Tippeligaspill

Svar
GoingKronos

Re: Tippeligaspill

Legg inn av GoingKronos »

Tredje runden på en uke, og vi nærmer oss allerede 2/3 av sesongen spilt tross alt vi bare er tidlig i august. Så dette avslutter den tøffe perioden av terminlista, herfra og ut blir det en kamp i uka, og i tillegg så får vi inn en landslagspause. Men først skal vi gjennom runden i dag og i morgen.

Allerede i dag syns jeg det er tre interessante kamper. Raufoss er oppe på kvalik, jeg trodde kanskje de var litt på retur etter slakt mot Brann og så en svak kamp mot Skeid. Men så har de svart bra med seier over Fredrikstad, uavgjort mot Sandnes Ulf før de vant i midtuka borte mot Mjøndalen. De bør kjøre over Stjørdals/Blink som kommer fra to av årets viktigste kamper (først lokalderby mot Ranheim før 6poengskamp mot Grorud). Det vil ikke overrasket meg om de er litt flat her, og de har en tynn tropp. Jeg syns Raufoss -1 er et fint spill, da får man pengene tilbake om formlaget bare vinner med et mål. Rundens hovedspill.

Sogndal sitt stortap mot Sandnes Ulf gjør at dynamikken i kampen mot KFUM Oslo blir interessant. Er det en knekt gjeng eller et revansjesugent lag som kommer på banen? Det er kun Brann som har vært bedre på hjemmebane i år, og sist slo de altså Stabæk (tross alt det holdt på å kollapse på slutten). Så jeg har vanskelig for å tro at de faktisk skal være underdog mot et KFUM lag som ikke er veldig imponerende. Men den nye fotballen til Isnes passer godt på bortebane og de har tatt mer poeng borte enn hjemme i år. Denne er ekkel, men jeg tror man bare må holde seg for øynene og spille på Sogndal som underdog.

Så er det toppoppgjøret mellom Stabæk og Brann, det er jo ikke en tittelkamp siden Brann alt har avgjort det. Men det er nok ligaens to beste lag som møtes. Og det skal bli interessant å se hvordan Stabæk sitt forsvar står seg mot det fyrverkeriet som Brann er, bærumslaget har ikke sluppet inn mange mål hjemme så det bør være muligheter for en jevn match slik sett. Men jeg står over spill, det virker som ingenting kan stoppe Brann i år.

Mandagen er verken sportslig eller oddsmessig like interessant, det er sikkert fint å gå mot Start - og man kan sikkert vente til i morgen med å spille. Jeg syns oddsen på Kongsvinger er litt høy tross at de er et typisk hjemmelag som sjelden tar mye poeng på reise - men de møter et fryktelig dårlig fotballag i Grorud, det virker rett og slett som bunnen har gått ut av hele prosjektet. Jeg syns det er vanskelig å tro at det skal rette seg på fire dager fra sist kamp.

Hovedspill:

Raufoss - Stjørdals/Blink - hjemmeseier ahc-1 - 1,94 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Den frustrerende sommeren fortsetter, igjen velger Viking å rullere med laget og ga dermed bort 2 poeng - en utrolig merkelig vurdering når de uansett hadde tatt seg videre i Europa. Fullstendig overkjøring i 2.omgang hjalp ikke. Det skal bli gøy når ting snur!

Molde klarte også i rote det til med å gi bort en 2-0 ledelse, som de snur til seier. Og med alle de kontringssjansene de har på slutten så er det smått utrolig at de ikke får satt inn det fjerde målet. Akkurat nå er det ingen tvil om at Bodø/Glimt er Norges beste lag, så får vi se om forspranget til Molde er for stort til å ta igjen. Det kjennes mer og mer som Lillestrøm er ute av gullkampen, håpet er vel at Molde og Glimt må bruke så mye ressurser på e-cup at de går på noen miner i seriespillet.

Status 2022:

Spill: 17

Innsats: 170

Gevinst: 150,5

TBP: 88,5

Status Totalt:

Spill: 317

Innsats: 3170

Gevinst: 3543,25

TBP: 111,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Kun 6 kamper denne runden å velge i, og det er strengt tatt veldig tynt på spillefronten. Allerede to kamper i dag, så la oss ta en kjapp gjennomgang.

Bodø/Glimt er dager unna sin viktigste kamp i klubbhistorien, tar de seg til Champions League så kommer de sannsynligvis til å være ledende norsk klubb i mange år fremover. Så er spørsmålet hvor mye de kikker mot det i dagens kamp mot Sarpsborg. Sarpsborg kommer fra en virkelig dårlig rekke med resultater, men har handlet litt spillere og vi får sannsynligvis se Engvall spiss allerede her. Mot andre lag enn Sarpsborg så hadde jeg nok vurdert under-spill her, men Billborn er så offensivt lagt at det fort kan bli veldig åpent selv om Glimt prøver å kontrollere kampen. Jeg lar nok kampen passere, men en advarsel mot å spille på lag som har en slik inneklemt kamp som denne.

Sandefjord og Rosenborg spiller også i dag, RBK blir med rette klar favoritt og dette Sandefjord-laget ser gjennområtten ut om dagen. Gode sjanser for at det blir målrikt, men linja er på O/U 3 også. Rosenborg seier og over 2,5 mål tror jeg er et fint spill, men limits på slike spill er lave - men som fredagskos er det fint.

Lørdag tar Aalesund mot Haugesund i en ikke alt for sexy fotballkamp, Aafk har kun vunnet en fotballkamp etter ferien - men de har hatt et tøft program (Glimtx2, RBK, VIFx2). Nå møter de et lag mer på eget nivå og da bør det bli tett og jevnt. En kamp ingen lag vil tape, og det peker mot lite mål. Begge lag er 4-4 over/under på respektive hjemme og bortekamper. Men Aafk har som kjent mistet sin storscorer i sommer, så jeg tenker de må være litt mer forsiktig. I en vriende runde så får under 2,5 mål bli rundens hovedspill. Søderlund ute med karantene for gjestene som også er positivt for spillet.

Søndagens tre kamper har jeg ingen spill i. Tromsø og Kristiansund møttes nylig, og da var nordlendingene klart bedre og nå har de hjemmebane. De bør vinne, men oddsen som tilbys er for lav på et lag som sliter stort med å vinne fotballkamper. Ingen blir vel sjokkert om det blir en ny uavgjort. Lillestrøm bør slå dette Jerv-laget, tapet i E-cupen bør ikke ha kostet for mye og uansett så har Jerv 120 minutter i beina i cupen dagen før. Oddsen er dog deretter, så om noe så er vel et underholdsspill på at Lillestrøm vinner og det blir over 2,5 mål. 5 av 6 siste hjemme (om vi tar med cupkampen nå i midtuka) har gått over 2,5 mål og kun i cupkampen unngikk de tap etter ordinær tid.

Runden avsluttes på Hamar siden HamKam tydeligvis har kontraktsfestet å være i de fleste hovedkamper denne sesongen. De møter formlaget Vålerenga, og det blir nok tøft. Som jeg skrev sist er det en fare for at de uavgjorte kampene blir til knepne tap utover høsten. Men jeg er fortsatt litt skeptisk til om VIF vil være så stabilt gode at det er verdi på borteoddsen her, men det er klart at de fremstår både på banen og overgangsmarkedet som en storklubb om dagen - så det er et kraftig momentum de går inn i denne kampen med. Så blir det en krig på Hamar der folk elsker å klå hovedstadslag uavhengig om det er i fotball eller hockey. Jeg velger å stå over spill.

Hovedspill:

Aalesund - Haugesund, under 2,5 mål - 1,99 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Raufoss skuffet i en merkelig match. Raufoss var fullstendig overlegen, spesielt i 1.omgang og jeg følte meg ganske trygg på at dette kom til å gå veien. Så scorte Blink på sin første sjanse i kampen i det 63 minutt og derfra og ut er det en ren kaoskamp som kunne endte nærmest på hvordan måte som helst.

Sogndal begynte kampen best mot KFUM og var tydelig revansjesugen. Men så tar KFUM ledelsen på et selvmål, Sogndal får seg en utligning før dagens andre selvmål er et faktum og et nytt tap for Flo. Det sitter nok litt i hode på Sogndal om dagen, og når de får dårlige opplevelser så takler de det dårlig.

Kongsvinger gjorde jobben mot Grorud, Oslo-laget virker å være klart dårligste laget i ligaen nå og de må nok forberede seg på et liv i PostNord. For Skeid gjorde nok en imponerende kamp og holdt høytflyvende Ulf til uavgjort - og utfra rapportene så var de også tidvis det beste laget. Start var Start og fant plutselig ut at de skulle slå til med en storseier.

Status Obos 2022

Spill: 19

Innsats: 190

Gevinst: 190,4

TBP: 100

Status OBOS Totalt:


Spill: 79

Innsats: 790

Gevinst: 889,65

TBP: 112,6

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Interessant runde i Obos, vi får alle 8 kampene i dag og det er faktisk flere veldig interessante spill.

Tre kamper klokka 15, i Fredrikstads kamp mot Ranheim var det mange som tok tidlig spill på Ranheim som litt overraskende ble vurdert som underdog. Ble spilt ned, men nå er det tydeligvis noe motspill som gjør at trønderne er tilbake som underdog. Litt tricky kamp, to lag i tvilsom form - Ranheim fikk seg en seier mot kriserammede Mjøndalen sist uten å imponere nevneverdig og Fredrikstad fikk sin kamp ødelagt av et tidlig rødt kort mot Åsane. Jeg tror nok Ranheim skal være veldig knapp favoritt, men er nok lettest å stå over spill om ikke oddsen forflytter seg enda mer.

