Konjunktiv

Svar
Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Konjunktiv

Legg inn av BlackEagle »

Æ det fleire heil' e som har konjunktiv i dialekten sine, og bruka det?

Mvh

BE

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Bruker vel konjunktiv kun i de tradisjonelle gammelmodige setningene i dagl7gtalen. Men jeg skal prøve å legge merke til det, og kanskje spørre min fru. For jeg har noe dansk i mitt språk, og noe nordmørdialekt.

Om jeg bare kunne finne et eksempel...

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Bjoro33 skrev: søn jul 24, 2022 9:17 pm Bruker vel konjunktiv kun i de tradisjonelle gammelmodige setningene i dagl7gtalen. Men jeg skal prøve å legge merke til det, og kanskje spørre min fru. For jeg har noe dansk i mitt språk, og noe nordmørdialekt.

Om jeg bare kunne finne et eksempel...
Jeg er vel også snart alene i bygda mi som bruker konjunktiv (jeg er ikke engang sikker på om det er andre enn meg som vet hva konjunktiv er for no' rart...), og jeg kjenner til det bare fra noen få verb:

å få -> f. eks. "det kunne jeg vel få": e fynge vel dæ
å gå -> f. eks. "det kunne vel gå an": dæ gynge nok an
å være -> f. eks. sml. engelsk: "If I were a rich man": hvis e vøre
å bli (å verta på nynorsk) -> f. eks. "det blir sikkert bra": det vørte osv.

I tillegg har vi tall-bøyning av noen verb i imperativ; f. eks.:
Hvis jeg snakker til én person: "stå stille!": Statt rolé! - og om jeg snakker til flere personer: Standé rolige!
Til én person: "gå dit!!": Gakk dit! - og til flere personer: Gangjé dit!

Om jeg får ut fingeren, har jeg et ønske om å kunne dokumentere dialekta mi, for vi har flere artigheter - men det blir fort "I morgon, i morgon, men ikkje i dag, for i dag, ja i dag gjer eg ikkje det slag!"

Mvh

BE
som skjems over egen sendrektighet

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Det være sæ.......

Det brukes mie, særli da blant våksne...

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

BlackEagle skrev: søn jul 24, 2022 9:31 pm I tillegg har vi tall-bøyning av noen verb i imperativ; f. eks.:
Hvis jeg snakker til én person: "stå stille!": Statt rolé! - og om jeg snakker til flere personer: Standé rolige!
Til én person: "gå dit!!": Gakk dit! - og til flere personer: Gangjé dit!
Nå snakker du om entalls- og flertallsformer av verb. Jeg har ved flere anledninger vært til stede når nordmenn synger den svenske sangen "En sjöman älskar havets våg" som allsang. Nordmenn sitter da og ser på et ark der teksten til sangen er skrevet svart på hvitt. Når de kommer til stofen " Vi komma väl snart igen.", synger nordmenn alltid " Vi kommer väl snart igen.", selv om de må se at det står "komma". Jeg har i alle fall aldri hørt at denne strofen er blitt sunget riktig.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Språk»