Statsbudsjettet for 2023

Svar
fargerik

Re: Statsbudsjettet for 2023

Legg inn av fargerik »

Bror1 skrev: fre okt 07, 2022 1:08 pm Det var voldsomt. Du misliker virkelig Borten Moe som person, det er der det ligger. Vi har skjønt det nå.
Han driter i hva Forskningsrådet sa i pressemeldingen i går.
Hatet mot Ola overskygger visst alt.

Som en digresjon.....jeg har heller aldri hatt særlig sans for Ola personlig, men rett skal være rett.
Her syns jeg ting er på rett spor, og det syns altså også Forskningsrådet.

bigwin

Legg inn av bigwin »

Malacay skrev: tor okt 06, 2022 7:09 pm Man skal også halvere kvoten for røyk og snus på taxfree. Altså først raserer man norsk næringsliv og så skal man i tillegg legge til sånne små nålestikk. Hvilken byråkrat syntes dette var lurt ?
Om man får lov å ta med seg 10 pakker snus eller 5 pakker snus de få gangene man er i utlandet i løpet av et år har etter min mening null å si i det store bildet. Er jo forøvrig bare å fortolle om man har med seg for mye
Samtidig så er det positivt om dette bidrar til å senke andelen storrøykere /snusere. Ingen helsegevinster ved verken røyking eller snusing.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:15 pm
Bror1 skrev: fre okt 07, 2022 1:08 pm Det var voldsomt. Du misliker virkelig Borten Moe som person, det er der det ligger. Vi har skjønt det nå.
Han driter i hva Forskningsrådet sa i pressemeldingen i går.
Hatet mot Ola overskygger visst alt.

Som en digresjon.....jeg har heller aldri hatt særlig sans for Ola personlig, men rett skal være rett.
Her syns jeg ting er på rett spor, og det syns altså også Forskningsrådet.
Pressemeldingen sier som sagt ikke mer enn "ytterligere tiltak ikke er nødvendig".

Men i den ene av linkene mine kan man se at det likevel blir en nedgang. Og som Lise Lyngsnes Randeberg sier:

Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet over at det blir ett års pause for fripro, Skjalg Bøhmer Vold
— Det har jo vært varslet en stund, og Forskningsrådet selv har vært tydelig på at dette kunne skje, men vi har håpet i det lengste, sier Randeberg til Khrono.

— Den brutale sannheten er her, det blir ingen utlysning av denne type midler i 2023, og det får store konsekvenser for norsk grunnforskning, sier Randeberg og legger til:

— Dette rammer unge forskere på vei inn i forskningen, vi mister talenter og vil gå glipp av viktige ideer.

Randeberg forteller at hun selv startet sin karriere med midler nettopp gjennom fripro.

— Jeg vet hvor viktig disse midlene er som en inngangsport. Nå får vi et helt år med pauseknappen på, i tillegg til at årets bevilgninger først utbetales fra 1. juli 2023.

— Det er jo nå vi må satse på kunnskap og forskning når verden rundt oss ser ut som den gjør.

— Det har jo vært varslet lenge at dette kunne komme til å skje?

— Det er det, men det er ganske tonedøvt og ikke lytte til en samstemt sektor, understreker Randeberg.


Jeg kjenner for øvrig Randeberg. Hun er særs oppegående. Jeg har lysår mer tiltro til hennes oppfatning enn Borten Moe.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:15 pm
Bror1 skrev: fre okt 07, 2022 1:08 pm Det var voldsomt. Du misliker virkelig Borten Moe som person, det er der det ligger. Vi har skjønt det nå.
Han driter i hva Forskningsrådet sa i pressemeldingen i går.
Hatet mot Ola overskygger visst alt.

Som en digresjon.....jeg har heller aldri hatt særlig sans for Ola personlig, men rett skal være rett.
Her syns jeg ting er på rett spor, og det syns altså også Forskningsrådet.
Tja, jeg tror ikke Ola Borten Moe hadde noen god hånd om dette (heller). En rapport frikjenner styret han kastet:

En ny rapport viser at Forskningsrådet har kontroll på økonomien. Carina Hundhammer i Abelia mener det var unødvendig av regjeringen å kaste styret.

[...]

På oppdrag fra det nye styret, med styreleder Kristin Halvorsen i spissen, har konsulentselskapet KPMG foretatt en gjennomgang av Forskningsrådets økonomi.

