Arsenal - Bodø/Glimt kamp 3 og 4 Europa League 22/23

Svar
Wellé

Re: Arsenal - Bodø/Glimt kamp 3 og 4 Europa League 22/23

Legg inn av Wellé »

Nordlys skrev: tor okt 06, 2022 10:29 pm Arsenal er jo rævva. Er dette nivået i PL?
Fair play. Var litt på flaska i går så var en unødvendig kommentar fra meg, men var faktisk genuint overrasket over nivåforskjellen før pause. Etter pause så var B/G mer på det nivået jeg forventet.

Queenie

Legg inn av Queenie »

For en herlig kveld! Helt fantastisk å være på kamp i London og jeg rakk det akkurat. De bandt seg veldig i første omgang, og da fryktet jeg at det skulle bli både 10 og 12-0. Men etter pause tok de seg sammen og stod imot røkla, imponert over at de i det hele tatt klarte såpass i storstua! Absolutt ingen flause av Glimt og selv om jeg synes supporterfolk er blodharry mennesker - HERREGUD for et liv de lagde, det må være årsbeste. Skulle ikke forundre meg om det var 5-6000 Bodøværinger mfl der (samt deres konverterte partnere), det utgjør jo nesten 10% av hele byen 🤣 Skal ikke la det gå 15 år til neste gang jeg drar på utenlandskamp, DET er sikkert. Det flytende var også helt lækkert

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Jeg syntes også de syngende supporterne var harry helt til jeg ble med en gang eller to. Synes det er synd at det nesten kan være litt stigmatisert blant enkelte grupper, det har kanskje en del med at man assossierer det med en del idioter som gjør all mulig f*enskap. Det er ikke noe sted på stadion det er like morsomt å stå når et supporterfølge virkelig er i humør. Fotballkamper hadde vært helt fantastiske å overvære om det ble mer mainstream.

Det er jo det som skjer rundt banen som gjør at det er gøy å faktisk gå på fotballkamp. Ellers kunne man jo like gjerne sett den i TV-stua

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nordlys skrev: fre okt 07, 2022 8:51 am Jeg syntes også de syngende supporterne var harry helt til jeg ble med en gang eller to. Synes det er synd at det nesten kan være litt stigmatisert blant enkelte grupper, det har kanskje en del med at man assossierer det med en del idioter som gjør all mulig f*enskap. Det er ikke noe sted på stadion det er like morsomt å stå når et supporterfølge virkelig er i humør. Fotballkamper hadde vært helt fantastiske å overvære om det ble mer mainstream.

Det er jo det som skjer rundt banen som gjør at det er gøy å faktisk gå på fotballkamp. Ellers kunne man jo like gjerne sett den i TV-stua
Viktig med livat supportergjeng, men den grøftefylla mange av dem representerer kan til tider være frastøtende. Av og til tenker jeg at det er det eneste av samhold og action de har i livet og hver kamp er en mulighet til å drikke seg full (og ikke snakk om at man skal gå glipp av det). Men ære være dem i går, gøy!

lsklars

Legg inn av lsklars »

Hørte bare Bodø Glimt, klapp klapp klapp.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

lsklars skrev: fre okt 07, 2022 9:23 am Hørte bare Bodø Glimt, klapp klapp klapp.
Da tror jeg du bare hørte det du ville høre.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

lsklars skrev: fre okt 07, 2022 9:23 am Hørte bare Bodø Glimt, klapp klapp klapp.
Selektivt døv mot alt skrevet av Halfdan Sivertsen? :lol:

startelver

Legg inn av startelver »

Greit nok at Arsenal roet seg i 2. omg. Men Glimt viste at de hadde god ballkontroll og vant som sagt ballinnehavet med 51% totalt.

Eneste som manglet var litt større tempo og bedre avslutninger.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Som ventet ble 0 poeng med tilbake til Bodø. Glimt måtte ha spilt opp mot sitt beste for å være noenlunde på høyde med dette reduserte Arsenal-laget. Det var nivåforskjell, mest iøynefallende var hurtighet/fart/teknikk hos spillerne og kvaliteten i lagspillet disse egenskapene skaper. Blir likevel spennende i returkampen i Bodø under forhold som begunstiger Glimt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DuncanE skrev: tor okt 06, 2022 11:21 pm
Crazy Horse skrev: tor okt 06, 2022 11:02 pm
FranciscoM skrev: tor okt 06, 2022 10:56 pm

Nei, kan ikke forstå det. Hver eneste Glimtkamp jeg har sett denne sesongen har Saltnes vært den dårligste spilleren på banen.
Helt enig. Hvorfor Saltnes velges fremfor dansken til 26 mill, som er god, fatter jeg ikke. Synes også Berg er litt oppskrytt. Han produserer lite eller ingenting offensivt. Heller ikke i ES. Han er god til å lese spillet, bryte ballbanen og vinne ballen. Dels også i dag. I tillegg løper han hele tiden, men det vil også Jakob Ingebrigtsen gjort.
Jeg trodde dette var arbeidsoppgavene hans. Synes han er bra.
Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.

Fusion

Legg inn av Fusion »

Det som manglet var Grønbæk, Amundsen, Høibråten og Solbakken fra start.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:30 pm Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.
Uff, nei. Martin pryder ikke de liljekvalme draktene til spurvene heldigvis

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

hauge23 skrev: fre okt 07, 2022 12:31 pm Som ventet ble 0 poeng med tilbake til Bodø. Glimt måtte ha spilt opp mot sitt beste for å være noenlunde på høyde med dette reduserte Arsenal-laget. Det var nivåforskjell, mest iøynefallende var hurtighet/fart/teknikk hos spillerne og kvaliteten i lagspillet disse egenskapene skaper. Blir likevel spennende i returkampen i Bodø under forhold som begunstiger Glimt.
1. omgang var vel årsverste. Flere så jo ut som om de knapt hadde spilt fotball før, mistenker nerver. Skuffende med tanke på erfaringen dette laget begynner å få i Europa

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:30 pm
DuncanE skrev: tor okt 06, 2022 11:21 pm
Crazy Horse skrev: tor okt 06, 2022 11:02 pm

Helt enig. Hvorfor Saltnes velges fremfor dansken til 26 mill, som er god, fatter jeg ikke. Synes også Berg er litt oppskrytt. Han produserer lite eller ingenting offensivt. Heller ikke i ES. Han er god til å lese spillet, bryte ballbanen og vinne ballen. Dels også i dag. I tillegg løper han hele tiden, men det vil også Jakob Ingebrigtsen gjort.
Jeg trodde dette var arbeidsoppgavene hans. Synes han er bra.
Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.
Har du sett Glimt spille tidligere? Berg og Ødis har to svært ulike roller i lagene sine. Begge er "midtbanespillere", men der stopper også likhetene. Glimt spiller 4-3-3. Berg er den sentrale av de 3 på midten, med indreløpere på hver side av seg. Han skal være den balanserende, playmakeren. Løper mye og riktig, rydder opp, setter i gang. Dette utfører Berg bra. Jeg har sett han bedre enn i går, men fortsatt en solid kamp.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 1:46 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:30 pm
DuncanE skrev: tor okt 06, 2022 11:21 pm

Jeg trodde dette var arbeidsoppgavene hans. Synes han er bra.
Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.
Har du sett Glimt spille tidligere? Berg og Ødis har to svært ulike roller i lagene sine. Begge er "midtbanespillere", men der stopper også likhetene. Glimt spiller 4-3-3. Berg er den sentrale av de 3 på midten, med indreløpere på hver side av seg. Han skal være den balanserende, playmakeren. Løper mye og riktig, rydder opp, setter i gang. Dette utfører Berg bra. Jeg har sett han bedre enn i går, men fortsatt en solid kamp.
Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Rexwiller skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm
hauge23 skrev: fre okt 07, 2022 12:31 pm Som ventet ble 0 poeng med tilbake til Bodø. Glimt måtte ha spilt opp mot sitt beste for å være noenlunde på høyde med dette reduserte Arsenal-laget. Det var nivåforskjell, mest iøynefallende var hurtighet/fart/teknikk hos spillerne og kvaliteten i lagspillet disse egenskapene skaper. Blir likevel spennende i returkampen i Bodø under forhold som begunstiger Glimt.
1. omgang var vel årsverste. Flere så jo ut som om de knapt hadde spilt fotball før, mistenker nerver. Skuffende med tanke på erfaringen dette laget begynner å få i Europa
Det har du rett i, med såpass mye erfaring burde det ikke være så mye problemer med nerver nå lenger.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Wellé skrev: fre okt 07, 2022 1:36 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:30 pm Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.
Uff, nei. Martin pryder ikke de liljekvalme draktene til spurvene heldigvis
Ups. VS Spurs sist helg. Mente nok Gunners

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

hauge23 skrev: fre okt 07, 2022 1:59 pm
Rexwiller skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm
hauge23 skrev: fre okt 07, 2022 12:31 pm Som ventet ble 0 poeng med tilbake til Bodø. Glimt måtte ha spilt opp mot sitt beste for å være noenlunde på høyde med dette reduserte Arsenal-laget. Det var nivåforskjell, mest iøynefallende var hurtighet/fart/teknikk hos spillerne og kvaliteten i lagspillet disse egenskapene skaper. Blir likevel spennende i returkampen i Bodø under forhold som begunstiger Glimt.
1. omgang var vel årsverste. Flere så jo ut som om de knapt hadde spilt fotball før, mistenker nerver. Skuffende med tanke på erfaringen dette laget begynner å få i Europa
Det har du rett i, med såpass mye erfaring burde det ikke være så mye problemer med nerver nå lenger.
Dette handlet ikke bare om nerver, men at Glimt møtte et særdeles godt fotballag som er langt bedre enn Glimt. De satte inn tre startoppstilligsspillere i 2. omgang, men de tok da også ut to. I 2. omgang trygget Arsenal inn ledelsen. De har en viktig kamp på søndag. Selv om Arsenal stilte med hele 8 spillere som ikke startet mot Spurs i går, kom 4 av disse inn i løpet av kampen. Disse spillerne må også være klar på søndag.

Glimt og norsk fotball har langt igjen før de når øvre halvdel av PL. Det vil nok aldri skje. Fotball handler om penger. Masse penger. De beste spillerne i verden vil aldri spille i Bodø eller i Molde. Målet for norske ES klubber må være å komme opp på et nivå hvor de kan slå lag fra andre ligaer enn Europa topp 5, samt av og til lag fra topp 5 ligaer som med Roma i Bodø i fjor på kunstgress. Individuelt - plass for plass - er Arsenal sine spillere bedre enn samtilge Glimtspillere. Det er en grunn til at de spiller i Arsenal for å sitere P. Berg.

Nordlys

Legg inn av Nordlys »

Hvis det beste norske laget klarer å prestere sånn ca. på det nivået Shaktar Donetsk, Dynamo Kiev, Celtic, Rangers, Club Brugge sveitsiske topplag etc. gjør i en gjennomssnittssesong over tid tror jeg ikke man kan be om så mye mer. Dit kan man komme med inntekter fra jevnlig Europa-deltakelse og toppklasse kollektivt spill. Skal man gjøre det bedre enn det så må det sprøytes inn massivt med penger - penger som vil underminere den norske styringsmodellen.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 1:46 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:30 pm

Arbeidsoppgaver som sentral midtbanespiller er vel mer enn å vinne ballen og spille på tvers. Noe av det vanskeligste i fotball er å være offensivt kreativ, få målpoeng og produsere målsjanser. Der produserer Berg lite om man ser på statistikk fra ES og ser bort fra dødballer. Berg sitt fortrinn er å lese spillet, løpe mye og vinne ballen. Ødegaard var også en irriterende på tvers spiller i yngre år. I går - for eksempel - straks han fikk ballen så han opp og frem, med bl a en glimrende stikker som burde endt i mål for Spurs.
Har du sett Glimt spille tidligere? Berg og Ødis har to svært ulike roller i lagene sine. Begge er "midtbanespillere", men der stopper også likhetene. Glimt spiller 4-3-3. Berg er den sentrale av de 3 på midten, med indreløpere på hver side av seg. Han skal være den balanserende, playmakeren. Løper mye og riktig, rydder opp, setter i gang. Dette utfører Berg bra. Jeg har sett han bedre enn i går, men fortsatt en solid kamp.
Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.
Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.

Wellé

Legg inn av Wellé »

DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 2:41 pm Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.
Jeg har ikke sett Casemiro så mye, men Fabinho har jo vært ekstremt god på å komme seg rettvendt ut av pressede situasjoner og slå ballen fremover slik at man tar lag i litt ubalanse. Dette gjøres selvfølgelig i kombinasjon med å skjerme forsvaret, samt styre tempoet i kampen.

Nå er det selvfølgelig urimelig å forvente at Berg skal være på nivået med disse, men basert på det jeg har sett så har han ikke teknikken og smartnessen til å løse denne rollen like godt som de aller beste i verden, spesielt ikke når nivået på motstander passerer et visst nivå.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Wellé skrev: fre okt 07, 2022 3:14 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 2:41 pm Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.
Jeg har ikke sett Casemiro så mye, men Fabinho har jo vært ekstremt god på å komme seg rettvendt ut av pressede situasjoner og slå ballen fremover slik at man tar lag i litt ubalanse. Dette gjøres selvfølgelig i kombinasjon med å skjerme forsvaret, samt styre tempoet i kampen.

Nå er det selvfølgelig urimelig å forvente at Berg skal være på nivået med disse, men basert på det jeg har sett så har han ikke teknikken og smartnessen til å løse denne rollen like godt som de aller beste i verden, spesielt ikke når nivået på motstander passerer et visst nivå.
Forteller du meg at Berg ikke er like god (og ikke har potensiale til å bli like god) som Fabinho? ;) Greit, jeg er enig med deg.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 2:41 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 1:46 pm

Har du sett Glimt spille tidligere? Berg og Ødis har to svært ulike roller i lagene sine. Begge er "midtbanespillere", men der stopper også likhetene. Glimt spiller 4-3-3. Berg er den sentrale av de 3 på midten, med indreløpere på hver side av seg. Han skal være den balanserende, playmakeren. Løper mye og riktig, rydder opp, setter i gang. Dette utfører Berg bra. Jeg har sett han bedre enn i går, men fortsatt en solid kamp.
Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.
Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.
Casemiro var ikke bare kjøtt, eller en spiller hvis eneste oppgave er å være førsteforsvarer foran egne stoppere. I yngre år - både for Brasil og RM - hadde han gode offensive prestasjoner. Selvfølgelig ikke på nivå med de beste brasilianerne teknisk sett. Han gjorde seg ikke bort på det Brasil laget som røk ut for Belgia i VM 2018, bl a takket være en av de sykeste redningene fra Belgias keeper som jeg noensinne har sett. G Banks nivå.

Mange med meninger om fotball ser kun på hva man gjør med ballen. Duell, ballvinning og en sikker defensiv/støtte Berg pasning. Persepsjonstrening legges det stadig mer vekt på i et fotballspill som går raskere og raskere. Hva bruke ballen til ? Jeg har ikke tilgang til disse kompliserte videoprogrammene med mange kameraer, men Hva kunne Berg brukt ballen til offensivt. Vel den holdes i laget, men poenget med fotball er å skåre mål eller flere mål enn motstander. Jeg bare merker meg at Berg ligger lavt - dødballer unntatt - på målpoeng ligaen. Selv i 2020 sesongen nådde han ikke et tosifret antall målpoeng. Da kommer Glimt fansen sikkert nok til å parerer med at Berg sin jobb er å vinne ballen og slå støtte. Berg er en smart defensiv spiller. Hadde jeg vært Berg ville jeg spilt på større risiko, prøvd noen avdriblinger og slått flere pasninger i lengderetning på små marginer. Se på Ødegaard hvordan han har utviklet seg.

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 3:43 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 2:41 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm

Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.
Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.
Casemiro var ikke bare kjøtt, eller en spiller hvis eneste oppgave er å være førsteforsvarer foran egne stoppere. I yngre år - både for Brasil og RM - hadde han gode offensive prestasjoner. Selvfølgelig ikke på nivå med de beste brasilianerne teknisk sett. Han gjorde seg ikke bort på det Brasil laget som røk ut for Belgia i VM 2018, bl a takket være en av de sykeste redningene fra Belgias keeper som jeg noensinne har sett. G Banks nivå.

