Langrennssesongen 2022/23

Svar
Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Re: Langrennssesongen 2022/23

Legg inn av Korgutt »

Ikke bare FIS her. Nå har IOC meldt seg på i konkurransen om å være den mest uspiselige internasjonale idrettsorganisasjonen.
https://www.vg.no/sport/i/4o7OlR/bach-v ... l-russerne

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Korgutt skrev: lør okt 01, 2022 1:53 pm Ikke bare FIS her. Nå har IOC meldt seg på i konkurransen om å være den mest uspiselige internasjonale idrettsorganisasjonen.
https://www.vg.no/sport/i/4o7OlR/bach-v ... l-russerne
Bach har kommet med den uttalelsen tidligere også. Den er helt dustete, ingen russiske idrettsutøvere tør å gå offentlig ut og ta avstand fra regimet og krigen.

Når det gjelder langrenn er saken helt klar. Verken nordmenn, svensker eller finner ønske å konkurrere mot Putins menn og kvinner. Og de aller fleste WC-renn går i Norge, Sverige og Finland.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Iseran2770 skrev: ons okt 05, 2022 3:04 pm

Når det gjelder langrenn er saken helt klar. Verken nordmenn, svensker eller finner ønske å konkurrere mot Putins menn og kvinner. Og de aller fleste WC-renn går i Norge, Sverige og Finland.
Nå kan det jo være delte meninger blant Sanna Marin, Ulf Kristersson og Jonas Gahr Støres menn og kvinner om dette.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

OM russerne, mot absolutt alle odds, skulle få delta i WC i år, vil jeg tro at publikums markeringer vil få homohets av dommerstanden på fotballbanene til å høres ut som den reneste "Vestkant-banning"...
Og om alt som skjer i nattens mulm og mørke er at noen har tagget et hakekors eller malt et ukrainsk flagg på smøretraileren, vil nok russerne tenke - Vi overlevde en dag til!

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Oppløftende om Østberg.

Intervju med Mikkelsplass

anbessa

Legg inn av anbessa »

PEF_1973 skrev: ons okt 05, 2022 11:02 pm OM russerne, mot absolutt alle odds, skulle få delta i WC i år, vil jeg tro at publikums markeringer vil få homohets av dommerstanden på fotballbanene til å høres ut som den reneste "Vestkant-banning"...
Og om alt som skjer i nattens mulm og mørke er at noen har tagget et hakekors eller malt et ukrainsk flagg på smøretraileren, vil nok russerne tenke - Vi overlevde en dag til!
Ja, det finnes dessverre neandertalere innen alle idretters supportere.
Om russerne får gå er ignorering er en langt bedre protestform for de som ønsker å markere.

For idretten sin del er det best om de beste får delta.

lund

Legg inn av lund »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 8:36 am
PEF_1973 skrev: ons okt 05, 2022 11:02 pm OM russerne, mot absolutt alle odds, skulle få delta i WC i år, vil jeg tro at publikums markeringer vil få homohets av dommerstanden på fotballbanene til å høres ut som den reneste "Vestkant-banning"...
Og om alt som skjer i nattens mulm og mørke er at noen har tagget et hakekors eller malt et ukrainsk flagg på smøretraileren, vil nok russerne tenke - Vi overlevde en dag til!
Ja, det finnes dessverre neandertalere innen alle idretters supportere.
Om russerne får gå er ignorering er en langt bedre protestform for de som ønsker å markere.

For idretten sin del er det best om de beste får delta.
Russerne får selvsagt ikke gå. Som seg hør og bør.

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 8:36 am
PEF_1973 skrev: ons okt 05, 2022 11:02 pm OM russerne, mot absolutt alle odds, skulle få delta i WC i år, vil jeg tro at publikums markeringer vil få homohets av dommerstanden på fotballbanene til å høres ut som den reneste "Vestkant-banning"...
Og om alt som skjer i nattens mulm og mørke er at noen har tagget et hakekors eller malt et ukrainsk flagg på smøretraileren, vil nok russerne tenke - Vi overlevde en dag til!
Ja, det finnes dessverre neandertalere innen alle idretters supportere.
Om russerne får gå er ignorering er en langt bedre protestform for de som ønsker å markere.

