Håndballjentene frem mot EM 2022

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: Håndballjentene frem mot EM 2022

Legg inn av netrebske »

Traurig start av de norske jentene mot Danmark, 9-2 i øyeblikket.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Ble adskillig bedre etter hvert og 29-27 seier til slutt.

kibby

Legg inn av kibby »

Recap av de to siste kampene:

Kampen mot Nederland
En ganske rotete kamp, med gode målvakter. Lunde var suveren i 1.omgang, og det samme var Ten Holte i Nederlands mål. I 2.omgang står Solberg-Østhassel godt, og morsom at hun også scorer to kjappe mål.

Igjen en god kamp av Ingstad begge veier, som var vår beste utespiller. Veronica Kristiansen leverte en helt forferdelig forestilling og viser at hun overhodet ikke kan bekle høyreback i angrep. Denne gangen slet hun også bakover. Savnet etter Skogrand var stort, og Novak, som alltid varierende fremover, er milevis unna i forsvar. Men kom seg noe etter hvert.

kibbys håndballbørs (lader opp til EM):
Silje Solberg-Østhassel 7
Katrine Lunde 8 - BB
Henny Ella Reistad 6
Emilie Hegh Arntzen 5
Veronica Kristiansen 2
Kristina Sirum Novak 5
Ane Høgseth -
Malin Aune 6
Vilde Ingstad 7
Marit Røsberg Jacobsen 4
Kristine Breistøl 4
Maren Nyland Aardahl 5
Sunniva Næs Andersen 6
Thale Rushfeldt Deila 6
Rikke Øyerhamn 5

Kampen mot Danmark
Danmark startet helt forrykende og ledet både 5-0 og 9-2 før Norge våknet. Sandra Toft, som jeg ofte har kritisert, stod glitrende (men endte vel kun på én redning i 2.omgang) i 1.omgang. Anne Mette Hansen var også strålende med 5/5 i 1.omgang mot svake Novak i forsvar. Norge var langt under pari, og Solberg-Østhassel fikk ikke mye hjelp av forsvaret.

I 2.omgang snur kampen totalt, mye takket være Lunde i mål, og ikke minst Ingstad og Deila i forsvar. I tillegg våknet Reistad etter en helt forferdelig 1.omgang hvor alt mislyktes (bom på gjennombrudd, bom bak fra banen, bom på straffe, surr og rot i forsvar), til en 2.omgang hvor det meste lyktes. Ender på pene 9 mål til slutt, på tross av mange bom og feil i 1.omgang (og slett forsvarsspill). Og for øvrig en milevis bedre kamp av Kristiansen i begge ender av banen på høyreback i dag enn i går. Men lever farlig. Det spørs hvor lenge hun kan forsvare en landslagsplass. Er som alltid veldig varierende.

Lol å høre Bredeli kalle Røsberg Jacobsen for Aune store deler av 1.omgang. Og artig å høre at Jesper Jensen ikke helt har "styr på" (som danskene sier) de nye norske spillerne; "Diela eller hva hun heter" :lol:

kibbys håndballbørs (lader opp til EM):
Silje Solberg-Østhassel 4
Katrine Lunde 6
Henny Ella Reistad 7
Emilie Hegh Arntzen 3
Veronica Kristiansen 6
Kristina Sirum Novak 5
Stine Skogrand 4
Ane Høgseth -
Malin Aune 4
Vilde Ingstad 8 - BB
Marit Røsberg Jacobsen 5
Kristine Breistøl 6
Maren Nyland Aardahl 3
Sunniva Næs Andersen 6
Thale Rushfeldt Deila 7
Rikke Øyerhamn 3

PS: Jeg forstår ikke denne hypen rundt Maren Aardahl. Ja, hun var god i VM, men likevel. Og ja, hun har spilt lite i Golden League, men har samtidig vist at hun ikke er moden for denne oppgaven enda (altså å fylle skoene til Brattset Dale i begge ender av banen). Vilde Ingstad er mer bevegelig i angrep, bedre i mottak, bedre i vendinger, sikrere i avslutningene og ikke minst MYE bedre i forsvar. Vilde Ingstad har vært helt suveren i disse tre kampene, og kanskje vært Norges beste spiller totalt sett. Aldri sett Ingstad så god, sikker i avslutningene og så stabil på landslaget tidligere. Også har hun fått mye spilletid begge veier. Det hjelper. Jeg tror som Bredeli at Ingstad går et stort mesterskap i møte.

