Diverse sjakknyheter

Svar
Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Re: Diverse sjakknyheter

Legg inn av sertono »

Jompa skrev: Når det gjelder sjakk og Russland og krig, så er den vrien. Og spillerne har jo vidt forskjellige syn på krigen, og hvordan de forholder seg til den.
Nei, det finnes ikke komplisert eller vrient i det hele tatt, vi snakker om et land som har innført konsentrasjonsleire hvor folk tortureres og drepes akkurat som under Nazityskland. Jeg ønsker ikke se en eneste borger fra dette drittregimet ytre eller delta i noen som helst sportskonkurranse, så enkelt er det.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

sertono skrev: lør aug 27, 2022 5:58 pm Jeg ønsker ikke se en eneste borger fra dette drittregimet ytre eller delta i noen som helst sportskonkurranse, så enkelt er det.
Det at mennesker skal straffes, ikke for hva dem mener eller gjør, men kun for hvem de er finner jeg motbydelig. Russere som er mot krigen, mot Putin og hans fascister er våre allierte. De skal vi støtte og løfte frem. Så skal utøvere som finansieres av den russiske stat - direkte eller indirekte - ikke få delta i noen konkurranser og der sliter sjakksporten, særlig når det kommer til VM-match.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Juks via beskjeder servert med vibrerende anakuler i endetarmen var oppfinnsomt og nytt for meg.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: Det at mennesker skal straffes, ikke for hva dem mener eller gjør, men kun for hvem de er finner jeg motbydelig. Russere som er mot krigen, mot Putin og hans fascister er våre allierte. De skal vi støtte og løfte frem.
Dette holder ikke. Kan du linke til noe som viser at Nepo og Svidler tar skikkelig avstand fra Putin og krigen? Hadde satt pris på det. Veldig lett å kun ymte frampå med noen svake gloser i så henseende og liksom være fritatt, som sagt det holder ikke. Jeg er glad de fleste forbund ikke går på slikt. Det sagt, ikke en jævla russer ønsker jeg å se i noen som helst sportslig/idrettslig konkurranse, ikke en kjeft. Det drittlandet driver med nå er rett og slett over the topp, her må det reageres, over hele fjøla.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

sertono skrev: lør sep 17, 2022 6:52 pm
GoingKronos skrev: Det at mennesker skal straffes, ikke for hva dem mener eller gjør, men kun for hvem de er finner jeg motbydelig. Russere som er mot krigen, mot Putin og hans fascister er våre allierte. De skal vi støtte og løfte frem.
Dette holder ikke. Kan du linke til noe som viser at Nepo og Svidler tar skikkelig avstand fra Putin og krigen? Hadde satt pris på det. Veldig lett å kun ymte frampå med noen svake gloser i så henseende og liksom være fritatt, som sagt det holder ikke. Jeg er glad de fleste forbund ikke går på slikt. Det sagt, ikke en jævla russer ønsker jeg å se i noen som helst sportslig/idrettslig konkurranse, ikke en kjeft. Det drittlandet driver med nå er rett og slett over the topp, her må det reageres, over hele fjøla.
Ditt tankesett ligner langt mer på det totalitære regimer som Putin sitt enn vestlige demokrater. Man skal ikke tvinge mennesker til å ta standpunkt, det kan være frykt, det kan være feighet, det kan være at de bare vil drive med sin idrett uten å bli tatt til inntekt for verken det ene eller andre. Og det er greit, akkurat som vi har ytringsfrihet så har vi også retten til å ikke ytre seg og holde sine meninger private - akkurat som vi har hemmelige valg.

Og jeg syns de fleste idretter håndterer det fint, russiske fotballspillere får spille rundt om i Europa (og vi har også i Norge russisk fotballspiller), og det er viktig at man ikke ekskluderer utøvere kun pga hvor de er fra. Grensen bør naturlig gå med at man ikke direkte eller indirekte skal være finansiert av Russland, at man ikke skal representere Russland, og at man ikke skal bruke idretten til å drive propaganda for Russland.