Da er jeg mer interessert i hva som skjer i de dype skoger. Kongsvinger har vist seg å være et godt hjemmelag, de har tre seiere på rappen og det er kun Brann som har klart å reise fra Gjemselund med 3 poeng. Start er ikke Brann for å si det sånn og jeg syns det er urimelig at Start er klare favoritter. Etter litt nøling velger jeg meg +0,25 varianten som gir halv gevinst ved uavgjort - DNB er et godt alternativ og vi er nå i fasen av sesongen der et poeng for Kongsvinger ikke er så verdifullt siden de ligger midt på tabellen mens ny seier vil gjøre at de nærmer seg kontakt med playoff. Så kan hende de går for det om det står uavgjort når vi nærmer oss slutten, samtidig så er jo folk fra innlandet en realistisk gjeng. Rundens hovedspill.

Så til kampene 18.00, der jeg syns de tre kampene som ikke inneholder Brann og Stabæk er interessante. KFUM Oslo blir veldig klare favoritter mot Sandnes Ulf og det syns jeg er merkelig. Jeg har sett de slite både mot Åsane og Ranheim hjemme i det siste og som jeg har skrevet før så er jeg ikke veldig imponert over denne utgaven av KFUM - og jeg mistenker at Isnes heller ikke er det siden han spiller langt mer basic fotball med dette laget enn han er vant med. Basic spiller også Sandnes Ulf og de er gode til det. Så for meg er dette et autospill på x2.

To lag i dårlig form møtes til dyst på Nedre Eiker, og sannheten er jo at Mjøndalen hadde vært et bunnlag om det ikke var for den fantastiske starten. Det ser ikke ut til å bli bedre heller, stallen er svekket i overgangsvinduet og det er vanskelig å se at Vegard Hansen skal komme med nye ideer etter å ha vært hovedtrener der siden avslutningen av 2.verdenskrig. Sogndal sliter også, det er et lag med mer talent i seg som varierer veldig i prestasjonene - og da gjerne i en og samme kamp. Men jeg syns uansett oddsen er feil her, Sogndal sine problemer er mer kortsiktige og de har også opplevd at motstander har vært fryktelig effektive. Det er det lite som tyder på at Mjøndalen vil være. Kan fort bli uavgjort her, så jeg syns +0,25 er mer attraktivt enn DNB.

Skeid har plutselig stengt igjen butikken, to kamper uten mål i mot og det mot høyt scorende lag som Sandnes Ulf og Ranheim. Det var rett og slett ikke lett å se for seg en slik utvikling. Men jeg syns det er gledelig, Skeid er sjarmerende og de hadde utrolig mye marginer imot tidligere i sesongen. Oddsmarkedet har lagt merke til begge deler og gjør de til klar favoritt mot Åsane. Ingen tvil om at toppnivået til Åsane er bedre enn Skeid sitt, men så varierer prestasjonene betydelig. Åsane mistet spissen sin Lorentsen som fikk et overraskende eventyr i nederlandsk fotball. Stallen er tynn, men de har hentet inn litt lokale forsterkninger - og så er flere og flere spillere tilbake fra skade. Jeg har problemer med å tro at Åsane skal være så stor underdog mot et Skeid - tross at oksene har sett veldig sterke ut de siste kampene. X2.

La oss håpe det blir en deilig Obos-søndag!


Hovedspill:

Kongsvinger - Start, hjemmeseier (+0,25) - 2,01 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Når det sto 0-0 etter 80 minutter i Ålesund og man hadde under 2,5 som spill så tenkte jeg at endelig var marerittrekka med tap over. Men neida, endte 1-2 etter mål på overtid. Det var som å få spark rett i skrittet. Så var det ikke noe å si på at kampen gikk over, den var mye mer åpen at jeg hadde sett for meg. Men selvsagt ekstremt usannsynlig med 3 mål på 10 minutter. Så nå har jeg bestilt time hos sjaman for å få rensa sjela og få bort de onde åndene som har tatt over hovedspillet.

Rosenborg vant som forventet, og det ble også målrikt som jeg var inne på. Rosenborg er veldig varierende, særlig 1.omgang så var det fryktelig defensivt - men så god de har blitt det siste offensiv så har de råd til det, og det er jo litt gøy at Rekdal spiller så åpen fotball om dagen. Så får vi se hvor lenge det varer.

Mindre overraskende er det at Bodø/Glimt spiller målrike kamper, og særlig mot et lag som Sarpsborg blir det fort veldig mye rom å spille i. Men uansett imponerende at Glimt klarer å holde nivået selv når de har så avgjørende kamper foran seg. Det blir det samme denne helga, og det skal bli interessant å se om Knutsen rullerer eller ikke.

Jerv vant virkelig i lotto forrige helg, fikk et feilaktig straffe som ble matchavgjørende, og helt ellevillt hvor mange sjanser Lillestrøm brant - jeg husker Odd hadde en kamp mot Sandefjord tidligere i år der de også brant enormt med sjanser, men jeg tror Lillestrøm toppet det faktisk. Og på torsdag opplevde vi det samme igjen, da med Molde i Europa-cupen - også absurd med sjanser brent. Fotball er et merkelig spill.

HamKam stoppet Vålerengas seiersrekke på overtid og det var av det litt heldige slaget. Da Vålerenga ledet skrev jeg på twitter at de kanskje kunne ta igjen Lillestrøm - det er fortsatt mulig, men det blir nok noen poeng for langt opp. Men de kan bli høstens lag i det minste.

Status 2022:

Spill: 18

Innsats: 180

Gevinst: 150,5

TBP: 83,6

Status Totalt:

Spill: 318

Innsats: 3180

Gevinst: 3543,25

TBP: 111,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Syv kamper på menyen, og vi er tilbake til 2 på lørdag og resten søndag. Også denne runden så er det veldig mange store favoritter, og det er spesielt i en normalt sett jevn liga som den norske.

Bodø/Glimt er dager unna sin viktigste kamp i historien, og da er det selvsagt et spørsmål hvordan denne inneklemte kampen mot HamKam passer inn. Vil Glimt stille redusert? De trenger 3 poeng for å ikke miste kontakten med Molde, så de må gjøre en proff jobb. Fra et spillerperspektiv er det enkleste bare å stå over spill her. Jeg liker generelt å spille på seier og under 3,5 mål når store favoritter spiller kamper mellom viktige kamper i Europa - det blir ofte til at de kontrollerer inn kampene til seier uten å bruke unødvendig med krefter. Men Glimt er noe unikt, dog er HamKam ikke lett å bare kjøre over - men nå har de 120 minutter i beina og en tapt straffekonk.

Odd mot Sarpsborg er kamp mellom to lag som har hatt det tungt i det siste. Begge er i det vi kan omtale som bunnstrid og faren for spesielt kvalik er absolutt der. Jeg syns jo begge lagene har for mye kvalitet til at jeg tror det skal gå så galt. Men når ting begynner å gå galt, som det særlig har gjort i Sarpsborg som er fullstendig ute av stand til å forsvare seg, så skal man aldri tenke at man er for god til å rykke ned. Oddsmessig veldig vanskelig å vurdere, det ligger an til mål - men det tror også oddsmarkedet.

Over til søndagen, og Molde skal til Haugesund - et lag de har slått de 11 siste gangene. Hvordan har spillerne til Molde klart å nullstille etter sjansesløseriet i Europa? Molde har definitivt ikke gitt opp å ta seg til gruppespillet og da blir dette en kamp som kommer inneklemt. Samtidig så kjenner Molde pusten fra Glimt i nakken rundt seriegullet, så de må stille sterkt her. Haugesund står plutselig med 3 seiere på rad og er på vei å sikre ny kontrakt i det øverste selskapet. Det har også vært målrikt i det siste etter en litt traurig start, 5 av siste 6 hjemmekamper har hatt 4 eler flere mål i seg. Jeg tror det blir målrikt igjen og over 3 mål er et godt spill her.

Lillestrøm har for første gang på lenge hatt en hel treningsuke, og så får vi se om det hjelper på en sesong som har stoppet opp. Savnet av Adams er stort og ny spiss er ikke klar enda. Kanarifuglene er nok litt for stor favoritt til det de har prestert i det siste, men Sandefjord ser så råtten ut defensiv at det er vanskelig å tro at de får med seg poeng. Men når oddsen blir så høy så gir det som regel fin odds på at begge lag scorer mål. Der over 2,5 mål bare gir 1,50 så får man over 1,90 for at begge lag scorer, og det tror jeg gir opplagt verdi. Sandefjord har scoret i 6 av 9 bortekamper og etter at LSK så veldig stødig ut defensivt i starten av sesongen så har de sluppet inn mål i 5 av de 6 siste hjemmekampene (3 i serien og 2 i e-cup, kun cupkampen mot Aafk holdt de nullen). Jeg velger meg det som rundens hovedspill. Taaje er ute med karantene for Sandefjord, han har vært nøkkelspiller i midtforsvaret så det peker også mot mål.

Strømsgodset sin form er ikke all verden og litt som med Lillestrøm så er de nok vel store favoritter sett til form. Så er Jerv et veldig dårlig fotballag, og de lever mest av alt bare på flaks. Så dette er en kamp det er lett å stå over spill i.

Vålerenga er i form, og møter et Tromsø-lag som er veldig vanskelig å slå. Hadde det ikke vært for 120 minutter i beina for TIL (dog rullerte de på laget) så hadde dette nok fort blitt uavgjort. Nå blir det litt vanskeligere å vurdere, jeg kjøper sjelden Vålerenga som stor favoritt - det er mulig de er et topplag nå, men jeg holder pengene mine på konto.

