Statbudsjettet 2022 og bil

Svar
KingsRoad

Re: Statbudsjettet 2022 og bil

Legg inn av KingsRoad »

Vektavgift på elbiler!

(hør, hør, spør du meg...)

Edit: Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner pr. kg av bilens egenvekt over 500 kg, for alle nye elbiler.

Fleskbergene på 2.700 kg. blir dermed nesten 30K dyrere (i tillegg til mva. over 500K).

Tallet er altså 500...

Synes innslagpunktet burde vært høyere, og pris pr. kg. dødvekt høyere. Nå får selv biler på 1.500 kg en ekstraavgift på 12.500. Urettferdig.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

KingsRoad skrev: tor okt 06, 2022 10:48 am Vektavgift på elbiler!

(hør, hør, spør du meg...)

Edit: Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner pr. kg av bilens egenvekt over 500 kg, for alle nye elbiler.

Fleskbergene på 2.700 kg. blir dermed nesten 30K dyrere (i tillegg til mva. over 500K).

Tallet er altså 500...

Synes innslagpunktet burde vært høyere, og pris pr. kg. dødvekt høyere. Nå får selv biler på 1.500 kg en ekstraavgift på 12.500. Urettferdig.
Engangsavgiften på alle personbiler foreslås å settes til 12,50 kroner per kilo egenvekt, med et bunnfradrag på 500 kilo. Altså ikke bare elbiler.
Engangsavgiften på CO2-komponenten økes med 20 prosent, og bidrar godt på motorsterke biler.
En 911 Carrera 4S PDK går opp 85k, og BMW M3/M4 øker også med rundt 80k.
Og eksempelpå elbiler som selger bra.
BMW iX xDrive40 Supercharged +128.411
Mange Audi e-tron legger på seg mellom 70k og 100k, og en Taycan Turbo S Cross Turismo øker med 333.688.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

nometalhorse skrev: tor okt 06, 2022 12:29 pm Engangsavgiften på alle personbiler foreslås å settes til 12,50 kroner per kilo egenvekt, med et bunnfradrag på 500 kilo. Altså ikke bare elbiler.
Engangsavgiften på CO2-komponenten økes med 20 prosent, og bidrar godt på motorsterke biler.
En 911 Carrera 4S PDK går opp 85k, og BMW M3/M4 øker også med rundt 80k.
Og eksempelpå elbiler som selger bra.
BMW iX xDrive40 Supercharged +128.411
Mange Audi e-tron legger på seg mellom 70k og 100k, og en Taycan Turbo S Cross Turismo øker med 333.688.
Noen som klarer å se når engangsavgiften innføres? Umiddelbart? 1.1.23?
Spør for venner som har håp om levering av ny elbil før årsskiftet..

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

nometalhorse skrev: tor okt 06, 2022 12:29 pm
KingsRoad skrev: tor okt 06, 2022 10:48 am Vektavgift på elbiler!

(hør, hør, spør du meg...)

Edit: Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner pr. kg av bilens egenvekt over 500 kg, for alle nye elbiler.

Fleskbergene på 2.700 kg. blir dermed nesten 30K dyrere (i tillegg til mva. over 500K).

Tallet er altså 500...

Synes innslagpunktet burde vært høyere, og pris pr. kg. dødvekt høyere. Nå får selv biler på 1.500 kg en ekstraavgift på 12.500. Urettferdig.
Engangsavgiften på alle personbiler foreslås å settes til 12,50 kroner per kilo egenvekt, med et bunnfradrag på 500 kilo. Altså ikke bare elbiler.
Engangsavgiften på CO2-komponenten økes med 20 prosent, og bidrar godt på motorsterke biler.
En 911 Carrera 4S PDK går opp 85k, og BMW M3/M4 øker også med rundt 80k.
Og eksempelpå elbiler som selger bra.
BMW iX xDrive40 Supercharged +128.411
Mange Audi e-tron legger på seg mellom 70k og 100k, og en Taycan Turbo S Cross Turismo øker med 333.688.
Flott presisering, man har en tendens til å bli litt i overkant elbilfokusert....

Opp 20% på CO2, ja. Begynner å dra seg til før forbudet kommer.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Jaauda skrev: tor okt 06, 2022 12:36 pm
nometalhorse skrev: tor okt 06, 2022 12:29 pm Engangsavgiften på alle personbiler foreslås å settes til 12,50 kroner per kilo egenvekt, med et bunnfradrag på 500 kilo. Altså ikke bare elbiler.
Engangsavgiften på CO2-komponenten økes med 20 prosent, og bidrar godt på motorsterke biler.
En 911 Carrera 4S PDK går opp 85k, og BMW M3/M4 øker også med rundt 80k.
Og eksempelpå elbiler som selger bra.
BMW iX xDrive40 Supercharged +128.411
Mange Audi e-tron legger på seg mellom 70k og 100k, og en Taycan Turbo S Cross Turismo øker med 333.688.
Noen som klarer å se når engangsavgiften innføres? Umiddelbart? 1.1.23?
Spør for venner som har håp om levering av ny elbil før årsskiftet..
For det første så skal budsjettet behandles i Stortingen, og vi vet ikke hva som kan endres på veien din.
1. januar 2023 innføres moms over 500k på elbiler, og jeg vil tippe at de andre endringene også innføres på samme dato. Men jeg har ikke sett det skrevet.

Hele forslaget til dagens regjering ser slik ut:

Regjeringen foreslår å øke de positive satsene i CO2-komponenten for personbiler med 20 % utover prisstigning.

Regjeringen foreslår å redusere vektfradraget for ladbare hybridbiler ved at fradragssatsen reduseres fra 15 % til 10 %.

Regjeringen foreslår å øke satsene i omregistreringsavgiften for elbiler til samme nivå som for øvrige personbiler.

Regjeringen foreslår å likestille elbiler og andre biler i beskatningen av firmabiler. Det vil si at regjeringen foreslår å fjerne verdsettingsrabatten for elbiler, som per 2022 er på 20 %.

Regjeringen foreslår å innføre merverdiavgift for elektriske personbiler på den delen av kjøpesummen som er over 500 000 kroner.

Trafikkforsikringsavgiften økes med 2,8 %.

Elvarebiler vil med denne avgreningen falle utenfor engangsavgiften. Elektriske motorvogner omfatter i denne sammenheng både batteribaserte og brenselscellebaserte motorvogner mv. (hydrogenbiler).

burkar

Legg inn av burkar »

Hva med mva på leasing av elbil? Noen funnet noe om det?

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Det var kraftigere økning enn ventet i bilavgiftene, og egentlig en mer beskjeden skatteøkning ellers enn ventet.

Jeg har selv sittet og lurt på om de innførte vektavgift dersom de skal ha en engangsavgift på elbiler, og jammen kom det.
Egentlig er det jo rett og rimelig at også elbiler betaler både engangsavgifter og mva. De får jo fortsatt mva-fradrag for de første 500.000 i kjøpesummen, som en ganske reell støtte.

Overraskende med avgiftsnedgang i veibruksavgift for diesel og anleggsdiesel. Men 70 øre per liter er jo ikke det helt store i dagens bensinpris-verden.

Jeg tenker det er et relativt fornuftig avgiftsnivå, tro det eller ei, selv om jeg er Høyre-mann selv.
Verre med lakseskatten og energiskatten for næringen som kom litt brått og plutselig, de kunne innført den gradvis for å unngå en potensiell smell.
Jeg er mer fan av verdiskapning enn beskatning, men skatt er også bra så lenge det går til et godt formål.

Someone

Legg inn av Someone »

burkar skrev: tor okt 06, 2022 1:28 pm Hva med mva på leasing av elbil? Noen funnet noe om det?
Forstår jeg det rett er det ingen endringer der. Dog vil jo en dyrere bil normalt betyr dyrere leasing

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Bilnytt har laget en kalkulator basert på endringene i forslaget til statsbudsjett 2023:

https://www.bilnytt.no/showannualdiffpassenger.aspx

Mange modeller er tatt med, ganske detaljert, men den tar naturligvis ikke med alt ekstrautstyr. Men f eks iX, etron osv har svært mange ulike utgaver.

burkar

Legg inn av burkar »

Someone skrev: fre okt 07, 2022 8:26 am
burkar skrev: tor okt 06, 2022 1:28 pm Hva med mva på leasing av elbil? Noen funnet noe om det?
Forstår jeg det rett er det ingen endringer der. Dog vil jo en dyrere bil normalt betyr dyrere leasing
Det er klart, men at leasingen er fritatt mva er jo å regne som en særfordel. Mange ville nok bli skuffet om månedsprisen økte med 25 %.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

Someone skrev: fre okt 07, 2022 8:26 am
burkar skrev: tor okt 06, 2022 1:28 pm Hva med mva på leasing av elbil? Noen funnet noe om det?
Forstår jeg det rett er det ingen endringer der. Dog vil jo en dyrere bil normalt betyr dyrere leasing
Jeg er ikke så sikker på at det ikke blir endring på leasingbiler. På meg virker det svært ulogisk at det skulle bli mva på kjøp av bil, men ikke på leasing.
Leasingselskapet må jo betale mva, og da må de enten legge dette beløpet til kostnaden, eller få fradrag for mva, men det forutsetter at de legger mva på leien.

En mulighet er jo å periodisere tilskuddet fra staten (500) på månedsleien.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3110

Legg inn av MacanT »

nometalhorse skrev: tor okt 06, 2022 1:22 pm
Jaauda skrev: tor okt 06, 2022 12:36 pm
nometalhorse skrev: tor okt 06, 2022 12:29 pm Engangsavgiften på alle personbiler foreslås å settes til 12,50 kroner per kilo egenvekt, med et bunnfradrag på 500 kilo. Altså ikke bare elbiler.
Engangsavgiften på CO2-komponenten økes med 20 prosent, og bidrar godt på motorsterke biler.
En 911 Carrera 4S PDK går opp 85k, og BMW M3/M4 øker også med rundt 80k.
Og eksempelpå elbiler som selger bra.
BMW iX xDrive40 Supercharged +128.411
Mange Audi e-tron legger på seg mellom 70k og 100k, og en Taycan Turbo S Cross Turismo øker med 333.688.
Noen som klarer å se når engangsavgiften innføres? Umiddelbart? 1.1.23?
Spør for venner som har håp om levering av ny elbil før årsskiftet..
For det første så skal budsjettet behandles i Stortingen, og vi vet ikke hva som kan endres på veien din.
1. januar 2023 innføres moms over 500k på elbiler, og jeg vil tippe at de andre endringene også innføres på samme dato. Men jeg har ikke sett det skrevet.

Hele forslaget til dagens regjering ser slik ut:

Regjeringen foreslår å øke de positive satsene i CO2-komponenten for personbiler med 20 % utover prisstigning.

Regjeringen foreslår å redusere vektfradraget for ladbare hybridbiler ved at fradragssatsen reduseres fra 15 % til 10 %.

Regjeringen foreslår å øke satsene i omregistreringsavgiften for elbiler til samme nivå som for øvrige personbiler.

Regjeringen foreslår å likestille elbiler og andre biler i beskatningen av firmabiler. Det vil si at regjeringen foreslår å fjerne verdsettingsrabatten for elbiler, som per 2022 er på 20 %.

Regjeringen foreslår å innføre merverdiavgift for elektriske personbiler på den delen av kjøpesummen som er over 500 000 kroner.

Trafikkforsikringsavgiften økes med 2,8 %.

Elvarebiler vil med denne avgreningen falle utenfor engangsavgiften. Elektriske motorvogner omfatter i denne sammenheng både batteribaserte og brenselscellebaserte motorvogner mv. (hydrogenbiler).
De foreslår også å øke maksimal bompris fra 50 til 70% av fullpris.

Hvis jeg ikke husker helt feil finnes det et stortingsvedtak på at elbiler ikke skal betale mer enn maks 50% av fullpris. Forstår ikke hvordan de kan forandre på det bare ved å legge inn noe i statsbudsjettet.

