SS Lazio (klubbtråd)

Svar
Skraevadottir

Re: SS Lazio (klubbtråd)

Legg inn av Skraevadottir »

Det går opp og ned her i verden. Etter fadesen mot Midtjylland slår Lazio tilbake med en nydelig 4-0-seier borte mot Cremonese. Dette var en svært god kamp av Biancocelesti, til tross for at en må kunne hevde at Cremonese ikke er allverden. Immobile med to gåller og en assist; det er jo nydelig. Ellers bra kamp igjen av Milinkovic-Savic, og super-sub Pedro kommer som vanlig inn og leverer.

Da er det landslagspause, også kjent som snork, før neste match mot Spezia hjemme den 2. oktober.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skraevadottir skrev: man sep 19, 2022 8:06 am Immobile
Det er helt rått hvordan han har levert for dere i en årrekke nå, føler det har gått litt under radaren når man snakker om angrepsspillere i Europa. Må vel nå ha om ikke annet kult-status i Lazio? Altså herrefred; 19-20 sesongen hans er jo statsmessig på nivå med de sykeste.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lezah skrev: man sep 19, 2022 10:02 am
Skraevadottir skrev: man sep 19, 2022 8:06 am Immobile
Det er helt rått hvordan han har levert for dere i en årrekke nå, føler det har gått litt under radaren når man snakker om angrepsspillere i Europa. Må vel nå ha om ikke annet kult-status i Lazio? Altså herrefred; 19-20 sesongen hans er jo statsmessig på nivå med de sykeste.
Han er jo utvilsomt veldig undervurdert, som de fleste spillere er når de ikke tilhører verdensklubbene eller spiller i England. Dessuten er det mange som avskriver ham fordi de har sett noen kamper hvor han virkelig ikke ser bra ut, og det hender jo. Men faktum er at det er langt færre av disse kampene enn de kampene hvor han spiller bra og scorer mål, og han er også en bra lagspiller som i tillegg bidrar med noen assists. Så ingen tvil om at han har en helt spesiell status i Lazio. En kan jo spørre seg hvor klubben hadde vært uten ham på topp. 19-20-sesongen var vill, ja, men jeg vil faktisk si at han var like bra i 2017-18 og 2021-22, hvor det var færre straffer og hvor han også spilte bedre i Europa. Så de tre sesongene skiller seg ut, men han har jo scora over 20 (og som regel godt over) i fem av seks sesonger for Lazio, noe som er vanvittig bra, og er på vei til å kunne gjøre det igjen. Capocannoniere fire ganger også, kun Gunnar Nordahl er foran på lista. Så det er snakk om en legende her.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Nok en nydelig kamp fra gutta. Knuser Spezia 4-0 og holder nullen for tredje gang på rad i Serie A, for første gang på sju-åtte år. Milinkovic-Savic storspiller igjen. Lazio provisorisk på 2. plass, men kan falle ned til 5. etter at runden er ferdigspilt. Det er uansett ikke mer enn tre poeng opp til serielederen. Lazio har også best målforskjell, sammen med Napoli.

Nå venter en meget viktig europaligakamp borte mot Sturm Graz. Den bør Lazio vinne, men jeg tror at også uavgjort kan være godt nok for å ta seg videre fra gruppespillet til slutt. Deretter venter nok en nøkkelkamp, da i Serie A, borte mot Fiorentina. Så er det hjemme mot Sturm Graz og Udinese uka etter der, så det er mye som kan bli avgjort i årets sesong de to kommende ukene.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Etter 0-0 borte mot Sturm Graz (godkjent) så vinner altså Lazio hele 4-0 borte mot Fiorentina. Jeg fikk ikke sett denne kampen, men forstår at den var mye jevnere enn resultatet tilsier. Det er uansett Lazios tredje strake 4-0-seier i Serie A og den andre bortekampen på rad hvor de vinner med det resultatet. Det er også den fjerde kampen på rad i ligaen hvor de holder nullen. For en form Lazio er i. Sett bort fra det grusomme feilskjæret borte mot Midtjylland, så har dette vært en svært positiv sesongåpning. Klatrer en plass opp til 3. plass på tabellen, men det er svært tett og jevnt blant de seks beste, og bak der kommer Inter og Juventus. Jeg er egentlig ikke så redd for Juventus i år, men Inter kommer nok til å heve seg utover i sesongen. Så er det vel imidlertid usikkert om Udinese greier å holde seg der, så topp seks bør absolutt gå i år for Lazio. Målforskjellen 21-5 er også best i ligaen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lazio har også de to spillerne med flest målpoeng så langt i serien: Milinkovic-Savic topper med ti (3+7) og Immobile ligger på andreplass med ni (6+3) og er for øvrig toppscorer etter ni serierunder. Mattia Zaccagni har også levert svært bra der så langt med sine seks (3+3) målpoeng.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lite tilbakeslag for Lazio forrige uke, først med en litt rotete kamp mot Sturm Graz som ender 2-2. Utvisninga av Lazzari ødela naturligvis ganske mye for Lazio; det samme gjorde innbytteren William Bøving fra Sturm, som spilte sitt livs kamp og scora begge målene for østerrikerne. I helga trodde man vel på seier hjemme mot Udinese, men det endte 0-0. Kjedelig resultat på alle mulige måter og ikke minst kjedelig at Immobile måtte ut med hamstring-skade tidlig i kampen.

