Generell diskusjon om corona

Låst
Hetfield

Re: Generell diskusjon om corona

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: lør sep 24, 2022 1:25 pm På tide med full nedstenging?
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584
Vi kan trakassere uvaksinerte og tiltaksmotstanderne i drøssevis på sosiale medier og sladre til lokalavisa, fazz og sertono vet garantert hvordan man går frem på mest effektiv måte her.

Fin høst vi får da..

William_S

Legg inn av William_S »

Hetfield skrev: lør sep 24, 2022 2:20 pm
William_S skrev: lør sep 24, 2022 1:25 pm På tide med full nedstenging?
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584
Vi kan trakassere uvaksinerte og tiltaksmotstanderne i drøssevis på sosiale medier og sladre til lokalavisa, fazz og sertono vet garantert hvordan man går frem på mest effektiv måte her.

Fin høst vi får da..
Altså om du er motstander av at puber og restaurant bør stenge er du alkoholiker (det uten å tenke over at bransjen sysselsetter rundt 16-17k bare i Oslo og vel alkoholikere flest drikker i det skjulte når ingen kan se dem).

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

William_S skrev: lør sep 24, 2022 2:48 pm Altså om du er motstander av at puber og restaurant bør stenge er du alkoholiker (det uten å tenke over at bransjen sysselsetter rundt 16-17k bare i Oslo og vel alkoholikere flest drikker i det skjulte når ingen kan se dem).
Var plenty av alkoholikere her ifjor høst/jul da :lol:

Og innlegget mitt var et stikk som vanlig, for å hamre det inn hvem som hadde rett hele veien (Altså ikke sertono og deres likesinnede hvorav flere var svært nedlatende og usympatisk her inne ifjor imot flere som ikke ville ha sjenkestopp, de måtte klare seg uten fordi å ta seg en øl og møte andre mennesker ikke var så nøye for den psykiske helsa, og det var ikke liv laga for kultursektoren i Oslo som bare måtte legge ned)

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.

SirJames

Legg inn av SirJames »

bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Jeg hører hva du sier, og er tildels enig i at det ikke bare er oppsider ved å gni salt i såret på de som ligger nede. Samtidig vil jeg, ihvertfall for min del, klargjøre at den kritikken/sinne/skadefryd jeg tidvis uttrykker mot tiltaksgjengen både her inne og IRL, ikke bare handler om "å ta igjen", men også om å holde temaet "varmt". Dette av to grunner. For det første fordi man aldri kan være sikker på at dette (les: uforholdsmessige, ulogiske og ikke medisinsk begrunnede tiltak) ikke vil blusse opp igjen når/hvis det kommer nye Covid-varianter. Selv om jeg er ganske sikker på at det ikke vil skje.

Men for det andre, og det er jo det viktigste, så er det viktig å holde dette friskt i minne til neste gang det bryter ut en pandemi i verden. Slik at man unngår at samme feil blir begått, at historien gjentar seg, noe empiri viser at den vil.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/

basillen

Legg inn av basillen »

bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Du har et godt poeng i at harsellering er en uting, og at dette ikke bør forekomme. Jeg har også forsøkt etter beste evne å unngå å drive med direkte personangrep, selv om fristelsen har vært stor fra tid til annen.

Samtidig tror jeg det er ganske få personer som innser hvor ufattelig nær vi faktisk var å rive ned hele fundamentet i samfunnet vårt basert på meningene enkelte debattanter her inne støttet. Særlig høsten 2021 da hetsen mot de uvaksinerte bare vokste, og man seriøst vurderte å utestenge denne gruppen fra store deler av samfunnet. Dette til tross for at vi for lengst visste at vaksinene hadde begrenset effekt i å forhindre smitte. Den stadig mer voldsomme bruken av regelrett hatretorikk som ble rettet mot denne gruppen var, for meg, skremmende å være vitne til. Særlig ettersom den overhodet ikke hadde noen vitenskapelige forankring. Noen av de kloke hodene i FHI var klokkeklare på at vaksinepass ikke ville ha noen reell effekt, men tsunamien av hatretorikk bare fortsatte å vokse. Politikere, journalister og akademikere fyrte hverandre, og befolkningen, opp til et direkte farlig nivå. For å si det slik - høsten 2021 gav meg mye mer forståelse for de mekanismene som ligger bak stygge hendelser vi har vært vitne til i historien enn noen historiebok har gjort. Jeg husker godt at ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å innføre vaksinepass, og nesten så ut som at han gledet seg som en unge på julaften til å innføre medisinsk segregering.