For idretten sin del er det best om de beste får delta.
Vi har sett det siste av russiske utøvere på idrettsarenaen på mange år.
Heldigvis finnes det noe anstendighet igjen i idretten.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

sertono skrev: lør okt 08, 2022 8:19 am Oppløftende om Østberg.

Intervju med Mikkelsplass
Det hadde nok vært usedvanlig oppløftende for de norske kvinnene om Flugstad Østberg fant tilbake til godformen de neste par årene. Tror det ville vært ekstremt nyttig for langrennsdamene. Heidi Weng holder nok høyt nivå ennå, men er overhodet ingen leder- og kapteinstype. Ragnhild Haga er kanskje mer det, men er usikker på om hun holder nivået (ærlig talt synes jeg ikke hun burde vært på landslaget kommende sesong engang).

Flugstad Østberg kan være begge delene. Hun som den rutinerte toppløperen og Fossesholm som ledestjernen blant de yngre tror jeg er nøkkelen fremover. Jeg har liten tro på de damene som er født på midten av 90-tallet kan bli noe særlig mer enn stabile topp 8-10-løpere med mulige enkeltplasseringer på pallen i v-cup, men ikke når helt opp i mesterskap. Da har jeg mer tro på de yngre med Fossesholm som den viktigste. Og som kaptein og forbilde for disse tror jeg Flugstad Østberg kunne blitt særs viktig.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: lør okt 08, 2022 1:27 pm Vi har sett det siste av russiske utøvere på idrettsarenaen på mange år.
Heldigvis finnes det noe anstendighet igjen i idretten.
Man gir langrennssporten et realt nakkeskudd på denne måten. Men alt for anstendigheten.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

sertono skrev: lør okt 08, 2022 8:19 am Oppløftende om Østberg.

Intervju med Mikkelsplass
Mener vi har hørt dette tidligere også. Så har det allikevel gått galt når hun har begynt å konkurrere.

Men håper selvfølgelig at det blir annerledes denne gangen :)

Neptun
Innlegg: 5550

Legg inn av Neptun »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 6:51 pm
Neptun skrev: lør okt 08, 2022 1:27 pm Vi har sett det siste av russiske utøvere på idrettsarenaen på mange år.
Heldigvis finnes det noe anstendighet igjen i idretten.
Man gir langrennssporten et realt nakkeskudd på denne måten. Men alt for anstendigheten.
Mener du at akkurat langrenn burde være unntatt sanksjoner mot Russland som nasjon?

Jeg liker langrenn, men så viktig er ikke sporten at jeg synes russiske utøvere skal kunne representere Russland, mens landet deres begår folkemord mot sivile ukrainere.

lund

Legg inn av lund »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 6:51 pm
Neptun skrev: lør okt 08, 2022 1:27 pm Vi har sett det siste av russiske utøvere på idrettsarenaen på mange år.
Heldigvis finnes det noe anstendighet igjen i idretten.
Man gir langrennssporten et realt nakkeskudd på denne måten. Men alt for anstendigheten.
Man ga syklingen et realt nakkeskudd med å avsløre all dopingen også. Ikke alle tenker like kynisk heldigvis.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

lund skrev: lør okt 08, 2022 7:15 pm
anbessa skrev: lør okt 08, 2022 6:51 pm
Neptun skrev: lør okt 08, 2022 1:27 pm Vi har sett det siste av russiske utøvere på idrettsarenaen på mange år.
Heldigvis finnes det noe anstendighet igjen i idretten.
Man gir langrennssporten et realt nakkeskudd på denne måten. Men alt for anstendigheten.
Man ga syklingen et realt nakkeskudd med å avsløre all dopingen også. Ikke alle tenker like kynisk heldigvis.
For mitt vedkommende så ville jeg heller sagt at man ga langrennssporten et realt nakkeskudd dersom man slapp inn russerne igjen. Det blir et skred av sponsorer som vil trekke seg momentant ut dersom FIS går til det skrittet.

