Strømprisen til vinteren

Svar
HarryH

Re: Strømprisen til vinteren

Legg inn av HarryH »

Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 1:54 pm
HarryH skrev: man nov 29, 2021 8:29 am
Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 1:02 am
Fritt etter hukommelsen er produksjonsprisen for vannkraften vår fra kraftverkene rundt 4 øre/kWt. Så var det selvfølgelig forbundet med store investeringer å bygge ut disse kraftverkene. Men det meste begynner jo nå å bli gammelt og kan i stor grad betraktes som nedbetalt. Så kraften vår er svært billig å produsere, men påslagene blir ekstreme når det hele skal børses bort til et Europa med underskudd på kraft, slik en så smått begynte med i 1991.
Produksjonsprisen for eksisterende kraftverk er lav, men alternativprisen har aldri vært høyere.
Jeg snakker om produksjonsprisen - du snakker kanskje om noe annet?

Produksjonsprisen blir ikke høyere hverken for vannkraften eller vindkraften av at det er lite vind. Produksjonsprisen for ny vindkraft her i Norge ligger vel på rundt 30 øre/kWt, hvor investeringskostnaden for anleggene utgjør mesteparten av kostnaden pr. kWt. At prisen fyker i været for kraft av alle typer når det blir lite vind skyldes at det blir for lite kraft totalt. Tilbud og etterspørsel, det er jo kjernen i markedskapitalismen det. Det er ikke produksjonskostnaden for kraften som øker.
Nettopp. I en markedsøkonomi, som vi heldigvis er en del av, så er det jo ikke produksjonskostnaden som bestemmer prisen på en vare. I dette tilfellet er alternativkostnaden mye høyere enn produksjonskostnaden. Derfor er strømprisen høy.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Det kan nok tilfredsstille enkelte å pirke seg i navlen og klage på forrige regjering. De er jo roten til alt ondt i norge.
Men erna kan da umulig stå bak "den perfekte stormen" som marer Europa nå, med kraftmangel på alle plan og ekstremøkningen i priser på alt som har med energi å gjøre.
Poenget nå er hva som kan gjøres nå.....ikke vannet som er brukt opp en annen gang.
På kontinentet skjer det litt. Strømrasjonering i makedonia, utbetalinger til forbrukere i Frankrike, stop av strømeksport i et par land. Mens vi avspises med litt avslag på avgiften fra erna, og litt til fra trygve nå. Om en måneds tid. Tilsammen et latterlig avslag som ikke monner noe.
Staten tar nå inn enorme momsinntekter utilsiktet på de høye prisene. Snu dere rundt nå og kutt i momsen nå. Hele finmark og troms slipper mva...nå må vi søringer også få de. Enkelt knep som vil utgjøre noen kroner for vanlige folk.


GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Bjoro33 skrev: man nov 29, 2021 3:03 pm Det kan nok tilfredsstille enkelte å pirke seg i navlen og klage på forrige regjering. De er jo roten til alt ondt i norge.
Men erna kan da umulig stå bak "den perfekte stormen" som marer Europa nå, med kraftmangel på alle plan og ekstremøkningen i priser på alt som har med energi å gjøre.
Poenget nå er hva som kan gjøres nå.....ikke vannet som er brukt opp en annen gang.
På kontinentet skjer det litt. Strømrasjonering i makedonia, utbetalinger til forbrukere i Frankrike, stop av strømeksport i et par land. Mens vi avspises med litt avslag på avgiften fra erna, og litt til fra trygve nå. Om en måneds tid. Tilsammen et latterlig avslag som ikke monner noe.
Staten tar nå inn enorme momsinntekter utilsiktet på de høye prisene. Snu dere rundt nå og kutt i momsen nå. Hele finmark og troms slipper mva...nå må vi søringer også få de. Enkelt knep som vil utgjøre noen kroner for vanlige folk.
Vi har såpass mange hytter her til lands at de drar 2,4 terawatt-timer per år. Det er nok til å holde Bergen by med strøm i ett år. Kanskje på tide å differensiere strømpriser på primær- og feriebolig eller kanskje til og med rasjonere dette på dager som dette.

