Vi snakker om renten

Svar
Queenie

Re: Vi snakker om renten

Legg inn av Queenie »

Orakelet skrev: tor sep 22, 2022 3:30 pm
Queenie skrev: tor sep 22, 2022 2:11 pm Ja, men da må man også tåle å leve med høy gjeldsgrad og bo på 40 kvm livet ut, med alt det medfører at begrensninger.

Hvorfor?

Hvorfor skal det ikke være mulig for en famille med en politimann og en sykepleier å bo i Oslo? Hvorfor kan ikke disse få slippe skatte- og avgiftsøkninger i lys av at staten allerede flommer over av penger fra energisalg, slik at familien fortsatt kan bo i Oslo?

Dette er ikke bare finanspolitikk. Oslo er hovedstaden og har våre største sykehus. Tusenvis av sykepleiere må av praktiske grunner bo i nærheten for å jobbe der. Tilsvarende med politi. Enkeltindividene ville kanskje hatt det bedre som politi og sykepleier i Lofoten, men det er et selvskudd av det sjeldne å føre en politikk som tvinger frem slikt. Økningen i skatteinntekter blir minimal sammenlignet med NAV-kostnadene når det viser seg at det ikke er nok jobber der folk har råd til å bo.
Selvfølgelig bør det være mulig, men vi er ikke der i dag og det er politikernes skyld. Å låne seg til pipa og jobbe seg i hjel til man er pensjonist for å betale for et kott er ikke akkurat et godt og rikt liv det heller, men folk får gjøre som de vil.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Queenie skrev: tor sep 22, 2022 5:24 pm Selvfølgelig bør det være mulig, men vi er ikke der i dag og det er politikernes skyld. Å låne seg til pipa og jobbe seg i hjel til man er pensjonist for å betale for et kott er ikke akkurat et godt og rikt liv det heller, men folk får gjøre som de vil.

Virker som at vi er ganske enige, men du har et individ-perseptiv (folk bør flytte til distriktene og få det bedre), mens jeg prøver å ha et samfunnsperspektiv også (vi trenger faktisk titusener av "lavtlønnede i Oslo-regionen for å få samfunnet til å gå rundt). Slik jeg ser det er menneskene som tjener 750 000 og gjør karriere i Oslo-området svært produktive borgere som bidrar med mye og forlanger lite. Disse bør ikke plages med "riking-skatt" og annet tull som vil få lasset til å bikke over for de. Vi kan ikke alle drive med utleie av hytter i Lofoten eller være "konsulent" i en bitte-liten kommune. Ganske mange må faktisk jobbe ganske mye i Oslo-området for en begrenset lønn.

Someone

Legg inn av Someone »

greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:44 pm
Someone skrev: tor sep 22, 2022 11:55 am
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 10:35 am Hvordan hadde inflasjonen i Norge sett ut om man ikke var med i ACER?
Trolig omtrent lik, da inflasjonen pga strømpriser i stor grad forsvinner pga kompensasjonen. Ellers er det mer kablene, enn ACER som påvriker prisene
Ehhh, nei. Alt er blitt dyrere pga disse energiprisene. Og kompensasjonen dekker jaggu ikke alt nei. Folk betaler fortsatt 100% eller mer per måned i strøm enn "normalt".
Hadde ACER vært skyld i inflasjonen burdre vi hatt høyere, og ikke lavere inflasjon enn landene rundt oss. Det påvirker heller ikke prisen på bensin eller importerte varer

Someone

Legg inn av Someone »

palimpsest skrev: tor sep 22, 2022 4:55 pm
Skal jeg tippe blir det neppe noe ras i prisene heller. Volumet vil nok stupe, men prisene holde seg relativt stabile.
Og skulle prisene falle 10%, som selvsagt pressen vil slå opp med kriseoverskrifter, vil prisene fortsatt være høyere en før Korona

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: tor sep 22, 2022 1:59 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:44 pm
Someone skrev: tor sep 22, 2022 11:55 am

Trolig omtrent lik, da inflasjonen pga strømpriser i stor grad forsvinner pga kompensasjonen. Ellers er det mer kablene, enn ACER som påvriker prisene
Ehhh, nei. Alt er blitt dyrere pga disse energiprisene. Og kompensasjonen dekker jaggu ikke alt nei. Folk betaler fortsatt 100% eller mer per måned i strøm enn "normalt".
Dette kommer helt og holdent an på hva man bor i, samtlige jeg kjenner bor i leiligheter enten av nyere art eller som er nylig pusset opp.
Disse er som regel ganske energieffektive.

