Discgolf

Svar
Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Re: Discgolf

Legg inn av qbah »

Expekt skrev: fre aug 13, 2021 3:25 pm Er det på Tiller? Er kurven helt oppe til høyre der?
Stemmer! Ikke all verden til kvalitet på de bildene kanskje men ser hvor banen går der. Kurven ligger øverst i akebakken og inn i skogholtet når man ser første bilde fra tee.

Expekt

Legg inn av Expekt »

Håper jeg får testet den i løpet av måneden. Travle tider. :cry:

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Expekt skrev: fre aug 13, 2021 3:35 pm Håper jeg får testet den i løpet av måneden. Travle tider. :cry:
Det må du få til. Husk å sett av nok tid til banen der, om du er en travel herremann ;)

Brukeravatar
qbah
Innlegg: 3055

Legg inn av qbah »

Da ble det en tur nummer to på meg i dag og totalt nærmere 4 timer spilling. Kan vel med noe forsiktighet anta man er bitt av den berømte basillen da.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Forsøkte Myrdammen i dag, den var også ganske enkel. +5, men fikk to dobbelbogeyer som burde vært par, og fire birdieputter jeg setter 4/5 ganger ble missa. Spilte med to jeg vet er en del svakere enn meg, men de kjente banen og ga tips sånn sett. Litt mer variert enn Valstad, men er ganske korte hull.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Tok enda en runde på Valstad på lørdag, ble +2 og ny PB (tre runder). Spilte stort sett kontrollert gjennom hele runden, men jeg er fast bestemt på at dette er banen jeg skal klare første sub-par runde på. Banen er egentlig veldig enkel, og det bør være birdie-muligheter på minst halvparten av hullene med litt terping. En optimal runde for meg på nåværende nivå, dvs en runde fullstendig uten fuckups, bør ligge på et sted mellom 3 og 6 under par. Problemet ligger i at jeg alltid klarer å fucke opp en tee drive eller to-tre putter - konsentrasjonen sklir litt ut, og jeg fokuserer ikke på det jeg bør fokusere på. Er vel treningssak det også, som så mye annet.

Merket utover runden at armen begynner å verke. Har egentlig spilt for mye de siste dagene og kaster for mye ensidig teknikk, jeg bør bli flinkere til å trene inn backhand og variere mye mer. Når man kaster 50 forehands med styrke merker man det etter hvert, særlig når man ikke akkurat er noen 18-åring lenger. Det hindret meg ikke i å ta en full 24 hulls runde i Tønsberg på søndag, der jeg lå på +1 etter 17 hull (aldri ligget under +5 på dette tidspunktet av runden før), men med litt klassisk bottling mot slutten av runden endte jeg på +8. Meget fornøyd, nest beste runden jeg har gått (PB på +6), men hull 19-28 er teknisk krevende på denne banen så jeg forventa å dabbe av litt mot slutten.

Forsøkte meg på en 24 hulls i Tønsberg i går (28 hulls bane, 24 hulls dropper de fire vannhullene), men måtte gi meg etter hull 9. Banket mer og mer i armen utover runden, og jeg måtte justere forehand-kastene rent teknisk så det ikke gjorde like vondt lenger. Når jeg da reduserer lengden ned til 50-60 meter, så blir det lite vits for meg å spille. Jeg har det ikke gøy når jeg ser jeg ligger 4-5 kast over en normal runde samtidig som armen verker og jeg ikke får noe ut av runden.

Tatt en hviledag i dag, satser på at det holder for i morgen er det nye 18 hull. Denne gangen i Andebu, innover i landet fra Tønsberg, og nok en uprøvd bane for undertegnede. Hadde også planer om 18 hull i Stavern i morgen, men den har jeg tatt en rain check på.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

To runder i Tønsberg i dag, en 24 hulls og en Front 13.

Første halvdel av første runden gikk veldig bra, men så kommer armen igjen utover. Siste runden var utelukkende backhand, men jeg får ikke særlig utbytte når jeg ikke kan kaste slik jeg ønsker. Bestemt meg for å ta pause ut uka, og teste et par nye baner neste uke.

Ble for øvrig +25 og +11, hhv 19 og 10 unna PB. Klarte å hive en OB opp på et tak også, så mista en Explorer driver. Hadde heldigvis to av den!