Rundens hovedspill er fra Lerkendal og her er det virkelig topp mot bunn når det kommer til form, og jeg regner med at Rosenborg bare fortsetter å kjøre på. Jeg kommer ikke til å ta spill her, men jeg tror det her kan være en god match å følge med livebetting på. Aafk har en tendens til å holde stand ganske lenge før det kollapser mot gode lag. De holdt over 70 minutter borte mot Glimt, 60 minutter mot Vålerenga, 70 mot Viking - jeg vil ikke bli overrasket om historien gjentar seg.

Hovedspill:

Lillestrøm - Sandefjord, begge lag scorer - 1,94 Coolbet

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en halv gevinst på Kongsvinger etter 2-2 mot Start. Kongsvinger var det beste laget og burde slik sett ha vunnet, men samtidig ledet Start kampen to ganger så da får man tross alt si seg fornøyd.

Ellers ble det en dramatisk uke i Obos, der to av de mest profilerte trenerne måtte takke for seg etter skuffende resultater. Det burde jo ikke overraske at en trener som har så dårlige resultater som Vegard Hansen har hatt i Mjøndalen den siste tiden får fyken, men han er Mr.Mjøndalen og det blir spesielt å se klubben under en annen ledelse. På den andre siden så kan vi nok få se mer til Hansen - for jeg regner med at han blir å vise seg i tv-ruta fremover og det er sikkert en klubb som vil ta sjansen på han etter hvert.

Og det samme gjelder Eirik Kjønø, som en av de unge talentfulle trenerne i landet vil det dukke opp nye muligheter. Stabæk satser over evne, så opprykk er et krav og med den dårlige formen i det siste så fremsto det som mer og mer usikkert om de ville nå målet. Så er det selvsagt absurd i seg selv å sparke en trener etter 12 måneder som er noen få poeng unna direkte opprykk, og skal de først ha en slik klubbdrift så bør de jo satse på en rutinert trener og ikke en som må få muligheten til å prøve og feile. Så slik sett passer nok Bohinen bedre, selv om han virkelig ikke har blendet befolkningen med sin kunnskap og skarpe analyser som tv-ekspert - men får man seg et stort navn som spiller så åpner det definitivt dører etter endt karriere. Så har Bohinen helt ok resultater å vise til som trener, og han kjenner klubben fra tidligere som sportsdirektør.

Jeg er mer spent på hvordan trenerskiftet i Mjøndalen slår ut, det trenger ikke å bli noe bedring der og jeg er litt overrasket over at de ikke henter inn en trener utenfra for å få en ny stemme i garderoben. Jeg vet ingenting om assistent Kevin Nicol som rykker opp, skotte med fortid i Asker og som har vært med på nedturen nå i Mjøndalen.

Ellers fra runden som var må Sandnes Ulf lure på hvordan de klarte å tape for KFUM, ledet 1-0 og var fullstendig overlegen - det var bare å sette inn 2-0 og drepe kampen. I stede scorte altså KFUM 3 mål på 5 minutter og det var den kampen - og i verste fall det opprykket. Fredrikstad sikret seg uavgjort med mål på overtid, i det som var en jevn kamp mot Ranheim i plankebyen. Men de tapte to poengene kan fort bli veldig dyr for Ranheim når vi oppsummerer sesongen. Skeid gjør nok en veldig sterk prestasjon, de er et av formlagene i divisjonen og helt umulig at de overlever uten å måtte gjennom kvalik er det ikke - men det forutsetter nok at Bryne stopper opp kraftig og at Skeid reiser til Jæren senere i høst og tar med seg 3 poeng. For Grorud er det over mens Blink holder følge med Skeid - som i seg selv er en prestasjon med alle de økonomiske problemene som er i klubben. Så har de hatt mye marginer med seg i disse kampene så jeg er skeptisk til om dette vil fortsette utover høsten.

Status Obos 2022

Spill: 20

Innsats: 200

Gevinst: 205,65

TBP: 102,8

Status OBOS Totalt:


Spill: 80

Innsats: 800

Gevinst: 904,9

TBP: 113,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos-runden tyvstartet i går med Brann sin overkjøring av Sogndal, så da har vi syv kamper igjen å lete spill i.

Sandnes Ulf skal selvsagt vinne over Stjørdals/Blink, men samtidig så er dette et lag som varierer i prestasjonene - som sist hjemmekamp der de var heldige som klarte uavgjort mot Skeid. Så som storfavoritt så bør man behandle dem med forsiktighet. Men jeg tror det blir målrikt, 5 av de siste 6 hjemmekampene har hatt minst 4 mål i seg og her tror jeg de går i angrep fra start av. Blink er involvert i mange målrike kamper også på bortebane, kun 2 av sesongens 10 bortekamper har hatt under 3 mål i seg. Linja er på over 3,25 mål og jeg syns det er litt verdi der.

Dagens godbit er selvsagt Stabæk mot Start, veldig vanskelig å vurdere Stabæk når det er bare par dager siden de skiftet trener - så syns jeg jo Start generelt er overvurdert av oddsmarkedet og 1,90 er i utgangspunktet veldig pen odds på Bærumslaget. Greit å se kampen og kanskje sette et livebet om man ser at Stabæk har riktig tenningsnivå.

Mandag så smeller det i Oslo, et Grorud som ikke har noe annet valg enn å vinne møter et Skeid i storform. Oddsen er for meg alt for jevn - Skeid er rett og slett et mye bedre fotballag om dagen. Så har Skeid kun klart et stusselig poeng på bortebane - men Grorud har verken vunnet hjemme eller på noen annen stadion denne sesongen. Grorud har hentet inn spiss, Godly Michael med fortid i Vålerenga og nå sist i Sogndal. Om han kan ha en øyeblikkelig effekt er vanskelig å spå, men karrieren har gått i feil retning. Uavgjort-faren er selvsagt stor - Grorud spilte veldig mye U i starten av sesongen og Skeid vet at med kryss her så holder de avstanden ned til hovedstadskollegaen. Derfor vil jeg ha full forsikring med pengene tilbake ved uavgjort. Skeid er rundens hovedspill.

Ellers er det tynt med verdi for meg denne mandagen, KFUM har fått veldig godt betalt i år og jeg holder fast på de som overvurdert - men det er ikke noe i Fredrikstad som tyder på at de er på vei mot form. Bryne er et bananskall og Ranheim har ikke imponert i det siste etter den sterke formen i sommer. Lokalderby på innlandet holder jeg meg lett unna og Mjøndalen uten Vegard Hansen vet jeg ikke hva jeg skal tro om.

Hovedspill:

Grorud - Skeid, borteseier (DNB) - 1,84 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ville seg ikke denne gangen heller, Sandefjord startet dårlig og kom under 1-0. Da våknet de og kjørte resten av omgangen og svidde en stor sjanse alene med keeper. Det virket litt som samme kampbilde fra start av 2.omgang og så scorer LSK på sin første sjanse i omgangen og da gir Sandefjord opp og resten av kampen er det helt dødt. Med Glimt og Molde i gruppespill i Europa i høst så er håpet om seriegull fortsatt der, og med Lehne Olsen på plass så øker det sjansene betydelig.

Det ble ganske tamt i Haugesund, hadde forventet mer energi fra Haugesund - spesielt når de kommer under, det virket nesten som de var selvtilfreds etter noen seiere - og er kanskje en klubb og spillegruppe som bare er fornøyd med å eksistere i Eliteserien. Molde med god kontroll og gutsy av Moe å bytte Fofana ut etter 60 minutter allerede. Skal man vinne seriegull så er slike seire bokstavelig gull verd.

Det ble en tung uke for Glimt, først så gir de bort to poeng mot HamKam før de river siste hindret før Champions League-spill. Det skal bli interessant å se om de klarer å løfte seg i etterkant, de fikk jo en veldig gøy Europa League gruppe så det bør jo hjelpe på det mentale. 7 poeng opp til Molde med 11 kamper høres tøft ut, sannsynligvis må de nok gå så godt som feilfritt resten av serien.

Storlagene Rosenborg og Vålerenga hadde virkelig flaksen på sin side, så er det neppe tilfeldig at AAFK igjen roter det til på slutten. Jeg skrev om det forrige uke, de sliter rett og slett med å holde en hel kamp. Så var det spillemessig fremgang, men nå er de i en veldig vond sirkel. Det samme er Sarpsborg, og de skal være veldig takknemlig for at Jerv og Kristiansund er så hjelpeløse. Det gjør nok at Billborn fortsatt har jobb, for det er virkelig hjelpeløst om dagen.

Status 2022:

Spill: 19

Innsats: 190

Gevinst: 150,5

TBP: 79,2

Status Totalt:

Spill: 319

Innsats: 3190

Gevinst: 3543,25

TBP: 111,1

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det var et underholdende Oslo-derby mellom Grorud og Skeid, og Skeid burde strengt tatt vunnet dette. Grorud begynte best og var ikke så mye å si på at de tok ledelsen, men deretter var det litt divisjonsforskjell på lagene og oksene svidde noen feite sjanser i sluttminuttene etter at Grorud var redusert til 10 spillere. Det førte også til nok en trenersparking, men jeg ser ikke for meg at det vil hjelpe Grorud - om det skulle være mulig måtte det nok ha skjedd litt tidligere i sesongen.