Jeg bruker noen hundrelapper ekstra på strøm hver måned i en leilighet med grei størrelse, dette er i praksis ikke merkbart i tillegg til at det jevnt renner inn penger tilbake på kontoen pga. strømstøtte-ordningen. Er man 2 stk. f.eks. som matvarehandling i Norge i stor grad er basert på så øker ikke det budsjettet med særlig mer enn en tusenlapp, eller 500 kr fordelt på 2 stk igjen forutsatt at man har litt kontroll.

Bil er det ikke behov for ettersom at kollektivtilbudet er såpass godt(Her settes i tillegg prisene ned snart), rentehevningene kommer igjen ved siden av men med to stk i arbeid som igjen nyter ganske godt fra den større økningen på lønn som nylig var(og antagelig kommer igjen neste år) skal dette gå ganske greit.

Jeg tror man i langt større grad vil se flere som sliter i distriktene, typisk med stort hus som bruker enorme mengder med strøm, gjerne 2 biler for å få timeplanene til å gå rundt og tilhørende økning i matvarepriser/renter.
Skilt, 2 barn på ca 10. Bussen går 2 ggr per dag. Nevnte jeg at jeg ble ufør i fjor? Livet leker.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:29 pm
peraleks skrev: tor sep 22, 2022 1:59 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:44 pm

Ehhh, nei. Alt er blitt dyrere pga disse energiprisene. Og kompensasjonen dekker jaggu ikke alt nei. Folk betaler fortsatt 100% eller mer per måned i strøm enn "normalt".
Dette kommer helt og holdent an på hva man bor i, samtlige jeg kjenner bor i leiligheter enten av nyere art eller som er nylig pusset opp.
Disse er som regel ganske energieffektive.

Jeg bruker noen hundrelapper ekstra på strøm hver måned i en leilighet med grei størrelse, dette er i praksis ikke merkbart i tillegg til at det jevnt renner inn penger tilbake på kontoen pga. strømstøtte-ordningen. Er man 2 stk. f.eks. som matvarehandling i Norge i stor grad er basert på så øker ikke det budsjettet med særlig mer enn en tusenlapp, eller 500 kr fordelt på 2 stk igjen forutsatt at man har litt kontroll.

Bil er det ikke behov for ettersom at kollektivtilbudet er såpass godt(Her settes i tillegg prisene ned snart), rentehevningene kommer igjen ved siden av men med to stk i arbeid som igjen nyter ganske godt fra den større økningen på lønn som nylig var(og antagelig kommer igjen neste år) skal dette gå ganske greit.

Jeg tror man i langt større grad vil se flere som sliter i distriktene, typisk med stort hus som bruker enorme mengder med strøm, gjerne 2 biler for å få timeplanene til å gå rundt og tilhørende økning i matvarepriser/renter.
Skilt, 2 barn på ca 10. Bussen går 2 ggr per dag. Nevnte jeg at jeg ble ufør i fjor? Livet leker.
Jodda, men dette blir igjen veldig personlig for din del.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Someone skrev: tor sep 22, 2022 8:45 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:44 pm
Someone skrev: tor sep 22, 2022 11:55 am

