Korka nyhet

Svar
DoktorS

Korka nyhet

Legg inn av DoktorS »

Det blir vanskeligere å drikke av flaskene framover...

https://www.coca-cola.no/baerekraft/emb ... or-miljoet

Men selvsagt - det presenterers som "enklere for deg" og "bedre for miljøet". Det er absolutt ikke enklere, det gjør det vanskeligere å drikke fra flasken. Det er irriterende. Og for noen, spesielt kanksje eldre og andre som har problemer med motorikken, å få i seg væske på farten.

Jada, jeg har testet dette - det har allerede kommet til flere EU-land.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: lør sep 03, 2022 9:57 am Det blir vanskeligere å drikke av flaskene framover...

https://www.coca-cola.no/baerekraft/emb ... or-miljoet

Men selvsagt - det presenterers som "enklere for deg" og "bedre for miljøet". Det er absolutt ikke enklere, det gjør det vanskeligere å drikke fra flasken. Det er irriterende. Og for noen, spesielt kanksje eldre og andre som har problemer med motorikken, å få i seg væske på farten.

Jada, jeg har testet dette - det har allerede kommet til flere EU-land.
Ser du ofte eldre og andre som har problemer med motorikken være på farten?

TrondLFC
Innlegg: 2690

Legg inn av TrondLFC »

Justice 97 skrev: lør sep 03, 2022 9:59 am Blir forhåpentligvis enkel å rive av.
Går alltid med leatherman så dette fikser vi.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: lør sep 03, 2022 10:03 am
DoktorS skrev: lør sep 03, 2022 9:57 am Det blir vanskeligere å drikke av flaskene framover...

https://www.coca-cola.no/baerekraft/emb ... or-miljoet

Men selvsagt - det presenterers som "enklere for deg" og "bedre for miljøet". Det er absolutt ikke enklere, det gjør det vanskeligere å drikke fra flasken. Det er irriterende. Og for noen, spesielt kanksje eldre og andre som har problemer med motorikken, å få i seg væske på farten.

Jada, jeg har testet dette - det har allerede kommet til flere EU-land.
Ser du ofte eldre og andre som har problemer med motorikken være på farten?
Ja, jeg kjenner flere.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Justice 97 skrev: lør sep 03, 2022 9:59 am Blir forhåpentligvis enkel å rive av.
Den er ikke det, dessverre - er nok laget til at man skal plages med det. Oppdaget det første gang i Bulgaria på en Cola-flaske og tenkte at det var et idiotisk påfunn, ettersom man pga dette ikke kan drikke på måten man naturlig vil drikke av en flaske på.

Det blir nok en vane - men at det er en forbedring, den er litt drøy. Ideelt sett burde man jo innført en ekstra pant på korkene her. :-)

Queenie

Legg inn av Queenie »

Verden kan ikke alltid være slik den har vært, slik form for småplast er jo helt sikkert et problem, disse korkene havner i både dyre-og fiskemager. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å bli provosert over noe sånt, drikk fra et glass om det er så eitrende irriterende?

Jeg blir flau over at dette i det hele tatt sees på som et problem.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: lør sep 03, 2022 10:13 am Verden kan ikke alltid være slik den har vært, slik form for småplast er jo helt sikkert et problem, disse korkene havner i både dyre-og fiskemager. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å bli provosert over noe sånt, drikk fra et glass om det er så eitrende irriterende?

Jeg blir flau over at dette i det hele tatt sees på som et problem.
Hadde folk samlet flaske og kork, som de fleste gjør, hadde det ikke vært noe problem. Det hadde heller ikke vært noe problem om alle korker ble samlet inn (på Samos så jeg nylig et eget stativ for dette formål).

Hvem er provosert? Jeg bare trekker fram de negative sidene ved dette - i motsetning til pressemeldingsfolka som prøver å late som om det bare er positive sider ved dette.

Poenget med halvlitersflasker er jo at de drikkes på farten, når man ikke har et glass tilgjengelig. Ja - klart man kan leve med at korken henger fast i flasken - men ikke si at det er praktisk og fint.

Det er irriterende. Men det er er, som du sier, når folk ikke klarer å samle kork og flasker, et problem at korkene forurenser, og det er selvsvagt noe man må ta hensyn til.

Men så er jo det noen som har kniv tilgjengelig - da jeg opplevde disse flaskene i sommer prøvde jeg konsekvent å rive av korken...

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: lør sep 03, 2022 10:24 am
Queenie skrev: lør sep 03, 2022 10:13 am Verden kan ikke alltid være slik den har vært, slik form for småplast er jo helt sikkert et problem, disse korkene havner i både dyre-og fiskemager. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan det går an å bli provosert over noe sånt, drikk fra et glass om det er så eitrende irriterende?

Jeg blir flau over at dette i det hele tatt sees på som et problem.
Hadde folk samlet flaske og kork, som de fleste gjør, hadde det ikke vært noe problem. Det hadde heller ikke vært noe problem om alle korker ble samlet inn (på Samos så jeg nylig et eget stativ for dette formål).

Hvem er provosert? Jeg bare trekker fram de negative sidene ved dette - i motsetning til pressemeldingsfolka som prøver å late som om det bare er positive sider ved dette.

