Statsbudsjettet for 2023

Svar
KongOlav2

Re: Statsbudsjettet for 2023

Legg inn av KongOlav2 »

ms_8 skrev: tor okt 06, 2022 10:59 am
William_S skrev: tor okt 06, 2022 10:46 am Det jeg synes er interessant er at regjeringen øker skattene enda mer enn det Rødt foreslo i sitt alternative statsbudsjett i år.
Helt tydeleg at denne regjeringa gambler med norske arbeidsplasser. Frykter at mange vil vurdere å flytte ut av landet etter dette
At et ikke veldig stort antall rike flytter ut av landet er da en ting. Det er jo dog mye annet også. Grunnrenteskatt på havbruk gjør at de kutter investeringer her. Kraftig økt beskatning på kraft gjør at de kutter investeringer her. Og akkurat det er investeringer som er høyst ønskelige. Og den økte arbeidsgiveravgifter gjør jo at det blir mindre attraktivt å ansette og lønne høyt utdannet og høykompetent arbeidskraft.

MentalM

Legg inn av MentalM »

greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 10:57 am
toyfoll skrev: tor okt 06, 2022 10:54 am
Guarnere skrev: tor okt 06, 2022 9:55 am Den ekstra arbeidsgiveravgiften er smålig. Virkelighetsfjern regjering. Over 750.000kr da er man liksom rik?

Tydelig at ingen skal unnes suksess. Og hvor mange arbeidsgivere kommer ikke nå til å være veldig tilbakeholdne på lønnsforhandlinger over 750k….

Skam dere de som stemte på disse inn i regjering. Håper dere skjemmes hver kveld.
Jeg tjener rett under 750k i året. Men hadde lett gått over hvis jeg tar et par kurs. Så med dagens regjering så skal det ikke lønne seg og få mere kompetanse
Om man er livredd for å betale litt skatt, så er det nettopp slik det er for "dere". Bu-føkking-hu
Hva har dette med å betale skatt å gjøre? Dette er arbeidsgiver som må betale arbeidsgiveravgift.

Som guarnere skriver vil da flere arbeidsgivere ikke kunne konkurrere med større bedrifter pga de ikke har råd til å betale for kompetansen.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

MentalM skrev: tor okt 06, 2022 11:06 am
greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 10:57 am
toyfoll skrev: tor okt 06, 2022 10:54 am

Jeg tjener rett under 750k i året. Men hadde lett gått over hvis jeg tar et par kurs. Så med dagens regjering så skal det ikke lønne seg og få mere kompetanse
Om man er livredd for å betale litt skatt, så er det nettopp slik det er for "dere". Bu-føkking-hu
Hva har dette med å betale skatt å gjøre? Dette er arbeidsgiver som må betale arbeidsgiveravgift.

Som guarnere skriver vil da flere arbeidsgivere ikke kunne konkurrere med større bedrifter pga de ikke har råd til å betale for kompetansen.
Klarer du ikke å lese innlegget jeg svarte på? Det har ALT med skatt å gjøre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

toyfoll skrev: tor okt 06, 2022 10:54 am
Guarnere skrev: tor okt 06, 2022 9:55 am Den ekstra arbeidsgiveravgiften er smålig. Virkelighetsfjern regjering. Over 750.000kr da er man liksom rik?

Tydelig at ingen skal unnes suksess. Og hvor mange arbeidsgivere kommer ikke nå til å være veldig tilbakeholdne på lønnsforhandlinger over 750k….

Skam dere de som stemte på disse inn i regjering. Håper dere skjemmes hver kveld.
Jeg tjener rett under 750k i året. Men hadde lett gått over hvis jeg tar et par kurs. Så med dagens regjering så skal det ikke lønne seg og få mere kompetanse
Du vil da beholde litt av lønna selv, da....
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som har god lønn klager på at de må betale litt mer skatt enn andre. Selv hadde jeg for en del år siden ganske betydelig toppskatt, men tekte stort sett at "jeg er heldig som har en godt betalt jobb, og jeg kan bidra litt mer enn andre".

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

MentalM skrev: tor okt 06, 2022 11:06 am Hva har dette med å betale skatt å gjøre? Dette er arbeidsgiver som må betale arbeidsgiveravgift.

Som guarnere skriver vil da flere arbeidsgivere ikke kunne konkurrere med større bedrifter pga de ikke har råd til å betale for kompetansen.
Briljant for oljebransjen dette. De flyter jo over av penger og kan/vil sikkert betale de større lønningene uansett.