lund

Legg inn av lund »

Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 7:19 pm
lund skrev: lør okt 08, 2022 7:15 pm
anbessa skrev: lør okt 08, 2022 6:51 pm
Man gir langrennssporten et realt nakkeskudd på denne måten. Men alt for anstendigheten.
Man ga syklingen et realt nakkeskudd med å avsløre all dopingen også. Ikke alle tenker like kynisk heldigvis.
For mitt vedkommende så ville jeg heller sagt at man ga langrennssporten et realt nakkeskudd dersom man slapp inn russerne igjen. Det blir et skred av sponsorer som vil trekke seg momentant ut dersom FIS går til det skrittet.
Og et skred av løpere vil selvsagt nekte å gå mot russere også. Det er så no-brainer som man får det dette her.

Number4

Legg inn av Number4 »

Skulle FIS slippe til russiske langrennsløpere tipper jeg forskjellige arrangører vil nekte dem å starte, slik Drammen gjorde sist sesong, eller bare avlyse arrangementet. Tenk dere russere i Kollen til vinteren med hundretusen drita fulle nordmenn (og svensker) rundt Frognerseteren! Kan fort bli stygt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Neptun skrev: lør okt 08, 2022 7:08 pm Mener du at akkurat langrenn burde være unntatt sanksjoner mot Russland som nasjon?
Jeg klarer ikke se saken svart/hvitt. Mange uskyldige som rammes av at staten/stater styres av rasshøl. Håper krigen ender snart og at slike symbolske sanksjoner oppheves i samme sekund som en fredsavtale underskrives.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 8:06 pm
Neptun skrev: lør okt 08, 2022 7:08 pm Mener du at akkurat langrenn burde være unntatt sanksjoner mot Russland som nasjon?
Jeg klarer ikke se saken svart/hvitt. Mange uskyldige som rammes av at staten/stater styres av rasshøl. Håper krigen ender snart og at slike symbolske sanksjoner oppheves i samme sekund som en fredsavtale underskrives.
Det handler ikke lenger om noe som er svart/hvitt, det handler om at du bør være såpass reflektert at du forstår at absolutt alle må reagere. Stort sett hele verden ser at det russland holder på med nå er langt over streken. Kun i Kharkiv-regionen i Ukraina er det allerede nå registrert over 1.100 krigsforbrytelser begått av russiske soldater. Legg til Butsja-massakren, Nazi-einsatzgruppen kan sammenlignes. Mariupol blir nok enda verre, når den byen blir frigjort er det bare å stålsette seg. 87.000 skal være drept i byen. "Heia Bols og Stepanova!"

anbessa

Legg inn av anbessa »