Trolig omtrent lik, da inflasjonen pga strømpriser i stor grad forsvinner pga kompensasjonen. Ellers er det mer kablene, enn ACER som påvriker prisene
Ehhh, nei. Alt er blitt dyrere pga disse energiprisene. Og kompensasjonen dekker jaggu ikke alt nei. Folk betaler fortsatt 100% eller mer per måned i strøm enn "normalt".
Hadde ACER vært skyld i inflasjonen burdre vi hatt høyere, og ikke lavere inflasjon enn landene rundt oss. Det påvirker heller ikke prisen på bensin eller importerte varer
Ok, la meg konkretisere: at politikerne behandler vår egenproduserte strøm som hvilkensomhelst vare er en betydelig årsak til inflasjonen man ser i dag. Bedrifter har ikke hatt samme "strømpakker" som Ola Dunk, og har dermed ført økte strømutgifter over på det de selger til oss forbrukere.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: tor sep 22, 2022 9:31 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:29 pm
peraleks skrev: tor sep 22, 2022 1:59 pm

Dette kommer helt og holdent an på hva man bor i, samtlige jeg kjenner bor i leiligheter enten av nyere art eller som er nylig pusset opp.
Disse er som regel ganske energieffektive.

Jeg bruker noen hundrelapper ekstra på strøm hver måned i en leilighet med grei størrelse, dette er i praksis ikke merkbart i tillegg til at det jevnt renner inn penger tilbake på kontoen pga. strømstøtte-ordningen. Er man 2 stk. f.eks. som matvarehandling i Norge i stor grad er basert på så øker ikke det budsjettet med særlig mer enn en tusenlapp, eller 500 kr fordelt på 2 stk igjen forutsatt at man har litt kontroll.

Bil er det ikke behov for ettersom at kollektivtilbudet er såpass godt(Her settes i tillegg prisene ned snart), rentehevningene kommer igjen ved siden av men med to stk i arbeid som igjen nyter ganske godt fra den større økningen på lønn som nylig var(og antagelig kommer igjen neste år) skal dette gå ganske greit.

Jeg tror man i langt større grad vil se flere som sliter i distriktene, typisk med stort hus som bruker enorme mengder med strøm, gjerne 2 biler for å få timeplanene til å gå rundt og tilhørende økning i matvarepriser/renter.
Skilt, 2 barn på ca 10. Bussen går 2 ggr per dag. Nevnte jeg at jeg ble ufør i fjor? Livet leker.
Jodda, men dette blir igjen veldig personlig for din del.
Jada. Men som jeg tenker om alle ting... jeg kan umulig være den eneste som kjenner på dette. Så forbanna spesiell er jeg ikke. ;)

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:33 pm
peraleks skrev: tor sep 22, 2022 9:31 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:29 pm

Skilt, 2 barn på ca 10. Bussen går 2 ggr per dag. Nevnte jeg at jeg ble ufør i fjor? Livet leker.
Jodda, men dette blir igjen veldig personlig for din del.
Jada. Men som jeg tenker om alle ting... jeg kan umulig være den eneste som kjenner på dette. Så forbanna spesiell er jeg ikke. ;)
Nei men ut i fra de to verste utgangspunktene i forhold til økonomi så faller du inn under begge, barn uten partner og ufør.
Den komboen der er det heldigvis få i Norge som lever under, da snakker man tøffe forhold.

Legger og til her at jeg overhodet ikke mener å være slem her heller, men det er som det er.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

peraleks skrev: tor sep 22, 2022 9:36 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:33 pm
peraleks skrev: tor sep 22, 2022 9:31 pm

Jodda, men dette blir igjen veldig personlig for din del.
Jada. Men som jeg tenker om alle ting... jeg kan umulig være den eneste som kjenner på dette. Så forbanna spesiell er jeg ikke. ;)
Nei men ut i fra de to verste utgangspunktene i forhold til økonomi så faller du inn under begge, barn uten partner og ufør.
Den komboen der er det heldigvis få i Norge som lever under, da snakker man tøffe forhold.

Legger og til her at jeg overhodet ikke mener å være slem her heller, men det er som det er.
For all del. Jeg driter i mitt eget ve og vel, men at det skal gå utover barna mine... jeg er faktisk rasende.

peraleks

Legg inn av peraleks »

greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:41 pm
peraleks skrev: tor sep 22, 2022 9:36 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:33 pm

Jada. Men som jeg tenker om alle ting... jeg kan umulig være den eneste som kjenner på dette. Så forbanna spesiell er jeg ikke. ;)
Nei men ut i fra de to verste utgangspunktene i forhold til økonomi så faller du inn under begge, barn uten partner og ufør.
Den komboen der er det heldigvis få i Norge som lever under, da snakker man tøffe forhold.

