Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Svar
Harduetforslag

Re: Mann siktet for Birgitte Tengs-drapet

Legg inn av Harduetforslag »

– Det er viktig å presisere at endring av status i Tina-saken er en konsekvens av at han har vært underlagt tvangsmidler i den skjulte etterforskningen. Det er ikke fordi det foreligger en ny utvikling i den pågående etterforskningen, sier Malmin til Dagbladet.

storpeder

Legg inn av storpeder »

Harduetforslag skrev: ons aug 17, 2022 3:58 pm – Det er viktig å presisere at endring av status i Tina-saken er en konsekvens av at han har vært underlagt tvangsmidler i den skjulte etterforskningen. Det er ikke fordi det foreligger en ny utvikling i den pågående etterforskningen, sier Malmin til Dagbladet.
Høres ut som den sedvanlige «unnskyldningen». Men det er vel som med Andersen i Baneheia-saken slik at man må få retten med på at det er sannsynlighetsovervekt for skyld, før man for lov til noe sånt som dette? I så fall må de vel ha noe mer enn der som hittil er kjent i den saken.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Harduetforslag skrev: ons aug 17, 2022 3:58 pm – Det er viktig å presisere at endring av status i Tina-saken er en konsekvens av at han har vært underlagt tvangsmidler i den skjulte etterforskningen. Det er ikke fordi det foreligger en ny utvikling i den pågående etterforskningen, sier Malmin til Dagbladet.
"tvangsmidler", hva vil det si sånn spesifikt, at de har dopa han?

SpeQlasj1er

Legg inn av SpeQlasj1er »

stc887 skrev: fre sep 03, 2021 11:07 am
Laffano16 skrev: fre sep 03, 2021 9:47 am
Gloriana skrev: fre sep 03, 2021 9:43 am Spennende, kanskje er han en seriemorder? Håper for fetteren sin del at saken nå får en løsning.
Seriemorder må vel ha mer enn 2 drap?
Det er det FBI har som premiss. A series of two or more murders, committed as separate events, usually, but not always, by one offender acting alone"

Er et stykke unna å kunne snakke om seriemorder her-
Et sidespor til et annet justismord: Liland saken og drapene i Lille Helvete. Etter frikjennelse er ikke saken videre etterforsket av politiet, men den heteste kandidaten skal også kunne være en av Norges verste seriemordere. Han hadde båt som det er knyttet over 40(!) dødsfall og forsvinninger til, 20 av dem allerede før øksemordene- der ene drepte tilfeldigvis (?) var vitne til et slikt drukningstilfelle.

SpeQlasj1er

Legg inn av SpeQlasj1er »

storpeder skrev: ons aug 17, 2022 4:38 pm
Harduetforslag skrev: ons aug 17, 2022 3:58 pm – Det er viktig å presisere at endring av status i Tina-saken er en konsekvens av at han har vært underlagt tvangsmidler i den skjulte etterforskningen. Det er ikke fordi det foreligger en ny utvikling i den pågående etterforskningen, sier Malmin til Dagbladet.
Høres ut som den sedvanlige «unnskyldningen». Men det er vel som med Andersen i Baneheia-saken slik at man må få retten med på at det er sannsynlighetsovervekt for skyld, før man for lov til noe sånt som dette? I så fall må de vel ha noe mer enn der som hittil er kjent i den saken.
For at politiet skulle kunne ransake boligen til både Tengs-mistenkte og Andersen i Baneheiasaken så må det foreligge en siktelse mot dem, som da forutsetter en stor grad av sannsynlighet for skyld i siktelsen. Men i begge tilfeller er nok begge gjort kjent med siktelsene sine i etterkant av at politiet har gjort seg ferdig med sine undersøkelser.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Intervju med faren til fetteren i VG i dag. Arrogansen til de ansvarlige er ikke til å tro.

Number4

Legg inn av Number4 »

Zanick skrev: lør sep 24, 2022 3:07 pm Intervju med faren til fetteren i VG i dag. Arrogansen til de ansvarlige er ikke til å tro.
Om Tor - Aksel Busch

"Fetterens far er svært skuffet over det han mener er manglende ydmykhet fra de som bidro til at sønnen ble dømt. Etter at en mann i 50-årene ble siktet for drapet i fjor var de fleste ordknappe.