En vet ikke så mye om skaden foreløpig, men det sies at han ikke kommer til å være klar til Derby della capitale 6. november. Det betyr at han også misser de to siste Europa League-kampene. Veldig alvorlig for Lazio, dette, og det bare forsterker det synet jeg har hatt på at en er for sårbare uten en god backup på den plassen. Immbile er jo den eneste spissen Lazio har. Altså, ikke den eneste gode spissen, men den eneste spissen i det store og det hele. Å bruke Pedro eller Felipe Anderson der fungerer ikke i nærheten av like bra som å ha dem på vingene, og Zaccagni kan virkelig ikke spille spiss. Kanskje en får se Cancellieri noe mer nå.

Håper i hvert fall at Immobile er tilbake i løpet av november, men det er ikke helt utenkelig at han ikke er tilbake før på nyåret. Syns han blir oftere og oftere skadd, igjen sikkert fordi belastningen av å spille så ekstremt mye og jobbe så hardt som han gjør tar på en kropp som ikke lenger er den til en unggutt.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Immobile misser Derby della Capitale 6. november, som antatt, og er muligens ikke tilbake før på nyåret. Misser dermed Atalanta (B), Midtjylland (H), Salernitana (H), Feyenoord (B), Roma (B), Monza (H) og Juventus (B). Dette er helt krise for Lazio, ettersom det er tre toppoppgjør i Serie A, alle borte (selv om DDC spiller liten rolle der), og to helt avgjørende oppgjør i Europa League. I tillegg to kamper hvor det potensielt kunne blitt bra med mål, så også med tanke på Capocannoniere (eller Paolo Rossi Award, men jeg kaller det for det første uansett) er det svært ugunstig også rent individuelt for Immobile.

Heldigvis er det ingen kamper verken i andre halvdel av november eller i hele desember, så han går jo glipp av noen færre kamper enn det han ellers ville gjort. Men det er ikke bra for Lazio; han er sammen med Sergej den desidert viktigste spilleren for dette laget. Kanskje egentlig enda viktigere, da man ikke har noen alternativer som helst på spissplass utover å bruke kantspillere der. Nei, dette her liker jeg ikke!

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Sarri har jo fikset dette før i Napoli da det bli Milik-havari. Da var det Mertens inn. Spørsmålet er om det blir Zaccagni, Pedro, Felipe Anderson, Romero, Cancellieri eller til og med Milinkovic-Savic som nå skal fylle hullet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

GiPazzini_85 skrev: lør okt 22, 2022 2:55 pm Sarri har jo fikset dette før i Napoli da det bli Milik-havari. Da var det Mertens inn. Spørsmålet er om det blir Zaccagni, Pedro, Felipe Anderson, Romero, Cancellieri eller til og med Milinkovic-Savic som nå skal fylle hullet.
Både Pedro og Felipe Anderson har vært brukt i denne posisjonen noen ganger før; da blir de gjerne mer falske 9-ere og så har man egentlig ingen ordentlig target man foran der. Zaccagni fungerer nok ikke så bra i den rollen og Luka Romero tror jeg er helt uaktuelt. Cancellieri har jeg litt tro på der. Han har noen ferdigheter som kan fungere godt. Sergej tror jeg de vil ha kommende opp fra dypet, men han kunne være ok som spiss, faktisk. Er vel den eneste av disse som funker feilvendt. :p

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Nydelig borteseier mot et tamt Atalanta i går! Kanskje årets beste kamp, forholdene tatt i betraktning. Dermed holder Lazio på 3. plassen på tabellen.