sertono skrev: lør okt 08, 2022 8:54 pm Det handler ikke lenger om noe som er svart/hvitt, det handler om at du bør være såpass reflektert at du forstår at absolutt alle må reagere. Stort sett hele verden ser at det russland holder på med nå er langt over streken. Kun i Kharkiv-regionen i Ukraina er det allerede nå registrert over 1.100 krigsforbrytelser begått av russiske soldater. Legg til Butsja-massakren, Nazi-einsatzgruppen kan sammenlignes. Mariupol blir nok enda verre, når den byen blir frigjort er det bare å stålsette seg. 87.000 skal være drept i byen. "Heia Bols og Stepanova!"
Du skal få være så reflektert du bare vil. Jeg skjærer ikke 150 mill russer over samme kam på grunn av statlig vanstyre. Det har vært mange (MANGE) møkkaland opp gjennom, men JEG mener ikke nødvendigvis det er riktig å legge hele befolkninger for hat. Hatet enkelte, f.eks her inne på FD, har mot en hel nasjon er nitriste greier.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 9:27 pm
sertono skrev: lør okt 08, 2022 8:54 pm Det handler ikke lenger om noe som er svart/hvitt, det handler om at du bør være såpass reflektert at du forstår at absolutt alle må reagere. Stort sett hele verden ser at det russland holder på med nå er langt over streken. Kun i Kharkiv-regionen i Ukraina er det allerede nå registrert over 1.100 krigsforbrytelser begått av russiske soldater. Legg til Butsja-massakren, Nazi-einsatzgruppen kan sammenlignes. Mariupol blir nok enda verre, når den byen blir frigjort er det bare å stålsette seg. 87.000 skal være drept i byen. "Heia Bols og Stepanova!"
Du skal få være så reflektert du bare vil. Jeg skjærer ikke 150 mill russer over samme kam på grunn av statlig vanstyre. Det har vært mange (MANGE) møkkaland opp gjennom, men JEG mener ikke nødvendigvis det er riktig å legge hele befolkninger for hat. Hatet enkelte, f.eks her inne på FD, har mot en hel nasjon er nitriste greier.
Jeg kan neppe være mer uenig, du mener oppriktig at det er helt greit at ruzzland får stille på startstrek Ruka 25/11 som om ingenting har skjedd?

anbessa

Legg inn av anbessa »

sertono skrev: lør okt 08, 2022 9:38 pm Jeg kan neppe være mer uenig, du mener oppriktig at det er helt greit at ruzzland får stille på startstrek Ruka 25/11 som om ingenting har skjedd?
Kunne tenkt meg en løsning med "nøytralt flagg".
Aller helst kunne jeg naturligvis tenkt meg fred, og opphevede idrettssanksjoner.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 9:47 pm
sertono skrev: lør okt 08, 2022 9:38 pm Jeg kan neppe være mer uenig, du mener oppriktig at det er helt greit at ruzzland får stille på startstrek Ruka 25/11 som om ingenting har skjedd?
Kunne tenkt meg en løsning med "nøytralt flagg".
Aller helst kunne jeg naturligvis tenkt meg fred, og opphevede idrettssanksjoner.
Snakke om reflektert, du tror de bryr seg? "ruzzlands OL-komité ferdigstilte tirsdag en liste med 335 russiske utøvere som skal delta i Tokyo-OL under nøytralt flagg."

De driter i det! Alle vet hvem som vinner uansett om de står på pallen under "nøytralt flagg", det er den mest dustete straffen jeg kan tenke meg.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

anbessa skrev: lør okt 08, 2022 9:47 pm
sertono skrev: lør okt 08, 2022 9:38 pm Jeg kan neppe være mer uenig, du mener oppriktig at det er helt greit at ruzzland får stille på startstrek Ruka 25/11 som om ingenting har skjedd?
Kunne tenkt meg en løsning med "nøytralt flagg".
Aller helst kunne jeg naturligvis tenkt meg fred, og opphevede idrettssanksjoner.
I en sådan stund er det faktisk veldig enkelt. Du må huske på at det er ukrainere som deltar i verdenscupen. De skal selvfølgelig få slippe å konkurrere med russere under nøytralt flagg. Et slik flagg er uansett en svært dårlig løsning på problemet. Alle som ser på vet at de er russerne, og mange av dem står tett til det russiske terrorregime. Hvem mener du bør delta? Alle som ikke har tatt Putin i hånden? Umulig å sile ut hvem som fortjener å gå under et slikt flagg uansett.

