UEFA Euro 2024- Kvalifiseringen

Svar


Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Her kan dere leke dere litt med trekninger. Kan velge mellom random trekning eller hardest og lettest trekning med markedsverdi, FIFA-rankingen og ELO-rankingen.
https://swissfootballdata.com/2022/09/2 ... simulator/

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 8:43 pm Her kan dere leke dere litt med trekninger. Kan velge mellom random trekning eller hardest og lettest trekning med markedsverdi, FIFA-rankingen og ELO-rankingen.
https://swissfootballdata.com/2022/09/2 ... simulator/
Hadde ikke takket nei til denne gruppa (random trekning):

Bilde

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

FranciscoM skrev: lør okt 08, 2022 9:05 pm
Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 8:43 pm Her kan dere leke dere litt med trekninger. Kan velge mellom random trekning eller hardest og lettest trekning med markedsverdi, FIFA-rankingen og ELO-rankingen.
https://swissfootballdata.com/2022/09/2 ... simulator/
Hadde ikke takket nei til denne gruppa (random trekning):

Bilde
Hadde ikke jeg gjort heller.
Regner med at du er enig i at samme hvilken nasjon som dukker opp fra laveste seeding så skal det være 6 poeng til Norge?

Taururu

Legg inn av Taururu »

Viktigst er at vi unngår England og Frankrike fra Pot 2, om det verste skulle skje kan vi redde oss inn med Polen eller Ungarn fra Pot 1.

Dette er den viktigste trekningen for norsk landslagsfotball ever og er på mange måter definerende for årene som kommer.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Kan ikke Norge begynne å vinne avgjørende kamper, så slipper folk som oss å bruke såpass med energi på eventualiter. Vi er jo nødt til det om disse nyvunnede sjansene skal gi mening uansett?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Dersom vi havner i en gruppe med 5 nasjoner i hvilken runde vil det være verst å stå over? Fir meg er det runde 10 som er den siste runden i november.

FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 9:14 pm
FranciscoM skrev: lør okt 08, 2022 9:05 pm
Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 8:43 pm Her kan dere leke dere litt med trekninger. Kan velge mellom random trekning eller hardest og lettest trekning med markedsverdi, FIFA-rankingen og ELO-rankingen.
https://swissfootballdata.com/2022/09/2 ... simulator/
Hadde ikke takket nei til denne gruppa (random trekning):

Bilde
Hadde ikke jeg gjort heller.
Regner med at du er enig i at samme hvilken nasjon som dukker opp fra laveste seeding så skal det være 6 poeng til Norge?
Enig der, alle fra pot 5 og 6 er nasjoner vi bør og skal slå, spesielt hvis vi skal ha noe i et EM å gjøre.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

FranciscoM skrev: lør okt 08, 2022 9:33 pm
Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 9:14 pm
FranciscoM skrev: lør okt 08, 2022 9:05 pm

Hadde ikke takket nei til denne gruppa (random trekning):

Bilde
Hadde ikke jeg gjort heller.
Regner med at du er enig i at samme hvilken nasjon som dukker opp fra laveste seeding så skal det være 6 poeng til Norge?
Enig der, alle fra pot 5 og 6 er nasjoner vi bør og skal slå, spesielt hvis vi skal ha noe i et EM å gjøre.
Er ett godt lag fra nivå 5. Jeg kan gjøre et unntak for Slovakia i den seedingsgruppen. De er bedre enn rankingen skal tilsi.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Det er vel noe sånn som 60% sjanse for en ok trekning, 20% sjanse for en fordelaktig trekning og 20% sjanse for en marerittrekning

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

FranciscoM skrev: lør okt 08, 2022 9:05 pm
Korgutt skrev: lør okt 08, 2022 8:43 pm Her kan dere leke dere litt med trekninger. Kan velge mellom random trekning eller hardest og lettest trekning med markedsverdi, FIFA-rankingen og ELO-rankingen.
https://swissfootballdata.com/2022/09/2 ... simulator/
Hadde ikke takket nei til denne gruppa (random trekning):

Bilde
Det hadde vært en veldig kul trekning ja. Har blitt mer optimistisk på EM 2024 etter å ha sett nærmere på de gruppene vi kan få. Selvfølgelig kan vi være ekstrent uheldige, og da blir det nesten umulig å komme seg videre fra den ordinære kvaliken. Men det er større sannsynlighet å få en gruppe vi faktisk kan gå videre fra. Tid er også Norge sin venn, for jeg regner landslaget bare blir bedre neste år.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

Er det kun førsteplassen som går videre fra gruppa? Andreplassen gir playoff?

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

rufsen88 skrev: søn okt 09, 2022 9:33 am Er det kun førsteplassen som går videre fra gruppa? Andreplassen gir playoff?
Nope. De 2 beste i hver gruppe skal til EM. 10 grupper som da vil si 20 nasjoner direkte til EM. Vertsnasjonen Tyskland er kvalifisert. Så da er det 3 plasser i Nations League playoffen som står igjen. Er kun til VM at andreplass må i playoff.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

Og jeg ser i reglene at dersom Serbia kvalifiserer seg via kvaliken, og Norge ikke kvalifiserer seg, så tilfaller playoff-plassen gjennom Nations League til Norge. Ikke verst.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

rufsen88 skrev: søn okt 09, 2022 9:41 am Og jeg ser i reglene at dersom Serbia kvalifiserer seg via kvaliken, og Norge ikke kvalifiserer seg, så tilfaller playoff-plassen gjennom Nations League til Norge. Ikke verst.
Den stemmer ikke. Når en nasjon som har plass i playoff Nations League kvalifiserer seg til EM via kvaliken neste år går playoff plassen til den best rangerte nasjonen fra samme divisjon. Som er Finland. Da må man finne frem toertabellen fra League B i dette tilfellet. Og der står Norge med 4 poeng da kampene mot Sverige strykes. Finland har 8 poeng på samme toertabell.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

Korgutt skrev: søn okt 09, 2022 9:46 am
rufsen88 skrev: søn okt 09, 2022 9:41 am Og jeg ser i reglene at dersom Serbia kvalifiserer seg via kvaliken, og Norge ikke kvalifiserer seg, så tilfaller playoff-plassen gjennom Nations League til Norge. Ikke verst.
Den stemmer ikke. Når en nasjon som har plass i playoff Nations League kvalifiserer seg til EM via kvaliken neste år går playoff plassen til den best rangerte nasjonen fra samme divisjon. Som er Finland. Da må man finne frem toertabellen fra League B i dette tilfellet. Og der står Norge med 4 poeng da kampene mot Sverige strykes. Finland har 8 poeng på samme toertabell.
Det har du faktisk rett i. League og group er nøkkelord som man må skille når man leser på wikipedia😂

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »


Mrvain

Legg inn av Mrvain »

Er vi enige da?

Værste gruppe:
Spania, Frankrike, Norge, Tyrkia, Slovakia

Beste gruppe:
Ungarn, Finland, Norge, Luxemburg, Gibraltar, San Marino

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Mrvain skrev: søn okt 09, 2022 10:14 am Er vi enige da?

Værste gruppe:
Spania, Frankrike, Norge, Tyrkia, Slovakia
Fra pott 1 har det vel fint lite å si hvem vi får så lenge det ikke er Ungarn, Sveits eller Polen.

Fra pott 2 er det ufattelig viktig å unngå Frankrike og England. Gjerne Serbia også.

rufsen88

Legg inn av rufsen88 »

Lilleborg skrev: søn okt 09, 2022 10:27 am
Mrvain skrev: søn okt 09, 2022 10:14 am Er vi enige da?

Værste gruppe:
Spania, Frankrike, Norge, Tyrkia, Slovakia
Fra pott 1 har det vel fint lite å si hvem vi får så lenge det ikke er Ungarn, Sveits eller Polen.

Fra pott 2 er det ufattelig viktig å unngå Frankrike og England. Gjerne Serbia også.
Så lenge det IKKE er Ungarn, Sveits eller Polen?

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

rufsen88 skrev: søn okt 09, 2022 10:28 am Så lenge det IKKE er Ungarn, Sveits eller Polen?
Ja, det har fint lite å si hvem vi får hvis vi ikke får Ungarn, Sveits eller Polen. Mot de andre er vi i utgangspunktet store undergods uansett. Mot Ungarn, Sveits eller Polen mener jeg vi har en fair sjanse.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Lilleborg skrev: søn okt 09, 2022 10:33 am
rufsen88 skrev: søn okt 09, 2022 10:28 am Så lenge det IKKE er Ungarn, Sveits eller Polen?
Ja, det har fint lite å si hvem vi får hvis vi ikke får Ungarn, Sveits eller Polen. Mot de andre er vi i utgangspunktet store undergods uansett. Mot Ungarn, Sveits eller Polen mener jeg vi har en fair sjanse.
5 eller 6 nasjoner i gruppen? Tellende kvalifiseringskamper mot Andorra/Liechtenstein/ San Marino eller kunne velge motstander til privatlandskamper?

Kverulanten

Legg inn av Kverulanten »

Taururu skrev: lør okt 08, 2022 11:07 pm Det er vel noe sånn som 60% sjanse for en ok trekning, 20% sjanse for en fordelaktig trekning og 20% sjanse for en marerittrekning
Trekningen i dag er avlyst for Norges del:
You picked: random draw
Poland
Bosnia-Herzegovina
Norway
Azerbaijan
Estonia

Dessverre er det bare 1 % sjanse for å møte disse fra nivå 1 og 2, og kombinert med de "gode" lagene fra nivå 4 og 5 er vi på promillenivå.

Før de to siste landskampene var det smått utrolig at vi nå har havnet i en situasjon hvor det er en betydelig sjanse for å komme i en gruppe hvor topp 2 nesten er uoppnåelig.
Det er 30 % sjanse for "umulig" lag på nivå 2, dvs. England, Frankrike eller Serbia som vi har elendig erfaring med.
På nivå 1 er Ungarn og Polen overkommelig motstand, mens resten er "umulig", kanskje unntatt Sveits.

Dermed blir sannsynligheten for mareritt 20-25 % når vi kun ser på nivå 1 og 2.
Fra nivå 4 har vi Tyrkia og Hellas som uønsket, mens på nivå 5 er Slovakia og Nord-Irland de verste på papiret.
Kombinerer vi litt bedre trekning fra nivå 1 eller 2 med vanskelig lag fra nivå 4 og 5 nærmer nok sannsynligheten for mareritt seg 30 %.

Når det gjelder fordelaktig trekning skiller Israel, Bosnia og Finland seg ut på nivå 2.
Med maks. flaks får vi ett av disse kombinert med Ungarn eller Polen på nivå 1 og unngår de fire lagene nevnt ovenfor på nivå 4 og 5.
Da er vi nede på 4 % sannsynlighet.
Hvis vi ser bort fra ekstra god trekning i gruppe 1, øker det til nærmere 20 % sannsynlighet for fordelaktig trekning.

Det er alltid håp, selv om landslaget de siste 20 årene har knust håpet i avgjørende kamper.
For prosjekt Solbakken som "garanterte" deltakelse i EM 2024 kan det i verste fall være at vi er avhengig av hvem som ellers kommer til EM, slik at vi kan få et halmstrå via playoff i Nations League.