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Spilt fem runder siden sist, inkludert en deltakelse i en av de lokale klubbenes ukesgolf. Endte på delt 14. plass av 28 deltakere, så middle of the pack. Kameraten min som jeg gikk sammen med endte på delt andreplass (+9) i vår klasse, fem kast bedre enn mine +14. Vi satte begge nye personlige rekorder i dag på denne banen. Hadde også en litt eldre kar med oss på runden som gikk i Master-kategorien, som han vant med -3. Fikk en del gode tips, spesielt hvordan man bør stå og hvordan man bør bevege kroppen for å kaste anhyzer approaches. Dette er ikke noe jeg har hatt i mitt repertoar og har alltid tydd til mye forehand-approaches, men de er mye mer risikable og ender ofte endten for langt eller med for lite turn.

Jeg har derimot mye å jobbe med når det gjelder driving gamet mitt. Jeg sliter med å finne riktig kraft, og ender ofte opp med å skjene ut til venstre (understabil disc + forehand) i dag. Har vel tre eller fire drives som jeg er skikkelig fornøyd med, og jeg taper minst 7-8 kast på elendige drives i dag. Bommer også på et par putter, så jeg tror en helt optimal runde for meg på denne banen ligger på rundt +5. Det er en relativt krevende bane.

Det var gøy å gå i gruppen bak ei dame ved navn Lykke Lorentzen på dagens runde, hun deltok i EM tidligere i sommer og er regnet som Norges beste kvinnelige spiller. Helt rått å se hvor stabile enkelte spillere er, og ikke minst den presise distansen som de gode spillerne klarer å oppnå.

Ellers har jeg forelsket meg i den nye putteren min, den går altså så planke helt til den plutselig faller rett ned. Helt nydelig for hull på 40-60 meter og litt avhengig av green, den kan være litt jævlig i skråninger da den (som alle andre discer) må vinkles korrekt i landingen her. Men ift mange andre soft puttere og alle vanlige puttere jeg har prøvd er det den jeg er desidert mest fornøyd med. Forsøkte meg også med en ny overstabil distance driver, men den må jeg øve mer med før jeg får brukt den som den skal brukes. Jeg har ikke kraften og teknikken skikkelig inne enda.

24. august: Tønsberg Front 13, +7
26. august: Tønsberg Full 24, +24
28. august: Vear Main 20, +18
29. august: Tønsberg Main 18, +8
30. august: Vear Main 20, +14

Dagens ukesgolf ga mersmak, skal definitivt delta på flere av de. To turneringer til så får jeg Metrix-rating, regner med jeg ender på rundt 700 hvis jeg spiller omtrent som i dag. Om jeg drar til enklere og/eller mer kjente baner bør jeg pushe 750.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Forsøkt to nye baner og vært med på enda en turnering siden sist, fem runder totalt. Har endelig forstått hva jeg gjør feil i hofteleddet, som jeg ikke har fått rotert skikkelig i run-up på drives, men har fått terpa på det den siste uka. Har vel økt makslengden med nærmere 20m bare på mer korrekt bevegelse, og satte ny lengderekord med 116m på lørdag i svak medvind.

Har også forstått hvordan vinkelen på disc under release må varieres avhengig av turn-nummeret; tidligere har jeg alltid forsøkt å holde discen i vater, men har forstått nå at den må vinkles alt ettersom discen er under-/overstabil, og valg av disc (inkl. vekta på discen) når det blåser litt. Som følge av det sitter hyzer-flippen oftere og oftere, og jeg får stort sett til den berømte S-kurven.

Da passer det jævlig dårlig at jeg tok ankelen under turneringa i går. En på kortet gikk OB og når vi leita etter discen uti myra så skulle jeg hoppe over en liten busk; la da på det jeg trodde var mose, men det var bare overfladisk og skjulte en liten bekk som lå en halvmeter lavere i terrenget. Hørte det knase til i ankelen, men fikk fullført runden (vi var på nest siste hull, heldigvis!).
Radiologisk konstaterte en betydelig flis av ankelknokkelen som var chippet av, så det blir 3-6 uker med skinne og krykker for undertegnede. Mest sannsynligvis ryker da resten av sesongen, akkurat i det progresjonen skulle vokse eksponensielt etter at jeg har forstått hvordan man egentlig skal kaste, og én turnering før jeg får metrix-rating.