Legger og til her at jeg overhodet ikke mener å være slem her heller, men det er som det er.
For all del. Jeg driter i mitt eget ve og vel, men at det skal gå utover barna mine... jeg er faktisk rasende.
Ser den, håper mor kan spytte inn litt her.

Corvus

Legg inn av Corvus »

greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 9:32 pm
Someone skrev: tor sep 22, 2022 8:45 pm
greyserpent skrev: tor sep 22, 2022 1:44 pm

Ehhh, nei. Alt er blitt dyrere pga disse energiprisene. Og kompensasjonen dekker jaggu ikke alt nei. Folk betaler fortsatt 100% eller mer per måned i strøm enn "normalt".
Hadde ACER vært skyld i inflasjonen burdre vi hatt høyere, og ikke lavere inflasjon enn landene rundt oss. Det påvirker heller ikke prisen på bensin eller importerte varer
Ok, la meg konkretisere: at politikerne behandler vår egenproduserte strøm som hvilkensomhelst vare er en betydelig årsak til inflasjonen man ser i dag. Bedrifter har ikke hatt samme "strømpakker" som Ola Dunk, og har dermed ført økte strømutgifter over på det de selger til oss forbrukere.
Hadde regjeringen hatt vett til å gi en solid refusjonspakke til bedrifter, så hadde ikke disse bedriftene ført økte strømutgifter over på oss, inflasjonen hadde vært lavere, og til slutt hadde man da heller ikke trengt å øke rentene like mye.
Men nei da.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Staten (Sentralbanken) øker renten for å bremse inflasjonen. Inflasjonen kommer mye av de høye prisene i butikkene og de høye strømpriser. De høye prisene kommer av pandemien og i følge regjeringen er det Putin som har skyld i strømprisene. Staten bestemmer altså over både pandemien og Putin, er ikke snaue der i gården.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Corvus skrev: tor sep 22, 2022 9:53 pm Hadde regjeringen hatt vett til å gi en solid refusjonspakke til bedrifter, så hadde ikke disse bedriftene ført økte strømutgifter over på oss, inflasjonen hadde vært lavere, og til slutt hadde man da heller ikke trengt å øke rentene like mye.
Men nei da.

Den høye inflasjonen styres ikke av strømkrisen men det er den spinnvillige pengepolitikken som har pågått i flere år vi nå må ta et oppgjør med. Myndighetene kan ikke lenger manipulere kapitalen hverken med refusjonspakker eller redningspakker.

Dersom myndighetene fortsetter å pøse penger inn i et marked som allerede er overopphetet så vil sentralbanken som er uavhengig av stortingets vurderinger eller avgjørelser sette opp renten ytterligere.

Det ligger fortsatt ekstremt mye penger i omløp, noe som bidrar til alt for høy arbeidskraft, det vil si at styringsrenten og arbeidsledigheten må opp for å kunne dempe prisveksten.

Milfern

Legg inn av Milfern »

Kan noen forklare meg hvorfor en høy rente er bedre for økonomien enn høy prisvekst?

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Milfern skrev: fre sep 23, 2022 12:41 am Kan noen forklare meg hvorfor en høy rente er bedre for økonomien enn høy prisvekst?
Slik situasjonen er nå risikerer man en ond spiral.

Arbeidsledigheten er rekordlav og næringslivet har skreket etter arbeidskraft. Det, kombinert med høy prisvekst, gir et kraftig press på lønningene.

Over tid kan det føre til at lønningene går kraftig opp, som igjen presser prisene enda høyere, som igjen presser lønningene enda høyere osv.

Ved lav rente vil bedriftene kunne finansiere dette ved stadig høyere låneopptak, da høy inflasjon vil spise opp lånene ganske raskt. Imidlertid vil det gå svært negativt ut over kronekursen.