I forrige uke kom rapporten hvor det blant annet heter at «økonomistyringen i Forskningsrådet i hovedsak er vurdert som god».

– Frikjenner rådet

Moe mente det var helt nødvendig å gjøre endringer i Forskingsrådet, men møtte samtidig mye kritikk fra forskningsmiljøet.

Hundhammer mener rapporten viser at statsrådens tiltak har vært overdrevne.

– Rapporten frikjenner i stor grad rådet. Den sier at Forskningsrådet har hatt kontroll på hver krone. Det er årlige budsjetter og virksomhetsform som ikke er sammenfallende.

I et innlegg i nettavisa Khrono skriver Hundhammer at det er «besynderlig» at statsråden la hele skylda på Forskningsrådet. Hun mener at Kunnskapsdepartementet, som har ansvar for Forskningsrådet, må ta et større ansvar for situasjonen rådet nå befinner seg i.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: fre okt 07, 2022 1:27 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:15 pm
Bror1 skrev: fre okt 07, 2022 1:08 pm Det var voldsomt. Du misliker virkelig Borten Moe som person, det er der det ligger. Vi har skjønt det nå.
Han driter i hva Forskningsrådet sa i pressemeldingen i går.
Hatet mot Ola overskygger visst alt.

Som en digresjon.....jeg har heller aldri hatt særlig sans for Ola personlig, men rett skal være rett.
Her syns jeg ting er på rett spor, og det syns altså også Forskningsrådet.
Tja, jeg tror ikke Ola Borten Moe hadde noen god hånd om dette (heller). En rapport frikjenner styret han kastet:

En ny rapport viser at Forskningsrådet har kontroll på økonomien. Carina Hundhammer i Abelia mener det var unødvendig av regjeringen å kaste styret.

[...]

På oppdrag fra det nye styret, med styreleder Kristin Halvorsen i spissen, har konsulentselskapet KPMG foretatt en gjennomgang av Forskningsrådets økonomi.

I forrige uke kom rapporten hvor det blant annet heter at «økonomistyringen i Forskningsrådet i hovedsak er vurdert som god».

– Frikjenner rådet

Moe mente det var helt nødvendig å gjøre endringer i Forskingsrådet, men møtte samtidig mye kritikk fra forskningsmiljøet.

Hundhammer mener rapporten viser at statsrådens tiltak har vært overdrevne.

– Rapporten frikjenner i stor grad rådet. Den sier at Forskningsrådet har hatt kontroll på hver krone. Det er årlige budsjetter og virksomhetsform som ikke er sammenfallende.

I et innlegg i nettavisa Khrono skriver Hundhammer at det er «besynderlig» at statsråden la hele skylda på Forskningsrådet. Hun mener at Kunnskapsdepartementet, som har ansvar for Forskningsrådet, må ta et større ansvar for situasjonen rådet nå befinner seg i.
Flott at vi har det slik her i landet at alle fritt kan si og skrive hva de vil.
Det er bare sunt med debatt.
Derfor er det alltid debatt.
Det mest aktuelle i denne sammenhengen er uansett at Forskningsrådet gikk ut med en pressemelding I GÅR hvor de er svært tilfreds med situasjonen.
Hvorfor er det uinteressant for dere hva Forskningsrådet mente og sa og skrev i går?
Er de uskikket?
Bør styret kastes?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm Flott at vi har det slik her i landet at alle fritt kan si og skrive hva de vil.
Det er bare sunt med debatt.
Derfor er det alltid debatt.
Det mest aktuelle i denne sammenhengen er uansett at Forskningsrådet gikk ut med en pressemelding I GÅR hvor de er svært tilfreds med situasjonen.
Hvorfor er det uinteressant for dere hva Forskningsrådet mente og sa og skrev i går?
Er de uskikket?
Bør styret kastes?
Vel, vi kan se hva en annen debattant skrev over her:

"Jeg jobber på et universitet og Ola B Moe har brukt det siste halvåret på å forberede oss på betydelige kutt som vil kreve omstilling og kutt.
Når budsjettet nå kommer og viser at vi får omtrent nøyaktig like mye som i 2022 er alle strålende fornøyde. Det er egentlig en genial strategi av regjeringen å krisemaksimere før fremleggelsen."

Kanskje det uttalelsen fra forskningsrådet er i samme kategori? Etter et halvår med stor usikkerhet om de får midler til kommende år, så blir det bare ganske små kutt, og dermed er alle fornøyde siden situasjonen har vært så usikker den siste tiden. Det er ikke akkurat som at forskningsbudsjettet er veldig bra eller noe forbedring fra tidligere. Det er bare at det kunne vært klart verre når man tar den siste tidens situasjon i betraktning.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: fre okt 07, 2022 1:48 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm Flott at vi har det slik her i landet at alle fritt kan si og skrive hva de vil.
Det er bare sunt med debatt.
Derfor er det alltid debatt.
Det mest aktuelle i denne sammenhengen er uansett at Forskningsrådet gikk ut med en pressemelding I GÅR hvor de er svært tilfreds med situasjonen.
Hvorfor er det uinteressant for dere hva Forskningsrådet mente og sa og skrev i går?
Er de uskikket?
Bør styret kastes?
Vel, vi kan se hva en annen debattant skrev over her:

"Jeg jobber på et universitet og Ola B Moe har brukt det siste halvåret på å forberede oss på betydelige kutt som vil kreve omstilling og kutt.
Når budsjettet nå kommer og viser at vi får omtrent nøyaktig like mye som i 2022 er alle strålende fornøyde. Det er egentlig en genial strategi av regjeringen å krisemaksimere før fremleggelsen."

Kanskje det uttalelsen fra forskningsrådet er i samme kategori? Etter et halvår med stor usikkerhet om de får midler til kommende år, så blir det bare ganske små kutt, og dermed er alle fornøyde siden situasjonen har vært så usikker den siste tiden. Det er ikke akkurat som at forskningsbudsjettet er veldig bra eller noe forbedring fra tidligere. Det er bare at det kunne vært klart verre når man tar den siste tidens situasjon i betraktning.
Det er nok noe som tyder på at de har fått kontroll på økonomien, ja.
De får det samme som tidligere, og skal innrette seg slik at de ikke bruker mer penger enn de får.
Hvordan skulle det gått med deg og meg dersom vi brukte mer penger enn det vi har?
Driver du med det selv?
Jeg har alltid vært nøye på å være skjerpet og bruke litt mindre enn jeg har tjent.
Det er så enkelt, og det smarteste, og det eneste som holder.
En hvilken som helst privat bedrift som bruker mer penger enn det de har går konk.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm et er nok noe som tyder på at de har fått kontroll på økonomien, ja.
De får det samme som tidligere, og skal innrette seg slik at de ikke bruker mer penger enn de får.
Hvordan skulle det gått med deg og meg dersom vi brukte mer penger enn det vi har?
Driver du med det selv?
Jeg har alltid vært nøye på å være skjerpet og bruke litt mindre enn jeg har tjent.
Det er så enkelt, og det smarteste, og det eneste som holder.
Du velger å ignorere det som @Sisyfos viste til i sitt innlegg. En annen rapport frikjente Forskningsrådet. De hadde kontroll på det aller meste. Og Borten Moes tiltak var overdrevne. I tillegg har det vært en halvår med stor usikkerhet før ting nå omsider faller litt mer på plass. Noe som med ganske stor sikkerhet kunne vært unngått om man hadde hatt en statsråd som hadde litt mer is i magen og ikke tydde til sparking av hele styret som første utvei.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: fre okt 07, 2022 1:58 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:55 pm et er nok noe som tyder på at de har fått kontroll på økonomien, ja.
De får det samme som tidligere, og skal innrette seg slik at de ikke bruker mer penger enn de får.
Hvordan skulle det gått med deg og meg dersom vi brukte mer penger enn det vi har?
Driver du med det selv?
Jeg har alltid vært nøye på å være skjerpet og bruke litt mindre enn jeg har tjent.
Det er så enkelt, og det smarteste, og det eneste som holder.
Du velger å ignorere det som @Sisyfos viste til i sitt innlegg. En annen rapport frikjente Forskningsrådet. De hadde kontroll på det aller meste. Og Borten Moes tiltak var overdrevne. I tillegg har det vært en halvår med stor usikkerhet før ting nå omsider faller litt mer på plass. Noe som med ganske stor usikkerhet kunne vært unngått om man hadde hatt en statsråd som hadde litt mer is i magen og ikke tydde til sparking av hele styret som første utvei.
Styret som var er uviktig. Forskningsrådet består. Mye tyder på at det nye styret gjør en bedre jobb.
Jeg har aldeles ikke ignorert Sisyfos, men derimot lovprist at vi har en debatt i dette landet.
Hvorfor har du en slik voldsom omsorg for et styre i en statlig organisasjon?
Kjenner du dem?
Det gjør ikke jeg. Ingen er uerstattelige. De som feiler, må gå.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:02 pm Styret som var er uviktig. Forskningsrådet består. Mye tyder på at det nye styret gjør en bedre jobb.
Jeg har aldeles ikke ignorert Sisyfos, men derimot lovprist at vi har en debatt i dette landet.
Hvorfor har du en slik voldsom omsorg for et styre i en statlig organisasjon?
Kjenner du dem?
Det gjør ikke jeg. Ingen er uerstattelige. De som feiler, må gå.
Jeg har ikke så stor omsorg for styret. Det jeg er opptatt av er rammene for forskningen og at Borten Moe med sin opptreden skapte veldig stor usikkerhet rundt dette i et halvårs tid. Jeg har lest rimelig artikler og innlegg det siste halvåret fra sektoren som har uttrykt nettopp dette. En litt dyktigere minister ville unngått dette. Det gjaldt sannelig ikke Borten Moe. Han gir faen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: fre okt 07, 2022 2:04 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:02 pm Styret som var er uviktig. Forskningsrådet består. Mye tyder på at det nye styret gjør en bedre jobb.
Jeg har aldeles ikke ignorert Sisyfos, men derimot lovprist at vi har en debatt i dette landet.
Hvorfor har du en slik voldsom omsorg for et styre i en statlig organisasjon?
Kjenner du dem?
Det gjør ikke jeg. Ingen er uerstattelige. De som feiler, må gå.
Jeg har ikke så stor omsorg for styret. Det jeg er opptatt av er rammene for forskningen og at Borten Moe med sin opptreden skapte veldig stor usikkerhet rundt dette i et halvårs tid. Jeg har lest rimelig artikler og innlegg det siste halvåret fra sektoren som har uttrykt nettopp dette. En litt dyktigere minister ville unngått dette. Det gjaldt sannelig ikke Borten Moe. Han gir faen.
Tull. Moe gir ikke faen.
Det gjør altså heller ikke Forskningsrådet.
Det meldte de selv i pressemeldingen i går.
De er tilfreds, og ser frem til trygge og gode rammebetingelser i årene som kommer.
Uvesentlig for deg.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:08 pm Det gjør altså ikke Forskningsrådet.
Det meldte de selv i pressemeldingen i går.
De er tilfreds, og ser frem til trygge og gode rammebetingelser i årene som kommer.
Uvesentlig for deg.
Ja, la oss absolutt tolke den som at de er 100 % fornøyde og synes Borten Moe er en strålende minister. Og la oss ignorere alle de artiklene som jeg linket til ang kutt og folk i sektoren som var misfornøyde.