Stabæk fikk en skikkelig effekt av trenerbytte, men det var Start som begynte best og så tok Stabæk ledelsen på et skikkelig flaksemål. Men derfra og ut så var Stabæk og effektive. Stabæk bør rykke direkte opp, for det er ikke veldig imponerende det vi ser fra Ranheim og Sandnes Ulf som begge gir fra seg poeng mot lag i bunnstriden. Ulf var dog uheldig, vet ikke hvor mange ganger det smalt i treverket der - mens Ranheim bare var dårlig og 1.poeng var faktisk i overkant av hva de fortjente. Når trenerne nå er begynt å falle så bør Tjelmeland bekymre seg, for akkurat nå så virker det veldig usannsynlig at Start skal klare kvalik og en ny 8.plass kan han vel neppe overleve med?

Kanskje det blir KFUM som er den hardeste utfordreren til Stabæk, som er smått utrolig. Men om man vinner sine kamper så spiller det ingen rolle at man ikke imponerer spillemessig - med så lite igjen av sesongen er det fullt ut mulig at ting ikke jevner seg ut i det korte bildet. Men dette er utvilsomt Stabæks opprykk å tape.

Mjøndalen fikk ingen effekt av sin trenersparking, jeg tror fortsatt at det hadde vært viktig med å få en stemme utenfra inn for å snu den grusomme trenden. Uansett har Mjøndalen tid på seg, de kommer nok ikke til å rykke ned i år selv om de skulle fortsette å tape kamper.


Status Obos 2022

Spill: 21

Innsats: 210

Gevinst: 215,65

TBP: 102,7

Status OBOS Totalt:


Spill: 81

Innsats: 810

Gevinst: 914,9

TBP: 113,0

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Obos-runden er splittet opp mellom lørdag og mandag, og jeg syns det er en oddsmessig interessant runde.

Fredrikstad blir merkelig store favoritter mot Sogndal. To lag i tvilsom form, men begge har hatt ganske tøff motstand i det siste. Fredrikstad er dog på hele 6 kamper uten seier, og sist seier kom mot fortapte Grorud. Det er egentlig ingen grunn til å tro på dem. Sogndal jobber fortsatt med å løse sine defensive problem, og nå har de hentet Slørdahl på lån fra Lillestrøm - bør være en solid forsterkning. Her syns jeg Sogndal absolutt bør få med seg noe og spiller +0,25.

Åsane blir også underdog når de reiser for å møte Stjørdals/Blink, for tiden er det ikke i Verdal de med mest flaks i landet bor. For Blink har fått veldig godt betalt de siste kampene og har plukket 8 poeng på de fire siste kampene. Det som er med flaks er at det tar har en tendens til å ta slutt, og spørs om det skjer her. Jeg syns det er autospill på Åsane her, de er det bedre fotballaget og tross bortebane og at Blink har mer å spille for så tar jeg en DNB på bergenserne.

Kongsvinger er i kjempeform og er gode på hjemmebane, så er Stabæk et par klasser bedre som lag og da lar jeg den kampen passere selv om det alltid er litt fristende med så høy odds på et hjemmelag som presterer jevnt og godt. Oddsen skal dog ikke røre seg veldig mye før jeg tar et spill.

Over til mandagen der Brann og Start naturlig nok er veldig store favoritter, man gjør nok aldri feil med å gå mot Start - men dette Grorud-laget får ingen penger av meg. Nytt Oslo-derby og jeg liker fortsatt Skeid, de ser mye bedre ut og det at kampprogrammet ikke lengre er så tett gjør at de holder det gående mye bedre i 90 minutter enn tidligere der de møtte veggen på slutten av kampene. KFUM er dyktige på å vinne jevne fotballkamper, men til denne oddsen går jeg uten videre tvil mot dem og spiller Skeid +0,5.

Til sist så mener oddsmarkedet at det er helt åpent mellom topplaget Sandnes Ulf og Mjøndalen som har tatt 5 poeng på de siste 13 kampene (seier over Grorud). Jeg forstår ikke så mye av det, og det er autospill på vestlendingene. Så kan vel trenerbytte ha en forsinket effekt, men jeg er mer enn litt tvilende til at å flytte opp assistenten er riktig medisin - det er også en fare for at det er litt nivåforskjell på benkene, Bjarne Berntsen er en rutinert trener som vet hvordan man får resultater. Det får bli rundens hovedspill.

Mjøndalen - Sandnes Ulf, borteseier (DNB) - 1,88 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Endelig har vi 8 kamper på menyen i Eliteserien igjen og denne gangen bare 3 store favoritter etter mange runder der det har vært lengre enn langt mellom de jevne kampene.

Vi begynner i sør, Jerv tar i mot Bodø/Glimt. Det ble fullstendig overkjøring når lagene møttes i Bodø for litt siden, og det er vel fare for det samme her. Spørsmålet er jo hvordan 120 minutter sitter beina og ikke minst hvordan det har påvirket spillerne mentalt. Men de kunne ikke fått en mer takknemlig oppgave enn Jerv, så jeg lar dette passere i fred.

Strømsgodset knuste nettopp Jerv forrige helg, og nå skal de møte et Sandefjord som er ganske så råtten de også. Jeg har egentlig gitt opp å vurdere Sandefjord sine kamper, jeg vil ikke bli det minste sjokkert om de plutselig bare smeller til og gjør en veldig god kamp. Føler meg ganske trygg på at det blir mye mål, men det tror markedet også.

Over til søndagen der det er mer interessant fra et oddsperspektiv. Aalesund har ikke vunnet en fotballkamp siden 3.juli og det er også den eneste seieren siden fotballferien i slutten av mai. Det er fryktelig dårlig. Odd er varierende, men de fikk nok litt dårlig betalt en periode - men nå har de vunnet i cupen over Jerv og slått Sarpsborg i serien. I tillegg har de endelig fått på plass en spiss i Diomande. Mye tyder på at han går rett inn på laget her, og da får de en ekstra dimensjon. Jeg syns Odd er et bedre lag, og så får vi håpe at Paco ikke blir for kreativ i sin kampplan - for det har skjedd før og gått fryktelig galt. Men til denne oddsen er +0,5 på Skienslaget et godt spill.

Viking fikk knust sine drømmer om gruppespill i Europa på verst tenkelige måte, og det skal bli interessant å se hvordan de klarer å nullstille seg til møtet med Vålerenga. Jeg liker Oslo-laget her, formen er kanskje ikke helt i senit lengre - men de har møtt to lag som er vanskelig å bryte ned. Viking vil helt sikkert være mer offensiv og jeg mistenker i tillegg litt hangover. Jeg går for Vålerenga +0,25 her.

Overraskende fin odds på Molde her mot et Sarpsborg som er i oppløsning, jeg har rett og slett vanskelig å se hvordan Sarpsborg skal stå i mot dette og faren er at det kan bli stygt. Nå er Molde ikke Glimt, de roer oftere ned når de har kontroll på kampen - men -1,5-linja må det være gode sjanser for at de klarer. Så har de vært på reise i Europa, men de hadde så god kontroll at jeg tror ikke at det kostet alt for mye - og i tillegg har de en solid bredde i stallen. Det blir rundens hovedspill.

Ingen spill i de tre gjenværende matcher, uavgjort i TIL mot RBK ligger i kortene og det samme på Hamar. Setter man en 100 lapp på dobbel U der så kan man få litt fine lommepenger for liten innsats. Lillestrøm vinner sikkert, men KBK har fått trent litt og kanskje det hjelper. LSK scorer ikke så mye at det er verd å spekulere i handikapspill.

Hovedspill:

Molde - Sarpsborg, hjemmeseier ahc-1,5 - 2,12 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Endelig kom et vinnende spill, og det var ikke mye tvil om det - og det røde kortet på Sarpsborg gjorde det veldig enkelt. Molde er et veldig godt lag og de får på mange måter ikke den cred som de fortjener, mer om det når jeg skal skrive om rundens toppkamp.

Og ellers var også mine tanker om runden gode, Vålerenga er rett og slett et bedre lag enn Viking - og det viste de også til fulle. Det var jevnt i Ålesund, der hjemmelaget hadde det lille overtaket - men tangotrøyene vet ikke hvordan det er å vinne lengre. Og dårlige lag har ikke marginer med seg.

Ellers er selvsagt kampen man husker fra runden Tromsø mot Rosenborg, for en ellevill kamp - og likevel var det nesten slik at den endte uavgjort. Tromsø spiller jevnt med nesten alle, og om de begynner å klare å vippe kamper i sin favør så vil de ende på øvre halvdel av tabellen.

Kan Kristiansund klare the great escape? De tok poeng mot Lillestrøm og de slo Viking i en riktig så lavkvalitetskamp (de scoret på begge sine sjanser i kampen). Men nå har de fått troen og når man ser hvor dårlig dårlig Jerv, Sarpsborg, Sandefjord og Aafk er det ingen grunn å gi opp. Men de må ta over 2 poeng i snitt ut sesongen for å ha et håp, og det er ingenting i spillet deres som peker mot at det er mulig.

Status 2022:

Spill: 20

Innsats: 200

Gevinst: 171,7

TBP: 85,9

Status Totalt:

Spill: 320

Innsats: 3200

Gevinst: 3564,45

TBP: 111,4

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Jeg tror vi står overfor årets beste Eliteserierunde sett til det sportslige. Selvsagt mest for at vi får den ultimate gullkampen mellom Bodø/Glimt og Molde, men vi har også Vålerenga mot Lillestrøm i en kamp som er av stor sportslig betydning.