Ingen russere skal nærme seg FIS-konkurranser før krigen er over, og før Russland kan vise at de har endret kurs. Idretten er aldri tjent med å stikke hodet i sanden. Dette er en ypperlig mulighet til å ta et skikkelig standpunkt. Til nå har FIS dessverre vært vinglete, og har tatt beslutninger som provoserer. Men de forstår nok snart at ingen arrangører kommer til å godkjenne russere på startstreken. COOP har allerede signalisert at de boikotter hvis russere og hviterussere får konkurrere.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Kanskje den verste omleggingen for langrenn i nyere tid. Helt for jævlig at herlige kapasitetsløpere som Krüger, Holund, etc., skal få det vanskeligere med kortere distanser.

https://www.tv2.no/sport/vintersport/la ... 15QXBwDe4o

William_S

Legg inn av William_S »

KongOlav2 skrev: tor okt 13, 2022 3:57 pm Kanskje den verste omleggingen for langrenn i nyere tid. Helt for jævlig at herlige kapasitetsløpere som Krüger, Holund, etc., skal få det vanskeligere med kortere distanser.

https://www.tv2.no/sport/vintersport/la ... 15QXBwDe4o
Det som blir interessant er jo at 5 mila i Kollen faktisk blir 5 mil for både damer og herrer dvs begge dager antagelig. Blir nok en real fyllefest.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

William_S skrev: tor okt 13, 2022 4:01 pm
KongOlav2 skrev: tor okt 13, 2022 3:57 pm Kanskje den verste omleggingen for langrenn i nyere tid. Helt for jævlig at herlige kapasitetsløpere som Krüger, Holund, etc., skal få det vanskeligere med kortere distanser.

https://www.tv2.no/sport/vintersport/la ... 15QXBwDe4o
Det som blir interessant er jo at 5 mila i Kollen faktisk blir 5 mil for både damer og herrer dvs begge dager antagelig. Blir nok en real fyllefest.
Greit nok når Therese Johaug ikke deltar. Hun hadde vunnet med sju minutter om hun hadde giddi.

William_S

Legg inn av William_S »

Skraevadottir skrev: tor okt 13, 2022 4:03 pm
William_S skrev: tor okt 13, 2022 4:01 pm
KongOlav2 skrev: tor okt 13, 2022 3:57 pm Kanskje den verste omleggingen for langrenn i nyere tid. Helt for jævlig at herlige kapasitetsløpere som Krüger, Holund, etc., skal få det vanskeligere med kortere distanser.

https://www.tv2.no/sport/vintersport/la ... 15QXBwDe4o
Det som blir interessant er jo at 5 mila i Kollen faktisk blir 5 mil for både damer og herrer dvs begge dager antagelig. Blir nok en real fyllefest.
Greit nok når Therese Johaug ikke deltar. Hun hadde vunnet med sju minutter om hun hadde giddi.
Uansett 90% av de som er i marka på den fyllefesten vil jeg ikke tro er særlig interesserte i langrenn heller. :lol:

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: tor okt 13, 2022 3:57 pm Kanskje den verste omleggingen for langrenn i nyere tid. Helt for jævlig at herlige kapasitetsløpere som Krüger, Holund, etc., skal få det vanskeligere med kortere distanser.

https://www.tv2.no/sport/vintersport/la ... 15QXBwDe4o
Selv med Bolshunov på start er jo dette som skapt for full Klæbo-dominans egentlig.

Myril

Legg inn av Myril »

Hvor lang løpstid kommer damerne til ha på 5 milen med okish forhold? 2.30? Spørs hvor stor publikumshit det blir på TV-en.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Myril skrev: tor okt 13, 2022 7:59 pm Hvor lang løpstid kommer damerne til ha på 5 milen med okish forhold? 2.30? Spørs hvor stor publikumshit det blir på TV-en.
Damene bruker vel normalt 1-2 minutter mer på mila enn herrene. Kommer muligens til å være litt mer på lengre distanser og uten Johaug på startstreken. Tipper damene kommer til å bruke mellom 2:10 og 2:15 om herrene bruker 2 timer.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»