Den nye romalderen

Svar
trønderen

Re: Den nye romalderen

Legg inn av trønderen »

Jeg oppfordrer alle som er interessert i dette temaet til å høre på podcasten "Romkapsel". Jeg har i alle fall fått mye av min informasjon om det nyeste innen romfart derfra.

Å få Kina og USA til å samarbeide tror jeg blir vanskelig. Jeg ser to store muligheter, der det ene allerede skjer: private, spesielt i USA, driver romfarten fremover, med store midler og visjoner. Husk at romfart tidligere bare var noe staten drev med (joda, de brukte private til å bygge deler til romferger osv. men det var offentlige midler som stort sett ble brukt). Jeg mener også det ligger et stort potensial i Europa og ESA som bør utnyttes bedre.

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

LANISTA skrev: ons mai 11, 2022 6:10 pm Det å sende noe i bane rundt jorden kan knapt kalles et romeventyr. Uansett hvor rike disse private aktørene er, så er det for lite.
Vi må han EU, USA og Kina med på å dra lasset sammen. Først da kan vi snakke om et nytt kapittel. Mener nå jeg.
Jeg mener man hovedsakelig/generelt ser ut til å satse i "feil ende" 🙃
For å kunne få til noe "romeventyr", dvs. kunne bevege seg i, oppdage.. i det interstellare rom osv. -eg. i det store(sic) rommet., så bør(må) man først få en bedre forståelse og kunnskap om "det mindre"(sic) rommet.
- Jeg mener også at konseptene/prinsippene man bør etterstrebe (satse på) hva angår forståelse/kunnskap angående metode, bør være lagt til et fokus på (og bruk av) masse(gr.stoffer/strukturer) med enklere tilgjengelighet, og ikke sjeldne (edel)metaller, vanskelig fremstilte kompositter, keramer.., ditto tilsvarende for bruk av enkelt tilgjengelige energi-kilder og akkumulasjonsmetoder, og det igjen med referanse til lav(relativt)energi fysikk.

- Prinsippene som sier at det kun er høyenergi fysikk som vil kunne være gjeldene/relevant, kan (bør?) man forsøke å gå bort i fra, så får man heller forsøke å bruke lavenergi på andre (langt mer effektive) måter.

Klart, det er selvsagt mer givende/trygt(funksjonsmessig?) å satse på "tradisjonell rocket science", mye fordi man der har erfaringer, og da "vet" det virker slik man ønsker -til mestedels da 🙄
Til en viss grad er det jo forståelig, men om en skal kunne forsvare betegnelsen "romeventyr" -bokstavelig talt, så vil jeg vel hevde (subjektivt) at man har (u)rimelige små krav, forventninger.., overfor hvilke muligheter som 'kan' finnes, da om satsningsområdene forblir tilsvarende slik de er i dag.
...
Dette er selvsagt overfladisk skrevet, men en liten mening er det jo.. 😏

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Zpiff skrev: tor mai 12, 2022 12:03 pm
LANISTA skrev: ons mai 11, 2022 6:10 pm Det å sende noe i bane rundt jorden kan knapt kalles et romeventyr. Uansett hvor rike disse private aktørene er, så er det for lite.
Vi må han EU, USA og Kina med på å dra lasset sammen. Først da kan vi snakke om et nytt kapittel. Mener nå jeg.
Jeg mener man hovedsakelig/generelt ser ut til å satse i "feil ende" 🙃
For å kunne få til noe "romeventyr", dvs. kunne bevege seg i, oppdage.. i det interstellare rom osv. -eg. i det store(sic) rommet., så bør(må) man først få en bedre forståelse og kunnskap om "det mindre"(sic) rommet.
- Jeg mener også at konseptene/prinsippene man bør etterstrebe (satse på) hva angår forståelse/kunnskap angående metode, bør være lagt til et fokus på (og bruk av) masse(gr.stoffer/strukturer) med enklere tilgjengelighet, og ikke sjeldne (edel)metaller, vanskelig fremstilte kompositter, keramer.., ditto tilsvarende for bruk av enkelt tilgjengelige energi-kilder og akkumulasjonsmetoder, og det igjen med referanse til lav(relativt)energi fysikk.

