Ja det er så man spør seg om hva som er motivasjonen for å starte opp på disse studiene fra utgangspunktet.
Man må vel ha hatt noen følere ute som har advart om ikke de beste betingelsene, men allikevel, lærer skal man bli...
Det er nå tor mai 02, 2024 12:03 pm
Ja det er så man spør seg om hva som er motivasjonen for å starte opp på disse studiene fra utgangspunktet.
Legg inn av Scuderia »
Mange grupper har grunn til å streike men hverken pilotene eller lærerne hadde mulighet til å få noe som helst. Nesten selvskading
Legg inn av Reddington »
Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.
Legg inn av KongOlav2 »
Arbeidsmengden er da på ingen måte noe spesielt ille i privat sektor. Jeg tror mange lærere jobber mer enn meg som siv.ing i privat sektor. Samtidig har jeg også markant bedre lønn og en mer fleksibel hverdag på flere måter. I tillegg trenger jeg ikke å forholde meg til vanskelige elever og enda verre foreldre slik som mange lærere må.Reddington skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:35 pm Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.
Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.
Legg inn av KongOlav2 »
Arbeidsgiversiden i slike streiker (som med sykepleiere og lærere) har jo ofte ikke noe valg. Det er ikke slik at kommuneøkonomien er såpass god at KS er har råd til å strøm om seg med penger. Her er det politikerne som må ta grep, men de er mer opptatt av andre og mindre viktige ting enn å gi to av våre viktigste yrkesgrupper et lønnsløft.Chromeback skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:49 pm Da vant KS da.
Regjeringen skyter seg virkelig i foten ved å bryte inn her, ringvirkningene kommer til å bli styggere nå fremover.
Spent på flukten fra yrket fremover, ser flere allerede er ute å kikker etter ny jobb.
Legg inn av Gårdsdattra »
HNilsen skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:31 pmOg når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran.Skraevadottir skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:27 pmJa, i praksis eller i forlengelsen blir det vel slik, men det settes opp og gjennomføres stort sett over hele fjøla.
Legg inn av Wengerist »
Ja, det ble jeg da jeg tok steget i fjor.Reddington skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:35 pmAltså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.
Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.
Legg inn av Wengerist »
De du tenker på er nok dessverre de som ikke kommer til å slutte, da de ikke har evne, kapasitet, motivasjon, nærmer seg pensjon(ikke at de ikke kan være fantastiske lærere altså) osv til å få seg annen jobb.
Legg inn av Dani_e »
hehe ja.flourhouse skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:58 pm Dette er helt useriøst. Skal de forsøke å lure oss til å tro at noen måneder med streik utgjør fare for liv og helse mens det var fint og flott å tvinge de på hjemmeskole i to år? Regjeringen er en vits.
Legg inn av HNilsen »
Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.KongOlav2 skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:39 pmI tillegg trenger jeg ikke å forholde meg til vanskelige elever og enda verre foreldre slik som mange lærere må.Reddington skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:35 pm Altså, det er ikke noe bakgårdsyrke. Særs gode muligheter for jobb etter endt utdanning (overalt i landet), sikker jobb i det offentlige, og lønna er helt ok.
Jeg tror en del lærere hadde blitt overrasket over arbeidsmengde og ansvar i privat sektor.
Legg inn av HNilsen »
Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft.Gårdsdattra skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:59 pmHNilsen skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:31 pmOg når det er sagt, så har jo videregående knapt hjem-skole-samarbeid - og har heller aldri hatt det! Så lærerne der har lite å klage med tanke på nettopp dette temaet. Her ligger ungdomsskoler og ungdomsskolelærere langt foran.Skraevadottir skrev: ↑fre sep 23, 2022 10:27 pm Ja, i praksis eller i forlengelsen blir det vel slik, men det settes opp og gjennomføres stort sett over hele fjøla.
Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.
Legg inn av KongOlav2 »
Jaha, jeg vet at det er en viktig del av yrket. Men jeg slipper dette fullstendig i mitt yrke. Spesielt den biten med å forholde seg til foreldre. Det kan jeg se for meg er mildt sagt ymse.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:39 pm Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.