Høy inflasjon er egentlig veldig positivt for de som har stor gjeld. Har du fire millioner i boliglån nå, blir gjelden de raskt mye mindre verdt om inflasjon holder seg hør. Det høres kanskje ulogisk ut, men er en svært viktig effekt å huske på.

For å illustrere kan man tenke på boliglånet som at man har lånt varer, ikke penger. I utgangspunktet har du lånt tilsvarende 200 000 melk. Men på grunn av inflasjonen trenger du etter noen år bare å betale tilbake 100 000 melk for å bli gjeldfri.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Rusten skrev: fre sep 23, 2022 12:16 am
Corvus skrev: tor sep 22, 2022 9:53 pm Hadde regjeringen hatt vett til å gi en solid refusjonspakke til bedrifter, så hadde ikke disse bedriftene ført økte strømutgifter over på oss, inflasjonen hadde vært lavere, og til slutt hadde man da heller ikke trengt å øke rentene like mye.
Men nei da.

Den høye inflasjonen styres ikke av strømkrisen
Allerede her tar du helt feil. Hvordan er det mulig å si at en strømpris som stiger mot skyene IKKE påvirker inflasjonen?

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Interessant å bevitne ramaskriket som veltes ut med usle 2,25 % i foliorente og tilbud om fastrente i 10 år på rundt 4,5 %. I tillegg til makspris på strøm.

Og eksepsjonelt lav arbeidsledighet.

En god del har åpenbart levd over evne. Da blir det vanskelig å argumentere mot disse rentehevingene.

At Oslo har for få boliger blir en litt annen diskusjon.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Queenie skrev: tor sep 22, 2022 1:18 pm
Jeg lurer på hvilken verden man lever i når man tror det er normalt at to stk med normal lønn skal kunne låne 5-10 mill helt uten problemer. Det er ingen livsrett å få bo i Oslo, og det er dyrt å bo i absolutt alle storbyer.
Hva er medianinntekten i Oslo? Ca. 600/700?

Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).

Det skal være udramatisk med 5x, men godt over? Da blir det nok mye trikk og lite taxi fremover… Og fastrente som forsikring.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Tips. Folk må lære seg å sitere. Blir ett hav av tekst å scrolle gjennom.

Ellers har KingsRoad korrekt. Den gjengse nordmenn har et perpleks forhold til gjeld.

Forøvrig hadde Minerva en interessant artikkel i typ forrige uke om hvorvidt rentehevingen var nødvendig og korrekt.

Rusten

Legg inn av Rusten »

Corvus skrev: fre sep 23, 2022 10:57 pm
Rusten skrev: fre sep 23, 2022 12:16 am
Corvus skrev: tor sep 22, 2022 9:53 pm Hadde regjeringen hatt vett til å gi en solid refusjonspakke til bedrifter, så hadde ikke disse bedriftene ført økte strømutgifter over på oss, inflasjonen hadde vært lavere, og til slutt hadde man da heller ikke trengt å øke rentene like mye.
Men nei da.

Den høye inflasjonen styres ikke av strømkrisen
Allerede her tar du helt feil. Hvordan er det mulig å si at en strømpris som stiger mot skyene IKKE påvirker inflasjonen?
Selvsagt preger strømprisen inflasjonen men det er flere år med pengetrykking og store stimulanser fra myndighetene som er hovedårsaken til Inflasjonen.

Nå har vi havnet i en situasjon der redningspakker og manipulering fra politikere ikke lenger fungerer, det vil bare utløse et enda større skred fordi etterspørselen dominerer tilbudssiden, det er derfor vi ser at regjeringer holder igjen så godt det lar seg gjøre da de vet at deres handlinger vil igangsette en enda raskere renteheving.

Det regjeringen håper på men ikke kan si er en gradvis økning blant arbeidsledige, dette for at sentralbanken lettere kan justere seg inn mot en mer stabil økonomi.

Someone

Legg inn av Someone »

KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am
Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).

Det skal være udramatisk med 5x, men godt over? Da blir det nok mye trikk og lite taxi fremover… Og fastrente som forsikring.
Nå finnes det jo mulighet for unntak, men så store volumer er det ikke. Men når maksgrensen er 5x, så vil jo snittet ligge betydelig over.