Men la oss begynne med hovedretten der et Bodø/Glimt som virkelig har åpnet bankkontoen som vi aldri har sett før i norsk fotball tar mot den tradisjonelle rikmannsklubben i Røkkes gullgutter fra Molde. Clash of the cash rett og slett. Og Bodø/Glimt blir store favoritter, og det syns jeg er merkelig. Ja, de har hentet Patrick Berg og Marius Lode fra mislykkede utenlandsopphold - men jeg forventer ikke at spillere som har spilt så lite skal inn å herje i Eliteserien fra dag en. Glimt har hele år med margin blitt vurdert av oddsmarkedet som ligaens beste lag selv om resultatene viser at Molde har holdt et høyere nivå. Nå får vi en test på hvordan ståa er og jeg er villig til satse på Molde +0,5 her. Molde har vunnet 4 av 5 siste mot Glimt, og som vi husker cupfinalen i mai. Så Molde er eneste laget i Norge som føler at de er bedre enn Bodø-laget, og det betyr noe når man møter fyrverkeriet fra nord. I tillegg fordel at det er Glimt som har presset på seg til å få et resultat. Linnes ute for Molde er et lite minus.

Over til søndagen, og nok et oppgjør med store tradisjoner når Viking reiser til Lerkendal for å møte Rosenborg. Og det er virkelig et synkende skip som kommer til Lerkendal og jeg ser bare ikke hvordan et RBK i medgang skal la seg stoppe av dette Viking-laget. RBK har begynt å score mye mål, og med det så har også Rekdal blitt mer populær. De er i en situasjon der det bare er å gasse fremover, jakten på 3.plassen er viktig med tanke på Europa og mulige fremtidige inntekter. Viking avslutter her et veldig tett program med 4 kamper på 10 dager og alt har vært en gedigen nedtur. Jeg forventer hjemmeseier og at Sæther er klar til kamp er et pluss. Jeg går for -0,75 varianten. For folk som liker å leke seg litt så kan sikkert RBK seier + over 2,5 mål være et godt spill (limitene på slike spill er dog lave). Det blir rundens hovedspill. Ingason ble som kjent skadet mot Tromsø og Skarsem suspendert, så litt hodebry blir det for Rekdal å sett sammen midtbanen.

Sarpsborg får igjen stor tiltro fra oddsmarkedet, og det er autobet mot et lag som ikke har vunnet en kamp siden 3.juli og nå står med 8 tap på rad. HamKam er som kjent vanskelig å slå, de dro til og med til Bodø og fikk med seg poeng. Det lukter U som alltid, men jeg velger pluss +0,5 varianten.

Også Kristiansund elsker oddsmarkedet denne uka, og ja Sandefjord suger - men KBK er fryktelig dårlig og seier mot Viking var av det virkelig heldige slaget. Avventer spill, vet ikke hvor lavt Michelsens menn blir spilt, men kommer til å ta et motspill slik oddsen står seg nå.

Resten av runden står jeg over spill i, gleder meg veldig til Vålerenga mot Lillestrøm - men det er vanskelig kamp rent oddsmessig. Vålerenga har sett klart bedre ut enn sin rival i det siste og de har momentumet på sin side. Men samtidig bruker dette å bli tett og jevnt - og kampene lever litt sitt eget liv, så da er rett over 2 i odds litt for lavt til å spille. Kanskje noe verdi på et underspill, det har vært veldig tett mellom lagene i det siste. Men som sagt jeg ordner meg popkorn og bare nyter kampen.

Hovedspill:

Rosenborg - Viking, hjemmeseier -0,75 - 2,04 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en skikkelig drittrunde i Obos. Sandnes Ulf klarte det igjen, denne gangen ødela de kampen sin på 7 minutter med å slippe inn 3 mål. Så forutsetter selvsagt det at man har et motstanderlag som scorer på alt, men når det skjer flere ganger på kort tid så har det noe med hva man gjør etter å ha fått baklengs. Det samme gjelder Sogndal, men der er forsvarsspillet generelt råttent. Og det hjelper tydeligvis ikke med å hente inn nye spillere, så der har den tidligere toppscoreren Flo noe å jobbe med - kanskje han bør ha inn noen i trenerteamet som har mer kompetanse i forsvarsspill?

Skeid var helt under båten, sannsynligvis var det en utladning etter flere gode prestasjoner i det siste - man kan nok ikke forvente en slik stabilitet av et nyopprykket lag. Og med Bryne sin seier så er vi nok tilbake til at det blir en fight mellom Skeid og Blink om å få muligheten til å spille kvalik for fortsatt Obos-liv. Åsane gjorde til slutt jobben mot trønderne, men det var en ugly seier der Blink ga god motstand tross utvisning og keepertrener i mål.

Status Obos 2022

Spill: 22

Innsats: 220

Gevinst: 215,65

TBP: 98

Status OBOS Totalt:

Spill: 82

Innsats: 820

Gevinst: 914,9

TBP: 111,6

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det er litt utfordrende i OBOS om dagen å vurdere hvor man har lagene både når det kommer til form og kvalitet. Vi kommer fra en runde med store seiere og store tap - så hvordan vil lagene respondere i dag og i morgen? Som kjent spilte Åsane og Brann i går, oddsmessig var det uansett en uinteressant kamp så jeg følte ikke det var noe behov for å skrive om den.

To kamper i dag og jeg er uenig med markedet i begge. Mjøndalen fikk seg en utrolig viktig seier mot Sandnes Ulf, men jeg ser ikke på det som en friskmelding og mer som en effektiv prestasjon (3 mål på 7 minutter). Nå er det ny bortekamp, og der har de tapt 6 av de 7 siste. Jeg ser fortsatt ikke trenerbytte som en løsning på problemene, og laget ble også svekket i overgangsvinduet selv om de hentet Arrocha på vinduets siste dag. KFUM er for fullt inne i kampen om direkte opprykk, få endringer i troppen og i solid form. De bør vinne dette til overraskende generøs odds. Sett til at Mjøndalen sjeldent taper stort, og for den delen at KFUM sjelden vinner stort så er nok det mest fornuftige å gå på ren hjemmeseier uten noe fiksfakseri.

Sandnes Ulf sin form er tvilsom, fire kamper uten seier - og det tross at de har møtt to bunnlag på hjemmebane. Jeg syns de har gjort et sterkt overgangsvindu og jeg mener Bjarne Berntsen står for klassen når det kommer til trenere i divisjonen. Nå møter de Start som går fra ene ytterkant til den andre i prestasjoner, men en storseier over Grorud hjemme får ikke meg til å ta bølgen. Start er og blir en middelhavsfarer, med høye topper og dype bunner. Jeg syns det at Sandnes Ulf er underdog på hjemmebane mot Start er merkelig, de har også møttes to ganger i år - i cupen i Sandnes og i serien i Kristiansand - og begge endte med seier til rogalendingene. Jeg gir Ulf fornyet tillit som rundens hovedspill, med pengene tilbake ved uavgjort.

Over til mandagen og det er ikke så mye interessant her, men jeg syns tross alt at Ranheim bør være større favoritt mot Grorud. Det er ingenting som peker mot at Grorud vil ta noe særlig med poeng de resterende kamper, sannsynligvis trenger de flaks eller at noe uforutsett hender - ellers er de rett og slett ikke god nok mot Obos-motstand. Ranheim sin form er noe tvilsom, å tape mot Brann telles ikke med - men før der så var det en svak prestasjon hjemme mot Bryne. Dog er Bryne i form, så dette er betydelig lettere oppgave. Over 1,80 i odds er klart godkjent.

Som sagt; Bryne er i form og Stabæk som storfavoritt kjennes kaldt. Begge lag scorer kan være et pent spill, Bryne har faktisk scoret i 5 av 6 siste bortekampene, så de er absolutt i stand til å få til noe her. Så er selvsagt det som holder igjen at Stabæk ikke har sluppet inn mål i de to kampene Bohinen har ledet laget - men det er selvsagt et så lite utvalg at det er vanskelig å trekke for store sluttsatser rundt det.

Ellers ingen aktuelle spill i min bok.

Hovedspill:

Sandnes Ulf - Start, hjemmeseier (DNB) - 2,08 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Var aldri noe tvil hvor seieren skulle ende på Lerkendal, Rosenborg er nok ganske klart ligaens tredje beste lag om dagen og Viking er faktisk et av de dårligste lagene. Det virker som all luft er gått ut av balongen i Stavanger, og det er ikke lett å se hvordan skal klare å pumpe seg opp igjen denne høsten. Det er ganske massiv endring enn hvordan forholdet var mellom Rosenborg og Viking i vår.

Jeg klarte ikke å glede meg over det pga det som skjedde i Sarpsborg, en episk bad beat:



Eneste positive var at jeg ikke hadde det som hovedspill, men fortsatt - fy faen!

Bodø/Glimt ble spilt ned av oddsmarkedet, men det var aldri tvil om hvor seieren skulle gå. Molde er et bedre lag enn Bodø/Glimt og kommer helt fortjent til å vinne serien. Vålerenga ble spilt oppover mot kampstart, men de er et klart bedre fotballag enn LSK om dagen, om RBK er tredje best, så er nok Vålerenga på plassen bak. Også her har ting blitt snudd opp ned fra i vår da Lillestrøm ledet serien og ropene om Fagermo sin avgang var høylytte. Det er disse svingningene som gjør fotball så gøy.

Status 2022:

Spill: 21

Innsats: 210

Gevinst: 192,1

TBP: 91,5

Status Totalt:

Spill: 321

Innsats: 3210

Gevinst: 3584,85

TBP: 111,7

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ikke like sexy runde som forrige helg, men vi får i det minste en skikkelig godbit i Tromsø med slaget om Nord-Norge.

Sandefjord er nå 6 kamper uten seier og ligger på kvalik, så der de var ujevne tidligere i år er de nå bare stabilt dårlig. Så det er riktig at de skal være underdog mot Odd, kanskje de bør være enda litt større faktisk. Så er det lenge siden Odd vant på bortebane, men i vår var dem et godt bortelag og dette bør være en god mulighet til å rette på statsistikken. Odd vil sikkert være godt fornøyd med uavgjort her, så derfor lar jeg kampen passere.