Læreryrket er også et veldig fritt yrke, med stor frihet til hvordan man kan utøve det. Mest sannsynlig mer frihet enn de aller fleste yrker. Både i privat og offentlig sektor.
Støttet dog streiken, bare så det er sagt.
Tar høyde for at du ikke generaliserer her da jeg personlig har opplevd skole-hjem samarbeidet særs bedre på videregående enn grunnskole.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:44 pmSom vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft.Gårdsdattra skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:59 pm
Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.
Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.
Legg inn av HNilsen »
Poenget er at man velger læreryrket på grunn av ikke på tross av elever.Derfor blir det reinspikka sprøyt å framstille det å måtte forholde seg til elever som et minus med yrket. Dessuten, de fleste elever og de fleste foreldre er hyggelige, greie og gir overskudd. I denne tråden er det jo de såkalte "tidstyvene" som trekkes fram som en ulempe med yrket, selv om det også er litt uklart for meg hva disse er.KongOlav2 skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:44 pmJaha, jeg vet at det er en viktig del av yrket. Men jeg slipper dette fullstendig i mitt yrke. Spesielt den biten med å forholde seg til foreldre. Det kan jeg se for meg er mildt sagt ymse.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:39 pm Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.
Læreryrket er også et veldig fritt yrke, med stor frihet til hvordan man kan utøve det. Mest sannsynlig mer frihet enn de aller fleste yrker. Både i privat og offentlig sektor.
Støttet dog streiken, bare så det er sagt.
Jeg har hatt jobber med klart større frihet enn læreryrket. Jeg kunne jobbet fra 7 til 13 en dag og fra 11 til 21 neste dag. Eller ta hyttekontor (om jeg hadde hytte). Eller ta fri på helt kort varsel om jeg ikke hadde noen møter eller deadlines. Eller ta en ukes ferie når som helst i løpet av året. Eller jobbe inn 2-3 uker ekstra med ferie som kan jeg ta ut når som helst.
Legg inn av HNilsen »
Dette er noe ALLE som jobber eller har jobbet i sektoren vet. Det betyr ikke at din personlige opplevelse er feil. Men rent statistisk er kontakten mellom hjem og skole atskillig mindre i vgs enn i ungdomsskole.TrondLFC skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:49 pmTar høyde for at du ikke generaliserer her da jeg personlig har opplevd skole-hjem samarbeidet særs bedre på videregående enn grunnskole.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:44 pmSom vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft.Gårdsdattra skrev: ↑tir sep 27, 2022 6:59 pm
Her tar du feil. Jeg har hatt fem barn på fem ulike linjer på fire forskjellige vgs, og deltok i foreldremøter og foreldresamtaler til alle. Imidlertid mener jeg å huske at disse møtene var en gang i året. Dette var på nittitallet og tidlig totusentall. Mine ungdommer var alle hybelboere, men han som flyttet hjemmefra da han startet på vgs i 2001, opplevde at skolen fulgte opp hybelboerne på en helt annen måte enn tidligere. Dvs at tidligere ble ikke hybelboerne fulgt opp av andre enn hybelvertene og foreldrene. Noe som var evig nok. Ungdommer på vgs klarer i tillegg å tenke selv og bør få krav om å klare seg selv mest mulig.
Oppfølgingen besto i at lærerne ringte opp eller oppsøkte hybelboere som ikke møtte og slik utførte det man kan kalle foreldreoppgaver. Jeg fikk en følelse av at skolene (les lærerne) forsøkte å pakke inn elevene i bomull og bobleplast gjennom å ta ansvar for alt fra elevenes hjemlengsel til tannpine.
Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.
Legg inn av KongOlav2 »
Og så har du de foreldrene som ikke er spesielt hyggelige og greie og bare suger livsgnisten ut av deg. Og det er såpass mye begrensede mennesker i samfunnet at jeg er helt sikker på at man som lærer (iallfall i grunnskolen) vil møte på slike foreldre innimellom.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:00 pm Poenget er at man velger læreryrket på grunn av ikke på tross av elever.Derfor blir det reinspikka sprøyt å framstille det å måtte forholde seg til elever som et minus med yrket. Dessuten, de fleste elever og de fleste foreldre er hyggelige, greie og gir overskudd. I denne tråden er det jo de såkalte "tidstyvene" som trekkes fram som en ulempe med yrket, selv om det også er litt uklart for meg hva disse er.