Det som dog rammes hardest er jo de som har vært uheldige med timingen og nettopp kjøpt (seg opp).

Selv så lånte vi 5x da vi kjøpte huset vårt for 4 år siden, men er jo nå alt nede på mellom 3-3,3x, litt avhengig av hvordan du regner på det. Og da gjør jo rentehevingene plutselig ikke så vondt lenger

Queenie

Legg inn av Queenie »

KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am
Queenie skrev: tor sep 22, 2022 1:18 pm
Jeg lurer på hvilken verden man lever i når man tror det er normalt at to stk med normal lønn skal kunne låne 5-10 mill helt uten problemer. Det er ingen livsrett å få bo i Oslo, og det er dyrt å bo i absolutt alle storbyer.
Hva er medianinntekten i Oslo? Ca. 600/700?

Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).

Det skal være udramatisk med 5x, men godt over? Da blir det nok mye trikk og lite taxi fremover… Og fastrente som forsikring.
3 x årsinntekt er fornuftig, men da får man jo ikke kjøpt noe i Oslo. 5 x er galskap, men folk flest ønsker tydeligvis å slave for stat og bank et helt liv

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Someone skrev: lør sep 24, 2022 10:01 am
KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am
Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).

Det skal være udramatisk med 5x, men godt over? Da blir det nok mye trikk og lite taxi fremover… Og fastrente som forsikring.
Nå finnes det jo mulighet for unntak, men så store volumer er det ikke. Men når maksgrensen er 5x, så vil jo snittet ligge betydelig over.

Det som dog rammes hardest er jo de som har vært uheldige med timingen og nettopp kjøpt (seg opp).

Selv så lånte vi 5x da vi kjøpte huset vårt for 4 år siden, men er jo nå alt nede på mellom 3-3,3x, litt avhengig av hvordan du regner på det. Og da gjør jo rentehevingene plutselig ikke så vondt lenger
Enig i alt du skriver, med unntak av snittet. Snittet skal selvsagt ligge under maxgrensen…

At rentehevingene ikke utgjør noen forskjell for folk som har lagt seg på 5X sliter jeg med å forstå, med mindre dere er av de få som har valgt fastrente. Men kanskje har du fått økt lønna med 50 % over disse 4 årene, da kan det jo forstås.

For; Hovedstolen holdes jo fast, og det månedlige beløpet varierer ut fra foliorenten. Men med fastrente er jeg tilbøyelig til å være enig med deg. Noe folk flest ikke har.

Skjønt, man kan jo alltids refinansiere, spre resten over 25 nye år. Da er man, teknisk sett, nede på en lavere X. Men da blir det en heftig pris på huset…

Lønnsøkning hjelper selvsagt, og stiger mest hos de unge. Da er det naturlig å legge seg på 5X (eller forbi).

Med tidlige låneopptak sikter jeg til folk som er tidlige i «lånekarrieren». For vår del er vi en blanding av ung og halvgammel. Jeg lånte 5X ved mitt første opptak, ca. 2010, men denne gangen er jeg nede i 2,5X (min andel av hovedstolen). Min bedre halvdel er yngre, og ligger dermed høyere, men innenfor komfortsonen. Flytende rente, og gode utsikter til lønnsøkning (ikke lærer…).

Det ser samtidig ut til at mange låner 5X godt inne i førtiårene. Det ville jeg aldri satset på, selv ikke i Oslo-gryta.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 11:00 am
KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am
Queenie skrev: tor sep 22, 2022 1:18 pm
Jeg lurer på hvilken verden man lever i når man tror det er normalt at to stk med normal lønn skal kunne låne 5-10 mill helt uten problemer. Det er ingen livsrett å få bo i Oslo, og det er dyrt å bo i absolutt alle storbyer.
Hva er medianinntekten i Oslo? Ca. 600/700?

Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).

