Reiseplaner fremover..

Svar
Winnowill

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av Winnowill »

Da åpner Japan for vanlig turisme fra 1 oktober, så da blir det forhåpentligvis tur til Tokyo i mai 2023 :D

MrPets

Legg inn av MrPets »

Planlegger å dra til et varmt feriested flere uker av januar - forslag? Så langt er Indonesia på topp
Sist redigert av MrPets den lør sep 24, 2022 8:51 am, redigert 1 gang totalt.

startelver

Legg inn av startelver »

Fringegirl skrev: tor sep 22, 2022 5:20 pm Å reise uten 23 kg baggasje er vel alltid stort sett billig. Men hvem som reiser uten en stor koffert til USA? Jeg kjenner ingen.
Nei det er ikke alltid billig. Jeg reiser stort sett alltid lett, og når KLM tilbyr 12 kilo bagasje på flyet holder det i massevis for meg for en 2 ukers ferie.

Du kan prøve å finne noe i samme prisklasse, denne prisen er eksepsjonelt god akkurat nå.

Hvis du vil ha 25 kilo bagasje koster det uansett bare noen hundrelapper ekstra.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

startelver skrev: lør sep 24, 2022 8:46 am
Fringegirl skrev: tor sep 22, 2022 5:20 pm Å reise uten 23 kg baggasje er vel alltid stort sett billig. Men hvem som reiser uten en stor koffert til USA? Jeg kjenner ingen.
Nei det er ikke alltid billig. Jeg reiser stort sett alltid lett, og når KLM tilbyr 12 kilo bagasje på flyet holder det i massevis for meg for en 2 ukers ferie.

Du kan prøve å finne noe i samme prisklasse, denne prisen er eksepsjonelt god akkurat nå.

Hvis du vil ha 25 kilo bagasje koster det uansett bare noen hundrelapper ekstra.
Må være greit å klare seg med 12 kilo bagasje, hvis jeg reiser til USA så er shopping en del av turen og da må må det ihvertfall bli med en 23 kilos koffert ned bort og kanskje en til med på hjemveien 🫣☺️

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:47 am
Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:23 amPerth er et sted jeg har hatt på "Bucketlist" i mange år.
Gyselig langt dit, da!
ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)
Langt fra stusselig vil jeg tro :)
Qantas, et av de bedre selskap som eksisterer.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Number4 skrev: lør sep 24, 2022 11:56 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:47 am
Number4 skrev: tor sep 22, 2022 11:36 am

ca. 17 timer med Qantas non stop fra London.
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)
Langt fra stusselig vil jeg tro :)
Qantas, et av de bedre selskap som eksisterer.
Ja. Jeg ser i avisa her at det blr presentert en kåring i går, og at Qantas har klatret litt opp siden i fjor.
https://flysmart24.no/2022/09/24/verden ... er-listen/
Det er noen år siden vi brukte dem, men jeg trenger altså tre terninger for å få nok øyne.

Number4

Legg inn av Number4 »

fargerik skrev: lør sep 24, 2022 1:44 pm
Number4 skrev: lør sep 24, 2022 11:56 am
fargerik skrev: tor sep 22, 2022 11:47 am
Har brukt Qantas bare en gang, og gir dem terningkast tretten.
Tror ikke det ville være stusselig med Qantas 17 timer på Business Class :-)
Langt fra stusselig vil jeg tro :)
Qantas, et av de bedre selskap som eksisterer.
Ja. Jeg ser i avisa her at det blr presentert en kåring i går, og at Qantas har klatret litt opp siden i fjor.
https://flysmart24.no/2022/09/24/verden ... er-listen/
Det er noen år siden vi brukte dem, men jeg trenger altså tre terninger for å få nok øyne.
Hyggelig å se Swiss tilbake i toppen. Gode gamle Swissair ble kåret til det beste flyselskap i sin tid. Dagens Swiss holder fast ved gamle tradisjoner om at også de bak "forhenget" skal få drikke og spise av ordentlig glass og bestikk.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.

