Bybane i Bergen

Svar
Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Re: Bybane i Bergen

Legg inn av greyserpent »

Tjaaah skrev: tor des 02, 2021 7:53 pm
Malacay skrev: søn nov 28, 2021 12:09 pm Bergenserne er mer stolte av Brann enn politikerne sine for tiden. Det sier sitt.
Her treffer du spikeren på hodet, som vanlig. Dette har blitt påpekt flere ganger den siste uken. Byrådet får Brann til å se kompetente ut.
Sier litt om folket i Bergen når de har valgt inn Drevland som ordfører.

William_S

Legg inn av William_S »

Bergensk politikk er jo virkelig noe for seg selv. Men så er jo også bergensere noe for seg selv og.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Solvgutt1 skrev: lør des 04, 2021 1:02 pm Hva er barnslig med byrådets opptreden?
Det er så åpenbart at det slett ikke behøver noen videre forklaring. Uvoksent, æreløst, integritetsløst er andre ord man kan bruke til å beskrive det. Totalt barnehage.
Sist redigert av slankebrusmannen den lør des 04, 2021 1:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

slankebrusmannen skrev: lør des 04, 2021 1:28 pm
Solvgutt1 skrev: lør des 04, 2021 1:02 pm Hva er barnslig med byrådets opptreden?
Det er så åpenbart at det slett ikke behøver noen videre forklaring. Uvoksent, æreløst, integritetsløst er andre ord man kan bruke til å beskrive det.
Hva da?

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

greyserpent skrev: lør des 04, 2021 1:11 pm Sier litt om folket i Bergen når de har valgt inn Drevland som ordfører.
Folk valgte nok høyre, ikke på grunn av Drevland, men heller til tross for Drevland. Noe sier det jo om de som velger, men det sier mest om høyre i Bergen, som var fullt av klovner på den tiden.

Ljot

Legg inn av Ljot »

MyWay skrev: lør des 04, 2021 10:17 am Ja, men man har vel planlagt at det skal bygges flomsikring langs traseen når man først er i gang? Jeg tror at de pent nødt til å fjerne de dårlige massene som ligger der i dag, helt inn mot der bilveien slutter, og så spunter man lags hele traseen og lager en forhøyet kjørebane for Bybanen.

Spunt, kjørebane for BB og ny kai.

Blir bra dét.

Bilde

Sånn, ferdig prosjektert.
Dette blir knall i padden! la Bergen sentrum se ut som dagbruddet i Bjørnevatn i en 5-10 år fremover. Barrikader så verdensarven Bryggen bak et betongflomvern med en trikk oppå. Bergens politikere må være medlemmer i samme kjegleklubb som man rekrutterer styremedlemmer og ledelse i Brann fra.

Men alvorlig talt, bybane til Åsane? De der slostrilene burde være fornøyd med å ta ferge til byen.

MyWay

Legg inn av MyWay »

Ja, det er selvfølgelig bare tull med bybane til Åsane. Elektriske busser hadde vært løsningen om det var miljøvern som sto i fokus.

Jeg skulle likt å se en livssyklusanalyse der man tok uthenting av naturressurser, stålproduksjon, sementproduksjon, etc. med i analysen. Og så sammenlignet man tunell, bybane over bryggen og et bussalternativ. Logos har aldri vært et politisk virkemiddel. Det er en grunn til at de er politikere og ikke naturvitere.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Usikker på om det er nødvendig med en bybane til Åsane, men en ting er sikkert, tunnel = ingen bane.

ulefos

Legg inn av ulefos »

Ljot skrev: lør des 04, 2021 4:33 pm Barrikader så verdensarven Bryggen bak et betongflomvern med en trikk oppå.
det er vel ikke sikkert at Bryggen har så godt av å bli overflømmet med jevne mellomrom heller

så må man huske at det ikke er flertall flertall for tunnel-løsningen, både FRP og minst en av de uavhengige vil ikke ha bytrikk til Åsane og velger derfor å stemme slik at håpet om å torpedere bytrikken holdes levende