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »

newsflash skrev: man nov 29, 2021 2:38 pm
Sisyfos skrev: man nov 29, 2021 2:05 pm
Jo, regjeringen kan gjøre noe. Det er sjelden jeg er enig med Solvik Olsen og FrP, men det er jeg nå. Regjeringen kan med et fingerknips stanse krafteksporten. Bryter avtaler? Ja vel, men det er det flere land som allerede gjør. I alle fall både Tyskland og Sverig har strupet kraftflyten ut av sine land. Så det er bare å sette i gang for Jonas og Trygve også, de trenger ikke alltid være snilleste EU-pusene og mere katolske enn paven selv.
Har du en kilde på at Tyskland allerede begrenser eksporten av kraft? Det kommer nok garantert til å skje i løpet av vinteren, men jeg har ikke fått med meg at det allerede er innført?
Jeg finner ikke dette igjen, men jeg mener at det var Solvik-Olsen som sa det på TV, og nevnte Sverige og Tyskland i samme slengen, for ikke veldig mange dagene siden. Men det kan også ha vært en annen, eller jeg kan ha lest det. Men om det var Solvik-Olsen så mente han ikke nødvendigvis at det var på NordLink Tyskland nå begrenset flyten, men kraftflyt ut av Tyskland. Eller det kan være at han (dersom det altså var Solvik-Olsen) siktet til at Tyskland har gjort det før:

Tyskland struper flyten på den nye kabelen fredag

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

GiPazzini_85 skrev: man nov 29, 2021 3:24 pm Vi har såpass mange hytter her til lands at de drar 2,4 terawatt-timer per år. Det er nok til å holde Bergen by med strøm i ett år. Kanskje på tide å differensiere strømpriser på primær- og feriebolig eller kanskje til og med rasjonere dette på dager som dette.
Legge ned et forbud mot hyttebygging. Det er flere hytter enn det er bolighus, og de fleste kan oppgraderes for en slikk og ingenting, dessuten burde man stoppe alle planer om vann- og strømforsyning oppe til fjells for å ha enda flere hyttebyer. Vi har klart oss uten strømoppvarmede hytter i femti år, og kan fortsette med å gjøre det. Da jeg var på vei oppe i fjells i forrige vinter, så jeg at noen av hyttebyene er blitt så stor, at de kan med rette beskrives som "by" i virkeligheten fremfor å være på størrelse med boligsoner. Strømtilgang til hyttene er relativt nytt, vi hadde ikke dette i det forrige århundret da det var simpelt for dyrt selv med mye billig kraft.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 2:47 pm
GiPazzini_85 skrev: man nov 29, 2021 3:24 pm Vi har såpass mange hytter her til lands at de drar 2,4 terawatt-timer per år. Det er nok til å holde Bergen by med strøm i ett år. Kanskje på tide å differensiere strømpriser på primær- og feriebolig eller kanskje til og med rasjonere dette på dager som dette.
Legge ned et forbud mot hyttebygging. Det er flere hytter enn det er bolighus, og de fleste kan oppgraderes for en slikk og ingenting, dessuten burde man stoppe alle planer om vann- og strømforsyning oppe til fjells for å ha enda flere hyttebyer. Vi har klart oss uten strømoppvarmede hytter i femti år, og kan fortsette med å gjøre det. Da jeg var på vei oppe i fjells i forrige vinter, så jeg at noen av hyttebyene er blitt så stor, at de kan med rette beskrives som "by" i virkeligheten fremfor å være på størrelse med boligsoner. Strømtilgang til hyttene er relativt nytt, vi hadde ikke dette i det forrige århundret da det var simpelt for dyrt selv med mye billig kraft.
Norge er heldigvis ikke et tyranni så folk kan selv bestemme selv hva de ønsker å bygge eller ikke.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Det triste med dette er jo att det er staten og deres selskaper som er giga profitører av dette. Att stat og kommune håver inn bøtte-vis med ekstra penger med å flå innbyggere med høye priser er jo egentlig galskap. Gjerne ta de pengene du kan fra de som kan betale regningene men prisene burde substitueres hardt for norske husholdninger.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Scuderia skrev: tir nov 30, 2021 3:00 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 2:47 pm
GiPazzini_85 skrev: man nov 29, 2021 3:24 pm Vi har såpass mange hytter her til lands at de drar 2,4 terawatt-timer per år. Det er nok til å holde Bergen by med strøm i ett år. Kanskje på tide å differensiere strømpriser på primær- og feriebolig eller kanskje til og med rasjonere dette på dager som dette.
Legge ned et forbud mot hyttebygging. Det er flere hytter enn det er bolighus, og de fleste kan oppgraderes for en slikk og ingenting, dessuten burde man stoppe alle planer om vann- og strømforsyning oppe til fjells for å ha enda flere hyttebyer. Vi har klart oss uten strømoppvarmede hytter i femti år, og kan fortsette med å gjøre det. Da jeg var på vei oppe i fjells i forrige vinter, så jeg at noen av hyttebyene er blitt så stor, at de kan med rette beskrives som "by" i virkeligheten fremfor å være på størrelse med boligsoner. Strømtilgang til hyttene er relativt nytt, vi hadde ikke dette i det forrige århundret da det var simpelt for dyrt selv med mye billig kraft.
Norge er heldigvis ikke et tyranni så folk kan selv bestemme selv hva de ønsker å bygge eller ikke.
Da skal de klare seg uten vann og strøm når staten ikke vil - og når skattebetalere ikke vil bekoste hyttefolka.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Sisyfos skrev: tir nov 30, 2021 1:05 pm
Jeg finner ikke dette igjen, men jeg mener at det var Solvik-Olsen som sa det på TV, og nevnte Sverige og Tyskland i samme slengen, for ikke veldig mange dagene siden. Men det kan også ha vært en annen, eller jeg kan ha lest det. Men om det var Solvik-Olsen så mente han ikke nødvendigvis at det var på NordLink Tyskland nå begrenset flyten, men kraftflyt ut av Tyskland. Eller det kan være at han (dersom det altså var Solvik-Olsen) siktet til at Tyskland har gjort det før:

Tyskland struper flyten på den nye kabelen fredag
Ok, takk for info. Har ikke fått med meg Tyskland, men ingen tvil om at det kommer.

Scuderia

Legg inn av Scuderia »

Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 3:27 pm
Scuderia skrev: tir nov 30, 2021 3:00 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 2:47 pm

Legge ned et forbud mot hyttebygging. Det er flere hytter enn det er bolighus, og de fleste kan oppgraderes for en slikk og ingenting, dessuten burde man stoppe alle planer om vann- og strømforsyning oppe til fjells for å ha enda flere hyttebyer. Vi har klart oss uten strømoppvarmede hytter i femti år, og kan fortsette med å gjøre det. Da jeg var på vei oppe i fjells i forrige vinter, så jeg at noen av hyttebyene er blitt så stor, at de kan med rette beskrives som "by" i virkeligheten fremfor å være på størrelse med boligsoner. Strømtilgang til hyttene er relativt nytt, vi hadde ikke dette i det forrige århundret da det var simpelt for dyrt selv med mye billig kraft.
Norge er heldigvis ikke et tyranni så folk kan selv bestemme selv hva de ønsker å bygge eller ikke.
Da skal de klare seg uten vann og strøm når staten ikke vil - og når skattebetalere ikke vil bekoste hyttefolka.
Meg bekjent betaler hytteeiere både for strøm og vann. De er på ingen måte sponset av staten og bidrar grovt med eiendomsskatt til kommunene.. men du vil altså først nekte dem å bygge også ta fra dem strøm og vann..fordi følelser.. høres ut som tyranni.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Scuderia skrev: tir nov 30, 2021 7:25 pm
Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 3:27 pm
Scuderia skrev: tir nov 30, 2021 3:00 pm

Norge er heldigvis ikke et tyranni så folk kan selv bestemme selv hva de ønsker å bygge eller ikke.
Da skal de klare seg uten vann og strøm når staten ikke vil - og når skattebetalere ikke vil bekoste hyttefolka.
Meg bekjent betaler hytteeiere både for strøm og vann. De er på ingen måte sponset av staten og bidrar grovt med eiendomsskatt til kommunene.. men du vil altså først nekte dem å bygge også ta fra dem strøm og vann..fordi følelser.. høres ut som tyranni.
Sorry. Hørt om Sjusjøen? Ikke mye sympati fra min side for de bortskjemte hytteeiere der, og jeg ferierte av og til oppe i fjella der jeg ordnet alt med vann og oppvarmning uten ekstrautgifter for verken strømprodusent eller staten.

daoooo

Legg inn av daoooo »