Hvordan kan du forresten vite at du har hatt jobber med klart større frihet? Hva vet du om læreryrket?
Jeg sier ikke at det ikke finnes yrker som det er større frihet i enn læreryrket, men jeg sier at det er stor frihet til hvordan utøve læreryrket. Og at det er få yrker som har en så stor frihet. I realiteten er det svært få som legger seg opp i hva læreren gjør i klasserommet.
Legg inn av HNilsen »
Hva vet du om dette? Istedet for å seile under falskt flagg - legg det fram!KongOlav2 skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:04 pmOg så har du de foreldrene som ikke er spesielt hyggelige og greie og bare suger livsgnisten ut av deg. Og det er såpass mye begrensede mennesker i samfunnet at jeg er helt sikker på at man som lærer (iallfall i grunnskolen) vil møte på slike foreldre innimellom.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:00 pm Poenget er at man velger læreryrket på grunn av ikke på tross av elever.Derfor blir det reinspikka sprøyt å framstille det å måtte forholde seg til elever som et minus med yrket. Dessuten, de fleste elever og de fleste foreldre er hyggelige, greie og gir overskudd. I denne tråden er det jo de såkalte "tidstyvene" som trekkes fram som en ulempe med yrket, selv om det også er litt uklart for meg hva disse er.
Hvordan kan du forresten vite at du har hatt jobber med klart større frihet? Hva vet du om læreryrket?
Jeg sier ikke at det ikke finnes yrker som det er større frihet i enn læreryrket, men jeg sier at det er stor frihet til hvordan utøve læreryrket. Og at det er få yrker som har en så stor frihet. I realiteten er det svært få som legger seg opp i hva læreren gjør i klasserommet.
Ok, har du mulighet som lærer til noe av det jeg ramset opp i forrige innlegg? Det er greit at det er fritt ang utøvelse av yrket, men det var heller ikke det som var poenget mitt nå.
Det stemmer helt sikkert. Nå skal ikke jeg plage forumet med mine detaljer, men vi har nok vært svært uheldig med skolepersonellet i grunnskolen, og ja, manglende utdanning og pedagogisk bakgrunn er nok et viktig nøkkelord.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:02 pmDette er noe ALLE som jobber eller har jobbet i sektoren vet. Det betyr ikke at din personlige opplevelse er feil. Men rent statistisk er kontakten mellom hjem og skole atskillig mindre i vgs enn i ungdomsskole.TrondLFC skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:49 pmTar høyde for at du ikke generaliserer her da jeg personlig har opplevd skole-hjem samarbeidet særs bedre på videregående enn grunnskole.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:44 pm
Som vanlig fra denne kanten - goddag mann økseksaft.
Hybelboere var ikke temaet her. Og jeg tar ikke feil, skole-hjem-samarbeid er fraværende i videregående sammenlignet med ungdomstrinn. Jeg har vært lærer i hundre år - og jeg vet dette bedre enn deg. Slutt.
Legg inn av KongOlav2 »
Falskt flagg - hva er det du preiker om nå?
Legg inn av HNilsen »
Selvsagt kan man være uheldig - og jeg tviler ikke på din historie. Men det er et ubestridelig faktum at hjem-skole-samarbeidet så og si opphører når eleven begynner på vgs, og at mye av fokuset på elevenes trivsel tones kraftig ned. Som f.eks. i forbindelse med mobbing:TrondLFC skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:06 pmDet stemmer helt sikkert. Nå skal ikke jeg plage forumet med mine detaljer, men vi har nok vært svært uheldig med skolepersonellet i grunnskolen, og ja, manglende utdanning og pedagogisk bakgrunn er nok et viktig nøkkelord.
Legg inn av HNilsen »
Fordi du skriver så påståelig. Noe du ikke har grunnlag for.KongOlav2 skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:10 pmFalskt flagg - hva er det du preiker om nå?
