Magnus Carlsen vs Niemann

Svar
Snellman

Re: Magnus Carlsen vs Niemann

Legg inn av Snellman »

Niemann var veldig klar på at han skulle storme ut av lokalene etter seieren sin igår, men uansett; som jeg har tenkt en stund: om verdens beste spiller anklager deg for juks; da er du faktisk en juksemaker inntil det motsatte er bevist. Det er nok av måter for ham å bevise sin uskyld på, men enn så lenge er det eneste man har fått fra Niemann en masse bortforklaringer og tomme påstander som "Put me in a room naked, yada-yada-yada... I'm clean". Hva med vanlig sjakkutyme som å diskutere varianter med motstanderen sin etter endt parti? Eller analysering, innspill på andre spilleres partier eller annet snakk som hinter om at man er en spiller på skyhøyt nivå? Hva med lynsjakk f.eks.?

Som den "intuitive" spilleren han visstnok er så burde han da kunne spille godt også med ekstremt kort betenkningstid, så hvorfor ikke bare
demonstrere ferdighetene sine i såkalt Bullet-sjakk? Det ville ikke kostet ham noe som helst, men enn så lenge velger han istedet å
avstå fra dette og heller la spekulasjonene få fortsette å vokse.

H.E. Pennypacker

Legg inn av H.E. Pennypacker »

Snellman skrev: tor okt 06, 2022 6:36 pm
H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 12:34 pm Som sagt er det bra at Magnus har fått økt fokuset på sikkerheten ved turneringer, men hvis målet var å ta Niemann og andre for juks i OTB-turneringer burde han valgt en annen taktikk.
Men hva tilsier at Niemann ville blitt tatt for fusk om Carlsen hadde holdt kjeft, egentlig? Niemann har satt seg i en posisjon nå hvor han er nødt til å spille på nivå med de beste for å bevise sitt talent, så hvis han feiger ut nå vil det jo se ganske komisk ut om han plutselig går over til å tape brorparten av partiene sine med bukk etter bukk. Derfor er det bra med det enorme presset han nå er blitt satt under; som forhåpentligvis får han til å sprekke ganske snart (gitt at det foregår skittent spill).
Det er ganske vesentlig for å avsløre en som jukser at han ikke vet på forhånd hva som kommer til å bli gjort av sikkerhetskontroller før, og under en turnering. Det blir som å fortelle til en fartsynder at UP står klar rundt neste sving, eller å si til en smugler at i dag er det grensekontroll av alle kjøretøy.

Det er noen som påstår at Magnus prøvde å si fra tidligere uten gehør. Han har så vidt jeg vet ikke tipset før om at en spesifikk spiller jukser OTB. Men hadde han som verdensener gjennom mange år gått til Saint Louis Chess Club der han visste at Niemann skulle delta i det amerikanske mesterskapet, og fortalt at han var 100% sikker på at Niemann jukser, så hadde de selvsagt gjennomført grundige kontroller. Da kunne det vært en sjanse for at han ble avslørt. Nå spørs det om det kommer til å skje.

lund

Legg inn av lund »

Men han er allerede avslørt i tre løgner helt nylig. Og det er egentlig hovedsaken her. Det gjør at hans troverdighet er på frysepunktet, andre spillere blir ikke akkurat mindre skeptiske og arrangører vil neppe prioritere å invitere ham. Med andre ord er Carlsen vinneren her og Niemann taperen.

Mehell

Legg inn av Mehell »

lund skrev: tor okt 06, 2022 9:54 pm Men han er allerede avslørt i tre løgner helt nylig. Og det er egentlig hovedsaken her. Det gjør at hans troverdighet er på frysepunktet, andre spillere blir ikke akkurat mindre skeptiske og arrangører vil neppe prioritere å invitere ham. Med andre ord er Carlsen vinneren her og Niemann taperen.
Nå er det strengt tatt ingen vinner her.
Tipper Carlsen ville vært dette foruten, men han er sjakkens frontfigur og han så vel at det ble hans ansvar å ta opp kampen.
Jeg er egentlig imponert over ham. Det lette er jo å ikke gjøre noe, og bare skyve ansvaret videre.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Niemann ligger ganske godt an i dag til seier. Hvis man skal lage en film av dette her så vinner han US Chess Chamionship med 13 strake seire.

Shine

Legg inn av Shine »

Niemann spilte remis i sitt andre parti, og leder mesterskapet etter to runder. Verdt å merke seg at Christoffer Yoo, som tapte mot Niemann i første runde vant partiet mot Wesley So i andre runde.

