Hva skjer i Sverige?

Svar
LANISTA

Re: Hva skjer i Sverige?

Legg inn av LANISTA »

Pernille skrev: tor jul 21, 2022 6:59 pm
LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 6:17 pm Jeg vil gi opphold under forutsetninger om at norske lover er gjeldende fra den dagen de setter fot i vårt land. Og jeg vet like godt som deg at det er umulig. Så ikke misforstå meg, jeg er ikke for enda friere innvandringslover. Jeg tror at hvis de som jobber med dette, hadde brukt mer fornuft kunne en del ha vært unngått.
F.eks er det å lære norsk flytende, for de under 50, avgjørende. De over 50 må også forstå norsk. Men å be de lære det flytende er umulig.
Språk er makt. Jeg driter i din hudfarge, religion og bakgrunn hvis du kan uttrykke deg slik vi gjør hvor vi bor.
Hadde jeg måtte rømme til et annet land, vil språket vært min bibel. Først det, og så alt annet.
Jo, men det er ingen som er uenig i dette. Likevel er det ingen land i Europa som har klart å knekke "integreringskoden" for visse grupper innvandrere, selv etter over 60 år med kontinuerlig innvandring og snart fire generasjoner med innvandrere. Og felles for mange av disse gruppene er ofte at de kommer fra land med reaksjonære og tilbakestående kulturelle og relgiøse røtter. Såpass ærlige må vi være uten frykt for å generalisere litt her og der. De som føler at de ikke tilhører generaliseringen kan jo bare la vær å ta seg nær av det. Jeg f.eks. er en skikkelig racer på lukeparkering. Derfor tar jeg meg heller ikke nær av utsagnet "kvinner kan ikke lukeparkere" (jeg er derimot dritdårlig på å rygge med tilhenger).
Selvfølgelig kan man si at et land står langt tilbake. En kan også si at folk flest fra det landet er rasister, så lenge man har grunnlag for det.
Tro meg, kjære deg, jeg er den siste som ønsker å se islamister vinne. Jeg hater de så mye at det har gått forbi hat. Nå ser jeg ned på dem som om de var bakterier.
Men jeg beholder poenget mitt ved at folk er veldig forskjellige. Og vi, uansett hvor irriterende det er, må behandle de deretter.
Til tross for at jeg også sitter på fakta om at de fleste som rømmer fra nordafrika er deseprate og kan ikke ansees som beregnlige. Sånn rent matematisk og pragmatisk.
Allikevel vil både du og jeg løpe til stranden på Sicilia hvis noen nettopp svelget for mye vann?
60 år. Javel. Det er lite i en større sammenheng. Tror vi vil slite med dette frem til ca 2150. Kanskje noen tiår til.
Etter det har vi faste bevis på liv andre steder og det endrer hele bildet vårt av hvem vi er.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 3:43 pm
Neptun skrev: tor jul 21, 2022 2:10 pm
LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 2:02 pm

Ingen land eller regioner er tilbakestående, Pernille. Bare enkeltmennesker. Hvis majoriteten av oss var enig i det, hadde vi gjort enorme fremskritt.
Trøste og bære for en naivitet og enorm dumskap i samme setning.
Disse "enkelt"menneskene tar med seg sin religion og kultur til Norge, dvs. alle årsakene til at deres egne land er dysfunksjonelle - og lever som de gjorde i sine hjemland.
Når vi slipper inn mange nok av disse folka så blir det akkurat slik i Norge også. Land som Sverige leder an.
Flere titalls store bydeler er definert som "no go zones" av politiet. Der er det ikke svensk lov som gjelder, men islam og stammelover. Folk som deg er både livsfarlig for høyt utviklede vestlige land. Dere ødelegger sivilisasjoner.
Ok. Jeg håper inderlig at ditt intellekt ikke påfører deg daglige blåveiser fordi dører, trapper og lignende krever rask reaksjon. Sorry, den fortjente du. Du snakker om noe annet og bare blåser på.
Ville vært helt oppgitt om jeg skulle være enig med deg i noe som helst.
Vet om en som aldri kom ned etter en bad trip, han formulerer seg akkurat likens. Bare vås.

