Erna advarer mot SV-skolen

Svar
Chromeback

Re: Erna advarer mot SV-skolen

Legg inn av Chromeback »

Det finnes en hel haug med fantastiske pedagoger her i landet, selv om de ikke har over 4 i matte, tro det eller ei.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Zorbeltuss skrev: søn aug 22, 2021 12:02 am
trønderen skrev: lør aug 21, 2021 10:47 pm
Så fordi noen sliter med matematikk, er de automatisk en dårlig lærer i språk, kroppsøving, heimkunnskap, kunst og håndverk eller samfunnsfag?
Dersom du ikke klarer 4 i den aller letteste matten på videregående (og det ikke skyldes dyskalkuli eller tilsvarende) så evner du høyst sannsynlig ikke å tilegne deg kunnskap godt nok til at du vil kunne være en god lærer i andre teoretiske fag som språk og samfunnsfag, eller i det hele tatt mestre pedagogikk-delen du også må beherske i praktiske fag.

Tok en titt på eksamen som du kunne ta etter forkurs hvis du ikke hadde god nok karakter i matte, hvis du ikke får til den med litt lesing så er min mening at du burde ha gått yrkesfag.
Støttes 100 %.

lund

Legg inn av lund »

Jeg noterer at jeg burde gått yrkesfag i stedet for å bli oversetter.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Erna advarer mot AP. "En stemme på AP er en stemme til MDG eller Rødt" sier Erna.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

fargeblind skrev: man aug 23, 2021 10:28 am Erna advarer mot AP. "En stemme på AP er en stemme til MDG eller Rødt" sier Erna.
Er det noe hun ikke har advart mot de siste ukene? Hun bør herved gå under navnet "Erna Advareren".

ms_8

Legg inn av ms_8 »

fargeblind skrev: man aug 23, 2021 10:28 am Erna advarer mot AP. "En stemme på AP er en stemme til MDG eller Rødt" sier Erna.
Kor vart det av å snakke om egen politikk?

Skammer meg litt over at Høgre har sluttet med det og heller bruke minst 50% av tiden på å snakke om dei rødgrønne. Trur Erna og Høgre vil tape på dette. Folk vil høyre på løysinger og ikkje på angrip av andre parti.

Ellers merker eg at andre parti stiger veldig. Tyder kanskje på at mange er misfornøgd med det etablerte og vil ha nye parti opp og fram?

ulefos

Legg inn av ulefos »

ms_8 skrev: man aug 23, 2021 11:46 am
fargeblind skrev: man aug 23, 2021 10:28 am Erna advarer mot AP. "En stemme på AP er en stemme til MDG eller Rødt" sier Erna.
Kor vart det av å snakke om egen politikk?

Skammer meg litt over at Høgre har sluttet med det og heller bruke minst 50% av tiden på å snakke om dei rødgrønne. Trur Erna og Høgre vil tape på dette. Folk vil høyre på løysinger og ikkje på angrip av andre parti.

Ellers merker eg at andre parti stiger veldig. Tyder kanskje på at mange er misfornøgd med det etablerte og vil ha nye parti opp og fram?
de tar i hovedsak stemmer fra FRP og det er det ikke mange som har noe mot

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... oedgroenne

– VG har satt sammen en liste med flere eksempler bare den siste måneden med ganske sterke angrep..

– Dette er Ap-spinn, de har klippet og limt sammen. Vi hører det når du snakker. Dere må ikke la Ap redigere VG, altså, sier hun irritert.

Bet meg spesielt merke til dette svaret fra Erna. Spørsmålet er når hun kaller NRK for ARK.
Sist redigert av greyserpent den tir aug 24, 2021 9:36 pm, redigert 1 gang totalt.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

For en gangs skyld så tar jeg parti med SV her.

Jeg har ikke noe imot noen av disse forandringene og noen av de ser til og med ut til å være forbedringer.

Orden/Oppførsel, slik den fungerte da jeg var i skolen, var den mest tøvete karakteren av alle. Det gikk bare på trynefaktor. Å fjerne den er helt på sin plass. Mobbere kunne få "God oppførsel" liksom.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Høyres valgkamptaktikk virker å ha blitt redusert til to ting:

1. Kjøre frem Erna Solberg maksimalt
2. Få Erna Solberg til å advare mot alle andre

Hittil har det kun ført til en nedgang på målingene. Problemene med taktikken er etter mitt syn:

1. Erna Solberg nyter ikke lenger den samme populariteten (ligger bak Støre på flere "statsministermålinger")
2. En negativ valgkamp er ikke noe som nødvendigvis lykkes, spesielt ikke hvis den fremmes av en person som tidligere har hevdet at hun foretrekker å snakke om egen politikk

ms_8

Legg inn av ms_8 »

Folk_flesk skrev: tir aug 24, 2021 9:43 pm Høyres valgkamptaktikk virker å ha blitt redusert til to ting:

1. Kjøre frem Erna Solberg maksimalt
2. Få Erna Solberg til å advare mot alle andre

Hittil har det kun ført til en nedgang på målingene. Problemene med taktikken er etter mitt syn:

1. Erna Solberg nyter ikke lenger den samme populariteten (ligger bak Støre på flere "statsministermålinger")
2. En negativ valgkamp er ikke noe som nødvendigvis lykkes, spesielt ikke hvis den fremmes av en person som tidligere har hevdet at hun foretrekker å snakke om egen politikk
Helt enig med deg. Høgre taktikk funker dårleg og når personen overtar for politikken, så blir det fort vanskeleg etter ein stund. Stoltenberg og Solberg har mange likheter synest eg og alle hugser korleis det gjekk med Stoltenberg i 2013. AP falt med 4,5% frå valget i 2009.

