Meltwater Champions Chess Tour

Svar
GoingKronos

Re: Meltwater Champions Chess Tour

Legg inn av GoingKronos »

Det er virkelig nivåforskjell, Magnus er veldig skjerpet.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Carlsen fortsetter der han slapp med å knuse Erigaisi med svart i dagens 1.parti. Nå er Erigaisi ille ute.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Magnus is in beast mode! 2-0

Jompa

Legg inn av Jompa »

Utrolig imponerende, spesielt med tanke på alt som skjer rundt. Sjelden man ser han så sulten.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Litt lett å bli forvirret av siste par ukers hendelser. Det er litt slik at ene dagen kommer en med analyse som ser knusende ut. Så kommer en analyse dagen etter som ikke finner noe mistenkelig. Og nå siste ananlyse som også ser knusende ut.

Jeg er også litt forvirret hva de ser på. Jeg har 1300-1400 i rating, men i ett av 100 partier har jeg kanskje 90% riktige trekk. Trur jeg faktisk har vært opp i 94% engang.
Nå er sikkert chess.com enklere enn disse programmene og jeg spiller også selvsagt enklere sjakk (SIC!) enn disse personene her, men allikevel blir jeg litt forvirret av disse tallene.

Det ser også litt merkelig ut at det er random fyrer rundt omkring som gjør disse analysene. Ikke noen tungvektere som kan ha det som oppgave. Betalt av FIDE hvis det er det som må til som fast jobb. Hun siste f.eks. hadde vel 2200 i rating som jo ikke er spesielt mye. Men er man god på computeranalyser så trenger vel ikke ratingen sånn sett ha så mye å si.

Jack

Legg inn av Jack »

VivaLV skrev: man sep 26, 2022 1:48 pm Litt lett å bli forvirret av siste par ukers hendelser. Det er litt slik at ene dagen kommer en med analyse som ser knusende ut. Så kommer en analyse dagen etter som ikke finner noe mistenkelig. Og nå siste ananlyse som også ser knusende ut.

Jeg er også litt forvirret hva de ser på. Jeg har 1300-1400 i rating, men i ett av 100 partier har jeg kanskje 90% riktige trekk. Trur jeg faktisk har vært opp i 94% engang.
Nå er sikkert chess.com enklere enn disse programmene og jeg spiller også selvsagt enklere sjakk (SIC!) enn disse personene her, men allikevel blir jeg litt forvirret av disse tallene.

Det ser også litt merkelig ut at det er random fyrer rundt omkring som gjør disse analysene. Ikke noen tungvektere som kan ha det som oppgave. Betalt av FIDE hvis det er det som må til som fast jobb. Hun siste f.eks. hadde vel 2200 i rating som jo ikke er spesielt mye. Men er man god på computeranalyser så trenger vel ikke ratingen sånn sett ha så mye å si.
Husk at i enkelte stillinger finnes det nesten ikke dårlige trekk hvis motstanderen har rotet det forferdelig mye til. Jeg har selv et par-tre matcher på over 90%, selvom jeg er under gjennomsnittet dårlig i sjakk.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

VivaLV skrev: man sep 26, 2022 1:48 pm Det ser også litt merkelig ut at det er random fyrer rundt omkring som gjør disse analysene. Ikke noen tungvektere som kan ha det som oppgave. Betalt av FIDE hvis det er det som må til som fast jobb. Hun siste f.eks. hadde vel 2200 i rating som jo ikke er spesielt mye. Men er man god på computeranalyser så trenger vel ikke ratingen sånn sett ha så mye å si.

Hva mer trenger du egentlig? Det finnes ikke tyngre sjakkhoder enn Magnus og han er usedvanlig tydelig. Videre vet vi at det er flere på nesten samme nivå som også er skeptiske:

https://www.nrk.no/sport/magnus-carlsen ... 1.16114392

De beste sjakkspillerne mener altså at han jukser og får nå solid støtte fra rene dataanalyser. I tillegg har man historikken hans med to tidligere tilfeller av juks.

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Sodajr

Legg inn av Sodajr »


TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

VivaLV skrev: man sep 26, 2022 1:48 pm Litt lett å bli forvirret av siste par ukers hendelser. Det er litt slik at ene dagen kommer en med analyse som ser knusende ut. Så kommer en analyse dagen etter som ikke finner noe mistenkelig. Og nå siste ananlyse som også ser knusende ut.

Jeg er også litt forvirret hva de ser på. Jeg har 1300-1400 i rating, men i ett av 100 partier har jeg kanskje 90% riktige trekk. Trur jeg faktisk har vært opp i 94% engang.
Nå er sikkert chess.com enklere enn disse programmene og jeg spiller også selvsagt enklere sjakk (SIC!) enn disse personene her, men allikevel blir jeg litt forvirret av disse tallene.

Det ser også litt merkelig ut at det er random fyrer rundt omkring som gjør disse analysene. Ikke noen tungvektere som kan ha det som oppgave. Betalt av FIDE hvis det er det som må til som fast jobb. Hun siste f.eks. hadde vel 2200 i rating som jo ikke er spesielt mye. Men er man god på computeranalyser så trenger vel ikke ratingen sånn sett ha så mye å si.
Dette er fort en sånn sak der man ikke kan gjøre noe som helst, mer enn å velge hvem man tror på og basert på de sprikende historiene som er servert, og da velger mange å tro på carlsen da ryktet er bedre.

Jeg mener at så sant det ikke kommer opp noe konkret (og det skal det godt gjøres å få til, da regner jeg med at det ville vært tilgjenglig allerede), så er det bedre å se fremover å heller legge inn nye strengere kontrollen på slike konkuranser, for å renvaske spillerne.