– Det er voldsomt spesielt at de er så feige. Jeg reagerer mest på Busch, og fikk sjokk da jeg leste at han hadde fått en rettssikkerhetspris før han gikk av som riksadvokat. Var det for Birgitte-saken? Eller for Baneheia-saken? I så fall er det ikke til å tro, sier Jakob i intervjuet."

Mehell

Legg inn av Mehell »

Zanick skrev: tor jan 20, 2022 9:41 pm Så lenge det ikke er 100% så kommer nok de mindre begavede Tengs-foreldrene til å stå på sitt om at fetteren er skyldig.
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
De opplevde det største helvetet foreldre kan oppleve da tenåringsdatteren deres ble drept. De fikk et nytt mareritt i fanget da en nær slektning av dem, en som de hadde god kontakt med og var glade i, ble mistenkt og etter hvert dømt for drapet på datteren deres. At A.Y (fetteren) til slutt ble frikjent, men likevel dømt til å betale erstatning var dessverre ikke nok til at Birgittes foreldre trodde på hans uskyld. Kan du virkelig klandre dem for dette?

Det har vært mange feil i denne saken, og mange kan klandres. Men at foreldre i stor sorg skal kalles mindre begavede høres ikke rettferdig ut. Og konflikten som har bygget seg opp mellom de forskjellige partene i familien, og også mellom øvrige venner og naboer i området har blitt så stor at det dessverre ikke ser ut til å kunne ordnes opp i uansett hva som skjer. Alt for mye vondt er sagt og gjort fra alle parter til at jeg tror det kan finnes en fredelig løsning.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm
Zanick skrev: tor jan 20, 2022 9:41 pm Så lenge det ikke er 100% så kommer nok de mindre begavede Tengs-foreldrene til å stå på sitt om at fetteren er skyldig.
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
De opplevde det største helvetet foreldre kan oppleve da tenåringsdatteren deres ble drept. De fikk et nytt mareritt i fanget da en nær slektning av dem, en som de hadde god kontakt med og var glade i, ble mistenkt og etter hvert dømt for drapet på datteren deres. At A.Y (fetteren) til slutt ble frikjent, men likevel dømt til å betale erstatning var dessverre ikke nok til at Birgittes foreldre trodde på hans uskyld. Kan du virkelig klandre dem for dette?

Det har vært mange feil i denne saken, og mange kan klandres. Men at foreldre i stor sorg skal kalles mindre begavede høres ikke rettferdig ut. Og konflikten som har bygget seg opp mellom de forskjellige partene i familien, og også mellom øvrige venner og naboer i området har blitt så stor at det dessverre ikke ser ut til å kunne ordnes opp i uansett hva som skjer. Alt for mye vondt er sagt og gjort fra alle parter til at jeg tror det kan finnes en fredelig løsning.
Definitivt.

Samtidig så synes jeg foreldrene burde revurdere den taktikken de kjører nå, hvor standpunktet deres tilsynelatende er at fetteren er skyldig frem til noen andre blir dømt.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm
Zanick skrev: tor jan 20, 2022 9:41 pm Så lenge det ikke er 100% så kommer nok de mindre begavede Tengs-foreldrene til å stå på sitt om at fetteren er skyldig.
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
Ja, jeg gikk for langt i den karakteristikken. Min feil. Ble småprovosert av denne saken, mener jeg å huske: https://www.nrk.no/rogaland/foreldrene- ... 1.15803956

Når en ny mann 100% er spikret som gjerningsmann er det på tide å la fetteren gå videre i livet. Birgittes foreldre bør gjøre sitt til at erstatningsdommen fjernes så raskt som mulig.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Zanick skrev: lør sep 24, 2022 4:06 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm
Zanick skrev: tor jan 20, 2022 9:41 pm Så lenge det ikke er 100% så kommer nok de mindre begavede Tengs-foreldrene til å stå på sitt om at fetteren er skyldig.
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
Ja, jeg gikk for langt i den karakteristikken. Min feil. Ble småprovosert av denne saken, mener jeg å huske: https://www.nrk.no/rogaland/foreldrene- ... 1.15803956