Erna problem er også at angripene ho kjem med no i liten grad treffer. Folk er ikkje redd for SV skulen når folk tenker på klima som sitt val. Skule er i dag ganske liten valkampsak. Samferdsel når til kjerneveljarar av Høgre og FRP, men i liten grad svingveljarar. Dessutan har Støre unngått tabber og framstår som ein statsminister. Då blir det vanskeleg for Erna. Spesielt når ho sjølv er blitt langt meir opptatt av angrip og dermed møter seg sjølv i døra frå tidlegarar valkamper.

Høgre håper nok at Erna sin popularitet berger dei, men spørsmålet i år er om folk stemmer på personer eller meir på politikk.

Ellers trur eg Høgre sine radioinnslag og manglande markedsføring på facebook ikkje hjelper. Folk følgjer mykje meir på annonsering på facebook framfor Vg. Snapchat når mest ut til unge.

pigg

Legg inn av pigg »

Gårdsdattra skrev: lør aug 21, 2021 9:57 pmHvorfor skal lærere i samfunnsfag, historie, geografi. engelsk, tysk, fransk, spansk musikk og i praktiske fag, kroppsøving og kunstfag kunne sette opp eller løse andregradsligninger? Det gir ingen mening.
Det handler om evnen til abstrakt og logisk tenkning. Matematikk er den reneste formen for intelligens vi mennesker har, og det er en sterk positiv korrelasjon mellom matematikkferdigheter og andre meritter. Behersker du ikke engang basal matematikk, så er du neppe kvalifisert til annen teoretisk virksomhet, inkl. læreryrket.

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

pigg skrev: man aug 30, 2021 9:22 pm
Gårdsdattra skrev: lør aug 21, 2021 9:57 pmHvorfor skal lærere i samfunnsfag, historie, geografi. engelsk, tysk, fransk, spansk musikk og i praktiske fag, kroppsøving og kunstfag kunne sette opp eller løse andregradsligninger? Det gir ingen mening.
Det handler om evnen til abstrakt og logisk tenkning. Matematikk er den reneste formen for intelligens vi mennesker har, og det er en sterk positiv korrelasjon mellom matematikkferdigheter og andre meritter. Behersker du ikke engang basal matematikk, så er du neppe kvalifisert til annen teoretisk virksomhet, inkl. læreryrket.

Og nå har du nettopp motbevist din egen argumentasjon, men jeg tviler på om du forstår det. Jeg har sett denne argumentasjonen flere ganger. men den er og forblir helt feil. I mange yrker er det praktisk regning som gjelder og ikke tredjegradsligninger.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

pigg skrev: man aug 30, 2021 9:22 pm
Gårdsdattra skrev: lør aug 21, 2021 9:57 pmHvorfor skal lærere i samfunnsfag, historie, geografi. engelsk, tysk, fransk, spansk musikk og i praktiske fag, kroppsøving og kunstfag kunne sette opp eller løse andregradsligninger? Det gir ingen mening.
Det handler om evnen til abstrakt og logisk tenkning. Matematikk er den reneste formen for intelligens vi mennesker har, og det er en sterk positiv korrelasjon mellom matematikkferdigheter og andre meritter. Behersker du ikke engang basal matematikk, så er du neppe kvalifisert til annen teoretisk virksomhet, inkl. læreryrket.
Når jeg ser hvilket begredelig ferdighetsnivå mange matematikklærere har i norsk rettskriving, så tenker jeg at det er et atskillig større behov for et firerkrav i norsk enn i matematikk. Rettskriving er tross alt en ferdighet alle lærere trenger. Disse kompetansekravene er uansett et blindspor. Man trenger verken firer i matematikk eller master i norsk for å kunne undervise i barnetrinnet. Her er det en annen kompetanse som er etterspurt. SV har derfor rett.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

pigg skrev: man aug 30, 2021 9:22 pm
Gårdsdattra skrev: lør aug 21, 2021 9:57 pmHvorfor skal lærere i samfunnsfag, historie, geografi. engelsk, tysk, fransk, spansk musikk og i praktiske fag, kroppsøving og kunstfag kunne sette opp eller løse andregradsligninger? Det gir ingen mening.
Det handler om evnen til abstrakt og logisk tenkning. Matematikk er den reneste formen for intelligens vi mennesker har, og det er en sterk positiv korrelasjon mellom matematikkferdigheter og andre meritter. Behersker du ikke engang basal matematikk, så er du neppe kvalifisert til annen teoretisk virksomhet, inkl. læreryrket.
Når du kun vektlegger "abstrakt og logisk tenkning" uten å engang nevne pedagogiske ferdigheter virker det på meg som du ikke helt skjønner hva som er vesentlig i læreryrket. Jeg hadde selv en matematikklærer på Vgs som sikkert var på avansert universitetsnivå i matematikk. Problemet var at damen ikke eide et pedagogisk gen og aldri greide å forenkle kunnskapen sin til elevenes nivå. Hun sto gjerne oppe ved tavla og surret rundt i sin egen boble mens vi satt der som en gjeng spørsmålstegn. I følge Høyre var dette sikkert en genial lærer mens det var elevene det var noe feil med. For hun hadde selv garantert 6 i matematikk fra Vgs.