Andre har forsøkt å forklare deg (med teskje) at det er summen av alle enkeltpersoner som bestemmer hvordan de skal ha det.
"Tilfeldigvis" er det bare elendighet i muslimske og afrikanske land. Det burde få noen og enhver til å fatte sammenhenger, men som vi ser på langt nær alle.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Neptun skrev: tor jul 21, 2022 8:45 pm
LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 3:43 pm
Neptun skrev: tor jul 21, 2022 2:10 pm

Trøste og bære for en naivitet og enorm dumskap i samme setning.
Disse "enkelt"menneskene tar med seg sin religion og kultur til Norge, dvs. alle årsakene til at deres egne land er dysfunksjonelle - og lever som de gjorde i sine hjemland.
Når vi slipper inn mange nok av disse folka så blir det akkurat slik i Norge også. Land som Sverige leder an.
Flere titalls store bydeler er definert som "no go zones" av politiet. Der er det ikke svensk lov som gjelder, men islam og stammelover. Folk som deg er både livsfarlig for høyt utviklede vestlige land. Dere ødelegger sivilisasjoner.
Ok. Jeg håper inderlig at ditt intellekt ikke påfører deg daglige blåveiser fordi dører, trapper og lignende krever rask reaksjon. Sorry, den fortjente du. Du snakker om noe annet og bare blåser på.
Ville vært helt oppgitt om jeg skulle være enig med deg i noe som helst.
Vet om en som aldri kom ned etter en bad trip, han formulerer seg akkurat likens. Bare vås.

Andre har forsøkt å forklare deg (med teskje) at det er summen av alle enkeltpersoner som bestemmer hvordan de skal ha det.
"Tilfeldigvis" er det bare elendighet i muslimske og afrikanske land. Det burde få noen og enhver til å fatte sammenhenger, men som vi ser på langt nær alle.
London 1759, har sendt brev og ønsker deg visstnok tilbake.

Corvus

Legg inn av Corvus »

LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 8:55 pm
Neptun skrev: tor jul 21, 2022 8:45 pm
LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 3:43 pm

Ok. Jeg håper inderlig at ditt intellekt ikke påfører deg daglige blåveiser fordi dører, trapper og lignende krever rask reaksjon. Sorry, den fortjente du. Du snakker om noe annet og bare blåser på.
Ville vært helt oppgitt om jeg skulle være enig med deg i noe som helst.
Vet om en som aldri kom ned etter en bad trip, han formulerer seg akkurat likens. Bare vås.

Andre har forsøkt å forklare deg (med teskje) at det er summen av alle enkeltpersoner som bestemmer hvordan de skal ha det.
"Tilfeldigvis" er det bare elendighet i muslimske og afrikanske land. Det burde få noen og enhver til å fatte sammenhenger, men som vi ser på langt nær alle.
London 1759, har sendt brev og ønsker deg visstnok tilbake.
Som han sier. Det er ikke enkeltpersoner som gjør at det er fattigdom , vold, krig, terror, kvinneundertrykking, kaos i veldig mange muslimske land. Det er hele kulturen og religionen som gjør at det blir slike dysfunksjonelle skrekkland.

Pernille

Legg inn av Pernille »

LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 7:24 pm Selvfølgelig kan man si at et land står langt tilbake.
Var det ikke dette du mente var feil bare et par innlegg lenger opp her?

Så lenge vi har få muligheter til å kaste ut etablerte innvandrere som begår kriminelle handlinger eller som ikke klarer å integrere så må vi være "føre-var", hvilket i praksis betyr at vi må begrense inntaket av innvandrere fra voldelige og tilbakestående land og regioner på et generelt grunnlag. Det hverken betyr eller skal tolkes som at alle som bor der er voldelige og tilbakestående.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Pernille skrev: man jul 25, 2022 9:59 am
LANISTA skrev: tor jul 21, 2022 7:24 pm Selvfølgelig kan man si at et land står langt tilbake.
Var det ikke dette du mente var feil bare et par innlegg lenger opp her?