De som mener at man skal straffe alle russere personlig for det Russland som stat gjør er nyttig idiot for Putin og gjør at han får det akkurat slik han vil i en vi mot dem tankegang.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: lør sep 17, 2022 8:14 pm
sertono skrev: lør sep 17, 2022 6:52 pm
GoingKronos skrev: Det at mennesker skal straffes, ikke for hva dem mener eller gjør, men kun for hvem de er finner jeg motbydelig. Russere som er mot krigen, mot Putin og hans fascister er våre allierte. De skal vi støtte og løfte frem.
Dette holder ikke. Kan du linke til noe som viser at Nepo og Svidler tar skikkelig avstand fra Putin og krigen? Hadde satt pris på det. Veldig lett å kun ymte frampå med noen svake gloser i så henseende og liksom være fritatt, som sagt det holder ikke. Jeg er glad de fleste forbund ikke går på slikt. Det sagt, ikke en jævla russer ønsker jeg å se i noen som helst sportslig/idrettslig konkurranse, ikke en kjeft. Det drittlandet driver med nå er rett og slett over the topp, her må det reageres, over hele fjøla.
Ditt tankesett ligner langt mer på det totalitære regimer som Putin sitt enn vestlige demokrater. Man skal ikke tvinge mennesker til å ta standpunkt, det kan være frykt, det kan være feighet, det kan være at de bare vil drive med sin idrett uten å bli tatt til inntekt for verken det ene eller andre. Og det er greit, akkurat som vi har ytringsfrihet så har vi også retten til å ikke ytre seg og holde sine meninger private - akkurat som vi har hemmelige valg.

Og jeg syns de fleste idretter håndterer det fint, russiske fotballspillere får spille rundt om i Europa (og vi har også i Norge russisk fotballspiller), og det er viktig at man ikke ekskluderer utøvere kun pga hvor de er fra. Grensen bør naturlig gå med at man ikke direkte eller indirekte skal være finansiert av Russland, at man ikke skal representere Russland, og at man ikke skal bruke idretten til å drive propaganda for Russland.

De som mener at man skal straffe alle russere personlig for det Russland som stat gjør er nyttig idiot for Putin og gjør at han får det akkurat slik han vil i en vi mot dem tankegang.
Fikk aldri en link til det jeg spurte om. Ellers hører jeg hva du sier og motivasjonen din er såklart klok. Men det kan ikke tas hensyn til akkurat nå, sivile ukrainere blir drept i hopetall i de okkuperte områdene, alt fra regelrette mord, tortur og konsentrasjonsleire, helt i tråd med nazityskland. Styggere og styggere info kommer til syne dag for dag. Det kreves en innsats fra absolutt alle! Og så lenge russiske sjakkspillere får fritt spillerom er ikke dette noe annet enn fryktelig kvalmt!

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

sertono skrev: lør sep 17, 2022 8:23 pm
Fikk aldri en link til det jeg spurte om. Ellers hører jeg hva du sier og motivasjonen din er såklart klok. Men det kan ikke tas hensyn til akkurat nå
Det er nettopp nå det er viktig, ellers faller vi ned i den samme kjelleren som de vi kjemper mot. Og du spurte om noe jeg ikke har hevdet, så det var bare en stråmann fra din side. Om de har vist støtte til Putin eller krigen så er jeg helt med på å kaste dem ut, som jeg har støttet rundt Karjakin.

Og jeg har også kritisert sjakkforbundet, der det virker sannsynlig at russiske myndigheter vil hjelpe Nepo økonomisk med forberedelsene til VM-kampen og at de vil bruke det til propaganda når VM-matchen pågår. Så FIDE burde gå mye lengre i å sikre at det ikke er noen bånd mellom russiske myndigheter og Nepo før en VM-kamp er på sin plass.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

GoingKronos skrev: Det er nettopp nå det er viktig, ellers faller vi ned i den samme kjelleren som de vi kjemper mot.
Du tror ikke at : Tvert imot, slike som du sier til Putin at det å konkurre er helt greit, se hvor flinke vi er...? Vi snakker om massegraver hvor utallige sivile er regelrett drept, mange torturert osv. Et land så avvikende fra alt vi er vant til siden nazityskland, man gremmes av uhyrlighetene jo mer man oppdager.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Sergej Karjakins utestengelse er over. Viser at sjakkmiljøet er så til de grader i lomma til drittsekkene i ruzzland.