I dag er det betydelig mer spenning utenfor banen enn på banen.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Korgutt skrev: søn okt 09, 2022 10:36 am 5 eller 6 nasjoner i gruppen? Tellende kvalifiseringskamper mot Andorra/Liechtenstein/ San Marino eller kunne velge motstander til privatlandskamper?
Jeg vil selvfølgelig ha tellende kamper istedenfor privatlandskamper.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Lilleborg skrev: søn okt 09, 2022 10:37 am
Korgutt skrev: søn okt 09, 2022 10:36 am 5 eller 6 nasjoner i gruppen? Tellende kvalifiseringskamper mot Andorra/Liechtenstein/ San Marino eller kunne velge motstander til privatlandskamper?
Jeg vil selvfølgelig ha tellende kamper istedenfor privatlandskamper.
Ingen av de nevnte er vel istand til å kunne hjelpe Norge på den måten at de kan stjele poeng fra 1,2,4 og 5 rangerte nasjonen i gruppen? Så sånn sett er vi avhengig av å gjøre jobben selv dersom 1 av de nevnte 3 nasjonene havner i Norge sin gruppe. Jeg er forsåvidt enig med deg men jeg tror at siden det er 70% sjanse for å havne i en gruppe med 5 nasjoner så gjør vi akkurat det.
Forøvrig er privatlandskamper «tellende» i den grad at de bidrar på FIFA-rankingen. Som vil bestemme seeding når kvalifiseringspuljene til VM i 2026 skal trekkes.

Brukeravatar
Lilleborg
Innlegg: 1914

Legg inn av Lilleborg »

Korgutt skrev: søn okt 09, 2022 10:42 am Ingen av de nevnte er vel istand til å kunne hjelpe Norge på den måten at de kan stjele poeng fra 1,2,4 og 5 rangerte nasjonen i gruppen? Så sånn sett er vi avhengig av å gjøre jobben selv dersom 1 av de nevnte 3 nasjonene havner i Norge sin gruppe. Jeg er forsåvidt enig med deg men jeg tror at siden det er 70% sjanse for å havne i en gruppe med 5 nasjoner så gjør vi akkurat det.
Forøvrig er privatlandskamper «tellende» i den grad at de bidrar på FIFA-rankingen. Som vil bestemme seeding når kvalifiseringspuljene til VM i 2026 skal trekkes.
Samma det. Jeg vil ikke ha privatlandskamper. Jeg vil ha tellende kamper, uavhengig av kvalitet på motstander.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Dette synes jeg stinker Danmark.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Kasakhstan er rangert i Pot 4. De er omgitt av en haug med reiserestriksjoner. De kan kun ha 1. nasjon av følgende nasjoner i gruppen sin som følge av lang reisevei.
Andorra, England, Frankrike, Færøyene, Gibraltar, Irland, Island, Malta, Nord-Irland, Portugal, Skottland, Spania og Wales.
England, Frankrike, Irland, Island, Portugal, Skottland, Spania og Wales er alle rangert høyere og vil komme før i trekningen.
POT 1:
Portugal
Spania
POT 2:
England
Frankrike
Skottland
Wales
POT 3:
Irland
Island
Med tanke på at de bare kan ha 1 nasjon av de her i samme gruppe så blir det vel en blanding av trekning og plassering for Kasakhstan når man kommer til Pot 4.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Korgutt skrev: søn okt 09, 2022 10:36 am 5 eller 6 nasjoner i gruppen? Tellende kvalifiseringskamper mot Andorra/Liechtenstein/ San Marino eller kunne velge motstander til privatlandskamper?
Med de kasteballene som finnes på nivå 6- så er helt klart en 5-lagsgruppe å foretrekke. Norge tar jo så klart 6 poeng mot Liechtenstein, San Marino eller Andorra- men det vil jo våre rivaler også gjøre, og i verste fall får vi en kamp mellom vår rival vs. slaktofferet helt mot slutten av kvaliken...
...som f.eks Tyrkia-Gibraltar i nestsiste runde i den "nylig avsluttede" VM-kvaliken!

Skal vi opp mot en av de sjanseløse håper jeg på Liechtenstein eller Andorra som vi vel aldri har møtt tidligere?

En ulempe med 5-lagsgruppe er derimot risikoen for at Norge blir dem som må stå over siste runde- så vi får bare kjøre på å ta en 7-8 seire slik at vi bare kan sitte å kose oss den siste "match-dagen" 😊
Sjansen for å unngå dette øker muligens om vi trekker Færøyene- som sammen med Island ikke kan ha hjemmekamper i de 2 siste rundene pga. den "ekstreme vinteren"?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»