Situasjonen i Ukraina

Låst
OrmenLange
Innlegg: 1813

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av OrmenLange »

Falcon skrev: fre sep 30, 2022 10:22 am
fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am

Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.
Har ikke Russland tusenvis av stridshoder? Å overvåke, skygge og ta ut alle disse før Russland rekker å reagere er som å tro på nissen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Svært få av oss trodde i januar og februar på at Russland ville gå inn med militærstyrker i Ukraina. Det virker ganske absurd den gangen.

I dag diskuterer vi hvordan russiske atom-missiler kan bli skutt ned, vi disuterer hvorvidt vi får milliarder av døde, og hvor Russland først vil angripe med atomvåpen.

Dette er helt uvirkelig. Man må nesten klype seg i armen. Og dette bare på noen måneder. Tenk på hva vi kommer til å diskutere i 2023..

Fortsatt tror jeg ikke noen atombombe slippes noen steder. Dette er siste utvei, truslene vil bli callet, men fornuften vil seire. Menneskeheten vil seire.

Fago

Legg inn av Fago »

PapaSmurf skrev: fre sep 30, 2022 12:40 am
12dd skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am Denne konflinkten vinnes på slagmarken. Hva den jevne russer mener er totalt uvesentlig. Russland har nå invadert et naboland hvor samtlige innbyggere støtter sin president og mener at Ukraina er Ukraina, uten at det har hatt noe å si for den russiske invasjonen.

Jeg sa det i begynnelsen av konflikten og jeg mener det samme i dag; Russland skal tape dette. Ikke bare donbas og krim, men områder som også i dag er russiske. Alt annet enn full kapitulering er uaktuelt. Det finnes ingen mellomting her. Det landet er som en bikkje med rabbies på amfetamin. Avliv faenskapet!
Går man etter å erobre Russland blir det garantert atomkrig. Så det ser jeg ingen mening i.

Russland må krype tilbake der de kom fra, så kan man muligens finne en løsning på Krim på et vis, slik at de kan spinne det som en seier.

Eller det kunne vært slik. Men det de gjør i morra er point of no return. Dessverre. De skaper en ekstrem situasjon der de fremprovoserer et angrep på «eget land» for å kunne rettferdiggjøre økt brutalitet. Den eskaleringen av konflikten som skjer i morra klokka 14.00 gjør at dommedagsklokka er 23.59.55.

Da er alt på bordet. Og noen internt i Russland må seriøst stoppe Putin før han rekker å drepe milliarder bare for å unngå å tape ansikt.

Det beste hadde vært om noen ofret seg og plaffa han ned på seremonien i morra.
Helt uaktuelt å gi noe som helst til Russland. Sudetenland, 1938.

Falcon

Legg inn av Falcon »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 10:32 am Har ikke Russland tusenvis av stridshoder? Å overvåke, skygge og ta ut alle disse før Russland rekker å reagere er som å tro på nissen.
Strategiske atomvåpen må ha utskytningssted via infrastruktur, båter, ubåter osv. Alt blir nok overvåket og skygget allerede, men NATO kommer neppe til å slå til først. Atomkrig er ragnarok, mildt sagt

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Lyman er nå avskåret, og dette er en av videoene som viser at russere fykter i panikk til fots. Masse utstyr blir nå overtatt av ukrainerne igjen. Topp.

fargerik

Legg inn av fargerik »

DennisB skrev: fre sep 30, 2022 10:41 am Svært få av oss trodde i januar og februar på at Russland ville gå inn med militærstyrker i Ukraina. Det virker ganske absurd den gangen.

I dag diskuterer vi hvordan russiske atom-missiler kan bli skutt ned, vi disuterer hvorvidt vi får milliarder av døde, og hvor Russland først vil angripe med atomvåpen.

Dette er helt uvirkelig. Man må nesten klype seg i armen. Og dette bare på noen måneder. Tenk på hva vi kommer til å diskutere i 2023..