Moralsk forkastelig

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

På tide å boikotte alt av FIDE-turneringer og det bør startes opp et alternativ sjakkforbund. FIDE er styrt av en Putin-lojalist som opplagt bare drev skuespill for å bli gjenvalgt. At Jøran Aulin-Jansson velger Putin er kvalmende og viser hva han er villig til å gjøre for makt og posisjon.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

sertono skrev: lør sep 24, 2022 6:33 pm Sergej Karjakins utestengelse er over. Viser at sjakkmiljøet er så til de grader i lomma til drittsekkene i ruzzland.

Moralsk forkastelig
Og han fortsetter med å provosere med "Team Putin" på genseren sin. Maken til gjøk.
https://www.nrk.no/sport/sergej-karjaki ... 1.16116138

Med så stor makt Magnus har i sjakken så kunne han kanskje fått med seg mange inn i en ny organisasjon?

Så kan Karjakin og Niemann, og kanskje noen til spille mot hverandre i Rassland FIDE.

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

GoingKronos skrev: søn sep 25, 2022 2:20 pm At Jøran Aulin-Jansson velger Putin er kvalmende og viser hva han er villig til å gjøre for makt og posisjon.
Syns det blir litt for tidlig med denne uttalelsen. Aulin-Jansson kunne lett valgt å ikke stille til noe som helst valg, men hvem hadde Dvorkovich fått med seg da? En hviterusser i tillegg til aserbajdsjaneren? Syns heller vi skal ta det som at Aulin-Jansson tar opp kampen mot russer-FIDE kontra at han er pro-Putin. Så velger man sine kamper.
Selv om jeg allerede er litt skuffet over hvordan han uttaler seg, så avventer jeg i alle fall den endelige dommen over han en stund til.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

lok1 skrev: søn sep 25, 2022 2:57 pm
GoingKronos skrev: søn sep 25, 2022 2:20 pm At Jøran Aulin-Jansson velger Putin er kvalmende og viser hva han er villig til å gjøre for makt og posisjon.
Syns det blir litt for tidlig med denne uttalelsen. Aulin-Jansson kunne lett valgt å ikke stille til noe som helst valg, men hvem hadde Dvorkovich fått med seg da? En hviterusser i tillegg til aserbajdsjaneren? Syns heller vi skal ta det som at Aulin-Jansson tar opp kampen mot russer-FIDE kontra at han er pro-Putin. Så velger man sine kamper.
Avventer i alle fall dommen over han en stund til.
Det er jo han som gir legitimitet til den mest pro-putin idrettsorganisasjonen i verden - det er ingen formildende omstendigheter, det må i tilfelle være at han trekke seg øyeblikkelig. Men det ser jo opplagt ikke ut til å skje, for han driver jo med talking points som er hentet fra Kreml.

Rent Trav

Legg inn av Rent Trav »

Nå har visst sjakkpresidenten i Norge jukset også…

arknath

Legg inn av arknath »

Uakseptabelt om han blir sittende. Vi kan ikke ha folk som har jukset i systemet. Spesielt i lederstilling. Flaut

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Hva sier Magnus til dette?

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Jaggu! Vett i behold han sjakkpresidenten han gikk av nuh!

NÅ: Sjakkpresidenten
trekker seg

TrueTopRed

Legg inn av TrueTopRed »

Sikkert greit at man ble kvitt han der og av flere grunner.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Chess player Hans Niemann is taking legal action against Magnus Carlsen, http://Chess.com, Hikaru Nakamura and others. Says the defendants have destroyed his life because he had the “talent, dedication and audacity to defeat the so-called ‘king of chess’.”


Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Jepp, saksøkes for over 1 milliard altså.

Carlsen saksøkes av Niemann

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

sertono skrev: tor okt 20, 2022 9:56 pm Jepp, saksøkes for over 1 milliard altså.

Carlsen saksøkes av Niemann
Nei, det er 4x 1 milliard. For det er fire punkter hvor han krever hva retten setter, men minst 1 milliard for hver. Så er det også noe punkter hvor han ikke krever erstatning.