Kraftbransjen, som er helt sentral i det grønne skiftet, skattes imidlertid i hue og ræva og får nå også en ekstra ulempe med å tiltrekke seg kompetent og høyutdannet arbeidskraft. Fantastisk politisk håndverk av regjeringen!

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Medianinntekten i Norge er 549 000. Også sitter det flere neper her og påstår at 750 000 ikke er høy lønn.

Moist

Legg inn av Moist »

Orakelet skrev: tor okt 06, 2022 10:23 am
guru skrev: tor okt 06, 2022 10:12 am Problemet er jo at de setter grensa for "Høy inntekt" latterlig lavt. Hadde de satt denne på de som tjener over 1,5 mill så hadde det selvsagt vært mer forståelig. Å tjene 750.000,- i dag er faktisk ikke uvanlig, spesielt ikke når man tar med overtid/bonuser etc.


Det er ikke "høyt". Hvis man bor i Oslo er det nærmere et "minimum" med de bokostnadene som er der. Samtidig har man en "AP-konge" der også som skrur på eiendomsskatt og lokale avgifter raskt og målrettet.

Det som kommer til å skje nå er at høytutdannede vil rømme Oslo. Det er bedre å tjene 749 000 på bygda enn 1 250 000 i Oslo. Det er bare å regne på hvor mye man netto sitter igjen med av differansen etter skatt og sammenligne med hvor mye høyere bokostnadene er i Oslo.

RIP Oslo.
Likevel er Oslo blant fylkene i Norge som har lavest medianlønn av alle.

https://www.ssb.no/97014/median-inntekt ... ype.kroner

MentalM

Legg inn av MentalM »

greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 11:07 am Klarer du ikke å lese innlegget jeg svarte på? Det har ALT med skatt å gjøre.
Nei, det handler om at arbeidsgivere ikke kan gi rom for at arbeidstakere utvikler kompetansen sin pga de da ikke har råd til å lønne dem

Edit: ser jeg snakker om arbeidsgiveravgift, mens det også er endring i skattingen. Tar det på min kappe
Sist redigert av MentalM den tor okt 06, 2022 11:11 am, redigert 1 gang totalt.

Dundersalt

Legg inn av Dundersalt »

guru skrev: tor okt 06, 2022 10:12 am
Dundersalt skrev: tor okt 06, 2022 9:59 am
Guarnere skrev: tor okt 06, 2022 9:55 am Den ekstra arbeidsgiveravgiften er smålig. Virkelighetsfjern regjering. Over 750.000kr da er man liksom rik?

Tydelig at ingen skal unnes suksess. Og hvor mange arbeidsgivere kommer ikke nå til å være veldig tilbakeholdne på lønnsforhandlinger over 750k….

Skam dere de som stemte på disse inn i regjering. Håper dere skjemmes hver kveld.
Det er vel nettopp den effekten regjeringen ønsker. Utjevnende budsjett, der lønnsveksten skal dempes for de med høy lønn for å hindre at forskjellene fortsetter å øke,

Med økt arbeidsgiveravgift, og økt skattenivå på inntekt over 750 000 blir det mindre attraktivt å tilby god lønn. Arbeidsgivere kan kompenere for dette med å tilby andre goder, som hjemmekontor, fleksitid, diverse goder osv.

Man kan være enig eller uenig - men ingen tvil om at disse grepene samlet vil bidra til å dempe lønnsveksten for de med høyest inntekt.
Problemet er jo at de setter grensa for "Høy inntekt" latterlig lavt. Hadde de satt denne på de som tjener over 1,5 mill så hadde det selvsagt vært mer forståelig. Å tjene 750.000,- i dag er faktisk ikke uvanlig, spesielt ikke når man tar med overtid/bonuser etc.
Bilde

Cirka 14 prosent av befolkningen som tjener over 750 000 kroner.
Merk at dette er skattepliktig inntekt, som da tar med alt av andre inntekter (avkastning, næringsinntekter osv) og ikke bare lønn.

Tar man kun lønn, som dette med arbeidsgiveravgift vil påvirke, så er nok tallet godt under 10%.