Når det gjelder de 16 til EM syns jeg soleklart at Næs Andersen har spilt seg inn og er 100 % bankers. Er klart førstevalg, og stod også hele 2.omgang i dag. Jeg syns også Thale Deila bør med blant de 16. Hun er tøff og uredd. Går ofte på mål selv (utover), spiller fri andre (kant og linje) og er bunnsolid bakover.

Av de 20 håper jeg Høgseth er med, og kanskje Novak. Personlig syns jeg ikke hun holder nivået enda, særlig bakover. Men trenger vel en back-up til Nora Mørk og eventuelt Stine Skogrand. Pr. nå syns jeg ikke Kristiansen fungerer der optimalt. Waade er som kjent heller ikke i bruttotroppen.

kibby

Legg inn av kibby »

Den danske eksperten Lars Rasmussen etterlyser også Emilie Hovden.

https://www.europamester.dk/norsk-keepe ... e-holland/

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

Så hva tror vi troppen blir? De 19 fra Golden League pluss en til? Jeg har en liten følelse på at han tar med Kurtovic faktisk. Med Mørk litt småskadet og Skogrand ikke 100 prosent tilbake føler jeg han vil ha med en rutinert på høyre bak. Jakobsen kunne nok forsvart den plassen, men lenge siden hun var på landslaget. Kurtovic er mer samspilt med de andre, selv om det er noen år siden hun også var med. Med mindre han føler at Veronica Kristiansen er god nok der, noe hun ikke er.

Forøvrig står vi svakt på midtback også, når vi absolutt skal dra med oss Arntzen år etter år og en middelmådighet som Tomac, i stedet for å spille inn en yngre ballfordeler så blir det sånn. Uten Oftedal så står vi med Reistad, som jo er god der for all del, men hun er jo vår klart beste på venstre bak. Også brukes noen ganger Arntzen og det er et tosifret antall spillere som er bedre i den rollen enn henne.

kibby

Legg inn av kibby »

Greyjoy skrev: fre okt 07, 2022 5:23 pm Så hva tror vi troppen blir? De 19 fra Golden League pluss en til? Jeg har en liten følelse på at han tar med Kurtovic faktisk. Med Mørk litt småskadet og Skogrand ikke 100 prosent tilbake føler jeg han vil ha med en rutinert på høyre bak. Jakobsen kunne nok forsvart den plassen, men lenge siden hun var på landslaget. Kurtovic er mer samspilt med de andre, selv om det er noen år siden hun også var med. Med mindre han føler at Veronica Kristiansen er god nok der, noe hun ikke er.

Forøvrig står vi svakt på midtback også, når vi absolutt skal dra med oss Arntzen år etter år og en middelmådighet som Tomac, i stedet for å spille inn en yngre ballfordeler så blir det sånn. Uten Oftedal så står vi med Reistad, som jo er god der for all del, men hun er jo vår klart beste på venstre bak. Også brukes noen ganger Arntzen og det er et tosifret antall spillere som er bedre i den rollen enn henne.
Jeg tror også det kommer noen kaniner opp av hatten. Jeg tror som deg at Kurtovic kommer med - og at Maja Jakobsen blir med blant de 20. Hun svarte veeeeeldig kryptisk på det spørsmålet etter Vipers-Storhamar-kampen. Jeg tror det blir comeback på begge disse to. Både fordi Mørk generelt er usikker og Skogrand ikke er der hun skal være i angrep.

Jeg tror også det blir kun en venstrekant blant de 16 - Næs Andersen. Øyerhamn har ikke imponert nevneverdig, og med Venn skadet hadde jeg fortrukket Amundsen (som jeg syns er mer spennende enn Øyerhamn). Men her tror jeg den største kaninen kommer. Jeg tror Romerike Ravens' Anniken Wollik kommer med blant de 20. Landslagsledelsen har lagt sin elsk på henne siden hun bøttet inn 18 mål i seriepremieren, og hun gjorde i tillegg sakene sine bra i rekruttkampene sist helg visstnok. Hun er også 97, og dermed ikke blant de aller yngste eller eldste.