Karismatisk megge den rødgrønne regjeringen klarte å utnevne til olje og energiminister. Når skal det norske folk gi opp disse stortingspartiene? Å høre på bortforklaringene gjør at en bare får lyst å rive av seg håret. I dette herrens land, med all energien vi er så heldig og ha, så skal vi altså betale fordi Europa ikke skal avgi CO2. Bare å legge seg ned i fosterstilling og prøve å tenke på noe annet. Mens AP regjeringen og tidligere Høyre regjeringen river velferdsstaten fra hverandre.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

daoooo skrev: tir nov 30, 2021 10:25 pm Karismatisk megge den rødgrønne regjeringen klarte å utnevne til olje og energiminister. Når skal det norske folk gi opp disse stortingspartiene? Å høre på bortforklaringene gjør at en bare får lyst å rive av seg håret. I dette herrens land, med all energien vi er så heldig og ha, så skal vi altså betale fordi Europa ikke skal avgi CO2. Bare å legge seg ned i fosterstilling og prøve å tenke på noe annet. Mens AP regjeringen og tidligere Høyre regjeringen river velferdsstaten fra hverandre.
Sjokkerende svak forestilling fra olje og energiministeren. Her er det lang og tro tjeneste som skal belønnes, kompetanse er det ikke så nøye med.

Selv overlever jeg høye strømpriser, men det er klart det kommer til å merkes godt på kontoen om jeg må ut med det mangedobbelte av det jeg vanligvis betaler. Og vi ser jo resultatet. Barn fryser, inkassoselskapene forbereder seg på kaos og for industrien er dette et virkelig hasardiøst prosjekt.

Sekundært vil jo dette ramme varehandel og HORECA. Det er mange restaurantbesøk og weekendturer som forsvinner inn i statens/fylkeskommunenes/kommunenes strømlommebøker.

Hva var det Arbeiderpartiet sa i valgkampen? Måner det vanlige folk sin tur. Da må det være lov å spørre om de mente det var vanlige folk sin tur til å blakke seg på å holde familien sin varm.

Det er bare en ting å gjøre. Folk må få tilbake en røslig del av den enorme overprisen de nå må betale for basale behov. Og det må skje i en helvetes fart som Thorbjørn Berntsen ville sagt.

Dette kan sammenlignes med at man selger grønnsaker fra egen grønnsakshage til Maaemo for så å tvinges til å måtte gå dit og betale for en tiretters for å kunne få seg noe å spise. Det er direkte forkastelig.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

daoooo skrev: tir nov 30, 2021 10:25 pm Karismatisk megge den rødgrønne regjeringen klarte å utnevne til olje og energiminister. Når skal det norske folk gi opp disse stortingspartiene? Å høre på bortforklaringene gjør at en bare får lyst å rive av seg håret. I dette herrens land, med all energien vi er så heldig og ha, så skal vi altså betale fordi Europa ikke skal avgi CO2. Bare å legge seg ned i fosterstilling og prøve å tenke på noe annet. Mens AP regjeringen og tidligere Høyre regjeringen river velferdsstaten fra hverandre.
Undertegner med to streker under.
AP, Høyre, Frp, Krf, Venstre og MDG må gjerne ha ideer om den europeiske drømmen, men kom ut i åpent lende og kjemp for ideene, i offentlig debatt og i valgkampene. Slik at velgerne får vite om hva som foregår og kan sette sammen et representativt storting.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Nå vet jeg at det er vanlig at politikere ikke nødvendigvis har god yrkesrettet ballast, men se her på vår nye olje og energiminister:

Persen har studert litteraturvitenskap og sosiologi ved Universitetet i Bergen, og har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsvitenskap. Hun har jobbet som organisasjonssekretær i Human-Etisk Forbund og vært fylkessekretær i Hordaland for organisasjonen Nei til EU. Fra 2011 har hun vært heltidspolitiker for Arbeiderpartiet i Bergen bystyre.

Dette er altså hun som skal ha øverste ansvar. Hadde sykehusene drevet slik hadde vi brått
opplevd at en revisor skulle kjøre en dobbel bypass på deg om du ble hjertesyk.

daoooo

Legg inn av daoooo »

PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 10:41 pm
daoooo skrev: tir nov 30, 2021 10:25 pm Karismatisk megge den rødgrønne regjeringen klarte å utnevne til olje og energiminister. Når skal det norske folk gi opp disse stortingspartiene? Å høre på bortforklaringene gjør at en bare får lyst å rive av seg håret. I dette herrens land, med all energien vi er så heldig og ha, så skal vi altså betale fordi Europa ikke skal avgi CO2. Bare å legge seg ned i fosterstilling og prøve å tenke på noe annet. Mens AP regjeringen og tidligere Høyre regjeringen river velferdsstaten fra hverandre.
Sjokkerende svak forestilling fra olje og energiministeren. Her er det lang og tro tjeneste som skal belønnes, kompetanse er det ikke så nøye med.