Når en ny mann 100% er spikret som gjerningsmann er det på tide å la fetteren gå videre i livet. Birgittes foreldre bør gjøre sitt til at erstatningsdommen fjernes så raskt som mulig.
Fetteren har gått videre i livet. Han har en god utdannelse, en god jobb og en familie.
Men jeg er enig med deg. Jeg håper foreldrene snart kan klare å slippe det hatet de har levd med i så mange år, og ikke minst at fetteren og hans familie kan være i stand til å forstå og tilgi. Om det er mulig vet jeg ikke, men jeg håper, for alle parters skyld.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm
Zanick skrev: lør sep 24, 2022 4:06 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
Ja, jeg gikk for langt i den karakteristikken. Min feil. Ble småprovosert av denne saken, mener jeg å huske: https://www.nrk.no/rogaland/foreldrene- ... 1.15803956

Når en ny mann 100% er spikret som gjerningsmann er det på tide å la fetteren gå videre i livet. Birgittes foreldre bør gjøre sitt til at erstatningsdommen fjernes så raskt som mulig.
Fetteren har gått videre i livet. Han har en god utdannelse, en god jobb og en familie.
Men jeg er enig med deg. Jeg håper foreldrene snart kan klare å slippe det hatet de har levd med i så mange år, og ikke minst at fetteren og hans familie kan være i stand til å forstå og tilgi. Om det er mulig vet jeg ikke, men jeg håper, for alle parters skyld.
Man kan leve helt fint uten å tilgi også, ser ikke hvorfor de må gjøre det.
Sist redigert av Queenie den lør sep 24, 2022 4:33 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm
Zanick skrev: tor jan 20, 2022 9:41 pm Så lenge det ikke er 100% så kommer nok de mindre begavede Tengs-foreldrene til å stå på sitt om at fetteren er skyldig.
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
De opplevde det største helvetet foreldre kan oppleve da tenåringsdatteren deres ble drept. De fikk et nytt mareritt i fanget da en nær slektning av dem, en som de hadde god kontakt med og var glade i, ble mistenkt og etter hvert dømt for drapet på datteren deres. At A.Y (fetteren) til slutt ble frikjent, men likevel dømt til å betale erstatning var dessverre ikke nok til at Birgittes foreldre trodde på hans uskyld. Kan du virkelig klandre dem for dette?

Det har vært mange feil i denne saken, og mange kan klandres. Men at foreldre i stor sorg skal kalles mindre begavede høres ikke rettferdig ut. Og konflikten som har bygget seg opp mellom de forskjellige partene i familien, og også mellom øvrige venner og naboer i området har blitt så stor at det dessverre ikke ser ut til å kunne ordnes opp i uansett hva som skjer. Alt for mye vondt er sagt og gjort fra alle parter til at jeg tror det kan finnes en fredelig løsning.
Vi har alle valg når det gjelder hvordan man behandler andre mennesker, å unnskylde noen med at de hadde det så vanskelig, var syk, fattig +++++ er bare en enorm ansvarsfraskrivelse. Uansett hva vi står i så er det kun oss selv som har et ansvar, den uretten som har blitt gjort overfor fetteren fortjener ikke å tilgis engang. Jeg tror heller ikke på å gi mennesker så mange sjanser, la dem vise hvem de er og bestem så om de fortjener en plass i ditt liv eller ikke, egne valg lever man forbausende fint med. Jeg skjønner fetteren og hans familie veldig godt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 4:26 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 4:14 pm
Zanick skrev: lør sep 24, 2022 4:06 pm
Ja, jeg gikk for langt i den karakteristikken. Min feil. Ble småprovosert av denne saken, mener jeg å huske: https://www.nrk.no/rogaland/foreldrene- ... 1.15803956