Fortsatt tror jeg ikke noen atombombe slippes noen steder. Dette er siste utvei, truslene vil bli callet, men fornuften vil seire. Menneskeheten vil seire.
Vi får prøve å tenke positivt.
Dog er menneskerasen en lumsk art som har feilet om og om og om igjen så lenge det har eksistert mennesker.
Det ville vært noe nær et under dersom menneskets natur og krigerske gener skulle blitt endret med ett eller annet pennestrøk.
Jeg tror mer enn noengang at menneskerasen er skapt for å utrydde seg selv. Det ligger i menneskets nifse gener.
Det har jo alltid vært krig. Ett eller annet sted og som regel flere steder samtidig.
Det har vært krig hele mitt liv, men tilfeldighetene har gjort at vi ikke har hatt det i Norge se siste 77 år-ish.
Husk.....det er ikke noen naturlov at det ikke skal bli krig i Norge.
Sist redigert av fargerik den fre sep 30, 2022 10:50 am, redigert 1 gang totalt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
oddvar_kjempebra skrev: fre sep 30, 2022 9:00 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 12:22 am
Akkurat disse spørsmålene stiller Putin til Biden også. Det er et game of chicken, hvor en av dem må backe ut, eller vi får en helvetes smell. Eller vi kan håpe at diplomatiet finner en løsning.
Det finnes bare en diplomatisk løsning. Det er at russerne trekker seg helt ut av Ukraina.

Og Biden spiller ikke samme spill som Putin.

Spillet foregår nemlig hos Putin. Det er hans hjem som vil bli ødelagt. Ikke Bidens.
chicken game blir en falsk sammenligning. Der er oddsene for katastrofe like for begge spillerne.

Det er ikke tilfellet i spillet mellom Putin og Biden.

Det er riktigere å si at Putin spiller chicken game med seg selv.
Tørr du å kjøre alt du kan inn i den veggen eller tørr du det ikke?
Chicken if you don't.
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Svaret mitt er tja. Nord-Korea kan stå å slå seg på brystet så mye de vil av sine atomvåpen, men hva hjelper det uten missiler som kan frakte atomstridshodene langt av sted. Alt ved den russiske hær så langt har vært fiasko, bortsett fra stor ildkraft med et simpelt artilleri av eldre dato. Det har vært en fiasko på logistikk, en fiasko på planlegging, en fiasko på etterretning, en fiasko på disiplin og motivasjon, en fiasko på kommandolinjer, en fiasko på dialog mellom forsvarsgrener og en teknologisk fiasko. Se på styrkeforholdene i lufta per 24 02 2022. Ukraina klarte likefullt det kunststykke å få kontroll over det meste av eget luftrom tidlig i krigen. Det første USA/NATO har gjort i sine militære aksjoner er å kontrollere luftrommet 100 %. Stålkontroll over luftrom før de setter inn bakkestyrker, bortsett fra spesialsoldater som ildledere mm.. Selv det har ikke russerne klart eller forstått. Russland har 6500 atomstridshoder. Hvor mange av disse de klarer å anvende er jeg ikke sikker på. Tror ubåter er de mest farlige. Russiske fly kan man skyte ned med Krag Jørgensen rifle modell 1918. Det russiske forsvaret, det russiske samfunnet og den russiske kollektive moral er og blir en fordømt vits. En tragisk og beksvart vits.

Leoparden

Legg inn av Leoparden »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 10:00 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 9:38 am
Hva er det for en verden du lever i? Tror du ikke Putin har mulighet til å ramme USA dersom han vil?
Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
USA ville intervenert for lenge siden dersom Putin ikke kunne ramme dem.
Uenig. Grunnen til at USA ikke har intervenert er deres respekt for sivile liv, også ikke amerikanere. For det er åpenbart at de ikke kan hindre atomvåpen andre steder. Noe som ville vært et sannsynlig resultat av intervensjon.
Sist redigert av Leoparden den fre sep 30, 2022 10:56 am, redigert 1 gang totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Èn av kanskje 300.000 menn som har flyktet fra Russland etter mobiliseringen.
Interessant lesning, og man får et innblikk i hvorfor det ikke protesteres istedenfor å flykte. De virker å ha gitt opp, det som møter demonstranter er tortur og fengsel. Hver og èn vil de bare overleve, og redde sine egne liv. Det er vanskelig å kritisere dem for det, siden systemet er pill råttent. Dette er ikke som å protestere på Karl Johan.

https://www.dagbladet.no/nyheter/jegor- ... k/77271234

Fago

Legg inn av Fago »

fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 10:13 am
Leoparden skrev: fre sep 30, 2022 9:53 am

Jeg tviler på at Putin kan ramme USA, med sitt rakettskjold. Men jeg håper jo aldri vi finner det ut…
Naivt. Vi ser nå at flere av Russlands supervåpen og soldater fremstår som noe oppskrytt når de skikkelig "stresstestes" og det er lett å tenke at dette er unikt for Russland. men sannsynligvis gjelder dette til en viss grad også motsatt vei. Også USA har mye som er "pent på pariet", men som vi bør håpe aldri blir skikkelig testet. "Rakettskjold" kan være en slik ting. Jeg regner med at de vil klare å skyte ned noe, og mer enn Russland, men ikke nok til å unngå enorm skade.

Og er det egentlig et "OK scenario" hvis en rekke atomraketter skulle blitt skutt ned halvveis (over Europa?), mens en rekke andre lander i Europa (Russland)? Det er på tide at vi i Europa reflekterer litt rundt om vi egentlig beskyttes av dette "skjoldet" eller om vi uansett blir de store taperne.
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
En britisk ubåt alene har nok firepower til å få Russland til i praksis slutte å fungere.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Fernandovonarb skrev: fre sep 30, 2022 10:46 am Lyman er nå avskåret, og dette er en av videoene som viser at russere fykter i panikk til fots. Masse utstyr blir nå overtatt av ukrainerne igjen. Topp.
Stakkars jævler. Minner meg om filmer fra WW1 i «ingenmannsland», hvor soldater blir meid ned. At dette er mulig i Europa i 2022 er ikke til å fatte.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Smurfejonny skrev: fre sep 30, 2022 12:48 am Atomkrig blir det uansett. Når Putin anerkjenner de okkuperte områdene som russland vil det komme en atombombe innen kort tid. Putin vil si de kun forsvarer russland og håpe det gjør slik at NATO går inn med full styrke. Putin er all inn nå, enten går det eller så er det fullstendig katastrofe.
Det er skummelt. Sjekk denne videoen.
Atomkrigen er lagt inn i de militære supercomputerne. Dersom den starter vil algoritmene ta over og blåse av hele arsenalet. Og ingen vil kunne stoppe det.
Så den eneste måten for å unngå MAD er å ikke blåse av den første atombomba.
Uansett hvem som gjør det, vil det bety å legge seg selv i ruiner.


PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 10:32 am
Falcon skrev: fre sep 30, 2022 10:22 am
fargerik skrev: fre sep 30, 2022 10:19 am
Det er nok en våt drøm å tro at noe rakettskjold vil virke.
De russiske ubåtene kan ligge i havna på Kola og skyte atommissiler som kan treffe hvor som helst på den nordlige halvkule.
Flott, det. Men UK og USA alene hver for seg kan også legge russland i ruiner, og ingen vet hvor de gjemmer sine atomubåter.
Atomkrig? Himmel og hav, ALLE vil tape.
Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.
Har ikke Russland tusenvis av stridshoder? Å overvåke, skygge og ta ut alle disse før Russland rekker å reagere er som å tro på nissen.
Sånn jeg forstår det er det ikke mange tusen som er i drift. Gammelt utstyr og dyrt vedlikehold gjør at Russland mest sannsynlig truer mer med illusjonen om atomangrep enn kapasitet til selve angrepet.

Men de kan selvsagt gjøre stor skade fortsatt, selv om parate atomvåpen ikke er et firesifret nummer.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Crazy Horse skrev: fre sep 30, 2022 11:02 am
Fernandovonarb skrev: fre sep 30, 2022 10:46 am Lyman er nå avskåret, og dette er en av videoene som viser at russere fykter i panikk til fots. Masse utstyr blir nå overtatt av ukrainerne igjen. Topp.
Stakkars jævler. Minner meg om filmer fra WW1 i «ingenmannsland», hvor soldater blir meid ned. At dette er mulig i Europa i 2022 er ikke til å fatte.
Synd de lar dem rømme.

Burde blitt internert frem til krigens slutt. Nå blir de bare straffet hardere enn Ukrainerne ville gjort eller snudd 180° og sendt først i fronten igjen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Jeg er trist. Jeg skal sykle en tur og nyte freden.
Her :

Koffer

Legg inn av Koffer »

Til dere som tror ikke russerne kommer til å stoppe med disse fire provinsene i Ukraina:

Bare Ukraina alene har over 40 millioner mennesker som er imot russerne, i hvert fall store deler av de. De har fortsatt rundt 80 % av landet sitt i areal som er Europas nest-største.

Ukraina har en enorm hær med avanserte våpen og støtte fra Vesten. Ruzzland sitt militære ligger nede med flere brudd, og det vil ta mange år å bygge dette opp igjen. De greier knapt å ha kontroll over disse relativt små områdene i Ukraina, hvordan skal de da ta NATO med Frankrike, Storbritannia, USA, Tyskland og co?

De må også binde opp styrker mot alle land de grenser til. Flere av disse er potensielle kruttønner.

Det som er farlig med dette er om Putin bruker kjernefysiske våpen, og hvordan NATO/Vesten responderer på det. Den eneste måten russerne kan taen stor bit av kaken på, er å bruke kjernefysiske våpen. De kan ta Moldova, Georgia, osv.. men ikke noe mer enn det.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Koffer skrev: fre sep 30, 2022 11:22 am Til dere som tror ikke russerne kommer til å stoppe med disse fire provinsene i Ukraina:

Bare Ukraina alene har over 40 millioner mennesker som er imot russerne, i hvert fall store deler av de. De har fortsatt rundt 80 % av landet sitt i areal som er Europas nest-største.

Ukraina har en enorm hær med avanserte våpen og støtte fra Vesten. Ruzzland sitt militære ligger nede med flere brudd, og det vil ta mange år å bygge dette opp igjen. De greier knapt å ha kontroll over disse relativt små områdene i Ukraina, hvordan skal de da ta NATO med Frankrike, Storbritannia, USA, Tyskland og co?

De må også binde opp styrker mot alle land de grenser til. Flere av disse er potensielle kruttønner.

Det som er farlig med dette er om Putin bruker kjernefysiske våpen, og hvordan NATO/Vesten responderer på det. Den eneste måten russerne kan taen stor bit av kaken på, er å bruke kjernefysiske våpen. De kan ta Moldova, Georgia, osv.. men ikke noe mer enn det.
Jeg tror heller ikke Russland er interesserte i å krige videre dersom de skulle kunne komme ut av Ukraina med en slags fredsavtale.

Deila

Legg inn av Deila »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 11:36 am
Koffer skrev: fre sep 30, 2022 11:22 am Til dere som tror ikke russerne kommer til å stoppe med disse fire provinsene i Ukraina:

Bare Ukraina alene har over 40 millioner mennesker som er imot russerne, i hvert fall store deler av de. De har fortsatt rundt 80 % av landet sitt i areal som er Europas nest-største.

Ukraina har en enorm hær med avanserte våpen og støtte fra Vesten. Ruzzland sitt militære ligger nede med flere brudd, og det vil ta mange år å bygge dette opp igjen. De greier knapt å ha kontroll over disse relativt små områdene i Ukraina, hvordan skal de da ta NATO med Frankrike, Storbritannia, USA, Tyskland og co?

De må også binde opp styrker mot alle land de grenser til. Flere av disse er potensielle kruttønner.

Det som er farlig med dette er om Putin bruker kjernefysiske våpen, og hvordan NATO/Vesten responderer på det. Den eneste måten russerne kan taen stor bit av kaken på, er å bruke kjernefysiske våpen. De kan ta Moldova, Georgia, osv.. men ikke noe mer enn det.
Jeg tror heller ikke Russland er interesserte i å krige videre dersom de skulle kunne komme ut av Ukraina med en slags fredsavtale.
Har de noengang vært interessert i fred eller forhandlinger? Eneste måten jeg tror du kan få rett på er hvis Putin kan dra med seg noe han kan kalle for en seier ut av Ukraina. Slik at han kan si at operasjonen var "vellykket"

Fago

Legg inn av Fago »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 11:36 am
Koffer skrev: fre sep 30, 2022 11:22 am Til dere som tror ikke russerne kommer til å stoppe med disse fire provinsene i Ukraina:

Bare Ukraina alene har over 40 millioner mennesker som er imot russerne, i hvert fall store deler av de. De har fortsatt rundt 80 % av landet sitt i areal som er Europas nest-største.

Ukraina har en enorm hær med avanserte våpen og støtte fra Vesten. Ruzzland sitt militære ligger nede med flere brudd, og det vil ta mange år å bygge dette opp igjen. De greier knapt å ha kontroll over disse relativt små områdene i Ukraina, hvordan skal de da ta NATO med Frankrike, Storbritannia, USA, Tyskland og co?

De må også binde opp styrker mot alle land de grenser til. Flere av disse er potensielle kruttønner.