Man kan ikke si at en lønn høyere enn 90% av befolkningen er "helt vanlig". Da tjener man godt - rett og slett.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

DoktorS skrev: tor okt 06, 2022 11:07 am
toyfoll skrev: tor okt 06, 2022 10:54 am
Guarnere skrev: tor okt 06, 2022 9:55 am Den ekstra arbeidsgiveravgiften er smålig. Virkelighetsfjern regjering. Over 750.000kr da er man liksom rik?

Tydelig at ingen skal unnes suksess. Og hvor mange arbeidsgivere kommer ikke nå til å være veldig tilbakeholdne på lønnsforhandlinger over 750k….

Skam dere de som stemte på disse inn i regjering. Håper dere skjemmes hver kveld.
Jeg tjener rett under 750k i året. Men hadde lett gått over hvis jeg tar et par kurs. Så med dagens regjering så skal det ikke lønne seg og få mere kompetanse
Du vil da beholde litt av lønna selv, da....
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk som har god lønn klager på at de må betale litt mer skatt enn andre. Selv hadde jeg for en del år siden ganske betydelig toppskatt, men tekte stort sett at "jeg er heldig som har en godt betalt jobb, og jeg kan bidra litt mer enn andre".
Been there... skuffer meg at den amerikanske skattefrykten ser ut til å smittet en haug "nordmenn".

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 11:09 am Medianinntekten i Norge er 549 000. Også sitter det flere neper her og påstår at 750 000 ikke er høy lønn.
Alt er en definisjonssak. Om du bor i Oslo, så lever du ikke fett om du tjener 750k.

Jack

Legg inn av Jack »

Gårdsdattra skrev: ons okt 05, 2022 6:44 pm
ms_8 skrev: ons okt 05, 2022 6:10 pm
Gårdsdattra skrev: ons okt 05, 2022 6:04 pm



Ja det kan jeg. Dette handler om sikkerhetspolitikk. Dersom Finnmark og Nord-Troms var tynt befolket eller nærmest folketomt, så kunne vi risikert at Putin okkuperte og annekterte disse områdene med den begrunnelse at områdene var nærmest tomme for folk.
Er det noko som helst som tyder på at dette ville skje.
Putin ville vel først ha vurdert land som Georgia, Moldova og dersom han skulle angrepet natoland. Så ville det overrasket meg mykje om ikkje Estland, Latvia og Litauen hadde stått først i køen framfor Finnmark



Norge har noe så unikt som en kyststripe mot vest som var viktig for Tyskland under andre verdenskrig, det var derfor vi ble angrepet den gang.
Vi hadde et godt naboskap til Sovjet og siden Russland helt fram til vi startet å sanksjonere mot Russland og siden ga våpenhjelp til Ukraina . Nå er Putin vår fiende og kan godt hevne seg med å ta Norge på grunn av kyststripen og ulike naturressurser som Norge har. Et lands oljeressurser og rikdom har utløst kriger før.
Det er godt at vi har en regjering som ser denne risikoen og gjør noe med den.
Vi hadde et "godt" naboskap til russland helt frem til de valgte å gå til et urettferdig, urettmessig og brutalt angrep på sitt naboland.

Nei, putin kan ikke "hevne seg" ved å "ta en bit av Norge", i og med at vi HELDIGVIS er medlem i NATO. Man ser jo hva som skjer med naboland av russland som ikke er medlem i NATO. Ikke har de et sterkt nok militær til å være i nærheten av å true oss engang.

Innlegget ditt er en blanding av fri fantasi i full utfoldelse og en merkelig tolkning av tingenes tilstand for å hamre løs på dagens regjering i Norge. De gjør mye rart, men å støtte Ukraina er ikke en av de tingene.
Sist redigert av Jack den tor okt 06, 2022 11:15 am, redigert 2 ganger totalt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Jeg må vedgå at jeg ikke helt forstår dette "utjevne forskjellene" mantraet.

Forskjellene har økt i en årrekke, uavhengig av regjering, og sjiktet som disse befinner seg i er definitivt ikke i nabolaget til 750 000. Dette er jo ikke i nærheten av å være høy lønn, men en ganske så normal lønn for de med litt utdannelse og/eller ansiennitet, mellomledere etc. Rent umiddelbart så er jo dette en relativt kjedelig smell for de mindre selskapene som kjemper om kompetanse og som får en ekstra regning å forholde seg til, i en periode hvor alt annet blir dyrere.