Når en ny mann 100% er spikret som gjerningsmann er det på tide å la fetteren gå videre i livet. Birgittes foreldre bør gjøre sitt til at erstatningsdommen fjernes så raskt som mulig.
Fetteren har gått videre i livet. Han har en god utdannelse, en god jobb og en familie.
Men jeg er enig med deg. Jeg håper foreldrene snart kan klare å slippe det hatet de har levd med i så mange år, og ikke minst at fetteren og hans familie kan være i stand til å forstå og tilgi. Om det er mulig vet jeg ikke, men jeg håper, for alle parters skyld.
Man kan leve helt fint uten å tilgi også, ser ikke hvorfor de må gjøre det.
Ingen som påstår at de må gjøre det, men i et litt lengre pespektiv tror jeg det vil være det beste for alle parter om de klarer å tilgi hverandre og finne frem til en felles trøst og forståelse etter alle disse årene med en vond konflikt.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 4:33 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm
Zanick skrev: tor jan 20, 2022 9:41 pm Så lenge det ikke er 100% så kommer nok de mindre begavede Tengs-foreldrene til å stå på sitt om at fetteren er skyldig.
Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
De opplevde det største helvetet foreldre kan oppleve da tenåringsdatteren deres ble drept. De fikk et nytt mareritt i fanget da en nær slektning av dem, en som de hadde god kontakt med og var glade i, ble mistenkt og etter hvert dømt for drapet på datteren deres. At A.Y (fetteren) til slutt ble frikjent, men likevel dømt til å betale erstatning var dessverre ikke nok til at Birgittes foreldre trodde på hans uskyld. Kan du virkelig klandre dem for dette?

Det har vært mange feil i denne saken, og mange kan klandres. Men at foreldre i stor sorg skal kalles mindre begavede høres ikke rettferdig ut. Og konflikten som har bygget seg opp mellom de forskjellige partene i familien, og også mellom øvrige venner og naboer i området har blitt så stor at det dessverre ikke ser ut til å kunne ordnes opp i uansett hva som skjer. Alt for mye vondt er sagt og gjort fra alle parter til at jeg tror det kan finnes en fredelig løsning.
Vi har alle valg når det gjelder hvordan man behandler andre mennesker, å unnskylde noen med at de hadde det så vanskelig, var syk, fattig +++++ er bare en enorm ansvarsfraskrivelse. Uansett hva vi står i så er det kun oss selv som har et ansvar, den uretten som har blitt gjort overfor fetteren fortjener ikke å tilgis engang. Jeg tror heller ikke på å gi mennesker så mange sjanser, la dem vise hvem de er og bestem så om de fortjener en plass i ditt liv eller ikke, egne valg lever man forbausende fint med. Jeg skjønner fetteren og hans familie veldig godt.
Vi mennesker gjør feil, vi mennesker har mangler. Når vi står opp og innrømmer våre feil og angrer på dem så fortjener vi også å få en ny sjanse etter min mening.
Hvis det er en feil som medfører strafferettslig ansvar så må vi selvfølgelig ta straffen først, muligens få medisinsk eller psykiatrisk hjelp hvis det er behov for det, muligens få hjelp til å kunne komme tilbake til samfunnet på en god måte og slike ting, men alle fortjener en ny sjanse når de tilkjennegir sine feil og mangler og prøver å rette opp i dem.

Hvis man ikke tilgir andre mennesker når de gjør feil og ikke gir dem nye muligheter så blir man fort veldig alene i verden.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 4:44 pm
Ingen som påstår at de må gjøre det, men i et litt lengre pespektiv tror jeg det vil være det beste for alle parter om de klarer å tilgi hverandre og finne frem til en felles trøst og forståelse etter alle disse årene med en vond konflikt.
Tilgi hverandre? Hva har fetteren og hans familie å be om tilgivelse for?

Mehell

Legg inn av Mehell »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 4:33 pm
Vi har alle valg når det gjelder hvordan man behandler andre mennesker, å unnskylde noen med at de hadde det så vanskelig, var syk, fattig +++++ er bare en enorm ansvarsfraskrivelse.
Hva med denne unnskyldningen?

