OBOS-Ligaen 2022

Svar
LeSorcier

Re: OBOS-Ligaen 2022

Legg inn av LeSorcier »

Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.
Sist redigert av LeSorcier den man okt 03, 2022 8:07 pm, redigert 1 gang totalt.

vadefugl

Legg inn av vadefugl »

Med det spillet og tap for Sandnes Ulf, rykker nok ikke Ranheim opp.

lund

Legg inn av lund »

LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:06 pm Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.
Nja, både og. Synes fortsatt ikke de er all verdens i grunnspillet. Vil nok klare å unngå nedrykk neste år så lenge de har Gift, men vil bli veldig overrasket om de ender på øvre halvdel med det laget de har nå.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Fantastisk å vinne sånne type kamper hvor vi lå under 2 ganger før vi avgjør på småpene 3 minutter på overtid 😀

Spesielt også å se Kåffa sin drøying av tid på 2-2! Hva var det de hadde så god tid for da de allerede da hadde avgitt 2 poeng til Stabæk i kamp om 2.plassen? OK de spilte med 10 mann og hadde ikke akkurat momentum i kampen, men spesielt å se på likevel 😊 (De visste kanskje hva som var i gjære? 😉)

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

lund skrev: man okt 03, 2022 8:20 pm
LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:06 pm Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.
Nja, både og. Synes fortsatt ikke de er all verdens i grunnspillet. Vil nok klare å unngå nedrykk neste år så lenge de har Gift, men vil bli veldig overrasket om de ender på øvre halvdel med det laget de har nå.
Nå svarer du jo ikke på det LeSorcier kommenterer her da. Fakta er at Stabæk ser mye bedre ut med Bohinen som trener. Poengsnittet har gått drastisk opp, og de scorer betydelig flere mål. Ingen som har snakket om øvre halvdel i ES. Veien opp dit er lang for en OBOS-klubb, men de har spillermatieriale til å ikke rykke rett ned igjen. Kjønø gjorde en fryktelig dårlig jobb med Stabæk, og han settes i et enda verre lys etter snuoperasjonen til Bohinen.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

lund skrev: man okt 03, 2022 8:20 pm
LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:06 pm Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.
Nja, både og. Synes fortsatt ikke de er all verdens i grunnspillet. Vil nok klare å unngå nedrykk neste år så lenge de har Gift, men vil bli veldig overrasket om de ender på øvre halvdel med det laget de har nå.
Er det noen som har snakket om Stabæk og øvre halvdel av ES? Jeg tenkte mer på at Stabæk aldri ville vært i opprykksposisjon nå om Kjønø fortsatt var trener.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:26 pm
lund skrev: man okt 03, 2022 8:20 pm
LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:06 pm Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.
Nja, både og. Synes fortsatt ikke de er all verdens i grunnspillet. Vil nok klare å unngå nedrykk neste år så lenge de har Gift, men vil bli veldig overrasket om de ender på øvre halvdel med det laget de har nå.
Er det noen som har snakket om Stabæk og øvre halvdel av ES? Jeg tenkte mer på at Stabæk aldri ville vært i opprykksposisjon nå om Kjønø fortsatt var trener.
Hadde vel hatt like mange poeng som Start hvis de hadde fortsatt med samme poengsnitt som under Kjønø.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Solvgutt1 skrev: man okt 03, 2022 8:32 pm
LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:26 pm
lund skrev: man okt 03, 2022 8:20 pm

Nja, både og. Synes fortsatt ikke de er all verdens i grunnspillet. Vil nok klare å unngå nedrykk neste år så lenge de har Gift, men vil bli veldig overrasket om de ender på øvre halvdel med det laget de har nå.
Er det noen som har snakket om Stabæk og øvre halvdel av ES? Jeg tenkte mer på at Stabæk aldri ville vært i opprykksposisjon nå om Kjønø fortsatt var trener.
Hadde vel hatt like mange poeng som Start hvis de hadde fortsatt med samme poengsnitt som under Kjønø.
Det hadde blitt kvalifisering på Stabæk da, ja. Start er et skikkelig høstlag, bare spør LSK-fansen.