Vi var virkelig på kanten av stupet.

Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:30 pm Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/
Så og si ingen her inne har benektet at Covid-19 har vært et farlig virus som har tatt livet av mange mennesker.

Dette endrer imidlertid likevel ikke på at mye av det vi har holdt på med de siste årene har hatt null forankring i vitenskap og logikk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:46 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:30 pm Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/
Så og si ingen her inne har benektet at Covid-19 har vært et farlig virus som har tatt livet av mange mennesker.

Dette endrer imidlertid likevel ikke på at mye av det vi har holdt på med de siste årene har hatt null forankring i vitenskap og logikk.
På enkelte ting ja. Men det funker jo såpass bra at man knapt har hatt influensa på to år, skjerming og isolering er ikke noe nytt.

basillen

Legg inn av basillen »

Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:53 pm
basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:46 pm
Queenie skrev: lør sep 24, 2022 10:30 pm Vet ikke hva som er verst jeg, overdrive farligheten eller undervurdere det ukjente, det aller letteste her i verden er å være skråsikker ift det man ikke kan særlig mye om.

Beklager på forhånd at linken er fra Redd Barna, men det var så god layout:

https://www.reddbarna.no/historier/pandemier/
Så og si ingen her inne har benektet at Covid-19 har vært et farlig virus som har tatt livet av mange mennesker.

Dette endrer imidlertid likevel ikke på at mye av det vi har holdt på med de siste årene har hatt null forankring i vitenskap og logikk.
På enkelte ting ja. Men det funker jo såpass bra at man knapt har hatt influensa på to år, skjerming og isolering er ikke noe nytt.
Noe av det vi har holdt på med har funket.

Mye av det vi har holdt på med har ikke funket.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Maxus5 skrev: tor sep 22, 2022 9:24 am Ser flere nevner Spania her. Snakket akkurat med 2 stk som har vært der nylig på reise. Og joda her er det fortsatt munnbind. Munnbind på fly innad i Spania, på kollektivreiser, i taxi, inne på apotek og noen andre steder til. For alle over 6 år. Samtidig har spanske myndigheter klare anbefalinger om å bruke munnbind på konserter, offentlige steder med mye folk og familie-sammenkomster Og anbefaling til et folk som i over 2 år har levd med at en hake er like uvanlig i offentligheten som en penis blir fort oppfattet som et påbud. Så folk masker opp.

Planer om å få litt sol og varme denne vinteren? Spania er iallefall ikke være på førsteplass over dit man vil dra. Så lenge de driver dette tullet så kan de ha det så godt.
https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... oronavirus
Det er bare komplett idioti. Var der for ikke lenge siden. Fly ned tar mange timer men uten munnbind. Alle fra flyene fordeler oss i busser, og da er det munnbind på. Kommer frem til hoteller og ingen munnbind. På kjøpesenter ingen munnbind, bortsett fra når du går inn i avlukket til apoteket, da er det munnbind på (!). På det ene apoteket ble jeg vinket inn, selv om jeg hadde glemt munnbind. Jeg hadde det på på det andre apoteket, men de andre måtte kjøpe munnbind til 30 cent, altså gå inn uten, ta det på, betale for varen og gå ut :lol:

Dummeste og mest idiotiske er derimot på flyplassen når man skal hjem. I gaten kan man bare sitte på annen hver stol for dette livsfarlige viruset, men går du på totalitet har de fortsatt en blåseboks for å tørkle hendene. Finnes vel knapt noe som sprer et virus mer enn det. Til og med svenskene var raske og byttet de med papir dispensere.