- Prinsippene som sier at det kun er høyenergi fysikk som vil kunne være gjeldene/relevant, kan (bør?) man forsøke å gå bort i fra, så får man heller forsøke å bruke lavenergi på andre (langt mer effektive) måter.

Klart, det er selvsagt mer givende/trygt(funksjonsmessig?) å satse på "tradisjonell rocket science", mye fordi man der har erfaringer, og da "vet" det virker slik man ønsker -til mestedels da 🙄
Til en viss grad er det jo forståelig, men om en skal kunne forsvare betegnelsen "romeventyr" -bokstavelig talt, så vil jeg vel hevde (subjektivt) at man har (u)rimelige små krav, forventninger.., overfor hvilke muligheter som 'kan' finnes, da om satsningsområdene forblir tilsvarende slik de er i dag.
...
Dette er selvsagt overfladisk skrevet, men en liten mening er det jo.. 😏
Jeg kan gjøre bedre. Jeg kan skrive langt mer overfladisk enn deg.
Vi elsker å fremheve rakettforskning som det ultimate, men når du beveger deg inn på en interstellar epoke - hvor man gjerne ser for seg en bemannet tur - så må vi jo legge hele rakettforskningen bak oss.
Jeg kan sikkert, som en haug med andre, komme opp på mulige teorier som ikke betyr et energiforbruk som ikke dreper ideen før den er klekket. Men det er vidløftige ideer. Nesten litt som om man tar en soldat fra Napoleonskrigene til side et kort øyeblikk for å forklare han koding bak en webside. Vi er jo soldaten. Nå tar det trolig ikke 200 år til vi kan besøke den nærmeste stjernens planeter, men hvordan uten å bruke all energi vi har, er fortsatt i det blå. Her snakker vi et paradigmeskifte av dimensjoner innen den type forskning.
Tror allikevel vi er der innen 2150. Men hvordan? Jeg er soldaten under Napoleonskrigene. Ikke spør:)

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

LANISTA skrev: tor mai 12, 2022 7:58 pm Jeg kan sikkert, som en haug med andre, komme opp på mulige teorier som ikke betyr et energiforbruk som ikke dreper ideen før den er klekket.
Men det er vidløftige ideer.
Nesten litt som om man tar en soldat fra Napoleonskrigene til side et kort øyeblikk for å forklare han koding bak en webside.
Vi er jo soldaten.
Nå tar det trolig ikke 200 år til vi kan besøke den nærmeste stjernens planeter, men hvordan uten å bruke all energi vi har, er fortsatt i det blå. Her snakker vi et paradigmeskifte av dimensjoner innen den type forskning.
Tror allikevel vi er der innen 2150. Men hvordan?
Jeg er soldaten under Napoleonskrigene. Ikke spør:)
Siden jeg fortsatt er overfladisk, så tok jeg meg friheten til å bare sitere en del av innlegget ditt (blir kanskje litt mer presiserende) 🙂
Først mht. konstruksjoner innad høyenergifysikk, så er dette konstruksjoner som befinner seg godt plantet på bakken, da sammenlignet med den energi som anvendes/utøves innad "rakettforskning" (nevner det, siden jeg antageligvis ble misforstått i foregående innlegg).
Dog gjerne en annen energiform/utnyttelse, men likevel..

Uansett, dine to første setninger over er svært så interessante -generelt sett (min mening 😎).
Da OM det er slik at dine (og alle andres) mulige teorier angående utnyttelse av energi innad ideer v/konstruksjoner ditto konsekvenser, IKKE er presentert i offentlige medier.
Ytterligere forutsetninger/premisser/krav(?), er selvsagt at teoriene/ideene/konseptet.. kan understøttes (in)direkte) av gjeldene teorier (hovedsakelig) innad (høy/lav-energi)fysikk, og gjerne også materialteknologi/behandling (altså keramer, legeringer, kompositter..), og gjerne også med en dash bølge/felt-mekaniske teorier (hvis behov😊).