TWU

Legg inn av TWU »

Er vel ikke all verdens motstand de har spilt mot siste kampene da, men tidligere i sesongen så slet de forsåvidt med å vinne de også…

lund

Legg inn av lund »

Jeg ville vel mer frem til at jeg ikke synes de har blitt så veldig mye bedre spillemessig annet enn at de har fått strammet opp forsvarsspillet ala slik det var den første tredjedelen av sesongen i år. Med tanke på at de andre lagene rundt dem med unntak av Start har kollapset i det siste, så er det ikke godt å si hvordan de hadde ligget an nå. Var uansett riktig å kvitte seg med Kjønø med den formkurven de hadde.

Fontolan
Innlegg: 312

Legg inn av Fontolan »

LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:06 pm Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.
Nja - det sprudler ikke akkurat av spillet ennå heller, men det er MYE mer kontrollert enn det var under Kjønø… Den individuelle kvaliteten blir utslagsgivende selv om det er mye å gå på i banespillet.

Det eneste laget vi har møtt i år som har nogenlunde tilsvarende kvalitet som oss spiller for spiller er Brann - men de har et mye bedre grunnspill. Lurer på hvor mye nærmere vi hadde vært med Bohinen fra start av sesongen…

At Kjønø fikk fortsette etter fjoråret overrasket en god del av oss som har litt innsikt i klubbens indre liv.

Uansett ligger vi bra an for øyeblikket.

Champis

Legg inn av Champis »

LeSorcier skrev: man okt 03, 2022 8:06 pm Da er det bare å gratulere Stabæk-fansen med retur til ES! Hadde ledelsen i klubben tenkt som @Champis, ville et opprykk vært helt utenkelig på nåværende tidspunkt. Det gikk opp for dem til slutt at Kjønø ikke var rett mann, og nå ser vi hvor svak han faktisk var.

Hehe, tror ikke du aner så mye om hva jeg har tenkt rundt det, og jeg har aldri vært negativ på Stabæks vegne til at Bohinen kom inn. Dessuten får man aldri svar på hvordan det hadde gått med Kjønø ved roret, man lå tross alt i opprykksstriden med han også. Forskjellen på Stabæk har dessuten ikke vært veldig stor under de to trenerne, men det handler litt om å få flyt/ikke flyt. Hadde man bikket noen flere kamper under Kjønø, som man burde gjort, så hadde man spilt med en helt annen selvtillit og trygghet, og opprykket hadde vært i boks allerede. Under Bohinen har man fått fin uttelling i kampene og spiller med en viss trygghet nå, selv om det ikke akkurat er blendene fotball som blir servert. Husker godt Stabæk rundspilte Åsane borte etter alle kunstens regler - da var det ikke måte på hvor dårlige Åsane var. Hadde kampen sett ut slik den gjorde i dag mot Åsane under Kjønø, så vet man hva supporterne hadde sagt...

Jeg tror Bohinen er et fint valg for Stabæk, hvert fall på kort sikt. Men det er ofte marginer på hvordan en trener lykkes eller ikke lykkes. Og jeg har uansett lite sansen for den svart/hvite framstillingen som veldig mange innen fotballen inntar for å få fram det de har tro på.
Sist redigert av Champis den tir okt 04, 2022 12:59 am, redigert 1 gang totalt.

Champis

Legg inn av Champis »

JODDEMM skrev: man okt 03, 2022 8:23 pm Fantastisk å vinne sånne type kamper hvor vi lå under 2 ganger før vi avgjør på småpene 3 minutter på overtid 😀

Spesielt også å se Kåffa sin drøying av tid på 2-2! Hva var det de hadde så god tid for da de allerede da hadde avgitt 2 poeng til Stabæk i kamp om 2.plassen? OK de spilte med 10 mann og hadde ikke akkurat momentum i kampen, men spesielt å se på likevel 😊 (De visste kanskje hva som var i gjære? 😉)