Forøvrig var munnbind det enste tiltaket de hadde. Det gjorde at man ble veldig lokalt, ingen buss og lite taxi til andre steder.

basillen

Legg inn av basillen »

ehall skrev: lør sep 24, 2022 11:15 pm Det er bare komplett idioti. Var der for ikke lenge siden. Fly ned tar mange timer men uten munnbind. Alle fra flyene fordeler oss i busser, og da er det munnbind på. Kommer frem til hoteller og ingen munnbind. På kjøpesenter ingen munnbind, bortsett fra når du går inn i avlukket til apoteket, da er det munnbind på (!). På det ene apoteket ble jeg vinket inn, selv om jeg hadde glemt munnbind. Jeg hadde det på på det andre apoteket, men de andre måtte kjøpe munnbind til 30 cent, altså gå inn uten, ta det på, betale for varen og gå ut :lol:
Nå må du ikke finne på å stille spørsmål her. Husk: The Science is settled!

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm Samtidig tror jeg det er ganske få personer som innser hvor ufattelig nær vi faktisk var å rive ned hele fundamentet i samfunnet vårt basert på meningene enkelte debattanter her inne støttet. Særlig høsten 2021 da hetsen mot de uvaksinerte bare vokste, og man seriøst vurderte å utestenge denne gruppen fra store deler av samfunnet. Dette til tross for at vi for lengst visste at vaksinene hadde begrenset effekt i å forhindre smitte. Den stadig mer voldsomme bruken av regelrett hatretorikk som ble rettet mot denne gruppen var, for meg, skremmende å være vitne til. Særlig ettersom den overhodet ikke hadde noen vitenskapelige forankring. Noen av de kloke hodene i FHI var klokkeklare på at vaksinepass ikke ville ha noen reell effekt, men tsunamien av hatretorikk bare fortsatte å vokse. Politikere, journalister og akademikere fyrte hverandre, og befolkningen, opp til et direkte farlig nivå. For å si det slik - høsten 2021 gav meg mye mer forståelse for de mekanismene som ligger bak stygge hendelser vi har vært vitne til i historien enn noen historiebok har gjort. Jeg husker godt at ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å innføre vaksinepass, og nesten så ut som at han gledet seg som en unge på julaften til å innføre medisinsk segregering.
Frykt fungerer for godt som et virkemiddel, dessverre.

Satt en farlig presedens som ikke må gjentas på samme nivå igjen..

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 11:18 pm
ehall skrev: lør sep 24, 2022 11:15 pm Det er bare komplett idioti. Var der for ikke lenge siden. Fly ned tar mange timer men uten munnbind. Alle fra flyene fordeler oss i busser, og da er det munnbind på. Kommer frem til hoteller og ingen munnbind. På kjøpesenter ingen munnbind, bortsett fra når du går inn i avlukket til apoteket, da er det munnbind på (!). På det ene apoteket ble jeg vinket inn, selv om jeg hadde glemt munnbind. Jeg hadde det på på det andre apoteket, men de andre måtte kjøpe munnbind til 30 cent, altså gå inn uten, ta det på, betale for varen og gå ut :lol:
Nå må du ikke finne på å stille spørsmål her. Husk: The Science is settled!
Sant nok, beklager. Om (når) norske myndigheter sier det er påkrevet med munnbind igjen, kommer jeg selvfølgelig til å bære dette livsviktige tiltaket mot dette forferdelige viruset, hele tiden.

basillen

Legg inn av basillen »

Hetfield skrev: lør sep 24, 2022 11:22 pm Frykt fungerer for godt som et virkemiddel, dessverre.