Du beskylder meg for å være farget ang Borten Moe. Kan heller si det motsatte når du bruker denne artikkelen som det soleklare beviset på at han ikke er en dårlig minister for sektoren.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: fre okt 07, 2022 2:11 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:08 pm Det gjør altså ikke Forskningsrådet.
Det meldte de selv i pressemeldingen i går.
De er tilfreds, og ser frem til trygge og gode rammebetingelser i årene som kommer.
Uvesentlig for deg.
Ja, la oss absolutt tolke den som at de er 100 % fornøyde og synes Borten Moe er en strålende minister. Og la oss ignorere alle de artiklene som jeg linket til ang kutt og folk i sektoren som var misfornøyde.

Du beskylder meg for å være farget ang Borten Moe. Kan heller si det motsatte når du bruker denne artikkelen som det soleklare beviset på at han ikke er en dårlig minister for sektoren.
Artikkel??
Det jeg har linket til er en pressemelding fra Forskningsrådet.
Det får være din jobb å finne noen andre som kommenterer det Forskningsrådet skriver i pressemeldingen.
Noen andre som mener at Forskningsrådet tar feil i gårsdagens pressemelding.
Sist redigert av fargerik den fre okt 07, 2022 2:16 pm, redigert 1 gang totalt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:14 pm Artikkel??
Det jeg har linket til er en pressemelding fra Forskningsrådet.
Uansett, du ignorerer glatt alt annet. Også at de faktisk har fått kutt sammenlignet med tidligere. Bare bruker denne snøblindt for at dette er et totalt utvetydig bevis for at Borten Moe ikke er en dårlig minister, selv etter all uroen han har skapt med sin opptreden.

fargerik

Legg inn av fargerik »

KongOlav2 skrev: fre okt 07, 2022 2:16 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:14 pm Artikkel??
Det jeg har linket til er en pressemelding fra Forskningsrådet.
Uansett, du ignorerer glatt alt annet. Også at de faktisk har fått kutt sammenlignet med tidligere. Bare bruker denne snøblindt for at dette er et totalt utvetydig bevis for at Borten Moe ikke er en dårlig minister, selv etter all uroen han har skapt med sin opptreden.
Forskningsrådet skriver at de ikke har fått kutt.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 2:18 pm Forskningsrådet skriver at de ikke har fått kutt.
Nei, det skriver de ikke. De sier blant annet følgende:

Ytterligere tiltak vil ikke være nødvendig.