Vår tenåringsdatter ble drept, og vi ble overbevist av politiet om at du/sønnen deres var den som hadde drept henne.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: lør sep 24, 2022 4:51 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 4:44 pm
Ingen som påstår at de må gjøre det, men i et litt lengre pespektiv tror jeg det vil være det beste for alle parter om de klarer å tilgi hverandre og finne frem til en felles trøst og forståelse etter alle disse årene med en vond konflikt.
Tilgi hverandre? Hva har fetteren og hans familie å be om tilgivelse for?
Det har gått vonde ord i begge retninger. Men fetteren er selvfølgelig et offer i denne saken, så han fortjener først og fremst oppreising for den urett han har vært utsatt for.
Var kanskje ikke helt presis i det jeg skrev i innlegget du siterer, men poenget mitt er at Birgittes foreldre har opplevd flere ekstremt smertefulle situasjoner og selv om det fra utsiden kanskje kan sees på som hjerterått å ikke klare å godta at fetteren er uskyldig så skal man kanskje også vise forståelse for at deres smerte førte dem til den konklusjonen.
Datteren ble drept, en nær slektning ble fengslet, så dømt, så frikjent men likevel dømt til å betale erstatning. Familie og venner ble splittet, alle i nabolaget hadde egne meninger og kranglet om hvem som hadde gjort hva..
Selv om fetteren ble frikjent til slutt så har det dessverre vært en mistanke blant enkelte om at han var skyldig likevel.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Zanick skrev: lør sep 24, 2022 3:07 pm Intervju med faren til fetteren i VG i dag. Arrogansen til de ansvarlige er ikke til å tro.
Det er helt utrolig hvordan de i politiet bare avfeier det med at systemet var sånn. Som om man automatisk er fritatt for skyld, når man gjør noe ekstremt uetisk, fordi hele politiet var strukturert sånn.

Alle som var involvert i den behandlingen fetteren fikk, har ansvar for det. De var voksne mennesker, og de kunne sagt nei.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 4:51 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 4:33 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 3:37 pm

Ser ikke hvordan foreldrene til Birgitte Tengs fortjener benevnelsen "mindre begavede".
De opplevde det største helvetet foreldre kan oppleve da tenåringsdatteren deres ble drept. De fikk et nytt mareritt i fanget da en nær slektning av dem, en som de hadde god kontakt med og var glade i, ble mistenkt og etter hvert dømt for drapet på datteren deres. At A.Y (fetteren) til slutt ble frikjent, men likevel dømt til å betale erstatning var dessverre ikke nok til at Birgittes foreldre trodde på hans uskyld. Kan du virkelig klandre dem for dette?

Det har vært mange feil i denne saken, og mange kan klandres. Men at foreldre i stor sorg skal kalles mindre begavede høres ikke rettferdig ut. Og konflikten som har bygget seg opp mellom de forskjellige partene i familien, og også mellom øvrige venner og naboer i området har blitt så stor at det dessverre ikke ser ut til å kunne ordnes opp i uansett hva som skjer. Alt for mye vondt er sagt og gjort fra alle parter til at jeg tror det kan finnes en fredelig løsning.
Vi har alle valg når det gjelder hvordan man behandler andre mennesker, å unnskylde noen med at de hadde det så vanskelig, var syk, fattig +++++ er bare en enorm ansvarsfraskrivelse. Uansett hva vi står i så er det kun oss selv som har et ansvar, den uretten som har blitt gjort overfor fetteren fortjener ikke å tilgis engang. Jeg tror heller ikke på å gi mennesker så mange sjanser, la dem vise hvem de er og bestem så om de fortjener en plass i ditt liv eller ikke, egne valg lever man forbausende fint med. Jeg skjønner fetteren og hans familie veldig godt.
Hvis man ikke tilgir andre mennesker når de gjør feil og ikke gir dem nye muligheter så blir man fort veldig alene i verden.
Dette er ikke snakk om feil og mangler, det handler om urett, hvilket type menneske man er og hvordan man i årevis har behandlet fetteren. Jeg tror det er veldig sunt at man har en grense på hva som er godtagbart og ikke. Hvorfor skal man ville ha mennesker som gjør noe sånt mot deg i livet, det er ikke en medfødt rettighet å være i noens liv, det er et privilegium.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Tjaaah skrev: lør sep 24, 2022 5:04 pm
Zanick skrev: lør sep 24, 2022 3:07 pm Intervju med faren til fetteren i VG i dag. Arrogansen til de ansvarlige er ikke til å tro.
Det er helt utrolig hvordan de i politiet bare avfeier det med at systemet var sånn. Som om man automatisk er fritatt for skyld, når man gjør noe ekstremt uetisk, fordi hele politiet var strukturert sånn.