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

ulefos skrev: tir des 07, 2021 11:33 am
Ljot skrev: lør des 04, 2021 4:33 pm Barrikader så verdensarven Bryggen bak et betongflomvern med en trikk oppå.
det er vel ikke sikkert at Bryggen har så godt av å bli overflømmet med jevne mellomrom heller

så må man huske at det ikke er flertall flertall for tunnel-løsningen, både FRP og minst en av de uavhengige vil ikke ha bytrikk til Åsane og velger derfor å stemme slik at håpet om å torpedere bytrikken holdes levende
Med Rødt som nyttige idioter. Heldigvis var en av disse mer intelligente enn resten. Han er nå forhatt i Rødt-miljøet. Rødt ga etter hvert faen i hele Bybanen og var mest opptatt av å vise hvor tøffe de var. Som noen trassige drittunger.

TWU

Legg inn av TWU »

Har man i det hele tatt spurt Åsane-folket om de vil ha bybane (altså: foretrukket foran andre trafikkløsninger)?

Jeg mistenker det er en noe lunken stemning.. Og helt ærlig så er det andre ting som haster mer enn denne bybanen.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

TWU skrev: tir des 07, 2021 11:44 am Har man i det hele tatt spurt Åsane-folket om de vil ha bybane (altså: foretrukket foran andre trafikkløsninger)?

Jeg mistenker det er en noe lunken stemning.. Og helt ærlig så er det andre ting som haster mer enn denne bybanen.
Usikker på den generelle stemning, men det ble ihvertfall en voldsom oppstandelse mtp den planlagte traseèn som man tilslutt fikk stanset/endret.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

TWU skrev: tir des 07, 2021 11:44 am Har man i det hele tatt spurt Åsane-folket om de vil ha bybane (altså: foretrukket foran andre trafikkløsninger)?

Jeg mistenker det er en noe lunken stemning.. Og helt ærlig så er det andre ting som haster mer enn denne bybanen.
Det var vel lunken stemning til den nordgående traseen i sin tid også, men der virker folk fornøyde, boligprisene har steget og mange områder har fått seg et løft. Jeg har, dessverre, kjørt ut til både Åsane og Fyllingsdalen på ubeleilige tidspunkt og skjønner ikke de som vil holde fast ved det.

TWU

Legg inn av TWU »

Boccherini skrev: tir des 07, 2021 11:46 am
Usikker på den generelle stemning, men det ble ihvertfall en voldsom oppstandelse mtp den planlagte traseèn som man tilslutt fikk stanset/endret.
Er nok delvis fordi denne tunnelløsningen hadde sparket beina under andre prosjekter i området, eks Nyborg-tunnel. Men hvis man nå legger et endestopp ved Åsane Senter, hvordan skal man komme seg til stoppet? Jo man må kjøre eller ta buss. Velger da nok personer å hoppe av for å ta bybane videre?

TWU

Legg inn av TWU »

Solvgutt1 skrev: tir des 07, 2021 11:51 am
Det var vel lunken stemning til den nordgående traseen i sin tid også, men der virker folk fornøyde, boligprisene har steget og mange områder har fått seg et løft. Jeg har, dessverre, kjørt ut til både Åsane og Fyllingsdalen på ubeleilige tidspunkt og skjønner ikke de som vil holde fast ved det.
Holde fast på dagens situasjon vil vel ingen? Men er bybane den rette løsningen? Hadde man tjent mer på en permanent omlegging av biltrafikken bort fra Danmarksplass, og heller DERETTER opprustning av bussforbindelsen inn til sentrum?