Og det er null poeng å diskutere dette med deg. Du har allerede bestemt deg for at du sitter på den fulle og hele sannhet om alle aspekter ved yrket. De som slutter og påpeker problemer stemples som sutrete. For de kan umulig kjenne sin hverdag bedre enn det du gjør.
Legg inn av Skraevadottir »
Dette er faktisk i stor grad sant. Det er i hvert fall ikke noe ledelsen kontrollerer i noen særlig grad rundt omkring. Samtidig har gjerne skolene visse skrevne eller uskrevne regler for hva en time skal inneholde, slik at det skal være noenlunde forutsigbart for elevene. En kan se på det som ei slags ramme, men innafor den ramma igjen kan man bevege seg noenlunde fritt. Så er det av og til slik at man prøver å ta seg en tur utenom denne ramma også. Da hender det at ledelsen ber om en begrunnelse, men da kan man overbevise dem. Blant annet gjennomførte jeg et James Bond-prosjekt over seks uker (vi dro til og med på kino), OL-kveld, Eurovision Song Contest-konkurranser, papirflykonkurranse (ikke i naturfag heller) og spilte en god del kanonball og annet med elevene i ordinære timer. Et år hadde jeg også en time i uka hvor vi bare så på kunst. Det hadde jo lite med læreplanene å gjøre, men det ble mye variasjon og mange morsomme dager sammen med elevene. Og da syntes faktisk ledelsen at dette var greit, selv om de ikke nødvendigvis ville gjort akkurat det samme selv, også fordi resultatene skjøt i været.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:00 pmPoenget er at man velger læreryrket på grunn av ikke på tross av elever.Derfor blir det reinspikka sprøyt å framstille det å måtte forholde seg til elever som et minus med yrket. Dessuten, de fleste elever og de fleste foreldre er hyggelige, greie og gir overskudd. I denne tråden er det jo de såkalte "tidstyvene" som trekkes fram som en ulempe med yrket, selv om det også er litt uklart for meg hva disse er.KongOlav2 skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:44 pmJaha, jeg vet at det er en viktig del av yrket. Men jeg slipper dette fullstendig i mitt yrke. Spesielt den biten med å forholde seg til foreldre. Det kan jeg se for meg er mildt sagt ymse.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:39 pm Dette er jo reinspikka bare sprøyt! Å forholde seg til elever og foreldre er jo kjernen i yrket - skulle det liksom være en ulempe? Det blir som å si at fastlegeyrket hadde vært ok - bare uten pasienter.
Læreryrket er også et veldig fritt yrke, med stor frihet til hvordan man kan utøve det. Mest sannsynlig mer frihet enn de aller fleste yrker. Både i privat og offentlig sektor.
Støttet dog streiken, bare så det er sagt.
Jeg har hatt jobber med klart større frihet enn læreryrket. Jeg kunne jobbet fra 7 til 13 en dag og fra 11 til 21 neste dag. Eller ta hyttekontor (om jeg hadde hytte). Eller ta fri på helt kort varsel om jeg ikke hadde noen møter eller deadlines. Eller ta en ukes ferie når som helst i løpet av året. Eller jobbe inn 2-3 uker ekstra med ferie som kan jeg ta ut når som helst.
Hvordan kan du forresten vite at du har hatt jobber med klart større frihet? Hva vet du om læreryrket?
Jeg sier ikke at det ikke finnes yrker som det er større frihet i enn læreryrket, men jeg sier at det er stor frihet til hvordan utøve læreryrket. Og at det er få yrker som har en så stor frihet. I realiteten er det svært få som legger seg opp i hva læreren gjør i klasserommet.
Legg inn av KongOlav2 »
Hehehe, jeg er påståelig. Sier mannen som avfeier absolutt alle rapporter om at lærere slutter og er frustrerte fordi de må bruke for mye tid på annet enn de anser som kjerneoppgavene. Og har stemplet lærerne som sutrete en rekke ganger i denne tråden.