Neste match er på torsdag, hjemme mot Midtjylland. Vinner de den, som de også bør, er sjansene for avansement svært gode.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Det går opp og ned her i verden. Siden sist ble det først en viktig seier hjemme mot Midtjylland, men bare så vidt, før man altså går på et 1-3-tap hjemme for Salernitana. Hvordan det går an, må gudene vite. Så taper man selvsagt også borte for Feyenoord og er dermed ute av Europa League. Og det fra ei gruppe en absolutt burde tatt seg videre fra. Alle lagene ender altså med åtte poeng, men Lazio har dårligere målforskjell enn de to lagene som går videre. Heldigvis holder det til Conference League, men det er nedtur uansett. Jeg blir rett og slett frustrert og nesten litt flau også.

Jeg gleder meg til Immobile kommer tilbake, for det var ikke mange kamper det fungerte uten ham som spydspiss. Håper at Lazio ikke taper alle kampene fram til den tid, i hvert fall.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Hallo, "fienden."
Hvor ser dere kampen i ettermiddag? Tragisk at Serie A er så utilgjengelig.
Takk for svar!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LANISTA skrev: søn nov 06, 2022 9:16 am Hallo, "fienden."
Hvor ser dere kampen i ettermiddag? Tragisk at Serie A er så utilgjengelig.
Takk for svar!
Hei, LANISTA!

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe, ja. Jeg er vant til at det er litt me, myself & I i denne tråden. :p Jeg ser Lazio-kampene på strømmetjenesten til Dansk TV2. Betaler rundt 300 kr i måneden for det. Veldig bra dekning av Serie A og en god del annet.

Det ble jo en deilig seier for Lazio over Roma i helga. I går fulgte laget opp med en litt knøvlete seier mot Monza. Kjempehyggelig at unggutten Luka Romero fikk avgjøre kampen med det som vel var hans første mål i Serie A. Herlig å se den gleden lagkameratene også viste da han fikk den scoringa. Så, etter fiaskoen mot Salernitana og Europa-exiten, så har det kommet to ganske så viktige seiere i ligaen, og med det er Lazio oppe på 2. plass i Serie A. Nå venter Juventus borte, før VM-pausen kommer. Håper å se Immobile fra start der, skaden leget jo mye raskere enn frykta og han fikk noen minutter i går. Uavgjort vil være et godt resultat, men Juve er i knallform og er nok knepne favoritter på hjemmebane.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Skraevadottir skrev: fre nov 11, 2022 8:24 am
LANISTA skrev: søn nov 06, 2022 9:16 am Hallo, "fienden."
Hvor ser dere kampen i ettermiddag? Tragisk at Serie A er så utilgjengelig.
Takk for svar!
Hei, LANISTA!

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe, ja. Jeg er vant til at det er litt me, myself & I i denne tråden. :p Jeg ser Lazio-kampene på strømmetjenesten til Dansk TV2. Betaler rundt 300 kr i måneden for det. Veldig bra dekning av Serie A og en god del annet.

Det ble jo en deilig seier for Lazio over Roma i helga. I går fulgte laget opp med en litt knøvlete seier mot Monza. Kjempehyggelig at unggutten Luka Romero fikk avgjøre kampen med det som vel var hans første mål i Serie A. Herlig å se den gleden lagkameratene også viste da han fikk den scoringa. Så, etter fiaskoen mot Salernitana og Europa-exiten, så har det kommet to ganske så viktige seiere i ligaen, og med det er Lazio oppe på 2. plass i Serie A. Nå venter Juventus borte, før VM-pausen kommer. Håper å se Immobile fra start der, skaden leget jo mye raskere enn frykta og han fikk noen minutter i går. Uavgjort vil være et godt resultat, men Juve er i knallform og er nok knepne favoritter på hjemmebane.
Herlig!
Takk for veldig godt svar. TV2 Danmark bestilles.
Gratulerer med oppturen.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

LANISTA skrev: fre nov 11, 2022 2:11 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 11, 2022 8:24 am
LANISTA skrev: søn nov 06, 2022 9:16 am Hallo, "fienden."
Hvor ser dere kampen i ettermiddag? Tragisk at Serie A er så utilgjengelig.
Takk for svar!
Hei, LANISTA!