Mange med meninger om fotball ser kun på hva man gjør med ballen. Duell, ballvinning og en sikker defensiv/støtte Berg pasning. Persepsjonstrening legges det stadig mer vekt på i et fotballspill som går raskere og raskere. Hva bruke ballen til ? Jeg har ikke tilgang til disse kompliserte videoprogrammene med mange kameraer, men Hva kunne Berg brukt ballen til offensivt. Vel den holdes i laget, men poenget med fotball er å skåre mål eller flere mål enn motstander. Jeg bare merker meg at Berg ligger lavt - dødballer unntatt - på målpoeng ligaen. Selv i 2020 sesongen nådde han ikke et tosifret antall målpoeng. Da kommer Glimt fansen sikkert nok til å parerer med at Berg sin jobb er å vinne ballen og slå støtte. Berg er en smart defensiv spiller. Hadde jeg vært Berg ville jeg spilt på større risiko, prøvd noen avdriblinger og slått flere pasninger i lengderetning på små marginer. Se på Ødegaard hvordan han har utviklet seg.
Igjen, Berg er ingen Ødis. De er svært forskjellige spillere. Greit nok at Casemiro og Fabinho kan mer enn å dekke forsvaret og vinne baller. Men når du først og fremst trekker frem disse to, for å eksemplifisere at Berg mangler en offensiv dimensjon, så faller dette på sin egen urimelighet. Det finnes DM/playmakere der ute med utgangspunkt lavt sentralt, som i langt større grad styrer og bidrar i sine lags offensiv enn dine brasilianske eksempler. Med utgangspunkt i dette alene finner jeg det noe spesielt at du fremstiller deg selv som ett eller annet kompendium i fotballforståelse ;)

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 2:30 pm
hauge23 skrev: fre okt 07, 2022 1:59 pm
Rexwiller skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm

1. omgang var vel årsverste. Flere så jo ut som om de knapt hadde spilt fotball før, mistenker nerver. Skuffende med tanke på erfaringen dette laget begynner å få i Europa
Det har du rett i, med såpass mye erfaring burde det ikke være så mye problemer med nerver nå lenger.
Dette handlet ikke bare om nerver, men at Glimt møtte et særdeles godt fotballag som er langt bedre enn Glimt. De satte inn tre startoppstilligsspillere i 2. omgang, men de tok da også ut to. I 2. omgang trygget Arsenal inn ledelsen. De har en viktig kamp på søndag. Selv om Arsenal stilte med hele 8 spillere som ikke startet mot Spurs i går, kom 4 av disse inn i løpet av kampen. Disse spillerne må også være klar på søndag.

Glimt og norsk fotball har langt igjen før de når øvre halvdel av PL. Det vil nok aldri skje. Fotball handler om penger. Masse penger. De beste spillerne i verden vil aldri spille i Bodø eller i Molde. Målet for norske ES klubber må være å komme opp på et nivå hvor de kan slå lag fra andre ligaer enn Europa topp 5, samt av og til lag fra topp 5 ligaer som med Roma i Bodø i fjor på kunstgress. Individuelt - plass for plass - er Arsenal sine spillere bedre enn samtilge Glimtspillere. Det er en grunn til at de spiller i Arsenal for å sitere P. Berg.
Jovisst, men det er morsomt/lærerikt for spillere fra lavere nivå å få prøve seg med storlagene. Haaland og Ødegård viser at det er mulig for spillere fra gråsteinland å nå det høyeste nivået, men så har de hver for seg spesielle egenskaper også.

Solo1980

Legg inn av Solo1980 »

Etter å ha kikka gjennom tråden så jeg at noen linket til Arsenal-Mania-forumet for å «ta pulsen» på Arsenalsupporterne før kampen.

Hvis noen ønsker litt (vennlig) interaksjon med Gooners før neste kamp, så er det nok greit å vite at de fleste har migrert til Reddit. Visste ærlig talt ikke at Arsenal-Mania fortsatt var oppe og gikk - har sikkert brukeren min fra sent 90-tall der fortsatt.

Forøvrig mye fint å lese om gjestende Glimt-fans i post-match tråden på Reddit - så har du selvsagt et par sånne og:

Champis

Legg inn av Champis »

Enzino skrev: tor okt 06, 2022 9:15 pm
Deila skrev: tor okt 06, 2022 9:11 pm
Enzino skrev: tor okt 06, 2022 9:11 pm Den skal Vieira få på mål faktisk. Hadde veldig god tid der.
Gikk den ikke i tverra? Er vel per definisjon på mål det ;)
Hahaha

Skudd i stang og tverligger, teller ikke som skudd på mål gitt.