Turneringa gikk til helvete, endte på delt 24. plass av 34 i min klasse. Trøsten får være at jeg redda par på siste hullet med kun stillestående kast 🙃

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Sesongen var ikke ferdig likevel. Har vært lite plaga med ankelen, så jeg spilte tre runder forrige uke med bruk av skinne uten problemer - det var litt ubehagelig å gå, særlig i opp- og nedoverbakke siden skinna gnisset litt, men likevel ingen problemer. Mtp. form og release har jeg derimot ikke turt å ta løpefart eller putte på normal måte, da jeg må ha betydelig bøylighet i ankelleddet for å kaste optimalt, så det har blitt stillestående kast hele veien og putting med begge bein planta i bakken. Får jo selvfølgelig ikke de beste lengdene sånn sett, men jeg er mer avhengig av å treffe med øvrig teknikk. Og der føler jeg at jeg begynner å få inn litt.

Spilte en runde med fetteren min, som er helt ny (2 runder tidligere) på Barkåker på mandag forrige uke. Barkåker må for øvrig være den flateste banen i Norge, så det passet meg fint. Som alltid går første hull til helvete, før jeg spiller meg fint inn. Har spilt denne banen ved et par anledninger tidligere - det er en 9-hullsbane man går to ganger. En birdie, 12 par, fire bogey og en dobbel (hull 1), endte på +5 som er delt PB selv om jeg ikke fikk tatt løpefart. Veldig fornøyd med det, samt at birdien kom etter en 12-13m putt på et hull jeg aldri har birdiet før. Fetter endte på +20, etter å ha vært veldig uheldig på hull 16. En veldig god runde av han.

På onsdag ble det halvannen runde med en kamerat, tok en 9-hulls som oppvarming før han kom og gikk +2 med nok en birdie på et nytt hull. Klarte å kaste OB inn i en barnehage ved siste hullet mens ungene var ute og lekte, så det var litt kleint å få tilbake discen. Mange morsomme spørsmål og kommentarer fra ungene da, faren til den ene kiden klarte tydeligvis å kaste helt til Spania. Ble +11 når jeg spilte med kompisen min, som er den svakeste runden min på den banen, men shit au. Kompis endte på +9, første gang han prøver banen, men han har spilt betydelig mer enn meg og er en bedre spiller.

Lørdag ble en rask front 13 i Tønsberg med min far, som har spilt 3-4 ganger tidligere. Ble +14 på en bane som krever lengder, og da sliter jeg uten løpefart. Vi endte på +14 og +19, så han satte ny PB og begynner å like sporten skikkelig godt, mens jeg var to under delt dårligste runde på front 13 (+16 kom første uka jeg starta å spille). Vi dro ut med nevnte fetter på søndag også, gikk full runde uten vannhull (24 hull totalt), og endte på +26, +46 og +49. Tror det er den nest dårligste runden min ever, men de siste tre hullene forsøkte jeg noen forskjellige kast jeg bare har sett på JomezPro som jeg aldri har prøvd på tidligere. Jeg har funnet ut at thumber og grenade ikke er noe som bare sitter på første kast!

På tirsdag var det meldt grisefint vær, så da dro jeg ut med to kompiser som er et lite hakk bedre enn meg. Jeg visste jo at jeg ville tape, men jeg endte bare 5 og 7 kast bak til tross for at de begge to spilte en god runde. Vi endte på +9, +11 og +16 (meg), som jeg er veldig fornøyd med. De første 18 hullene gikk veldig bra, men de siste 10 hullene er mye mer tekniske og i tettvokst skog og da raknet det litt. Men det var litt kult å henge med såpass lenge, og også litt artig at de så en stor forskjell på disc flighten fra tidligere ganger vi har spilt. Som jeg nevnte i forrige innlegg, så har jeg forstått mer hvordan jeg må kaste discene ift. turn/fade, og det synes når jeg nå vinkler discene slik de er ment. Er også blitt flinkere til å velge riktig disc ift. hva slags kast/vinkel som er nødvendig, men må bli flinkere til å huske på at understabil er en dårlig ide når det blåser en del.

Nå blir det nok noen stille dager fremover, flytter på lørdag og er nok en stund før jeg returnerer til de banene jeg har spilt i mitt nåværende nærområde, men banen på Valstad skal nok få kjørt seg fom. kommende uke. Er fine lengder på hullene der, og er vel bare 2-3 hull der jeg ikke taper altfor mye på å ikke kunne ta løpefart. Satser på å klare en runde på par før året er omme.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Bumper denne, da sesongen er i ferd med å sparkes i gang.

Har vært relativt aktiv gjennom vinteren, har vel på det meste hatt 3 uker spillefri. Fått vært med på noen turneringer og fått ratingen min (766 i skrivende stund). Har mål om å bikke 850 i løpet av 2022, føler det bør være oppnåelig siden jeg fremdeles ikke klarer å kaste skikkelig backhand. Er blitt en betydelig bedre putter (fremdeles mye forbedringspotensiale) og scrambler det siste halvåret, men jeg må fremdeles jobbe med consistency over tid. Går fort tom/lei når man spiller godt og vel 2 timer.