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe, ja. Jeg er vant til at det er litt me, myself & I i denne tråden. :p Jeg ser Lazio-kampene på strømmetjenesten til Dansk TV2. Betaler rundt 300 kr i måneden for det. Veldig bra dekning av Serie A og en god del annet.

Det ble jo en deilig seier for Lazio over Roma i helga. I går fulgte laget opp med en litt knøvlete seier mot Monza. Kjempehyggelig at unggutten Luka Romero fikk avgjøre kampen med det som vel var hans første mål i Serie A. Herlig å se den gleden lagkameratene også viste da han fikk den scoringa. Så, etter fiaskoen mot Salernitana og Europa-exiten, så har det kommet to ganske så viktige seiere i ligaen, og med det er Lazio oppe på 2. plass i Serie A. Nå venter Juventus borte, før VM-pausen kommer. Håper å se Immobile fra start der, skaden leget jo mye raskere enn frykta og han fikk noen minutter i går. Uavgjort vil være et godt resultat, men Juve er i knallform og er nok knepne favoritter på hjemmebane.
Herlig!
Takk for veldig godt svar. TV2 Danmark bestilles.
Gratulerer med oppturen.
Takk for det! Nyt fotballen!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

LANISTA skrev: fre nov 11, 2022 2:11 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 11, 2022 8:24 am
LANISTA skrev: søn nov 06, 2022 9:16 am Hallo, "fienden."
Hvor ser dere kampen i ettermiddag? Tragisk at Serie A er så utilgjengelig.
Takk for svar!
Hei, LANISTA!

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe, ja. Jeg er vant til at det er litt me, myself & I i denne tråden. :p Jeg ser Lazio-kampene på strømmetjenesten til Dansk TV2. Betaler rundt 300 kr i måneden for det. Veldig bra dekning av Serie A og en god del annet.

Det ble jo en deilig seier for Lazio over Roma i helga. I går fulgte laget opp med en litt knøvlete seier mot Monza. Kjempehyggelig at unggutten Luka Romero fikk avgjøre kampen med det som vel var hans første mål i Serie A. Herlig å se den gleden lagkameratene også viste da han fikk den scoringa. Så, etter fiaskoen mot Salernitana og Europa-exiten, så har det kommet to ganske så viktige seiere i ligaen, og med det er Lazio oppe på 2. plass i Serie A. Nå venter Juventus borte, før VM-pausen kommer. Håper å se Immobile fra start der, skaden leget jo mye raskere enn frykta og han fikk noen minutter i går. Uavgjort vil være et godt resultat, men Juve er i knallform og er nok knepne favoritter på hjemmebane.
Herlig!
Takk for veldig godt svar. TV2 Danmark bestilles.
Gratulerer med oppturen.
Serie A har jo nå kommet tilbake til VG, som forrige sesong. Men mulig man får en bedre totalpakke hos TV2DK.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

ElGuaje skrev: lør nov 12, 2022 6:47 am
LANISTA skrev: fre nov 11, 2022 2:11 pm
Skraevadottir skrev: fre nov 11, 2022 8:24 am Hei, LANISTA!

Her har jeg tydeligvis gått glipp av noe, ja. Jeg er vant til at det er litt me, myself & I i denne tråden. :p Jeg ser Lazio-kampene på strømmetjenesten til Dansk TV2. Betaler rundt 300 kr i måneden for det. Veldig bra dekning av Serie A og en god del annet.