Han opplyser at forslaget om lettelser for dem som tjener under 750.000 kroner, betyr at en familie med to inntekter på 550.000 vil betale om lag 7.800 kroner mindre i skatt i 2023 enn da regjeringen overtok for ett år siden.


Man kan jo skrape av noen hundre tusen av den inntekten for å vise hvor skoen faktisk trykker og de største utfordringene forblir jo de daglige utgiftspostene og ikke det at en familie med 1 100 000 i felles inntekt kan spare 650 kroner i måneden. For ikke å snakke om konsekvensen av covid, både for de med lavere inntekt og utdannelse, samt bedriftene. Så kan vi jo ta det i hverdagen som øker: Strømprisene, husleie for de som leier og rentene for de som eier, kommunale avgifter, omtrent alt som kryper og går av varer, matvarer, drivstoffprisene.

Vektavgiften på elbil er jo også ganske så komisk i forhold til prosentvis utslag av totalprisen.

Mye som står til stryk.

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 11:10 am
greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 11:09 am Medianinntekten i Norge er 549 000. Også sitter det flere neper her og påstår at 750 000 ikke er høy lønn.
Alt er en definisjonssak. Om du bor i Oslo, så lever du ikke fett om du tjener 750k.
Jeg har bodd 4 år i Oslo. Tjente betydelig mindre enn 750k.

Leve "fett" er også en definisjonssak.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Jack_Daniels skrev: tor okt 06, 2022 11:12 am Innlegget ditt er en blanding av fri fantasi i full utfoldelse
Det er vel mer eller mindre helt standard fra den kanten.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

At strømstøtte koster nesten 50 mrd årlig kommer (i tillegg til alle innvandrere mfl som får dekket strømregninga på sosialhjelp) er helt avsindig.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

Arbeidsplassen min får 1 mill mer i årets budsjett, kult..

Bror1

Legg inn av Bror1 »

Texas_John skrev: tor okt 06, 2022 11:15 am At strømstøtte koster nesten 50 mrd årlig kommer (i tillegg til alle innvandrere mfl som får dekket strømregninga på sosialhjelp) er helt avsindig.
Jepp..

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Texas_John skrev: tor okt 06, 2022 11:15 am At strømstøtte koster nesten 50 mrd årlig kommer (i tillegg til alle innvandrere mfl som får dekket strømregninga på sosialhjelp) er helt avsindig.

"Koster". Denne "kostnaden" er betinget av en veldig mye større inntekt. Jeg har et forslag til de som kjøper denne retorikken:

Dere kan kjøpe en hvetebolle av meg for 1000 kroner. Det høres kanskje høyt ut, men frykt ikke: Jeg vil refundere 90 % av differansen mellom 1 krone og gjennomsnittlig pris for hveteboller solgt i oktober 2022. Den "kostnaden" tar jeg. You`re welcome!

Everenga

Legg inn av Everenga »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 11:10 am
greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 11:09 am Medianinntekten i Norge er 549 000. Også sitter det flere neper her og påstår at 750 000 ikke er høy lønn.
Alt er en definisjonssak. Om du bor i Oslo, så lever du ikke fett om du tjener 750k.
Greia er jo forskjellen mellom enkelt og dobbeltinntektshusholdninger.

Hvis en tjener 750 000 og den andre 400 000 så har man selv i Oslo et ganske romslig handlingsrom.

Moist

Legg inn av Moist »

Harduetforslag skrev: tor okt 06, 2022 11:12 am
Han opplyser at forslaget om lettelser for dem som tjener under 750.000 kroner, betyr at en familie med to inntekter på 550.000 vil betale om lag 7.800 kroner mindre i skatt i 2023 enn da regjeringen overtok for ett år siden.

Vet ikke helt hva Vedum tenkte vi skulle bruke 650,- i mnd på når han sa vi skulle få mer å rutte med.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Everenga skrev: tor okt 06, 2022 11:20 am Hvis en tjener 750 000 og den andre 400 000 så har man selv i Oslo et ganske romslig handlingsrom.
Hvis man legger til et barn eller to så er dette en "fattig" familie som i praksis må flytte ut av Oslo