Alle som var involvert i den behandlingen fetteren fikk, har ansvar for det. De var voksne mennesker, og de kunne sagt nei.
Trist å si det, men den eneste mulige konklusjonen er at de ansvarlige for etterforskningen i denne saken har gjort en forferdelig dårlig jobb. Mye av den sorgen og bitterheten som etterspillet av drapet på Bigitte Tengs har ført med seg må de ta ansvar for, og det er en tung byrde å bære for dem det gjelder.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:17 pm Trist å si det, men den eneste mulige konklusjonen er at de ansvarlige for etterforskningen i denne saken har gjort en forferdelig dårlig jobb. Mye av den sorgen og bitterheten som etterspillet av drapet på Bigitte Tengs har ført med seg må de ta ansvar for, og det er en tung byrde å bære for dem det gjelder.
De torturerte jo fetteren, for å få ham til å tilstå. Isolasjon i elendige forhold, er det alle rapportene sier, samtidig som de hjernevasket ham. Og han var bare 19.

Det er tortur i min bok. Og det holder ikke med "jeg fikk jo beskjed om å låse 19-åringen inne, knekke ham mentalt og se om jeg kunne få ham til å si det jeg ville. Det kan ikke jeg holdes ansvarlig for".

Mehell

Legg inn av Mehell »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 5:11 pm

Dette er ikke snakk om feil og mangler, det handler om urett, hvilket type menneske man er og hvordan man i årevis har behandlet fetteren. Jeg tror det er veldig sunt at man har en grense på hva som er godtagbart og ikke. Hvorfor skal man ville ha mennesker som gjør noe sånt mot deg i livet, det er ikke en medfødt rettighet å være i noens liv, det er et privilegium.
Jeg har heldigvis ingen mulighet til å kunne forstå hvordan de har hatt det og hvordan de har det. Derfor er jeg heller ikke i stand til å felle en dom over dem.

Hvis du hadde vært overbevist om at noen hadde drept noen du har vældig kjær, hvordan hadde du oppført deg mot den personen? Eller mot hans nærmeste som trodde på hans uskyld?

Vi snakker om mennesker her. Mennesker med følelser, som har vært på randen av det man kan tåle samtidig som det har kommet nye slag som hele tiden gjør at de mister balansen og risikerer å falle utfor stupet. Ganske håpløst da å komme med en enkel setning om at man skal ha klare grenser for hva som kan godtas å tro at normale regler for følelsesmessig involvering eller tankegang kan brukes i saker som dette.

I en annen tråd skrøt du av at du var veldig empatisk, er det ikke så?
Må innrømme at jeg ikke får det inntrykket av deg når jeg leser det du skriver her.

Om fetteren, hans foreldre og andre som har støttet ham er villig til å tilgi Birgittes foreldre hvis den tid kommer vet jeg selvfølgelig ikke. Jeg kan heller ikke si om de bør gjøre det eller ei. Men jeg håper selvfølgelig det er en mulighet for det, og hvis en annen person nå blir dømt for drapet så er det kanskje en mulighet for at fetteren kan se og skjønne sorgen, smerten og hatet som foreldrene til Birgitte har måttet leve med.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:17 pm
Tjaaah skrev: lør sep 24, 2022 5:04 pm
Zanick skrev: lør sep 24, 2022 3:07 pm Intervju med faren til fetteren i VG i dag. Arrogansen til de ansvarlige er ikke til å tro.
Det er helt utrolig hvordan de i politiet bare avfeier det med at systemet var sånn. Som om man automatisk er fritatt for skyld, når man gjør noe ekstremt uetisk, fordi hele politiet var strukturert sånn.

Alle som var involvert i den behandlingen fetteren fikk, har ansvar for det. De var voksne mennesker, og de kunne sagt nei.
Trist å si det, men den eneste mulige konklusjonen er at de ansvarlige for etterforskningen i denne saken har gjort en forferdelig dårlig jobb. Mye av den sorgen og bitterheten som etterspillet av drapet på Bigitte Tengs har ført med seg må de ta ansvar for, og det er en tung byrde å bære for dem det gjelder.
Det var jo så tungt å bære at sjefsavhører tok sitt liv. Det er viktig å huske på at justismord ikke skjer for at menneskene som bidrar til det er onde, de er bare overbevist om skyld og lar seg fange i den overbevisningen. Så syns jeg systemet og enkeltpersoner i alt for stor grad står i veien for at justismord blir oppklart og det går prestisje i det - og der er kanskje den største forbedringen som må komme. For tanken er i dag i stor grad at det å innrømme at ting blir feil svekker tilliten til politi, påtalemyndighet og domstol - men sannheten er den motsatte, det som svekker tillit er at de ikke innrømmer feil og er villig til å gå veldig langt for hindre at feil blir avslørt og omgjort.