Er helt i mot å "dømme" noen pga synsing.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Det opplegget her minner meg om dokumentaren The King of Kong, hvor diverse nerder jukset og anklaget hverandre i Donkey Kong-spillet :lol:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_King_of_Kong

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ny analyse av partier.

"Nå får nye tall sjakkmiljøet til å steile. Twitter-brukeren @ty_johannes har analysert samtlige partier Carlsen og Niemann har spilt i klassisk sjakk siden januar 2020 opp mot ChessBases program «Let's Check»"

Nye sjokktall ryster

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Det internasjonale sjakkforbundet, FIDE, bekrefter fredag kveld hvem som skal sitte i granskingspanelet (IP) i etterforskningen mot Magnus Carlsen og Hans Niemann, De tre medlemmene er Salomeja Zaksaite, Vinzent Geeraets, og Klaus Deventer.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Minner om at Meltwater champions chess tour(aimchess) starter nå kl 18:00 med følgende 16 spillere.

Carlsen, Magnus
Duda, Jan-Krzysztof
Keymer, Vincent
Giri, Anish
Rapport, Richard
Erigaisi Arjun
Mamedyarov, Shakhriyar
Anton Guijarro, David
Vidit, Santosh Gujrathi
Harikrishna, Pentala
Abdusattorov, Nodirbek
Grandelius, Nils
Hansen, Eric
Naroditsky, Daniel
Gukesh D
Aditya Mittal

Magnus starter opp mot Shakhriyar, og alt sendes på TV2 Sport 2.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ujevnt felt igjen, som det må bli uten russere og amerikanere.

Så regner med at det blir Carlsen-show.

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Vises også på Youtube


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Stygg start for Carlsen, gikk på tap mot Mame. Så nå får nok Hansen en tøff jobb.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ingen fare for at noen vil spekulere i juks mellom Keymer og Carlsen, har knapt sett to spillere gi bort så mange vinnende stillinger. Men til slutt vant Magnus.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Carlsen ser ut som Prince Daemon Targaryen, knuser Rapport. :)

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Startet ikke bra i dag heller Carlsen, tap mot Gukesh. Ellers morsomt at Grandelius slo lederen Abdusattorov.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Carlsen med tap og to remiser før siste parti i dag, en elendig dag for verdensmesterens del. Duda med tre seire på rappen og rett opp i ledelsen.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

sertono skrev: søn okt 16, 2022 9:08 pm Carlsen med tap og to remiser før siste parti i dag, en elendig dag for verdensmesterens del. Duda med tre seire på rappen og rett opp i ledelsen.
Ikke så rart, for han sliter med sykdom. Han hørtes ganske så grøtete ut under intervjuet i dag.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

nometalhorse skrev: søn okt 16, 2022 10:47 pm
sertono skrev: søn okt 16, 2022 9:08 pm Carlsen med tap og to remiser før siste parti i dag, en elendig dag for verdensmesterens del. Duda med tre seire på rappen og rett opp i ledelsen.
Ikke så rart, for han sliter med sykdom. Han hørtes ganske så grøtete ut under intervjuet i dag.
Ok, fett han slo Grandelius da, med sykdom.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

Mye rufs fra Carlsen gjennom hele turneringen så langt. Nå rotet han vekk seieren mot Duda. Avansement er uansett sikret.

Edit: Duda ville ikke være noe dårligere og tabbet seg ut igjen, og Magnus vinner likevel. Tror jeg.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Giri slått ut, det er en stor stor overraskelse i dette tross alt svake feltet.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

GoingKronos skrev: man okt 17, 2022 8:49 pm Giri slått ut, det er en stor stor overraskelse i dette tross alt svake feltet.
Giri ble også slått ut i forrige turnering. Ikke helt i sjakkform kanskje?

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ser ut som om Carlsen har fått hull på Erigaisi.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Carlsen står til klink tap i parti en, men igjen redder han seg ut på mirakuløst vist. To partier senere så er matchen over. Ikke første gangen det skjer når man ikke griper muligheten mot verdensmesteren. Skrudde virkelig på a-gamet sitt.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Carlsen lever farlig nå, taper 2.parti i semifinalen mot Duda etter en dramatisk slutt hvor Carlsen sto til kliss tap, Duda blundret og gav Carlsen mulighet til å redde remis, men han fant ikke det reddende trekket og tapte allikevel.

PowersIave

Legg inn av PowersIave »

sertono skrev: ons okt 19, 2022 7:51 pm Carlsen lever farlig nå, taper 2.parti i semifinalen mot Duda etter en dramatisk slutt hvor Carlsen sto til kliss tap, Duda blundret og gav Carlsen mulighet til å redde remis, men han fant ikke det reddende trekket og tapte allikevel.
Carlsen sto faktisk til vinst i flere trekk. Vært fryktelig mye rot fra han i denne turneringen.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

PowersIave skrev: ons okt 19, 2022 8:01 pm
sertono skrev: ons okt 19, 2022 7:51 pm Carlsen lever farlig nå, taper 2.parti i semifinalen mot Duda etter en dramatisk slutt hvor Carlsen sto til kliss tap, Duda blundret og gav Carlsen mulighet til å redde remis, men han fant ikke det reddende trekket og tapte allikevel.
Carlsen sto faktisk til vinst i flere trekk. Vært fryktelig mye rot fra han i denne turneringen.
Ok, fikk kun med meg slutten. Mener å huske at han tidligere også har hatt store problemer med nettopp Duda.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»