Jobbintervju uten tilbakemelding…

Svar
Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Jobbintervju uten tilbakemelding…

Legg inn av Rensenbrink82 »

Tidligere i år søkte jeg på en jobb, ble kalt inn til intervju, og gjennomførte dette. Stemninga var god, og følte det gikk helt greit, og ventet deretter i spenning slik man gjerne gjør etter slike opplevelser.
Firmaet virket proft, med ordnede forhold og at ting gikk etter boka. Tida gikk og svar uteble. Både ringte og sendte tilslutt en melding med spørsmål om status i saken, men fikk ikke noe svar.
Er det ikke slik at de uansett utfall skal gi meg en tilbakemelding? Jeg har jo full forståelse hvis de velger en annen, men må nå ærlig innrømme at jeg syns det er ganske uproft å ikke gi meg noe som helst form for svar.
Hva tenker folket her?

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Jeg synes det er uproft og umoralsk å ikke gi en tilbakemelding. Det hadde du og evt. de andre som ble intervjuet fortjent.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

De må ingenting.
Men du kan jo tenke at med en slik holdning så er det like greit å styre unna denne jobben.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Rensenbrink82 skrev: Hva tenker folket her?
Møkkafirma.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Rensenbrink82 skrev: tir jul 19, 2022 8:22 pm Tidligere i år søkte jeg på en jobb, ble kalt inn til intervju, og gjennomførte dette. Stemninga var god, og følte det gikk helt greit, og ventet deretter i spenning slik man gjerne gjør etter slike opplevelser.
Firmaet virket proft, med ordnede forhold og at ting gikk etter boka. Tida gikk og svar uteble. Både ringte og sendte tilslutt en melding med spørsmål om status i saken, men fikk ikke noe svar.
Er det ikke slik at de uansett utfall skal gi meg en tilbakemelding? Jeg har jo full forståelse hvis de velger en annen, men må nå ærlig innrømme at jeg syns det er ganske uproft å ikke gi meg noe som helst form for svar.
Hva tenker folket her?
Ekstremt uprofesjonelt. Sannsynligvis ikke ledere du vil jobbe under uansett. Ble du lovet tilbakemelding ville jeg bare møtt opp og lagt fram at du er veldig spent på svaret. Bare for å se skyldfølelsen bre seg.

William_S

Legg inn av William_S »

Har også hatt intervju hvor jeg ikke har hørt noe annet enn generisk avslagsbrev noen uker etterpå. Og noen ganger har det tatt lang tid, kanskje flere måneder hvor jeg har fått avslagsbrevet i eposten. Tommelfingerregelen er vel hører man ikke noe 2 uker etterpå så er du sannsynligvis ikke med i videre prossess.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

William_S skrev: fre jul 22, 2022 3:16 pm Har også hatt intervju hvor jeg ikke har hørt noe annet enn generisk avslagsbrev noen uker etterpå. Og noen ganger har det tatt lang tid, kanskje flere måneder hvor jeg har fått avslagsbrevet i eposten. Tommelfingerregelen er vel hører man ikke noe 2 uker etterpå så er du sannsynligvis ikke med i videre prossess.
Håpløst. Og jeg fikk jo også beskjed på intervjuet at «jeg kontakter deg uansett».
Har jo for lengst lagt dette bak meg, men ville bare høre folks tanker rundt dette. Ville aldri selv behandlet andre på den måten uansett hvor bra/dårlig intervjuet gikk.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Rensenbrink82 skrev: søn jul 24, 2022 6:22 pm
William_S skrev: fre jul 22, 2022 3:16 pm Har også hatt intervju hvor jeg ikke har hørt noe annet enn generisk avslagsbrev noen uker etterpå. Og noen ganger har det tatt lang tid, kanskje flere måneder hvor jeg har fått avslagsbrevet i eposten. Tommelfingerregelen er vel hører man ikke noe 2 uker etterpå så er du sannsynligvis ikke med i videre prossess.
Håpløst. Og jeg fikk jo også beskjed på intervjuet at «jeg kontakter deg uansett».
Har jo for lengst lagt dette bak meg, men ville bare høre folks tanker rundt dette. Ville aldri selv behandlet andre på den måten uansett hvor bra/dårlig intervjuet gikk.
Tror du i Staten ville vært "skyldt" en slags respons. i det private er det kanskje ikke sånn, men det er dårlig folkeskikk lell.

basillen

Legg inn av basillen »