Mangler fremdeles å ace, og har fremdeles ikke fått noen eagle heller, men det kommer. Få inn 10,000 kast til nå, så hjelper det seg. Burde vurdert å investere i en puttekurv også, der har jeg ganske mange kast å spare..

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Bumper igjen.

Gikk veldig trått den første måneden etter forrige innlegg, men har fått dreisen på det siste måneden. Backhanden er fremdeles like ugunstig som før, men har lært meg å kaste forehand turnover for å kompensere. Føler jeg kaster bedre og bedre uten at jeg helt selv klarer å innse det, da jeg er misfornøyd med objektivt bedre runder enn jeg var tidligere. Jeg var f.eks med på en turnering i går på en bane som er ratet til 1013 (i skrivende stund verdens nest vanskeligste bane iflg. Disc Golf Metrix) og spilte til en 802 rating, men jeg var fornøyd med hvordan jeg spilte tre av de atten hullene. Likevel øker jeg ratingen for hver turnering som går nå, og etter seks turneringer på rad mellom 800-855 rating har jeg nå karret meg opp til 787 i skrivende stund til tross for at jeg senket den fra 768 til 754 på en måned. Opp 33 poeng siden nasjonaldagen er et temmelig stort sprang, og den kommer bare til å fortsette oppover siden de første turneringene mine ikke lenger vil være tellende ift. rating (kun de siste 288 hullene er tellende, dvs. 16 turneringer á 18 hull = 288 tellende hull). De første turrneringene mine spilte jeg på et betydelig lavere nivå enn hva jeg har inne nå, så jeg antar jeg er over 800 rating i løpet av måneden.

Har også bestemt meg for at sommerferien i år blir å kjøre oppover vestlandet og spille bane på bane med tre venner, samt besøke PCS Sula Open, der praktisk talt hele verdenseliten kommer til Langevåg som en viktig oppkjøringsturnering før VM i Kansas i månedsskiftet august/september. Hvis det er noen interesserte plastkastere som bor innen et par timers kjøretur fra området vil jeg absolutt anbefale å benytte sjansen. Dette er ikke noe som skjer så altfor ofte, har vel knapt hatt noen av de 20-30 beste spillerne i verden i Europa siden 2019!

Fikk også min første ace forrige måned. Det frister veldig å spille en lokal bane rett borti høgget her, som egentlig er en dritdårlig designet bane, men der det er et hull som er meget aktuelt å få en eagle på (79m par 4). Treffer man linja si og unngår trær skal den være ganske grei, må være bortimot landets korteste par 4.

In the bag:

Puttere
  • Yikun Gui, Dragon line-plast (2, 3, 0, 2). Kjøpt fordi jeg trodde den ville ha bedre grep når det regnet. Blir brukt som sitteunderlag, akebrett ned vinterbakker og til utlån dersom jeg spiller med folk som ikke eier egne discer.
  • Discmania Link, Exo soft-plast (2, 3, 0, 1). Primær-putteren.
  • Kastaplast Berg, K3 soft-plast (1, 1, 0, 2). Brukes mest som approach, holder alltid linja man legger den på og er noe understabil om man juicer litt til.
  • Innova Pig, Pro-plast (3, 1, 0, 3). Nylig ervervet, ålreit å ha en litt overstabil putter man kan parkere på 70m. Muligens min mest brukte disc for tiden.
Midrange
  • Innova Roc, DX-plast (4, 4, 0, 3). Siste DX-discen jeg kjøper, da de bankes understabile ved første tre-treff. Skal ikke føles som 4-4-(-2.5)-1... Fin å bruke som turnover-disc på kortere hull, ellers totalt udugelig.
  • Westside Harp, BT Hard-plast (4, 3, 0, 3). Nydelig approach-disc som har vært en arbeidshest inntil jeg skaffet Pig for et par uker siden. Veldig pålitelig når det er vindstille, eneste minuset er at den har lite torque resistance, noe som er et minus for meg siden jeg kaster forehand med mye spin, som igjen medfører at discen blir temmelig understabil ved det minste vindpust.
  • Discraft Buzzz, ESP-plast (5, 4, -1, 1). Denne har en foil som gjør at den ser grisekul ut, men som gjør den veldig merkelig å kaste. Etter å ha hørt så mye bra om Buzzz ble jeg egentlig veldig skuffet når jeg så hvordan min oppførte seg. Brukes lite, men en kul gimmick.
  • Innova Mako3, Star-plast (5, 5, 0, 0). Har vel hatt tre stk tror jeg, men to har stukket av i vann/skog. Blitt spilt inn til å være noe understabil, men med litt hyzer flyr den dead straight. Ekstremt fin disc å lære seg å kaste rett frem med, gjerne på åpne sletter, da den i utgangspunktet skal være den mest stabile discen på markedet.
  • Innova Leopard, Star-plast (6, 5, -2, 1). Kjøpte denne egentlig kun fordi jeg ville prøve den. Prøvde den, likte den medium minus. Blir sjeldent brukt med mindre jeg har medvind, hullet er 60-75m og det er low ceiling og korridor.
Fairway
  • Discmania Instinct, Forge-plast (7, 5, 0, 2). Har vært borti discer med samme flight numbers som denne, men plasttypen gjør at den føles betydelig mer overstabil enn de jeg hadde prøvd tidligere. Flipper ganske mye så den er lett å flexe og maksimere lengde med.
  • Latitude 64 Explorer, Opto-plast (7, 5, 0, 2). Samme flight numbers som Instinct, men flipper betydelig mindre og fader svakere. Utsatt for vind siden den er banket litt understabil.
  • Latitude 64 River, Opto-plast (7, 7, -1, 1). Syk glide, en av veldig få med 7. Blir brukt som driver i svak medvind på hull mellom 70-90 meter dersom det er litt åpent, eller hvis banen svinger svakt mot venstre.
  • Huk Lab Teebird3, Star-plast (8, 4, 0, 2). Veldig allsidig disc og er sammen med Instinct min go-to fairway driver.
  • Innova Teebird 3, Champion-plast (8, 4, 0, 2). Føles stivere og mer holdbar enn discen over, brukes litt mer på skogsbaner for å unngå for mye merker i den vesentlig dyrere HL-discen.
  • Discmania Tilt, Meta-plast (9, 1, 1, 6). Utility-disc, denne er nesten som juks å regne. Skal du 20-40 meter, deretter ta en 90-grader til høyre/venstre? Dette er discen for jobben.
Distance
  • Huk Lab Firebird, Star-plast (9, 3, 0, 4). Blitt innspilt til å være litt understabil, men den flipper ganske fint opp. Primær-driver i motvind.
  • Innova Firebird, Champion-plast (9, 3, 0, 4). Som med Teebird3, føles mer stiv og holdbar enn sin Star-versjon.
  • Huk Lab Thunderbird, Halo star-plast (9, 5, 0, 2). Har forelska meg i denne plasttypen da det virker som den gir den mest stabile flighten, samtidig som den gir det gode grepet fra normal star-plast og beholder durabilityen til champion-plast. Dette er plast-typen jeg går for når jeg kjøper discer fra Innova/Huk Lab, om discene blir produsert i denne typen. Discen føles som storebroren til Teebird3 mer enn Explorer/Instinct.
  • Latitude 64 Jade, Opto-plast (9, 6, -2, 1). Min første driver er nå blitt mer en utility-disc siden den er meget godt innspilt. Turner hardt venstre for meg som kaster RHFH. Blir sjeldent brukt, men svikter aldri de gangene den får litt action.
  • Latitude 64 Saint, Opto-plast (9, 7, -1, 2). Den eneste discen jeg klarer å hitte gaps på 60-70 meter med FH turnover og samtidig får den til å flyte når turnen gir seg og faden kicker inn. Den eneste discen jeg har funnet og beholdt, da det ikke stod navn eller nummer i den. Kontakter selvfølgelig eier dersom discen er markert, som seg hør og bør.
  • Huk Lab Wraith, Halo star-plast (11, 5, -1, 3). Overtatt rollen som primærdriver fra en vanlig star Wraith siden Halo star-plasten, som tidligere nevnt, kjennes mer stabil. Denne ligger stabilt på 100m og fader veldig forutsigbart. Nydelig disc!
  • Innova Wraith, star-plast (11, 5, -1, 3). Får betydelig mindre action enn tidligere, men er go-to på skogbaner.
  • Huk Lab Destroyer, Star-plast (12, 5, -1, 3). Discen jeg stabilt kan pushe 110m+, eller kontrollere enkelt på 85-90m.
  • Innova Destroyer, Star-plast (12, 5, -1, 3). Nok en gang en disc som nært utelukkende blir brukt på skogbaner. Har litt mer dome enn HL-versjonen og er derfor mer understabil.
  • Prodigy D Model US, Duraflex-plast (13, 6, -3, 1). Hadde egentlig tenkt meg å lære meg å bruke denne discen inntil den fikk et ublidt møte med noe Bridgestone-gummi fra en kukk i en Ford Transit som kjørte over discen min på Stovner med vilje. Prøver aktivt å bytte denne med en annen disc hos en nyttig idiot/stakkar som setter pris på en god historie og kaster understabile discer. Jeg kaster stort sett kun overstabilt.
  • Latitude 64 Ballista, Opto-plast (14, 5, -1, 3). Blitt så kraftig innspilt at den minner mer om et tannhjul enn en frisbee. Man kan kaste den på tidenes hyzer og den kommer fremdeles til å flippe over i en turnover. Eneste discen jeg har som har en skjære på samvittigheten.
.