Satt en farlig presedens som ikke må gjentas på samme nivå igjen..
Med tanke på hvor lite man åpenbart har vært villig til å ta debatten om dette nå i ettertid, er jeg dessverre ikke særlig optimist med tanke på at vi aldri vil kunne havne i en slik situasjon igjen.

SirJames

Legg inn av SirJames »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm
bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Du har et godt poeng i at harsellering er en uting, og at dette ikke bør forekomme. Jeg har også forsøkt etter beste evne å unngå å drive med direkte personangrep, selv om fristelsen har vært stor fra tid til annen.

Samtidig tror jeg det er ganske få personer som innser hvor ufattelig nær vi faktisk var å rive ned hele fundamentet i samfunnet vårt basert på meningene enkelte debattanter her inne støttet. Særlig høsten 2021 da hetsen mot de uvaksinerte bare vokste, og man seriøst vurderte å utestenge denne gruppen fra store deler av samfunnet. Dette til tross for at vi for lengst visste at vaksinene hadde begrenset effekt i å forhindre smitte. Den stadig mer voldsomme bruken av regelrett hatretorikk som ble rettet mot denne gruppen var, for meg, skremmende å være vitne til. Særlig ettersom den overhodet ikke hadde noen vitenskapelige forankring. Noen av de kloke hodene i FHI var klokkeklare på at vaksinepass ikke ville ha noen reell effekt, men tsunamien av hatretorikk bare fortsatte å vokse. Politikere, journalister og akademikere fyrte hverandre, og befolkningen, opp til et direkte farlig nivå. For å si det slik - høsten 2021 gav meg mye mer forståelse for de mekanismene som ligger bak stygge hendelser vi har vært vitne til i historien enn noen historiebok har gjort. Jeg husker godt at ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å innføre vaksinepass, og nesten så ut som at han gledet seg som en unge på julaften til å innføre medisinsk segregering.

Vi var virkelig på kanten av stupet.

Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?
This.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm
Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?
Jeg vil nå heller si at det var krigen i Ukraina som reddet oss fra hele koronahysteriet. Plutselig var Covid-19 glemt.

basillen

Legg inn av basillen »

pfrog567 skrev: lør sep 24, 2022 11:57 pm
basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm
Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?
Jeg vil nå heller si at det var krigen i Ukraina som reddet oss fra hele koronahysteriet. Plutselig var Covid-19 glemt.
Den hjalp, men Norge avviklet de fleste coronatiltak allerede tidlig i februar - altså før Russland invaderte.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 11:59 pm
pfrog567 skrev: lør sep 24, 2022 11:57 pm
basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm
Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?
Jeg vil nå heller si at det var krigen i Ukraina som reddet oss fra hele koronahysteriet. Plutselig var Covid-19 glemt.
Den hjalp, men Norge avviklet de fleste coronatiltak allerede tidlig i februar - altså før Russland invaderte.
Ja, sant det. Men det ble endelig slutt på gnålet da krigen startet.

Jeg har nå enda ikke hatt korona (som jeg vet om da ) enda jeg er 50+ og røyker som en skorstein :)

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 10:18 pm
bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Jeg hører hva du sier, og er tildels enig i at det ikke bare er oppsider ved å gni salt i såret på de som ligger nede. Samtidig vil jeg, ihvertfall for min del, klargjøre at den kritikken/sinne/skadefryd jeg tidvis uttrykker mot tiltaksgjengen både her inne og IRL, ikke bare handler om "å ta igjen", men også om å holde temaet "varmt". Dette av to grunner. For det første fordi man aldri kan være sikker på at dette (les: uforholdsmessige, ulogiske og ikke medisinsk begrunnede tiltak) ikke vil blusse opp igjen når/hvis det kommer nye Covid-varianter. Selv om jeg er ganske sikker på at det ikke vil skje.