Det ble jo en deilig seier for Lazio over Roma i helga. I går fulgte laget opp med en litt knøvlete seier mot Monza. Kjempehyggelig at unggutten Luka Romero fikk avgjøre kampen med det som vel var hans første mål i Serie A. Herlig å se den gleden lagkameratene også viste da han fikk den scoringa. Så, etter fiaskoen mot Salernitana og Europa-exiten, så har det kommet to ganske så viktige seiere i ligaen, og med det er Lazio oppe på 2. plass i Serie A. Nå venter Juventus borte, før VM-pausen kommer. Håper å se Immobile fra start der, skaden leget jo mye raskere enn frykta og han fikk noen minutter i går. Uavgjort vil være et godt resultat, men Juve er i knallform og er nok knepne favoritter på hjemmebane.
Herlig!
Takk for veldig godt svar. TV2 Danmark bestilles.
Gratulerer med oppturen.
Serie A har jo nå kommet tilbake til VG, som forrige sesong. Men mulig man får en bedre totalpakke hos TV2DK.
Trodde det gjaldt bare kamper med nordmenn.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ingen god start på nyåret for Lazio, med tap og uavgjort i de to første kampene. Heldigvis var starten på sesongen såpass god at en fremdeles ligger på 5. plass og sånn sett er innafor europacupplass. Men det er ingen selvfølge at man holder seg der om ikke formen blir betraktelig bedre. Det er imidlertid ikke uvanlig for Lazio å være inne i noen slike kortere downperioder, og normalt sett blir det ålreit til slutt uansett.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Skraevadottir skrev: tir jan 10, 2023 1:18 pm Ingen god start på nyåret for Lazio, med tap og uavgjort i de to første kampene. Heldigvis var starten på sesongen såpass god at en fremdeles ligger på 5. plass og sånn sett er innafor europacupplass. Men det er ingen selvfølge at man holder seg der om ikke formen blir betraktelig bedre. Det er imidlertid ikke uvanlig for Lazio å være inne i noen slike kortere downperioder, og normalt sett blir det ålreit til slutt uansett.
... og litt sånn ble det også. Etter en dårlig start på nyåret så vinner man i Coppa Italia mot Bologna, deretter knuser man Milan 4-0. Uavgjort mot Fiorentina hjemme er riktignok ikke helt topp, men laget bryter i hvert fall den negative trenden og går nå inn i februar med kvartfinale mot kriserammede Juventus i Coppa Italia og i Serie A på en fin-fin 3. plass. Det er imidlertid tett og jevnt der, men europacup-plass også neste år ser trygg ut, med mindre Juventus plutselig får tilbake de poengene de er fratatt.

Skaden(e) på Immobile er selvsagt et skår i gleden, men han kom inn igjen på tampen av forrige kamp, og kan kanskje komme seg i ordentlig match-form igjen snart. Heldigvis har man Zaccagni der, som nå er oppe i åtte mål og kan bli Lazios første toppscorer som ikke heter Immobile på gud vet hvor mange år. Men jeg tipper at sistnevnte går greit forbi og kommer seg opp på 15+ om han holder seg så å si skadefri ut sesongen.

På overgangsmarkedet har det ikke skjedd noe foreløpig, selv om det er noen spillere som er linka til klubben. Det er vel egentlig bare på spissplassen at Lazio ikke har god dekning, selv om Felipe Anderson har gjort en ok jobb der.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

Skraevadottir skrev: man jan 30, 2023 9:11 am
Skraevadottir skrev: tir jan 10, 2023 1:18 pm Ingen god start på nyåret for Lazio, med tap og uavgjort i de to første kampene. Heldigvis var starten på sesongen såpass god at en fremdeles ligger på 5. plass og sånn sett er innafor europacupplass. Men det er ingen selvfølge at man holder seg der om ikke formen blir betraktelig bedre. Det er imidlertid ikke uvanlig for Lazio å være inne i noen slike kortere downperioder, og normalt sett blir det ålreit til slutt uansett.
... og litt sånn ble det også. Etter en dårlig start på nyåret så vinner man i Coppa Italia mot Bologna, deretter knuser man Milan 4-0. Uavgjort mot Fiorentina hjemme er riktignok ikke helt topp, men laget bryter i hvert fall den negative trenden og går nå inn i februar med kvartfinale mot kriserammede Juventus i Coppa Italia og i Serie A på en fin-fin 3. plass. Det er imidlertid tett og jevnt der, men europacup-plass også neste år ser trygg ut, med mindre Juventus plutselig får tilbake de poengene de er fratatt.