Selv overlever jeg høye strømpriser, men det er klart det kommer til å merkes godt på kontoen om jeg må ut med det mangedobbelte av det jeg vanligvis betaler. Og vi ser jo resultatet. Barn fryser, inkassoselskapene forbereder seg på kaos og for industrien er dette et virkelig hasardiøst prosjekt.

Sekundært vil jo dette ramme varehandel og HORECA. Det er mange restaurantbesøk og weekendturer som forsvinner inn i statens/fylkeskommunenes/kommunenes strømlommebøker.

Hva var det Arbeiderpartiet sa i valgkampen? Måner det vanlige folk sin tur. Da må det være lov å spørre om de mente det var vanlige folk sin tur til å blakke seg på å holde familien sin varm.

Det er bare en ting å gjøre. Folk må få tilbake en røslig del av den enorme overprisen de nå må betale for basale behov. Og det må skje i en helvetes fart som Thorbjørn Berntsen ville sagt.

Dette kan sammenlignes med at man selger grønnsaker fra egen grønnsakshage til Maaemo for så å tvinges til å måtte gå dit og betale for en tiretters for å kunne få seg noe å spise. Det er direkte forkastelig.
På langsikt er det en ting som må skje, det er at vi skal ut av de forpliktelser politikere nå skylder på. Vi blir fortalt at dette er billigst over tid, men jeg har mine tvil. Over det siste år er kraftutvekslingen 78% eksport mot 22% import. Så man kan undres, men hvis så er tilfelle får vi investere litt og bli selvforsynt.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Det er ingenting som kan gjøres. Alle muligheter uten å endre selve systemet er oppbrukt. Selv om Russland skulle sende massevis av gass i desember-januar, er det for lite, for sent. Det finnes ikke vinterreserver. Alt har blitt oppbrukt og man får det ikke tilbake.

Debatten er avsluttet for min del, det er så håpløst som det kunne ha blitt. Norge kan berge seg ved å koble seg ut, og heldigvis er dette ikke umulig, men for hele Europa - medregnet Norge - vil det få meget alvorlige og langvarige konsekvenser, i USA river man i håret i fortvilelse fordi de trenge EU for å beholde sin dominerende rolle. For Russland vil Putins svik få meget alvorlige konsekvenser fordi EU vil dermed bli direkte fiendtligstemt - hvis EU overlever - mot russiske gasselgerne som kan oppleve at norsk og nordafrikansk gass vil overta helt om bare ett par år. Miljøpolitikken vil bli sterkt skadelidende for mange år, tilliten mot regjeringspartiene i EU-landene er sterkt dalende -

Systemet kommer til å bryte sammen. Alle kan se det. Men det kan ikke reddes fordi det er feilslått.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Hørtes jo nesten ut som om statsråden, til tross for sine svakheter, ikke var fremmed for å dele ut penger. Som han noe eldre Rødt-mannen sa, noen tusen per husholdning, eller som MDG-Hansson, ca 2.000 kroner per person når prisene er så høye. Men høres jo veldig rart ut da - penger fra staten. Ha blir det neste, 2 mill kr til hver nordmann fra Oljefondet?

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Det var for ett år siden på grunn av for liten kapasitet INN i Tyskland.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Varulv2468 skrev: tir nov 30, 2021 10:56 pm Det er ingenting som kan gjøres. Alle muligheter uten å endre selve systemet er oppbrukt. Selv om Russland skulle sende massevis av gass i desember-januar, er det for lite, for sent. Det finnes ikke vinterreserver. Alt har blitt oppbrukt og man får det ikke tilbake.

Debatten er avsluttet for min del, det er så håpløst som det kunne ha blitt.
Velkommen til det grønne skiftet og Europas nye hverdag.