Nuvel, siden du (og en haug andre) sikkert/garantert kan hoste opp teorier/ideer, undres du/dere da ikke på årsaken til at deres teorier/ideer IKKE er presentert i media som omfatter sc.fi/fantasy sjangere..?
Eller er teoriene(hypotesene)/ideene for kjedelige/uinteressante, dumme (far-fetched?).., til å kunne presenteres der, eller er det slik at de teoriene/ideene du/dere (sikkert) sitter på -rett&slett er tanker som ikke har streifet allmuen som produserer bøker, film... innad sci-fi/fantasy sjangeren?
Science fiction.. v/bøker,/film.., er jo vidløftige ideer i et nøtteskall, og der burde jo sikker dine (og en haug andres) ideer kunne aksepteres med bravur -om temaet/konseptet.. er ekstremt(fantastisk..) nok -eller?

- Videre, så vil vel også slike ekstreme (far-fetched..) ideer også ha (verdens)samfunns-relaterte konsekvenser, er det f.eks. noen etiske utfordringer der - i så måte og som kunne presentere v/sci-fi..?

- Er nå bare litt nysgjerrig for hva du tenker om dette?

Ellers så siterte jeg jo litt mer enn de to første setningene, og en kortfattet konklusjon jeg gjør meg da (mulig konkusjonen er riv-ruskende gal), er at du anser (pr. tidsperspektiv/verdenshistorie/kunnskapsnivå..) at menneskeheten rett & slett ikke er i stand til å kunne understøtte de "mest ekstreme" ideene/teoriene/konsekvensene.. -enda?
- Vel, når man ser an hvordan folk oppfører seg rundt om i verden i dag, så kan en jo saktens vurdere å si seg enig *sukk*.
Dog, fysikkens funksjonalitet og muligheter er den samme i dag, som den vil være om +100... år, så i det hele tatt, så er det vel da bare for folk (& fe) å presentere sine hypoteser, teorier, ideer.., og gjerne bare bare karakterisere det som sci-fi/fantasy.. for å ikke gjøre seg selv til latter 😁

-Sånn bare for å fortsette på det rent ut overfladiske, spekulative.., under (sub)tittelen "Den (kjedelige) nye romalderen" 🙄

fargerik

Legg inn av fargerik »

NASA sender opp den første raketten i sitt nye måneprogram i dag.
Visstnok den første av flere i et ambisiøst program som dreier seg om månebase og romstasjon i bane rundt månen.
Hørte noen svimlende milliardsummer i radio i dag.....hva det koster.
Kanskje vi får se rakettoppskytingen på nett eller i TV i dag. Noen som vet om noe direktesending?

fargerik

Legg inn av fargerik »

edit.....det sendes jo direkte. Fant det.

https://www.nasa.gov/nasalive

fargerik

Legg inn av fargerik »

Her er mer om programmet :

fargerik

Legg inn av fargerik »

Oppskytingen ble utsatt, det har vel alle fått med seg.
I dag påstår nasa at de skal prøve igjen.
De må jaggu få ut finger`n, før Kina okkuperer månen og krever eierskap til den......som er alt for liten til at flere enn èn supermakt kan trives der sammen med andre.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er svære saker, dette! Jeg ser på bildene....fy pøten for en rakett!
Jeg lar live-streamen gå, jeg. Får følge med litt ekstra om fem timer-ish.
Tidenes hydrogenbombe, eller en fin tur rundt månen......det er vel en rakett de skal teste for første gang, dette?