Så lenge vi har få muligheter til å kaste ut etablerte innvandrere som begår kriminelle handlinger eller som ikke klarer å integrere så må vi være "føre-var", hvilket i praksis betyr at vi må begrense inntaket av innvandrere fra voldelige og tilbakestående land og regioner på et generelt grunnlag. Det hverken betyr eller skal tolkes som at alle som bor der er voldelige og tilbakestående.
Det er vel utrykk som tilbakestående land, jeg reagerer på da 9/10 som bruker den type utrykk ville ha gjort det dårlig i hvilken som helst evnetest.
Legg inn en faktor i din talemåte som slutter deg fra å generalisere.
Klart det finnes land som står tilbake uavhengig av det. Det betyr ikke
at jeg automatisk anser alle som bor der for å være apekatter!
FN har rangeringer. Klart det finnes land som sliter massivt. Har overnattet i flere av dem. Og alle av dem har folk som rangerer overraskende forskjellig evnetest-messig. At systemet er feil, betyr ikke at alle der er idioter.
Det var bare det.

Pernille

Legg inn av Pernille »

LANISTA skrev: man jul 25, 2022 12:00 pm Det er vel utrykk som tilbakestående land, jeg reagerer på da 9/10 som bruker den type utrykk ville ha gjort det dårlig i hvilken som helst evnetest.
Her generaliserer du jo i vilden sky selv. :) Ikke at det er noe galt i det altså, men man bør kanskje feie for sin egen dør først før man opptrer som representant for Tilsynet for høy moral?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Pernille skrev: man jul 25, 2022 12:41 pm
LANISTA skrev: man jul 25, 2022 12:00 pm Det er vel utrykk som tilbakestående land, jeg reagerer på da 9/10 som bruker den type utrykk ville ha gjort det dårlig i hvilken som helst evnetest.
Her generaliserer du jo i vilden sky selv. :) Ikke at det er noe galt i det altså, men man bør kanskje feie for sin egen dør først før man opptrer som representant for Tilsynet for høy moral?
Jeg vil gjerne lære noe nytt fra FD i dag. Hvordan generaliserer jeg, sånn spesifikt? (Mulig du har rett og jeg legger meg flat som en handbikkje som nettopp fikk en elefantsprøyte om du kan pinpointe det)

Pernille

Legg inn av Pernille »

LANISTA skrev: man jul 25, 2022 1:03 pm
Pernille skrev: man jul 25, 2022 12:41 pm
LANISTA skrev: man jul 25, 2022 12:00 pm Det er vel utrykk som tilbakestående land, jeg reagerer på da 9/10 som bruker den type utrykk ville ha gjort det dårlig i hvilken som helst evnetest.
Her generaliserer du jo i vilden sky selv. :) Ikke at det er noe galt i det altså, men man bør kanskje feie for sin egen dør først før man opptrer som representant for Tilsynet for høy moral?
Jeg vil gjerne lære noe nytt fra FD i dag. Hvordan generaliserer jeg, sånn spesifikt? (Mulig du har rett og jeg legger meg flat som en handbikkje som nettopp fikk en elefantsprøyte om du kan pinpointe det)
Hm? "9 av 10 ville ha gjort det dårlig i en hvilken som helst evnetest" er en generalisering (med mindre du klarer å dokumentere disse tallene). Utsagnet har, i tillegg til å være generaliserende, minst to andre problemer: for at det skal være sant så må du først finne alle som har brukt setningen "tibakestående land" og deretter må du undersøke om de gjør det dårlig på absolutt alle evnetester som er å oppdrive.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Pernille skrev: man jul 25, 2022 3:35 pm
LANISTA skrev: man jul 25, 2022 1:03 pm
Pernille skrev: man jul 25, 2022 12:41 pm