På forhånd tenkte jeg helt klart at det var Start som MÅTTE vinne, mens KFUM sannsynligvis ville være ok happy med U, hvis det stod det på slutten. Så synes egentlig ikke det var så rart. Med U hadde de vært 4 poeng bak Stabæk, som de skal møte i neste kamp. I tillegg ville det vært tre poeng mer kontra Start enn det de endte opp med nå, som selvsagt vil ha masse å si mtp. en evt 3. plass - som er superviktig hvis det blir kvalik.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Champis skrev: tir okt 04, 2022 12:56 am
JODDEMM skrev: man okt 03, 2022 8:23 pm Fantastisk å vinne sånne type kamper hvor vi lå under 2 ganger før vi avgjør på småpene 3 minutter på overtid 😀

Spesielt også å se Kåffa sin drøying av tid på 2-2! Hva var det de hadde så god tid for da de allerede da hadde avgitt 2 poeng til Stabæk i kamp om 2.plassen? OK de spilte med 10 mann og hadde ikke akkurat momentum i kampen, men spesielt å se på likevel 😊 (De visste kanskje hva som var i gjære? 😉)

På forhånd tenkte jeg helt klart at det var Start som MÅTTE vinne, mens KFUM sannsynligvis ville være ok happy med U, hvis det stod det på slutten. Så synes egentlig ikke det var så rart. Med U hadde de vært 4 poeng bak Stabæk, som de skal møte i neste kamp. I tillegg ville det vært tre poeng mer kontra Start enn det de endte opp med nå, som selvsagt vil ha masse å si mtp. en evt 3. plass - som er superviktig hvis det blir kvalik.
Og akkurat det var muligens også et aspekt- det at Kåffa fortsatt kan gjøre noe med Stabæk på egen hånd ved å møte dem innbyrdes (?)...
...kombinert med at det ikke akkurat var dem som presset på for et seiersmål med sine 10 mann inkludert ny keeper. De kunne langt på vei hektet av Start med seier, mens en fortsatt 3.poengs luke heller ikke hadde vært å forakte :)


Skeid-Start / Kåffa-Stabæk neste!
Håper selvsagt på borteseier i førstnevnte kamp- men sistnevnte?

* Uavgjort: da tar vi inn 2 poeng på Stabæk mens vi også får en 2 poengs luke ned til Kåffa
* Kåffa-seier innebærer fortsatt poenglikhet mellom Start og Kåffa- men da har vi samtidig hentet inn 3 poeng på Stabæk!

Går for sistnevnte scenario som gjør at vi ikke kvitter oss med Kåffa, men målforskjellen Start vs. Stabæk gjør at vi må slå Stabæk på poeng også: så bare å få knappet innpå og komme seg foran dem så fort som mulig 😊

Tror derimot at Stabæk berger i land 2.plassen og at Start må gå kvalikveien igjen

Champis

Legg inn av Champis »

JODDEMM skrev: tir okt 04, 2022 2:00 am
Champis skrev: tir okt 04, 2022 12:56 am
JODDEMM skrev: man okt 03, 2022 8:23 pm Fantastisk å vinne sånne type kamper hvor vi lå under 2 ganger før vi avgjør på småpene 3 minutter på overtid 😀

Spesielt også å se Kåffa sin drøying av tid på 2-2! Hva var det de hadde så god tid for da de allerede da hadde avgitt 2 poeng til Stabæk i kamp om 2.plassen? OK de spilte med 10 mann og hadde ikke akkurat momentum i kampen, men spesielt å se på likevel 😊 (De visste kanskje hva som var i gjære? 😉)

På forhånd tenkte jeg helt klart at det var Start som MÅTTE vinne, mens KFUM sannsynligvis ville være ok happy med U, hvis det stod det på slutten. Så synes egentlig ikke det var så rart. Med U hadde de vært 4 poeng bak Stabæk, som de skal møte i neste kamp. I tillegg ville det vært tre poeng mer kontra Start enn det de endte opp med nå, som selvsagt vil ha masse å si mtp. en evt 3. plass - som er superviktig hvis det blir kvalik.
Og akkurat det var muligens også et aspekt- det at Kåffa fortsatt kan gjøre noe med Stabæk på egen hånd ved å møte dem innbyrdes (?)...
...kombinert med at det ikke akkurat var dem som presset på for et seiersmål med sine 10 mann inkludert ny keeper. De kunne langt på vei hektet av Start med seier, mens en fortsatt 3.poengs luke heller ikke hadde vært å forakte :)


Skeid-Start / Kåffa-Stabæk neste!
Håper selvsagt på borteseier i førstnevnte kamp- men sistnevnte?