Mehell

Legg inn av Mehell »

Tjaaah skrev: lør sep 24, 2022 5:19 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:17 pm Trist å si det, men den eneste mulige konklusjonen er at de ansvarlige for etterforskningen i denne saken har gjort en forferdelig dårlig jobb. Mye av den sorgen og bitterheten som etterspillet av drapet på Bigitte Tengs har ført med seg må de ta ansvar for, og det er en tung byrde å bære for dem det gjelder.
De torturerte jo fetteren, for å få ham til å tilstå. Isolasjon i elendige forhold, er det alle rapportene sier, samtidig som de hjernevasket ham. Og han var bare 19.

Det er tortur i min bok. Og det holder ikke med "jeg fikk jo beskjed om å låse 19-åringen inne, knekke ham mentalt og se om jeg kunne få ham til å si det jeg ville. Det kan ikke jeg holdes ansvarlig for".
Det er så mange feil som har blitt begått at det er skremmende.
Alt fra den første natten da en politipatrulje fant blodspor uten å følge opp, granskningen av åstedet, det at de ikke fulgte opp sterke spor og gjentatte varslinger mot enkeltindivider, avhørene av fetteren og så videre.

Totalsummen ble dessverre et justismord, en ung gutt som måtte reise ut av landet for å komme seg bort fra en plass hvor han tidligere hadde følt seg trygg rundt venner og familie, en stor familie som ble splittet og en hel bygd som ble revet opp i en konflikt som fortsatt har sine dype sår.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:41 pm Det er så mange feil som har blitt begått at det er skremmende.
Alt fra den første natten da en politipatrulje fant blodspor uten å følge opp, granskningen av åstedet, det at de ikke fulgte opp sterke spor og gjentatte varslinger mot enkeltindivider, avhørene av fetteren og så videre.

Totalsummen ble dessverre et justismord, en ung gutt som måtte reise ut av landet for å komme seg bort fra en plass hvor han tidligere hadde følt seg trygg rundt venner og familie, en stor familie som ble splittet og en hel bygd som ble revet opp i en konflikt som fortsatt har sine dype sår.
Ja, politiet skulle inn for å gi familen i hvert fall en slags følelse av rettferdighet, etter en tragedie. I stedet ødela de flere liv, og familien er jo fullstendig skakkjørt. Ganske utrolig utfall, som forhåpentligvis har forhindret lignende senere. Da er det i hvert fall noe bra som har kommet ut av det.

Mehell

Legg inn av Mehell »

GoingKronos skrev: lør sep 24, 2022 5:37 pm
Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:17 pm
Tjaaah skrev: lør sep 24, 2022 5:04 pm

Det er helt utrolig hvordan de i politiet bare avfeier det med at systemet var sånn. Som om man automatisk er fritatt for skyld, når man gjør noe ekstremt uetisk, fordi hele politiet var strukturert sånn.

Alle som var involvert i den behandlingen fetteren fikk, har ansvar for det. De var voksne mennesker, og de kunne sagt nei.
Trist å si det, men den eneste mulige konklusjonen er at de ansvarlige for etterforskningen i denne saken har gjort en forferdelig dårlig jobb. Mye av den sorgen og bitterheten som etterspillet av drapet på Bigitte Tengs har ført med seg må de ta ansvar for, og det er en tung byrde å bære for dem det gjelder.
Det var jo så tungt å bære at sjefsavhører tok sitt liv. Det er viktig å huske på at justismord ikke skjer for at menneskene som bidrar til det er onde, de er bare overbevist om skyld og lar seg fange i den overbevisningen. Så syns jeg systemet og enkeltpersoner i alt for stor grad står i veien for at justismord blir oppklart og det går prestisje i det - og der er kanskje den største forbedringen som må komme. For tanken er i dag i stor grad at det å innrømme at ting blir feil svekker tilliten til politi, påtalemyndighet og domstol - men sannheten er den motsatte, det som svekker tillit er at de ikke innrømmer feil og er villig til å gå veldig langt for hindre at feil blir avslørt og omgjort.
Et viktig poeng i det hele.
I hvert fall i denne saken er jeg enig med deg, og det er kanskje slik at inkompetanse sammen med et ekstremt sterkt ønske om å finne morderen førte til dette justismordet.
I andre land finnes det dog dessverre eksempler på det som ganske tydelig har vært bevisste justismord. Saker hvor politiet har gjemt unna eller destruert bevismaterialer, forfalsket bevis eller lignende.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Mehell skrev: lør sep 24, 2022 5:30 pm
Jeg har heldigvis ingen mulighet til å kunne forstå hvordan de har hatt det og hvordan de har det. Derfor er jeg heller ikke i stand til å felle en dom over dem.