Det som er farlig med dette er om Putin bruker kjernefysiske våpen, og hvordan NATO/Vesten responderer på det. Den eneste måten russerne kan taen stor bit av kaken på, er å bruke kjernefysiske våpen. De kan ta Moldova, Georgia, osv.. men ikke noe mer enn det.
Jeg tror heller ikke Russland er interesserte i å krige videre dersom de skulle kunne komme ut av Ukraina med en slags fredsavtale.
Desverre, du tar feil. Sudetenland, 1938.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Grusomme bilder på SOME av flyktningekolonne som er angrepet. Kommer nok i riksmedia iløpet av dagen. Trur dette bare vil akselere og tidsspørsmål før vesten blir involvert.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

PapaSmurf skrev: fre sep 30, 2022 11:11 am Sånn jeg forstår det er det ikke mange tusen som er i drift. Gammelt utstyr og dyrt vedlikehold gjør at Russland mest sannsynlig truer mer med illusjonen om atomangrep enn kapasitet til selve angrepet.

Men de kan selvsagt gjøre stor skade fortsatt, selv om parate atomvåpen ikke er et firesifret nummer.
USA har garantert flere vedlikeholdt som er operative.

Men svært skummelt er det uansett..

Jack

Legg inn av Jack »


OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Deila skrev: fre sep 30, 2022 11:38 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 11:36 am
Koffer skrev: fre sep 30, 2022 11:22 am Til dere som tror ikke russerne kommer til å stoppe med disse fire provinsene i Ukraina:

Bare Ukraina alene har over 40 millioner mennesker som er imot russerne, i hvert fall store deler av de. De har fortsatt rundt 80 % av landet sitt i areal som er Europas nest-største.

Ukraina har en enorm hær med avanserte våpen og støtte fra Vesten. Ruzzland sitt militære ligger nede med flere brudd, og det vil ta mange år å bygge dette opp igjen. De greier knapt å ha kontroll over disse relativt små områdene i Ukraina, hvordan skal de da ta NATO med Frankrike, Storbritannia, USA, Tyskland og co?

De må også binde opp styrker mot alle land de grenser til. Flere av disse er potensielle kruttønner.

Det som er farlig med dette er om Putin bruker kjernefysiske våpen, og hvordan NATO/Vesten responderer på det. Den eneste måten russerne kan taen stor bit av kaken på, er å bruke kjernefysiske våpen. De kan ta Moldova, Georgia, osv.. men ikke noe mer enn det.
Jeg tror heller ikke Russland er interesserte i å krige videre dersom de skulle kunne komme ut av Ukraina med en slags fredsavtale.
Har de noengang vært interessert i fred eller forhandlinger? Eneste måten jeg tror du kan få rett på er hvis Putin kan dra med seg noe han kan kalle for en seier ut av Ukraina. Slik at han kan si at operasjonen var "vellykket"
De har jo beviselig vært åpen for forhandlinger ved flere anledninger. Så er det selvfølgelig vanskelig å vurdere hvor reell forhandlingsviljen er (det gjelder for øvrig for alle partene).

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Falcon skrev: fre sep 30, 2022 10:22 am Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.

Basert på et kjapt google-søk har USA 53 angreps ubåter mens Russland har 64 atom-ubåter. Så er sikkert det upresise tall av ulike grunner, men det er uansett ikke poenget: Poenget er at USA har sine relativt begrensede antall ubåter plassert over hele verden og de har ikke fire eller fem ganger så mange ubåter som Russland og Kina slik at de kan passe på begge samtidig som de passer på USAs fastland og alle basene de har verden over. Tvert imot er vel Kinas marine allerede større enn USAs og også Russland har enormt med skip og ubåter.

Full kontroll er derfor ikke mulig pga kapasitet og et annet spørsmål er om det også er praktisk umulig. Jeg vil tro at russiske ubåter kan dykke veldig dypt innenfor russisk farvann (hvor det forhåpentligvis ikke er noen NATO-ubåter i nærheten) og så forbli dypt under vann under hele sin reise. Havet er som du vet enormt stort i omkrets og når man hensyntar at hver meter hav også kan være noen kilometer dypt er det mulig å gjemme seg godt. Jeg tror at det gjør at NATO aldri har oversikt over alle de russiske atomubåtene. De har sikkert sonarer og slikt som fanger opp noen ubåter nå og da, men det er ganske langt fra å vite omtrent hvor en ubåt er til å kunne senke den på et minutts varsel.
Sist redigert av Orakelet den fre sep 30, 2022 11:55 am, redigert 1 gang totalt.