* Uavgjort: da tar vi inn 2 poeng på Stabæk mens vi også får en 2 poengs luke ned til Kåffa
* Kåffa-seier innebærer fortsatt poenglikhet mellom Start og Kåffa- men da har vi samtidig hentet inn 3 poeng på Stabæk!

Går for sistnevnte scenario som gjør at vi ikke kvitter oss med Kåffa, men målforskjellen Start vs. Stabæk gjør at vi må slå Stabæk på poeng også: så bare å få knappet innpå og komme seg foran dem så fort som mulig 😊

Tror derimot at Stabæk berger i land 2.plassen og at Start må gå kvalikveien igjen

Kan ikke skjønne annet enn at det desidert beste for Start må være KFUM-seier. For det første betyr 2. plassen uendelig mye mer enn 3. plass, og det å komme seg til ES via kvalik er uansett tøft. Og Start vil uansett ha en god mulighet til å komme forbi KFUM uansett, da KFUM har igjen Brann borte, samtidig som Start er i klart bedre form.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Kan ikke skjønne annet enn at det desidert beste for Start må være KFUM-seier. For det første betyr 2. plassen uendelig mye mer enn 3. plass, og det å komme seg til ES via kvalik er uansett tøft. Og Start vil uansett ha en god mulighet til å komme forbi KFUM uansett, da KFUM har igjen Brann borte, samtidig som Start er i klart bedre form.
Nei personlig er heller ikke jeg i tvil om at jeg ønsker Kåffa-seier- for jeg anser muligheten til å ende foran dem som såpass stor at det vil være til å leve med å fortsatt ha dem på samme poengsum i dette scenarioet.

Hadde Start og Stabæk byttet målforskjell hadde jeg vært mer åpen for U, men siden vi i praksis må ta inn 6 poeng gjelder det å ta så store jafs som mulig!

Men en Start-seier på Nordre Åsen + U litt lenger nede i byen vil også være å leve med: 2 poengs mindre luke er også grei uttelling 😊

lund

Legg inn av lund »

Det er Start som har muligheten. KFUM er tilnærmet sjanseløse så lenge de har Brann borte. Skjer bare ikke at de vinner der. Da må de i tillegg til å slå Stabæk ta minst fire poeng mer enn Stabæk på de siste 3 kampene. Det skal godt gjøres.
Start har et OK program og kan fint finne på å vinne alle kampene i den formen de er. Mest sannsynlige poengtapet for Stabæk er nok KFUM borte. De tre resterende kampene for Stabæk er mot halvtricky lag som kjemper om kvalikplass. Kan potensielt komme et poengtap der også, men dessverre for Start er det 10 mål i favør Stabæk på målforskjellen, så i praksis må Stabæk enten ende opp med tre uavgjort eller to tap. Det skal nok holde hardt.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Med 4 seriekamper igjen har vi følgende tabell:

1. Brann – 72p
2. Stabæk – 50p
----------------------
3. Start – 45p
4. KFUM Oslo – 45p
5. Sandnes Ulf – 43p
6. Kongsvinger – 40p
-----------------------
7. Ranheim – 40p
8. Sogndal – 37p
9. Mjøndalen – 36p
10.Raufoss – 35p
11. Fredrikstad – 29p
12. Åsane – 29p
13. Bryne – 26p
------------------------
14. Skeid – 22p
------------------------
15. Stjørdals-Blink – 14p
16. Grorud – 11p

I min bok er det bare fem lag som ikke har noe å spille for resten av sesongen:
* Brann har vunnet serien og rykker opp.
* Fredrikstad og Åsane kan verken rykke opp eller ned.
* Stjørdals-Blink og Grorud rykker direkte ned.