Bevilgninger vil være på et høyt og stabilt nivå.


Det står ikke noe at de ikke har fått kutt.

Khrono har imidlertid gått direkte inn i budsjettet og hentet ut tall:

"Kunnskapsdepartementet skriver til Khrono at de har "anslått at det vil bli en mindre nominell nedgang i størrelsesorden 50-100 mill. kroner i tilskuddsbevilgningene samlet sett."
Oljedepartementet, Landsbruksdepartementet, Næringsdepartementet og Kommunaldepartementet er blant departementene som kutter.
Kunnskapsdepartementets bevilgninger blir ikke redusert, ifølge forslaget.
I tillegg til dette kommer kutt i virksomhetskostnadene på 62,8 millioner kroner, går det fram av budsjettforslaget."

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm
Sisyfos skrev: fre okt 07, 2022 1:27 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:15 pm
Han driter i hva Forskningsrådet sa i pressemeldingen i går.
Hatet mot Ola overskygger visst alt.

Som en digresjon.....jeg har heller aldri hatt særlig sans for Ola personlig, men rett skal være rett.
Her syns jeg ting er på rett spor, og det syns altså også Forskningsrådet.
Tja, jeg tror ikke Ola Borten Moe hadde noen god hånd om dette (heller). En rapport frikjenner styret han kastet:

En ny rapport viser at Forskningsrådet har kontroll på økonomien. Carina Hundhammer i Abelia mener det var unødvendig av regjeringen å kaste styret.

[...]

På oppdrag fra det nye styret, med styreleder Kristin Halvorsen i spissen, har konsulentselskapet KPMG foretatt en gjennomgang av Forskningsrådets økonomi.

I forrige uke kom rapporten hvor det blant annet heter at «økonomistyringen i Forskningsrådet i hovedsak er vurdert som god».

– Frikjenner rådet

Moe mente det var helt nødvendig å gjøre endringer i Forskingsrådet, men møtte samtidig mye kritikk fra forskningsmiljøet.

Hundhammer mener rapporten viser at statsrådens tiltak har vært overdrevne.

– Rapporten frikjenner i stor grad rådet. Den sier at Forskningsrådet har hatt kontroll på hver krone. Det er årlige budsjetter og virksomhetsform som ikke er sammenfallende.

I et innlegg i nettavisa Khrono skriver Hundhammer at det er «besynderlig» at statsråden la hele skylda på Forskningsrådet. Hun mener at Kunnskapsdepartementet, som har ansvar for Forskningsrådet, må ta et større ansvar for situasjonen rådet nå befinner seg i.
Flott at vi har det slik her i landet at alle fritt kan si og skrive hva de vil.
Det er bare sunt med debatt.
Derfor er det alltid debatt.
Det mest aktuelle i denne sammenhengen er uansett at Forskningsrådet gikk ut med en pressemelding I GÅR hvor de er svært tilfreds med situasjonen.
Hvorfor er det uinteressant for dere hva Forskningsrådet mente og sa og skrev i går?
Er de uskikket?
Bør styret kastes?
Nå tror jeg ikke du forsto noe som helst av det jeg siterte, om du da i det hele tatt leste det. For her var det altså ikke snakk om noe hvilket som helst debattinnlegg hvor folk fritt har skrevet hva de vil.

Har du hørt om KPMG? Hvis ikke så får du google det.

Det var her altså snakk om en rapport utarbeidet av KPMG på oppdrag av det nye styret i Forskningsrådet, med den nye styrelederen Kristin Halvorsen i spissen, for å vurdere jobben det styret som Ola Borten Moe kastet hadde gjort.

Og rapporten fra KPMG var rimelig knusende mot Borten Moe. Det styret han kastet hadde i henhold til gjennomgangen og rapporten fra KPMG hatt stålkontroll på økonomien, i motsetning til det Borten Moe altså hevdet, og det var ifølge rapporten til KPMG helt unødvendig av Borten Moe å kaste det gamle styret.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: fre okt 07, 2022 2:49 pm
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 1:45 pm
Sisyfos skrev: fre okt 07, 2022 1:27 pm

Tja, jeg tror ikke Ola Borten Moe hadde noen god hånd om dette (heller). En rapport frikjenner styret han kastet:

En ny rapport viser at Forskningsrådet har kontroll på økonomien. Carina Hundhammer i Abelia mener det var unødvendig av regjeringen å kaste styret.

[...]

På oppdrag fra det nye styret, med styreleder Kristin Halvorsen i spissen, har konsulentselskapet KPMG foretatt en gjennomgang av Forskningsrådets økonomi.

I forrige uke kom rapporten hvor det blant annet heter at «økonomistyringen i Forskningsrådet i hovedsak er vurdert som god».

– Frikjenner rådet

Moe mente det var helt nødvendig å gjøre endringer i Forskingsrådet, men møtte samtidig mye kritikk fra forskningsmiljøet.

Hundhammer mener rapporten viser at statsrådens tiltak har vært overdrevne.

– Rapporten frikjenner i stor grad rådet. Den sier at Forskningsrådet har hatt kontroll på hver krone. Det er årlige budsjetter og virksomhetsform som ikke er sammenfallende.

I et innlegg i nettavisa Khrono skriver Hundhammer at det er «besynderlig» at statsråden la hele skylda på Forskningsrådet. Hun mener at Kunnskapsdepartementet, som har ansvar for Forskningsrådet, må ta et større ansvar for situasjonen rådet nå befinner seg i.
Flott at vi har det slik her i landet at alle fritt kan si og skrive hva de vil.
Det er bare sunt med debatt.
Derfor er det alltid debatt.
Det mest aktuelle i denne sammenhengen er uansett at Forskningsrådet gikk ut med en pressemelding I GÅR hvor de er svært tilfreds med situasjonen.
Hvorfor er det uinteressant for dere hva Forskningsrådet mente og sa og skrev i går?
Er de uskikket?
Bør styret kastes?
Nå tror jeg ikke du forsto noe som helst av det jeg siterte, om du da i det hele tatt leste det. For her var det altså ikke snakk om noe hvilket som helst debattinnlegg hvor folk fritt har skrevet hva de vil.

Har du hørt om KPMG? Hvis ikke så får du google det.

Det var her altså snakk om en rapport utarbeidet av KPMG på oppdrag av det nye styret i Forskningsrådet, med den nye styrelederen Kristin Halvorsen i spissen, for å vurdere jobben det styret som Ola Borten Moe kastet hadde gjort.

Og rapporten fra KPMG var rimelig knusende mot Borten Moe. Det styret han kastet hadde i henhold til gjennomgangen og rapporten fra KPMG hatt stålkontroll på økonomien, i motsetning til det Borten Moe altså hevdet, og det var ifølge rapporten til KPMG helt unødvendig av Borten Moe å kaste det gamle styret.
Jeg har lest hver enest bokstav i linken din, og har forstått hva KPMG skriver, og jeg har lest kommentarene fra NHO/Abelia.
Som sagt er jeg sterk tilhenger av debatt, og at alle meninger skal komme frem.

Corvus

Legg inn av Corvus »

pfrog567 skrev: fre okt 07, 2022 10:10 am
Corvus skrev: tor okt 06, 2022 8:17 pm
fargerik skrev: tor okt 06, 2022 4:52 pm
Men har det noe for seg å ta fra budsjettet til Mattilsynet for å gi det til NOAH?
Trenger ikke ta fra budsjettet til Mattilsynet. Holder å bare ikke kutte pengestøtten som NOAH har fått inntil nå.
Hadde regjeringen kuttet ut det meste av støtten til alle disse religiøse organisasjonene som ikke bidrar noe med å gjøre samfunnet bedre, hadde de hatt nok av penger både til høyere budsjett for Mattilsynet og støtte til NOAH som før.
Det er helt irrelevant for det vi diskuterte.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Beinharde prioriteringer gjør at NOHA mister støtte, hevder landbruksministeren... Sjelden noen har sittet og løyet så åpenbart på Dax 18. For øvrig - de beinharde prioriteringene kom vel ikke akkurat til syne når landbruksoppgjøret ble levert, så vidt jeg kan se... Og så skryter hun av at Mattilsynet har fått mer penger. Og sitter med et stort smil etter at debatten er over. Sjeldnet usympatisk.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Corvus skrev: fre okt 07, 2022 5:38 pm
pfrog567 skrev: fre okt 07, 2022 10:10 am
Corvus skrev: tor okt 06, 2022 8:17 pm