Poenget med halvlitersflasker er jo at de drikkes på farten, når man ikke har et glass tilgjengelig. Ja - klart man kan leve med at korken henger fast i flasken - men ikke si at det er praktisk og fint.

Det er irriterende. Men det er er, som du sier, når folk ikke klarer å samle kork og flasker, et problem at korkene forurenser, og det er selvsvagt noe man må ta hensyn til.
Folk klarer jo ikke engang å pante eller kaste store flasker, hvordan kan man tro det er noe bedre med pittesmå korker?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

En erfaren brusdrikker er meget irritert.
https://www.nettavisen.no/nyheter/kriti ... -95-661459

Someone

Legg inn av Someone »

Ikke prøvd ennå, men er det ikke mulig å knekke den av så den løsner? Eller er den nye korken så solid laget?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Someone skrev: tor sep 22, 2022 7:30 am Ikke prøvd ennå, men er det ikke mulig å knekke den av så den løsner? Eller er den nye korken så solid laget?
Den er ganske vanskelig å få av, og det må den jo nesten være om den skal fungere etter hensikten - at korken skal sitte fast i flasken... Er nok litt en vanesak, men antar at det kan være ekstra plagsomt for eldre og barn.

Det kommer også på store flasker, og der sies det at de nye korkene tetter dårligere, som gjør det vanskelig å ha flasker liggende og de holder dårligere på kullsyre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

FrPeren: "Jeg er fristet til å rive av korken i protest".

På 70-tallet hadde vi lenkegjengene ved vassdragene. Nå har vi avrivere av cola-korker (hvis de tørr).

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

Hvor er min kork? Dette er ingen nyhet! Jeg minnes å ha slitt av slike, for mange år siden. :-D

Queenie

Legg inn av Queenie »

Må nesten være enig med DrS, sykt irriterende. Må drikke fra kopp eller kverke korken med navlestrengen.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

Flott. Da slipper jeg å hele tiden lete etter korken i alt rotet etter en slurk med brus.

Nesten som gode gamle flasker med fastmontert kork:
► Show Spoiler

fargerik

Legg inn av fargerik »

Takk og pris for at vi har små problemer her i landet.
Heldige, vi her i Norge!

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

fargerik skrev: lør sep 24, 2022 11:06 am Takk og pris for at vi har små problemer her i landet.
Heldige, vi her i Norge!
Du har misforstått. Å bli detaljstyrt er et stort problem, selv om hver enkelt detalj som kontrolleres isolert sett er liten.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Folk som irriterer seg over dette drikker for mye brus ☺️

Queenie

Legg inn av Queenie »

Haugzu skrev: lør sep 24, 2022 11:20 am Folk som irriterer seg over dette drikker for mye brus ☺️
Vil ikke kalle det irritasjon, jeg tenker også at der var latterlig å bruke energi på noe som dette, men det er likefullt et bevis hvor håpløse mennesker er. Opplevelsen blir bedre fra glass eller brusboks.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Texas_John skrev: lør sep 24, 2022 11:12 am
fargerik skrev: lør sep 24, 2022 11:06 am Takk og pris for at vi har små problemer her i landet.
Heldige, vi her i Norge!
Du har misforstått. Å bli detaljstyrt er et stort problem, selv om hver enkelt detalj som kontrolleres isolert sett er liten.
I gamle dager rev vi av ringen på brusboksen og kastet den.
Nå er det en selvfølge at lokket og ringen blir sittende fast på brusbokser/ølbokser.
Jeg har ikke merket meg noen riksalarm over at ringen og klaffen sitter fast i ølbokser og brusbokser.
Dette kommer forøvrig på alt etterhvert. Jeg mener å ha lest at melkekartongen er den neste.
Hvor mange plastflasker som åpnes i Europa pr. år vet jeg ikke, men kanskje det er hundre millioner? Tusen millioner?
Plast skal ikke på avveie, korken skal pantes sammen med flasken.
Vi er flinke til å pante i Norge, det skal vi ha. Mange land har et stykke å gå før de klarer å få like mye tomgods pantet i stedet for at det blir kastet i havet.
Jeg kjøper personlig ikke drikke i flasker eller bokser som ikke kan pantes.
Mitt bidrag for miljøet.

Someone

Legg inn av Someone »

fargerik skrev: lør sep 24, 2022 1:24 pm
Jeg kjøper personlig ikke drikke i flasker eller bokser som ikke kan pantes.
Mitt bidrag for miljøet.
Så lenge det leveres til gjenvinning er det like miljøvennlig om det pantes eller ikke ;)

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Skjønner ikke problemet overhodet, hadde null problemer med å drikke med denne korken. Hvordan er det dere drikker som gjør dette til en eksistensiell krise,da?

Mia

Legg inn av Mia »

Will.i.Nickersen skrev: lør sep 24, 2022 8:59 pm Skjønner ikke problemet overhodet, hadde null problemer med å drikke med denne korken. Hvordan er det dere drikker som gjør dette til en eksistensiell krise,da?
Pleier å kjøre hele flaskehalsen ned i munnen, og da fungerer korken dårlig.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Høres unektelig mer effektivt ut når man er skikkelig tørst,ja :)

Someone

Legg inn av Someone »

Selv om jeg synes den ny korkpatenten er tåpelig, så er erfaringen etter et par flasker nå i julen at det ikke er spesielt vanskelig å bare vri den av

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»