Brukeravatar
seriemester2013
Innlegg: 3970

Legg inn av seriemester2013 »

DoktorS skrev: tir nov 30, 2021 11:08 pm Hørtes jo nesten ut som om statsråden, til tross for sine svakheter, ikke var fremmed for å dele ut penger. Som han noe eldre Rødt-mannen sa, noen tusen per husholdning, eller som MDG-Hansson, ca 2.000 kroner per person når prisene er så høye. Men høres jo veldig rart ut da - penger fra staten. Ha blir det neste, 2 mill kr til hver nordmann fra Oljefondet?
Har aldri sett en svakere olje og energiminister. Men, det kan jo være dette som fører til endret politikk også hun er ikke i stand til å stå på standpunkter, og presses enkelt fra det ene hjørnet til det andre. Tror første skifte for den nye regjeringen blir olje og energiminister.
Ellers helt flott at hun er på glattisen og spiller med opposisjonen

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Det jeg savner i debatten er vanlige folk.

Selvsagt er det ekstra fortvilt for henne som på grunn av sykdom har lavere inntekt og utfordringer som gjør at hun må servere en del fløyelsgrøt og tomatsuppe til familien for at det skal gå opp.

Men for debattens skyld kunne jeg tenkt meg en ordinær ung familie, kanskje nylig innflyttet i en enebolig, to barna som går i barnehage/SFO, begge voksne har ordinær inntekt, studielån, de må ha bil for å komme seg på jobb osv. En vanlig familie.

For det er ikke lenger bare dem som allerede har dårlig råd som vil slite. De vil jo rett og slett bukke under for strømprisene de. Så de MÅ ha hjelp de. Tvert.

Men det er når Ola og Kari Nordmann, altså gjennomsnittsnordmannen begynner å slite med å få endene til å møtes at det virkelig er fare på ferde. For da blir omfanget så enormt. Når halve landet får en faktura fra strømselskapet sitt som man skulle tro inneholdt både en modulsofa på salg hos Bohus og en happy ending hos massøren i tillegg til strømforbruk, da kommer den virkelig store smellen. Dette er en situasjon som folk uforvarende er kastet ut i. Det er jo som om Norges bank plutselig tripla renta på et rentemøte.

Og at energiministeren er en nølende usikker og uerfaren sosiolog som kan sin Dostojevskij, det er ikke holdbart. Det er ikke bare uholdbart, det er dypt tragisk. Er det ingen voksne hjemme?

Centrist

Legg inn av Centrist »

PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 10:45 pm Nå vet jeg at det er vanlig at politikere ikke nødvendigvis har god yrkesrettet ballast, men se her på vår nye olje og energiminister:
...
Det må nevnes først og fremst at det er noe fascinerende med å være medlem av Nei til EU men samtidig stemme for (Ap stemte for?) ACER-pakken gjennom EØS som slik jeg har forstått problematikken er en stor årsak til prisøkningen. Det er jo forsåvidt lov å endre mening, men hvis det ovenfor stemmer så viser det jo politikken fra sin mest (u)sjarmerende side.

Uansett. Du har jo helt rett ang. politikerne sin utdanningsbakgrunn. Og slik er det jo for enhver regjering. Melby fremstår for min del som kompetent på endel områder, men akkurat skole og dens politikk var hun helt blank på og det lyste gjennom i intervjuene. Samme med Asheim. Dette er ikke noe nytt for denne regjeringen.

Problemet er vel at det er vanskelig å gjøre noe med det. Man kan ikke sette krav til utdanning direkte da det vil stride mot prinsippet om at enhver skal ha muligheten til å delta, direkte og indirekte, i et demokrati. En løsning kunne kanskje vært krav innad i partiene, men dette skyver problemet bare et hakk lenger ned på stigen. Det fremstår jo også slik at posisjoner innad i partier ikke alltid er en konsekvens av kompetanse. Abid Raja et flott eksempel der.

Selv om det ikke er mulig å stille krav til de ulike politikerne, så er det mer enn på tide med en etisk debatt rundt problematikken. I prinsippet lar man en gjeng inkompetente høns styre viktige deler av politikken, mens andre politikere som ikke har posisjonert seg godt nok ikke for bruke kompetansen sin.

