Tippekampen og annet NRK-retro

Svar
return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Re: Tippekampen og annet NRK-retro

Legg inn av return_of_drakkar »

GiPazzini_85 skrev: lør aug 13, 2022 4:21 pm
return_of_drakkar skrev: lør aug 13, 2022 4:13 pm Stoke - Leeds 3-2 i tippekamp den 23.2.1974.
Her er sammendrag fra youtube.
Det var en klassiker med flotte skåringer.yk
Fra den tiden spillerne hadde langt hår og skinnskjegg, gjerne et par framtenner utslått; men ikke halve kroppen badet i blekk som i dag
Det var fotball...
► Show Spoiler
Og ordentlige fotballbaner med gjørme og snauflekker. Må si jeg stusset da Championshipkampen mellom Coventry og Rotherham ble utsatt grunnet dårlig bane her om dagen.
Hhhmmm, et par fra Baseball Ground i første halvdel av 1970-tallet, men videoene blokkeres her.
Søk på: Baseball Ground 1970s på youtube... Derby vs Wolves 1971 og Derby vs Vele4z Mostar 1974... Muddy Waters..

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Før var det genuin fotball, i dag er det staffasje og sirkus.
Mest som et dataspill...

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

return_of_drakkar skrev: ons sep 07, 2022 8:55 am Før var det genuin fotball, i dag er det staffasje og sirkus.
Mest som et dataspill...

I dataspill opererer man som oftest innenfor noenlunde rettvise rammer. Når man ser reinspikka korrupsjon i praksis som annulleringa av West Hams 2-2-mål på Stamford Bridge i helga, så mister man den siste gjenværende appetitt på Premier League.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Alt var bedre før i tida


GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

netrebske skrev: lør aug 13, 2022 8:28 pm
mikemodano skrev: tir apr 26, 2022 6:32 pm
jakral skrev: tir apr 26, 2022 2:09 pm
Bodø/Glimt: Rohnny Westad - Ola Haldorsen, Trond Sollied, Charles Berstad, Andreas Evjen - Runar Berg, Tom Kåre Staurvik, Tommy Hansen - Aasmund Bjørkan, Bent Inge Johnsen, Harald Brattbakk.

Strømsgodset: Thomas A. Ødegaard - Espen Horsrud, Frode Johannessen, Vegard Hansen, Ståle Skau - Geir Andersen, Odd Johnsen, Krister Isaksen, Ruben Bakke, Lars Kåre Gustavsen - Juro Kuvicek. (Martins pappa Hans-Erik Ødegaard fikk spille det siste kvarteret)
Her er det mange kjente, men sannelig også noen litt mindre kjente navn. Glimt-laget var vel temmelig selvskrevent den gang, og kanskje er det Tommy Hansen som er den minst navngjetne blant disse elleve? En hardtarbeidende indreløper med et ok skudd, om jeg ikke husker helt feil? Stopperparet Sollied/Berstad var solide saker. Berstad hadde jo allerede vært fast inventar i Kongsvingers midtforsvar i flere sesonger, der han og Vidar Sanderud sjelden trådte feil. Hos Godset var den røslige krølltoppen Frode Johannessen alltid et forutbestemt innslag i midtforsvaret, mens rødluggen Geir Andersen ikke var fremmed for et mål eller to fra sin midtbaneposisjon. Jeg må imidlertid erkjenne at verken Ruben Bakke eller Lars Kåre Gustavsen er navn jeg drar kjensel på, og jeg har også litt problemer med å huske Ståle Skau, som utvilsomt må ha spilt venstreback i denne elleveren. Og så sto Kuvicek alene på topp, ja?
Scheie sier i starten av kampen at Kuvicek, Bakke og Gustavsen utgjorde angrepsrekka, så Kuvicek var i utgangspunktet ikke alene på topp. Johnsen og Isaksen var jo også offensivt anlagte spillere, sistnevnte var vel et av disse talentene som aldri ble så god som man trodde, huskes vel best for å ha berget godset i siste minutt i 1996, noe som igje førte til seriebronse, cupfinale og landslagscomeback for Jostein Flo i 1997, men da var Isaksen dratt tilbake til Start. Bakke var vel fra Tromsø om jeg husker riktig.
Går vi et år eller to tilbake, så var det jo mange ukjente på dette glimtlaget. Før sesongen kom Ronny Westad fra Rosenborg, Johnsen fra 3.divisjon i Mosjøen og Evjen fra Mjølner. Høsten 1991 så var dey nok få utenfor Bodø som kjente til spillere som Bjørkan og Staurvik. Tommy Hansen rykket opp med Mjøndalen, men valgte nok riktig da han valgte å gå tilbake til Glimt da Sollied ankom. Husker Glimt la ut agn etter flere etablerte toppspillere før eliteseriecomebacket i 1993, men var vel bare Berstad som slo til. Lars Bohinen var svært aktuell, men valgte Lillestrøm. Ville seriemesterskapet kommet til Bodø 27 år tidligere om Bohinen hadde valgt Glimt? Kanskje, var tross alt bare 2 poeng bak RBK, men er på ingen måte sikker, for Hansen var god han og fungerte godt sammen med resten av laget, akkurat som Fet i 20 og 21.
LK Gustavsen produserte vel bra med mål på et av de siste L/F-utgavene før det ble til HBK også. Hornsrud var vel med der også.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

I dag kan man bytte 5 spillere i kampen...Greit da det var 2 eller 1, men 5...


Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

lubosbuchta skrev: søn jan 29, 2023 7:27 pm Dalby, Wrexham, januar, FA-cup, 2-2, United. Dette minner oss kruttsterkt om 1992, det her, da Wrecsam yppet seg mot West Ham i beste sendetid.
Dette var et Wrexham det var mulig å bli glad i, og noe ganske annet enn den glamourmodellen klubben er blitt i dag. Wrexham i tippekamp i fjerde runde av 1991/92-utgaven av FA-cupen var en ekte askeladd der klubben lå og kavet i det nedre sjiktet av fjerdedivisjon. Riktignok var motstanderen også en bunnklubb, men West Ham hørte tross alt til i det ypperste selskap der de lå og kjempet for å unngå nedrykk fra (den opprinngelige) førstedivisjon(en). Og da er det greit å friske opp med noen bilder, selv om det kan virke som om hele kampen dessverre ikke lenger ligger tilgjengelig i statskanalens indre gemakker:



Det litt spesielle med West Ham, her ledet av den gamle stopperkjempen Billy Bonds, var at de hadde hele fire sidebacker i startoppstillingen: Tim Breacker (kjent fra det fabuløse Luton-laget på andre halvdel av 80-tallet), Julian Dicks, Mitchell Thomas (en annen gammel Luton-kjenning) og Kenny Brown, sønn av den gamle Norwich-manageren med samme navn. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at de stilte med Breacker som høyreback, Dicks på motsatt, Brown på høyre midtbane, og Thomas inne sentralt på midten akkurat i denne dysten.

Mot disse: et purungt Wrexham. Andy Thackeray, Phil Hardy, Gareth Owen, Karl Connolly, Steve Watkin, Wayne Phillips. Herregud, så dreis de må ha hatt på akademiet sitt på tampen av 80- og starten på 90-tallet, nordwaliserne. Dette var jo bare barn. Er det rart det gikk trått i fjerdedivisjon, der det alltid har vært en fordel med hår på balla før man klyver utpå matta i førstelagssammenheng? Det må ha vært en befrielse å møte en ballspillende motstander som West Ham, som hadde hatt et svare strev med å gjøre kål på Farnborough fra femtenivået i runden før (et Farnborough som var i god stim den sesongen, skal det sies). Wrexham hadde jo stått for en bragd av de sjeldne i tredje runde, der Arsenal var blitt returnert hjem til hovedstaden som slakt, og hvem minnes vel ikke veteranen Mickey Thomas' (37) utjamningsmål?

Om dette ikke var helt Wrexham-Porto/Wrexham-Roma, så var det så godt man noensinne har fått det med Wrexham i den ene hovedrollen. Synd båten ikke bar helt til femte runde, men minnene om 2-2 på Upton Park vil alltid være med oss.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Det kunne virke som om Wrexham stilte uten noen breddeholder på høyresiden, selv om ringreven Gordon Davies ofte så ut til å trekke ut så i lende. Davies, som må regnes for en Fulham-legende å være etter to perioder på den kanten av Vest-London, vil en del kanskje erindre fra en tippekamp fra Stamford Bridge, der Man United i 84/85 tidlig havnet bakpå, bare for å snu matchen og vinne 3-1. Davies hadde gjort Chelseas mål, og ei anna fotnote fra det Chelsea-laget var Mickey Thomas' nærvær. Så de to gutta, begge ekte walisere, som trakk opp snittalderen i Wrexham-mannskapet hadde altså vært lagkompiser også tidligere. Ikke lenge etter de to West Ham-kampene, så reiste imidlertid Davies fra klubben og over til Norge, der han var tilbudt jobben som spillende trener for Sogn og Fjordane-klubben Tornado. 36-åringen varte ikke lenge; han bukket antakelig under for presset i Måløy. Det ligger ute noen klipp på nettet fra Tornado-Frigg i 1992-sesongen. Nå var vel Oslo-klubbens kurve noe dalende på det tidspunktet, etter den ambisiøse satsingen få år i forveien, men med Vidar Davidsen som trener fantes fortsatt noen profiler i klubben. De maktet 2-2 i Sogn, et resultat som ga Tornado muligheten til fortsatt spill på tredje nivå med én kamp igjen å spille. Bortekamp mot Stig Mathisens Kjelsås var imidlertid aldri noen enkel oppgave, og til slutt skulle Tornado lide nederlag med hele 6-2 oppe på Oslos alto plano. Det bidro til å forsegle skjebnen deres, selv om det nok må ha føltes uhyre bittert å rykke ned som avdelingens fjerde svakeste lag. Det var seks andredivisjonsavdelinger den gang, hvor normen tilsa nedrykk for bunn-3. I nettopp Tornados avdeling, så var det fire som måtte ta steget ned til fjerdenivået, all den tid totalt 19 lag måtte ned, og som det poengsvakeste niendeplasserte laget var eventyret på nivå 3 over for den gang. På det tidspunktet hadde Gordon Davies for lengst returnert til Storbritannia, hvor han skulle tegne på for Northwich Victoria, øverste nonliganivå, for 1992/93-sesongen.

Men hadde Brian Flynn stilt gutta opp i et slags fleksibelt 4-5-1-system mot West Ham, altså? Davies som vandrende angriper bak/rundt unge Watkin, og med både Owen, Thomas og Phillips i sentrale midtbaneposisjoner, mens Connolly helst lå ut mot venstre flanke? Ting kunne tyde på det.

På tale om alle disse Wrexham-ungsauene (med vekt på -sauene): Lee Jones, egenavlet spiss, skulle jo komme inn og berge omspillet da han løp fra Breacker og tuppet ballen forbi Mikloško for 2-2. 18 år ung var Jones. "One for the future", lød det fra kommentatorplass, men alle de tilreisende i Wrexham-interesser opplevde nok likevel nuet som Jones' rette element.

Jeg er noen minutter ut i returmatchen på Racecourse Ground, der Colin Trussell (Liverpool) igjen var satt opp som dommer, akkurat som han hadde vært det i Øst-London i første oppgjør. Den gang het det seg jo at en dommer som hadde dømt en FA-cupmatch også skulle ta hånd om et eventuelt omspill (finnes den regelen enda?), men hvordan var det dersom oppgjøret gikk videre både til en andre og alternativt også en tredje omkamp? Ville samme dommer hele tiden følge de to lagene?

Det bringer meg videre til en potensielt ny tråd: FA-cupmøter med mer enn én omkamp. Det har vært noen av disse opp gjennom årene, ofte svært minnerike dyster. Everton og Middlesbrough hadde et par slike serier på sent 80-tall og starten av 90-tallet: Begge ganger trengtes to omkamper for å få avgjort i Liverpool-klubbens favør. Og allerede sesongen etter: Everton igjen i fokus da de møtte byrivalen over tre kamper, hvorpå de avanserte etter 1-0 på Anfield i tredje møte, et resultat som jo sørget for at Kenneth Dalglish abdiserte som Reds-sjef (Edit: Husket jeg feil, nå? Gikk han av rett etter 4-4-matchen?). Da hadde de før det vært igjennom en 4-4-match på Goodison, et møte det enda snakkes om når noen av turneringens aller heftigste matcher minnes.

Hvilke flere husker vi?

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

T Dalby har vært nevnt som tippekampkommentator, men la meg spørre litt diplomatisk? Ble han noensinne sendt over til England i ens ærend av arbeidsgiveren, eller var det alltid slik at han, kvinnefotballeksberten, var nødløsningen NRK tydde til dersom førstevalget av en eller annen årsak var forhindret fra å bidra? Man vil blant annet huske at Terje Dalby forsøkte å lose oss igjennom tidenes første norske TV-sending direkte fra Hartlepool tidlig i januar '93, der United møtte Crystal Palace til dyst i tredje FA-cuprunde. Det gikk vel sånn "passe". Dalby endte opp med å motta en mengde sinte leserbrev fra Hartlepool-supportere rundt omkring i kongeriket som mislikte at han til stadighet hadde kalt klubblegenden Brian Honour for "han rugbyspilleren". Årsaken til at nettopp Dalby hadde endt opp med å kommentere den matchen var jo at selve oppgjøret langt ifra hadde vært et førstevalg for fjernsynsselskapene i Norden, omtrent slik Dalby selv neppe var tiltenkt pole position fra kommentatorplass. Nå vet jeg ikke hvilken kommentator rikskringkasteren opprinnelig hadde sendt over til England den helgen, og jeg husker heller ikke hvilken kamp vi var ment å skulle få servert, men det var en lørdag med flere avlysninger i det oppsatte programmet, så det ble aldri manøvreringstid nok for den oppsatte kommentatoren å ta seg helt opp til nordøst. Slik fikk Dalby lov til å ledsage oss fra Marienlyst, og da med en innhanket Egil Olsen ved sin side. Olsen gjorde gode miner til slett spill gjennom å påtvunget småflire av Dalbys vittigheter ("rugbyspilleren" Brian Honour er nevnt), men jeg kan vanskelig tenke meg at landslagssjefen var imponert over makkeren for dagen og hans kunnskap.

Noe som kunne vært interessant å se, ville vært ei liste over hvilke kommentatorer som fikk geleide oss gjennom hvilke oppgjør. For meg var pioneren Jarle Høysæter naturligvis altfor tidlig ute, men jeg kan godt huske både Øyvind Johnsen og Rolf Hovden fra min spede fotballbarndom. Hovden, så lenge han holdt seg noenlunde på matta, var for så vidt habil nok, mens Johnsen, litt som Dalby, nok passet bedre i en bestefarssetting med barnebarn på fanget. Arne Scheie, Knut Theodor Gleditsch og vel etter hvert også Kjell Kristian Rike slapp hyppig til. Og så hadde muligens Gunnar Grimstad en og annen match? Sølve Grotmol like så, selv om hans karriere nok fikk seg en trøkk gjennom den sjokkartede opplevelsen på plastdekket i Luton den gang Oxford var gjester. Ble Knut Bjørnsen noen gang sendt over for å kommentere? Jon Herwig Carlsen var gjerne en likandes fyr, men man hørte ham vel så å si aldri som fotballkommentator. Nei, altså, ei liste ville vært kjekt.

startelver

Legg inn av startelver »

Tja, er det så viktig hvem som kommenterte?

Arne Scheie var best hvis du spør meg, tett fulgt av Knut Th Gleditsch. Kristian Rike var litt mere snøvlete i stilen enn jeg foretrakk.
Dalby likte jeg aldri, mener på han kommenterte mest vintersport.

jakral

Legg inn av jakral »

mikemodano skrev: tir jan 31, 2023 10:49 am men jeg kan godt huske både Øyvind Johnsen og Rolf Hovden fra min spede fotballbarndom.
Det var veldig synd det som skjedde med Rolf Hovden den gangen han fikk problemer med kommentatorlinja fra England. Han ble jo aldri fullt ut erstattet i NRK-sporten, og var fortsatt ung og skulle hatt de beste årene foran seg da han ble sparket. I løpet av få år forsvant Øivind Johnssen inn i pensjonistenes rekker og Knut Th. Gleditsch til TV3. Til slutt var det bare Arne Scheie igjen av fotballkommentatorer i NRK da norsk fotball hevet seg på begynnelsen av 90-tallet, og han ble Arne Ball med folket. Kjell Kristian Rike, Terje Dalby eller Sølve Grotmol måtte vel trå til med varierende hell på 'mindre attraktive tippekamper' de helgene Scheie var på hopprenn. Heldigvis var det lys der fremme i den mørke kommentatortunnelen på Marienlyst: Thor Eggen var på inntog. Men jeg skulle gjerne hørt mer til Rolf Hovden.

Landsem

Legg inn av Landsem »

Arne Scheie - 123 kampar
Øivind Johnsen - 77 kampar
Knut Th. Gleditsch - 76 kampar
Rolf Hovden - 35 kampar
Terje Dalby - 26 kampar
Kjell Kristian Rike - 7 kampar
Jarle Høysæter - 4 kampar
Sølve Grotmol - 2 kampar

https://www.nrk.no/sport/fotball/nrks-t ... -1.6846096

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Takk, Eli.

Øyvind Johnsen altså nestmestkommenterende blant disse traverne. Jeg hadde nok trodd at Gle hadde den tittelen, men det er jo kun ett oppgjør som skiller dem ad. At det dessuten skulle bli så høye tall som 35 for Hovden kom litt bardus på, men som jakral er inne på: Han hadde ei stadig gryende stjerne på det tidspunktet hvor alt dessverre gikk galt. Og han hadde vært i aksjon i noen sesonger allerede.
Sluttsummen kunne ha blitt solid dersom Hovden hadde holdt fram. Litt usikker nå, siden man stort sett hører Lilleliens radiorant påklistret bildene fra Ullevål i sep ‘81, men var det Hovden som hadde Norge-England? Logisk sett var det Scheie, med Gleditsch som en potensielt god kandidat, men jeg er ikke kar om å huske.

Ingen englandsturer for Gunnar Grimstad, med andre ord. Ikke i fotballkommentatorøyemed, i alle fall.

Har du fordelingsnøkkelen for de (tross alt ganske få) vesttyske seriekampene rikskringkasteren viste også? Gleditsch virket mer kontinentalt orientert enn enkelte av kollegene, så at han muligens var ledende på ei slik liste ville ikke overraske, selv om han muligens først og fremst var svak for Italia/Serie A.

Landsem

Legg inn av Landsem »

mikemodano skrev: tir jan 31, 2023 6:46 pm Takk, Eli.

Øyvind Johnsen altså nestmestkommenterende blant disse traverne. Jeg hadde nok trodd at Gle hadde den tittelen, men det er jo kun ett oppgjør som skiller dem ad. At det dessuten skulle bli så høye tall som 35 for Hovden kom litt bardus på, men som jakral er inne på: Han hadde ei stadig gryende stjerne på det tidspunktet hvor alt dessverre gikk galt. Og han hadde vært i aksjon i noen sesonger allerede.
Sluttsummen kunne ha blitt solid dersom Hovden hadde holdt fram. Litt usikker nå, siden man stort sett hører Lilleliens radiorant påklistret bildene fra Ullevål i sep ‘81, men var det Hovden som hadde Norge-England? Logisk sett var det Scheie, med Gleditsch som en potensielt god kandidat, men jeg er ikke kar om å huske.

Ingen englandsturer for Gunnar Grimstad, med andre ord. Ikke i fotballkommentatorøyemed, i alle fall.

Har du fordelingsnøkkelen for de (tross alt ganske få) vesttyske seriekampene rikskringkasteren viste også? Gleditsch virket mer kontinentalt orientert enn enkelte av kollegene, så at han muligens var ledende på ei slik liste ville ikke overraske, selv om han muligens først og fremst var svak for Italia/Serie A.
[/qu

Gle kommenterte 3 kamper Arneball 2 kamper

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Landsem skrev: tir jan 31, 2023 7:36 pm Gle kommenterte 3 kamper Arneball 2 kamper
Jeg hadde virkelig for meg at det ble vist flere enn fem kamper derfra?
Gle 3, Arne-ball 2 er notert. Takk.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: ons feb 01, 2023 12:18 am
Landsem skrev: tir jan 31, 2023 7:36 pm Gle kommenterte 3 kamper Arneball 2 kamper
Jeg hadde virkelig for meg at det ble vist flere enn fem kamper derfra?
Gle 3, Arne-ball 2 er notert. Takk.
Ble litt nysgjerrig på dette selv, og foretok et lite dykk i avisarkivene inne på Nasjonalbibliotekets nettsider for å prøve å finne ut mer. Ved å saumfare TV-program og sportsseksjoner i Arbeiderbladet har jeg klart å spore opp nettopp 5 tippekamper som ble sendt fra Bundesliga, en satsing som ser ut til å ha startet opp og endt senhøsten/førjulstiden i 1988. Disse var som følger:

5.nov. 1988: Nürnberg - Werder Bremen 0-1
12.nov. 1988: Bayern München - Köln 2-0
19.nov. 1988: Uerdingen - Bayern München 1-3
26.nov. 1988: Leverkusen - Hamburger SV 1-2
5.des. 1988: Stuttgart - Werder Bremen 3-3

Bortsett fra den første kampen, mellom Nürnberg og Werder Bremen, har jeg ikke klart å spore opp noen info om hvem som kommenterte. Men i Arbeiderbladets utgave mandag 7.november kan man lese i sportsbilaget at den første tippekampen fra Bundesliga ble kommentert av Arne Scheie sammen med Anders Giske (som jo spilte for Nürnberg, men som var skadet på dette tidspunktet). Det står også at kampen ikke var noen god reklame for tysk fotball, noe som gav et aldri så lite frampek om et kortlivet opphold for Bundesliga på norske TV-skjermer på lørdags ettermiddag. For øvrig kunne Scheie berette om mye trøbbel med kommentatorlinjene, og at de ble nødt til å sitte ute blant tilskuerne.
For øvrig verdt å nevne at Rune Bratseth scoret intet mindre enn 2 mål for Werder i oppgjøret mot Stuttgart i det som ser ut til å være den siste tippekampen fra Bundesliga. Mon tro om han ikke dermed ble første nordmann til å score i en (internasjonal) tippekamp?
Ut ifra TV-programmet for lørdag 12.desember er Tippekampen tilbake i England, med Manchester U. - Coventry. Deretter finner jeg ikke noe mer om tippekamper fra Bundesliga videre utover i 1989. Så da ble det vel med disse fem kampene.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Hva var egentlig grunnen til at NRK forsøkte seg med både Bundesliga og (i alle fall én) Serie A-(kamp) på slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet?

I Sverige prøvde Tipsextra seg med Bundesliga i 86/87, men det slo jo ikke an blant seerne. Hvorfor tenkte NRK at de skulle klare dette bedre ved å dra dette ut i 1988?

Kunne f.eks utestengelsen av engelske lag i Europa og volden på tribunene ligge bak i det som fortsatt var kringkastinger med litt småmoralistiske preg?

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

Mener NRK totalt sendte 15-17 kamper fra Bundesliga. Husker ihvertfall jeg så fler enn 5 på 80-tallet. Kom vel som et ønske etter at flere norske spillere ble proffer i Tyskland. Bratseth, Herlovsen, Andersen, Giske, Thorstvedt osv.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Kalle73 skrev: tir feb 14, 2023 11:12 pm Mener NRK totalt sendte 15-17 kamper fra Bundesliga. Husker ihvertfall jeg så fler enn 5 på 80-tallet. Kom vel som et ønske etter at flere norske spillere ble proffer i Tyskland. Bratseth, Herlovsen, Andersen, Giske, Thorstvedt osv.
Ja, men et "ønske" fra hvem?

mashadar

Legg inn av mashadar »

Kalle73 skrev: tir feb 14, 2023 11:12 pm Mener NRK totalt sendte 15-17 kamper fra Bundesliga. Husker ihvertfall jeg så fler enn 5 på 80-tallet. Kom vel som et ønske etter at flere norske spillere ble proffer i Tyskland. Bratseth, Herlovsen, Andersen, Giske, Thorstvedt osv.
Ja, skal selvsagt ikke utelukke at det ble sendt flere kamper tidligere på 80-tallet enn de jeg kom over fra 1988. Man kan jo prøve å grave litt videre i avisarkivene som ligger tilgjengelig på nb.no.

Edit: Jo så sannelig, det viser seg at man startet opp med Bundesliga-tippekamper allerede i november 1985 fant jeg akkurat ut. Bayern München mot Werder Bremen den 23.november, kommentert av Knut Th. Gleditsch.

mashadar

Legg inn av mashadar »

Jeg gjorde visst litt for dårlig research. Fant nettopp at det dessuten også ble sendt 5 kamper i november/desember 1989. Men interessant nok ble det opprinnelig oppsatte oppgjøret mellom Stuttgart og HSV den 16.desember '89 erstattet av Chelsea - Liverpool, angivelig etter press mot NRK fra mange norske tilhengere av engelsk fotball. Og det ble vel den endelige kroken på døra for NRKs Bundesliga-satsning på lørdager.

jakral

Legg inn av jakral »

mashadar skrev: ons feb 15, 2023 12:11 am Men interessant nok ble det opprinnelig oppsatte oppgjøret mellom Stuttgart og HSV den 16.desember '89 erstattet av Chelsea - Liverpool, angivelig etter press mot NRK fra mange norske tilhengere av engelsk fotball.
Det var nok en delvis årsak. Det virker som det helt åpenbart var en drakamp bak kulissene hos de skandinaviske kringkasterne i årene etter Heysel-tragedien, da engelske klubber ikke fikk være med i e-cupspill. Noen ville fortsette å sende fra England, andre ville til Bundesligaen. Her er en interessant meningsutveksling om temaet i 1987 mellom formannen i Liverpools norske supporterklubb Pål Møller og redaksjonssjefen i NRK-sporten Rolf Rustad. Sistnevnte bestrider populariteten til engelsk fotball kontra vest-tysk.

Bilde

Kalle73

Legg inn av Kalle73 »

startelver skrev: tir jan 31, 2023 3:35 pm Tja, er det så viktig hvem som kommenterte?

Arne Scheie var best hvis du spør meg, tett fulgt av Knut Th Gleditsch. Kristian Rike var litt mere snøvlete i stilen enn jeg foretrakk.
Dalby likte jeg aldri, mener på han kommenterte mest vintersport.
Dalby var forferdelig. Klarte ikke å se forskjell på verken spillere eller lag. Husker han kommenterte en kamp med Arsenal, hvor han fikk begge keeprene til å hete Seaman. En kamerat av meg skrev flere brev til NRK der han tagg dem om å flytte Dalby over til anna sport.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

jakral skrev: ons feb 15, 2023 1:22 am
mashadar skrev: ons feb 15, 2023 12:11 am Men interessant nok ble det opprinnelig oppsatte oppgjøret mellom Stuttgart og HSV den 16.desember '89 erstattet av Chelsea - Liverpool, angivelig etter press mot NRK fra mange norske tilhengere av engelsk fotball.
Det var nok en delvis årsak. Det virker som det helt åpenbart var en drakamp bak kulissene hos de skandinaviske kringkasterne i årene etter Heysel-tragedien, da engelske klubber ikke fikk være med i e-cupspill. Noen ville fortsette å sende fra England, andre ville til Bundesligaen. Her er en interessant meningsutveksling om temaet i 1987 mellom formannen i Liverpools norske supporterklubb Pål Møller og redaksjonssjefen i NRK-sporten Rolf Rustad. Sistnevnte bestrider populariteten til engelsk fotball kontra vest-tysk.

Bilde
Dette underbygger vel mistenksomheten jeg hadde, jfr. mitt tidligere innlegg. Noen ganger ble det rett og slett vel mye "skikkelighet", både hos NRK og SVT. En husker jo også denne massive boksedebatten som oppstod på slutten av 90-tallet da NRK var på gli med tanke på å sende proffboksing fjærvekt.

startelver

Legg inn av startelver »

Interessant å se at de bruker "De" når de omtaler en person, i et brev skrevet på 80-tallet. Trodde det var mere 60-70-tallet. Må ha vært en eldre person :)

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

mashadar skrev: tir feb 14, 2023 11:48 pm Edit: Jo så sannelig, det viser seg at man startet opp med Bundesliga-tippekamper allerede i november 1985 fant jeg akkurat ut. Bayern München mot Werder Bremen den 23.november, kommentert av Knut Th. Gleditsch.
Sant.

Når man ser statskanalens egen oversikt over tippekamper fra England (hvorfor er ikke alle kampene listet, men kun de engelske?), så ser vi at november inneholdt Watford-Aston Villa og Man U-Tottenham henholdsvis 9. og 16.november det året. Påfølgende helg debuterte altså vesttysk toppliga med Bayerns 3-1 mot Werder. Lørdag 30. står ingen engelsk kamp listet, mens det første desemberhelg var sending fra Loftus Road. Kan det ha vært vesttysk seriefotball på plakaten også siste novemberdag?

I 85/86 var siste nedtegnede oppgjør Sheffield Wed 2-1 Oxford så tidlig som 18.januar (!). Kan det ha blitt vist fotball fra Vest-Tyskland påfølgende weekends?

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Bundesligalista på NRK for 86/87-sesongen så for øvrig slik ut:

8.november: Stuttgart 4-0 Werder Bremen (Jürgen Klinsmann med to av scoringene. Rudi Völler gikk ut ved halvtid for Bremen)
15.november: Hamburg 1-0 1.FC Köln (hjemmelaget opp til tredjeplass på tabellen etter 14 runder takket være Dietmar Beiersdorfers vinnermål)
22.november: Bayern Uerdingen 0-0 Bayern München (gjestene ned til andreplass, siden Bayer Leverkusen vant 2-1 borte mot Homburg, og overtok tetplassen)
29.november: Borussia Mönchengladbach 3-1 1.FC Köln (3-0 allerede til pause, og Christian Hochstätter hadde gjort to mål i den første omgangen)
6.desember: Stuttgart 1-0 Bayer Leverkusen (matchvinnende mål av storspilleren Karl Allgöwer)

Helgen etter var det igjen engelsk fotball på menyen, og Norwich 1-1 Arsenal var første par ut.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: ons feb 15, 2023 8:46 pm
mashadar skrev: tir feb 14, 2023 11:48 pm Edit: Jo så sannelig, det viser seg at man startet opp med Bundesliga-tippekamper allerede i november 1985 fant jeg akkurat ut. Bayern München mot Werder Bremen den 23.november, kommentert av Knut Th. Gleditsch.
Sant.