Det vil jo være unaturlig å regne skudd som ikke kan bli mål som «skudd på mål».

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 2:41 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 1:46 pm

Har du sett Glimt spille tidligere? Berg og Ødis har to svært ulike roller i lagene sine. Begge er "midtbanespillere", men der stopper også likhetene. Glimt spiller 4-3-3. Berg er den sentrale av de 3 på midten, med indreløpere på hver side av seg. Han skal være den balanserende, playmakeren. Løper mye og riktig, rydder opp, setter i gang. Dette utfører Berg bra. Jeg har sett han bedre enn i går, men fortsatt en solid kamp.
Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.
Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.
Casemiro forærte Everton første mål i kveld, men Gjennombruddspasningen til Ronaldo litt senere i 1. omgang var det høy klasse over. Har vi sett Berg gjøre noe slikt, eller andre ES midtbane spillere for den del ? Tror svaret er sånn passe nei. Casemiro er nok på hell som spiller, men fortsatt god. Spiller han VM for Brasil i november ?

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

Crazy Horse skrev: søn okt 09, 2022 8:52 pm
DuncanE skrev: fre okt 07, 2022 2:41 pm
Crazy Horse skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm

Det er da flust av eksempler på defensive midtbanespillere med mange nøkkelpasninger og målpoeng. Erobrer man ballen høyt i banen så er det kanskje andre alternativer fremover enn å slå trygt bakover. De virkelig kompliserte dataprogrammene analyserer ikke bare hva spilleren bruker ballen til som vellykkede pasninger, men også hva han burde brukt ballen til. Berg spiller der han spiller. Fikk ikke spille i Frankrike og dro hjem til Norge. Hvorfor ? Fordi systemet i Lens ikke passet ham ? Gode spillere er allsidige, også defensive midtbanespillere som to brasilianere pt i hhv Man U og Liverpool, særlig førstnevnte hvis navn jeg ikke vil gi meg inn på å stave, selv om storhetstiden nok var i Real Madrid.
Sorry, men her mister du meg. Som sentral i dette Glimt laget synes jeg Berg holder bra kvalitet. Om det er Casemiro og Fabinho du henviser til her så må jeg melde at ingen av de imponerer nevneverdig med med sine offensive bravader. Lite allsidige, iallfall Casemiro. Disse fremtrer mest som kjøtt på midtbanen. Ballvinnere. Skjermer forsvaret. Det er/var de imidlertid svært gode på.
Casemiro forærte Everton første mål i kveld, men Gjennombruddspasningen til Ronaldo litt senere i 1. omgang var det høy klasse over. Har vi sett Berg gjøre noe slikt, eller andre ES midtbane spillere for den del ? Tror svaret er sånn passe nei. Casemiro er nok på hell som spiller, men fortsatt god. Spiller han VM for Brasil i november ?
Litt tidligere i tråden så fortalte Welle meg at Berg ikke er like god som Fabinho. Nå følger du opp med å fortelle meg at Berg ikke er noen Casemiro. Flott det. Fullstendig enig! Disse to har vært blant verdens absolutt ypperste midtbanespillere i flere år nå. Dit kommer aldri Berg, ikke i nærheten. Jeg prata om spillerprofilen, og de ulike egenskaper i midtbanerollen. Du påpekte Bergs mangel på offensive kvaliteter og trakk frem Fabinho og Casemiro som eksempler. To spillere som til de grader har bygd sin karriere på defensive "feinsmeckerier". Goddag mann økseskaft!

Champis

Legg inn av Champis »

ulfarne skrev: tor okt 06, 2022 10:43 pm B-laget til Arsenal spiller på halv maskin, og leder med tre. De A-spillerne som er utpå der skal spille mot Liverpool om under tre døgn. Og folk er imponert over Glimt?

Hvordan tenker du at kampen skulle sett ut for at du skulle vært imponert over Glimt? Og de som var imponert, snakket vel kun om andre omgang. Hva var dine forventinger før kampen? At Glimt ikke bare skulle ha ballen 51% av tiden, men kanskje 70%? At de skulle score mange mål? At ikke Arsenal skulle skape noe særlig?

Av de som spilte kampen for Arsenal, tror du er én eneste av dem som selv mener at de ikke ville vært Eliteseriens aller beste spiller?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»