TWU

Legg inn av TWU »

Er vel egentlig like greit at supermaktene utfordrer hverandre i romkappløpet igjen, bare tenk på alle fremskrittene de fikk til forrige gang. Men kan gjerne tenke litt lenger enn til månen om det først skal puttes mennesker på annen klode.

fargerik

Legg inn av fargerik »

TWU skrev: lør sep 03, 2022 3:13 pm Er vel egentlig like greit at supermaktene utfordrer hverandre i romkappløpet igjen, bare tenk på alle fremskrittene de fikk til forrige gang. Men kan gjerne tenke litt lenger enn til månen om det først skal puttes mennesker på annen klode.
Tanken som nasa har her, er vel så vidt jeg har forstått å bruke Månen som et startpunkt for å reise til Mars.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Men nå ser det ut til at det kanskje ikke blir noe oppskyting i dag.
De har fremdeles lekkasje på koblingen der de fyller hydrogen.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: fre mai 13, 2022 8:16 am
-Sånn bare for å fortsette på det rent ut overfladiske, spekulative.., under (sub)tittelen "Den (kjedelige) nye romalderen" 🙄
(fra ditt svar til LANISTA 13. mai)

Du, Zpiff - apropos - du har selvfølgelig sett "2001 - en romodysseé? Jeg har sett den noen ganger (det nærmer seg 30 ganger...), og første gangen var jeg skakkere enn tårnet i Pisa - and it left it's marks!

Mvh

BE
flying high

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

fargerik skrev: lør sep 03, 2022 2:55 pm Det er svære saker, dette! Jeg ser på bildene....fy pøten for en rakett!
Jeg lar live-streamen gå, jeg. Får følge med litt ekstra om fem timer-ish.
Tidenes hydrogenbombe, eller en fin tur rundt månen......det er vel en rakett de skal teste for første gang, dette?
Vel, vel - det var dét... Donald Duck (eller var det Svarte-Petter - dvs. Valdemar I. Øst - eller var det Ørnulf Ørn - Xi Jinping?) stakk høl på bensintanken...

Mvh

BE
jordnær - mener han sjøl

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Artemis' launch utsatt.
Må da få til dette? Jeg mener, det er jo ikke akkurat rocket science. Eller?
https://www.youtube.com/watch?v=GNpR8yPumJ4

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: lør sep 03, 2022 6:32 pm
Zpiff skrev: fre mai 13, 2022 8:16 am
-Sånn bare for å fortsette på det rent ut overfladiske, spekulative.., under (sub)tittelen "Den (kjedelige) nye romalderen" 🙄
(fra ditt svar til LANISTA 13. mai)

Du, Zpiff - apropos - du har selvfølgelig sett "2001 - en romodysseé? Jeg har sett den noen ganger (det nærmer seg 30 ganger...), og første gangen var jeg skakkere enn tårnet i Pisa - and it left it's marks!

Mvh

BE
flying high
Bestilte "extended/uncut"-versjonen av "2001 en romodysseé", og fikk da med disse på kjøpet:
Bilde
Verdt hvert øre..
🤓🥳

fargerik

Legg inn av fargerik »

LANISTA skrev: lør sep 03, 2022 10:25 pm Artemis' launch utsatt.
Må da få til dette? Jeg mener, det er jo ikke akkurat rocket science. Eller?
https://www.youtube.com/watch?v=GNpR8yPumJ4
De har vel brukt feil eksperter, kanskje........Brain Surgery......


fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er 120 år siden mennesket sendte de første trådløse radiosignaler. Det betyr at radiosignaler sendt av mennesker fremdeles ikke har kommet frem til eventuelle intelligente lengre vekk enn det.
Skulle noen som er f. eks. hundre lysår unna ha svart, vil vi ikke motta svaret før hundre år etter at de sende et svar. Altså om hundre år.
Melkeveien er 150 000 lysår i diameter....for å sette det i perspektiv.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Zpiff skrev: tor mai 12, 2022 12:03 pm
Jeg mener man hovedsakelig/generelt ser ut til å satse i "feil ende" 🙃
For å kunne få til noe "romeventyr", dvs. kunne bevege seg i, oppdage.. i det interstellare rom osv. -eg. i det store(sic) rommet., så bør(må) man først få en bedre forståelse og kunnskap
Du Zpiff? Er du gammel nok til å huske Willy på eventyr - i en flygende tallerken som het SM-4 - og som senere ble erstattet av SM-5?