Begynner å bli ganske sliten av sekken jeg går med. Ikke bare er den overfylt, men den er heller ikke spesielt ergonomisk når jeg tar ut 6-7 discer heller. Har veldig lyst på en GripEQ AX5.
Begynner også å bli lei Link, Berg og Gui-putterne. Planlegger å skifte de ut med Discmania P2. Har i lang tid egentlig hatt planer om å skifte ut store deler av sekken og heller kaste primært Discmania og Innova, med et par små unntak (Saint og alle Huk Lab). Det vil si at 8 discer ryker, samt tre puttere, noe jeg antar vil ha en stor innvirkning på spillet mitt. Men hey, det er jo sånn man lærer!

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Jeg er sikkert den eneste som leser denne tråden, men det driter jeg i.

Gått noen uker siden siste oppdatering, har fortsatt progresjonen og kommet meg opp på 826 rating. Jeg føler det er der jeg ligger stabilt, med et toppnivå som pusher 900+, så målet om å nå 850 innen året lever i beste velgående. Har også fått skifta ut deler av sekken, som for øvrig er oppgradert til Prodigy BP2-V3 til en GripEQ AX5 som hentes på butikken i løpet av kvelden/morgendagen, og forberedt en del salg. Nytt siden sist er 2x P2-puttere, en Sky God 4 som kommer i posten snarlig, enda en Instinct og en Thunderbird i Jeremy Koling Tour Series. Fant også en TD2 uten navn/nummer på en skolebane forrige uke, men jeg er usikker på om jeg skal bage den eller ikke siden den er sinnsykt understabil (-4 turn).

Fikk anledning til å gå med en av de beste spillerne i Norge forrige tirsdag og spilte min beste turnering noen gang (910) med han på samme gruppe. Det er gøy å gå med folk som, 1) er jævla gode, 2) man viber med, og 3) kan holde kjeft i et par hull før de sier noe som er helt gull verdt. Han lærte meg hvordan man skulle utføre en forehand flex consistently, og nå pusher jeg 110m hvis jeg drar ordentlig til. Kan kaste med stor grad av presisjon på 95-100m.

Tjåland

Legg inn av Tjåland »

Heia heia!

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Crynix skrev: tir jul 12, 2022 5:43 pm Jeg er sikkert den eneste som leser denne tråden, men det driter jeg i.

Gått noen uker siden siste oppdatering, har fortsatt progresjonen og kommet meg opp på 826 rating. Jeg føler det er der jeg ligger stabilt, med et toppnivå som pusher 900+, så målet om å nå 850 innen året lever i beste velgående. Har også fått skifta ut deler av sekken, som for øvrig er oppgradert til Prodigy BP2-V3 til en GripEQ AX5 som hentes på butikken i løpet av kvelden/morgendagen, og forberedt en del salg. Nytt siden sist er 2x P2-puttere, en Sky God 4 som kommer i posten snarlig, enda en Instinct og en Thunderbird i Jeremy Koling Tour Series. Fant også en TD2 uten navn/nummer på en skolebane forrige uke, men jeg er usikker på om jeg skal bage den eller ikke siden den er sinnsykt understabil (-4 turn).