Det skal være udramatisk med 5x, men godt over? Da blir det nok mye trikk og lite taxi fremover… Og fastrente som forsikring.
3 x årsinntekt er fornuftig, men da får man jo ikke kjøpt noe i Oslo. 5 x er galskap, men folk flest ønsker tydeligvis å slave for stat og bank et helt liv
Uenig. 5X gir mening rett fra skolebenken. Da er det ikke unormalt med lønnsøkninger som snuser på 10 %. Kanskje annerledes i det offentlige? Når man har bikket middagshøyden, da er jeg 100 % enig med deg.

Queenie

Legg inn av Queenie »

KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 12:25 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 11:00 am
KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 9:33 am

Hva er medianinntekten i Oslo? Ca. 600/700?

Vi vet at snittet på (tidlige) låneopptak er 5x. Ofte mer i den regionen (unntaksregelen).

Det skal være udramatisk med 5x, men godt over? Da blir det nok mye trikk og lite taxi fremover… Og fastrente som forsikring.
3 x årsinntekt er fornuftig, men da får man jo ikke kjøpt noe i Oslo. 5 x er galskap, men folk flest ønsker tydeligvis å slave for stat og bank et helt liv
Uenig. 5X gir mening rett fra skolebenken. Da er det ikke unormalt med lønnsøkninger som snuser på 10 %. Kanskje annerledes i det offentlige? Når man har bikket middagshøyden, da er jeg 100 % enig med deg.
Tiden vil vise hvor lurt det er, jeg foretrekker å ha så lite lån som mulig

Someone

Legg inn av Someone »

KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 12:24 pm
Enig i alt du skriver, med unntak av snittet. Snittet skal selvsagt ligge under maxgrensen…

At rentehevingene ikke utgjør noen forskjell for folk som har lagt seg på 5X sliter jeg med å forstå, med mindre dere er av de få som har valgt fastrente. Men kanskje har du fått økt lønna med 50 % over disse 4 årene, da kan det jo forstås.
Skikkelig ord-afasi fra meg der, skulle selvsagt stått under snittet :p

Men er glad jeg ikke har 5x nå. Det hjalp både at kona og jeg begge har byttet jobb, og har heller ikke en jobb som nødvendigvis må "følge fronfaget". Har ennå litt, men ikke mye, til jeg ser 40 tallet, men som du skriver ville jeg også vært skeptisk til å låne max, hadde jeg vært over. Etter mine beregninger skal vi være såvidt under 3x når jeg passerer det ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 12:29 pm Tiden vil vise hvor lurt det er, jeg foretrekker å ha så lite lån som mulig
Alt annet likt, ja, men personlig tror jeg at jeg hadde slitt med å trives alt for langt ut på landet. Og er heller villig til å betale for for noe hakket mer sentralt

Queenie

Legg inn av Queenie »

Someone skrev: lør sep 24, 2022 7:44 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 12:29 pm Tiden vil vise hvor lurt det er, jeg foretrekker å ha så lite lån som mulig
Alt annet likt, ja, men personlig tror jeg at jeg hadde slitt med å trives alt for langt ut på landet. Og er heller villig til å betale for for noe hakket mer sentralt
Smaken er som baken og plutselig kan man cashe ut noe mer sentralt også.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

KingsRoad skrev: lør sep 24, 2022 12:25 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 11:00 am
Uenig. 5X gir mening rett fra skolebenken. Da er det ikke unormalt med lønnsøkninger som snuser på 10 %. Kanskje annerledes i det offentlige? Når man har bikket middagshøyden, da er jeg 100 % enig med deg.
Tiden vil vise hvor lurt det er, jeg foretrekker å ha så lite lån som mulig
Jeg er helt sikker på at din tilnærming er riktig for deg. Folk reagerer ulikt på samme mengde risiko, og det er liten vits i å ha såpass mye lån at man ligger våken om natta (uansett om triggerpunktet skulle være nede på 3X).

Men at det er ramaskrik med 10-åringen på 4,5 % vitner om at mange lever over evne, selv justert for inflasjon og strøm(støtte) - som var vanskelig å forutse. Det sier seg egentlig selv, i et land hvor Tesla Model X og Audi eTron har vært bestselgere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Økonomi»