Skaden(e) på Immobile er selvsagt et skår i gleden, men han kom inn igjen på tampen av forrige kamp, og kan kanskje komme seg i ordentlig match-form igjen snart. Heldigvis har man Zaccagni der, som nå er oppe i åtte mål og kan bli Lazios første toppscorer som ikke heter Immobile på gud vet hvor mange år. Men jeg tipper at sistnevnte går greit forbi og kommer seg opp på 15+ om han holder seg så å si skadefri ut sesongen.

På overgangsmarkedet har det ikke skjedd noe foreløpig, selv om det er noen spillere som er linka til klubben. Det er vel egentlig bare på spissplassen at Lazio ikke har god dekning, selv om Felipe Anderson har gjort en ok jobb der.
Felipe Anderson har jo gjort en kjempejobb som spiss. Sarri er en luring hva gjelder å klare seg uten en typisk midtspiss, jamfør Napoli og Mertens. Sanabria har vel vært linket, men det er vel ikke særlig sannsynlig nå. Bonazzoli kan også være et alternativ.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Luca Pellegrini kommer til Lazio på lån fra Juventus. Det er gode nyheter, trenger litt friskt blod på (ving-)backen!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Litt opp og ned fortsatt denne sesongen for Lazio. Innimellom ser det veldig bra ut, så er det vesentlig dårligere, og så helt middels. En kan tenke at det gjelder alle lag, men jeg irriterer meg litt over at man ikke greier å komme inn i en skikkelig god stim. Det er liksom litt her og der, og det samme gjelder hva toppspillerne gjør og den fysiske forfatningen de virker å være i. "Håndsrekningen" fra Juventus gjør at topp seks bør gå veldig greit uansett, men jeg liker ikke helt det som har skjedd nå i det siste.

Et annet spørsmål er alderen til noen av spillerne der framme. Pedro fyller 36 år i sommer, Immobile 33 år om ei uke, og Luis Alberto 31 år til høsten. Nå er det ikke så mye som tyder på at alderen tynger i seg selv for noen av disse, men intet tre vokser inn i himmelen. Det bekymrer meg litt. Heldigvis har en fått inn en del gode og litt yngre spillere, så en får håpe på at overgangen/generasjonsskiftet som straks kommer vil gå smertefritt. Luis Alberto forsvinner nok snart, kanskje også Sergej, så det er noen behov som må dekkes kanskje allerede fra og med sommeren.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

To fine uker for Lazio med seier i Serie A og avansement til åttedelsfinalen i Conf. League uten å slippe inn mål. Immobile tilbake i scoringsform er svært viktig for laget. Den han hadde hjemme mot Cluj var også av det helt spesielle slaget. Banespillet ser veldig bra ut, egentlig; det er solid og god possession-orientert fotball med raske og gode angrep, slik det skal være når Lazio er på sitt beste.

Så får vi bare se om dette varer; utfordringa i år har jo vært å ha kapitalisere på gode perioder og strekke disse ut i tid, slik at man f. eks kan få fire-fem seiere på rad i stedet for at man stopper på to eller i beste fall tre. Håndsrekningen fra Juve bør i hvert fall bety at det skal bli topp seks i ligaen i år igjen.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Skraevadottir skrev: søn feb 12, 2023 7:45 pm Luis Alberto forsvinner nok snart,
Linket bort?

Måtte sjekke, innbilte meg at han var eldgammel for det er liksom en fyr jeg har hørt om tilsynelatende i et par tiår, men ved nærmere undersøkelse tviler jeg litt :P

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Lezah skrev: man feb 27, 2023 8:58 am
Skraevadottir skrev: søn feb 12, 2023 7:45 pm Luis Alberto forsvinner nok snart,
Linket bort?

Måtte sjekke, innbilte meg at han var eldgammel for det er liksom en fyr jeg har hørt om tilsynelatende i et par tiår, men ved nærmere undersøkelse tviler jeg litt :P
Haha. Har vært linka bort flere ganger, særlig etter at han selv ønska det, blant annet til Spania og Villarreal.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

To 1-0-seiere på rad i ligaen, inkl. borte mot Napoli, det er jo veldig bra. Lazio har virkelig greid å snøre igjen bakover, og det er mye bra spill framover i banen også, selv om det ikke blir skrekkelig mange mål akkurat nå. Egentlig litt motsatt av hvordan det var tidlig i sesongen, hvor det var vesentlig flere mål i begge ender.