Lezah skrev: man jul 25, 2022 11:04 pm
Rensenbrink82 skrev: søn jul 24, 2022 6:22 pm
William_S skrev: fre jul 22, 2022 3:16 pm Har også hatt intervju hvor jeg ikke har hørt noe annet enn generisk avslagsbrev noen uker etterpå. Og noen ganger har det tatt lang tid, kanskje flere måneder hvor jeg har fått avslagsbrevet i eposten. Tommelfingerregelen er vel hører man ikke noe 2 uker etterpå så er du sannsynligvis ikke med i videre prossess.
Håpløst. Og jeg fikk jo også beskjed på intervjuet at «jeg kontakter deg uansett».
Har jo for lengst lagt dette bak meg, men ville bare høre folks tanker rundt dette. Ville aldri selv behandlet andre på den måten uansett hvor bra/dårlig intervjuet gikk.
Tror du i Staten ville vært "skyldt" en slags respons. i det private er det kanskje ikke sånn, men det er dårlig folkeskikk lell.
Jeg har søkt jobber i staten før og vært på intervju, for så å aldri høre noe igjen. Det skjer ikke ofte, men det skjer.

Lezah

Legg inn av Lezah »

basillen skrev: tor aug 11, 2022 1:54 pm
Lezah skrev: man jul 25, 2022 11:04 pm
Rensenbrink82 skrev: søn jul 24, 2022 6:22 pm

Håpløst. Og jeg fikk jo også beskjed på intervjuet at «jeg kontakter deg uansett».
Har jo for lengst lagt dette bak meg, men ville bare høre folks tanker rundt dette. Ville aldri selv behandlet andre på den måten uansett hvor bra/dårlig intervjuet gikk.
Tror du i Staten ville vært "skyldt" en slags respons. i det private er det kanskje ikke sånn, men det er dårlig folkeskikk lell.
Jeg har søkt jobber i staten før og vært på intervju, for så å aldri høre noe igjen. Det skjer ikke ofte, men det skjer.
Såpass. Da jeg jobbet i staten og var involvert med ansettelsesprosesser var det etablert praksis å si fra ti de som ikke fikk, men tydeligvis er det forskjeller fra etat til etat her. Litt overraskende, men da så.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Caputo skrev: tir jul 19, 2022 8:31 pm Ekstremt uprofesjonelt. Sannsynligvis ikke ledere du vil jobbe under uansett. Ble du lovet tilbakemelding ville jeg bare møtt opp og lagt fram at du er veldig spent på svaret. Bare for å se skyldfølelsen bre seg.
Akkurat dette tenker jeg også, ja. Sånne ledere vil man sannsynligvis ikke ha.
Sist redigert av Tjaaah den tor aug 11, 2022 2:03 pm, redigert 1 gang totalt.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

basillen skrev: tor aug 11, 2022 1:54 pm
Lezah skrev: man jul 25, 2022 11:04 pm
Rensenbrink82 skrev: søn jul 24, 2022 6:22 pm

Håpløst. Og jeg fikk jo også beskjed på intervjuet at «jeg kontakter deg uansett».
Har jo for lengst lagt dette bak meg, men ville bare høre folks tanker rundt dette. Ville aldri selv behandlet andre på den måten uansett hvor bra/dårlig intervjuet gikk.
Tror du i Staten ville vært "skyldt" en slags respons. i det private er det kanskje ikke sånn, men det er dårlig folkeskikk lell.
Jeg har søkt jobber i staten før og vært på intervju, for så å aldri høre noe igjen. Det skjer ikke ofte, men det skjer.
Har opplevd det samme. Riktignok ble det både beklagelser og (bort)forklaringer da jeg til slutt tok kontakt selv.

Men i saken over virker det som de ikke engang prøver å rette opp inntrykket og istedenfor gjør seg maksimalt utilgjengelige. Da tror jeg de har avslørt seg som en plass man ikke burde prøve å bli ansatt i.

Zarzio

Legg inn av Zarzio »

Når jeg var avdelingsleder ringte jeg alle som var på intervju uansett om de kom videre eller fikk avslag. Synes det handler litt om folkeskikk egentlig. Dessuten tenker jeg at man må vise seg godt frem i en intervjuprosess også - kanskje kandidatene vil søke senere eller på andre jobber i samme bedrift, eller snakker om prosessen og inntrykket med andre kandidater i samme yrke som kanskje vurderer å søke senere.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Jeg sendte e-mail til alle søkere, også dem som ikke ble plukket ut til intervju. Hadde alltid en rask prosess.

Siste utlysning hadde jeg dog over 150 søkere. Men da brukte jeg tenikken med å ca halvere bunken med søknader, og hive dem i søpla. De søkerne hadde uflaks, og ansatte med uflaks ønsket jeg ikke.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jobb og Utdanning»