver, så virker det som at slutten av 70 og tidlig 80-tallet, er veien å gå.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


Lytter litt til Angel Dust (1992) om dagen. Blir vel til at en må legge inn ei lengre omtale i Siste Album Hørt tråden, men føler den må gis noen runder ekstra, og selv om man har vært innom den, utallige ganger tidligere, så slutter man jo aldri å bli overasket over hvor variert og lekende den stadig er.
Akkurat nå er nok Malpractice favoritten. Heftige saker, og synes mye av det de gjorde på tampen av 80 og tidlig 90-tallet, har holdt seg meget godt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Har blitt en del Zappa og Mødrene hans, siste tiden. Veldig stor variasjon og ikke minst fallhøyde mellom platene en har hørt på. Synd, for samtlige kommer med noen fantastiske perler, men blir dessverre dratt for mye ned av, tja, ikke min type musikk. Heldigvis var debuten og Burnt Weeny Sandwich mer enn nok godkjent, og tross nok en smell med Weasels Ripped My Flesh, så inneholdt nå sistnevnte et par solide spor den med.



Har nok litt høyere forventinger til å besøke igjen de senere, Grand Wazoo, Overnight Sensation og One Size Fits All.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk et hyggelig besøk med Australske The Church og deres fine gitarpopskive Heyday (1986), der bydde opp til den ene perlen etter den andre, med et stadig fengende og varmt lydbilde hengende over seg:
Tristesse

As You Will

Youth Worshipper

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »


Var innom ei favorittplate fra rundt sommer 2002 og da storhetstiden til Nu-metal band ala Linkin Park, men hvor sistnevnte og debuten Hybrid Theory (2000) falt godt i smak, spesielt åpningsnummeret Papercut, der forble en liten nostalgisk favoritt.

startelver

Legg inn av startelver »

Remastered Alphaville , var en stor hit i 1984 over hele Europa.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Endelig begynner man å få igjen litt belønning for alt det middelmådige rælet fra diverse impulskjøp av CDer, siste tiden:

Aldri hørt ei Jesus Lizard skive før, og tenkte at kunne jo prøve seg frem med Goat (1991), og kun gått et par runder, men dæven her var det mye fet musikk i vente.

Ellers gått gjennom flere ulike italienske 80-talls filmer siste ukene, og selv om ikke alltids filmene var all verden, så maktet de oftest å mekke i stand mye kul og fengende musikk. Ekstra hyggelig var det jo nå både film og musikk var kvalitet.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Order of Death fra Public Image Ltd, presentert her av radio DJen Angry Bob" the man with the industrial dick!" eller rettere sagt Iggy Pop, og ei låt der passet utmerket inn i den post-apokalyptiske skrekk-sci/fi kult-thrilleren Hardware (1990).

Var vel også slik en omsider fant veien frem til Fields of the Nephilim, grunnet at frontmann/vokalist Carl McCoy dukket opp i en liten, men uforglemmelig rolle, helt i starten av filmen. Lemmy er også med, da som drosjesjåfør tidlig ut.

startelver

Legg inn av startelver »

PÅ tide med en 80-talls sommer-mix med noen kjente/ukjente låter


















Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hender man får seg en real nostalgisk trip i det man setter på radioen (funker fortsatt) utpå de sene netter, og setter seg til å trøkke på doskåla, og så ankommer velkjente toner fra en svunnen tid. Husker låta, men glemt tittel/artist, men var med på en av Absolute Music samlerne rundt 1994-95, men ja, viser seg altså å være Lisa Nilsson og ei meget elegant og stemningsfull låt, der har virkelig holdt seg godt.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Kan ikke sjekke hele tråden, so here goes:



Og seff


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Nyter den drømmeaktige musikken til Kitaro, i hop med alle de visuelle og vakre bildene fra Manhunter (1986). Synd at Seiun samt Klaus Schulzes Freeze, ikke er å finne på det offisielle soundtracket. For begge var utrolig velegnet og plassert i filmen.

"Innehar flere Spoilers i videoen"

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Litt mer filmmusikk, denne gang fra Pet Sematary II (1992) og Jan Kings Fading Away:

Samt ei, der man er usikker på hvem er komponist til, men likte veldig godt hvordan den gikk i hop med overgangen til Rio De Janeiro, i den trashy erotiske thrilleren Wild Orchid (1989):

startelver

Legg inn av startelver »

Plutselig kom jeg på denne låta her, for en genistrek fra 80-tallet.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Zappa meg gjennom noen ulike Roy Orbison videoer, og plutselig dukka denne interessante klippet, visstnok fra ei episode av Dukes of Hazzard, som en aldri har sett før, annet enn den ikke fullt så imponerende filmen med Ben Stiller og Owen Wilson.
Uansett, Roy synger som alltids praktfullt, (selv om det er vel playback akkurat her da) men veldig snasen dame han har ved sin side, og mulig han ble litt ekstra godt motivert:

BioDex

Legg inn av BioDex »

Noen golåter fra nyere tid;










Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Luxus Leverpostei med Plastisk Kirurgi på albumet 100% Bullshit fra 1996



Vel jeg kledde meg naken for et ukeblad
Det er slik kjente folk tjener penger i dag
jeg prøvde meg på playboy og vi-menn
men jeg hadde ingen bryster å vise frem.
Så nå vil jeg ta en kjønnsoperasjon
for da tjener jeg over en million
for hvert bilde som blir tatt, snart er kroppen min
en nasjonal skatt.

Ref.
For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag

Så nå reiser jeg rundt som ei luksus-hore,
selv om jeg egentlig heter Bjørn Tore
Jeg gir vel faen, for betalinga er bra,
og kundene får det dem vil ha.
Jeg kan by på skikkelige saker,
mye bedre enn både kuk og kaker.
Vasser du i penger, jeg har alt det du trenger
du slipper å onanere noe lenger.

Ref.
For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.

For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.

For jeg vil tjene penger på kroppen min
med litt plastisk kirurgi så blir den fin.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.
Vi kapper penisen av, og lager en vagina
for legene er så flinke i dag.

Ja åssen får du en penis til å bli en vagina?
Ikke si det. Jeg har det på tungen. Vist ehh vist ehh hm nei.
Herregud du må jo fjerne ballan!
Hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da?
Ja hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da? (vi kapper kapper kapper kapper penisen av)
Ja hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da? (vi kapper penisen av)
Ja hvis vi fjerner balla, fjerner balla, blir det en vagina da? (vi kapper kapper kapper kapper penisen av)

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Fra 10 tallet er det noen fine faktisk.

Passenger:
► Show Spoiler
Gotye:
► Show Spoiler

startelver

Legg inn av startelver »

Det er på tide med en Halloween-mix denne helgen og da passer det bra med å hente de fra 80-tallet, kanskje det beste 10-året for den slags musikk.


Vi starter med Michael Jacksons historiske album Thriller, det mest solgte i verden?

Denne ikoniske videoen er fra 1983


startelver

Legg inn av startelver »

Over til en annen klassiker Ghostbusters av Ray Parker JR , fra 1984.


startelver

Legg inn av startelver »

The Specials var store i 1981 med Ghost Town


startelver

Legg inn av startelver »

Vår egen nasjonalstolthet A-ha var jo veldig interessert i varulver på 80-tallet .

Cry Wolf 1986


startelver

Legg inn av startelver »

Alice Cooper med Poison, da snakker vi virkelig Halloween-musikk.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:33 pm Det er på tide med en Halloween-mix denne helgen og da passer det bra med å hente de fra 80-tallet, kanskje det beste 10-året for den slags musikk.

Vi starter med Michael Jacksons historiske album Thriller, det mest solgte i verden?

Denne ikoniske videoen er fra 1983
► Show Spoiler
Liker opplegget du har gående, med Halloween/80-talls skrekkfilm inspirerte musikkvideoer/låter.

Tror jeg aldri har sett hele versjonen av Thriller videoen, men ligger sikkert ute et eller annet sted.
Var vel også Jackson som virkelig satte ei ny standard for moderne musikkvideoer, som da noe langt mer enn kun 3 minutters underholdning, men det å gjøre ei helaftens spillefilm inn i knappe 3-5 minutter.
Klart, hjalp vel på at både penger og talent var det rikelig av, ala Vincent Price, Rick Baker og John Landis stilte opp, men resultatet ble kanskje en av de mest ikoniske musikkvideoene noensinne.
Og selvsagt som du sier, fra et album som tvilsomt noen gang vil miste posisjonen som tidenes mestselgende utgivelse.

Får prøve å mekke i hop noen av mine egne "skrekkelige" musikkvideo/låter Halloween bidrag:


The Cure har såpass mye, at en kan nærmest gå seg vill, men om jeg skal inkludere kun en låt/video, så må det bli den stemningsfulle og småcreepy A Forest, der en ofte følte ville være utmerket i hop med klipp fra filmer som Evil Dead, Sleepy Hollow eller Blair Witch Project.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: søn okt 30, 2022 2:42 pm Alice Cooper med Poison, da snakker vi virkelig Halloween-musikk.
► Show Spoiler
Huff, du kom meg akkurat i forkjøpet, og ei utrolig kul låt/video, tror Cooper også hadde en låt til (husker ikke tittelen) til Fredag den 13e Del 8: Jason Takes Manhattan (1989), som i grunn var ei forglemmelig affære, minus musikk og stemning, men ikke blant de beste av oppfølgerne akkurat, og Jason er vel innom Manhattan, rettere sagt Time Square, i knappe 5 sekunder, der han skremmer noen punkere og sparker i stykker stereoanlegget deres, og ender opp i kloakken i stedet.

Nei, får prøve en annen Alice Cooper favoritt, da ei som er umulig å ikke tenke ville vært perfekt som theme låt i en av de mange Childs Play/Chucky filmene:

startelver

Legg inn av startelver »

A Forest var vel et slags gjennombrudd for The Cure , med en veldig ung Robert Smith i den videoen.

Fortsett sånn ;)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»