Kanskje Niemann har brukt all juksingen i online-sjakk til å lære seg sjakk på ordentlig?

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Shine skrev: fre okt 07, 2022 8:35 am Niemann spilte remis i sitt andre parti, og leder mesterskapet etter to runder. Verdt å merke seg at Christoffer Yoo, som tapte mot Niemann i første runde vant partiet mot Wesley So i andre runde.

Kanskje Niemann har brukt all juksingen i online-sjakk til å lære seg sjakk på ordentlig?
Eller kanskje han jukser som vanlig?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Snellman skrev: tor okt 06, 2022 6:44 pm Niemann var veldig klar på at han skulle storme ut av lokalene etter seieren sin igår, men uansett; som jeg har tenkt en stund: om verdens beste spiller anklager deg for juks; da er du faktisk en juksemaker inntil det motsatte er bevist.
Hva er dette for noe tull? Verdens beste sjakkspiller kan jo være klin hakke sprø, jf. en viss amerikaner på 70-tallet.

Shine

Legg inn av Shine »

oddvar_kjempebra skrev: fre okt 07, 2022 11:09 am
Shine skrev: fre okt 07, 2022 8:35 am Niemann spilte remis i sitt andre parti, og leder mesterskapet etter to runder. Verdt å merke seg at Christoffer Yoo, som tapte mot Niemann i første runde vant partiet mot Wesley So i andre runde.

Kanskje Niemann har brukt all juksingen i online-sjakk til å lære seg sjakk på ordentlig?
Eller kanskje han jukser som vanlig?
Intelligent juks er lov, dvs juks som ikke blir avslørt. Det sa en lærer til meg en gang.
Jeg så ikke at de skannet håret hans ved inngangen f.eks,

ejor

Legg inn av ejor »

Shine skrev: fre okt 07, 2022 11:28 am
Intelligent juks er lov, dvs juks som ikke blir avslørt. Det sa en lærer til meg en gang.
Jeg så ikke at de skannet håret hans ved inngangen f.eks,
Godt poeng. De som jukser uten å bli avslørt er så flinke at de ville ha klart seg bra i alle fall.

Will.i.Nickersen

Legg inn av Will.i.Nickersen »

Han er jo selvfølgelig en god sjakkspiller som kan vinne mange kamper uten juks, det er jo ikke det det står på . Var jo ikke sånn at Armstrong hadde havnet sist i TDF hvis han ikke hadde dopet seg heller. Det er jo for å få marginer på sin side at man jukser. Det som kan være gode gode indisier er hvis spillet hans forandrer seg drastisk når han blir grundig overvåket, hvis han nå i mange partier på rad ikke er i nærheten av de prosentene han hadde før han ble fulgt med argusøyne, er det jo et klart tegn.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Merkelig at ingen medier har pirket inn i hvem sjakkpresidenten fikk hjelp av?

Jack

Legg inn av Jack »

VivaLV skrev: fre okt 07, 2022 1:01 pm Merkelig at ingen medier har pirket inn i hvem sjakkpresidenten fikk hjelp av?
Spiller det noen rolle? Alt som trengs er en random som sitter der med tilgang til en eller annen utgave av Stockfish så er det gjort.

Når det er sagt stoler jeg ikke på Jon Ludvik Hammer for fem flate øre. Fremstår som en sjarlatan.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Shine skrev: fre okt 07, 2022 11:28 am
oddvar_kjempebra skrev: fre okt 07, 2022 11:09 am
Shine skrev: fre okt 07, 2022 8:35 am Niemann spilte remis i sitt andre parti, og leder mesterskapet etter to runder. Verdt å merke seg at Christoffer Yoo, som tapte mot Niemann i første runde vant partiet mot Wesley So i andre runde.

Kanskje Niemann har brukt all juksingen i online-sjakk til å lære seg sjakk på ordentlig?
Eller kanskje han jukser som vanlig?
Intelligent juks er lov, dvs juks som ikke blir avslørt. Det sa en lærer til meg en gang.
Jeg så ikke at de skannet håret hans ved inngangen f.eks,
Det er ikke juks før du blir tatt…

Snellman

Legg inn av Snellman »

Folk_flesk skrev:fre okt 07, 2022 11:21 am Hva er dette for noe tull? Verdens beste sjakkspiller kan jo være klin hakke sprø, jf. en viss amerikaner på 70-tallet.
Du mener han er relevant i denne sammenhengen? Såvidt jeg har skjønt var det ikke mange som brukte datamaskiner til å jukse i sjakk på 70-tallet, så hvorfor skulle jeg sikte til Fischer? Det jeg prøvde å henvise meg til var Magnus Carlsen da jeg skrev verdens beste spiller, og skrev "anklager". Du vet, som i: under dette øyeblikk, her og nå.
H.E. Pennypacker skrev: tor okt 06, 2022 9:05 pm Det er ganske vesentlig for å avsløre en som jukser at han ikke vet på forhånd hva som kommer til å bli gjort av sikkerhetskontroller før, og under en turnering. Det blir som å fortelle til en fartsynder at UP står klar rundt neste sving, eller å si til en smugler at i dag er det grensekontroll av alle kjøretøy.
Dette blir å overforenkle litt vel mye synes jeg, men gjort er gjort, og Carlsen valgte å gå hardt ut da han oppfattet det han er sikker på at er fusk. Han gjorde det kanskje fordi han liker å være kontroversiell i blant, men også fordi det strider mot alle hans verdier, og det er jo på høy tid at dette får mer oppmerksomhet, så jeg klarer ikke helt å se hvorfor man skal gå stille i dørene om man oppfatter urettferd.

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

VivaLV skrev: fre okt 07, 2022 1:01 pm Merkelig at ingen medier har pirket inn i hvem sjakkpresidenten fikk hjelp av?
Jobber sikkert i NRK da...

Brukeravatar
Mr.Meep
Innlegg: 7887
Sted: Toronto,Ontario,Canada

Legg inn av Mr.Meep »

B.O.B. skrev: fre okt 07, 2022 4:05 pm
VivaLV skrev: fre okt 07, 2022 1:01 pm Merkelig at ingen medier har pirket inn i hvem sjakkpresidenten fikk hjelp av?
Jobber sikkert i NRK da...
Evt Hammer himself?

Nei vent han var viss "bortreist" (kan sikkert stemme)den dagen

Jompa

Legg inn av Jompa »

Fin prat med Ramirez. Spesielt mot slutten av intervjuet. Han sier rett ut at han tror Niemann har jukset over brettet, at det er veldig mye som tyder på det. Han er også en person med et stort kontaktnett, og han sier at det er veldig mange GMs som er helt sikre på at Niemann jukser over brettet, og at det er færre og færre som tror at han ikke har jukset. Og han har veldig liten tro på at Niemann slo Magnus med sorte brikker på redelig vis.


Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Snellman skrev: fre okt 07, 2022 4:00 pm
Folk_flesk skrev:fre okt 07, 2022 11:21 am Hva er dette for noe tull? Verdens beste sjakkspiller kan jo være klin hakke sprø, jf. en viss amerikaner på 70-tallet.
Du mener han er relevant i denne sammenhengen? Såvidt jeg har skjønt var det ikke mange som brukte datamaskiner til å jukse i sjakk på 70-tallet, så hvorfor skulle jeg sikte til Fischer? Det jeg prøvde å henvise meg til var Magnus Carlsen da jeg skrev verdens beste spiller, og skrev "anklager". Du vet, som i: under dette øyeblikk, her og nå
Det gjør egentlig argumentet ditt enda dårligere. Det er ikke slik at om Carlsen kommer med en beskyldning, så er det fasiten inntil noe annet er bevist. Carlsen er verken en upartisk aktør eller en moralsk plettfri person. Man må omtrent være begge deler hvis han skal ilegges så stor etisk og juridisk autoritet som du foreslår. Har sikkert overhodet ingen sammenheng med at han er norsk, forøvrig.

Snellman

Legg inn av Snellman »