Hvis du hadde vært overbevist om at noen hadde drept noen du har vældig kjær, hvordan hadde du oppført deg mot den personen? Eller mot hans nærmeste som trodde på hans uskyld?

Vi snakker om mennesker her. Mennesker med følelser, som har vært på randen av det man kan tåle samtidig som det har kommet nye slag som hele tiden gjør at de mister balansen og risikerer å falle utfor stupet. Ganske håpløst da å komme med en enkel setning om at man skal ha klare grenser for hva som kan godtas å tro at normale regler for følelsesmessig involvering eller tankegang kan brukes i saker som dette.

I en annen tråd skrøt du av at du var veldig empatisk, er det ikke så?
Må innrømme at jeg ikke får det inntrykket av deg når jeg leser det du skriver her.
Det er selvfølgelig vanskelig å sette seg i deres sko, men faktum er nå en gang at fetteren er frikjent og nå har man også DNA-bevis fra en annen. Jeg har fulgt saken i mange år, og det var direkte vondt å høre de pårørende i miniserien som ble sendt for for noen år siden. Jeg er helt enig i at vi bare er mennesker og kan gjøre feil, men vi bør også besitte gaven av å innrømme når vi har tatt feil og si unnskyld. Tilgivelsesbyrden ligger ikke hos fetteren her, jeg har selv kuttet folk ut fra mitt liv, det koster men når prisen for å ha dem i livet koster vesentlig mer så blir valget enkelt.

Jeg har stor medfølelse for foreldrene, men det jeg har lest og hørt i nyere tid gjør at min sympati for fetteren blir sterkere. Det han har opplevd skal man nesten ikke tro var mulig. Du må likevel tro hva du vil om meg.

SpeQlasj1er

Legg inn av SpeQlasj1er »

Tjaaah skrev: lør sep 24, 2022 5:04 pm
Zanick skrev: lør sep 24, 2022 3:07 pm Intervju med faren til fetteren i VG i dag. Arrogansen til de ansvarlige er ikke til å tro.
Det er helt utrolig hvordan de i politiet bare avfeier det med at systemet var sånn. Som om man automatisk er fritatt for skyld, når man gjør noe ekstremt uetisk, fordi hele politiet var strukturert sånn.

Alle som var involvert i den behandlingen fetteren fikk, har ansvar for det. De var voksne mennesker, og de kunne sagt nei.
Nå har tidligere riksadvokat Busch beklaget, og sagt at ordningen med sivilrettslig erstatning må endres.

Da er det bare for aktørene lenger ned i påtalemakt en og politiet å følge opp.

SpeQlasj1er

Legg inn av SpeQlasj1er »

Jeg har stor medfølelse for foreldrene, men det jeg har lest og hørt i nyere tid gjør at min sympati for fetteren blir sterkere.
[/quote]

Det siste året har det vært nesten umulig å opprettholde sympati for Birgittes foreldre, etter politiet bekreftet at fetteren er helt ute av saken nå. De framstår jo ikke i noe godt lys lenger.

Jeg skylder på bistandsadvokatene Lea og Elden. Enten har de en sær måte å framstille saken på for foreldrene, eller så forstår de seg ikke på mediehåndtering siden de ikke gjør noe til gunst for foreldrenes omdømme nå. Men de tar seg sikkert godt betalt, vil jeg tro.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»