Jeg leste til øyet ble stort og vått! Serien er gammel - fra 40-tallet, men det er mulig den startet allerede på 30-tallet (eller det engelske utgangspunktet visstnok allerede på 20-tallet - og da er det ikke dagens 20-tall jeg snakker om!) - jeg fant den i Allers først på 60-tallet. Den tok i det minste ikke hensyn til slike småligheter som lyshastighet og begrensninger derav... her er litt info:

https://serienett.no/serienett/willy-pa-eventyr/

Mvh

BE

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: ons sep 07, 2022 10:04 pm
Zpiff skrev: tor mai 12, 2022 12:03 pm
Jeg mener man hovedsakelig/generelt ser ut til å satse i "feil ende" 🙃
For å kunne få til noe "romeventyr", dvs. kunne bevege seg i, oppdage.. i det interstellare rom osv. -eg. i det store(sic) rommet., så bør(må) man først få en bedre forståelse og kunnskap
Du Zpiff? Er du gammel nok til å huske Willy på eventyr - i en flygende tallerken som het SM-4 - og som senere ble erstattet av SM-5?

Jeg leste til øyet ble stort og vått! Serien er gammel - fra 40-tallet, men det er mulig den startet allerede på 30-tallet (eller det engelske utgangspunktet visstnok allerede på 20-tallet - og da er det ikke dagens 20-tall jeg snakker om!) - jeg fant den i Allers først på 60-tallet. Den tok i det minste ikke hensyn til slike småligheter som lyshastighet og begrensninger derav... her er litt info:

https://serienett.no/serienett/willy-pa-eventyr/

Mvh

BE
Fra din link.

"Ingeniør Knut Berg på eventyr»

Dette er en artig serie som kom ut i nyutgivelse som julehefte for noen år siden. Den er skrevet på et nydelig nynorsk som er en fryd og fornøyelse å lese.

"Fra og med hefte 9 (1951), uten tvil inspirert av den store interessen som oppstod rundt 1950 for romfart, flytter handlingen seg fra jorda og ut i «heimsrommet» (verdensrommet). Begrunnelsen er et direkte lån fra tegneserien Lyn Gordon (som selv lånte den fra science fiction-romanen When Worlds Collide): En ny planet, Kandella, er kommet inn i solsystemet og truer med å kollidere med jorden. Sammen med professor Ryko (og dr. Panga, som blindpassasjer) reiser Knut Berg & Co. med romskip for å sprenge planeten med «Zylon-strålar». Men Kandella viser seg å være bebodd av «høgt siviliserte» menneskelignende vesener som slett ikke har tenkt å la sin klode kollidere med jorden. Ved hjelp av deres teknologi reiser våre venner til andre verdener videre ut i rommet, blant andre Kamba, en klode uten atmosfære hvor innbyggerne lever under kupler, og kjempeplaneten Uri, med femten meter høye steinaldermennesker og mystiske spor etter en tapt sivilisasjon. Etter Sputnik vender serien tilbake mot jorden og dens naboplanet Mars."

https://no.wikipedia.org/wiki/Ingeni%C3 ... A5_eventyr

Gode gamle Lyn Gordon må ikke glemmes.

"Tegneserien følger Lyn Gordon på hans eventyr sammen med hans venn Dr. Hans Zarkov og kjæresten Dale Arden (kalt Gerd i tidlige norske oversettelser). Historien begynner med at jorden trues av en kollisjon med planeten Mongo. Dr. Zarkov forsøker å avverge katastrofen med å styrte sitt selvbygde romskip mot planeten – med seg selv, Lyn Gordon og Dale ombord. De havarerer og blir tatt til fange. Mongo er bebodd av mange forskjellige menneskelignende arter og kulturer, noen svært teknologisk avanserte. Over alle hersker den grusomme tyrannen Ming den nådeløse."