Legg inn av HNilsen »
Hvilke rapporter? Jeg har sett en undersøkelse utført på oppdrag for Utdanningsforbundet om tidstyver. Den var svak på metode. Ellers ingen.
Legg inn av HNilsen »
He-he, du er nå i alle fall veldig ærlig. Det liker jeg. Men "faktisk".Skraevadottir skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:20 pmDette er faktisk i stor grad sant. Det er i hvert fall ikke noe ledelsen kontrollerer i noen særlig grad rundt omkring. Samtidig har gjerne skolene visse skrevne eller uskrevne regler for hva en time skal inneholde, slik at det skal være noenlunde forutsigbart for elevene. En kan se på det som ei slags ramme, men innafor den ramma igjen kan man bevege seg noenlunde fritt. Så er det av og til slik at man prøver å ta seg en tur utenom denne ramma også. Da hender det at ledelsen ber om en begrunnelse, men da kan man overbevise dem. Blant annet gjennomførte jeg et James Bond-prosjekt over seks uker (vi dro til og med på kino), OL-kveld, Eurovision Song Contest-konkurranser, papirflykonkurranse (ikke i naturfag heller) og spilte en god del kanonball og annet med elevene i ordinære timer. Et år hadde jeg også en time i uka hvor vi bare så på kunst. Det hadde jo lite med læreplanene å gjøre, men det ble mye variasjon og mange morsomme dager sammen med elevene. Og da syntes faktisk ledelsen at dette var greit, selv om de ikke nødvendigvis ville gjort akkurat det samme selv, også fordi resultatene skjøt i været.HNilsen skrev: ↑tir sep 27, 2022 8:00 pmPoenget er at man velger læreryrket på grunn av ikke på tross av elever.Derfor blir det reinspikka sprøyt å framstille det å måtte forholde seg til elever som et minus med yrket. Dessuten, de fleste elever og de fleste foreldre er hyggelige, greie og gir overskudd. I denne tråden er det jo de såkalte "tidstyvene" som trekkes fram som en ulempe med yrket, selv om det også er litt uklart for meg hva disse er.KongOlav2 skrev: ↑tir sep 27, 2022 7:44 pm
Jaha, jeg vet at det er en viktig del av yrket. Men jeg slipper dette fullstendig i mitt yrke. Spesielt den biten med å forholde seg til foreldre. Det kan jeg se for meg er mildt sagt ymse.
Jeg har hatt jobber med klart større frihet enn læreryrket. Jeg kunne jobbet fra 7 til 13 en dag og fra 11 til 21 neste dag. Eller ta hyttekontor (om jeg hadde hytte). Eller ta fri på helt kort varsel om jeg ikke hadde noen møter eller deadlines. Eller ta en ukes ferie når som helst i løpet av året. Eller jobbe inn 2-3 uker ekstra med ferie som kan jeg ta ut når som helst.
Hvordan kan du forresten vite at du har hatt jobber med klart større frihet? Hva vet du om læreryrket?
Jeg sier ikke at det ikke finnes yrker som det er større frihet i enn læreryrket, men jeg sier at det er stor frihet til hvordan utøve læreryrket. Og at det er få yrker som har en så stor frihet. I realiteten er det svært få som legger seg opp i hva læreren gjør i klasserommet.
Men: Det er en ting som er i ferd med å skje rundt omkring og som jeg ikke liker: Tolærersystemet. Dette er innført en del steder, og jeg tror det er for å kontrollere hva lærerne holder på med uten at man er tilstede selv. Det er greit om man er en lærer som har hovedansvar og har en annen med seg til å bistå eller bidra der det kreves, men det er en veldig dårlig idé om begge skal ha det samme ansvaret for opplæring og klasseledelse. Noen lærere liker det faktisk, men det tror jeg helt oppriktig er fordi de selv er usikre og ikke er gode nok klasseledere eller undervisere til å ha kontroll selv. Jeg mener at det tar bort enkeltlærerens autonomi fullstendig, og jeg hadde aldri fått med meg andre på å gjøre alle de morsomme tingene jeg gjorde om jeg skulle hatt delt ansvar med noen.
You need to be a member in order to post a reply
Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute