Strømprisen til sommeren

Svar
fargerik

Re: Strømprisen til sommeren

Legg inn av fargerik »

Megapixsel skrev: fre sep 16, 2022 1:14 pm
fargerik skrev: fre sep 16, 2022 11:00 am
Megapixsel skrev: fre sep 16, 2022 9:57 am Staten burde punget ut til støtte av varmepumper til hele landet.
Hvorfor det???
Jeg er pensjonist, og har kjøpt og betalt varmepumpe og brukt mine egne penger. Jeg har etterisolert huset, og betalt det selv.
Skal staten betale absolutt alt?
Det blir jo helt feil for oss som allerede har betalt selv.
Det vil jo være mye bedre med slike langsiktige løsninger enn dyre løsninger på kort sikt (all slags strømstøtte, som jo også kan være aktuelt på lang sikt).
Helt supert det, jeg ønsker veldig gjerne å få varmepumpe. Men i mitt borettslag er det ikke lov pdd.
Hva med de som ikke har råd til å punge ut 30 000 for en varmepumpe, skal de leve med høye priser og støtte til evig tid?
Ja, røffly 30 000 er vel prisen for en grei luft/luft varmepumpe.
Det er ubegripelig for meg at borettslag har forbud mot varmepumper.
Har styret hjernecella stappa opp i ræva???
Kanskje regjeringen burde innføre et lovforbud mot å la borettslag forby folk å få seg varmepumpe?

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

fargerik skrev: fre sep 16, 2022 4:40 pm
Megapixsel skrev: fre sep 16, 2022 1:14 pm
fargerik skrev: fre sep 16, 2022 11:00 am

Hvorfor det???
Jeg er pensjonist, og har kjøpt og betalt varmepumpe og brukt mine egne penger. Jeg har etterisolert huset, og betalt det selv.
Skal staten betale absolutt alt?
Det blir jo helt feil for oss som allerede har betalt selv.
Det vil jo være mye bedre med slike langsiktige løsninger enn dyre løsninger på kort sikt (all slags strømstøtte, som jo også kan være aktuelt på lang sikt).
Helt supert det, jeg ønsker veldig gjerne å få varmepumpe. Men i mitt borettslag er det ikke lov pdd.
Hva med de som ikke har råd til å punge ut 30 000 for en varmepumpe, skal de leve med høye priser og støtte til evig tid?
Ja, røffly 30 000 er vel prisen for en grei luft/luft varmepumpe.
Det er ubegripelig for meg at borettslag har forbud mot varmepumper.
Har styret hjernecella stappa opp i ræva???
Kanskje regjeringen burde innføre et lovforbud mot å la borettslag forby folk å få seg varmepumpe?
Sendte nylig melding til styreleder. Fikk svar om at dette var litt vanskelig å gi et nøyaktig svar på siden det tok tid å sjekke opp i.
Jaja, fikk ikke nei iallefall :)

arknath

Legg inn av arknath »

Er kjekt med varmepumper i borettslag helt til vifta begynner å gi ulyder. Da sniker angeren seg inn hos beboerne :P

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Megapixsel skrev: fre sep 16, 2022 9:57 am Staten burde punget ut til støtte av varmepumper til hele landet.
Opplagt. Fugleperspektivet her er at staten tjener tusenvis av milliarder på salg av olje og gass. Derfor tørr de ikke annet enn å være rause med el-eksport til Europa. Dette gir imidlertid "folk flest" mye høyere kostnader og alt for lite av de enorme inntektene gis tilbake til oss. En oppegående regjering ville innsett dette, men denne regjeringen er kun opptatt av å omfordele penger fra "folk flest" og til seg selv og bøndene.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Orakelet skrev: lør sep 17, 2022 10:07 am
Megapixsel skrev: fre sep 16, 2022 9:57 am Staten burde punget ut til støtte av varmepumper til hele landet.
Opplagt. Fugleperspektivet her er at staten tjener tusenvis av milliarder på salg av olje og gass. Derfor tørr de ikke annet enn å være rause med el-eksport til Europa. Dette gir imidlertid "folk flest" mye høyere kostnader og alt for lite av de enorme inntektene gis tilbake til oss. En oppegående regjering ville innsett dette, men denne regjeringen er kun opptatt av å omfordele penger fra "folk flest" og til seg selv og bøndene.
Staten må sørge for billigere øl.
I dag ser det ut til at det lar seg gjøre å ta en dusj fra sånn ca. klokka fire.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Pro-EU-avisen Dagbladet har en artikkel om hvordan strømkrisen kan løses "Strømkrisa kan fikses. Og vi vet hvordan" https://www.dagbladet.no/meninger/strom ... n/77250940

Sannhetsvitnet er NVE, som har god erfaring med å villede og bedra i forbindelse med energispørsmål.
Fra artikkelen: "En ting kan heldigvis alle se ut til å være enige om, når det kommer til stykket: Putins krig i Ukraina og strupingen av gasstilførselen er den viktigste årsaken til at prisene er rekordhøye i hele Europa nå."
Helt klart at krigen, sanksjonene og reduserte leveranser av gass fra Russland har vært med på energimangelen i EU-landene og Storbritannia, sammen med redusert energiproduksjon i disse landene.
Men dette er ikke årsaken til de høye prisene på strøm i Norge. Vår krise er en annen krise enn det EU-land opplever, vår krise skyldes norske politikere som har inngått avtaler med EU og Storbritannia, som forårsaker at Norge importerer strømprisene i EU og Storbritannia, som sammen med markedskrefter skaper de uforutsigbare høye prisene hos oss. Også norsk strøm som går direkte fra norsk produsent til norsk forbruker økes prisen fra 10-12 øre til 6-7 kr pga. av avtalene og markedssystemet. Det virker ikke som at det er interessant for Dagbladet å angripe årsakene til vår krise.
Ved å skylde på Putin verner man seg selv mot kritikk for rævva-politikken politikere i EU-land og Norge har ført. Det er slikt som gleder Dagbladet.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

hauge23 skrev: man sep 26, 2022 2:57 pm Ved å skylde på Putin verner man seg selv mot kritikk for rævva-politikken politikere i EU-land og Norge har ført. Det er slikt som gleder Dagbladet.
Klart Putin har skylda, vet du. Skal lure på om Putin gir oss en råkald vinter til vinteren også, eller om han velger å være litt slakk på temperaturene utover. Vil han la oss svi skikkelig så skal du se at han klemmer til med -40 og lavere både her i landet og ellers i EU.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: man sep 26, 2022 4:00 pm
hauge23 skrev: man sep 26, 2022 2:57 pm Ved å skylde på Putin verner man seg selv mot kritikk for rævva-politikken politikere i EU-land og Norge har ført. Det er slikt som gleder Dagbladet.
Klart Putin har skylda, vet du. Skal lure på om Putin gir oss en råkald vinter til vinteren også, eller om han velger å være litt slakk på temperaturene utover. Vil han la oss svi skikkelig så skal du se at han klemmer til med -40 og lavere både her i landet og ellers i EU.
Putin har jo et hemmelig våpen han har brukt før. Sibirkulda!
Sist han angrep oss med sibirkulde skjedde det i januar/februar.
Da var det pinadø ned mot sytten atten blå her på østlandet i flere uker!
Takk og pris for at man har vedovn, og har vedskjulet knokk fullt :-)

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: man sep 26, 2022 4:07 pm
Sisyfos skrev: man sep 26, 2022 4:00 pm
hauge23 skrev: man sep 26, 2022 2:57 pm Ved å skylde på Putin verner man seg selv mot kritikk for rævva-politikken politikere i EU-land og Norge har ført. Det er slikt som gleder Dagbladet.
Klart Putin har skylda, vet du. Skal lure på om Putin gir oss en råkald vinter til vinteren også, eller om han velger å være litt slakk på temperaturene utover. Vil han la oss svi skikkelig så skal du se at han klemmer til med -40 og lavere både her i landet og ellers i EU.
Putin har jo et hemmelig våpen han har brukt før. Sibirkulda!
Sist han angrep oss med sibirkulde skjedde det i januar/februar.
Da var det pinadø ned mot sytten atten blå her på østlandet i flere uker!
Takk og pris for at man har vedovn, og har vedskjulet knokk fullt :-)
Her er også vedskjulet fullere enn det noen gang tidligere har vært siden huset ble bygget i 1958. Og jeg er allerede så smått i gang med å fyre en og annen vedstikke, og ingen panelovn har enda vært påslått på denne siden av sommeren.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: man sep 26, 2022 4:14 pm
fargerik skrev: man sep 26, 2022 4:07 pm
Sisyfos skrev: man sep 26, 2022 4:00 pm

Klart Putin har skylda, vet du. Skal lure på om Putin gir oss en råkald vinter til vinteren også, eller om han velger å være litt slakk på temperaturene utover. Vil han la oss svi skikkelig så skal du se at han klemmer til med -40 og lavere både her i landet og ellers i EU.
Putin har jo et hemmelig våpen han har brukt før. Sibirkulda!
Sist han angrep oss med sibirkulde skjedde det i januar/februar.
Da var det pinadø ned mot sytten atten blå her på østlandet i flere uker!
Takk og pris for at man har vedovn, og har vedskjulet knokk fullt :-)
Her er også vedskjulet fullere enn det noen gang tidligere har vært siden huset ble bygget i 1958. Og jeg er allerede så smått i gang med å fyre en og annen vedstikke, og ingen panelovn har enda vært påslått på denne siden av sommeren.
Jeg har blitt litt hekta på å slå opp tabellen over strømforbruk i appen, og når jeg ser på grafene ligger jeg på det halve for inneværende måned sammenlignet med de to foregående år.
Jada, det er mulig å bruke mindre strøm og ha grei comfort. Ved er noe for seg selv.
Trenger som du er inne på bare å småfyre med noen få kubber pr. dag så lenge det er såpass mildt i været.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

hauge23 skrev: man sep 26, 2022 2:57 pm Pro-EU-avisen Dagbladet har en artikkel om hvordan strømkrisen kan løses "Strømkrisa kan fikses. Og vi vet hvordan" https://www.dagbladet.no/meninger/strom ... n/77250940

Sannhetsvitnet er NVE, som har god erfaring med å villede og bedra i forbindelse med energispørsmål.
Fra artikkelen: "En ting kan heldigvis alle se ut til å være enige om, når det kommer til stykket: Putins krig i Ukraina og strupingen av gasstilførselen er den viktigste årsaken til at prisene er rekordhøye i hele Europa nå."
Helt klart at krigen, sanksjonene og reduserte leveranser av gass fra Russland har vært med på energimangelen i EU-landene og Storbritannia, sammen med redusert energiproduksjon i disse landene.
Men dette er ikke årsaken til de høye prisene på strøm i Norge. Vår krise er en annen krise enn det EU-land opplever, vår krise skyldes norske politikere som har inngått avtaler med EU og Storbritannia, som forårsaker at Norge importerer strømprisene i EU og Storbritannia, som sammen med markedskrefter skaper de uforutsigbare høye prisene hos oss. Også norsk strøm som går direkte fra norsk produsent til norsk forbruker økes prisen fra 10-12 øre til 6-7 kr pga. av avtalene og markedssystemet. Det virker ikke som at det er interessant for Dagbladet å angripe årsakene til vår krise.
Ved å skylde på Putin verner man seg selv mot kritikk for rævva-politikken politikere i EU-land og Norge har ført. Det er slikt som gleder Dagbladet.
Makan til makkverk av en leder er det lenge siden jeg har lest...

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: man sep 26, 2022 4:23 pm
Sisyfos skrev: man sep 26, 2022 4:14 pm
fargerik skrev: man sep 26, 2022 4:07 pm

Putin har jo et hemmelig våpen han har brukt før. Sibirkulda!
Sist han angrep oss med sibirkulde skjedde det i januar/februar.
Da var det pinadø ned mot sytten atten blå her på østlandet i flere uker!
Takk og pris for at man har vedovn, og har vedskjulet knokk fullt :-)
Her er også vedskjulet fullere enn det noen gang tidligere har vært siden huset ble bygget i 1958. Og jeg er allerede så smått i gang med å fyre en og annen vedstikke, og ingen panelovn har enda vært påslått på denne siden av sommeren.
Jeg har blitt litt hekta på å slå opp tabellen over strømforbruk i appen, og når jeg ser på grafene ligger jeg på det halve for inneværende måned sammenlignet med de to foregående år.
Jada, det er mulig å bruke mindre strøm og ha grei comfort. Ved er noe for seg selv.
Trenger som du er inne på bare å småfyre med noen få kubber pr. dag så lenge det er såpass mildt i været.
Jeg ser at også jeg langt på vei ser ut til å halvere strømforbruket i september i år i forhold til i september i fjor. Og septemberforbruket blir her omtrent det samme som i august. Naturlig nok, kanskje, siden jeg ikke har tatt i bruk panelovner, som er det som har pleid å dra opp forbruket noe i september i forhold til i august.

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Mange sliter nå:

"Det er spesielt tre tendenser i den økonomiske utviklingen som bekymrer forskeren:

1- Det er mange som må ta vanskelige valg mellom mat og strøm. Rundt én av seks husholdninger har enten spart inn på mat for å kunne betale strømregningen, eller kuttet ned på strømforbruket for å få råd til mat.

2. Det er tegn på at matfattigdom dukker opp i kjølvannet av dyrtiden. En av tolv husstander oppgir at de enten står over måltider, oppsøker matstasjoner eller kontakter Nav for å få hjelp til å betale for mat.

3. Mange av husholdningene på lavere nivåer av økonomisk trygghet bruker sparepenger for å dekke kostnadene til nødvendig forbruk. Tolv prosent av husholdningene har allerede brukt opp sparepengene sine."

https://www.nrk.no/norge/nye-tall_-stad ... 1.16118073

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Tullekoppen skrev: ons sep 28, 2022 11:20 pm Mange sliter nå:
Såkalte vanlige folk etter noens utsagn?


hauge23

Legg inn av hauge23 »

https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... -litt-unna

Utrolig artikkel. Norstat med ny meningsmåling hvor de stiller spørsmål om hvem som har skylden for strømkrisen! "Norstat spurte på vegne av ABC Nyheter: «Hvilke av de følgende påstander mener du er hovedårsaken(e) til strømkrisen?»
Vi har ingen strømkrise i Norge, vi produserer nok strøm til eget behov. Manglende vann i magasinene foran vinteren skyldes avtaler norske politikere har gjort med EU og Storbritannia.
Derimot har vi en strømpriskrise, som gjør at norskprodusert strøm til 10-12 øre/kWh må betales av norske forbrukere med 6-7 kr/kWh. Dette skyldes også avtalene norske politikere har inngått med EU og Storbritannia, avtaler som har sitt utspring i EØS-avtalen.

Norstat spurte på vegne av ABC Nyheter: «Hvilke av de følgende påstander mener du er hovedårsaken(e) til strømkrisen?»
(Hver respondent kunne krysse av for flere alternativ. Den samlede prosenten viser hvor mange av respondentene som krysset av for de ulike alternativene).

Her er svarene:

1. Forrige regjering ga konsesjon og åpning av de to siste utenlandskablene

55 %

2. Nåværende regjering har ikke tatt grep for å sikre en rimelig strømpris for forbrukere og næringsliv

40 %

3. Putin og Russlands krigføring i Ukraina

60 %

4. Tysklands nedstenging av kjernekraftverk

39 %

5. Forbrukernes store forbruk av strøm / manglende evne å spare strøm

21 %

(Fakta: Norstat)

------------------------------------

I den alternative sannheten om norske strømpriser som politikerne/media har skapt, er det naturlig å fremme disse fem påstandene. Fakta er imidlertid at ingen av påstandene er årsaken til at norske forbrukere må betale opp til 6-7 kr for norskprodusert strøm som koster 10-12 øre å produsere.
Hele samfunnet er hjernevasket når det gjelder norsk strøm.

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: søn aug 28, 2022 2:57 pm
Kablene er en naturlig konsekvens av politikken til EUs energiunion som Norge er medlem av. Alle som er medlemmer vet at det må bygges et nettverk av kabler mellom landene for at strøm skal flyte dit prisen er høyest.
Uten vedtakene politikerne har gjort med EU og Storbritannia, importerer vi ikke høye priser fra energikrisen i Europa.
Nåværende regjering har sagt nei til bygging av nye utenlandskabler, sier du at de ikke har forstått hvilke regler som gjelder

eller er det du som ikke har forstått reglene?

ulefos

Legg inn av ulefos »

Bjoro33 skrev: søn aug 28, 2022 4:51 pm For dette er tråden for å skylde på...ikke finne løsnimger
jeg har prøvd å ytre noe om løsninger, har du? og om du ikke har kan du bidra med løsningsforslag?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: søn okt 02, 2022 9:14 am
hauge23 skrev: søn aug 28, 2022 2:57 pm
Kablene er en naturlig konsekvens av politikken til EUs energiunion som Norge er medlem av. Alle som er medlemmer vet at det må bygges et nettverk av kabler mellom landene for at strøm skal flyte dit prisen er høyest.
Uten vedtakene politikerne har gjort med EU og Storbritannia, importerer vi ikke høye priser fra energikrisen i Europa.
Nåværende regjering har sagt nei til bygging av nye utenlandskabler, sier du at de ikke har forstått hvilke regler som gjelder

eller er det du som ikke har forstått reglene?
At regjeringen har sagt nei betyr ikke at stortinget er forhindret til å si ja. Det er ingen hast for ja-partiene å bygge nye kabler nå, man har jo oppnådd kapasitet stor nok til å plyndre norske vannmagasiner med de to nyeste kablene, samt fått på plass høye europeiske strømpriser, det du vet er så ødeleggende for Norge. Derfor kan AP i regjering enn så lenge støtte seg på partier som ikke vil ha flere kabler, men når tiden er inne går partiet sammen med de andre ja-partiene og bygger flere kabler ut.
Tiden er inne når Norge har fått på plass økt produksjon av strøm.

PS. Ikke vær så opptatt av vedtak regjeringen gjør, det er stortinget som bestemmer, gjerne ut fra hva EU har bestemt. Et vedtak i stortinget gjelder til det fattes nytt vedtak i samme sak.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: søn okt 02, 2022 9:14 am Nåværende regjering har sagt nei til bygging av nye utenlandskabler, sier du at de ikke har forstått hvilke regler som gjelder

eller er det du som ikke har forstått reglene?
Nåværende regjering sa også at en skulle bruke flaskehalsinntektene for å kunne nettleien. De fikk nei fra RME, og dette reverseres etter bare noen få måneder. De sa også at strømeksporten skulle begrenses som et grep for å sikre forsyningssikkerheten. Brüssel brummet, og nå skal en stenge ned industrien i stedet.

Så nei, jeg er sannelig ikke sikker på at regjeringen forstår hvilke regler som gjelder.

ulefos

Legg inn av ulefos »

newsflash skrev: søn okt 02, 2022 12:43 pm
ulefos skrev: søn okt 02, 2022 9:14 am Nåværende regjering har sagt nei til bygging av nye utenlandskabler, sier du at de ikke har forstått hvilke regler som gjelder

eller er det du som ikke har forstått reglene?
Nåværende regjering sa også at en skulle bruke flaskehalsinntektene for å kunne nettleien. De fikk nei fra RME, og dette reverseres etter bare noen få måneder. De sa også at strømeksporten skulle begrenses som et grep for å sikre forsyningssikkerheten. Brüssel brummet, og nå skal en stenge ned industrien i stedet.

Så nei, jeg er sannelig ikke sikker på at regjeringen forstår hvilke regler som gjelder.
men du forstår :lol:
så skrev du: "Nåværende regjering sa også at en skulle bruke flaskehalsinntektene for å kunne (kutte) nettleien.",.
Jada og dette ble gjort for nøyaktig en mnd siden, uten at du fikk det med deg i din iver etter å sverte regjeringen
Regjeringen tar grep for å redusere nettleien

ulefos

Legg inn av ulefos »

hauge23 skrev: søn okt 02, 2022 11:54 am
PS. Ikke vær så opptatt av vedtak regjeringen gjør, det er stortinget som bestemmer, gjerne ut fra hva EU har bestemt. Et vedtak i stortinget gjelder til det fattes nytt vedtak i samme sak.
i det innlegget jeg svarte på skrev du at det var EU som bestemte om det skulle bli fler utenlandskabler, hva har forandret seg på 24 timer?

hauge23

Legg inn av hauge23 »

newsflash skrev: søn okt 02, 2022 12:43 pm
ulefos skrev: søn okt 02, 2022 9:14 am Nåværende regjering har sagt nei til bygging av nye utenlandskabler, sier du at de ikke har forstått hvilke regler som gjelder

eller er det du som ikke har forstått reglene?
Nåværende regjering sa også at en skulle bruke flaskehalsinntektene for å kunne nettleien. De fikk nei fra RME, og dette reverseres etter bare noen få måneder. De sa også at strømeksporten skulle begrenses som et grep for å sikre forsyningssikkerheten. Brüssel brummet, og nå skal en stenge ned industrien i stedet.