https://no.wikipedia.org/wiki/Lyn_Gordon

Alex Raymond var forøvrig også mannen bak detektiven Rip Kirby hvis du husker ham.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Karatel skrev: tor sep 08, 2022 9:55 am
BlackEagle skrev: ons sep 07, 2022 10:04 pm
Zpiff skrev: tor mai 12, 2022 12:03 pm
Jeg mener man hovedsakelig/generelt ser ut til å satse i "feil ende" 🙃
For å kunne få til noe "romeventyr", dvs. kunne bevege seg i, oppdage.. i det interstellare rom osv. -eg. i det store(sic) rommet., så bør(må) man først få en bedre forståelse og kunnskap
Du Zpiff? Er du gammel nok til å huske Willy på eventyr - i en flygende tallerken som het SM-4 - og som senere ble erstattet av SM-5?

Jeg leste til øyet ble stort og vått! Serien er gammel - fra 40-tallet, men det er mulig den startet allerede på 30-tallet (eller det engelske utgangspunktet visstnok allerede på 20-tallet - og da er det ikke dagens 20-tall jeg snakker om!) - jeg fant den i Allers først på 60-tallet. Den tok i det minste ikke hensyn til slike småligheter som lyshastighet og begrensninger derav... her er litt info:

https://serienett.no/serienett/willy-pa-eventyr/

Mvh

BE
Fra din link.

"Ingeniør Knut Berg på eventyr»

Dette er en artig serie som kom ut i nyutgivelse som julehefte for noen år siden. Den er skrevet på et nydelig nynorsk som er en fryd og fornøyelse å lese.

"Fra og med hefte 9 (1951), uten tvil inspirert av den store interessen som oppstod rundt 1950 for romfart, flytter handlingen seg fra jorda og ut i «heimsrommet» (verdensrommet). Begrunnelsen er et direkte lån fra tegneserien Lyn Gordon (som selv lånte den fra science fiction-romanen When Worlds Collide): En ny planet, Kandella, er kommet inn i solsystemet og truer med å kollidere med jorden. Sammen med professor Ryko (og dr. Panga, som blindpassasjer) reiser Knut Berg & Co. med romskip for å sprenge planeten med «Zylon-strålar». Men Kandella viser seg å være bebodd av «høgt siviliserte» menneskelignende vesener som slett ikke har tenkt å la sin klode kollidere med jorden. Ved hjelp av deres teknologi reiser våre venner til andre verdener videre ut i rommet, blant andre Kamba, en klode uten atmosfære hvor innbyggerne lever under kupler, og kjempeplaneten Uri, med femten meter høye steinaldermennesker og mystiske spor etter en tapt sivilisasjon. Etter Sputnik vender serien tilbake mot jorden og dens naboplanet Mars."

https://no.wikipedia.org/wiki/Ingeni%C3 ... A5_eventyr

Gode gamle Lyn Gordon må ikke glemmes.

"Tegneserien følger Lyn Gordon på hans eventyr sammen med hans venn Dr. Hans Zarkov og kjæresten Dale Arden (kalt Gerd i tidlige norske oversettelser). Historien begynner med at jorden trues av en kollisjon med planeten Mongo. Dr. Zarkov forsøker å avverge katastrofen med å styrte sitt selvbygde romskip mot planeten – med seg selv, Lyn Gordon og Dale ombord. De havarerer og blir tatt til fange. Mongo er bebodd av mange forskjellige menneskelignende arter og kulturer, noen svært teknologisk avanserte. Over alle hersker den grusomme tyrannen Ming den nådeløse."

https://no.wikipedia.org/wiki/Lyn_Gordon

Alex Raymond var forøvrig også mannen bak detektiven Rip Kirby hvis du husker ham.
Joda, jeg husker hr. Kirby også - piperøyker'n. Det hender jeg røyker pipe også, men jeg er usikker på om innholdet i min pipe er det samme som hans. Men brillene hans likner på brillene jeg hadde på 60-tallet!
:lol:

Mvh

BE

Brukeravatar
Zpiff
Innlegg: 663

Legg inn av Zpiff »

BlackEagle skrev: ons sep 07, 2022 10:04 pm
Zpiff skrev: tor mai 12, 2022 12:03 pm
Jeg mener man hovedsakelig/generelt ser ut til å satse i "feil ende" 🙃
For å kunne få til noe "romeventyr", dvs. kunne bevege seg i, oppdage.. i det interstellare rom osv. -eg. i det store(sic) rommet., så bør(må) man først få en bedre forståelse og kunnskap
Du Zpiff? Er du gammel nok til å huske Willy på eventyr - i en flygende tallerken som het SM-4 - og som senere ble erstattet av SM-5?