Jaauda

Legg inn av Jaauda »

MacanT skrev: lør okt 08, 2022 1:39 pm De foreslår også å øke maksimal bompris fra 50 til 70% av fullpris.

Hvis jeg ikke husker helt feil finnes det et stortingsvedtak på at elbiler ikke skal betale mer enn maks 50% av fullpris. Forstår ikke hvordan de kan forandre på det bare ved å legge inn noe i statsbudsjettet.
Statsbudsjettet vedtas jo av Stortinget, det også, og da går det foran tidligere vedtak, så det er ikke noe formelt galt med det.
Jeg tror nok SV i forhandlingene kommer til å redusere noe av kostnadsøkningene for EL-biler. Noen av forslagene virker nesten å være beregnet for å kunne gi SV noen seire.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

MacanT skrev: lør okt 08, 2022 1:39 pm
nometalhorse skrev: tor okt 06, 2022 1:22 pm
Jaauda skrev: tor okt 06, 2022 12:36 pm

Noen som klarer å se når engangsavgiften innføres? Umiddelbart? 1.1.23?
Spør for venner som har håp om levering av ny elbil før årsskiftet..
For det første så skal budsjettet behandles i Stortingen, og vi vet ikke hva som kan endres på veien din.
1. januar 2023 innføres moms over 500k på elbiler, og jeg vil tippe at de andre endringene også innføres på samme dato. Men jeg har ikke sett det skrevet.

Hele forslaget til dagens regjering ser slik ut:

Regjeringen foreslår å øke de positive satsene i CO2-komponenten for personbiler med 20 % utover prisstigning.

Regjeringen foreslår å redusere vektfradraget for ladbare hybridbiler ved at fradragssatsen reduseres fra 15 % til 10 %.

Regjeringen foreslår å øke satsene i omregistreringsavgiften for elbiler til samme nivå som for øvrige personbiler.

Regjeringen foreslår å likestille elbiler og andre biler i beskatningen av firmabiler. Det vil si at regjeringen foreslår å fjerne verdsettingsrabatten for elbiler, som per 2022 er på 20 %.

Regjeringen foreslår å innføre merverdiavgift for elektriske personbiler på den delen av kjøpesummen som er over 500 000 kroner.

Trafikkforsikringsavgiften økes med 2,8 %.

Elvarebiler vil med denne avgreningen falle utenfor engangsavgiften. Elektriske motorvogner omfatter i denne sammenheng både batteribaserte og brenselscellebaserte motorvogner mv. (hydrogenbiler).
De foreslår også å øke maksimal bompris fra 50 til 70% av fullpris.

Hvis jeg ikke husker helt feil finnes det et stortingsvedtak på at elbiler ikke skal betale mer enn maks 50% av fullpris. Forstår ikke hvordan de kan forandre på det bare ved å legge inn noe i statsbudsjettet.
Med den gjengen som danner regjering nå så bør ikke slikt overraske.

Tidligere har Arbeiderpartiet presisert at skatteløftet ikke gjelder for skatt på formue, utbytte eller helt nye skatter.
Nå gjelder det heller ikke for bilavgifter, skriver Aftenposten lørdag.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

burkar skrev: fre okt 07, 2022 12:38 pm
Someone skrev: fre okt 07, 2022 8:26 am
burkar skrev: tor okt 06, 2022 1:28 pm Hva med mva på leasing av elbil? Noen funnet noe om det?
Forstår jeg det rett er det ingen endringer der. Dog vil jo en dyrere bil normalt betyr dyrere leasing
Det er klart, men at leasingen er fritatt mva er jo å regne som en særfordel. Mange ville nok bli skuffet om månedsprisen økte med 25 %.
Dette blir jo rart uansett. Næringsdrivende (leasingselskaper) får jo fratrekk for mva. Så leasing av elbiler blir jo da like billig som før. Å legge 25% på hele leasingbeløpet blir også litt feil. Men de som leaser bensin- eller dieselbiler betaler 25% på den delen som er renter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»