Fikk anledning til å gå med en av de beste spillerne i Norge forrige tirsdag og spilte min beste turnering noen gang (910) med han på samme gruppe. Det er gøy å gå med folk som, 1) er jævla gode, 2) man viber med, og 3) kan holde kjeft i et par hull før de sier noe som er helt gull verdt. Han lærte meg hvordan man skulle utføre en forehand flex consistently, og nå pusher jeg 110m hvis jeg drar ordentlig til. Kan kaste med stor grad av presisjon på 95-100m.
Går dessverre alt for lang tid mellom hver runde. Sist runde var begynnelsen av juni, før det så må jeg tilbake til april(!). Sist runde ble på Ekeberg, synes ikke +11 er så mye å klage på i forhold til hvor lang tid det går mellom rundene for tiden. Jeg har gått over til å spille med maks 4 discer, prøver å holde meg til 3. https://www.discmania.net/collections/magician, star mako 3 og en put/approach med mye glide. Litt avhengig av bane så har jeg pleid å bruke en overstable disc.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Harduetforslag skrev: ons jul 13, 2022 9:18 am Går dessverre alt for lang tid mellom hver runde. Sist runde var begynnelsen av juni, før det så må jeg tilbake til april(!). Sist runde ble på Ekeberg, synes ikke +11 er så mye å klage på i forhold til hvor lang tid det går mellom rundene for tiden. Jeg har gått over til å spille med maks 4 discer, prøver å holde meg til 3. https://www.discmania.net/collections/magician, star mako 3 og en put/approach med mye glide. Litt avhengig av bane så har jeg pleid å bruke en overstable disc.
Da er du bedre enn han jeg vanligvis spiller med i Oslo-området. Han spiller et par runder i uka. Jeg er ikke helt fan av Ekeberg, men det handler hovedsaklig om antall mennesker som bruker banen (det er jo verdens mest spilte bane i antall runder registrert i Udisc-appen). Selve løypa er jo grei nok. Spilte der i desember (+9) på vinteroppsettet, og spilte der i slutten av april (-2). Har hørt de har bygd om banen litt siden sist jeg var der, så jeg må nok ta meg en runde der i løpet av sommeren.

Det er ganske fine discer du bruker. Mako3 er jeg veldig fan av siden den går så rett med liten fade. Magician har jeg aldri testet selv, men tallene tilsier at det er en hakket tregere enn min Instinct, som er en real arbeidshest. Understabile discer er nok hakket enklere å starte med enn overstabile, men etter hvert som man får dreisen på ting er det vanlig å kaste mer og mer overstabilt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Crynix skrev: ons jul 13, 2022 10:41 am
Harduetforslag skrev: ons jul 13, 2022 9:18 am Går dessverre alt for lang tid mellom hver runde. Sist runde var begynnelsen av juni, før det så må jeg tilbake til april(!). Sist runde ble på Ekeberg, synes ikke +11 er så mye å klage på i forhold til hvor lang tid det går mellom rundene for tiden. Jeg har gått over til å spille med maks 4 discer, prøver å holde meg til 3. https://www.discmania.net/collections/magician, star mako 3 og en put/approach med mye glide. Litt avhengig av bane så har jeg pleid å bruke en overstable disc.
Da er du bedre enn han jeg vanligvis spiller med i Oslo-området. Han spiller et par runder i uka. Jeg er ikke helt fan av Ekeberg, men det handler hovedsaklig om antall mennesker som bruker banen (det er jo verdens mest spilte bane i antall runder registrert i Udisc-appen). Selve løypa er jo grei nok. Spilte der i desember (+9) på vinteroppsettet, og spilte der i slutten av april (-2). Har hørt de har bygd om banen litt siden sist jeg var der, så jeg må nok ta meg en runde der i løpet av sommeren.

Det er ganske fine discer du bruker. Mako3 er jeg veldig fan av siden den går så rett med liten fade. Magician har jeg aldri testet selv, men tallene tilsier at det er en hakket tregere enn min Instinct, som er en real arbeidshest. Understabile discer er nok hakket enklere å starte med enn overstabile, men etter hvert som man får dreisen på ting er det vanlig å kaste mer og mer overstabilt.
Var ikke klar over at Ekeberg var såpass populær, de gangene jeg har vært der så har vi stort sett timet det bra ift tidspunkt på dagen. Banen i seg selv synes jeg er ganske grei, passe kombinasjon av skog og åpne hull, selv om det er et par hull som kanskje er litt i overkant vanskelige ift trær. Ja, de har bygd om banen litt, synes den totalt sett er bedre enn før men er noen hull som har fått en litt merkelig utforming hvor kast 2 blir komplisert hvis man ikke lander perfekt. Var ute på Krokhol i april, fin bane. Har hatt en del runder på Stovner, men for min del blir den i overkant vanskelig fordi det krever en kombinasjon av presisjon og lengde, hvor jeg rett og slett ikke har nok distanse til å ha sjans. Jeg har https://udisc.com/courses/kopervik-diskgolfbane-vgIS rett i nabolaget, fin kombinasjon av hull og det skal godt gjøres at man må vente lenge i kø