Folk_flesk skrev: fre okt 07, 2022 6:12 pm
Snellman skrev: fre okt 07, 2022 4:00 pm
Folk_flesk skrev:fre okt 07, 2022 11:21 am Hva er dette for noe tull? Verdens beste sjakkspiller kan jo være klin hakke sprø, jf. en viss amerikaner på 70-tallet.
Du mener han er relevant i denne sammenhengen? Såvidt jeg har skjønt var det ikke mange som brukte datamaskiner til å jukse i sjakk på 70-tallet, så hvorfor skulle jeg sikte til Fischer? Det jeg prøvde å henvise meg til var Magnus Carlsen da jeg skrev verdens beste spiller, og skrev "anklager". Du vet, som i: under dette øyeblikk, her og nå
Det gjør egentlig argumentet ditt enda dårligere. Det er ikke slik at om Carlsen kommer med en beskyldning, så er det fasiten inntil noe annet er bevist. Carlsen er verken en upartisk aktør eller en moralsk plettfri person. Man må omtrent være begge deler hvis han skal ilegges så stor etisk og juridisk autoritet som du foreslår. Har sikkert overhodet ingen sammenheng med at han er norsk, forøvrig.
Det var altså min mening at Niemann er skyldig inntil det motsatte er bevist; det juridiske er selvfølgelig noe helt annet. Jeg stoler såpass blindt på Carlsen fordi han er så erfaren og aldri har trukket seg fra en turnering midt underveis før. Det at han er norsk har mer betydning i at jeg kjenner personen hans bedre enn at det gjør ham feilfri på noe som helst vis.
Det ville selvfølgelig være best for sjakken om Niemann er uskyldig, så sånn sett blir jeg faktisk lettet om det viser seg at jeg står på feil side her, men enn så lenge har jeg til gode å se klare indikasjoner som tyder på at Carlsen tar feil om Niemann.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Snellman skrev: fre okt 07, 2022 7:17 pm
Folk_flesk skrev: fre okt 07, 2022 6:12 pm
Snellman skrev: fre okt 07, 2022 4:00 pm
Du mener han er relevant i denne sammenhengen? Såvidt jeg har skjønt var det ikke mange som brukte datamaskiner til å jukse i sjakk på 70-tallet, så hvorfor skulle jeg sikte til Fischer? Det jeg prøvde å henvise meg til var Magnus Carlsen da jeg skrev verdens beste spiller, og skrev "anklager". Du vet, som i: under dette øyeblikk, her og nå
Det gjør egentlig argumentet ditt enda dårligere. Det er ikke slik at om Carlsen kommer med en beskyldning, så er det fasiten inntil noe annet er bevist. Carlsen er verken en upartisk aktør eller en moralsk plettfri person. Man må omtrent være begge deler hvis han skal ilegges så stor etisk og juridisk autoritet som du foreslår. Har sikkert overhodet ingen sammenheng med at han er norsk, forøvrig.
Det var altså min mening at Niemann er skyldig inntil det motsatte er bevist; det juridiske er selvfølgelig noe helt annet.
Ok, tolket det mer som at du anså det som et objektivt faktum som vi alle måtte forholde oss til. Hvis det derimot er din mening er det selvsagt uproblematisk. Vi har jo alle rett til å ha vår egen mening om saken.

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Knakk fullstendig sammen i latter da jeg så bildet av bananen til Niemann sammen med skanneren. 🤣

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Enda en norsk sjakkspiller involvert i juks ser det ut til.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Og nå So også ut mot Niemann. Så MC, So, Caruana, Nakamura, Nepo er alle skeptiske.

Moist

Legg inn av Moist »

LeSorcier skrev: fre okt 07, 2022 10:12 pm Knakk fullstendig sammen i latter da jeg så bildet av bananen til Niemann sammen med skanneren. 🤣
Denne?

Bilde

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Bananen er scannet. På tide at Carlsen begynner å holde kjeft nå?

LeSorcier

Legg inn av LeSorcier »

Moist skrev: lør okt 08, 2022 12:20 am
LeSorcier skrev: fre okt 07, 2022 10:12 pm Knakk fullstendig sammen i latter da jeg så bildet av bananen til Niemann sammen med skanneren. 🤣
Denne?

Bilde
🤣🤣🤣

Mehell

Legg inn av Mehell »

VivaLV skrev: lør okt 08, 2022 12:09 am Enda en norsk sjakkspiller involvert i juks ser det ut til.
Hvem er det nå da?

B.O.B.

Legg inn av B.O.B. »

Scanner er så teit. Den gjør vel ikke utslag før mottakeren får et signal, eller så sitter den i jekselen hans. Han er god på juks, har tjent 50 mill på det og går ikke med øreplugg i øret.Han må rulles inn i en MR-scanner, sitte i et rom alene, overføring forsinkes med 30 min og sitte i ro i underbuksa når han spiller. Da er jeg overbevist.

Mehell

Legg inn av Mehell »

B.O.B. skrev: lør okt 08, 2022 2:34 am Scanner er så teit. Den gjør vel ikke utslag før mottakeren får et signal, eller så sitter den i jekselen hans. Han er god på juks, har tjent 50 mill på det og går ikke med øreplugg i øret.Han må rulles inn i en MR-scanner, sitte i et rom alene, overføring forsinkes med 30 min og sitte i ro i underbuksa når han spiller. Da er jeg overbevist.
Haha. Ja, hvem vet. Kanskje det blir det neste? Full scan og visuell sjekk av alle hulrom før de skal spille kamper..
Tror kanskje en del hadde sluttet å spille da.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»