Så nei, jeg er sannelig ikke sikker på at regjeringen forstår hvilke regler som gjelder.
AP har vært med på å vedta at Norge skal være bundet av EUs regelverk, mens de ikke er like villige til å fortelle folket at de er maktesløse. Da hører det med at man later som man har makt ved å gi uttrykk for at man "følger med" og "vurderer". I realiteten gjør de ingenting fordi de ikke har makt, og kanskje heller ikke vil gjøre noe, fordi den overordnete målsettingen for et ja-parti er å ligge inn under EU-styre.
Sist redigert av hauge23 den søn okt 02, 2022 4:01 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

ulefos skrev: søn okt 02, 2022 3:31 pm men du forstår :lol:
så skrev du: "Nåværende regjering sa også at en skulle bruke flaskehalsinntektene for å kunne (kutte) nettleien.",.
Jada og dette ble gjort for nøyaktig en mnd siden, uten at du fikk det med deg i din iver etter å sverte regjeringen
Regjeringen tar grep for å redusere nettleien
Ja regjeringen ønsket dette. Men fikk altså ikke lov av RME, så nettleien sette opp igjen fra 31 oktober. Jfr. påstanden om at regjeringen "vet regelverket".

https://frifagbevegelse.no/nyheter/stat ... 19e96bf938

Forøvrig virker ikke linken din...
Sist redigert av newsflash den søn okt 02, 2022 4:01 pm, redigert 1 gang totalt.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

ulefos skrev: søn okt 02, 2022 3:35 pm
hauge23 skrev: søn okt 02, 2022 11:54 am
PS. Ikke vær så opptatt av vedtak regjeringen gjør, det er stortinget som bestemmer, gjerne ut fra hva EU har bestemt. Et vedtak i stortinget gjelder til det fattes nytt vedtak i samme sak.
i det innlegget jeg svarte på skrev du at det var EU som bestemte om det skulle bli fler utenlandskabler, hva har forandret seg på 24 timer?
Du siterte hele innlegget mitt, og det du hevder står der STÅR IKKE DER.
Jeg foreslår at du slutter med å sitte å dra ut enkelte setninger fra gamle innlegg og starte angrep/flisespikking på det grunnlaget. Dette lingner mere på kverulering enn debatt.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Det er vel mer vinteren der er utfordringen nå. Men får de inn mer gass sør fra som fra andre gamle Sovjet republikker så kan det gå bra.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

I øyeblikket eksporteres ca. 20 % av strømproduksjonen i Norge.
Uke 38 var fyllingsgraden for hele landet 67,9 %, en nedgang gjennom uka på 0,3 %. Lavest fyllingsgrad i sør-vest 50,6 %.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Regjeringen mener det ble produsert og eksportert for mye vannkraft i fjor:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innen ... 3424321163

Nå har jeg lært at strømkrisen er Putin sin skyld, men er det lov å spørre hvorfor Putin valgte å produsere og eksportere så mye strøm? I sommer var det full alarm om kommende strømkrise, men likevel klarte ikke Putin å stanse eksporten. Er han rett mann til å passe på vår energisikkerhet? Kunne vi hatt egne folk i Norge som tok dette ansvaret?

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Dette gjør vel neppe så mye.
Så snart Olga på 88 tar lårhalsen foran Løvebakken er det tilbake til full pupp igjen.
Og disse pendlerboligene brukes jo ikke, så hvorfor de i det hele tatt trenger strøm...

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

fargerik skrev: man aug 29, 2022 3:04 pm Jeg har alltid stusset over at det bygges nye hus uten pipe og vedovn.
En liten sak, som barn og ung vokste jeg opp med vedfyring, og det gikk greit.
Men etter noen år med bare strøm så ble jeg tett i luftveiene, sår rundt nesen og hele pakka megakjapt om jeg var hos noen som fyrte godt med ved...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»