Jeg hadde forventet at Lillestrøm skulle få en opptur etter at de ble ferdig med spill i Europa, men det har ikke helt kommet - de var skuffende mot Vålerenga og klarte ikke å slå bunnlaget Kristiansund i forrige hjemmekamp. Men nå får de en ypperlig sjanse å vekke medaljedrømmen til livet igjen, for Strømsgodset har sett virkelig svake ut i det siste og står med tap i 4 av 5 siste bortekamper (uavgjort resultat mot Sandefjord der de scoret i sluttminuttene). Jeg syns det er litt verdi på hjemmesiden.

Over til søndagen, og som TIL-supporter gleder jeg meg virkelig til slaget om Nord-Norge. Tromsø ligger midt på tabellen og alt tyder på at det er der de vil ende også, men det mangler ikke på motivasjon når de nyrike fra Bodø kommer på besøk og stadion er utsolgt. Jeg tror det skal være vanskelig å få en bedre mulighet til å slå Glimt enn her, med folkefest uten resultatpress mot et Glimt som har hatt seriefinale og så bortekamp mot PSV - det er en påkjenning både psykisk og fysisk. Så er Glimt et bedre lag, sannsynligvis er det kun Mikkelsen som hadde kunne gått inn i 11'eren til Glimt. Men over 2 i odds på at TIL får med seg poeng er pent, og særlig med tanke på at både i vår i Bodø og i fjor høst i Tromsø var TIL fullt på høyde spillemessig med Knutsens menn. TIL har også vunnet 4 hjemmekamper på rad, så de har fått en trygghet på hjemmebane som de ikke har hatt på et tiår. Sannsynligvis tar ikke Glimt noen sjanse med Pellegrino og det svekker laget klart.

To lag med grusomme opplevelser forrige helg møtes på Briskeby, og spørsmålet er hvordan det slår ut her. Viking har endelig fått en uke med trening og det hjelper sikkert godt på etter et veldig tøft program, så jeg forventer i det minste forbedring. Så er jeg ikke sikker på at det er nok til å vinne på Hamar, for selv etter at Eriksen ble solgt så har laget klart å få med seg poeng og er fortsatt vanskelig å slå. Uavgjort høres som alltid med HamKam sannsynlig ut og det er kanskje også et resultat begge lag lever greit med - Viking får stoppet blødningen og HamKam kommer seg et poeng til unna bunnstriden. Oddsen på HamKam har gått ned, men syns fortsatt det er litt verdi igjen på hjemmesiden - +0,25 er nok bedre valg enn DNB pga uavgjort-faren.

Motsatsen i Ålesund der både AAFK og Sarpsborg fikk gode opplevelser forrige helg. Sarpsborg var selvsagt ekstremt heldige og spørsmålet er om den flaksen kan gjøres om til en god prestasjon eller om det er tilbake til det håpløse her. Jeg tror jo egentlig mest på det siste, noen gylne overtidsminutter er neppe nok til å snu en negativ trend. Og AAFK er et bedre fotballag og det ser ut som den mer direkte stilen til Lars Arne Nilsen passer Moses mye bedre enn den ballbesittende stilen i Tromsø. Dette er en ypperlig mulighet for tangotrøyene til å ta forvell med Sarpsborg i bunnstriden. Noe uavgjort-fare selvsagt - så det får bli -0,25 varianten.

Molde vinner sikkert, men til den oddsen er det bare å gå videre. Vålerenga bør vinne mot Kristiansund selv om sistnevnte har fått noen gode resultater, men jeg er fortsatt litt allergisk mot å gå på VIF når de flyr høyt som nå - jeg vil gjerne se de levere under slike omstendigheter også, men om de skinner på en grå høstdag i Kristiansund så skal jeg begynne for alvor å tro på dem.

Rundens hovedkamp fra Haugesund, og jeg tror det blir en underholdende kamp selv om FKH ikke har vist like gode offensive takter i det siste. Rosenborg er nesten fest-garanti og jeg forventer ikke noe annet her. Her kan man få høyt 1,80-tall for over 2,75 mål og det syns jeg er fint. Rosenborg er fortsatt i utfordrerposisjon og må bare gå for det med tanke på medalje - og jeg tror Rekdal er inneforstått med at veien til seier går gjennom å score nok mål, og det er også det som skaper begeistring hos et kravstort publikum. Det er jevnt mellom tre spill som rundens hovedspill, både Tromsø og Aalesund var aktuelle varianter, men jeg faller til slutt ned på over 2,75 mål her.

Hovedspill:

Haugesund - Rosenborg, over 2,75 mål - 1,87 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Ingen form å spore for hovedspillene i OBOS, det ble målrikt i Sandnes - men det er noe veldig energiløst over Sandnes Ulf, det gjør rett og slett ikke vondt å møte dem om dagen, og selv om Start var Start og slapp hjemmelaget inn i kampen to ganger så føltes det aldri som Ulf var nært noe.

KFUM gjorde i det minste jobben, to tidlige mål ble avgjørende og etter det var det mest en transportetappe mot et svakt Mjøndalen lag. Ranheim ledet altså mot bunnlaget i Grorud til det 87ende minutt og klarte likevel tape. Det er en skikkelig tapermentalitet i Ranheim, særlig på bortebane så blir de fryktelig defensive i hode når de har noe å forsvare. Poengtap både mot Kongsvinger og Fredrikstad skjedde egentlig på samme måte, leder og så slutte å spille fotball for å forsvare inn. Laget er rett og slett ikke gode nok defensivt til at det kan fungere.

Ellers har Brann rykket opp, og akkurat nå ser det ut som de kommer til å følge av KFUM.

Status Obos 2022

Spill: 23

Innsats: 230

Gevinst: 215,65

TBP: 93,8

Status OBOS Totalt:

Spill: 83

Innsats: 830

Gevinst: 914,9

TBP: 110,2

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fire kamper i dag og fire i morgen i Obos, og det er vel et spill som for meg skiller seg ut.

Enig i favorittstempel både på Bryne og Fredrikstad, oddsen fremstår riktig mot to veldig formsvake lag. Hadde nok håpet på litt bedre odds på Bryne - men oddsmarkedet har også fått med seg formstigningen på Jæren.

Ranheim sliter om dagen, og møter nå et Åsane som varierer i prestasjonene - forsto at de gjorde en sterk 2.omgang mot Brann sist og noe lignende vil helt sikkert holde her. Åsane har lite å spille for, 10 poeng ned og 8 poeng opp med 7 kamper igjen, men vi er bare i september så det er litt tidlig å begynne å vektlegge motivasjon så veldig mye. Smakssak om man vil gå for +1 eller +1,25, kun to ganger i år har Åsane tapt med mer enn 1 mål på bortebane (Sandnes Ulf og Skeid) og kun to ganger i år har Ranheim vunnet med mer enn et mål på hjemmebane (KFUM og Skeid).

Start er nok objektivt sett for stor favoritt, men spørs om ikke vi mot verden-feelingen er på vei å forsvinne i Blink etter at de tok seg sammen etter det økonomiske havariet. Og med Start så er det lite poeng å spille mot dem med handikap siden de fort kan score 4-5 mål om de først har dagen. Den vågale kan kanskje ta noen kroner på x2.

Over til mandag og Brann blir historisk store favoritter. 1,03 på seier er noe vi stort sett bare ser i 1.runde i cupen når Eliteserielag møter motstand fra 4.divisjon. Så stor er nok ikke forskjellen, og det er klart at det er fristende å gå på Grorud +3,75 mål til over 1,80 - da taper man altså hele spillet først om Brann vinner med 5 mål. Men slike ensidige kamper syns jeg er ekle å spille på, det er ikke enkelt å klare å sette en prosentsats på slike sære utfall.

Skeid fikk en fortjent seier på bortebane mot Sogndal sist, og de var tilbake til å holde nullen igjen. Jeg syns Skeid er et ganske godt lag, det virker som de styrket seg bra i sommervinduet også - og nå møter de et Mjøndalen som fortsatt sliter, og jeg ser ikke helt hvorfor dem skal være så klare favoritter her. For meg er dette det opplagte hovedspillet denne runden, jeg holder rett og slett Skeid høyere enn Mjøndalen om dagen - selv om det skilte to divisjoner forrige sesong, men fotball er ferskvare og jeg stoler på mine egne uskyldsblå øyne.

Hovedspill:

Mjøndalen - Skeid, uavgjort/borte - 2,02 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Fortsetter å gå i mot i OBOS-spillene om dagen. Skeid fortjente definitivt å få noe med seg fra Mjøndalen, og jeg vil ikke bli det minste overrasket om Mjøndalen-keeper Kinn spilte sin beste kamp i karrieren her. Mjøndalen var best i starten av 2.omgang og da kunne de ha punktert kampen, men ellers var det Skeid som styrte kampen.

Åsane fikk med seg et fortjent poeng mot formsvake Ranheim, og bergenserne spilte tidvis veldig fin fotball - problemet er selvsagt defensivt der kun Blink og Grorud har sluppet inn mer mål i år, så da er det svette sluttminutter når det står 3-3.

Så var det over for Bjørn Johansen i Fredrikstad, avgjørelsen kom litt for sent egentlig - man har lenge sett hvor dette var på vei hen. Så betyr det ikke så mye, de er 7 poeng over nedrykkskvalik med 6 kamper igjen - de kommer nok til å samle de få poengene de trenger helt uavhengig av trener. Men FFK som klubb skal selvsagt ikke være i bunnen av OBOS, så ingenting å si på den sparkingen.