Trenger ikke ta fra budsjettet til Mattilsynet. Holder å bare ikke kutte pengestøtten som NOAH har fått inntil nå.
Hadde regjeringen kuttet ut det meste av støtten til alle disse religiøse organisasjonene som ikke bidrar noe med å gjøre samfunnet bedre, hadde de hatt nok av penger både til høyere budsjett for Mattilsynet og støtte til NOAH som før.
Det er helt irrelevant for det vi diskuterte.
Javel, trodde vi diskuterte hvem som fikk støtte eller ikke jeg da men..

Dani_e
Innlegg: 1539

Legg inn av Dani_e »

DoktorS skrev: fre okt 07, 2022 6:13 pm Beinharde prioriteringer gjør at NOHA mister støtte, hevder landbruksministeren... Sjelden noen har sittet og løyet så åpenbart på Dax 18. For øvrig - de beinharde prioriteringene kom vel ikke akkurat til syne når landbruksoppgjøret ble levert, så vidt jeg kan se... Og så skryter hun av at Mattilsynet har fått mer penger. Og sitter med et stort smil etter at debatten er over. Sjeldnet usympatisk.
Sa hu virkelig det?
Gud bedre. For dyrevennlige folk har hu alltid vært litt vemmelig, men høyner altså nå.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Stramt budsjett? Vås, det offentlige utgifter har vel aldri brukt mer, oljepengene renner ut som en foss. Blir ikke lurt av dette tidligere gliser av Norges verste finansminister noensinne. De ser på på skipstunnel ved Stad og flytting av en flyplass (!) i Bodø som stramt.

Det er helt som ventet, alt blir dyrere. Ideologi, skatte- og avgiftkåte, moralister og bondepartiet styrer. Sosialister og bønder i skjønn forening. Men er et par lyspunkter i statsbudsjettet, sugerøret i statskassa er fjernet for ICAN Norge, Norske leger mot atomvåpen, Nei til atomvåpen, Norges Fredsråd og NOAH.

Halvering av tobakkskvoten mener regjeringen at endringen vil dermed bidra til å redusere grensehandelen, i tråd med Hurdalsplattformens punkt om å «foreslå konkrete tiltak som reduserer grensehandelen». De er en gjeng imbesiler som ikke forstår vanlige folk overhodet. Idiotene tror det til og med betyr økt avgiftsinntekter. Om Den Gode Stat skal skal få inntekter må de øke bemanningen hos tollvesenet som skal ta inn bøter for de som smugler som det blir mange av nå, men det heies av hele venstresiden det også for det betyr enda flere offentlig ansatte. Blir aldri mange nok der. Politikere består av en elite som er så fjerne fra virkeligheten at det er skremmende at slike folk styrer landet vårt. De tror attpåtil at det er bedre for miljø og klima når det blir lange bilkøer som spyr ut gasser (færre har jo råd til nyere bil med politikken til regjeringen). De øker avgiftene og prisene på alkohol, tobakk og drivstoff, og tror det gjør at vi holder oss hjemme. Hah, heldigvis har jeg kort vei til Sverige, blir tur to ganger i måneden nå.

Jeg smugler (nesten) aldri. Men nå starter jeg. Og da kan jeg gjerne ta med et par pakker tobakk. Og når jeg først skal smugle kan jeg ta med ekstra alkohol også. Blir helt slutt med en gang i blant å ta en tur innom Vinmonopolet, barskapet blir fylt opp fra Systembolaget.

Corvus

Legg inn av Corvus »

pfrog567 skrev: fre okt 07, 2022 6:56 pm
Corvus skrev: fre okt 07, 2022 5:38 pm
pfrog567 skrev: fre okt 07, 2022 10:10 am

Hadde regjeringen kuttet ut det meste av støtten til alle disse religiøse organisasjonene som ikke bidrar noe med å gjøre samfunnet bedre, hadde de hatt nok av penger både til høyere budsjett for Mattilsynet og støtte til NOAH som før.
Det er helt irrelevant for det vi diskuterte.
Javel, trodde vi diskuterte hvem som fikk støtte eller ikke jeg da men..
En som skrev at man måtte ta fra budsjettet fra mattilsynet for å gi til NOAH, noe som bare er tull.


Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

En veldig god oppsummering av regjeringens natur- og miljøpolitikk. Jeg har fulgt godt med på dette politikkområdet i rundt regnet 50 år. Arbeiderpartiet og Bondepartiet har alltid vært, er og vil forbli mere eller mindre en ulykke for naturen.

ejor

Legg inn av ejor »

Sisyfos skrev: man okt 10, 2022 12:17 am
En veldig god oppsummering av regjeringens natur- og miljøpolitikk. Jeg har fulgt godt med på dette politikkområdet i rundt regnet 50 år. Arbeiderpartiet og Bondepartiet har alltid vært, er og vil forbli mere eller mindre en ulykke for naturen.
Men etter 1959 har du ikke fulgt med noe særlig?

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Leser stadig i lokalavisa at bedrifter går konk. Er dette greit for regjeringen? De har jo null løsninger til bedriftene. Makspris på strøm hadde løst alt dette, bedrifter hadde ikke gått konk, folk kunne feriert på hyttene sine og folk hadde sluppet å selge hjemmene sine fordi de ikke har råd til å betale strømregningen.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

ehall skrev: fre okt 07, 2022 8:06 pm Stramt budsjett? Vås, det offentlige utgifter har vel aldri brukt mer, oljepengene renner ut som en foss. Blir ikke lurt av dette tidligere gliser av Norges verste finansminister noensinne. De ser på på skipstunnel ved Stad og flytting av en flyplass (!) i Bodø som stramt.

Det er helt som ventet, alt blir dyrere. Ideologi, skatte- og avgiftkåte, moralister og bondepartiet styrer. Sosialister og bønder i skjønn forening. Men er et par lyspunkter i statsbudsjettet, sugerøret i statskassa er fjernet for ICAN Norge, Norske leger mot atomvåpen, Nei til atomvåpen, Norges Fredsråd og NOAH.

Halvering av tobakkskvoten mener regjeringen at endringen vil dermed bidra til å redusere grensehandelen, i tråd med Hurdalsplattformens punkt om å «foreslå konkrete tiltak som reduserer grensehandelen». De er en gjeng imbesiler som ikke forstår vanlige folk overhodet. Idiotene tror det til og med betyr økt avgiftsinntekter. Om Den Gode Stat skal skal få inntekter må de øke bemanningen hos tollvesenet som skal ta inn bøter for de som smugler som det blir mange av nå, men det heies av hele venstresiden det også for det betyr enda flere offentlig ansatte. Blir aldri mange nok der. Politikere består av en elite som er så fjerne fra virkeligheten at det er skremmende at slike folk styrer landet vårt. De tror attpåtil at det er bedre for miljø og klima når det blir lange bilkøer som spyr ut gasser (færre har jo råd til nyere bil med politikken til regjeringen). De øker avgiftene og prisene på alkohol, tobakk og drivstoff, og tror det gjør at vi holder oss hjemme. Hah, heldigvis har jeg kort vei til Sverige, blir tur to ganger i måneden nå.

Jeg smugler (nesten) aldri. Men nå starter jeg. Og da kan jeg gjerne ta med et par pakker tobakk. Og når jeg først skal smugle kan jeg ta med ekstra alkohol også. Blir helt slutt med en gang i blant å ta en tur innom Vinmonopolet, barskapet blir fylt opp fra Systembolaget.
Jeg stemte på AP og skammer meg. Folk ruineres av dyre strømpriser og bedrifter går konk. Skal aldri stemme på AP igjen. De viser null respekt for befolkningen, spesielt ikke de som har minst fra før. Alle har fått det verre. Jeg er fortsatt sosialist. Heldigvis er det andre partier å stemme på for meg som tilhører venstresiden. Stemmer aldri Høyre eller FRP. Da stemmer jeg heller Rødt, det nye Arbeiderpartiet. De støtter i hvert fall makspris på strøm.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

TheBaseline skrev: man okt 10, 2022 9:59 am Leser stadig i lokalavisa at bedrifter går konk. Er dette greit for regjeringen? De har jo null løsninger til bedriftene. Makspris på strøm hadde løst alt dette, bedrifter hadde ikke gått konk, folk kunne feriert på hyttene sine og folk hadde sluppet å selge hjemmene sine fordi de ikke har råd til å betale strømregningen.
Definitivt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»