Zorbeltuss

Legg inn av Zorbeltuss »

Andregradsligninger er da slikt du lærer på ungdomskolen.

Det er 4 i P-matte, altså stort sett praktisk hverdagsmatte som hovedsakelig er repetisjon fra ungdomskolen som kreves, og hvis du ikke klarer det kravet så vil du sannsynligvis ikke klare lærerskolen heller.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

greyserpent skrev: tir aug 24, 2021 9:25 pm https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m ... oedgroenne

– VG har satt sammen en liste med flere eksempler bare den siste måneden med ganske sterke angrep..

– Dette er Ap-spinn, de har klippet og limt sammen. Vi hører det når du snakker. Dere må ikke la Ap redigere VG, altså, sier hun irritert.

Bet meg spesielt merke til dette svaret fra Erna. Spørsmålet er når hun kaller NRK for ARK.
Det er langt vei det hun gjør her, og det overrasker meg at hun sier rett ut at "AP redigerer VG". Det kan iallefall ikke ha vært tilfellet under Giske-saken. Tolker det egentlig mer som at hun har mistet energien til å være storsinnet og statskvinne-aktig. Så sent som i fjor hevet hun seg jo over "negativ politikk" og mente at det å snakke om andres politikk var noen de andre drev med.

Er det noe dette beviser er det vel at det er lett å være storsinnet i medgang, for deretter å bli smålig og nebbete i motgang.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Folk_flesk skrev: tir aug 24, 2021 9:43 pm Høyres valgkamptaktikk virker å ha blitt redusert til to ting:

1. Kjøre frem Erna Solberg maksimalt
2. Få Erna Solberg til å advare mot alle andre

Hittil har det kun ført til en nedgang på målingene. Problemene med taktikken er etter mitt syn:

1. Erna Solberg nyter ikke lenger den samme populariteten (ligger bak Støre på flere "statsministermålinger")
2. En negativ valgkamp er ikke noe som nødvendigvis lykkes, spesielt ikke hvis den fremmes av en person som tidligere har hevdet at hun foretrekker å snakke om egen politikk
Hele høyresidens valgkamp handler jo om venstresiden. Går du inn på FrP.no er det første som møter deg "STOPP RØDT, SV og MDG - STEM FRP". Jeg har ikke fått med meg at FrP har snakket om noe annet enn alle de fæle tingene venstresiden skal gjøre hvis de kommer til makta.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Solvgutt1 skrev: tir aug 31, 2021 3:54 pm
Folk_flesk skrev: tir aug 24, 2021 9:43 pm Høyres valgkamptaktikk virker å ha blitt redusert til to ting:

1. Kjøre frem Erna Solberg maksimalt
2. Få Erna Solberg til å advare mot alle andre

Hittil har det kun ført til en nedgang på målingene. Problemene med taktikken er etter mitt syn:

1. Erna Solberg nyter ikke lenger den samme populariteten (ligger bak Støre på flere "statsministermålinger")
2. En negativ valgkamp er ikke noe som nødvendigvis lykkes, spesielt ikke hvis den fremmes av en person som tidligere har hevdet at hun foretrekker å snakke om egen politikk
Hele høyresidens valgkamp handler jo om venstresiden. Går du inn på FrP.no er det første som møter deg "STOPP RØDT, SV og MDG - STEM FRP". Jeg har ikke fått med meg at FrP har snakket om noe annet enn alle de fæle tingene venstresiden skal gjøre hvis de kommer til makta.
Forrige valg tjente de på at flyktningesaken kom høyt på dagsorden, men det er ikke like lett for dem i år. Listhaug har prøvd noen ganger med å selge inn et slags skremmescenario med store flyktningestrømmer fra Afghanistan, men når disse faktisk ikke eksisterer pr. dags dato blir det hele tafatt og lite troverdig. Virker ikke som de har kommet på noe bedre enn dette med Rødt og MDG, og sjansen for at det skal være en velgermagnet er vel tilnærmet null. Skulle det ende med et valgresultat under 10% så vil vel mange i partiet begynne å spørre seg om de har valgt riktig leder.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Det jeg leser når jeg ser denne "Stopp SV, Rødt og MDG - Stem FrP" er det motsatte. "Stopp FrP - Stem Rødt, MDG eller SV". Desperasjon er like lite tiltrekkende hos et politisk parti, som hos en potensiell partner.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»