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Fago skrev: fre sep 30, 2022 11:39 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 11:36 am
Koffer skrev: fre sep 30, 2022 11:22 am Til dere som tror ikke russerne kommer til å stoppe med disse fire provinsene i Ukraina:

Bare Ukraina alene har over 40 millioner mennesker som er imot russerne, i hvert fall store deler av de. De har fortsatt rundt 80 % av landet sitt i areal som er Europas nest-største.

Ukraina har en enorm hær med avanserte våpen og støtte fra Vesten. Ruzzland sitt militære ligger nede med flere brudd, og det vil ta mange år å bygge dette opp igjen. De greier knapt å ha kontroll over disse relativt små områdene i Ukraina, hvordan skal de da ta NATO med Frankrike, Storbritannia, USA, Tyskland og co?

De må også binde opp styrker mot alle land de grenser til. Flere av disse er potensielle kruttønner.

Det som er farlig med dette er om Putin bruker kjernefysiske våpen, og hvordan NATO/Vesten responderer på det. Den eneste måten russerne kan taen stor bit av kaken på, er å bruke kjernefysiske våpen. De kan ta Moldova, Georgia, osv.. men ikke noe mer enn det.
Jeg tror heller ikke Russland er interesserte i å krige videre dersom de skulle kunne komme ut av Ukraina med en slags fredsavtale.
Desverre, du tar feil. Sudetenland, 1938.
Kan du vennligst forklare relevansen til dagens situasjon?

Jack

Legg inn av Jack »


Falcon

Legg inn av Falcon »

Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 11:52 am
Falcon skrev: fre sep 30, 2022 10:22 am Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.

Basert på et kjapt google-søk har USA 53 angreps ubåter mens Russland har 64 atom-ubåter.
Det var nok et altfor kjapt søk. Russland har 11 eller 12 ballistiske missilubåter. Det er disse som skyter opp dommedagsmissilene.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Det eneste ruzzere kan er å myrde ubevæpnede sivile.
Helvetes feige rotter. Kommer aldri til å se på de svina som mennesker mer.

Fago

Legg inn av Fago »

Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 11:52 am
Falcon skrev: fre sep 30, 2022 10:22 am Jeg tenker at USA og NATO har oversikt over de strategiske atomvåpnene til russland, og kan ramme disse under et «first strike». Alle SSBN-ubåter blir skygget av angrepsubåter.

Basert på et kjapt google-søk har USA 53 angreps ubåter mens Russland har 64 atom-ubåter. Så er sikkert det upresise tall av ulike grunner, men det er uansett ikke poenget: Poenget er at USA har sine relativt begrensede antall ubåter plassert over hele verden og de har ikke fire eller fem ganger så mange ubåter som Russland og Kina slik at de kan passe på begge samtidig som de passer på USAs fastland og alle basene de har verden over. Tvert imot er vel Kinas marine allerede større enn USAs og også Russland har enormt med skip og ubåter.

Full kontroll er derfor ikke mulig pga kapasitet og et annet spørsmål er om det også er praktisk umulig. Jeg vil tro at russiske ubåter kan dykke veldig dypt innenfor russisk farvann (hvor det forhåpentligvis ikke er noen NATO-ubåter i nærheten) og så forbli dypt under vann under hele sin reise. Havet er som du vet enormt stort i omkrets og når man hensyntar at hver meter hav også kan være noen kilometer dypt er det mulig å gjemme seg godt. Jeg tror at det gjør at NATO aldri har oversikt over alle de russiske atomubåtene. De har sikkert sonarer og slikt som fanger opp noen ubåter nå og da, men det er ganske langt fra å vite omtrent hvor en ubåt er til å kunne senke den på et minutts varsel.
Hvor har du tallet 64 fra?

Fago

Legg inn av Fago »

OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 11:53 am
Fago skrev: fre sep 30, 2022 11:39 am
OrmenLange skrev: fre sep 30, 2022 11:36 am
Jeg tror heller ikke Russland er interesserte i å krige videre dersom de skulle kunne komme ut av Ukraina med en slags fredsavtale.
Desverre, du tar feil. Sudetenland, 1938.
Kan du vennligst forklare relevansen til dagens situasjon?
Og det er på noen som helst måte uklart fordi.....?

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»