Greyjoy

Legg inn av Greyjoy »

En venstrekant av de 16 er nok mulig. Næs Andersen kan stå greit i 60 minutter, og trenger hun en avløser i noen minutter pr kamp så kan en alltids sette en av bakspillerne ut der i en 5 minutters periode pr kamp uten at det er krise. Og funker hun ikke så har en mulighet til å bytte inn fra de 20 også så skulle gå greit.

kibby

Legg inn av kibby »

https://www.vg.no/sport/haandball/i/Ll5 ... e-til-uken

Hergeirsson sier de vurderer 3-4-5 spillere fra rekruttlaget. Please si at Valle Dahl og Hovden er blant dem.

LHK-1990

Legg inn av LHK-1990 »

Veronica Kristiansen blir ikke med til EM. Kan slutte seg til troppen ila mesterskapet. Skal gjøre et medisinsk inngrep sier NHF.

kibby

Legg inn av kibby »

LHK-1990 skrev: søn okt 09, 2022 7:08 pm Veronica Kristiansen blir ikke med til EM. Kan slutte seg til troppen ila mesterskapet. Skal gjøre et medisinsk inngrep sier NHF.
Shit. Leste det akkurat nå.

kibby

Legg inn av kibby »

Ikke at man skal spekulere, men jeg tror dessverre det er samme type prosess Silje Solberg gikk gjennom tidligere i høst 💔

HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

kibby skrev: søn okt 09, 2022 8:09 pm Ikke at man skal spekulere, men jeg tror dessverre det er samme type prosess Silje Solberg gikk gjennom tidligere i høst 💔
Ikke at man skal spekulere, men......
Du spekulerer

frizz

Legg inn av frizz »

Dette er EM-troppen:

Målvakter: Silje Margaretha Solberg Østhassel, Katrine Lunde, Marie Skurtveit Davidsen.

Bakspillere: Stine Bredal Oftedal (kaptein), Henny Ella Reistad, Emilie Hegh Arntzen, Kristine Breistøl, Thale Rushfeldt Deila, Ragnhild Valle Dahl, Nora Mørk, Stine Skogrand, Kristina Sirum Novak.

Linjespillere: Vilde Mortensen Ingstad, Maren Nyland Aardahl, Ane Cecilie Høgseth.

Kantspillere: Malin Larsen Aune, Emilie Margrethe Hovden, Sunniva Amalie Næs Andersen, Anniken Wollik

Mest oppløftende troppen på mange år, i mine øyne. Spesielt gøy og fortjent med Rushfeldt Deila og (endelig!!) Valle Dahl. Overraskende for meg med Wollik på venstrekant, men ser kibby meldte det tidligere. Også fortjent at Hovden og Aune får sjansen, Røsberg Jacobsen har ikke vært helt på topp i sesonginnledningen. Må likevel sies å være overraskende, har virket som hun har vært førstevalget blant de rene høyrekantene de siste årene.

LHK-1990

Legg inn av LHK-1990 »

For en spennende tropp 🤩 Herlig med Valle Dahl, Deila, Nes Andersen og Wollik 😎

Jeg skulle gjerne sett Kurtovic i troppen dog. Synes hun har vært forrykende. God begge veier.

frizz

Legg inn av frizz »

Valle Dahl er riktig nok uttatt som spiller mellom 15-19. Spent på hvordan han disponerer henne. Håper hun får mulighet under Intersport Cup til å spille seg inn, sånn at Thorir ser at hvis Reistad skal avlaste Oftedal i midten så er Valle Dahl vår beste spiller på venstreback. Han nevner også at Hegh Arntzen i utgangspunktet er tiltenkt en 3er-rolle "mot visse typer motstand" (eller noe lignende, husker ikke ordrett). Kan tyde på at hun også blir skiftet litt ut og inn blant de 16, og ikke kommer til å spille så mye angrep. Lover godt for Rushfeldt Deila og Valle Dahl (og laget generelt).