Muuuulig det er bittelitt ambisiøst av meg å si at Stjørdals-Blink allerede nå rykker direkte ned, men med kampprogrammet de har igjen så sliter jeg med å se at de skal ta igjen de åtte poengene vi ligger foran de på kvalikkplassen.

Utenom det er det spenning i både topp og bunn! Det ser jo lovende ut for Stabæk med tanke på den siste direkte opprykksplassen, men skulle de finne på å tape på Intility mot KFUM Oslo i neste runde så er virkelig den plassen up for grabs. Stabæk har heller ikke det letteste kampprogrammet igjen.

Når det gjelder kvalikkplassen så er det et herlig kaos! I teorien kan Raufoss helt nede på 10.plass snike seg på en kvalikkplass, men det tror jeg blir vrient gitt. Hva med Sogndal? Bare tre poeng bak. Er det håp for saftkokaradn?

I bunn har mitt elskede Skeid plutselig fått et minihåp om å berge plassen direkte, men for å få til dette må vi ta minst 7 poeng i tre av de fire siste kampene samtidig som Bryne går på noen smeller. Vi har igjen Start (h), Brann (b), Kongsvinger (h) og Stjørdals-Blink (b), så i midt hodet har jeg egentlig mentalt begynt å forberede meg på kvalikk.

Uansett: for en deilig avslutning på sesongen vi er på vei inn i!

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

Soccermannen skrev: man okt 03, 2022 7:49 pm Holtan! Ah, jeg savner den mannen.
Stuttjukken?

Et av de beste kallenavnene en norsk spiller har hatt.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Skeid tidlig i ledelsen mot Start på Nordre Åsen! Måtte det fortsette

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

2-0 nå, fortsett sånn Skeid!

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

2-0!

Brukeravatar
Soccermannen
Innlegg: 1207

Legg inn av Soccermannen »

Start da. Kan dere ikke hjelpe litt?

lund

Legg inn av lund »

Soccermannen skrev: søn okt 09, 2022 2:38 pm Start da. Kan dere ikke hjelpe litt?
Ta det helt med ro. Skal hjelpe dere neste runde vi :)

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Noe som får meg til å lure på om KFUM syns det er mer enn greitt med et par ekstra kvalifiseringskamper etter at serien er avsluttet. Begynner å lure på om viljen er tilstede for et direkte opprykk. På meg virker det som at de gjør hva de kan for å unngå 2.plassen i ligaen.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Hva er greia med Start? Hver gang de øyner muligheten til at noe bra kan skje, så svikter de igjen. Skjer alltid. Selv om laget skifter ut alle spillerne, og får inn unge spennende spillere, så sviktes det i avgjørende situasjoner. Nå blir det nesten umulig å klare topp 2, og via en kvalik kommer det selfølgelig til å skjære seg på nytt. De som holder med Start må ha det helt grusomt. Positivitet og moral i laget forrige helg, er forvandlet til en hjelpeløs gjeng uten håp denne helgen. Som alltid.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Sportslig skrev: søn okt 09, 2022 2:42 pm Hva er greia med Start? Hver gang de øyner muligheten til at noe bra kan skje, så svikter de igjen. Skjer alltid. Selv om laget skifter ut alle spillerne, og får inn unge spennende spillere, så sviktes det i avgjørende situasjoner. Nå blir det nesten umulig å klare topp 2, og via en kvalik kommer det selfølgelig til å skjære seg på nytt. De som holder med Start må ha det helt grusomt. Positivitet og moral i laget forrige helg, er forvandlet til en hjelpeløs gjeng uten håp denne helgen. Som alltid.
Og motsatt, hva er greia med Skeid?
De spiller ofte for god fotball til å rykke ned, likevel ligger de utsatt til

lund

Legg inn av lund »

Blir typ 1 % overrasket om Start vinner denne kampen nå.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

Der var det kamp igjen, og Skeid kan nok en gang begynne tenke på å miste poengene

Crabsen

Legg inn av Crabsen »

Kjip redusering rett før pause der

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»