Beardman

Legg inn av Beardman »

toyfoll skrev: lør sep 24, 2022 9:17 pm Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.
Hvor mye kostet det?

Beardman

Legg inn av Beardman »

toyfoll skrev: man aug 15, 2022 7:14 pm Har planer om 2 utenlands turer til år. Mest sannsynlig til Jordan og gruppe tur til Tsjad
Hvor finner man gruppeturer til Tsjad?
Og hvor trygt er det?

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Beardman skrev: lør sep 24, 2022 10:20 pm
toyfoll skrev: lør sep 24, 2022 9:17 pm Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.
Hvor mye kostet det?
6400 turretur

fargerik

Legg inn av fargerik »

toyfoll skrev: lør sep 24, 2022 9:17 pm Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.
Jeg har en gammel kollega, rørlegger som meg, som nå bor på Tobago som pensjonist.
Har stående invitasjon til å komme på besøk og ha base hjemme hos ham og familien, og surre litt rundt.
Dørstokkmila er dog en hinding......

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Akkurat tilbake etter en uke ved nordenden av Gardasjøen. Litt vel mye turister, men skjønner at mange drar dit. Fantastisk område for aktivitet. Fotturer, via ferrata, klatring, sykling på både landevei og i terreng og alle typer vannsport, spesielt brettseiling. Og bare late seg og ta båten mellom landsbyene ved innsjøen og loffe rundt og drikke og spise godt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

toyfoll skrev: lør sep 24, 2022 9:17 pm Har nettop booket meg en 16 dagers tur til Trinidad & Tobago, fra 10 oktober, veldig billige billetter med British Airways for tiden.
Regner med at jeg også kommer til å besøke et annet land i området.
Vietnam, Namibia, Nepal og T&T det siste året? Mer enn det? Hvordan har du tid og råd til alt dette? Offshorejobb?

Forfun

Legg inn av Forfun »

Trinidad og Tobago står på min liste over steder jeg vil besøke. Har bare fri i juleferien, da er nok flybilletten mye dyrere. Største problemet er at jeg kanskje har andre forpliktelser som jeg foretrekker. Plan B er mer eksotisk. Veldig tom kalender for tiden. Begynner å bli rastløs.

Beardman

Legg inn av Beardman »

6400,- t/r er ikke dumt!

Someone

Legg inn av Someone »

Da ble også vinterferien booket, så blir litt skikjøring i de østerrikske alper i vinter også :)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Som skrevet i annen tråd - jeg ble av en eller annen grunn veldig fristet til å ta en gjenvisitt i Cape Town. Det er jo en storby ved havet med fine strender. Med flybilletter for rundt 6.000 (Turkish) og en bra leilighet sentralt til godt under 10.000 for 13 dager, så er jo det ikke så ille. Ser at prisnivået fortsatt er veldig lavt... Det ergrer meg selvsagt litt at jeg stadig fristes å dra tilbake til samme steder, men det tyder jo vel bare på at man har valgt riktig i utgangspunktet...

Er ferdig med ferie på denne siden av nyttår, ellers begynner det å flaske seg for 2023, men har et par uker og langhelge åpne for spinnville påfunn, eller mindre spinnville ting, som en langhelg i Gøteborg, som jeg tenker på til våren igjen. Dog er tanken her å ta det litt på sparket, for bussene går jo hyppig, og da kan jeg faktisk ta det litt etter værmeldingene.