Jeg leste til øyet ble stort og vått! Serien er gammel - fra 40-tallet, men det er mulig den startet allerede på 30-tallet (eller det engelske utgangspunktet visstnok allerede på 20-tallet - og da er det ikke dagens 20-tall jeg snakker om!) - jeg fant den i Allers først på 60-tallet. Den tok i det minste ikke hensyn til slike småligheter som lyshastighet og begrensninger derav... her er litt info:

https://serienett.no/serienett/willy-pa-eventyr/

Mvh

BE
Mener Willy endret navn til Waldo, og derav ble "Where is Waldo" til.
► Show Spoiler

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Falcon skrev: lør aug 07, 2021 10:53 am
fargeblind skrev: lør aug 07, 2021 10:05 am
Falcon skrev: fre aug 06, 2021 8:01 pm

Jo, det gjør faktisk det. Hvordan skal vi ellers ha teknologiske fremskritt? Militærindustrien, sier du sikkert, men den er kraftig underfinansiert.
Dog vel neppe. Det er da intet som gir de rike land mere boost i økonomien enn å holde krigene gående rundt i verden.
(Dette var en lakonisk kommentar)
En sterk militærindustri er ikke nødvendigvis ensbetydende med å være i krig. Kina har en enorm militærindustri som leder til at sivilindustrien nyter veldig godt av teknologisk utvikling, og vice versa. Samtidig har ikke Kina vært i krig på mange tiår.
Vel - noen vil kunne si at Kina har vært i krig med demokrati, frihet og egen befolkning i årevis...

Mvh

BE

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Falcon skrev: lør aug 07, 2021 10:53 am
fargeblind skrev: lør aug 07, 2021 10:05 am
Falcon skrev: fre aug 06, 2021 8:01 pm

Jo, det gjør faktisk det. Hvordan skal vi ellers ha teknologiske fremskritt? Militærindustrien, sier du sikkert, men den er kraftig underfinansiert.
Dog vel neppe. Det er da intet som gir de rike land mere boost i økonomien enn å holde krigene gående rundt i verden.
(Dette var en lakonisk kommentar)
En sterk militærindustri er ikke nødvendigvis ensbetydende med å være i krig. Kina har en enorm militærindustri som leder til at sivilindustrien nyter veldig godt av teknologisk utvikling, og vice versa. Samtidig har ikke Kina vært i krig på mange tiår.
Vel - noen vil kunne si at Kina har vært i krig med demokrati, frihet og egen befolkning i årevis...

Mvh

BE

Tore Hund

Legg inn av Tore Hund »

TWU skrev: lør sep 03, 2022 3:13 pm Er vel egentlig like greit at supermaktene utfordrer hverandre i romkappløpet igjen, bare tenk på alle fremskrittene de fikk til forrige gang. Men kan gjerne tenke litt lenger enn til månen om det først skal puttes mennesker på annen klode.
Vell, er jo en haug med spørsmål som man trenger svar på når det gjelder å bygge og bo utenfor jorden, siden månen er nærmest og mest tilgjengelig så blir det da et naturlig sted å starte og høste erfaring. Det er jo også mulig å sende folk andre steder samtidig, men det vil nok kun skje med private aktører i bakgrunnen i første omgang.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Tore Hund skrev: tir sep 27, 2022 4:56 am
TWU skrev: lør sep 03, 2022 3:13 pm Er vel egentlig like greit at supermaktene utfordrer hverandre i romkappløpet igjen, bare tenk på alle fremskrittene de fikk til forrige gang. Men kan gjerne tenke litt lenger enn til månen om det først skal puttes mennesker på annen klode.
Vell, er jo en haug med spørsmål som man trenger svar på når det gjelder å bygge og bo utenfor jorden, siden månen er nærmest og mest tilgjengelig så blir det da et naturlig sted å starte og høste erfaring. Det er jo også mulig å sende folk andre steder samtidig, men det vil nok kun skje med private aktører i bakgrunnen i første omgang.
Eller man kan ta inn over seg den nytenkninga innsenderen Orlar står for i tråden om "Geosentrisk modell av jorden" der jorda er flat - med en kuppel av mykt glass over. Da kan man jo bare skru eller lime fast et hus, en igloo eller en barhytte på innsida av kuppelen - og tenk på hvor mye erfaring og ny kunnskap vi kunne samle da!