Men for det andre, og det er jo det viktigste, så er det viktig å holde dette friskt i minne til neste gang det bryter ut en pandemi i verden. Slik at man unngår at samme feil blir begått, at historien gjentar seg, noe empiri viser at den vil.
Jeg er helt enig i at temaet bør holdes varmt. Det er på ingen måte lurt å legge lokk på det som har skjedd, selv om folk i disse dager tenker mer på Ukrainakrigen.
Jeg mener derimot at jo flere jo bedre bør holde temaet varmt. Og jeg tror at det er flere som vil vegre seg eller være redd for å ta del i en slik debatt, hvis de blir møtt med hovmod og latterliggjøring, fordi de sto på feil side tidligere.

Vi bør heller tilgi, og gå videre, sammen. Hvis vi ikke gjør det, vil det være enda større sjanser for enda steilere fronter ved neste pandemi, som du helt korrekt sier vil komme før eller senere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

bundetrente skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am Vi bør heller tilgi, og gå videre, sammen. Hvis vi ikke gjør det, vil det være enda større sjanser for enda steilere fronter ved neste pandemi, som du helt korrekt sier vil komme før eller senere.
Hvis man "godtar" den taktikken de valgte under covid-19, kommer bare det samme til å skje igjen. Og da fortjener man steile fronter og til og med sivil ulydighet i storstilt grad når neste pandemi kommer.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm
bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Du har et godt poeng i at harsellering er en uting, og at dette ikke bør forekomme. Jeg har også forsøkt etter beste evne å unngå å drive med direkte personangrep, selv om fristelsen har vært stor fra tid til annen.

Samtidig tror jeg det er ganske få personer som innser hvor ufattelig nær vi faktisk var å rive ned hele fundamentet i samfunnet vårt basert på meningene enkelte debattanter her inne støttet. Særlig høsten 2021 da hetsen mot de uvaksinerte bare vokste, og man seriøst vurderte å utestenge denne gruppen fra store deler av samfunnet. Dette til tross for at vi for lengst visste at vaksinene hadde begrenset effekt i å forhindre smitte. Den stadig mer voldsomme bruken av regelrett hatretorikk som ble rettet mot denne gruppen var, for meg, skremmende å være vitne til. Særlig ettersom den overhodet ikke hadde noen vitenskapelige forankring. Noen av de kloke hodene i FHI var klokkeklare på at vaksinepass ikke ville ha noen reell effekt, men tsunamien av hatretorikk bare fortsatte å vokse. Politikere, journalister og akademikere fyrte hverandre, og befolkningen, opp til et direkte farlig nivå. For å si det slik - høsten 2021 gav meg mye mer forståelse for de mekanismene som ligger bak stygge hendelser vi har vært vitne til i historien enn noen historiebok har gjort. Jeg husker godt at ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å innføre vaksinepass, og nesten så ut som at han gledet seg som en unge på julaften til å innføre medisinsk segregering.

Vi var virkelig på kanten av stupet.

Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?
Jeg er enig i det du sier her.
Men jeg trenger ikke noen leksjon i hvor ille det var. Selv om jeg har hatt et nokså vanskelig liv med flere utfordringer før 2020, har jeg aldri hatt mer angst, frykt og depresjon enn jeg hadde under koronatiden. Du kan ikke forestille deg hvor mye ondt jeg ønsket de som var ansvarlige for det. Men siden jeg er rimelig moderat og uten voldelige tendenser, lot jeg resignasjonen seire over hevnlysten. Nå er vi heldigvis ute av gjørma.

Og det er viktig å huske på. Du, jeg og flere andre her, advarte tidlig om at koronatiltakene var helt ute av proporsjoner, for å si det mildt. For det ble vi latterliggjort og kalt konspirasjonsteoretikere, eller til og med rasister (!) eller andre absurde ting. Det var ikke veldig usannsynlig at vi hadde blitt ekskludert fra å leve normale liv, dersom vi ikke hadde tatt 20 boostere i året. Men vi vant til slutt. Og det begynner å bli opplagt for flere og flere at vi hadde rett, hele tiden. Men som sagt, dersom vi noen gang skal være bedre rustet til neste gang, trenger vi flere folk til å si at koronatiltakene var en tabbe. Det må rett og slett bli stuerent, normalt og uproblematisk. Det må bli konsensus. Da kan ikke vi stå der, kjepphøye og jålete, og si "hva var det jeg sa?". Det vil gjøre alt så mye vanskeligere, og vi gjør oss selv en enorm bjørnetjeneste det slettes ikke er sikkert vi har råd til.