Det at de har rådgivere og embetsmenn ved siden av seg er vel i seg selv relativt irrelevant. Alle politiske stillinger har det, og det burde ikke endre kravene befolkningen setter til en kunnskapsbasert og kunnskapsrik statsråd.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Centrist skrev: tir nov 30, 2021 11:56 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 10:45 pm Nå vet jeg at det er vanlig at politikere ikke nødvendigvis har god yrkesrettet ballast, men se her på vår nye olje og energiminister:
...
Det må nevnes først og fremst at det er noe fascinerende med å være medlem av Nei til EU men samtidig stemme for (Ap stemte for?) ACER-pakken gjennom EØS som slik jeg har forstått problematikken er en stor årsak til prisøkningen. Det er jo forsåvidt lov å endre mening, men hvis det ovenfor stemmer så viser det jo politikken fra sin mest (u)sjarmerende side.

Uansett. Du har jo helt rett ang. politikerne sin utdanningsbakgrunn. Og slik er det jo for enhver regjering. Melby fremstår for min del som kompetent på endel områder, men akkurat skole og dens politikk var hun helt blank på og det lyste gjennom i intervjuene. Samme med Asheim. Dette er ikke noe nytt for denne regjeringen.

Problemet er vel at det er vanskelig å gjøre noe med det. Man kan ikke sette krav til utdanning direkte da det vil stride mot prinsippet om at enhver skal ha muligheten til å delta, direkte og indirekte, i et demokrati. En løsning kunne kanskje vært krav innad i partiene, men dette skyver problemet bare et hakk lenger ned på stigen. Det fremstår jo også slik at posisjoner innad i partier ikke alltid er en konsekvens av kompetanse. Abid Raja et flott eksempel der.

Selv om det ikke er mulig å stille krav til de ulike politikerne, så er det mer enn på tide med en etisk debatt rundt problematikken. I prinsippet lar man en gjeng inkompetente høns styre viktige deler av politikken, mens andre politikere som ikke har posisjonert seg godt nok ikke for bruke kompetansen sin.

Det at de har rådgivere og embetsmenn ved siden av seg er vel i seg selv relativt irrelevant. Alle politiske stillinger har det, og det burde ikke endre kravene befolkningen setter til en kunnskapsbasert og kunnskapsrik statsråd.
Jeg la merke til den detaljen jeg og. Fra nei til EU til å stå og forsvare løsningen som har kastet oss ut i denne situasjonen. Nærmest en parodi.

Man skulle tro at det var mulig å regulere dette i større grad. Dette frislippet er jo drepen for forbrukerne.

Jeg mistenker at en viss prisøkning har vært en villet effekt fra politikernes side, større inntekter til staten det, og så lenge folk flest ikke setter frokosten i vranghalsen når de sjekker Tibber e.l. Så hadde dette gått bra det. Men det har gått totalt over styr og nå virker det som de er rådløse. de ønsker ikke å miste de planlagte inntektene, men samtidig ser de nå at de er avslørt. Blir mye tåkelegging fremover.

Det som provoserer meg mest er at de bruker lavere SFO-priser som et argument for goder strømprisene gir. Jeg fikk ikke lav SFO-pris da jeg hadde behov, og nå kunne jeg ikke brydd meg mindre. Godene folk oppnår må treffe bredere enn det det gjør nå.

Ministeren ville ikke vedkjenne seg at de tar med den ene hånda og gir med den andre. Og det skal jeg gi henne rett i. De tar rett nok med den ene hånda, men de smulene de gir ut med den andre treffer så smalt at man begynner å tenke på blinde høner og korn.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Legg inn av Big George »

Dette er veldig enkelt. Stortingspolitikere har millionlønninger , statsråder har enda mer.
Disse folka forstår ikke hva strømutgifter, bompenger eller ferjepriser gjør med vanlige folks økonomi.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7874

Legg inn av Big George »

Det vil tvinge seg fram et folkeopprør når folk flest får ødelagt sin økonomi og risikerer å miste hjemmet sitt.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3112

Legg inn av MacanT »

PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 10:45 pm Nå vet jeg at det er vanlig at politikere ikke nødvendigvis har god yrkesrettet ballast, men se her på vår nye olje og energiminister:

Persen har studert litteraturvitenskap og sosiologi ved Universitetet i Bergen, og har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsvitenskap. Hun har jobbet som organisasjonssekretær i Human-Etisk Forbund og vært fylkessekretær i Hordaland for organisasjonen Nei til EU. Fra 2011 har hun vært heltidspolitiker for Arbeiderpartiet i Bergen bystyre.

Dette er altså hun som skal ha øverste ansvar. Hadde sykehusene drevet slik hadde vi brått
opplevd at en revisor skulle kjøre en dobbel bypass på deg om du ble hjertesyk.
Og fra 2003 til 2007 var hun nestleder i Rød Valgallianse (RV) :D

hauge23

Legg inn av hauge23 »

MacanT skrev: ons des 01, 2021 2:05 am
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 10:45 pm Nå vet jeg at det er vanlig at politikere ikke nødvendigvis har god yrkesrettet ballast, men se her på vår nye olje og energiminister:

Persen har studert litteraturvitenskap og sosiologi ved Universitetet i Bergen, og har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsvitenskap. Hun har jobbet som organisasjonssekretær i Human-Etisk Forbund og vært fylkessekretær i Hordaland for organisasjonen Nei til EU. Fra 2011 har hun vært heltidspolitiker for Arbeiderpartiet i Bergen bystyre.

Dette er altså hun som skal ha øverste ansvar. Hadde sykehusene drevet slik hadde vi brått
opplevd at en revisor skulle kjøre en dobbel bypass på deg om du ble hjertesyk.
Og fra 2003 til 2007 var hun nestleder i Rød Valgallianse (RV) :D
Virker som et menneske som har gått veien via parti og organisasjoner og til AP for sin egen karrieres del. En god del politikere klatrer for å bedre sin posisjon/karriere, kompetanse i forhold til den jobben disse besitter kan være helt lik null.
Vedkommede annonserte i Debatten at hun ikke er kompetent for jobben.

hauge23

Legg inn av hauge23 »

daoooo skrev: tir nov 30, 2021 10:53 pm
PapaSmurf skrev: tir nov 30, 2021 10:41 pm
daoooo skrev: tir nov 30, 2021 10:25 pm Karismatisk megge den rødgrønne regjeringen klarte å utnevne til olje og energiminister. Når skal det norske folk gi opp disse stortingspartiene? Å høre på bortforklaringene gjør at en bare får lyst å rive av seg håret. I dette herrens land, med all energien vi er så heldig og ha, så skal vi altså betale fordi Europa ikke skal avgi CO2. Bare å legge seg ned i fosterstilling og prøve å tenke på noe annet. Mens AP regjeringen og tidligere Høyre regjeringen river velferdsstaten fra hverandre.
Sjokkerende svak forestilling fra olje og energiministeren. Her er det lang og tro tjeneste som skal belønnes, kompetanse er det ikke så nøye med.

Selv overlever jeg høye strømpriser, men det er klart det kommer til å merkes godt på kontoen om jeg må ut med det mangedobbelte av det jeg vanligvis betaler. Og vi ser jo resultatet. Barn fryser, inkassoselskapene forbereder seg på kaos og for industrien er dette et virkelig hasardiøst prosjekt.

Sekundært vil jo dette ramme varehandel og HORECA. Det er mange restaurantbesøk og weekendturer som forsvinner inn i statens/fylkeskommunenes/kommunenes strømlommebøker.

Hva var det Arbeiderpartiet sa i valgkampen? Måner det vanlige folk sin tur. Da må det være lov å spørre om de mente det var vanlige folk sin tur til å blakke seg på å holde familien sin varm.

Det er bare en ting å gjøre. Folk må få tilbake en røslig del av den enorme overprisen de nå må betale for basale behov. Og det må skje i en helvetes fart som Thorbjørn Berntsen ville sagt.

Dette kan sammenlignes med at man selger grønnsaker fra egen grønnsakshage til Maaemo for så å tvinges til å måtte gå dit og betale for en tiretters for å kunne få seg noe å spise. Det er direkte forkastelig.
På langsikt er det en ting som må skje, det er at vi skal ut av de forpliktelser politikere nå skylder på. Vi blir fortalt at dette er billigst over tid, men jeg har mine tvil. Over det siste år er kraftutvekslingen 78% eksport mot 22% import. Så man kan undres, men hvis så er tilfelle får vi investere litt og bli selvforsynt.
Norge er selvforsynt. Problemet er at vi har meldt oss inn i et system som gir høye priser på strøm og at våre vannbassenger tappes for eksport. Derfor vil ev. ny kraftproduksjon ikke hjelpe på, den økte produksjonen vil bare bli eksportert.
Det er vår deltakelse i EUs energiunion som er årsaken til at søkkrike Norge, selvforsynt med ren strøm, er nødt til å iverksette hastetiltak for å unngå at folk fryser- eller svelt ihjel. Hva med heller å fjerne årsaken til problemene?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»