Mvh

BE
som kan ha sett lyset - eller ikke

Orlar

Legg inn av Orlar »

Kanskje satelitter er festet med duck tape i firmamentet! Jeg har lurt litt på det med parabolantenner!

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Orlar skrev: tir sep 27, 2022 9:34 pm Kanskje satelitter er festet med duck tape i firmamentet! Jeg har lurt litt på det med parabolantenner!
Den ga jeg deg faktisk en tommel for, for jeg holdt på å le meg skakk! Men nå skal jeg bli skakk på en annen måte!
Ha en god kveld, Orlar!

Mvh

BE

perchri
Innlegg: 659

Legg inn av perchri »

espandis skrev: fre jul 23, 2021 1:41 pm Richard Branson, Elon Musk, Jeff Bezos, Peter Beck og flere andre private entrepenører har nå virkelig satt opp trykket på romteknologi. Det er ganske majestetisk hva de har fått til rett etter årtusenskiftet. Og utviklingen aksellererer.

Nå har vi private fartøy for å nå opp til jordens omløp, og for å plassere ting i jordens omløp. Flere brikker faller nå på plass, og kan bidra til at vi vil se mennesker som lever og jobber i verdensrommet i større målestokk for første gang.

Hvilke implikasjoner har dette for Jorden? Menneskeheten? Våre land. Industrien? Er det et nytt paradigme?

Lever vi nå i fødselen av den lengste perioden i menneskehetens historie? Altså, når vi får mennesket ut i rommet, og blir der, da vil det være starten på en tid der historien før romalderen blir et lite glimt i fortiden.

Welcome Spacemen.
Akkve....enda mere skrot ut i rommet. Det er vel kun kort tid igjen så ser vi ikke stjernene heller lenger....Månen har jo mistet sin romantiske betydening....så?

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

perchri skrev: søn mar 12, 2023 11:23 pm
espandis skrev: fre jul 23, 2021 1:41 pm Richard Branson, Elon Musk, Jeff Bezos, Peter Beck og flere andre private entrepenører har nå virkelig satt opp trykket på romteknologi. Det er ganske majestetisk hva de har fått til rett etter årtusenskiftet. Og utviklingen aksellererer.

Nå har vi private fartøy for å nå opp til jordens omløp, og for å plassere ting i jordens omløp. Flere brikker faller nå på plass, og kan bidra til at vi vil se mennesker som lever og jobber i verdensrommet i større målestokk for første gang.

Hvilke implikasjoner har dette for Jorden? Menneskeheten? Våre land. Industrien? Er det et nytt paradigme?

Lever vi nå i fødselen av den lengste perioden i menneskehetens historie? Altså, når vi får mennesket ut i rommet, og blir der, da vil det være starten på en tid der historien før romalderen blir et lite glimt i fortiden.

Welcome Spacemen.
Akkve....enda mere skrot ut i rommet. Det er vel kun kort tid igjen så ser vi ikke stjernene heller lenger....Månen har jo mistet sin romantiske betydening....så?
"No e det seint - no e det tidlegt, se, månemannen bukke djupt og stiligt!"
(Vamp)

Mvh

BE

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Teknologi & Vitenskap»