Så jeg sier ikke dette for å være "snill", det er egentlig mer av egoistiske grunner.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

KongOlav2 skrev: søn sep 25, 2022 10:26 am
bundetrente skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am Vi bør heller tilgi, og gå videre, sammen. Hvis vi ikke gjør det, vil det være enda større sjanser for enda steilere fronter ved neste pandemi, som du helt korrekt sier vil komme før eller senere.
Hvis man "godtar" den taktikken de valgte under covid-19, kommer bare det samme til å skje igjen. Og da fortjener man steile fronter og til og med sivil ulydighet i storstilt grad når neste pandemi kommer.
Jeg tror du bør lese litt mer nøye igjennom det jeg skriver.

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: lør sep 24, 2022 10:44 pm
bundetrente skrev: lør sep 24, 2022 9:02 pm Jeg er vel så mye anti-koronatiltak som dere andre her inne. Sikkert enda mer enn dere også, da jeg også var det i mars 2020. Jeg mener at denne passiv-aggressive harselleringen dere driver med nå, mot pådriverne av tiltaksgjengen den gangen, godt kan dempes litt.

1 - Det er all grunn til å være sint, spesielt hvis man selv ble harsellert med da dette pågikk. Det er også all grunn til å føle på en viss skadefryd. Men det er ikke nødvendigvis det kloke å gjøre. Jeg tror at selv de som var mest ivrig for å innføre tvang av både munnbind, vaksiner og isolasjon, nå føler en viss tvil om dette. Jeg tror at det er vanskeligere for dem å "stå fram" med denne tvilen, og erkjenne i offentlighet at de tok feil, dersom de føler at de blir mobbet for hva de mente den gangen. Akkurat som den bortkomne sønnen som ble skrevet om i evangeliet etter Lukas, eller en av saueflokken som kom tilbake etter å ha vært på avveie, må vi ta imot de som finner veien hjem igjen med åpne armer.

2 - Vi er alle kapabel til å la oss manipulere eller bli revet med dersom omstendighetene ligger til rette for det. Potensiale til å bli for "sikker" på sitt eget syn, ligger i oss alle. Vi som (tror vi) er på den rette siden av koronadebatten, er heller ikke immun mot det. Basillen, Hetfield, LittleSteven, SirJames, Centrist og mange andre, er kanskje enig her. Men kanskje noen av dere står på motsatt side i neste store konflikt. Skal dere da bli uvenner? Å ikke søke tilflukt i rådende konsensus, er noe alle bør huske på til enhver tid. Mindretallet kan alltid ha noe å lære flertallet.
Du har et godt poeng i at harsellering er en uting, og at dette ikke bør forekomme. Jeg har også forsøkt etter beste evne å unngå å drive med direkte personangrep, selv om fristelsen har vært stor fra tid til annen.