Når man ser statskanalens egen oversikt over tippekamper fra England (hvorfor er ikke alle kampene listet, men kun de engelske?), så ser vi at november inneholdt Watford-Aston Villa og Man U-Tottenham henholdsvis 9. og 16.november det året. Påfølgende helg debuterte altså vesttysk toppliga med Bayerns 3-1 mot Werder. Lørdag 30. står ingen engelsk kamp listet, mens det første desemberhelg var sending fra Loftus Road. Kan det ha vært vesttysk seriefotball på plakaten også siste novemberdag?

I 85/86 var siste nedtegnede oppgjør Sheffield Wed 2-1 Oxford så tidlig som 18.januar (!). Kan det ha blitt vist fotball fra Vest-Tyskland påfølgende weekends?
Se på 1988. Siste kamp for 87/88 var i starten av februar. Så ingenting før i desember igjen i 88/89. Helt håpløst.


Men.... Jeg husker blant annet at Arne Scheie nevner en søndagskamp som NRK skulle sende. Mener dette da var i oppgjøret mellom Spurs og Arsenal, semifinale i 1991. Hvor mange søndagskamper ble sendt på NRK?


Aha... Fant det her: https://no.wikipedia.org/wiki/Tippekampen

Denne er mer oversiktlig enn linken din fra NRK, mikemodano. Det er altså dobbelt "tippekamp" den helgen i april 91. Først "tidenes tippekamp" mellom Leeds og Liverpool, deretter Spurs- Arsenal i FA-cupen dagen etterpå. Må jo ha vært tidenes helg for en fotballinteressert på den tiden.

mashadar

Legg inn av mashadar »

mikemodano skrev: ons feb 15, 2023 8:46 pm
mashadar skrev: tir feb 14, 2023 11:48 pm Edit: Jo så sannelig, det viser seg at man startet opp med Bundesliga-tippekamper allerede i november 1985 fant jeg akkurat ut. Bayern München mot Werder Bremen den 23.november, kommentert av Knut Th. Gleditsch.
Sant.

Når man ser statskanalens egen oversikt over tippekamper fra England (hvorfor er ikke alle kampene listet, men kun de engelske?), så ser vi at november inneholdt Watford-Aston Villa og Man U-Tottenham henholdsvis 9. og 16.november det året. Påfølgende helg debuterte altså vesttysk toppliga med Bayerns 3-1 mot Werder. Lørdag 30. står ingen engelsk kamp listet, mens det første desemberhelg var sending fra Loftus Road. Kan det ha vært vesttysk seriefotball på plakaten også siste novemberdag?

I 85/86 var siste nedtegnede oppgjør Sheffield Wed 2-1 Oxford så tidlig som 18.januar (!). Kan det ha blitt vist fotball fra Vest-Tyskland påfølgende weekends?
Ja, den 30.november stod oppgjøret mellom Borussia Mönchengladbach og Bayern München på NRKs meny, kommentert av Arne Scheie.

Har skummet gjennom TV-programmet i Arbeiderbladet på lørdager utover vinteren 1986, men stort sett vies sportssendingene til vinteridrett. Enkelte lørdager ble det ikke sendt sport i det hele tatt. Men Bundesliga stod i alle fall på programmet igjen i november, og 5 oppgjør ble sendt frem til og med den 6.desember. Merkelig nok har jeg ikke funnet noen oppgjør sendt i 1987, mens det altså var tilbake i 1988 og 1989. Men som man ser av oversikten du linket til så ser man at engelsk fotball ble prioritert i 87.

Så for å oppsummere ser det ut til at NRK sendte 2 kamper i 1985 (23. og 30.nov.), og 5 kamper i nov./des. i både 1986, 1988 og 1989, minus den som ble erstattet av Chelsea - Liverpool. Kommenteringen ser ut til å ha vært noenlunde jevnt fordelt mellom Scheie og Gleditsch.
Sist redigert av mashadar den ons feb 15, 2023 10:07 pm, redigert 1 gang totalt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»