Her generaliserer du jo i vilden sky selv. :) Ikke at det er noe galt i det altså, men man bør kanskje feie for sin egen dør først før man opptrer som representant for Tilsynet for høy moral?
Jeg vil gjerne lære noe nytt fra FD i dag. Hvordan generaliserer jeg, sånn spesifikt? (Mulig du har rett og jeg legger meg flat som en handbikkje som nettopp fikk en elefantsprøyte om du kan pinpointe det)
Hm? "9 av 10 ville ha gjort det dårlig i en hvilken som helst evnetest" er en generalisering (med mindre du klarer å dokumentere disse tallene). Utsagnet har, i tillegg til å være generaliserende, minst to andre problemer: for at det skal være sant så må du først finne alle som har brukt setningen "tibakestående land" og deretter må du undersøke om de gjør det dårlig på absolutt alle evnetester som er å oppdrive.
Hm. Tja, det kan bli litt av en oppgave. Jeg kjøper at det var veldig generaliserende. Jeg er skuffet og legger meg ned for å analysere min dårskap, for her hoppet jeg rett nedi nettet jeg selv hadde laget. Sorry.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Anders Ygeman, migrations- och integrationsminister, vill se tydligare kriterier i det som polisen klassar som särskilt utsatta områden, berättade han nyligen i en intervju med Dagens Nyheter.

– Jag tror att det är dåligt att ha områden där majoriteten har utomnordiskt ursprung, sa han i intervjun, som kritiserats av såväl Centerpartiets Annie Lööf, Miljöpartiets Märta Stenevi som socialdemokratiska kommunalråd, intervjuade i DN.

Vänsterpartiets förre partiledare Lars Ohly skrev på Twitter : ”Så talar en rasist”, och länkade till intervjun.

Vil det noensinne bli rasistisk å påpeke slikt i Norge også?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28 ... itik-trams

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

Guttorm123 skrev: tor aug 04, 2022 8:16 pm Anders Ygeman, migrations- och integrationsminister, vill se tydligare kriterier i det som polisen klassar som särskilt utsatta områden, berättade han nyligen i en intervju med Dagens Nyheter.

– Jag tror att det är dåligt att ha områden där majoriteten har utomnordiskt ursprung, sa han i intervjun, som kritiserats av såväl Centerpartiets Annie Lööf, Miljöpartiets Märta Stenevi som socialdemokratiska kommunalråd, intervjuade i DN.

Vänsterpartiets förre partiledare Lars Ohly skrev på Twitter : ”Så talar en rasist”, och länkade till intervjun.

Vil det noensinne bli rasistisk å påpeke slikt i Norge også?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28 ... itik-trams
Alt håp er ute for Sverige.
Men det ser stygt ut for Norge også, vi er bare ca. 10 år etter svenskenes dekonstruksjon av eget land.

Selvsagt skal den store majoriteten i Sverige og Norge være svensker og nordmenn. Det skulle da bare mangle - og selvsagt er det ikke majoriteten som skal tilpasse seg folk som inviterer seg selv til Norden og Vesten. Men venstresiden inkl. sentrum er ikke enig, de mener det er rasisme å hevde at Norge er et norsk land med norske verdier og kultur. Sånn er det vel i Sverige også.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Med tre minuters mellanrum kom två larm om skottlossning i Eskilstuna.

Först i Nyfors – sedan vid en lekplats i Årby.

Det är samma lekplats där en kvinna och ett barn blev skjutna för tre veckor sedan.

Barnegjengkriminalitet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6 ... d-lekplats

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Barn så unga som åtta år rekryteras in i kriminella nätverk i Stockholms polisområde.

Det säger regionpolischefen Mats Löfving i SVT:s ”Aktuellt”.

– Kan du förvara narkotika, eller vara observatör? I gengäld får du en häftig Iphone. Det är så man börjar stegen in i kriminaliteten, säger han.

En skremmende utvikling....

https://www.expressen.se/nyheter/polisc ... a-natverk/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»