Her kan det gå med mye popcorn. :D

Klang

Legg inn av Klang »

Hvordan kan amerikansk rett ta stilling til dette og pålegge Carlsen å betale noe som helst? Fordi det var en amerikansk turnering?

La oss si at noen saksøkte Putin i norsk rett. Ville jo hatt null betydning.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Niemann leder an for amerikanerne i World Team Championship. Han har tøffe dager på bord 1.

1,5/5 er fasiten etter fem partier mot Wojtaszek, Mame, Yakubboev, Rodhstein og Vidit. Dette er en rapid-turnering, og han har falt under 2600 i rating (2599). I vanlig langsjakk er han nøyaktig 100 poeng sterkere.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Jompa skrev: ons nov 23, 2022 1:46 pm Niemann leder an for amerikanerne i World Team Championship. Han har tøffe dager på bord 1.

1,5/5 er fasiten etter fem partier mot Wojtaszek, Mame, Yakubboev, Rodhstein og Vidit. Dette er en rapid-turnering, og han har falt under 2600 i rating (2599). I vanlig langsjakk er han nøyaktig 100 poeng sterkere.
Som jeg skrev i "Niemann-tråden" så er USA ute etter de 5 innledende partiene. Niemann hadde 2599 i hurtigrating før turneringen, og med en ratingprestasjon på 2497 her kommer han til å tape en del poeng.

Jompa

Legg inn av Jompa »

Atom Vinter skrev: ons nov 23, 2022 4:08 pm
Jompa skrev: ons nov 23, 2022 1:46 pm Niemann leder an for amerikanerne i World Team Championship. Han har tøffe dager på bord 1.

1,5/5 er fasiten etter fem partier mot Wojtaszek, Mame, Yakubboev, Rodhstein og Vidit. Dette er en rapid-turnering, og han har falt under 2600 i rating (2599). I vanlig langsjakk er han nøyaktig 100 poeng sterkere.
Som jeg skrev i "Niemann-tråden" så er USA ute etter de 5 innledende partiene. Niemann hadde 2599 i hurtigrating før turneringen, og med en ratingprestasjon på 2497 her kommer han til å tape en del poeng.
Forstår ikke hvordan han kan spille 2850 prestasjoner i turneringer for noen få måneder siden for så å spille så dårlig nå...

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

Jompa skrev: ons nov 23, 2022 5:16 pm
Atom Vinter skrev: ons nov 23, 2022 4:08 pm
Jompa skrev: ons nov 23, 2022 1:46 pm Niemann leder an for amerikanerne i World Team Championship. Han har tøffe dager på bord 1.

1,5/5 er fasiten etter fem partier mot Wojtaszek, Mame, Yakubboev, Rodhstein og Vidit. Dette er en rapid-turnering, og han har falt under 2600 i rating (2599). I vanlig langsjakk er han nøyaktig 100 poeng sterkere.
Som jeg skrev i "Niemann-tråden" så er USA ute etter de 5 innledende partiene. Niemann hadde 2599 i hurtigrating før turneringen, og med en ratingprestasjon på 2497 her kommer han til å tape en del poeng.
Forstår ikke hvordan han kan spille 2850 prestasjoner i turneringer for noen få måneder siden for så å spille så dårlig nå...
Carlsen Knows

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hvordan går dette søksmålet

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ka9nen skrev: ons nov 23, 2022 5:38 pm Hvordan går dette søksmålet
Spiller du sjakk, Ka9nen?

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Queenie skrev: ons nov 23, 2022 5:39 pm
Spiller du sjakk, Ka9nen?
Jeg har en konto på chess.com, men min dobbel fianchetto åpning har begrenset suksess så langt. Så at "jeg spiller" er kanskje å ta i. Er glad amatør som liker å se på VM og lignende 8-) Enn du?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Ka9nen skrev: ons nov 23, 2022 5:42 pm
Queenie skrev: ons nov 23, 2022 5:39 pm
Spiller du sjakk, Ka9nen?
Jeg har en konto på chess.com, men min dobbel fianchetto åpning har begrenset suksess så langt. Så at "jeg spiller" er kanskje å ta i. Er glad amatør som liker å se på VM og lignende 8-) Enn du?
Koser meg bare med det med ujevne mellomrom.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sjakk»