Nå er Stabæk på direkte opprykk igjen, og tabellen begynner nå å se ut som en tabell som faktisk noen kunne tippet før sesongen uten at noen hadde ledd av det. Forutsigbare OBOS-ligaen altså.

Status Obos 2022

Spill: 24

Innsats: 240

Gevinst: 215,65

TBP: 89,9

Status OBOS Totalt:

Spill: 84

Innsats: 840

Gevinst: 914,9

TBP: 108,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Siste runde før landslagspausen og den virkelige innspurten. Det kan bli ganske mange lag med lite å spille for etter denne runden, noe som er uvanlig for OBOS der flertallet av lagene faktisk spiller om enten opprykk eller nedrykk (6 opp og 3 ned). Jeg tror dog ikke motivasjon er en faktor denne runden, jeg tror alle lag (kanskje med unntak av Brann) er up for it. 5 av kampene begynner til tippekamp-tid klokka 16 i dag, en kamp klokka 17 og to kamper i morgen.

Jeg kommer ikke til å spille mot Brann, de har ikke fremstått som menneskelige denne sesongen og da er det ikke sikkert at opprykkfest og overkjøring av stakkars Grorud setter ned prestasjonene. Men normalt sett skal det gjøre det.

Skeid har kostet meg penger i det siste, men jeg har blitt imponert over dem og syns de ser ut som et velfungerende lag. Og på mange måter har de gjort det hele sesongen, det var bare at i vår holdt laget bare 75 minutter - men nå fullfører de kampene. Og de har egentlig bare gjort to svake kamper av de 15 som er spilt siden ferien (KFUM hjemme og Ranheim borte). Det er alltid litt tricky å spille mot lag som akkurat har skiftet trener, men vi får igjen en assistent som bare tar over. Jeg er usikker på hvor mye ny dynamikk som kommer inn garderoben med det. Uansett Skeid skal være favoritt på hjemmebane og det er de ikke per nå. Jeg var litt usikker på varianten, rett og slett for at uavgjort har litt begrenset verdi for Skeid - mens seier vil gjøre at de bare har 4 poeng opp til FFK. Men Skeid må ha to tanker i hodet samtidig, et poeng vil være gull for å holde Blink bak seg - så de kan ikke bare gamble rått om det står uavgjort i sluttminuttene. Så det får tross alt bli hjemmeseier med pengene tilbake ved uavgjort. Rundens hovedspill

Jeg liker mål i Raufoss mot Start, enkelt og greit så er kun seier godt nok for Raufoss om de skal komme seg opp i kampen om kvalik og nå møter de et Start med høy selvtillit som bøtter inn med mål. Siste 6 kampene har alle gått over 3,5 mål. På M.U.S stadion forventer jeg også at det bare dunkes på, for Mjøndalen er uavgjort uten verdi - det er kun seier som teller om de skal gjøre et forykende comeback og ta seg til opprykkskvalik. Og uavgjort har også veldig begrenset verdi for Stjørdals/Blink som må se på dette som den mest overkommelige kampen de har igjen i år. Jeg syns verdien er på hjemmelaget, og jeg går faktisk for ren hjemmeseier her.

Litt inne på Åsane, men Kongsvinger har imponert meg såpass i høst at jeg står over - og om man skal vektlegge motivasjon så er det bortelaget som har den her.

Hovedspill:

Skeid - Fredrikstad - hjemmeseier (DNB) - 2,02 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Når det tredje målet i Haugesund kom etter 55 minutter så hadde jeg naturlig nok en god følelse av at det ville bli en full gevinst på over 2,75 mål spillet - men det var egentlig aldri nært. Rosenborg gjorde en virkelig tam innsats og det offensive fyrverkeriet som man har blitt vant til i det siste var borte. Så tar tiltakke med halv gevinst.

I Tromsø sto det ikke på underholdningen, og TIL vant veldig fortjent - selv om de på slutten ga Glimt lillefingeren og de glupske jævlene prøvde å ta hele hånda. Uansett det var et godt spill, og Alfheim begynner å bli et riktig imponerende fort - og det trengs siden Tromsø står uten seier på bortebane i år. Jeg tipset om Glimt seier med ahc-1 og Glimt-seier med over 2,5 mål på twitter i rundens Europa League kamp mot Zürich, og det gikk fra trygghet til mismod tilbake til trygghet før det ble veldig nervøst på slutten. Jeg syns balltempoet er lavere og aggresjonen mindre - så det fører til at motstanderen lettere følger med i det sentrale kombinasjonsspillet og at de også da beholder ballen lettere når de først får den. Jeg tror dog at Glimt kan bli bedre etter en god treningsperiode under landslagspausen og at de har en bra sjanse å ta seg videre fra gruppa si. PSV er ikke veldig imponerende og de skal nok slite når de kommer opp til Aspmyra og det kan et reservepreget Arsenal fort gjøre også.

Lillestrøm var helt overlegen Strømsgodset og bare et tilfeldig mot måt gjorde det spennende på slutten. Så er spørsmålet om det sa mest om LSK eller om Godset, det får vi kanskje litt mer svar på denne helga. Aalesund var den store skuffelsen denne helga, og Aafk-trener Nilsen tok selvkritikk for både taktikk og laguttak. De klarer seg nok, etter Molde denne helga så er programmet ganske overkommelig. Klarer seg gjør nok også Sarpsborg, man burde kanskje ikke være overrasket over at laget har et høyt toppnivå - det var mange som hadde de rett bak topplagene før sesongstart og spillerstallen er ikke så svekket siden den gang. Nå har nok Billborn sikret seg en vinter til i sjefstolen og det kjennes jo godt, og jeg liker jo offensive trenere som går for det nesten uansett motstand og om det er borte eller hjemme.

HamKam er i krise, de er begynt å tape de jevne kampene der de spilte uavgjort tidligere. Det er ingen overraskelse, jeg var inne på det når Eriksen forsvant - og høsten bruker som regel å være tøffere for nyopprykkede lag enn våren. Med Kristiansund som har funnet formen så begynner jo direkte nedrykk å være en fare - det kan være 4 poeng i forskjell etter dagens kamp. Jeg tror uansett HamKam står med sin danske trener, jeg kan ikke se at han har gjort så mye feil i en vanskelig jobb.

Status 2022:

Spill: 22

Innsats: 220

Gevinst: 206,3

TBP: 93,8

Status Totalt:

Spill: 322

Innsats: 3220

Gevinst: 3599,15

TBP: 111,8

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Vi har fire favoritter fra 1,35 og nedover i odds. Det kan være rekord i Eliteserien-sammenheng, jeg kan ikke huske noe lignende. Det gjør det også utfordrende å finne spill. Det er faktisk kun Viking av hjemmelagene oddsmarkedet ikke mener har over 50% sjanse til å vinne, og det er ikke med mye.

Medaljekampen på Lerkendal mellom Rosenborg og Lillestrøm er det sportslige høydepunktet i dag, og det er i utgangspunktet pent med hjemmeseier på 1,90-tallet. RBK har vunnet 8 av 10 hjemmekamper og 6 seiere på rad. Så er Lillestrøm et godt bortelag, og det passer lagets styrke å ikke måtte dominere banespillet. Det gjør at jeg tross alt syns over 2,75 mål er en bedre variant, jeg tror det blir underholdende selv om det er en nøkkelkamp i medaljestriden - RBK ser nok dette som en must win, og det er offensivt de presterer. I tillegg har 8 av de siste kampene på Lerkendal hatt minst 3 mål i seg, og LSK har faktisk hatt 3 mål eller mer i seg av 8 av 11 bortekamper - som overrasket meg litt når jeg så den statistikken. Usikkerhet rundt om Henriksen spiller, og skulle han ikke gjøre det så svekker det trønderne defensivt. Tom Pettersson er som kjent ute for LSK, så det svekker opplagt gjestene. Jeg tror også det er verdi å leke seg med over 2,5 mål og begge lag scorer eller over 2,5 mål og Rosenborg-seier, men det er lav limits på slike spill. Rundens hovedspill blir over 2,75 mål på Lerkendal.

Jeg må også spekulere litt mot Strømsgodset, de har vært så fryktelig dårlig i det siste og nå møter de et Kristiansund som begynner å tro at det umulig faktisk er mulig. Så uavgjort/borte bare på ren form til over 2,20 er pent, og så hadde jeg og ganske mange andre KBK foran Godset på tabelltipsene - og om noe så er det vel Godset som er mest svekket etter å mistet lederen sin i Salvesen. X2 og et nytt spennende kapittel i the great escape.

Ellers har jeg ingen spill, Molde har hatt noen tøffe dager - først forsmedelig tap i Europa og utvisning på Fofana, og så den triste nyheten om at Eikems samboer har gått bort. Hvordan sånt slår ut på banen er ikke lett å vite, i tillegg er det lokalderby mot Aalesund. Jeg regner med at Glimt gjør jobben sin, nå er det landslagspause etterpå så jeg tror de bare kjører over FKH, men oddsen er deretter også. Så jeg får heller se litt på kampen og om det blir mulighet for noe livespill.

Viking mot Tromsø er veldig tricky, fordel hjemmelaget med at TIL kommer fra fotballfest og kanskje er litt hangover - og mangler i tillegg Mikkelsen. Men Viking ser fortsatt ikke ut i måneskinn og ikke lett å sette penger på dem. Står over. Samme med Vålerenga, jeg sa at jeg skulle begynne å tro på dem som topplag om de vant på en grå høstdag på Nord-Vestlandet og det gjorde de som kjent ikke. Sandefjord er dog hjelpeløse, så det er ingen grunn til å spekulere mot VIF her - men lett match å styre unna. Same same med Sarpsborg, de vinner sikkert - men å stole på et sånt lag til den oddsen gjør jeg bare ikke.