Forfun

Legg inn av Forfun »

Forfun skrev: søn sep 25, 2022 1:40 pm Trinidad og Tobago står på min liste over steder jeg vil besøke. Har bare fri i juleferien, da er nok flybilletten mye dyrere. Største problemet er at jeg kanskje har andre forpliktelser som jeg foretrekker. Plan B er mer eksotisk. Veldig tom kalender for tiden. Begynner å bli rastløs.
Ikke lenge siden jeg skrev jeg begynte å bli rastløs. Holdt ikke lenge, ble en tur til Istanbul forrige helg. Varmt og eksotisk. For kort tid til turistting, så bare surret rundt og nøt kultur og mennesker. Vil gjerne tilbake, liker meg i denne byen. Også en by en risikerer at blir borte. Litt spesiell ledelse for tiden, ting kan gå til svart som umuliggjør besøk. Fremdeles irritert på at jeg ikke kom til Damaskus.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Apropos Thailand.
Hva skjer i dag, montro?

Someone

Legg inn av Someone »

Someone skrev: tor aug 25, 2022 10:32 am Og da blir det en Stockholmstur om et par måneder. Satser på køene i sikkerhetskontrollen på Arlanda er blitt litt mindre til den tid
Kan fastslå at de enermo køene der også er borte. Hjem derfra i går ettermiddag, og ser man bort i fra at opplegget der er lite effektivt, så var det ingen kø. LItt verre i Düsseldorf uken før med 40 minutters kø, så fungerer tydeligvis bedre her i nord

På OSL raser man jo stort sett gjennom sikkerthetskontroller uten noe særlig venting.

Så får man se nærmere jul, da jobben sender med en fjerne østen, og man skal via flere flyplasser på veien

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Et par spørsmål knyttet til flyruter.

Først; noen som vet når SAS og Norwegian har relativt spikret sitt sommerprogram til neste sommer? Man risikerer vel endringer og/eller kanselleringer om de ikke får fylt opp flyrutene, men fra tidlig av har de vel iallfall et program de håper og gjennomføre? Når er dette klart? Utpå nyåret en gang?

Så spesifikt til priser på ulike flyruter. Jeg har ofte flydd til eller vurdert Munchen, Zurich, Geneve eller Milano på sommerruter. Tidligere har Munchen ofte vært billigst, men nå er det sammen med Geneve markant dyrere enn de to andre. Noen som har peiling på hvorfor? Det kan ikke være bare tilbud/etterspørsel, for kun SAS og ikke Norwegian har rute til Zurich, mens begge har rute til Munchen og likevel er sistnevnt en god del dyrere i juli neste år.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: søn nov 06, 2022 1:16 pm Et par spørsmål knyttet til flyruter.

Først; noen som vet når SAS og Norwegian har relativt spikret sitt sommerprogram til neste sommer? Man risikerer vel endringer og/eller kanselleringer om de ikke får fylt opp flyrutene, men fra tidlig av har de vel iallfall et program de håper og gjennomføre? Når er dette klart? Utpå nyåret en gang?

Så spesifikt til priser på ulike flyruter. Jeg har ofte flydd til eller vurdert Munchen, Zurich, Geneve eller Milano på sommerruter. Tidligere har Munchen ofte vært billigst, men nå er det sammen med Geneve markant dyrere enn de to andre. Noen som har peiling på hvorfor? Det kan ikke være bare tilbud/etterspørsel, for kun SAS og ikke Norwegian har rute til Zurich, mens begge har rute til Munchen og likevel er sistnevnt en god del dyrere i juli neste år.
Si det, du!
Den som kunne gi garantert sikre råd og abefalinger om neste sommer nå...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

KongOlav2 skrev: søn nov 06, 2022 1:16 pm Et par spørsmål knyttet til flyruter.

Først; noen som vet når SAS og Norwegian har relativt spikret sitt sommerprogram til neste sommer? Man risikerer vel endringer og/eller kanselleringer om de ikke får fylt opp flyrutene, men fra tidlig av har de vel iallfall et program de håper og gjennomføre? Når er dette klart? Utpå nyåret en gang?