Samtidig tror jeg det er ganske få personer som innser hvor ufattelig nær vi faktisk var å rive ned hele fundamentet i samfunnet vårt basert på meningene enkelte debattanter her inne støttet. Særlig høsten 2021 da hetsen mot de uvaksinerte bare vokste, og man seriøst vurderte å utestenge denne gruppen fra store deler av samfunnet. Dette til tross for at vi for lengst visste at vaksinene hadde begrenset effekt i å forhindre smitte. Den stadig mer voldsomme bruken av regelrett hatretorikk som ble rettet mot denne gruppen var, for meg, skremmende å være vitne til. Særlig ettersom den overhodet ikke hadde noen vitenskapelige forankring. Noen av de kloke hodene i FHI var klokkeklare på at vaksinepass ikke ville ha noen reell effekt, men tsunamien av hatretorikk bare fortsatte å vokse. Politikere, journalister og akademikere fyrte hverandre, og befolkningen, opp til et direkte farlig nivå. For å si det slik - høsten 2021 gav meg mye mer forståelse for de mekanismene som ligger bak stygge hendelser vi har vært vitne til i historien enn noen historiebok har gjort. Jeg husker godt at ordføreren i Tromsø nærmest klødde i fingrene etter å innføre vaksinepass, og nesten så ut som at han gledet seg som en unge på julaften til å innføre medisinsk segregering.

Vi var virkelig på kanten av stupet.

Og så kom omikron. I aller siste liten. Bølgen snudde, og ting roet seg ned.

Den mest skremmende tanken av dem alle, som jeg sitter igjen med nå, er derfor følgende: Hvor hadde vi vært i dag dersom omikron aldri hadde kommet?
Med omikron kom jo også en ny delvis nedstenging. Det ble jo innført nasjonal skjenkestopp, vgs på rødt nivå, sterke bergensniner på arrangementer osv. Så jeg er nok ikke helt sikker på at ting roa seg ned med omikron. Man burde jo holdt hodet kaldt littegranne for en gangs skyld. Man sendte jo reisende fra Sør Afrika på karantenehotell , innførte testplikt på alle ved innreise (noe som vel gav meg litt jobb faktisk ironisk nok - har aldri blitt gladere av å få et oppsigelsesbrev i innboksen fra arbeidsgiver da dette regime falt bort for å si det sånn). Men fikk iallefall gått gjennom prosessen det er å søke adgangskort på en flyplass (ps det er nokså omfattende).

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: søn sep 25, 2022 12:41 pm Med omikron kom jo også en ny delvis nedstenging. Det ble jo innført nasjonal skjenkestopp, vgs på rødt nivå, sterke bergensniner på arrangementer osv. Så jeg er nok ikke helt sikker på at ting roa seg ned med omikron. Man burde jo holdt hodet kaldt littegranne for en gangs skyld. Man sendte jo reisende fra Sør Afrika på karantenehotell , innførte testplikt på alle ved innreise (noe som vel gav meg litt jobb faktisk ironisk nok - har aldri blitt gladere av å få et oppsigelsesbrev i innboksen fra arbeidsgiver da dette regime falt bort for å si det sånn). Men fikk iallefall gått gjennom prosessen det er å søke adgangskort på en flyplass (ps det er nokså omfattende).
Det er riktig at dette var den spontane ryggmargreaksjonen, ja. Men det gikk heldigvis ikke lang tid før regjeringen innså at dataene fra Sør-Afrika og Danmark om omikrons relative mildhet sammenlignet med tidligere varianter stemte, og da ble tiltakene avviklet relativt raskt.

Poenget mitt er: Hvor hadde vi vært i dag dersom vi ikke hadde fått en "gavepakke" i form av en mild variant?

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: søn sep 25, 2022 12:49 pm
William_S skrev: søn sep 25, 2022 12:41 pm Med omikron kom jo også en ny delvis nedstenging. Det ble jo innført nasjonal skjenkestopp, vgs på rødt nivå, sterke bergensniner på arrangementer osv. Så jeg er nok ikke helt sikker på at ting roa seg ned med omikron. Man burde jo holdt hodet kaldt littegranne for en gangs skyld. Man sendte jo reisende fra Sør Afrika på karantenehotell , innførte testplikt på alle ved innreise (noe som vel gav meg litt jobb faktisk ironisk nok - har aldri blitt gladere av å få et oppsigelsesbrev i innboksen fra arbeidsgiver da dette regime falt bort for å si det sånn). Men fikk iallefall gått gjennom prosessen det er å søke adgangskort på en flyplass (ps det er nokså omfattende).
Det er riktig at dette var den spontane ryggmargreaksjonen, ja. Men det gikk heldigvis ikke lang tid før regjeringen innså at dataene fra Sør-Afrika og Danmark om omikrons relative mildhet sammenlignet med tidligere varianter stemte, og da ble tiltakene avviklet relativt raskt.