Frister litt å kjøpe et par https://gurudiscgolf.no/produkt/opto-x- ... eith-2022/

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Spilte min første PDGA-turnering på lørdag. Ble 5. plass i min klasse og fikk 500kr i premiepenger. Påmeldingsavgiften lå på 400kr, så de fem pølsene i lunchen ble temmelig gratis. En overall jævlig morsom dag med nærmere 90 andre deltakere med samme hobby. Ekstra gøy at man hadde ordnet spottere med flagg, dronefilming, ace runs i lunchpausen med både sekker (1000kr+ klassen) og veldig sjeldne discer (Cloud Breaker 2 og 2018 Sexton Firebird er vel verdt henholdsvis 1400 og 1900 kroner) i premiepotten.

Snittet 866 over to runder også i PDGA-rating (kort forklart er det hakket vanskeligere å få høy rating her, med mindre man spiller med gode folk - ratingen baseres ift. konkurransefeltet opp mot banerating, i motsetning til en fixed rating opp mot banerating). Ble også satt ny delt banerekord med -5, noe som er helt ekstremt bra på en bane som er rated 1005.

Metrix-rating på 838 i skrivende stund, bare 12p bak målsetningen om å nå 850 i løpet av året. Et par gode runder på baner jeg er kjent på, så kan den gå i boks før høstvinden melder seg.

Brukeravatar
Crynix
Innlegg: 1165
Sted: Oslo

Legg inn av Crynix »

Ny PDGA-turnering forrige søndag. Siden turneringen jeg skrev om i forrige innlegg gikk såpass bra har jeg nå for høy rating til å spille i Nybegynner-klassen, er blitt flytta opp til Viderekommen. Temmelig fornøyd med det, da jeg kun har spilt i 15-16 måneder. Er folk som har spilt i 5 år + som ikke har nådd denne milepælen.
Ble delt 11. plass etter en ganske bra førsterunde (+10) der jeg lå på delt sjetteplass, to kast bak pallen, før alt raknet med en +17 i runde nr to. Spilte ned den offisielle PDGA-ratingen min med 9 poeng, men ligger fremdeles et lite stykke over målet mitt (850) når jeg nå kommer til å gå til 857 når ratingene blir justert om en ukes tid.

Uoffisiell rating på 854 (Metrix) i skrivende stund, har et klubbmesterskap førstkommende søndag som min siste turneringsrunde for i år. Tror jeg kommer til å ligge temmelig likt på den uoffisielle og offisielle ratingen, hvis jeg spiller en ok runde. Har til alt overmål meldt meg på i proff-klassen, da klubben ikke har mange nok medlemmer til at en Viderekommen-klasse er hensiktsmessig, og jeg er for høyt ratet til å delta i Nybegynner-klassen. Skillet går på 850-rating.

Forrige fredag var jeg også med på en totimers disc golf clinic (fancy uttrykk for "frisbeekurs"), arrangert av ingen andre enn finske Seppo Paju - han har vunnet EM en gang og den europeiske pro-touren to ganger. Han er kjent for å kaste ekstremt rent teknisk, og sitter på enomt mye kunnskap etter 11 år som proffspiller. Jeg klarer fremdeles ikke å kaste backhand, noe sånn ca 95% av hele kurset handlet om. Jeg filma stort sett hele kurset, så jeg kan se tilbake på videoen, memorisere deler av gangen, og på et eller annet tidspunkt finne meg et jorde eller gresslette for å gjøre field work. Forehanden min er mer enn god nok ift ratingen min, men jeg er ganske skadelidende av å ikke ha en backhand da jeg er nødt til å utføre mye mer krevende tekniske kast for å "simulere" et backhand-kast.

Fra og med neste uke skal jeg forsøke å kaste backhand på alle hull der det er hensiktsmessig. Jeg vet rundene mine kommer til å lide av det, men når det ikke er i turnering/ukesgolf betyr det jo ikke en dritt. Vinteren kommer til å gå med til øving på backhand, samt mer putte-trening. Vet det finnes putting-ligaer som foregår i innendørshaller her i området, og det er stort sett ganske mange som deltar hver gang.

Tror målet for neste år vil bli å komme meg opp på 900, både offisielt og uoffisielt. Den initielle fremgangen pleier som regel å være temmelig drastisk, men etter hvert som man når et visst nivå blir det selvfølgelig vanskeligere. Jeg aner ikke hvor potensialet mitt ligger.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sport Generelt»