Så spesifikt til priser på ulike flyruter. Jeg har ofte flydd til eller vurdert Munchen, Zurich, Geneve eller Milano på sommerruter. Tidligere har Munchen ofte vært billigst, men nå er det sammen med Geneve markant dyrere enn de to andre. Noen som har peiling på hvorfor? Det kan ikke være bare tilbud/etterspørsel, for kun SAS og ikke Norwegian har rute til Zurich, mens begge har rute til Munchen og likevel er sistnevnt en god del dyrere i juli neste år.
Tippe hva som skjer til sommeren, er som å gjette om det kommer en ny covid-19 variant som stenger ned Europa til vinteren :D. Men når de først har satt opp rutene nå håper de på at de skal fly. Om de gjør noen forandringer vil nok ikke det bli før april eller deromkring vil jeg tippe.

Og jo, det er nok tilbud og etterspørsel. Er et par andre flyselskaper som fly på Oslo Lufthavn de må ta hensyn til.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: søn nov 06, 2022 1:16 pm Et par spørsmål knyttet til flyruter.

Først; noen som vet når SAS og Norwegian har relativt spikret sitt sommerprogram til neste sommer? Man risikerer vel endringer og/eller kanselleringer om de ikke får fylt opp flyrutene, men fra tidlig av har de vel iallfall et program de håper og gjennomføre? Når er dette klart? Utpå nyåret en gang?
Per dags dato er det relativt spikret, men helt forskånet for endringer blir man jo aldri. Det er per dags dato primært mangler i programmet er eventuelle nyheter

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Satt og kikket mer på reiseplaner og flybilletter nå, og det er ikke spesielt gunstig om man ikke bor nær nok Gardermoen til å reise direkte derfra.

Til Verona med Norwegian neste sommer er dyrt og kjip reisetid. Så sent tilbake på Gardermoen at man må overnatte der for å dra videre.
Bilbao med Norwegian er generelt dyrt. Over 5000 og i flere tilfeller over 6000 kr.
Verken SAS eller Norwegian har rute til Ljubljana. Og nærmeste ruter til Kroatia er dyre eller tar lang tid.
Geneve-ruten er blitt veldig dyr både med SAS og Norwegian, over 5500 kr.

Someone

Legg inn av Someone »

KongOlav2 skrev: tor nov 10, 2022 2:42 pm Geneve-ruten er blitt veldig dyr både med SAS og Norwegian, over 5500 kr.
Swiss starter forresten Oslo-Geneve neste sommer

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Someone skrev: tor nov 10, 2022 2:58 pm
Swiss starter forresten Oslo-Geneve neste sommer
Er ikke de med i Star Alliance? Det beste alternativet for Geneve per dags dato for oss på Nordvestlandet er muligens å dra til Trondheim og ta KLM derfra.

Akkurat pdd er de mest aktuelle turene til neste vår/sommer å fly til Barcelona og ta et par dager der og noen dager i Andorra i andre halvdel av mai, samt fly til Milano med et par uker i fjellene i Aosta og kanskje Chamonix i juli.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Er det bare meg eller er flybillettene bare generelt blitt plutselig veldig dyre?
Skulle egentlig en tur til New York snart, men etter å ha fulgt med på prisene i en mnd nå så snakker vi godt over 10.000 kr for en relativt grei reise uten for mye for tid på mellomlanding og flere stopp på returen. Samme reisen før pandemien kostet 4-5000 kr.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Fringegirl skrev: tor nov 10, 2022 3:34 pm Er det bare meg eller er flybillettene bare generelt blitt plutselig veldig dyre?
Skulle egentlig en tur til New York snart, men etter å ha fulgt med på prisene i en mnd nå så snakker vi godt over 10.000 kr for en relativt grei reise uten for mye for tid på mellomlanding og flere stopp på returen. Samme reisen før pandemien kostet 4-5000 kr.
Det er ikke bare deg, flybilletter er blitt dyrere.
Jeg søker litt nå og da på en tur til et sted, og ser også at det er blitt dyrere.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»