Hovedspill:

Rosenborg - Lillestrøm, over 2,75 mål - 1,90 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Det ble en behagelig gevinst på Lerkendal med hovedspillet, så litt flaks med at et offside-mål ble godkjent - men feelingen er at det nok hadde gått over uansett. Rosenborg er også gode på hjemmebane, klart bedre enn LSK - så det var nok også en overodds.

Når det er så mange store favoritter som denne runden så er normalen at et av lagene svikter, og denne gangen ble det Bodø/Glimt. Og det var ikke så mye å si på det, FKH var fullt på høyde og viser at Glimt sin form er tvilsom og landslagspausen kom nok godt med.

Skuffende prestasjon av Kristiansund, Godset er tricky å lese og når de først har dagen så er de gode. Men den prestasjonen var ikke åpenlyst og det skal bli interessant hvordan de fremstår nå etter landslagspausen.


Status 2022:

Spill: 23

Innsats: 230

Gevinst: 225,3

TBP: 98

Status Totalt:

Spill: 323

Innsats: 3230

Gevinst: 3618,15

TBP: 112

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Klart for innspurten i Eliteserien, gullet er avgjort og jeg blir sjokkert om ikke Jerv rykker direkte ned. Så det betyr at det er mye å spille om og allerede i dag så er det tre kamper. Rent oddsmessig er det ikke så veldig mye snacks.

Det begynner i Tromsø der Molde kommer på besøk og selv om kampen ikke er kjempeviktig for noen av lagene så kan det bli en festlig match. 4 av de 5 siste hjemmekampene til TIL har endt med 3 mål eller mer, og jeg tror ikke man skal undervurdere hvordan det nye kunstgresset har påvirket - det er rett og slett lettere å spille presis fotball nå enn på det utslitte og utskjelte tidligere kunstgresset. Uansett tror jeg TIL vil fri til fotballelskere og spille en ny offensiv kamp, de kommer ikke til å rykke ned og kan fokusere på å bygge for fremtiden - så ser ikke for meg at de vil bare vil ligge dypt og forsvare seg her. Molde vil sikkert ha en fin gjennomkjøring for viktige E-cupkampen. Begge lag har fravær, men det viktigste er at Mikkelsen ser ut til å bli klar til kampen. Men TIL har stopperkrise, Gundersen er ute en god stund og Øyvann er heller ikke klar - og den naturlige vikaren i Vesterlund er også ute for resten av sesongen. Så det betyr nok at de drar Antonsen ned på stopperplass eller gir unge Vik sjansen fra start. Begge skal nok få det tøft mot Fofana/Eikrem/Brynhildsen. Haugan er ute med karantene for Molde, Tiedemann er også skadet - så det er også hos Molde tynt på stopperplass. Jeg går for over 2,75 mål - vurderte over 3 mål, men 3 mål i en kamp er veldig vanlig så jeg liker at man får noe igjen i de tilfellene. Det blir også rundens hovedspill. Det er sikkert ikke feil å spille over 2,5 mål og at begge lag scorer, det gir over 1,90.

Jeg syns både Bodø/Glimt og Lillestrøm er litt vanskelig å vurdere, og kampen er i tillegg så utrolig betydningsfullt. For Glimt kan et tap føre til en krise der de plutselig må se for seg muligheten at det ikke blir E-cup neste år og med deres luksusfellen-forbruk kan det fort bli veldig problematisk. Jeg står over spill, men det er en skikkelig godbit som alle bør se på. Sist ut i dag er Vålerenga mot Strømsgodset, Godset gjorde plutselig en veldig god kamp mot et Kristiansund som har vist tegn til liv. Vil de fortsette med det her? Selv om det ikke er lange turen fra Drammen til Oslo så er jeg skeptisk til Godset på bortebane. Men dette er en litt typisk kamp dem vinner mot et Vålerenga som kanskje flyr litt vel høyt. Sahraoui og Strandberg er begge usikker til å starte så det øker i tilfelle muligheten for skrell. Det blir sikkert mål i kampen, men linja er på 3,25 og da er det vanskelig å argumentere for verdi. Ingen spill.

Søndag er det ingen kamper jeg får vann i munnen av, men det er to spill som jeg liker. Det først er at begge lag scorer på Hamar, den oddsen blir veldig feil siden HamKam er så stor favoritt. Men Jerv scorer ofte mål selv som store underdog, de har scoret i 5 av 7 bortekamper etter sommerpausen - det er kun Glimt og Godset som har holdt dem unna å score. Så når man får 1,9 så er det veldig fint.

Rosenborg ser ut til å ha blitt et typisk hjemmelag, for der de har feid over motstander hjemme så har de også slitt veldig borte. Etter sommerferien har det kun blitt seier mot Sandefjord og Odd. Kristiansund er i bedring, tre hjemmeseier på rad - og 5 kamper uten tap. Så når man får over 2 på hjemme/uavgjort så kjennes det egentlig ut som et autospill. Den vågale kan kanskje gå på ren hjemmeseier, spesielt om Sandefjord og HamKam har vunnet - for da begynner uavgjort ha lite verdi.

Hovedspill:

Tromsø - Molde, over 2,75 mål - 1,83 Pinnacle

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Bittert mål i mot i siste ordinære spilleminutt da Fredrikstad utlignet mot Skeid. Skeid var det bedre laget, sel om de ga bort et klønete straffespark i åpningsminuttene. Det var sikkert bittert, for hadde de vunnet så hadde det bare vært 4 poeng mellom dem og Fredrikstad - og det hadde vært fullt mulig å ta igjen på de fem siste. Nå skal det mye til for å unngå kvalik, selv om de kanskje får en siste liten sjanse denne runden mot Bryne.

Men Bryne har også hatt en veldig fin utvikling utover sesongen, og nå sist var de bedre enn KFUM store deler av matchen. Og jeg håper virkelig ikke KFUM sniker seg til noe opprykk, det er ganske middelmådig årgang som har hatt mye marginer med - så de vil slite enda mer enn Jerv ved opprykk, og så mangler de jo sjarmen med naturgress, sørlandet og antydning til supportere.

Vi er fortsatt i negativt tereng med hovedspillet, så trenger en god avslutning for å ikke bli skuffet over sesongens prestasjoner. Men som nevnt mange ganger før, 30 spill gjør at variansen er stor i løpet av et år. Men uansett hvordan de siste kampene går så er overskudd sikret etter 3 år med OBOS-spill.

Status Obos 2022

Spill: 25

Innsats: 250

Gevinst: 225,65

TBP: 90,3

Status OBOS Totalt:

Spill: 85

Innsats: 850

Gevinst: 924,9

TBP: 108,9

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

OBOS også tilbake etter landslagspause, og der er det virkelig siste rest sesongen med bare 5 runder igjen. Men i vår nest øverste liga så har jo stort sett lag noe å spille for helt til siste spark på ballen. Grorud kommer til å rykke ned, men det er vel litt tidlig å si at dem ikke har noe å spille for. Brann er seriemester, men det virker som de er opptatt av å jakte rekorder. Så da er det vel bare Åsane som er uten motivasjon, så får vi se hvordan de opptrer i avslutningen av det som må være en skuffende sesong for bydelslaget.

Tre kamper i dag, Brann står i 1,05 mot Stjørdals/Blink - det er helt elleville odds å se i en ligamatch, men likevel har Blink mer respekt enn Grorud for da sto Brann i 1,04. Vanskelig å finne noen vinkler som er verd å spille. Mer spenning er det i Bryne mot Skeid, jeg syns kanskje under-oddsen er litt høy - men problemet er selvsagt at Skeid må vinne og da kan det bli mer åpent enn vanlig. Så ingen spill. Fredrikstad er nok i praksis klar for ny sesong i OBOS, mens Mjøndalen har et ørlite håp om å ta seg til playoff for spill i Eliteserien. Men det hjelper ikke med motivasjonsfordel om man ikke er gode nok, og jeg rater virkelig ikke Mjøndalen videre høyt som lag. Dermed ingen spill for meg i dag.

Over til mandagen, og et spill står klart ut denne runden for meg. Kongsvinger bør slik jeg ser det stå i klart under 2 i odds mot Sogndal. De er et veldig godt hjemmelag, de spiller fortsatt i hallen sin og sist hadde de lekestue med KFUM der. Kanskje, om man er snill, så er Sogndal i litt bedring - men et Ranheim i oppløsning på hjemmebane er noe annet enn et formsterkt lag på bortebane. Kongsvinger tok turen til Gøteborg for å møte Häcken i landslagspausen og klarte seg veldig bra i et 3-2 tap. Går for strak hjemmeseier, og det blir rundens hovedspill.

Åsane har scoret i 9 av 12 bortekamper, og det er slik sett en veldig fin odds på at begge lag scorer på Nadderud. Så blir man litt skeptisk over at Stabæk under Bohinen bare har sluppet inn mål i 1 av 4 kamper. Men jeg tror vel det er litt verdi tross alt, Åsane kan slippe seg løs og da bør det bli mål. Jeg syns det er et bedre alternativ enn over 3,5 mål tross alt.

Kanskje Ranheim er litt for stor favoritt mot Sandnes Ulf, men jeg har brent meg så mange ganger på Ulf denne sesongen at jeg lar den passere.

Hovedspill:

Kongsvinger - Sogndal - hjemmeseier, 2,05 Pinnacle (det er andre bookies som har klart høyere odds, bet365 f.eks 2,15 om man ikke er limitert)

startelver

Legg inn av startelver »

Mye stang ut for tiden. Spillet så lovende ut en stund.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Tipping»