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Orakelet skrev: tor okt 06, 2022 11:22 am
Everenga skrev: tor okt 06, 2022 11:20 am Hvis en tjener 750 000 og den andre 400 000 så har man selv i Oslo et ganske romslig handlingsrom.
Hvis man legger til et barn eller to så er dette en "fattig" familie som i praksis må flytte ut av Oslo
Du er virkelighetsfjern.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Orakelet skrev: tor okt 06, 2022 11:22 am
Everenga skrev: tor okt 06, 2022 11:20 am Hvis en tjener 750 000 og den andre 400 000 så har man selv i Oslo et ganske romslig handlingsrom.
Hvis man legger til et barn eller to så er dette en "fattig" familie som i praksis må flytte ut av Oslo
Det var rart. Vi har 3 barn og omtrent millionen tilsammen siden kona jobber deltid i en 4 roms i sentrale Oslo og mangler absolutt ikke til det daglige brød. Vi kjøpte første bolig for 15 år siden og har dermed lave boutgifter. Dette gjelder ganske mange barnefamilier.

MentalM

Legg inn av MentalM »

Everenga skrev: tor okt 06, 2022 11:27 am
Orakelet skrev: tor okt 06, 2022 11:22 am
Everenga skrev: tor okt 06, 2022 11:20 am Hvis en tjener 750 000 og den andre 400 000 så har man selv i Oslo et ganske romslig handlingsrom.
Hvis man legger til et barn eller to så er dette en "fattig" familie som i praksis må flytte ut av Oslo
Det var rart. Vi har 3 barn og omtrent millionen tilsammen siden kona jobber deltid i en 4 roms i sentrale Oslo og mangler absolutt ikke til det daglige brød. Vi kjøpte første bolig for 15 år siden og har dermed lave boutgifter. Dette gjelder ganske mange barnefamilier.
Everton fan, så har litt lavere standarder enn normalen 8-)

På den seriøse siden så tror jeg det med boutgiften er viktig der. Kjøpte man for 15 år siden kan man ikke sammenligne med dagens førstegangskjøpere eller leietakere.

Bør uansett klare seg ok med 1 million i bruttolønn som en liten familie i Oslo og. Ikke luksusliv, men klarer seg fint. De som sier at 750 000 er lavt i Oslo skjønner jeg ikke, det er en meget god inntekt uansett hvor i landet du bor.

Fortsatt skeptisk til hvordan dette rammer arbeidsgivere mtp arbeidsgiveravgiften, den synes jeg er helt urimelig av regjeringen.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Økt skatt på gevinst og utbytte fra aksjer, fra i dag, er jo også en morsom en.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

KongOlav2 skrev: tor okt 06, 2022 11:10 am
greyserpent skrev: tor okt 06, 2022 11:09 am Medianinntekten i Norge er 549 000. Også sitter det flere neper her og påstår at 750 000 ikke er høy lønn.
Alt er en definisjonssak. Om du bor i Oslo, så lever du ikke fett om du tjener 750k.
«Å leve fett» er vel også en definisjonssak. Med 750.000 i året så bør man leve relativt bra også i Oslo.

Ellers er det eget forbruk og kontroll det er noe galt med. Komisk å se alle som SIER sliter som likevel har råd til både fest, moro og restaurantbesøk i ny og ne.

bundetrente

Legg inn av bundetrente »

Fornuftig budsjett. Man kunne med fordel stramme inn mer for å dempe inflasjonen ytterligere, men slike tiltak gjør jo ikke akkurat en allerede upopulær regjering noe bedre likt, selv om det er nødvendig.

De fortjener uansett ros for å stå i mot mye av presset fra de som tror vi har råd til “alt”.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

SuperGunners10 skrev: tor okt 06, 2022 11:39 am «Å leve fett» er vel også en definisjonssak. Med 750.000 i året så bør man leve relativt bra også i Oslo.

Ellers er det eget forbruk og kontroll det er noe galt med.
Men er det en høy lønn? Jeg ville sagt at 750k i Oslo ikke er en høy lønn, men en midt på treet-lønn med det spinnville boligmarkedet man har der. Bor man imidlertid på landsbygda 1 mil utenfor Førde, Steinkjer eller Arendal, er dette en relativt høy lønn. Da får man jo en grei enebolig til kanskje 3 mill. I Oslo rekker ikke det til mer enn 40 kvm engang.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Regjeringen foreslår at opptjeningsperioden nå utelukkende dreier seg om de siste 12 månedene, og vil dermed fjerne muligheten for å basere inntekten på de siste 36 månedene.

Kuttet vil spare 0,2 milliarder i 2023, og vil gi større innsparinger på sikt, anslår regjeringen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»