Håndballnerd83

Legg inn av Håndballnerd83 »

Utrolig spennende lag uttak av Hergeirsson og Larsen. Har tidligere uttrykt sterk misnøye med Thorir som leder Men her har han virkelig til han være tenkt på fremtiden. Er vel maange år siden sist vi har hatt med så mange mesterskap debutanter. Å endelig får Valle Dahl prøvd seg på landslaget.
Eneste jeg savner er Kurtovic som virkelig har hatt en knall start på sesongen kunne vært med istedenfor Hegh Arntzen da Amanda har spilt midt beck med stort hell tidligere i Larvik. Så kunne vi hatt Delia å Breistøl som rene venstrebacker.

kibby

Legg inn av kibby »

WOW! Dette var over all forventning. Jeg må nesten klype meg i armen, og gå så langt som å kalle det en drømmetropp.

Endelig Næs Andersen! Skulle gjerne sett Venn eller Amundsen som hennes makker, men ok med Wollik (kommer sikkert uansett til å få en slags rolle som Hovden hadde i fjor), og ikke all verdens kamper og spilletid. Wollik var dog ikke noe sjokk, som spådd av meg for noen dager siden (så den komme på lang vei). Øyerhamn er kanskje en spiller for fremtiden, men jeg syns det er flere som er bedre og mer spennende enn henne. Som både nevnte Susanne Amundsen og ikke minst Mina Hesselberg.

At det ble EM-plass til både Valle Dahl, Deila, Høgseth og Hovden så jeg ikke komme. Overhodet. Jeg håpet og drømte, men trodde ikke det var realistisk. Deila har sin styrke begge veier, og Valle Dahl har sin styrke i skuddet (+ god på 7m sammen med Hovden). Høgseth kommer nok, som forventet, til å få en "lærejente"-rolle, og minimalt med spilletid. Men gøy at hun er med allerede nå. Og ja, jeg er også spent på disponeringen av Valle Dahl. Med Kristiansen ute kan kanskje Breistøl endelig etter 3 år på landslaget også få sjansen i de større kampene, og Hegh Arntzen stort sett stå bakover. Håper det betyr at det åpner seg for Deila og Valle Dahl fremover når Reistad skal avlaste Oftedal som playmaker.

Ballsy å vrake Røsberg Jacobsen som har vært fast inventar siden VM i 2017. Hovden burde vært soleklar, og Aune/Røsberg har vel omtrent levert like bra/dårlig på landslaget i hvert fall. Og som flere har påpekt har ikke Røsberg imponert nevneverdig for Team Esbjerg denne høsten. Hørte Hergeirsson si at Aune har levert godt for CSM. Men det er ikke tilfelle i CL (selv om hun riktignok berget uavgjort i den ene matchen).

LITT skuffet over at Novak kom med fremfor Maja Jakobsen, som har vært bunnsolid for Storhamar og bøttet inn mål i både serien og Champions League. Trodde virkelig hun og/eller Kurtovic ville komme med blant de 19/20 (og mye kan skje med den ledige plassen). Novak er en spiller for fremtiden, men Skogrand er myyyyye bedre bakover - og har etter lang og tro tjeneste (og stort sett stått på kanten i angrep) fortjent spilletid i angrep også på backen. Så jeg håper hun kommer i form. Fort. Især hvis Mørk ikke blir klar til å spille 2 x 30 fremover slik hun alltid gjør.

Hyggelig med Marie Davidsen som reservemålvakt. Fortjent etter solid spill i mange år. MEN, hun er 29. Og her kunne man heller tatt med en yngre (og lovende). Samtidig litt trist at Granlund, som tidvis har vært super-innhopper, er vraket. Men hun har fått med seg både VM- og EM-gull og er heller ingen ungjente lenger. Helt greit å bytte "3. målvakt" nå.

kibby

Legg inn av kibby »

Eneste som virkelig også fortjente en sjanse - men veien virker lang nå - som ikke kom med, er Helene Fauske.

kibby

Legg inn av kibby »

Dette fikk ikke jeg med meg (det var så dårlig lyd, og jeg satt i en bil):

Et ekstra usikkerhetsmoment er Nora Mørk. Stjernespilleren sliter med en lårskade og det er med det usikkert om hun er klar til mesterskapet. Hun var likevel blant navnene som islendingen leste opp tirsdag.

- Hvis Nora, klubben hennes og vi gjør ting rett er det stor sjanse for at hun blir klar til mesterskapet. Vi planlegger for det. Hvis ikke må vi tenke plan B, sier Hergeirsson.