Poenget mitt er: Hvor hadde vi vært i dag dersom vi ikke hadde fått en "gavepakke" i form av en mild variant?
Ja det er et meget godt spørsmål. Jeg tror noen av dine betraktninger med vaksinesegregering er riktige, at dette ville til en viss grad kommet i Norge feks vaksinepass for å komme inn på steder. I Danmark hadde de jo dette en stund, samme med Sverige. Jeg fikk jo selv smake på det jeg antar var omikron, varte jo bare tre dager så var jeg fin igjen. Men det var mange reaksjoner i kjølvannet av omikron som ikke var rasjonelle. Blant annet var det flyforbud mellom en rekke europeiske land og Sør Afrika og Sør Afrika ble jo en kort periode sett på som en pariah stat av verdenssamfunnet. FN fordømte dog disse reaksjonene ovenfor Sør Afrika (som på et annet plan vel ikke er noe fullskala demokrati mtp ANCs totaldominanse, men borgerne har stor grad av ytringsfrihet og lignende man blir jo ikke arrestert om man demonstrerer mot regjeringen).
Sist redigert av William_S den søn sep 25, 2022 1:01 pm, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

pfrog567 skrev: søn sep 25, 2022 8:22 am Jeg har nå enda ikke hatt korona (som jeg vet om da ) enda jeg er 50+ og røyker som en skorstein :)
På Kanariøyene (usikker om det gjaldt Spania), var det forbudt å røyke på barer og restauranter, for å unngå spredning av covid-19 :roll:

basillen

Legg inn av basillen »

ehall skrev: søn sep 25, 2022 12:59 pm
pfrog567 skrev: søn sep 25, 2022 8:22 am Jeg har nå enda ikke hatt korona (som jeg vet om da ) enda jeg er 50+ og røyker som en skorstein :)
På Kanariøyene (usikker om det gjaldt Spania), var det forbudt å røyke på barer og restauranter, for å unngå spredning av covid-19 :roll:
"Trust the Science!"

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

bundetrente skrev: søn sep 25, 2022 10:34 am Og det er viktig å huske på. Du, jeg og flere andre her, advarte tidlig om at koronatiltakene var helt ute av proporsjoner, for å si det mildt. For det ble vi latterliggjort og kalt konspirasjonsteoretikere, eller til og med rasister (!) eller andre absurde ting. Det var ikke veldig usannsynlig at vi hadde blitt ekskludert fra å leve normale liv, dersom vi ikke hadde tatt 20 boostere i året. Men vi vant til slutt. Og det begynner å bli opplagt for flere og flere at vi hadde rett, hele tiden.
Det var nok mange som også skjønte det høsten for to år siden, men ikke valgte å uttale det pga. risiko for stigmatisering.

Mange bet tenna sammen og måtte holde kjeft..

Men ja jeg er glad vi vant tilslutt, og fornuften seiret om enn noen måneder på overtid, og fikk bekreftet gang på gang at mine og mange andres personlige observasjoner ikke var vrangforestilte.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

ehall skrev: søn sep 25, 2022 12:59 pm
pfrog567 skrev: søn sep 25, 2022 8:22 am Jeg har nå enda ikke hatt korona (som jeg vet om da ) enda jeg er 50+ og røyker som en skorstein :)
På Kanariøyene (usikker om det gjaldt Spania), var det forbudt å røyke på barer og restauranter, for å unngå spredning av covid-19 :roll:
Huff a meg. Da har det rablet fullstendig altså :lol:

Låst

Gå tilbake til «Aktuelt»