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

TWU skrev: tir des 07, 2021 11:51 am
Er nok delvis fordi denne tunnelløsningen hadde sparket beina under andre prosjekter i området, eks Nyborg-tunnel. Men hvis man nå legger et endestopp ved Åsane Senter, hvordan skal man komme seg til stoppet? Jo man må kjøre eller ta buss. Velger da nok personer å hoppe av for å ta bybane videre?
Nå er jeg usedvanlig lite bevandret i kollektivtrafikken generelt sett, men jeg vil vel gjette på at det avhenger av destinasjon ? Kan jo være behagelig å slippe og stange i køen om du skal til Sandsli en mandag morgen og fortsatt har et aldri så lite kuppelhode etter de flaskene du helte i dag lørdag aften.

ulefos

Legg inn av ulefos »

det riktige er nok at Rødt lot årsmøtet i lokallaget ha siste ord, og avgjørelsen er nok mer et resultat av følelser enn kunnskap
men hva drev Høyre med? ikke bare stemte de for et helt nytt tunnel-alternativ, de allierte seg også med partier som ikke ville ha bybane. FRP har alltid vært motstander av trikk i alle byer - eksoskameratene
Sist redigert av ulefos den tir des 07, 2021 12:28 pm, redigert 1 gang totalt.

ulefos

Legg inn av ulefos »

trikk i Bergen er ikke noe nytt
Bilde

her: Sukkerhusbryggen–Sandviken

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Planforslaget for bybane til Åsane ble presentert i dag og legges til høring i høst. Det er jo vakre greier, og liker konseptet, men i mitt enkle sinn fremstår dette så i overkant ambisiøst at jeg ikke klarer å se det gå gjennom uten en del større endringer. Men konsulentene som har håvet inn en del millioner har sikkert hatt det dritfett.


LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Bergen trenger dette.
T-banen i Oslo burde ha vært bygd ut og er uunnværlig. Bergen trenger noe lignende.

Boccherini

Legg inn av Boccherini »

Lew_Ashby skrev: tir okt 04, 2022 7:28 pm Planforslaget for bybane til Åsane ble presentert i dag og legges til høring i høst. Det er jo vakre greier, og liker konseptet, men i mitt enkle sinn fremstår dette så i overkant ambisiøst at jeg ikke klarer å se det gå gjennom uten en del større endringer. Men konsulentene som har håvet inn en del millioner har sikkert hatt det dritfett.

Hadde vært strålende, men det blir nok et spetakkel uten like. Som vanlig.

lund

Legg inn av lund »

Boccherini skrev: ons okt 05, 2022 1:12 pm
Lew_Ashby skrev: tir okt 04, 2022 7:28 pm Planforslaget for bybane til Åsane ble presentert i dag og legges til høring i høst. Det er jo vakre greier, og liker konseptet, men i mitt enkle sinn fremstår dette så i overkant ambisiøst at jeg ikke klarer å se det gå gjennom uten en del større endringer. Men konsulentene som har håvet inn en del millioner har sikkert hatt det dritfett.

Hadde vært strålende, men det blir nok et spetakkel uten like. Som vanlig.
Var mye bra på den der. 17 minutter fra Åsane terminal til sentrum var knall og mye bedre enn f.eks. mot Lagunen eller lignende. Også bra med å forlenge Fløyfjellstunnelen (selvsagt en no-brainer) og eget sykkelfelt i Eidsvågstunnelen. En rimelig stor forbedring for syklister om det går gjennom, men det skjærer seg nok ett eller annet sted inne i sentrum som det alltid gjør.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

lund skrev: ons okt 05, 2022 1:26 pm Var mye bra på den der. 17 minutter fra Åsane terminal til sentrum var knall og mye bedre enn f.eks. mot Lagunen eller lignende. Også bra med å forlenge Fløyfjellstunnelen (selvsagt en no-brainer) og eget sykkelfelt i Eidsvågstunnelen. En rimelig stor forbedring for syklister om det går gjennom, men det skjærer seg nok ett eller annet sted inne i sentrum som det alltid gjør.
Mye bra ja. Som en Ytre Sandviken-gutt er det nesten rørende å se hvor fint det kan bli rundt NHH. 17 min fra Åsane til sentrum er også helt fantastisk.

Men mtp at Byrådet melder om at man tidligst er ferdig i 2035, og jeg da er nærmere død enn fødsel, så klarer jeg ikke helt å bli begeistret på egne vegne. Får heller være storsinnet og si at planene ser fine ut for yngre generasjoner.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»