Han avslørte også at den alternative planen blir enten Amanda Kurtovic eller Maja Jakobsen, som begge har sagt ja til å være i «back up».


https://www.dagbladet.no/sport/svarer-t ... t/77427776

Håndballnerd83

Legg inn av Håndballnerd83 »

kibby skrev: ons okt 12, 2022 12:13 am Eneste som virkelig også fortjente en sjanse - men veien virker lang nå - som ikke kom med, er Helene Fauske.
Jepp Fauske har virkelig fortjent en landslagsplass men det skjer dessverre aldri med Hergeirsson som landslagstrener.
Husker han svenske keeper legenden kommer ikke på navnet hans, uttalte at Fauske var for god for det norske landslaget.
Det er virkelig mye sannhet i den uttalelsen

kibby

Legg inn av kibby »

For øvrig irriterende at VG (og andre medier) ikke nevner at også Tomac er ute med graviditet. Hun var med senest i OL i fjor sommer.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Det var ikke mange kjente navn i den troppen der. Hvor har det blitt av Hammerseng, Riegelhuth, Breivang, Løke og gjengen?

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

LeSorcier skrev: fre okt 14, 2022 3:45 pm Det var ikke mange kjente navn i den troppen der. Hvor har det blitt av Hammerseng, Riegelhuth, Breivang, Løke og gjengen?
Norge har gjennomført et vellykket generasjonsskifte de siste årene. Fjorårets VM var jo en ekstremt imponerende prestasjon, og spillere som Henny Reistad har tatt over som nye stjerner. I tillegg til etablerte navn som Mørk, Oftedal og Lunde. Sistnevnte er jo en evighetsmaskin, og stiller sterkt i et nytt mesterskap nå. Men jeg er spent på årets mesterskap, spesielt nå som Kari Brattset Dale er ute med graviditet, for hun var ekstremt viktig i VM-triumfen.

Håndballnerd83

Legg inn av Håndballnerd83 »

LeSorcier skrev: fre okt 14, 2022 3:45 pm Det var ikke mange kjente navn i den troppen der. Hvor har det blitt av Hammerseng, Riegelhuth, Breivang, Løke og gjengen?
Alle de spillerne du har nevnt har lagt opp for flere år siden.
Bortsett fra Løke som har vært ute pga fødsel.
Hun har heller nesten ikke fått noe spilletid siste par mesterskapene siden ikke vært like god heller.

kibby

Legg inn av kibby »

Dævver av Hergeirsson i nyeste episode av Kommentatorbua. Kaller Susanne Amundsen for Susanne Andersen, men det lol'este var at han kalte Ane Høgseth for Ane Brustuen (om noen husker henne, også linjespiller) :lol:

Enda mer lol at han rettet Bredeli da han sa Mette Davidsen, fremfor Marie Davidsen 🙈

frizz

Legg inn av frizz »

Har jeg misset noe om alderen til Marie Davidsen? På VG stod det 24 år, kommentatoren på Viaplay sa 24 år, på EHF sine CL-sider står det 24 år. Men hun er da 93-modell? Reagerte da jeg så det første gang, for har alltid tenkt på henne som 93-modell, eller står det feil på wikipedia?

kibby

Legg inn av kibby »

frizz skrev: tir okt 25, 2022 11:45 pm Har jeg misset noe om alderen til Marie Davidsen? På VG stod det 24 år, kommentatoren på Viaplay sa 24 år, på EHF sine CL-sider står det 24 år. Men hun er da 93-modell? Reagerte da jeg så det første gang, for har alltid tenkt på henne som 93-modell, eller står det feil på wikipedia?
Hun er 29.

kibby

Legg inn av kibby »

Kristina Jørgensen og Anne Mette Hansen har fått corona, og testes på nytt før Intersport Cup kastes i gang på torsdag. Jesper Jensen har foreløpig ikke gjort noen endringer i sin 16-spillertropp.

kibby

Legg inn av kibby »

kibby skrev: ons okt 26, 2022 3:08 am Kristina Jørgensen og Anne Mette Hansen har fått corona, og testes på nytt før Intersport Cup kastes i gang på torsdag. Jesper Jensen har foreløpig ikke gjort noen endringer i sin 16-spillertropp.
Begge har nå testet negativt, og er klare for Intersport Cup ;)

larvikognorge

Legg inn av larvikognorge »

Aardahl skadet? Noen som har hørt noe mer om dette?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Håndball»