Opp til 2. plass på tabellen, riktignok på lånt tid, men dette ser bra ut for fortsettelsen, og kanskje en har en liten sjanse til å greie å være blant de fire beste når poengene skal telles opp til slutt. Det hadde vært over all forventning.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Ei litt svak uke igjen etter et par bra uker. 1-2 hjemme for AZ er selvsagt ikke bra nok, det forstår alle, selv om AZ spilte bra. Nå er nederlenderne favoritter til å ta seg videre til kvartfinalen i Conference League, som egentlig burde være minstekrav for Lazio, særlig med tanke på at feltet ikke er det sterkeste i år. Men de har selvsagt sjansen fortsatt.

0-0 borte mot Bologna er helt ok, det viktigste er å ikke tape sånne kamper. Det bekymrer meg imidlertid litt at det scores såpass få mål nå. Immobile også ute med skade igjen, har vært ekstremt mye inn og ut av sykestua det siste året. Ventes tilbake neste helg, noe som betyr at han går glipp av bortekampen mot AZ. Så får vi se om han spiller Derby della Capitale om ei uke; han skal være tilbake til det, men spørsmålet er om han er helt spilleklar.

Det er altså to ekstremt viktige kamper kommende uke.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Da ble det altså exit mot AZ Alkmaar i åttedelsfinalen av Conference League. Det er ikke et godt resultat for en klubb av Lazios størrelse. Det hadde vært greit om det var Champions League eller kanskje Europa League med maksimalt uheldig trekning, men her har en altså røket ut av Europa League og går ned et nivå. AZ Alkmaar er et bra lag, og de spilte tidvis bra angrepsfotball i begge kampene, men Lazio bør være bedre over to kamper. Det var de dessverre ikke. Da greide de ikke å gjøre det Bodø/Glimt greide i fjor.

Jeg syns i det hele tatt at Lazio underpresterer veldig i Europa. De har kvalifisert seg for Europa seks sesonger på rad, og dette er de harde fakta:

2017-18: Europa League -> Kvartfinale
2018-19: Europa League -> Åttedelsfinale
2019-20: Europa League -> Gruppespill
2020-21: Champions League -> Åttedelsfinale
2021-22: Europa League -> Playoff til åttedelsfinale
2022-23: Europa League -> Gruppespill -> Conference League -> Åttdelsfinale

De eneste sesongene en bør få godkjent her er 2017-18 med kvartfinale i Europa League og 2020-21 med åttedelsfinale i Champions League (da hadde de 2-4-0 i gruppespillet og slo bl. a Borussia Dortmund over to kamper, men var uheldige og fikk Bayern München i åttdelsfinalen). Ellers er det bare sorgen. Det virker heller ikke å være slik at sesongene i Europa gjenspeiler sesongene i Serie A, noe som kan tyde på at en ikke prioriterer Europa nok når en mer og kjemper om topplasseringene i serien. 2020-21 var ingen god sesong for Lazio i serien, men jaggu gikk det bra i Eurpa. Året før var det annerledes; da var de faktisk i tittelracet i serien, mens i Europa ble det rett ut.

Jeg syns jeg ser det i kampene også. De spiller ikke direkte dårlig, og de kan gjerne ha ballen mye og kontrollere spillet, men den siste lille gnisten virker å mangle. Den ser jeg mye oftere i serien, og særlig i de store kampene. Kanskje AZ på bortebane ikke er en stor nok anledning? I hvert fall ser det ut som noen tenker sånn, men slik skal det naturligvis ikke være. Nå ser det ut til at det blir Europa neste sesong også, og da håper jeg at dette prioriteres mer. Det er ikke bare ei turnering i seg selv, men også et utstillingsvindu, samt gunstig økonomisk om man når langt (eller eventuelt kvalifiserer seg til CL, da).

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Seier over Juve og fortsatt 2. plass på tabellen. Det er Lazios beste periode på ganske lenge, dette, om man ser bort fra fiaskoen i Europa. Bør i hvert fall bli Europa League neste år, ettersom luka ned til Atalanta er på ti poeng. Men her er selvfølgelig også topp fire realistisk, og det hadde vært fryktelig gøy med en ny tur i CL. Kanskje det kan motivere litt ekstra for å satse på Europa; virker som Lazio må til CL for å gidde å gi det lille ekstra utenfor støvlelandet.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»